PRAVILNIK
O TEHNIČKIM I DRUGIM ZAHTEVIMA ZA TEČNA GORIVA NAFTNOG POREKLA

("Sl. list SRJ", br. 64/2000)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se tehnički i drugi zahtevi koje moraju da ispunjavaju tečna goriva naftnog porekla koja se koriste kao energetska goriva ili goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem (u daljem tekstu: tečna goriva).

Član 2

Tečna goriva klasifikovana prema jugoslovenskom standardu JUS ISO 8216, klasa F, mogu biti:

1) motorni benzini;

2) avionski benzini;

3) petroleum za motore;

4) goriva za mlazne motore;

5) goriva za brzohodne dizel motore;

6) ulja za loženje.

Član 3

Motorni benzin može biti:

1) motorni benzin NORMAL, koji se označava oznakom MB 86;

2) motorni benzin REGULAR, koji se označava oznakom MB 91;

3) motorni benzin PREMIJUM, koji se označava oznakom MB 95;

4) motorni benzin SUPER, koji se označava oznakom MB 98.

Izrazi i pojmovi koji se odnose na motorne benzine iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardima JUS B.H2.220 i JUS B.H2.220/1.

Član 4

Bezolovni motorni benzin, na osnovu osobine otpornosti na pojavu detonacije ustanovljene preko istraživačkog oktanskog broja, može biti:

1) bezolovni motorni benzin tipa REGULAR, koji se označava oznakom BMB 91;

2) bezolovni motorni benzin tipa PREMIJUM, koji se označava oznakom BMB 95.

Član 5

Avionski benzin može biti:

1) avionski benzin koji se označava oznakom AB 80/87;

2) avionski benzin koji se označava oznakom AB 100/130.

Izrazi i pojmovi koji se odnose na avionske benzine iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS B.H2.250.

Član 6

Izrazi i pojmovi koji se odnose na petroleum za motore utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS. B.H2.320.

Član 7

Gorivo za mlazne motore može biti:

1) gorivo za mlazne motore tip 1 GM-1;

2) gorivo za mlazne motore tip 4 GM-4.

Izrazi i pojmovi koji se odnose na goriva za mlazne motore iz tačke 1 stav 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardom JUS B.H2. 331, a izrazi i pojmovi iz tačke 2 - jugoslovenskim standardom JUS B.H2.334.

Član 8

Gorivo za brzohodne dizel motore može biti:

1) dizel gorivo vrlo lako, koje se označava oznakom D1;

2) dizel gorivo lako, koje se označava oznakom D2;

3) dizel gorivo srednje, koje se označava oznakom D3;

4) dizel gorivo lako (sa malim sadržajem sumpora), koje se označava oznakom D2S.

Izrazi i pojmovi koji se odnose na goriva za brzohodne dizel motore iz stava 1 ovog člana utvrđeni su jugoslovenskim standardima JUS B.H2. 410 i JUS B.H2.410/1.

Član 9

Ulje za loženje može biti:

1) ulje za loženje ekstra lako, koje se označava oznakom EL;

2) ulje za loženje lako specijalno, koje se označava oznakom LS;

3) ulje za loženje lako, koje se označava oznakom L;

4) ulje za loženje lako niskosumporno, koje se označava oznakom LNS;

5) ulje za loženje srednje, koje se označava oznakom S;

6) ulje za loženje srednje niskosumporno, koje se označava oznakom SNS;

7) ulje za loženje teško, koje se označava oznakom T;

8) ulje za loženje teško niskosumporno, koje se označava oznakom TNS;

9) ulje za loženje ekstra teško, koje se označava oznakom ET.

Član 10

Ulje za loženje EL, koje mora biti obojeno postojanom crvenom bojom i mora da sadrži indikator, je destilatno gorivo namenjeno za plamenike sa isparavanjem, kao i za sve plamenike koji rade sa pritiskom, bez mogućnosti predgrevanja goriva.

Ulje za loženje LS je destilatno gorivo namenjeno za centralna grejanja manjeg kapaciteta, za industriju i sušare u poljoprivredi.

Ulje za loženje L je mešano destilatno i ostatno gorivo namenjeno za instalacije koje imaju mogućnost predgrevanja prilikom skladištenja i upotrebe.

Ulje za loženje LNS je ulje za loženje L, koje ima količinu sumpora nižu od 1% (m/m).

