UPUTSTVOO OBLIKU, SADRŽINI I UPOTREBI INSTRUMENATA PLATNOG PROMETA ZA PLAĆANJA U ZEMLJI("Sl. list SRJ", br. 11/98 i 27/2001) |
I OSNOVNA ODREDBA
1. Ovim uputstvom propisuju se oblik, sadržina i upotreba instrumenata platnog prometa kojima se vrše sva gotovinska i bezgotovinska plaćanja u zemlji na teret i u korist računa učesnika u platnom prometu (u daljem tekstu: učesnik) koji se vodi kod nosilaca platnog prometa (u daljem tekstu: nosilac).
II VRSTA I OBLIK INSTRUMENATA PLATNOG PROMETA
2. Instrumenti platnog prometa, u smislu ovog uputstva, jesu:
1a) za gotovinska plaćanja - za uplate:
- opšta uplatnica (obrazac br. 10),
- posebna uplatnica (obrazac br. 11)
- uplatnica taksa za izlazak iz zemlje (obrazac br. 12);
1b) za gotovinska plaćanja - za isplate:
- ček (obrazac br. 20),
- uputnica za gotovinsku isplatu (obrazac br. 25),
- uputnica za doznake iz inostranstva (obrazac br. 26);
2) za bezgotovinska plaćanja:
- opšti nalog za prenos (obrazac br. 40),
- poseban nalog za prenos (obrazac br. 41),
- nalog za obračun (obrazac br. 42),
- nalog za naplatu (obrazac br. 43),
- nalog za prenos sa računa akreditiva (obrazac br. 44),
- akceptni nalog (obrazac br. 46),
- zbirni nalog za prenos (obrazac br. 47),
- zbirni izveštaj o odobrenju - zaduženju (obrazac br. 49),
- interni nalog za prenos (obrazac br. 50);
3) za obračun po gotovinskim uplatama i isplatama:
- prijava uplata (obrazac br. 60),
- prijava isplata (obrazac br. 65);
4) za obračun obaveza i potraživanja:
- prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji (obrazac br. 70);
- prijava usaglašenog potraživanja za posebnu obaveznu multilateralnu kompenzaciju (obrazac br. 71);
5) za otvaranje akreditiva:
- akreditiv (obrazac br. 83).
Instrumenti za obavljanje platnog prometa su pravougaonog oblika, dimenzija 170 x 102 mm, a ako se sastoje od dva i više primeraka, štampani su na samokopirajućem papiru.
Izuzetno od stava 2 ove tačke, zbirni nalog za prenos je dimenzija 375 x 305 mm, akreditiv je dimenzija 200 x 140 mm, a prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji - 295 x 208 mm.
Pravna, odnosno fizička lica ovlašćena za štampanje mogu instrumente platnog prometa štampati na dijagramskom (rolna) kopirajućem papiru, prilagođene za popunjavanje podataka na sredstvima za automatsku obradu podataka, s tim da njihov izgled i bitni elementi, kao i raspored elemenata, budu identični standardnoj formi i sadržini obrazaca koji su propisani ovim uputstvom.
Osnovna obeležja instrumenata platnog prometa Narodna banka Jugoslavije propisaće posebnom odlukom.
III SADRŽINA I UPOTREBA INSTRUMENATA PLATNOG PROMETA
Opšta uplatnica (obrazac br. 10)
3. Opšta uplatnica se upotrebljava kao gotovinski instrument platnog prometa kad učesnik uplaćuje dnevni pazar u korist svog poslovnog računa ili kada u gotovom novcu plaća obaveze prema drugim učesnicima koji imaju račune kod nosioca, odnosno kada građani plaćaju obaveze prema učesnicima.
Opšta uplatnica se upotrebljava i kao bezgotovinski instrument platnog prometa pri obračunu po bariranim čekovima.
Opšta uplatnica sadrži:
- broj pošte,
- naziv i adresu uplatioca,
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist vrši uplata sredstava,
- broj računa primaoca u čiju se korist vrši uplata sredstava,
- poziv na broj (odobrenje),
- oznaku kontrole,
- mesto i datum uplate,
- podatke o prijemu novca (naplaćena naknada, broj dnevnika, žig i potpis).
Opšta uplatnica se sastoji od dva primerka - priznanice i izveštaja za arhivu.
Priznanica se vraća uplatiocu kao dokaz o izvršenoj uplati, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu kojeg je izvršena uplata.
Posebna uplatnica (obrazac br. 11)
4. Posebna uplatnica se upotrebljava kao gotovinski instrument platnog prometa, i to za iste namene kao i opšta uplatnica, kad je potrebno dokazivanje primaocu sredstava da je izvršena uplata.
Posebna uplatnica ima istu sadržinu kao i opšta uplatnica.
Posebna uplatnica se sastoji od tri primerka - priznanice, izveštaja o uplati i izveštaja za arhivu.
Priznanica se vraća uplatiocu kao dokaz o izvršenoj uplati, izveštaj o uplati, koji overava nosilac, vraća se uplatiocu, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu koga je izvršena uplata.
Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje (obrazac br. 12)
5. Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje upotrebljava se kao gotovinski instrument platnog prometa kad domaće fizičko lice u gotovom novcu plaća taksu propisanu za izlazak iz SR Jugoslavije, kao i za izlazak motornog vozila iz SR Jugoslavije.
Jednom uplatnicom može se platiti taksa za izlazak iz zemlje za više lica, odnosno motornih vozila.
Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje sadrži:
- serijski broj,
- naziv i adresu uplatioca,
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist vrši uplata sredstava,
- broj računa primaoca u čiju se korist vrši uplata sredstava,
- poziv na broj (odobrenje),
- oznaku kontrole,
- mesto i datum uplate,
- podatke o prijemu novca (naplaćena naknada, broj dnevnika, žig i potpis).
Serijski broj se sastoji od oznake serije i rednog broja.
Serije se označavaju velikim štampanim slovima, po azbučnom redu (A, B, V..). Prvih dvadeset slova azbuke (od A do R) koriste se za označavanje serije na području Republike Srbije, a poslednjih deset (od S do Š) na području Republike Crne Gore.
Redni broj može biti najviše sedmocifren.
Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje štampa se sa podacima za sledeće elemente:
1) u prostor SVRHA DOZNAKE štampa se tekst: "Taksa za izlazak iz zemlje";
2) u polju ŠIFRA PLAĆANJA štampa se oznaka: "043";
3) u prostor PRIMALAC štampa se:
- za taksu koja se naplaćuje na teritoriji Republike Srbije - tekst "Taksa za izlazak iz SRJ - Republika Srbija",
- za taksu koja se naplaćuje na teritoriji Republike Crne Gore - tekst "Taksa za izlazak iz SRJ - Republika Crna Gora";
4) u polju BROJ RAČUNA štampa se: - račun 40818-840-928-31504 - za taksu koja se plaća u Republici Srbiji, odnosno - - račun 40818-840-933-31504 - za taksu koja se plaća u Republici Crnoj Gori.
Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje sastoji od dva primerka - priznanice i izveštaja za arhivu.
Priznanica se vraća uplatiocu kao dokaz o izvršenoj uplati. Pri izlasku iz zemlje fizičko lice je obavezno da priznanicu preda carinskom radniku. Izveštaj za arhivu ostaje nosiocu platnog prometa kao dokument na osnovu kojeg je izvršena uplata.
Uplatnicu taksa za izlazak iz zemlje štampa Narodna banka Jugoslavije - Zavod za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider, prema obliku i sadržini koji su utvrđeni ovim uputstvom i prema osnovnim obeležjima te uplatnice koje utvrđuje Narodna banka Jugoslavije. Prodaju uplatnica fizičkim licima isključivo vrši Narodna banka Jugoslavije - Zavod za obračun i plaćanja (u daljem tekstu: Zavod), odnosno organizacioni delovi Zavoda, kao i organizacioni delovi PTT saobraćaja.
Pošta nabavlja setove uplatnica kod nadležnog organizacionog dela Zavoda, koji je dužan da registruje serijske brojeve prodatih uplatnica.
Organizacioni delovi Zavoda uspostaviće Evidenciju o uplatnicama taksa za izlazak iz zemlje, u kojoj će evidentirati podatke o serijskim brojevima uplatnica prodatih organizacionim delovima PTT saobraćaja.
Ček (obrazac br. 20)
6. Ček izdaje učesnik - trasant kad na teret svog računa nalaže isplatu određenog iznosa sredstava određenom licu ili donosiocu (isplatu zarada, podizanje gotovine i dr.).
Učesnik može ček koristiti i za bezgotovinska plaćanja, s tim što ček mora biti bariran (precrtan) dvema uporednim linijama. Ček se može upotrebljavati i za izdavanje pokrivenog čeka, u kom slučaju se pojavljuje i kao trasant i kao trasat.
