ZAKON
O PLATNOM PROMETU

("Sl. list SRJ", br. 24/98, 74/99, 28/2000 i 73/2000)

1. Osnovne odredbe

Član 1

Platni promet u Saveznoj Republici Jugoslaviji (u daljem tekstu: platni promet), u smislu ovog zakona, je gotovinsko i bezgotovinsko plaćanje u dinarima izvršeno između učesnika u platnom prometu preko računa kod nosilaca platnog prometa.

Poslovi platnog prometa su: otvaranje i ukidanje računa, plaćanje s jednog računa na drugi račun (prenos, naplata, obračun, uplata i isplata), evidentiranje promena na računima, praćenje likvidnosti učesnika i nosilaca platnog prometa, kao i drugi poslovi platnog prometa određeni ovim zakonom i drugim saveznim zakonima.

Na osnovu izvršenog platnog prometa nosioci platnog prometa obezbeđuju dokumentaciono-statističku osnovu platnog prometa za informisanje nadležnih organa radi vođenja ekonomske politike u zemlji.

Član 2

Obavljanje platnog prometa zasniva se na:

1) jedinstvenoj i racionalnoj tehnologiji obavljanja platnog prometa zasnovanoj na međusobno povezanim bazama podataka;

2) racionalnoj mreži organizacionih jedinica nosilaca platnog prometa;

3) primeni finansijskih i drugih standarda u izvršavanju platnog prometa;

4) jedinstvenoj računarsko-komunikacionoj mreži za prenos sredstava i obradu podataka u platnom prometu;

5) brzom, sigurnom i racionalnom prenosu sredstava između učesnika u platnom prometu;

6) slobodnom raspolaganju sredstvima na računu;

7) obezbeđivanju finansijskih podataka i njihovoj obradi.

2. Učesnici u platnom prometu

Član 3

Učesnici u platnom prometu su pravna lica, preduzetnici i fizička lica koji vrše plaćanja preko računa u dinarima (u daljem tekstu: učesnici u platnom prometu).

Pravna lica i preduzetnici su dužni da, na osnovu ugovora, otvore račune kod nosioca platnog prometa, vode sredstva na tim računima i vrše plaćanja preko tih računa, u skladu sa ovim zakonom.

Fizička lica mogu na osnovu ugovora otvarati račune kod nosioca platnog prometa, voditi sredstva na tim računima i vršiti plaćanja preko tih računa, u skladu sa ovim zakonom.

3. Nosioci platnog prometa

Član 4

Nosioci platnog prometa su: Narodna banka Jugoslavije, banke, Poštanska štedionica i druge finansijske organizacije i preduzeća PTT saobraćaja (u daljem tekstu: nosioci platnog prometa).

Nosioci platnog prometa su dužni da učesnicima u platnom prometu otvore račune u skladu sa ovim zakonom.

Član 5

Narodna banka Jugoslavije, preko specijalizovane organizacije u svom sastavu Zavoda za obračun i plaćanja (u daljem tekstu: ZOP), obavlja sledeće poslove platnog prometa:

1) vodi žiro, obračunske i druge račune nosilaca platnog prometa;

2) organizuje obračunska mesta i obavlja dnevni i povremeni obračun između nosilaca platnog prometa i učesnika u platnom prometu (kliring, kompenzacija i dr.) i vrši prenos sredstava između nosilaca platnog prometa;

3) vodi račune za naplatu javnih prihoda, raspoređuje sredstva sa tih računa u skladu sa propisima i vodi račune Savezne Republike Jugoslavije i republika članica;

4) vodi jedinstveni registar emitovanih hartija od vrednosti, formira centralni depo hartija od vrednosti i vodi račune na kojima se evidentiraju deponovane hartije od vrednosti;

5) prima u depozit po viđenju sredstva javnih prihoda, sredstva banaka depozitara i druga sredstva saglasno zakonu, utvrđuje promet i stanje depozita i evidentira ga na računu i o tome ih obaveštava;