Ulje za loženje S je ostatno gorivo koje se mora predgrevati prilikom transporta, skladištenja i upotrebe, a namenjeno je za industrijske peći i energetske jedinice.

Ulje za loženje SNS je ulje za loženje S, koje ima količinu sumpora nižu od 1% (m/m).

Ulje za loženje T je ostatno gorivo koje se mora predgrevati prilikom transporta, skladištenja i upotrebe, a namenjeno je za industrijske peći i energetske jedinice.

Ulje za loženje TNS je ulje za loženje T, koje ima količinu sumpora nižu od 1% (m/m).

Ulje za loženje ET je ostatno gorivo dobijeno iz nafte uz primenu različitih tehnologija prerade, a namenjeno je za velike energetske jedinice i industriju.

II TEHNIČKI I DRUGI ZAHTEVI

Član 11

Motorni benzini iz člana 3 stav 1 ovog pravilnika, moraju ispunjavati zahteve propisane jugoslovenskim standardima JUS B.H2.220 i JUS B.H2.220/1.

Član 12

Bezolovni motorni benzin iz člana 4 ovog pravilnika mora biti bistar, prozračan, bez primesa vode i mehaničkih nečistoća i u pogledu fizičko-hemijskih i drugih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) u pogledu destilacije:

- 10% (V/V) mora da predestiliše:

- u zimskom periodu do 55°C;

- u letnjem periodu do 65°C;

- 50% (V/V) mora da predestiliše do 120°C;

- 95% (V/V) mora da predestiliše do 205°C;

- kraj destilacije sme da bude najviše 220°C;

- zbir ostatka posle destilacije i gubitka tokom destilacije ne sme biti veći od 3% (V/V);

2) u pogledu opštih osobina:

- napon para (Reid), bar

- u zimskom periodu najviše 0,9;

- u letnjem periodu najviše 0,7;

- sadržaj olova ne sme biti veći od 0,02 g/l;

- sadržaj ukupnog sumpora ne sme biti veći od 0,2% (m/m);

- oksidaciona stabilnost (indukcioni period na 100° C) ne sme biti kraća od 420 min;

- sadržaj postojeće smole ne sme biti veći od 5 mg/100ml;

- temperatura na kojoj je u letnjem periodu odnos tečne i parne faze 36:1 ne sme biti niža od 53°C;

3) u pogledu korozivnosti:

- ocena korozivnosti na bakru posle tri časa grejanja na temperaturi od 50°C sme da bude najviše klasa 1b;

4) u pogledu otpornosti na pojavu detonacije:

- oktanski broj po istraživačkoj metodi mora da iznosi najmanje 95 za bezolovni motorni benzin BMB 95, a 91 za bezolovni motorni benzin BMB 91;

- oktanski broj po motornoj metodi mora da iznosi najmanje 85 za bezolovni motorni benzin BMB 95, a 81 za bezolovni motorni benzin BMB 91.

Pored zahteva iz stava 1 ovog člana, za bezolovni motorni benzin mora da bude navedena i vrednost za gustinu na 15°C u kilogramima po kubnom metru.

Član 13

Avionski benzin iz člana 5 ovog pravilnika mora ispunjavati zahteve propisane jugoslovenskim standardom JUS B.H2.250.

Član 14

Petroleum za motore iz člana 6 ovog pravilnika mora ispunjavati zahteve propisane jugoslovenskim standardom JUS B.H2. 320.

Član 15

Gorivo za mlazne motore iz člana 7 ovog pravilnika mora ispunjavati zahteve propisane jugoslovenskim standardima: JUS B.H2.331 za gorivo GM-1 i JUS B.H2.334 za gorivo GM-4.

Član 16

Gorivo za brzohodne dizel motore iz člana 8 ovog pravilnika mora ispunjavati zahteve propisane jugoslovenskim standardima JUS B.H2.410 i JUS B.H2.410/1.

Član 17

Ulje za loženje EL iz člana 9 tačka 1 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) gustina na 15°C mora da iznosi najviše 0.870 g/cm 3 ;

2) tačka paljenja mora da bude viša od 55°C;

3) kinematička viskoznost na 20°C mora da se nalazi u granicama od 2,5 mm 2 /s do 6 mm2 /s;

4) sadržaj sumpora može da iznosi najviše 1% (m/m);

5) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 0,15% (V/V);

6) boja mora da bude crvena;

7) sadržaj indikatora mora da iznosi najmanje 15 mg/l.