Ako se ček upotrebljava za bezgotovinska plaćanja, imalac čeka ga podnosi na naplatu nosiocu kod kojeg se vodi njegov račun, zajedno sa popunjenom opštom uplatnicom (obrazac br. 10), koja mora biti barirana (precrtana) dvema uporednim linijama, i spiskom bariranih čekova koji se podnose na naplatu.
Imalac ovakvih čekova može organizacionom delu nosioca kod koga se vodi račun izdavaoca čeka - dužnika čekove dostaviti neposredno ili poštom, kao i opštu uplatnicu (i jedan i drugi obrazac precrtan dvema uporednim linijama) i spisak bariranih čekova.
Ček sadrži:
- oznaku serije i serijski broj sa kontrolnim brojem,
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- mesto i datum izdavanja,
- naziv i sedište trasanta,
- broj računa trasanta,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu isplate,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naredbu trasanta da se izvrši isplata navedenog iznosa dinara,
- naziv ili ime remitenta, odnosno oznaku da se isplata izvrši donosiocu,
- oznaku kontrole,
- broj dnevnika,
- štambilj i potpis izdavaoca,
- potpis primaoca gotovine,
- podatke o isplati novca (naplaćena provizija, žig i potpis).
Elementi dela čeka koji ostaju u čekovnoj knjižici trasanta (talon) jesu:
- datum izdavanja,
- iznos dinara,
- naziv ili ime remitenta,
- svrha isplate.
Ček se sastoji iz jednog primerka - čeka, koji ostaje nosiocu kao dokument za zaduženje računa trasanta.
Deo čeka - talon izdavalac čeka zadržava u čekovnoj knjižici i on služi kao evidencija o izdatim čekovima.
Učesnik - trasant se setovima čekova snabdeva kod nosioca platnog prometa kod koga ima otvoren račun i koji registruje serijske brojeve izdatih čekova.
Uputnica za gotovinsku isplatu (obrazac br. 25)
7. Uputnica za gotovinsku isplatu se upotrebljava kao gotovinski instrument platnog prometa kad učesnik na teret svog računa vrši isplatu drugom učesniku ili licu koje nema račun kod nosioca.
Uputnica za gotovinsku isplatu sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca kod koga se vodi račun nalogodavca;
- naziv i sedište nalogodavca;
- broj računa nalogodavca;
- poziv na broj (zaduženje);
- mesec za koji se vrši isplata;
- osnov isplate;
- šifru plaćanja;
- iznos dinara;
- ime primaoca isplate;
- uslove isplate;
- oznaku likvidature;
- podatke o isplati (broj dolaska i broj dnevnika);
- mesto i datum isplate;
- potpis primaoca.
Uputnica za gotovinsku isplatu sastoji se od tri primerka - uputnice za gotovinsku isplatu, izveštaja za arhivu i izveštaja primaocu.
Uputnica za gotovinsku isplatu je dokument na osnovu koga se isplaćuje određen iznos sredstava, a prijem tih sredstava primalac potvrđuje svojim potpisom na određenom mestu te uputnice. Isplaćena uputnica vraća se nalogodavcu. Izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu koga je izvršena isplata, a izveštaj primaocu uručuje se određenom licu pri isplati.
Uputnica za doznake iz inostranstva (obrazac br. 26)
8. Uputnica za doznake iz inostranstva je gotovinski instrument platnog prometa koji se upotrebljava kad Narodna banka Jugoslavije i ovlašćene banke isplaćuju određenom licu dinarsku protivvrednost deviza doznačenih iz inostranstva.
Uputnica za doznake iz inostranstva ima isti sadržaj kao uputnica za gotovinsku isplatu.
Uputnica za doznake iz inostranstva se sastoji od četiri primerka - uputnice za doznake iz inostranstva, priznanice - povratnice, izveštaja za arhivu i izveštaja primaocu.
Uputnica za doznake iz inostranstva je dokument na osnovu koga se isplaćuje određeni iznos sredstava, a prijem tih sredstava primalac potvrđuje svojim potpisom na određenom mestu ove uputnice. Uputnica za doznake iz inostranstva se, zajedno sa priznanicom - povratnicom, dostavlja nalogodavcu. Izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu koga je izvršena isplata, a izveštaj primaocu uručuje se određenom licu pri isplati.
Opšti nalog za prenos (obrazac br. 40)
9. Opšti nalog za prenos se upotrebljava kad učesnik - nalogodavac nalaže nosiocu da na teret njegovog računa prenese sredstva na račun drugog učesnika. Ovaj nalog se koristi za sva plaćanja kod kojih inicijativa za izmirenje obaveze potiče od dužnika.
Opšti nalog za prenos sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište nalogodavca,
- broj računa nalogodavca,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist prenose sredstva,
- broj računa primaoca u čiju se korist prenose sredstva,
- poziv na broj (odobrenje),
- štambilj i potpis nalogodavca,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum izdavanja.
Opšti nalog za prenos sastoji se od jednog primerka - opšteg naloga za prenos, koji ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika, odnosno odobrenju računa poverioca.
Poseban nalog za prenos (obrazac br. 41)
10. Poseban nalog za prenos se upotrebljava za iste namene kao i opšti nalog za prenos, odnosno kada je učesniku - nalogodavcu potreban jedan primerak naloga za njegove potrebe ili kao dokaz o izvršenom prenosu sredstava.
Poseban nalog za prenos ima isti sadržaj kao i opšti nalog za prenos.
Poseban nalog za prenos se sastoji od dva primerka - posebnog naloga za prenos i izveštaja o prenosu.
Poseban nalog za prenos ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika, odnosno odobrenju računa poverioca, a izveštaj o prenosu zadržava učesnik - nalogodavac odnosno, kad ga nosilac overi vraća se učesniku - nalogodavcu i služi za njegove potrebe ili za potrebe dokazivanja izvršenog plaćanja.
Nalog za obračun (obrazac br. 42)
11. Nalog za obračun se upotrebljava kada je potrebno izvršiti knjiženje u korist i na teret istog računa kod nosioca - po osnovu plaćanja izvršenih prenosom hartija od vrednosti, po osnovu plaćanja izvršenih kompenzacijom, cesijom, preuzimanjem duga i asignacijom, kao i po osnovu drugih plaćanja propisanih zakonom, drugim propisom ili opštim aktom.
Nalog za obračun sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište dužnika,
- broj računa dužnika,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu obračuna,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište poverioca,
- broj računa poverioca,
- poziv na broj (odobrenje),
- štambilj i potpis nalogodavca,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum izdavanja.
Nalog za obračun se sastoji od jednog primerka - naloga za obračun, koji ostaje nosiocu kao dokument o izvršenom zaduženju i odobrenju istog računa.
Nalog za naplatu (obrazac br. 43)
12. Nalog za naplatu se upotrebljava kad poverilac nalaže nosiocu da na teret računa dužnika prenese sredstva u korist računa poverioca - po osnovu naplate dospelih hartija od vrednosti i drugih instrumenata obezbeđivanja plaćanja, te drugih propisanih ili ugovornih ovlašćenja.
Nalog za naplatu sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište dužnika,
- broj računa dužnika,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu obračuna,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište poverioca,
- broj računa poverioca,
- poziv na broj (odobrenje),
- štambilj i potpis nalogodavca,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum izdavanja.
Nalog za naplatu sastoji se od dva primerka - naloga za naplatu i izveštaja o zaduženju.
Nalog za naplatu ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika, odnosno odobrenju računa poverioca, a izveštaj o zaduženju se dostavlja dužniku uz dokumentaciju po kojoj se izvršava naplata - kao dokaz o izvršenoj naplati.
Nalog za prenos sa računa akreditiva (obrazac br. 44)
13. Nalog za prenos sa računa akreditiva se upotrebljava kad korisnik akreditiva koji ima otvoren akreditiv kod nosioca vrši plaćanje na teret otvorenog akreditiva u korist računa drugog učesnika.
Nalog za prenos sa računa akreditiva sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište dužnika,
- broj računa dužnika,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist prenose sredstva,
- broj računa primaoca u čiju se korist prenose sredstva,
- poziv na broj (odobrenje),
- štambilj i potpis nalogodavca,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum izdavanja.
Nalog za prenos sa računa akreditiva sastoji se od dva primerka - naloga za prenos sa računa akreditiva i izveštaja o prenosu.
Nalog za prenos sa računa akreditiva ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika, odnosno odobrenju računa poverioca, a izveštaj o prenosu učesnik - korisnik akreditiva zadržava za svoje potrebe.
Akceptni nalog (obrazac br. 46)
14. Akceptni nalog se upotrebljava za plaćanja u roku dospeća, u skladu sa ugovorenim ovlašćenjima poverioca.
Akceptni nalog izdaje dužnik, koji pored ostalih elemenata, upisuje datum i mesto izdavanja naloga i datum njegovog dospeća, potpisuje ga, overava i uručuje poveriocu.