6) obračunava i usaglašava izvršena plaćanja i vrši prenos sredstava između učesnika u platnom prometu čije račune vodi;

7) prima uplate, izvršava isplate, obavlja blagajničko-trezorske poslove i obezbeđuje smeštaj i čuvanje gotovog novca;

8) prati likvidnost nosilaca platnog prometa, daje naloge i preduzima mere radi održavanja dnevne likvidnosti nosilaca platnog prometa;

9) prati likvidnost učesnika u platnom prometu;

10) vrši prinudnu naplatu sa računa učesnika u platnom prometu koji se vodi kod drugog nosioca platnog prometa kad na računu učesnika platnog prometa kod nosioca platnog prometa kome je podnesen nalog za prinudnu naplatu nema sredstava za izvršenje;

11) vrši usluge iz oblasti finansijskog poslovanja za Saveznu Republiku Jugoslaviju i republike članice;

12) vrši međubankarski obračun čekova po tekućim računima građana;

13) stara se o razvoju i unapređenju platnog prometa;

14) obavlja i druge poslove platnog prometa u skladu sa ovim zakonom i drugim saveznim zakonima.

Narodna banka Jugoslavije vodi račune na kojima evidentira primarnu emisiju, depozite i plasmane.

Član 6

Banke obavljaju sledeće poslove platnog prometa:

1) vode račune pravnih lica i preduzetnika i izvršavaju plaćanja sa tih računa;

2) vode račune fizičkih lica i izvršavaju plaćanja sa tih računa;

3) učestvuju u međubankarskom obračunu izvršenih plaćanja;

4) utvrđuju dnevni promet i stanje depozita za svakog deponenta posebno i o tome ih obaveštavaju;

5) primaju uplate od fizičkih lica u korist računa koji se vode kod drugih nosilaca platnog prometa:

6) primaju uplate u korist tekućih računa fizičkih lica koji se vode kod njih;

7) obavljaju gotovinski platni promet;

8) obavljaju blagajničko-trezorske poslove i obezbeđuju smeštaj i čuvanje gotovog novca u okviru blagajničkog maksimuma;

9) vrše prijem, obračun i naplatu čekova po tekućim računima građana;

10) organizuju izdavanje kreditnih kartica i plaćanje kreditnim karticama i drugim bankarskim instrumentima plaćanja;

11) obavljaju i druge poslove platnog prometa u skladu sa ovim zakonom i drugim saveznim zakonima.

Poštanska štedionica i druge finansijske organizacije mogu obavljati poslove iz stava 1 tačka 2 i tač. 4 do 11 ovog člana.

Član 7*

Narodna banka Jugoslavije daje ovlašćenje nosiocima platnog prometa za obavljanje platnog prometa na osnovu podnesenog zahteva, ako utvrdi da ispunjavaju sledeće uslove:

1) da imaju otvoren žiro-račun kod Narodne banke Jugoslavije - ZOP;

2) da je obim njihovog poslovanja usklađen prema saveznom zakonu kojim se uređuje poslovanje banaka i aktima Narodne banke Jugoslavije kojima se bliže propisuju način i uslovi usklađivanja poslovanja banaka i obim i struktura rizičnih plasmana banaka;

3) da posluju uspešno i da održavaju svoju likvidnost u skladu sa aktima Narodne banke Jugoslavije;

4) da imaju uredno i ažurno knjigovodstvo računa deponenata i o tome pozitivno mišljenje revizora;

5) da raspolažu računarsko-komunikacionom opremom za elektronsko plaćanje;

6) da raspolažu standardizovanim, sistemskim, komunikacionim i a plikativnim programima za obavljanje platnog prometa na nivou pojedinačnih transakcija sa mogućnošću povezivanja sa aplikativnim programskim sistemom Narodne banke Jugoslavije - ZOP;

7) da raspolažu stručnim kadrom za obavljanje platnog prometa.

Narodna banka Jugoslavije, u roku od 90 dana od dana podnošenja zahteva, donosi rešenje.