Član 18

Ulje za loženje LS iz člana 9 tačka 2 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 60°C;

2) kinematička viskoznost na 20°C mora da se nalazi u granicama od 6 mm 2 /s do 12 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora može da iznosi najviše 1,5% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 0,3% (V/V).

Član 19

Ulje za loženje L iz člana 9 tačka 3 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 60°C;

2) kinematička viskoznost na 50°C mora da se nalazi u granicama od 6 mm 2 /s do 20 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora može da iznosi najviše 2% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 0,5% (V/V).

Član 20

Ulje za loženje LNS iz člana 9 tačka 4 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 60°C;

2) kinematička viskoznost na 50°C mora da se nalazi u granicama od 6 mm 2 /s do 20 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora mora da bude niži od 1% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 0,5% (V/V).

Član 21

Ulje za loženje S iz člana 9 tačka 5 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 80°C;

2) kinematička viskoznost na 100°C mora da se nalazi u granicama od 6 mm 2 /s do 26 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora može da iznosi najviše 3% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 1% (V/V).

Član 22

Ulje za loženje SNS iz člana 9 tačka 6 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 80°C;

2) kinematička viskoznost na 100°C mora da se nalazi u granicama od 6 mm 2 /s do 26 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora mora da bude niži od 1% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 1% (V/V).

Član 23

Ulje za loženje T iz člana 9 tačka 7 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 100°C;

2) kinematička viskoznost na 100°C mora da se nalazi u granicama od 26 mm 2 /s do 53 mm 2 /s;

3) količina sumpora sme da iznosi najviše 4% (m/m);

4) količina vode i sedimenata može da iznosi najviše 1,5% (V/V).

Član 24

Ulje za loženje TNS iz člana 9 tačka 8 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 100°C;

2) kinematička viskoznost na 100°C mora da se nalazi u granicama od 26 mm 2 /s do 53 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora mora da bude niži od 1% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 1,5% (V/V).

Član 25

Ulje za loženje ET iz člana 9 tačka 9 ovog pravilnika, u pogledu fizičko-hemijskih osobina mora ispunjavati sledeće zahteve:

1) tačka paljenja mora da bude viša od 100°C;

2) kinematička viskoznost na 100°C sme da bude viša od 45 mm 2 /s;

3) sadržaj sumpora mora da bude niži od 5% (m/m);

4) sadržaj vode i sedimenata može da iznosi najviše 2% (V/V).

Član 26

Pored tehničkih zahteva iz čl. 17 do 25 ovog pravilnika, koji se odnose na ulja za loženje moraju se navesti i vrednosti koje se odnose na:

1) donju toplotnu vrednost u MJ/kg;

2) kinematičku viskoznost na najmanje jednoj temperaturi različitoj od temperature propisane ovim pravilnikom za odgovarajuću kategoriju u mm 2 /s;

3) tačku tečenja u °C;

4) sadržaj koksa u % (m/m);

5) sadržaj pepela u % (m/m);

6) sadržaj vode određene destilacijom u % (V/V), osim za ulje za loženje EL;

7) destilacione karakteristike, samo za ulje za loženje EL.

Član 27

Tečna goriva čiji tehnički i drugi zahtevi nisu propisani ovim pravilnikom, moraju imati proizvođačku specifikaciju.

III ISPITIVANJE TEČNIH GORIVA

Član 28

Fizičko-hemijske osobine motornih benzina NORMAL MB 86, REGULAR MB 91, PREMIJUM MB 95 I SUPER MB 98 koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) oktanski broj IOB;

3) sadržaj olova (g/l);

4) destilacija, poč. (°C);

10% (V/V)

20% (V/V)

50% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

5) napon para (Reid) na 38°C (bar);

6) boja;

7) korozivnost na bakru 3h/50°C.

Član 29

Fizičko-hemijske osobine bezolovnih motornih benzina REGULAR BMB 91 i PREMIJUM BMB 95 koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) oktanski broj IOB;

3) sadržaj olova (g/l);

4) destilacija, poč. (°C)

10% (V/V)

20% (V/V)

50% (V/V)

95% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

5) napon para (Reid) na 38°C (bar);

6) izgled;

7) korozivnost na bakru 3h/50°C.