Primljeni akceptni nalog poverilac potpisuje, overava i podnosi na naplatu neposredno, najdocnije na dan dospeća, ili ga poštom dostavlja organizacionom delu nosioca kod koga se vodi račun dužnika.
Akceptni nalog sadrži:
- oznaku serije i serijski broj sa kontrolnim brojem,
- broj i sedište organizacionog dela nosioca,
- mesto i datum izdavanja naloga,
- datum dospeća,
- naziv i sedište dužnika,
- broj računa dužnika,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist prenose sredstva;
- broj računa primaoca sredstava;
- poziv na broj (odobrenje),
- potpis i štambilj dužnika - akceptanta,
- potpis i štambilj podnosioca naloga - primaoca;
- datum i sat prijema naloga u organizacionom delu nosioca.
Akceptni nalog sastoji se od jednog primerka - akceptnog naloga, koji ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika, odnosno odobrenju računa poverioca.
Zbirni nalog za prenos (obrazac br. 47)
15. Zbirni nalog za prenos se upotrebljava kad učesnik - nalogodavac nalaže nosiocu da na teret njegovog računa prenese sredstva na račune drugih učesnika. Ovaj nalog se koristi za sva plaćanja kod kojih inicijativa za izmirenje obaveza potiče od dužnika. Zbirni nalog za prenos može imati više strana, s tim što se svaka strana označava rednim brojem.
Svaki popunjeni horizontalni red u zbirnom nalogu za prenos, označen rednim brojem prema redosledu brojeva smatra se posebnim nalogom za prenos.
Zbirni nalog za prenos sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište nalogodavca,
- broj računa nalogodavca,
- redni broj,
- naziv i sedište primaoca u čiju se korist prenose sredstva,
- svrhu doznake,
- broj računa primaoca u čiju se korist prenose sredstva;
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- poziv na broj (zaduženje),
- poziv na broj (odobrenje),
- ukupno naloga,
- ukupno naloga po zbirnom nalogu,
- ukupno dinara,
- ukupno dinara po zbirnom nalogu,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum izdavanja,
- štambilj i potpis nalogodavca.
Zbirni nalog za prenos se sastoji od jednog primerka - zbirnog naloga za prenos, koji ostaje nosiocu.
Zbirni izveštaj o odobrenju - zaduženju (obrazac br. 49)
16. Zbirni izveštaj o odobrenju - zaduženju ispostavlja nosilac po izvršenim nalozima za plaćanje učesnika. Ovaj nalog sadrži podatke o svim pojedinačno izvršenim nalozima odobrenja i zaduženja po računu učesnika.
Zbirni izveštaj o odobrenju - zaduženju sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište primaoca - nalogodavca,
- broj računa primaoca - nalogodavca,
- redni broj naloga,
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- poziv na broj (zaduženje),
- poziv na broj (odobrenje),
- datum plaćanja,
- ukupno naloga,
- ukupno dinara,
- mesto i datum,
- oznaku za reklamaciju.
Zbirni izveštaj o odobrenju - zaduženju nosilac izdaje u jednom primerku i dostavlja ga učesniku uz dnevni izveštaj o stanju sredstava na računu učesnika.
Interni nalog za prenos (obrazac br. 50)
17. Interni nalog za prenos se upotrebljava kad nosilac zadužuje račun učesnika, na osnovu sudskih i drugih izvršnih naslova, zakonskih ovlašćenja i svojih internih naloga radi delimičnog izvršavanja datih naloga, naplate usluga, ispravke grešaka i dr.
Interni nalog za prenos sadrži:
- naziv i sedište organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište imaoca računa na teret čijeg se računa nalog izvršava,
- broj računa na čiji se teret nalog izvršava,
- poziv na broj (zaduženje),
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- iznos dinara,
- naziv i sedište imaoca računa u korist čijeg se računa nalog izvršava,
- broj računa u čiju se korist nalog izvršava,
- poziv na broj (odobrenje),
- štambilj i potpis nalogodavca,
- oznaku kontrole,
- mesto i datum.
Interni nalog za prenos sastoji se od jednog primerka - internog naloga za prenos, koji ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju određenog računa, odnosno o odobrenju drugog računa.
Prijava uplata (obrazac br. 60)
18. Prijava uplata se upotrebljava za obračun gotovine koju nosioci prime od učesnika po osnovu izvršenih uplata.
Prijava uplata sadrži:
- broj organizacionog dela nosioca,
- šifru plaćanja,
- naziv pošte, odnosno organizacionog dela nosioca,
- naziv računa primaoca sredstava,
- broj računa u čiju se korist vrši uplata,
- poziv na broj (odobrenje),
- iznos dinara,
- vrstu uplata,
- broj izvršenih uplata,
- radni broj prijava,
- broj dnevnika, - mesto i datum izdavanja,
- žig i potpis organizacionog dela nosioca.
Prijava uplata se sastoji od dva primerka - prijave uplata i izveštaja za arhivu.
Prijavu uplata nosilac koji je primio uplatu, zajedno sa pojedinačnim uplatnim dokumentima po kojima je uplata primljena, dostavlja primaocu sredstava, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument o odobrenju uplaćenog iznosa naznačenom računu, odnosno izvršenom obračunu.
Prijava isplata (obrazac br. 65)
19. Prijava isplata se upotrebljava za obračun gotovine koju je nosilac isplatio učesnicima.
Prijava isplata sadrži:
- broj organizacionog dela nosioca,
- naziv organizacionog dela nosioca,
- šifru plaćanja,
- naziv računa na čiji se teret vrši isplata,
- broj računa na čiji se teret vrši isplata,
- poziv na broj (zaduženje),
- iznos dinara,
- vrstu isplate,
- broj izvršenih isplata,
- redni broj prijava,
- broj dnevnika,
- datum izdavanja,
- žig i potpis organizacionog dela nosioca.
Prijava isplata sastoji se od dva primerka - prijave isplata i izveštaja za arhivu.
Prijavu isplata nosilac koji je izvršio isplatu, zajedno sa pojedinačnim isplatnim dokumentima po kojima je isplata izvršena, dostavlja učesniku čiji je račun zadužen. Prijava isplata se, kada banka ovaj obrazac koristi za obračun primljenih uplata preko svog računa u korist računa drugih učesnika koji se ne vode u banci, dostavlja, zajedno sa uplatnim dokumentima organizacionom delu nosioca kod koga se vodi poslovni račun banke.
Izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju isplaćenog iznosa sa označenog računa, odnosno izvršenog obračuna.
Prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji (obrazac br. 70)
20. Prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji se upotrebljava kad učesnik podnosi nosiocu podatke za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji. Ova prijava može imati više strana, s tim što se svaka strana označava rednim brojem.
Prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji sadrži:
- broj organizacionog dela nosioca,
- naziv i sedište podnosioca,
- broj računa podnosioca prijave,
- redni broj,
- naziv i sedište poverioca,
- broj računa poverioca,
- iznos dinara,
- ukupno dinara,
- ukupno poverilaca,
- ukupno dinara po prijavi,
- ukupno poverilaca po prijavi,
- mesto i datum, - oznaka kontrole,
- štambilj i potpis podnosioca.
Prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji se sastoji od jednog primerka - prijave za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji, koja ostaje organizacionom delu nosioca, a kopiju zadržava podnosilac prijave.
Prijava usaglašenog potraživanja za posebnu obaveznu multilateralnu kompenzaciju (obrazac br. 71)
20a. Prijava usaglašenog potraživanja za posebnu obaveznu multilateralnu kompenzaciju (u daljem tekstu: prijava usaglašenog potraživanja sa POMK) upotrebljava se kada učesnik - poverilac nenaplaćeno dospelo potraživanje prijavljuje usaglašeno sa dužnikom.
Prijava usaglašenog potraživanja za POMK sadrži:
- broj organizacionog dela Zavoda kod koga se vodi račun dužnika,
- mesto i datum izdavanja prijave,
- naziv i sedište dužnika-podnosioca prijave,
- broj računa dužnika,
- svrhu doznake,
- šifru plaćanja,
- naziv i sedište poverioca-izdavaoca prijave,
- broj računa poverioca,
- iznos u dinarima (bez para),
- mesto i datum podnošenja prijave,
- štambilj i potpis dužnika-podnosioca prijave,
- štambilj i potpis poverioca-izdavaoca prijave,
- oznaku kontrole.
Prijava usaglašenog potraživanja za POMK sastoji se od tri primerka, od kojih je prvi za Zavod, drugi za dužnika a treći za poverioca.
Poverilac popunjava obrazac br. 71, potpisuje i overava sva tri primerka i dostavlja ih dužniku na usaglašavanje. Posle usaglašavanja prijavljenog potraživanja, dužnik potpisuje sva tri primerka, overava ih, upisuje mesto i datum podnošenja prijave i predaje ih organizacionom delu Zavoda kod koga ima otvoren račun.