Rešenje iz stava 2 ovog člana je konačno.

Član 8

Ovlašćenje za obavljanje platnog prometa dato banci prestaje da važi ako je Narodna banka Jugoslavije donela konačno rešenje o oduzimanju dozvole za rad.

Narodna banka Jugoslavije oduzeće ovlašćenje iz stava 1 ovog člana ako u postupku kontrole platnog prometa utvrdi da banka ne ispunjava neki od uslova iz člana 7 stav 1 ovog zakona, ili ne postupa po drugim odredbama ovog zakona ili aktima Narodne banke Jugoslavije donesenim na osnovu ovog zakona.

Rešenje o oduzimanju ovlašćenja za obavljanje platnog prometa donosi Narodna banka Jugoslavije u roku od 15 dana od dana izvršene kontrole.

Rešenje iz stava 3 ovog člana je konačno.

Član 9*

Narodna banka Jugoslavije propisuje način davanja i oduzimanja ovlašćenja iz čl. 7 i 8 ovog zakona.

Član 10

Preduzeća PTT saobraćaja obavljaju sledeće poslove platnog prometa:

1) primaju uplate od fizičkih lica, u korist računa koji se vode kod drugih nosilaca platnog prometa i vrše isplate fizičkim licima za račun učesnika u platnom prometu;

2) primaju uplate dnevnog pazara za račun učesnika u platnom prometu;

3) primaju, obračunavaju i vrše naplatu čekova po tekućim računima građana;

4) obavljaju i druge poslove platnog prometa u skladu sa drugim saveznim zakonima.

4. Računi za obavljanje platnog prometa

Član 11

Učesnik u platnom prometu može imati račune kod jednog ili više nosilaca platnog prometa.

Pravno lice može otvoriti poseban podračun delu pravnog lica koji je sastavni deo računa tog pravnog lica.

Član 12

Pravno lice i preduzetnik odgovara za novčane obaveze, u smislu ovog zakona, sredstvima sa svih računa kod nosilaca platnog prometa.

Član 13

Pravno lice i preduzetnik dužno je da o statusnim promenama i drugim promenama koje se registruju kod nadležnog privrednog suda odnosno drugog nadležnog organa, obaveste nosioce platnog prometa kod kojih imaju otvorene račune, u roku od tri dana od dana dobijanja rešenja.

Član 14*

Nosioci platnog prometa dužni su da Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP dostave podatke o otvorenim računima pravnih lica i preduzetnika narednog dana od dana otvaranja tih računa.

* Narodna banka Jugoslavije propisuje plan računa za obavljanje platnog prometa kod nosilaca platnog prometa i način otvaranja i ukidanja računa kod Narodne banke Jugoslavije i drugih nosilaca platnog prometa.

Narodna banka Jugoslavije - ZOP vodi jedinstveni registar računa nosilaca platnog prometa i pravnih lica i preduzetnika.

5. Oblici plaćanja

Član 15

Plaćanja se vrše obračunom, bezgotovinski sa računa i gotovim novcem.

Pravno lice i preduzetnik dužno je da vrši plaćanja preko računa kod nosilaca platnog prometa.

Izuzetno od odredbe stava 2 ovog člana pravno lice i preduzetnik može da plaća gotovim novcem na način utvrđen aktom koji donosi Narodna banka Jugoslavije.

Član 16

Pravno lice i preduzetnik dužno je da novac primljen u gotovu, po bilo kom osnovu, uplati kod nosioca platnog prometa kod kog ima račun ili kod drugog najbližeg nosioca platnog prometa istog dana, a najdocnije narednog radnog dana.

Član 17*

Nosilac platnog prometa, pravno lice i preduzetnik mogu u svojoj blagajni držati gotov novac do iznosa blagajničkog maksimuma.

Blagajnički maksimum za nosioce platnog prometa utvrđuje Narodna banka Jugoslavije.

* Narodna banka Jugoslavije propisuje kriterijume na osnovu kojih pravno lice i preduzetnik utvrđuje visinu blagajničkog maksimuma.