Član 30

Fizičko-hemijske osobine avionskih benzina AB 80/87 i AB 100/130 koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija, poč. (°C)

10% (V/V)

50% (V/V)

90% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

3) oktanski broj MOB;

4) sadržaj olova (g/l);

5) napon para (Reid) na 38°C (bar);

6) sadržaj sumora % (m/m);

7) tačka mržnjenja (°C);

8) boja

Član 31

Fizičko-hemijske osobine petroleuma za motore koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija, poč. (°C)

20% (V/V);

destilacija, 98% (V/V) (°C);

3) tačka paljenja (°C);

4) sadržaj olova (g/l);

5) boja.

Član 32

Fizičko-hemijske osobine goriva za mlazne motore GM-1 koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija, poč. (°C)

10% (V/V)

20% (V/V)

50% (V/V)

90% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

3) tačka mržnjenja (°C);

4) sadržaj merkaptanskog sumpora % (m/m)

5) tačka paljenja (°C);

6) boja;

7) reakcija sa vodom;

8) sadržaj naftalena % (V/V)

Član 33

Fizičko-hemijske osobine goriva za mlazne motore GM-4 koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija, poč. (°C);

20% (V/V),

50% (V/V)

90% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

3) tačka mržnjenja (°C)

4) sadržaj merkaptanskog sumpora % (m/m)

5) napor para (Reid) na 38°C (bar);

6) boja

7) reakcija sa vodom;

Član 34

Fizičko-hemijske osobine goriva za brzohodne dizel motore - dizel gorivo vrlo lako D1, dizel gorivo lako D2 i dizel gorivo lako (sa malim sadržajem sumpora) D2S, koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija poč. (°C);

50% (V/V)

90% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

3) sadržaj sumpora % (m/m);

4) tačka paljenja (°C);

5) viskoznost na 20°C (mm 2 /s);

6) filtrabilnost (°C);

7) izgled;

8) cetanski indeks.

Član 35

Fizičko-hemijske osobine goriva za brzohodne dizel motore - dizel gorivo srednje D3, koje se ispituju pre stavljanja u promet su;

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) destilacija poč. (°C);

50% (V/V)

60% (V/V)

destilacija, kraj (°C);

3) sadržaj sumpora % (m/m);

4) tačka paljenja (°C);

5) viskoznost na 20°C (mm 2 /s);

6) tačka tečenja (°C);

7) izgled;

8) cetanski indeks.

Član 36

Fizičko-hemijske osobine ulja za loženje ekstra lako EL koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) tačka tečenja (°C)

3) tačka paljenja (°C);

4) sadržaj sumpora % (m/m);

5) viskoznost na 20°C (mm 2 /s);

6) sadržaj indikatora (mg/l);

7) sadržaj vode i sedimenata % (V/V);

8) crvena boja.

Član 37

Fizičko-hemijske osobine ulja za loženje lako specijalno LS i lako niskosumporno LNS koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) viskoznost na 20°C (mm 2 /s);

3) tačka tečenja (°C);

4) tačka paljenja (°C);

5) sadržaj sumpora % (m/m);

6) sadržaj vode i sedimenata % (V/V);

Član 38

Fizičko-hemijske osobine ulja za loženje lako L, koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) viskoznost na 50°C (mm 2 /s);

3) tačka tečenja (°C);

4) tačka paljenja (°C);

5) sadržaj sumpora % (m/m);

6) sadržaj vode i sedimenata % (V/V);

Član 39

Fizičko-hemijske osobine ulja za loženje - srednje S, srednje niskosumporno SNS, teško T, teško niskosumporno TNS i ekstra teško ET koje se ispituju pre stavljanja u promet su:

1) gustina na 15°C (g/cm 3 );

2) viskoznost na 100°C (mm 2 /s);

3) tačka tečenja (°C);

4) tačka paljenja (°C);

5) sadržaj sumpora % (m/m);

6) sadržaj vode i sedimenta % (V/V);

7) donja toplotna vrednost (MJ/kg).

Član 40

Uzimanje uzoraka za ispitivanje tečnih goriva vrši se u skladu sa jugoslovenskim standardom JUS ISO 3170.

IV ZAVRŠNA ODREDBA

Član 41

Ovaj pravilnik stupa na snagu po isteku šest meseci od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".