Zavod overava prijem prijave na sva tri primerka, pri čemu prvi zadržava za svoje potrebe, a drugi i treći vraća podnosiocu prijave. Dužnik potom treći primerak vraća poveriocu - izdavaocu prijave.
Akreditiv (obrazac br. 83)
21. Akreditiv se upotrebljava kada učesnik nalaže nosiocu kod koga ima otvoren račun, da na teret njegovog računa otvori akreditiv drugom učesniku ili određenom licu.
Akreditiv sadrži:
- naziv organizacionog dela nosioca,
- broj akreditiva,
- naziv, mesto i broj računa nalogodavca,
- naziv, mesto i broj računa korisnika akreditiva,
- iznos dinara,
- vrstu akreditiva,
- rok trajanja akreditiva,
- uslove privremenog gašenja akreditiva,
- uslove isplate,
- mesto i datum izdavanja,
- štambilj i potpis nalogodavca,
- štambilj i potpis organizacionog dela nosioca.
Akreditiv se sastoji od četiri primerka - akreditiva, izveštaja o otvaranju akreditiva, izveštaja organizacionom delu korisnika akreditiva i izveštaja korisniku akreditiva.
Akreditiv ostaje organizacionom delu nosioca - nalogodavca i služi kao dokument na osnovu koga je akreditiv otvoren. Izveštaj o otvaranju akreditiva dostavlja se učesniku - nalogodavcu. Izveštaj organizacionom delu korisnika akreditiva ostaje u organizacionom delu nosioca - korisnika akreditiva. Izveštaj korisniku akreditiva dostavlja se korisniku tog akreditiva.
OPŠTA PRAVILA POPUNJAVANJA INSTRUMENATA PLATNOG PROMETA
22. Jednim ispisivanjem nalogodavac popunjava sve primerke instrumenata platnog prometa, sa svim elementima, osim elemenata koje popunjava nosilac.
Sadržaj pojedinih elemenata upisuje se u prostor koji je za te elemente utvrđen.
Numerički elementi se upisuju u uokvirene prostore, koji se sastoje od polja ili od pretpolja i polja. Pretpolje i polje imaju elementi poziv na broj (zaduženje) i poziv na broj (odobrenje). U pretpolje ovih elemenata unosi se broj osnovnih modela, a u polje - poziv na broj.
23. Instrumenti platnog prometa izdaju se i popunjavaju na srpskom jeziku i ćiriličkim pismom.
Instrumenti platnog prometa na teritoriji Vojvodine i na teritoriji Kosova i Metohije mogu se izdavati i popunjavati dvojezično - na srpskom i mađarskom jeziku, odnosno na srpskom i albanskom jeziku i latiničkim pismom, u skladu sa ustavom i zakonom.
Instrumenti platnog prometa kojima se vrši plaćanje na teret ili u korist imaoca računa kod nosioca van teritorije Vojvodine i Kosova i Metohije popunjavaju se na srpskom jeziku.
24. Instrumenti platnog prometa čiji su elementi ispravno popunjeni, koje su potpisala ovlašćena lica i koji su overeni štambiljom dobijaju karakter naloga za plaćanje.
Zbirni nalog za prenos (obrazac broj 47) i prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji (obrazac 70) overavaju se potpisivanjem ovlašćenih lica i stavljanjem štambilja na poslednjoj strani.
25. Nalogodavac podnosi nosiocu, za dva ili više naloga, konsignaciju (pojedinačne iznose naloga i njihov zbir). Konsignacija se podnosi odvojeno za naloge za plaćanje kojima se sredstva usmeravaju učesnicima čiji se računi vode u istom organizacionom delu nosioca, a posebno učesnicima čiji se računi vode u drugom organizacionom delu nosioca.
Uz jednu konsignaciju podnosi se najviše 100 naloga.
26. Nosilac će vratiti podnosiocu naloge za plaćanje koji nisu popunjeni u skladu sa propisima, a na njegov zahtev će, u roku od tri dana od dana podnošenja naloga, dostaviti pisano obrazloženje razloga za vraćanje naloga.
Smatra se da nalog za plaćanje nije popunjen u skladu s propisima: ako nalaže plaćanje koje nije u skladu sa zakonom, drugim propisom ili opštim aktom, ako na nalogu nisu na propisan način upisani podaci u prostore predviđene za njihovo upisivanje, ako nalog nije izdat i popunjen u skladu sa odredbama ovog uputstva, ako je nečitak i ako je vršena ispravka podataka na nalogu.
Nečitko popunjenim nalogom za plaćanje smatra se nalog koji nije čitljivo popunjen na svim propisanim primercima.
27. Organizacioni delovi Zavoda i organizacioni delovi PTT saobraćaja obavezni su da pri prodaji fizičkom licu uplatnica taksa za izlazak iz zemlje (obrazac br. 12.) uplatnicu popune po svim elementima, da je overe i prvi primerak - priznanicu uruče licu koje plaća taksu.
Ako se pri popunjavnju uplatnice neki od elemenata popuni pogrešnim podatkom, ta uplatnica se poništava i ispostavlja se nova.
Podatak o serijskom broju poništene uplatnice organizacioni deo Zavoda, odnosno pošta uvodi u Evidenciju o poništenim uplatnicama taksa za izlazak iz zemlje, a uplatnice poništene u prethodnom mesecu dostavlja Zavodu - centrala Beograd, najkasnije do desetog u narednom mesecu.
28. Učesnik može, bez posebnog odobrenja nosioca, sa pravnim, odnosno fizičkim licima ovlašćenim za štampanje instrumenata platnog prometa ugovarati da za potrebe tog učesnika unapred odštampa naziv i broj njegovog računa na nalozima platnog prometa, u prostoru predviđenom za te elemente.
Po odobrenju ili na zahtev Zavoda - centrale Beograd, pojedini stalni elementi na instrumentima platnog prometa mogu se odštampati unapred.
(1) Elementi instrumenata platnog prometa koje popunjavaju učesnici
29. U element organizaciona jedinica nosioca upisuje se mesto u kome je sedište nosioca kome se nalog podnosi.
30. U element broj računa - upisuje se 18 numeričkih znakova, koji sadrže:
1) broj organizacionog dela nosioca kod koga se vodi račun (pet znakova);
2) osnovni račun određen po planu računa nosioca (tri znaka);
3) namenu sredstava (tri znaka), odnosno kontrolni broj (jedan znak) za celokupni izraz numeričke oznake računa (sedište, račun, partija), za poslovne račune (klasa 6);
4) broj individualne partije, sa kontrolnim brojem za individualnu partiju (šest znakova za individualnu partiju + jedan znak za kontrolni broj).
Kontrolni broj za individualnu partiju izračunava se po modulu 11, tako što se pojedinačne cifre individualne partije na pozicijama 1, 2, 3, 4, 5 i 6 množe s leva u desno, ponderima 0, 1, 2, 3, 4 i 5, zbir tih proizvoda se deli brojem 11, a ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K).
Brojevi kod kojih je dobijen rezultat 11 imaju kontrolni broj nula (0), a brojevi kod kojih je dobijen rezultat 10 ne mogu se upotrebiti kao broj individualne partije.
Kontrolni broj za celokupan izraz numeričke oznake računa izračunava se po modulu 11, tako što se pojedinačne cifre broja za koji se izračunava kontrolni broj množe, s desna u levo, konstantnim ponderima (brojevi: 2, 3, 4 ... ) i zbir tih proizvoda deli brojem 11, a ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kontrolni broj je 0.
Broj računa koji se unosi u obrazac mora da odgovara nazivu učesnika na čiji se teret plaća, odnosno nazivu učesnika u čiju se korist prenose sredstva. Broj računa određuje se pri prihvatanju zahteva za otvaranje računa.
Ako je posle izdavanja instrumenta platnog prometa izmenjen broj računa na čiji je teret instrument izdat, organizacioni deo nosioca kod koga se vodi račun dužnika izvršiće plaćanje po izdatim instrumentima platnog prometa, na teret računa pravnog sledbenika tog dužnika.
31. U element iznos - upisuje se numerički podatak u dinarima do 15 cifara. Ispred iznosa dinara stavljaju se dve paralelne crte ili zvezdice, a numerički podatak iznosa upisuje se sa parama u dve decimale, tako što se dinari odvajaju zarezom.
U uokviren prostor "ukupno dinara" zbirnog naloga za prenos, odnosno "ukupno dinara" prijave za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji - upisuje se, na svakoj strani, ukupan iznos svih naloga, odnosno obaveza upisanih na toj strani. Ako zbirni nalog za prenos, odnosno prijava za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji imaju dve ili više strana, ukupan iznos svih strana upisuje se na poslednjoj strani zbirnog naloga za prenos, u uokvireni prostor "ukupno dinara po zbirnom nalogu", odnosno na poslednjoj strani prijave za učešće u obaveznoj multilateralnoj kompenzaciji, u uokvireni prostor "ukupno dinara po prijavi".