Član 18

Pravno lice i preduzetnik može izmirivati međusobne novčane obaveze neposredno prenosom hartija od vrednosti (indosament).

Pravna lica i preduzetnici mogu izmirivati međusobne novčane obaveze i ugovaranjem promene poverilaca, odnosno dužnika u određenom obligacionom odnosu (asignacija, cesija i dr.), prebijanjem (kompenzacija) i na drugi način u skladu sa saveznim zakonom.

Izuzetno od odredbe stava 2 ovog člana, pravno lice i preduzetnik ne mogu izmirivati obaveze po osnovu asignacije i cesije ako kao asignant (uputilac), odnosno cedent (ustupilac potraživanja) imaju neizmirene obaveze evidentirane kod Narodne banke Jugoslavije - ZOP u momentu plaćanja.

Novčane obaveze izmirene na način iz st. 1 i 2 ovog člana evidentiraju se preko računa kod nosioca platnog prometa najmanje jedanput mesečno, po pravilu krajem meseca.

6. Obavljanje platnog prometa

Član 19*

Narodna banka Jugoslavije propisuje način obavljanja platnog prometa.

Član 20*

Nalog za plaćanje je uput učesnika u platnom prometu poslat u pismenoj formi ili elektronskim putem nosiocu platnog prometa da se isplati određeni iznos novca drugom učesniku u platnom prometu, koji je naveden u nalogu za plaćanje.

*Nalozi za plaćanje ispostavljaju se na jedinstvenim instrumentima platnog prometa, čiji oblik, sadržinu i korišćenje propisuje Narodna banka Jugoslavije.

Član 21*

Elektronski nalog za plaćanje je nalog ispostavljen elektronskim putem između računara u skladu sa jugoslovenskim i međunarodnim JUS-UN/EDIFACT standardima.

Elektronski nalog upućuje se nosiocu platnog prometa - davaocu usluga u obavljanju elektronskog prenosa, koji preuzima odgovornost za prihvatanje, prenos i prosleđivanje naloga.

* Način obavljanja platnog prometa elektronskim putem i provere autentičnosti podnosioca i elektronskog naloga za plaćanje, odgovornost za ispravnost elektronskog naloga i tačnost prenosa, kao i zaštitu elektronskog platnog prometa propisuje Narodna banka Jugoslavije.

Član 22

Nalog za plaćanje sa računa ispostavljaju:

1) vlasnici računa;

2) poverioci na osnovu dospelih hartija od vrednosti i drugih instrumenata obezbeđivanja plaćanja, otvorenih akreditiva, drugih akceptiranih instrumenata platnog prometa ili ugovornih ovlašćenja;

3) nosioci platnog prometa na osnovu izvršnih sudskih rešenja, izvršenih rešenja poreskih, carinskih i drugih ovlašćenih organa i drugih izvršnih naslova, zakonskih i ugovornih ovlašćenja i svojih internih naloga radi delimičnog izvršavanja naloga, naplate usluga, ispravke grešaka i sl.

Član 23

Nosioci platnog prometa primaju od učesnika u platnom prometu naloge za plaćanje i drugu dokumentaciju.

Druga dokumentacija iz stava 1 ovog člana koja se odnosi na obračunate javne prihode, a u vezi sa izvršavanjem naloga za plaćanje po osnovu zarada i drugih ličnih primanja mora biti prethodno overena od strane nadležnog organa.

Nosilac platnog prometa vratiće podnosiocu nalog za plaćanje koji nije ispostavljen u skladu sa propisima, a na njegov zahtev, narednog dana od dana podnošenja, pismeno će obrazložiti razloge za vraćanje naloga.

Član 24

Plaćanje između učesnika u platnom prometu vrši se do visine pokrića na računu sa koga se vrši plaćanje.

Pod pokrićem na računu sa koga se vrši plaćanje podrazumevaju se sredstva na računu od prethodnog dana i sredstva prispela u toku dana umanjena za izvršena plaćanja do momenta utvrđivanja pokrića.