32. U element šifra plaćanja - upisuje se numerički podatak od tri znaka.
Numerički podatak šifra plaćanja upisuje se u predviđeni prostor prema Prilogu br. 1, koji je odštampan uz ovo uputstvo i njegov je sastavni deo.
Kontrolni broj za šifru plaćanja izračunava se po modulu 11, prema objašnjenju datom u tački 30 stav 3 ovog uputstva.
33. U element svrha doznake - upisuje se opis namene i osnova doznačavanja sredstava zbog kojih se nalog ispostavlja, odnosno podataka za sprovođenje prethodne kontrole.
34. U element poziv na broj (zaduženje) - upisuje se numerički podatak u dužini do 20 znakova - kao bliže objašnjenje poslovnih promena nalogodavca - dužnika, kad se plaćanje vrši u ime i za račun drugog lica, sa akreditivima, u ime i za račun građana po tekućim računima i sl. Kod plaćanja obaveza koje su pokrivene garancijom obavezno se unosi broj garancije, odnosno broj akreditiva kad se plaćanje vrši na teret sredstava akreditiva.
35. U element poziv na broj (odobrenje) - upisuje se numerički podatak dužine do 20 znakova - kao bliže objašnjenje osnova doznačavanja sredstava, npr.: broj fakture kod dužničko-poverilačkih odnosa po osnovu robe, materijala, usluga i investicija; broj ugovora pri plaćanju avansa; serijski broj čeka pri naplati svih vrsta čekova; broj menice; broj prodajnog mesta kada se uplaćuje dnevni pazar; broj polise osiguranja i druge dopunske informacije.
36. Podaci koji se upisuju u prostor za upisivanje sadržaja poziv na broj su numerički podaci ukupne dužine do dvadeset (20) znakova. Upisivanje se može vršiti u tri podatka, pri čemu jedan podatak sadrži najviše dvanaest (12) znakova. Podaci se odvajaju crticom (-).
37. U pretpolje elemenata poziv na broj (zaduženje) i poziv na broj (odobrenje) upisuje se broj osnovnog modela, osim za model bez broja. Pregled osnovnih modela poziva na broj, sa objašnjenjem za njihovu upotrebu dat je u Prilogu broj 2, koji je odštampan uz ovo uputstvo i njegov je sastavni deo.
Osnovni modeli za upisivanje sadržaja elementa poziv na broj, označeni brojevima od 01 do 11 i brojem 55, brojevima od 21 do 31, od 41 do 51, od 61 do 71, od 81 do 91 i od 92 do 96 i brojem 98, imaju kontrolni broj kojim se kontroliše deo sadržaja ili celokupan sadržaj podataka poziv na broj.
Učesnik može utvrditi sadržaj podatka poziv na broj korišćenjem, po sopstvenom izboru, osnovnih modela koji imaju kontrolni broj iz stava 2 ove tačke, zavisno od potreba njegovog informacionog sistema.
38. Osnovni model bez broja znači da sadržaj poziv na broj nije pod kontrolom kontrolnog broja.
Učesnik koristi osnovni model bez broja za upisivanje sadržaja podatka poziv na broj ako se tim sadržajem iskazuju samo datum, broj dokumenata (broj fizičkih jedinica, određenog dokumenta - faktura, ugovor, ček, menica, polisa, rešenje i slični dokumenti), redni broj dana u godini, redni broj meseca u godini i brojčani izraz procenta, odnosno ako se u poziv na broj upisuje sadržaj koji nema kontrolni broj ili kod koga kontrolni broj nije utvrđen korišćenjem osnovnih modela sa kontrolnim brojem.
39. Broj osnovnog modela i način upisivanja sadržaja u polje poziv na broj učesnik saopštava uplatiocu sredstava pomoću dokumenta koji je osnov za plaćanje ili na drugi pogodan način.
Učesnik na čiji se račun sredstva prenose velikim brojem naloga za plaćanje može, u saradnji sa Zavodom - centrala Beograd, utvrditi poseban model za upisivanje i kontrolu sadržaja podatka poziv na broj.
40. Kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem, označene brojevima od 01 do 11 i brojem 55, kontrolni broj izračunava po modulu 11 - tako što pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe, sdesna u levo, konstantnim ponderima (brojevi: 2, 3, 4 ...) i zbir tih proizvoda deli brojem 11, a ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K). Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kontrolni broj je 0.
Učesnik može dobiti tablice sa utvrđenim kontrolnim brojevima, za brojeve do deset hiljada, od organizacionog dela nosioca kod koga ima otvoren račun.
41. Kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene brojevima od 21 do 31, kontrolni broj izračunava po modulu 11 SUB.
Kontrolni broj po modulu 11 SUB računa se tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe s leva u desno ponderima 7, 6, 5, 4, 3, 2, 7, 6... ciklično. Zbir svih proizvoda deli se brojem 11, a ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K). Kada je rezultat 10, kontrolni broj je nula (0), a kada je rezultat 11 - kontrolni broj je jedan (1).
42. Kada učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene brojevima od 41 do 51, kontrolni broj izračunava po modulu 10 sleva udesno.
Kontrolni broj po modulu 10 sleva udesno računa se tako što se pojedinačne cifre broja, za koji se računa kontrolni broj, množe ponderima 1, 2, 1, 2, ... ciklično i dobijeni proizvodi saberu. Poslednja cifra zbira predstavlja kontrolni broj.
43. Kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene brojevima od 61 do 71, kontrolni broj izračunava po modulu 10 sdesna ulevo (Lunov model kontrolnog broja za modul 10).
Kontrolni broj po modulu 10 sdesna ulevo računa se tako što se svaka druga cifra broja za koji se računa kontrolni broj množi sa dva (2). Cifre dobijenih rezultata množenja sabiraju se nemnoženim ciframa, pa se dobijeni zbir oduzima od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijena razlika 10, kontrolni broj je nula (0).
44. Kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem, označene brojevima od 81 do 91, kontrolni broj izračunava po modulu 11 - tako što pojedinačne cifre broja, za koji se računa kontrolni broj, množi sleva udesno konstantnim ponderima 2, 3, 4, 5, 6, ... . Zbir proizvoda deli se brojem 11. Ostatak deljenja oduzima se od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kao kontrolni broj upisuje se nula (0).
45. Kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene brojevima 92, 93 i 94, kontrolni broj izračunava po modulu 11 (3) - tako što se pojedinačne cifre broja, za koji se računa kontrolni broj, množe sdesna ulevo ponderima 2, 3, 4, 5, 6, 7, 2, 3, 4, 5 ... ciklično. Zbir svih proizvoda deli se brojem 11, a ostatak deljenja oduzima od broja 11, pa se dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K). Ako je rezultat 10, kontrolni broj se ne može utvrditi, a ako je rezultat 11 - kontrolni broj je nula (0).
46. Kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem, označen brojem 95, kontrolni broj izračunava po modulu 10 (1). Kontrolni broj po tom modulu izračunava se tako što se pojedinačne cifre broja, za koji se računa kontrolni broj množe sdesna ulevo ponderima 1, 2, 1, 2, 1, 2 ... ciklično. Dobijeni rezultati se sabiraju. Tako dobijeni zbir se oduzima od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolni broj. Ako je razlika 10, kontrolni broj je nula (0).
47. Kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem, označen brojem 96, kontrolni broj izračunava po modulu 10 (2). Kontrolni broj po tom modulu izračunava se tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sdesna ulevo ponderima 1, 2, 1, 2, 1, 2 ... ciklično. Ako je proizvod veći od broja 10, onda se na zbir dodaje zbir cifara tog proizvoda, a ne proizvod. Cifre dobijenih rezultata se sabiraju, pa se dobijeni zbir oduzima od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolna cifra. Ako je razlika 10, kontrolni broj je nula (0).
48. Kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem označen brojem 98, kontrolni broj se izračunava po modulu 11 - tako što se pojedinačne cifre broja za koji se izračunava kontrolni broj množe sleva udesno, ponderima 7, 6, 5, 4, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, a zbir tih proizvoda deli brojem 11. Ostatak deljenja oduzima se od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj.
49. Nosilac je obavezan da sve naloge za plaćanje kod kojih je ispravno popunjen broj šifre za plaćanje i kod kojih su podaci u elementu poziv na broj upisani na način propisan ovim uputstvom, izvrši elektronski, bez dostavljanja originalnih naloga za plaćanje. Nalogodavcu, odnosno primaocu sredstava nosilac neće dostavljati originalne naloge za plaćanje izvršene elektronski (bez dostavljanja originalnih naloga za plaćanje), već će nalogodavca, odnosno primaoca sredstava obavestiti o promenama na računu - dostavljanjem zbirnog izveštaja o zaduženju, odnosno zbirnog izveštaja o odobrenju, u kome će se nalaziti svi elementi sa naloga za plaćanje, izuzev opisa svrhe doznake, koja će se, na osnovu standardnih oznaka "šifre plaćanja", reprodukovati u standardno propisanim tekstovima.