Narodna banka Jugoslavije - ZOP prima naloge za obračun i naloge za prenos sredstava između nosilaca platnog prometa samo do visine pokrića na žiro-računu nosioca platnog prometa.

Plaćanje je izvršeno kad nosilac platnog prometa prenese sredstva na račun učesnika u platnom prometu kome su sredstva upućena.

Član 25

Nalozi za plaćanje koje ispostavljaju vlasnici računa, poverioci i nosioci platnog prometa iz člana 22 ovog zakona izvršavaju se sa računa na koji glase, prema datumu dospeća, redosledu prijema i propisanom redosledu.

Ako na računu nema dovoljno sredstava za izvršenje naloga iz člana 22 ovog zakona, prvenstveno se izvršavaju nalozi za koje je zakonom utvrđen prioritet u naplati prema vremenu prijema naloga - nalozi iz člana 22 stav 1 tačka 3 ovog zakona, nalozi poverilaca prema vremenu prijema - nalozi iz člana 22 stav 1 tačka 2 ovog zakona, a na kraju nalozi vlasnika računa prema datumu dospeća, odnosno vremenu prijema ako datum dospeća nije naznačen - nalozi iz člana 22 stav 1 tačka 1.

Član 26*

Ako na računu nema dovoljno sredstava za izvršenje naloga iz člana 22 stav 1 tač. 2 i 3 ovog zakona, nosilac platnog prometa dostavlja Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP istog dana neizvršene naloge i osnove za prinudnu naplatu, radi evidentiranja neizvršenih naloga, odnosno osnova za prinudnu naplatu, sa računa pravnih lica i preduzetnika kod drugih nosilaca platnog prometa.

Nalozi i osnovi za prinudnu naplatu iz stava 1 ovog člana evidentiraju se i izvršavaju prema vremenu prijema kod nosioca platnog prometa kod koga su prvi bili podneseni na naplatu.

Narodna banka Jugoslavije - ZOP, na osnovu podataka o stanju računa pravnog lica i preduzetnika kod nosilaca platnog prometa, vrši naplatu naloga iz člana 22 stav 1 tač. 2 i 3 ovog zakona sa bilo kog računa pravnog lica i preduzetnika na kome ima sredstava kod nosioca platnog prometa koji je likvidiran.

Za naplatu naloga iz člana 22 ovog zakona ne mogu se koristiti sredstva sa računa učesnika u platnom prometu koja su izuzeta od izvršenja.

* Način naplate sa računa učesnika u platnom prometu propisuje Narodna banka Jugoslavije.

Član 27

Nosilac platnog prometa koji zbog nelikvidnosti ili iz drugih razloga ne izvrši nalog učesnika u platnom prometu izdat u skladu sa propisima prema datumu dospeća, redosledu prijema i propisanom redosledu, dužan je da učesniku u platnom prometu plati ugovorenu kamatu, zateznu kamatu i naknadi štetu, ako je šteta veća od iznosa koji je dobio na ime zatezne kamate.

Član 27a

Ako je pravno lice nelikvidno neprekidno 60 dana, ili 60 dana sa prekidima u proteklih 75 dana, Narodna banka Jugolsavije - ZOP dužan je da bez odlaganja nadležnom sudu podnese predlog za pokretanje postupka stečaja.

Pravno lice je nelikvidno, u smislu stava 1 ovog člana, ako na računima kod nosilaca platnog prometa nema dovoljno sredstava za isplatu svih naloga, odnosno osnova za naplatu, evidentiranih na računima kod nosilaca platnog prometa na dan dospeća.

7. Kontrola platnog prometa nosilaca platnog prometa

Član 28

Narodna banka Jugoslavije vrši kontrolu obavljanja platnog prometa kod nosilaca platnog prometa.

Član 29*

* Narodna banka Jugoslavije propisuje način vršenja kontrole platnog prometa.