Nosilac neće izvršiti naloge za plaćanje kod kojih se kontrolom utvrdi da kontrolni broj u sadržaju elementa poziv na broj ne odgovara naznačenom broju osnovnog modela poziv na broj. Za preneti sadržaj elementa poziv na broj nosilac odgovara samo u slučaju da je sadržaj upisan u skladu sa propisanim modelima.
50. U element datum dospeća - upisuje se datum koji se, prema propisima ili ugovoru, smatra datumom kada obavezu treba izmiriti.
51. U element datum izdavanja naloga - upisuje se datum predaje naloga organizacionom delu nosioca, osim kad su u pitanju ček ili akceptni nalog.
52. Instrumente platnog prometa potpisuju lica ovlašćena za potpisivanje, čiji su potpisi deponovani kod nosioca. Pored potpisa, na instrumentima platnog prometa mora biti stavljen štambilj učesnika - nalogodavca, koji je deponovan kod nosioca, izuzev ako je reč o učesniku - fizičkom licu, koje nema štambilj.
Akceptni nalog overava svojim potpisom i štambiljem dužnik - akceptant i poverilac - podnosilac naloga.
53. Učesnik može naloge za plaćanje, sa sadržajem propisanih instrumenata platnog prometa, izdavati i direktnom računarskom komunikacijom (elektronski) ili ih izdati na magnetnim nosiocima podataka - prema standardima koje utvrđuje nosilac kod koga ima otvoren račun.
Elektronska razmena podataka između učesnika i nosioca vrši se preko posebnih šifara za računarsku komunikaciju, koje učesnik i nosilac odgovorno utvrđuju.
(2) Elementi instrumenata platnog prometa koje popunjava nosilac
54. Nosilac na instrumentima platnog prometa, pored propisanih standardnih elemenata koje popunjava učesnik, popunjava sledeće elemente:
1) broj organizacionog dela nosioca,
2) šifru plaćanja - za naloge koje podnose fizička lica,
3) podatke o potvrdi prijema, odnosno isplati gotovog novca na gotovinskim instrumentima platnog prometa,
4) oznaku kontrole - likvidature, koja se stavlja posle završene kontrole zakonitosti i ispravnosti podnetog instrumenta platnog prometa, odnosno ispostavljenog naloga za plaćanje.
IV PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
55. Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo o obliku, sadržini i upotrebi instrumenata platnog prometa za plaćanja u zemlji ("Službeni list SRJ", br. 24/93, 57/93, 6/94, 63/94 i 37/95).
56. Ovo uputstvo stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Prilog broj 1
PREGLED
VRSTA OSNOVA PLAĆANJA
Vrsta osnova plaćanja iskazuje se podacima: šifra plaćanja i svrha doznake.
Šifra plaćanja sastoji se od tri numerička znaka, od kojih prva dva znaka označavaju vrstu osnova plaćanja, a treći označava kontrolni broj. Kontrolni broj je izračunat po modulu 11, u skladu sa ovim uputstvom.
Svrha doznake je opis osnova namene plaćanja, prema kome se šifra plaćanja bira i upisuje na instrumentima platnog prometa.
Šifra plaćanja |
Svrha doznake |
1 |
Plaćanje poreza, carina, taksa, doprinosa i drugih obaveza i plaćanje po sudskim rešenjima |
108 |
Porez na promet proizvoda na veliko |
116 |
Porez na promet proizvoda na malo |
124 |
Porez na promet usluga |
132 |
Porezi i doprinosi iz zarada i drugih ličnih primanja |
140 |
Poseban porez na finansijske transakcije |
159 |
Ostali porezi i doprinosi |
167 |
Takse |
175 |
Carina |
183 |
Druge uvozne dažbine |
191 |
Plaćanje po sudskim rešenjima i drugim izvršnim odlukama |
2 |
Isplata ličnih primanja |
205 |
Isplata neto zarada |
213 |
Isplata zarada osnivača |
221 |
Naknade za rad studentskih i omladinskih zadruga |
230 |
Isplata penzija |
248 |
Isplata drugih ličnih primanja |
256 |
Isplata naknada za rad preko studentskih i omladinskih zadruga |
264 |
Isplata za topli obrok radnika |
272 |
Isplata naknada za regres |
299 |
Isplata naknada za prevoz radnika |
3 |
Plaćanje po osnovu prometa robe i usluga, isplata blagajničkog maksimuma i plaćanje po osnovu osiguranja sredstava |
302 |
Plaćanje po osnovu prometa robe u velikoprodaji, osim po osnovu investicija |
310 |
Plaćanje po osnovu izvršenih usluga, osim po osnovu investicija |
329 |
Plaćanje po osnovu prometa robe i usluga po osnovu investicija |
337 |
Uplate obaveza javnim preduzećima |
345 |
Plaćanje obaveza pre prijema faktura |
353 |
Avansi |
361 |
Plaćanje po osnovu osiguranja |
370 |
Plaćanje za robu kupljenu u maloprodaji |
388 |
Isplate građanima po osnovu prometa robe i usluga |
396 |
Isplate premije osiguranja i naknada štete građanima |
4 |
Naplata čeka, plaćanje po menici i plaćanje pokriveno garancijom |
400 |
Plaćanje iz sredstava garanta, osim po osnovu investicija |
418 |
Plaćanje iz sredstava garanta po osnovu investicija |
442 |
Plaćanje po menici, osim po osnovu investicija |
469 |
Plaćanje po menici po osnovu investicija |
477 |
Plaćanje po menici iz sredstava avaliste, osim po osnovu investicija |
485 |
Plaćanje po menici iz sredstava avaliste po osnovu investicija |
5 |
Plaćanje indosamentom, obračunsko plaćanje i plaćanje po osnovu kredita i iz depozita |
507 |
Plaćanje indosamentom |
523 |
Plaćanje kompenzacijom |
540 |
Plaćanje cesijom |
558 |
Plaćanje preuzimanjem duga |
566 |
Plaćanje asignacijom |
574 |
Plaćanje po osnovu odobrenih kredita |
582 |
Prenos u depozit |
590 |
Plaćanje po osnovu otplate kredita |
6 |
Plaćanje obustavljenih obaveza, uplata za solidarne i humanitarne svrhe |
604 |
Obustavljene članarine iz neto zarada |
612 |
Obustavljene članarine iz penzija |
620 |
Obustave članarine iz drugih ličnih primanja |
639 |
Obustave po kreditima iz neto zarada |
647 |
Obustave po kreditima iz penzija |
655 |
Obustave po kreditima iz drugih ličnih primanja |
663 |
Druge obustave iz neto zarada |
671 |
Druge obustave iz penzija |
680 |
Druge obustave iz drugih ličnih primanja |
698 |
Uplata za solidarne i humanitarne svrhe |
7 |
Kamata i provizija |
701 |
Plaćanje kamate na kredit |
728 |
Plaćanje kamate na neplaćene javne prihode |
744 |
Plaćanje kamate na depozit po viđenju |
752 |
Plaćanje kamate na depozit po viđenju građana |
760 |
Plaćanje provizije |
8 |
Uplata pazara, prijava uplata i prijava isplata |
809 |
Dnevni pazar u gotovom |
817 |
Dnevni pazar u čekovima tekućih računa građana |
850 |
Prijava uplata |
884 |
Prijava isplata |
9 |
Udruživanje i prenos sredstava i plaćanje po ovlašćenju |
906 |
Prenos po osnovu ulaganja i zajedničke naplate prihoda |
914 |
Raspored sredstava sa uplatnih računa javnih prihoda |
922 |
Plaćanje po ovlašćenju i za račun učesnika u plaćanju |
930 |
Prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova |
949 |
Prenos sredstava poslovnoj jedinici i obratno |
957 |
Prenos sredstava sa računa pravnog i fizičkog lica na tekući račun građana |
965 |
Prenos sredstava na račun istog imaoca računa - fizičkog lica |
973 |
Prenos sredstava na račun istog imaoca računa - pravnog lica |
0 |
Prenos dinarske protivvrednosti i ostala plaćanja |
027 |
Otkup poljoprivrednih proizvoda |
035 |
Prenos dinarske protivvrednosti |
043 |
Ostala plaćanja |
078 |
Nabavka goriva za vozila |
086 |
Isplata gotovog novca, osim po tački 2 Odluke Narodne banke Jugoslavije o uslovima i načinu plaćanja gotovim novcem. |
Storno izvršenih plaćanja i povraćaj sredstava označava se stavljanjem znaka minus (-) ispred šifre plaćanja.
Šifra plaćanja se utvrđuje na osnovu opisa svrhe doznake.
Numeričke oznake šifre plaćanja se na naloge za plaćanje upisuju prema sledećem objašnjenju:
1) Šifra plaćanja 108 - Porez na promet proizvoda na veliko, koristi se za plaćanje poreza na promet proizvoda na veliko.