Rešenje u postupku kontrole platnog prometa donosi Narodna banka Jugoslavije, u roku od 15 dana od dana utvrđenih nezakonitosti.

Rešenje je konačno.

8. Izveštavanje po osnovu izvršenog platnog prometa

Član 30

Nosioci platnog prometa vode evidenciju o izvršenim plaćanjima, kojim obezbeđuju dokumentaciono-statističku osnovu za utvrđivanje i vođenje fiskalne, monetarne, kreditne i tekuće ekonomske politike.

Član 31

U obavljanju poslova platnog prometa Narodna banka Jugoslavije - ZOP vodi:

1) jedinstveni plan računa;

2) plan računa za uplatu i raspored javnih prihoda;

3) registar računa nosilaca platnog prometa kod Narodne banke Jugoslavije - ZOP-a;

4) registar računa pravnih lica i preduzetnika kod nosilaca platnog prometa;

5) evidencije o stanju i promenama sredstava na žiro i obračunskim računima nosilaca platnog prometa, o naplati i rasporedu sredstava javnih prihoda i druge operativne evidencije na osnovu naloga platnog prometa.

Član 32*

Nosioci platnog prometa obavezni su da Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP dostave pojedinačne dnevne podatke o prometu i stanju računa u platnom prometu prema jedinstvenom planu računa, sa elementima za vođenje potrebnih evidencija o novčanim kretanjima.

Narodna banka Jugoslavije - ZOP dostavlja nadležnom poreskom organu pojedinačne dnevne podatke o prometu računa javnih prihoda.

* Vrstu podataka i način i rokove dostavljanja propisuje Narodna banka Jugoslavije.

Član 33

Na osnovu izvršenog platnog prometa kod svih nosilaca platnog prometa, Narodna banka Jugoslavije - ZOP obrađuje podatke o prometu i stanju računa u platnom prometu, prema jedinstvenom planu računa i obrađuje i druge podatke u skladu sa saveznim zakonom.

9. Izveštavanje po osnovu računovodstvenih izveštaja i izveštaja o poslovanju i davanje podataka o bonitetu

Član 34

Narodna banka Jugoslavije - ZOP prima računovodstvene izveštaje i izveštaje o poslovanju pravnih lica, na način i u rokovima propisanim saveznim zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Član 35

Ako Narodna banka Jugoslavije - ZOP utvrdi da je pravno lice podnelo računovodstveni izveštaj i izveštaj o poslovanju koji nije u skladu sa saveznim zakonom i drugim saveznim propisima, zahtevaće od podnosioca njihovu ispravku.

Pravno lice dužno je da u roku od tri dana od dana dostavljanja zahteva izvrši ispravku izveštaja iz stava 1 ovog člana.

Ako pravno lice ne izvrši ispravku iz stava 2 ovog člana, smatraće se da izveštaj nije podnet Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP.

Član 36

Narodna banka Jugoslavije - ZOP obrađuje i objavljuje podatke iz računovodstvenih izveštaja i izveštaja o poslovanju pravnih lica, a naročito o:

1) sredstvima, kapitalu i obavezama;

2) ostvarenim finansijskim rezultatima poslovanja;

3) pojedinim oblicima potrošnje;

4) tekućim privrednim kretanjima;

5) sprovođenju propisa i mera tekuće ekonomske politike.

Član 37*

Narodna banka Jugoslavije - ZOP daje podatke o bonitetu nosilaca platnog prometa i učesnika u platnom prometu.

* Narodna banka Jugoslavije - ZOP propisuje bliže uslove i način davanja podataka o bonitetu nosilaca platnog prometa i učesnika u platnom prometu.