2) Šifra plaćanja 116 - Porez na promet proizvoda na malo, koristi se za plaćanje poreza na promet proizvoda na malo.
3) Šifra plaćanja 124 - Porez na promet usluga, koristi se za plaćanje poreza na promet na usluge.
4) Šifra plaćanja 132 - Porezi i doprinosi iz zarada i drugih ličnih primanja, koristi se za plaćanje poreza i doprinosa iz zarada i iz drugih ličnih primanja.
5) Šifra plaćanja 140 - Poseban porez na finansijske transakcije, koristi se za plaćanje posebnog poreza na finansijske transakcije učesnika u platnom prometu.
6) Šifra plaćanja 159 - Ostali porezi i doprinosi, koristi se za plaćanje svih nepomenutih poreza, propisanih doprinosa i obaveza.
7) Šifra plaćanja 167 - Takse, koriste se za plaćanje taksa.
8) Šifra plaćanja 175 - Carina, koristi se za plaćanje carina.
9) Šifra plaćanja 183 - Druge uvozne dažbine, koristi se za plaćanje drugih uvoznih dažbina.
10) Šifra plaćanja 191 - Plaćanje po sudskim rešenjima i drugim izvršnim odlukama, koristi se pri naplati sa računa učesnika po osnovu izvršnih sudskih odluka, odnosno izvršnih rešenja i izvršnih naloga organa i organizacija ovlašćenih zakonom za donošenje tih odluka, rešenja i naloga.
11) Šifra plaćanja 205 - Isplata neto zarada, koristi se pri isplati neto zarada i naknada neto zarada za rad u punom, nepotpunom ili skraćenom radnom vremenu, odnosno za rad duži od punog radnog vremena, - u vidu akontacije i po obračunu ukupne zarade.
12) Šifra plaćanja 213 - Isplata osnivača, koristi se za isplatu neto zarade osnivača.
13) Šifra plaćanja 221 - Naknade za rad studentskih i omladinskih zadruga, koristi se za isplatu usluga omladinskim i studentskim zadrugama.
14) Šifra plaćanja 230 - Isplata penzija, koristi se za označavanje isplate naknada po osnovu penzija.
15) Šifra plaćanja 248 - Isplata drugih ličnih primanja, koristi se za isplatu:
- naknada zarada za vreme privremene sprečenosti za rad usled bolesti, nesreće prouzrokovane na poslu i oboljenja od profesionalne bolesti - po isteku prvih 30 dana bolovanja;
- naknada za vreme odsustvovanja zbog trudnoće i porođaja, naknada za novorođenče i naknada za rad sa skraćenim radnim vremenom majki-dojilja;
- drugih prava po osnovu zdravstvenog osiguranja;
- dodatka za decu;
- boračkih prava;
- socijalne pomoći;
- primanja invalida;
- stipendija;
- naknada za rad po posebnim ugovorima;
- ostalih naknada za rad učenika i studenata;
- dnevnica i troškova prevoza za službena putovanja;
- terenskog dodatka za vreme rada i boravka na terenu;
- naknada za odvojen život od porodice;
- primanja privremeno nezaposlenih lica;
- otpremnina.
16) Šifra plaćanja 256 - Isplata naknada za rad preko studentskih i omladinskih zadruga, koristi se za uplate koje studentska, odnosno omladinska zadruga vrši u gotovom novcu ili prenosom na štednu knjižicu ili tekući račun članovima tih zadruga.
17) Šifra plaćanja 264 - Isplata za topli obrok radnika, koristi se za naknadu za ishranu radnika.
18) Šifra plaćanja 272 - Isplata naknada za regres, koristi se za naknadu regresa za godišnji odmor radnika.
19) Šifra plaćanja 299 - Isplata naknada za prevoz radnika, koristi se za naknadu troškova prevoza radnika na posao i sa posla.
20) Šifra plaćanja 302 - Plaćanje po osnovu prometa robe u velikoprodaji, osim po osnovu investicija, koristi se za plaćanje između učesnika u platnom prometu za izmirivanje obaveza iz dužničko-poverilačkih odnosa nastalih po osnovu nabavke robe i materijala u velikoprodaji.
21) Šifra plaćanja 310 - Plaćanje po osnovu izvršenih usluga, osim po osnovu investicija, koristi se za plaćanja između učesnika za izmirivanje obaveza po osnovu izvršenih usluga.
22) Šifra plaćanja 329 - Plaćanje po osnovu prometa robe i usluga po osnovu investicija, koristi se za plaćanje prometa robe i usluga po osnovu investicija.
23) Šifra plaćanja 337 - Uplate obaveza javnim preduzećima, koristi se za plaćanje javnim preduzećima stanarine i drugih obaveza po osnovu korišćenja stana, električne energije, telefonskih usluga, voda i otpadnih voda, iznošenja smeća, dimničarskih usluga i dr.
24) Šifra plaćanja 345 - Plaćanje obaveza pre prijema faktura, koristi se za plaćanje obaveza između učesnika za koje nije primljena faktura, a rok plaćanja je dospeo.
25) Šifra plaćanja 353 - Avansi, koristi se za označavanje plaćanja ugovorenog avansa i pretplate.
26) Šifra plaćanja 361 - Plaćanje po osnovu osiguranja sredstava, koristi se za: - plaćanje premija osiguranja i reosiguranja;
- plaćanje naknade štete po osiguranom riziku;
27) Šifra plaćanja 370 - Plaćanje za kupljenu robu u maloprodaji, koristi se za plaćanja između učesnika radi izmirivanja obaveza nastalih po osnovu kupovine robe u maloprodajnim objektima.
28) Šifra plaćanja 388 - Isplate građanima po osnovu prometa robe i usluga, koristi se za plaćanje građanima po osnovu nabavke robe i materijala i po osnovu izvršenih usluga.
29) Šifra plaćanja 396 - Isplate premije osiguranja i naknada štete građanima, koristi se za plaćanje građanima po osnovu osiguranja i naknade štete po osiguranom riziku.
30) Šifra plaćanja 400 - Plaćanje iz sredstava garanta, osim po osnovu investicija, koristi se za naplatu potraživanja iz sredstava davaoca garancije i supergarancije (delimično ili u celini), kao i za regresiranja davaoca garancije, osim po osnovu investicija.
31) Šifra plaćanja 418 - Plaćanje iz sredstava garanta po osnovu investicija, koristi se za plaćanja iz sredstava garanta po osnovu investicija.
32) Šifra plaćanja 442 - Plaćanje po menici, osim po osnovu investicija koristi se za plaćanja po menici iz sredstava izdavaoca menice - trasanta i pri prenosu sredstava po osnovu eskonta menice, osim za plaćanja po osnovu investicija.
33) Šifra plaćanja 469 - Plaćanje po menici po osnovu investicija, koristi se za plaćanje po menici po osnovu investicija.
34) Šifra plaćanja 477 - Plaćanje po menici iz sredstava avaliste, osim po osnovu investicija, koristi se za: - prenos sredstava sa računa avaliste na račun trasanta;
- prenos sredstava sa računa trasanta na račun avaliste (regresiranje avaliste).
35) Šifra plaćanja 485 - Plaćanje po menici iz sredstava avaliste po osnovu investicija, koristi se za: - prenos sredstava sa računa avaliste na račun trasanta;
- prenos sredstava sa računa trasanta na račun avaliste (regresiranje avaliste).
36) Šifra plaćanja 507 - Plaćanje indosamentom, koristi se na obračunskom nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izvršeno izmirivanje obaveza indosiranjem menice i drugih hartija od vrednosti.
37) Šifra plaćanja 523 - Plaćanje kompenzacijom, koristi se na obračunskom nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izmirivanje obaveza izvršeno kompenzacijom.
38) Šifra plaćanja 540 - Plaćanje cesijom, koristi se na obračunskom nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izmirivanje obaveza izvršeno cesijom.
39) Šifra plaćanja 558 - Plaćanje preuzimanjem duga, koristi se na obračunskom nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izmirivanje obaveza izvršeno preuzimanjem duga.
40) Šifra plaćanja 566 - Plaćanje asignacijom, koristi se na obračunskom nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izmirivanje obaveza izvršeno asignacijom.
41) Šifra plaćanja 574 - Plaćanje po osnovu odobrenih kredita, koristi se po svim nalozima kojima se vrši plaćanje pri korišćenju kredita.
42) Šifra plaćanja 582 - Prenos u depozit, koristi se za deponovanje sredstava na račune banke i drugih depozitara.
43) Šifra plaćanja 590 - Plaćanje po osnovu otplate kredita, koristi se za otplatu kredita.
44) Šifra plaćanja 604 - Obustavljanje članarine iz neto zarada, koristi se za plaćanje članarina organizacijama, udruženjima i dr. iz neto zarada zaposlenih.