10. Kaznene odredbe

Član 38

Novčanom kaznom od 45.000 do 450.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće ili drugo pravno lice:

1) ako, na osnovu ugovora, ne otvori račun kod nosilaca platnog prometa, ne vodi sredstva na tom računu ili ne vrši plaćanja preko tog računa (član 3);

2) ako ne obavesti nosioca platnog prometa, u roku od tri dana od dobijanja rešenja, o statusnim promenama i drugim promenama koje se registruju kod nadležnog privrednog suda, odnosno drugog nadležnog organa (član 13);

3) ako novac primljen u gotovom, po bilo kom osnovu, ne uplati na svoj račun istog dana, a najdocnije narednog radnog dana (član 16);

4) ako za plaćanje u gotovom novcu podiže sa računa i u svojoj blagajni drži gotovinu preko blagajničkog maksimuma (član 17);

5) ako kao asignant (uputilac), odnosno cedent (ustupilac potraživanja) izmiruje obaveze putem cesije, odnosno asignacije, a ima neizmirene obaveze evidentirane kod Narodne banke Jugoslavije - ZOP-a u momentu plaćanja (član 18 stav 3).

Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 3.000 do 30.000 novih dinara.

Član 39

Novčanom kaznom u iznosu od 900 do 9.000 novih dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik ako izvrši neku od radnji iz člana 38 ovog zakona.

Član 40

Novčanom kaznom od 45.000 do 450.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup nosilac platnog prometa kao pravno lice:

1) ako ne otvori račun učesniku u platnom prometu (član 4 stav 2);

2) ako ne dostavi Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP podatke o otvorenim računima pravnog lica i preduzetnika narednog dana od dana otvaranja računa (član 14 stav 1);

3) ako naloge za plaćanje izdate u skladu s propisima ne primi ili ih ne izvrši prema datumu dospeća, redosledu prijema i propisanom redosledu (član 25);

4) ako neizvršene naloge i osnove za prinudnu naplatu ne dostavi istog dana Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP radi naplate (član 26 stav 1);

5) ako ne dostavi Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP pojedinačne dnevne podatke o prometu i stanju računa u platnom prometu prema vrsti, načinu i u rokovima koje propiše Narodna banka Jugoslavije (član 32).

Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice kod nosioca platnog prometa novčanom kaznom od 3.000 do 30.000 novih dinara.

Član 41

Novčanom kaznom od 3.000 do 30.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup odgovorno lice u Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP ako za naplatu naloga i osnova za prinudnu naplatu ne koristi sva slobodna sredstva sa svih računa dužnika (član 26 stav 3).

11. Prelazne i završne odredbe

Član 42

Zaposleni u Narodnoj banci Jugoslavije - ZOP koji ostaju neraspoređeni, usled promena u poslovanju Narodne banke Jugoslavije - ZOP-a propisanih ovim zakonom, imaju prava i obaveze neraspoređenih radnika, u skladu sa saveznim zakonom kojim se uređuje položaj i prava radnika u saveznim organima uprave.

Član 43*

Propisi doneseni na osnovu Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 53/92, 16/93, 31/93, 32/94 i 61/95) ostaju na snazi do dana početka primene propisa donesenih na osnovu ovog zakona.

Član 44*

Danom početka primene ovog zakona prestaje da važi Zakon o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 53/92, 16/93, 31/93, 32/94, 61/95 i 34/97) i član 61 Zakona o izmenama saveznih zakona kojima su određene novčane kazne za privredne prestupe i prekršaje ("Službeni list SRJ", br. 28/96).

Član 45

Ovaj zakon stupa na snagu 15. jula 2000. godine, a primenjivaće se od 1. januara 2002. godine, osim odredaba čl. 7 i 9, člana 14 stav 2, člana 17 stav 3, člana 19, člana 20 stav 2, člana 21 stav 3, člana 26 stav 5, člana 29 stav 1, člana 32 stav 3, člana 37 stav 2 i čl. 43 i 44 koje će se primenjivati od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Napomene

* Odredbe člana 7, člana 9, člana 14 stav 2, člana 17 stav 3, člana 19, člana 20 stav 2 i člana 21 stav 3, člana 26 stav 5, člana 29 stav 1, člana 32 stav 3, člana 37 stav 2 i odredbe 43 i 44 primenjuju se od 15. jula 2000. godine.