45) Šifra plaćanja 612 - Obustavljanje članarine iz penzija, koristi se za plaćanje članarina organizacijama, udruženjima i dr. iz penzija.
46) Šifra plaćanja 620 - Obustavljanje članarine iz drugih ličnih primanja, koristi se za plaćanje članarina organizacijama, udruženjima i dr. iz drugih ličnih primanja.
47) Šifra plaćanja 639 - Obustave po kreditima iz neto zarada, koristi se za plaćanje po kreditima iz neto zarade zaposlenih.
48) Šifra plaćanja 647 - Obustave po kreditima iz penzija, koristi se za plaćanje obaveza po kreditima iz penzija.
49) Šifra plaćanja 655 - Obustave po kreditima iz drugih ličnih primanja, koristi se za plaćanje obaveza po kreditima iz drugih ličnih primanja.
50) Šifra plaćanja 663 - Druge obaveze iz neto zarada, koristi se za plaćanje svih drugih nepomenutih obaveza iz neto zarada zaposlenih.
51) Šifra plaćanja 671 - Druge obustave iz penzija, koristi se za plaćanje svih drugih nepomenutih obaveza iz penzija.
52) Šifra plaćanja 680 - Druge obustave iz drugih ličnih primanja, koristi se za plaćanje svih drugih nepomenutih obaveza iz drugih ličnih primanja.
53) Šifra plaćanja 698 - Uplata za solidarne i humanitarne svrhe, koristi se za prenos sredstava po osnovu raznih solidarnih pomoći ili humanitarnih davanja.
54) Šifra plaćanja 701 - Plaćanje kamate na kredit, koristi se za plaćanje ugovorenih i propisanih kamata na kredit.
55) Šifra plaćanja 728 - Plaćanje kamate za neplaćene javne prihode, koristi se za plaćanje kamate za neplaćene javne prihode u utvrđenom roku.
56) Šifra plaćanja 744 - Kamata na depozit po viđenju, koristi se za plaćanje kamate na depozit po viđenju.
57) Šifra plaćanja 752 - Kamata na depozit po viđenju građana, koristi se za plaćanje kamate na depozit po viđenju građana.
58) Šifra plaćanja 760 - Plaćanje provizije, koristi se pri plaćanju bankarske provizije, naknade za obavljanje poslova platnog prometa i sl.
59) Šifra plaćanja 809 - Dnevni pazar u gotovom, koristi se pri uplati gotovine po osnovu ostvarenog dnevnog pazara.
60) Šifra plaćanja 817 - Dnevni pazar u čekovima tekućih računa građana, koristi se za uplatu pazara po osnovu primljenih čekova tekućih računa građana.
61) Šifra plaćanja 850 - Prijava uplata, koristi se za obračun primljenih uplata od građana po poštanskim uputnicama i štednim ulozima i drugih uplata.
62) Šifra plaćanja 884 - Prijava isplata, koristi se:
- za obračun izvršenih isplata građanima po osnovu poštanskih uputnica, štednih uloga, međunarodnih poštanskih uputnica i čekova tekućih računa građana;
- za obračun primljenih uplata kod banke od građana u korist računa koji se vode kod drugih nosilaca platnog prometa;
- za obračun izvršenih isplata po žiro-računima građana.
63) Šifra plaćanja 906 - Prenos po osnovu ulaganja i zajedničke naplate prihoda, koristi se za:
- ulaganje sredstava u osnivačke fondove;
- prenos sredstava po osnovu zajedničke naplate prihoda.
64) Šifra plaćanja 914 - Raspored sredstava sa uplatnih računa javnih prihoda, koristi se pri rasporedu sredstava sa zbirnih i prolaznih računa za naplatu javnih prihoda.
65) Šifra plaćanja 922 - Plaćanje po ovlašćenju i za račun učesnika u plaćanju, koristi se za plaćanja sa računa na kojima se vode sredstva za plaćanje po ovlašćenju i za ugovorena plaćanja za račun imaoca računa kod nosioca platnog prometa.
66) Šifra plaćanja 930 - Prenosi iz sredstava organa, organizacija i fondova, koristi se za:
- prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova za potrebe pravnih lica;
- prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova za izvršenje određenih zadataka i programa neinvesticionog karaktera.
67) Šifra plaćanja 949 - Prenos sredstava poslovnoj jedinici i obratno, koristi se pri prenosu sredstava sopstvenim poslovnim jedinicama, kao i pri prenosu sredstava koji poslovne jedinice vrše prema matičnom učesniku.
68) Šifra plaćanja 957 - Prenos sredstava sa računa pravnog i fizičkog lica na tekući račun građana, koristi se pri prenosu sredstava sa računa pravnog i fizičkog lica na tekući ili štedni račun građana.
69) Šifra plaćanja 965 - Prenos sredstava na račun istog imaoca računa - fizičkog lica, koristi se pri prenosu sredstava sa računa tog fizičkog lica na tekući ili štedni račun ili na druge račune tog istog lica.
70) Šifra plaćanja 973 - Prenos sredstava na račun istog imaoca računa - pravnog lica, koristi se u svim slučajevima prenosa sredstava između različitih računa istog imaoca računa.
71) Šifra plaćanja 027 - Otkup poljoprivrednih proizvoda, koristi se za plaćanja otkupljenih poljoprivrednih proizvoda, šumskih plodova, lekovitog bilja, industrijskih i drugih sirovina.
72) Šifra plaćanja 035 - Prenos dinarske protivvrednosti, koristi se za plaćanja po osnovu dinarske protivvrednosti za otkupljena devizna sredstva plaćanja.
73) Šifra plaćanja 043 - Ostala plaćanja, koristi se za sva plaćanja za koja nije naznačena posebna šifra plaćanja.
74) Šifra plaćanja 078 - Nabavka goriva za vozila, koristi se za plaćanja goriva za vozila koja služe za obavljanje delatnosti pravnog lica i radnje bez svojstva pravnog lica koja je dužna da vodi poslovne knjige, kao i za nabavku goriva za vozila vlasnika radnji koji porez plaća u paušalnom iznosu.
75) Šifra plaćanja 086 - Isplata gotovog novca, osim po tački 2 Odluke Narodne banke Jugoslavije o uslovima i načinu plaćanja gotovim novcem ("Službeni list SRJ", br. 22/96), koristi se za podizanje gotovog novca, osim za namene utvrđene u tački 2 te odluke.
Prilog broj 2
PREGLED
OSNOVNIH MODELA POZIVA NA BROJ, SA OBJAŠNJENJEM ZA NJIHOVU UPOTREBU
Broj |
Sadržaj modela, raspored polja i pozicija kontrolnog broja |
Broj |
Sadržaj modela, raspored polja i pozicija kontrolnog broja |
|
P1-P2-P3 |
50 |
(P1)K-(P2-P3)K |
01 |
(P1-P2-P3)K |
51 |
(P1)K-(P2)K-P3 |
02 |
P1-(P2)K-(P3)K |
61 |
(P1-P2-P3)K |
03 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
62 |
P1-(P2)K-(P3)K |
04 |
(P1)K-P2-(P3)K |
63 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
05 |
(P1)K-P2-P3 |
64 |
(P1)K-P2-(P3)K |
06 |
P1-(P2-P3)K |
65 |
(P1)K-P2-P3 |
07 |
P1-(P2)K-P3 |
66 |
P1-(P2-P3)K |
08 |
(P1-P2)K-(P3)K |
67 |
P1-(P2)K-P3 |
09 |
(P1-P2)K-P3 |
68 |
(P1-P2)K-(P3)K |
10 |
(P1)K-(P2-P3)K |
69 |
(P1-P2)K-P3 |
11 |
(P1)K-(P2)K-P3 |
70 |
(P1)K-(P2-P3)K |
21 |
(P1-P2-P3)K |
71 |
(P1)K-(P2)K-P3 |
22 |
P1-(P2)K-(P3)K |
81 |
(P1-P2-P3)K |
23 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
82 |
P1-(P2)K-(P3)K |
24 |
(P1)K-P2-(P3)K |
83 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
25 |
(P1)K-P2-P3 |
84 |
(P1)K-P2-(P3)K |
26 |
P1-(P2-P3)K |
85 |
(P1)K-P2-P3 |
27 |
P1-(P2)K-P3 |
86 |
P1-(P2-P3)K |
28 |
(P1-P2)K-(P3)K |
87 |
P1-(P2)K-P3 |
29 |
(P1-P2)K-P3 |
88 |
(P1-P2)K-(P3)K |
30 |
(P1)K-(P2-P3)K |
89 |
(P1-P2)K-P3 |
31 |
(P1)K-(P2)K-P3 |
90 |
(P1)K-(P2-P3)K |
41 |
(P1-P2-P3)K |
91 |
(P1)K-(P2)K-P3 |
42 |
P1-(P2)K-(P3)K |
92 |
P1-(P2)K-(P3)K |
43 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
93 |
(P1)K-(P2)K-(P3)K |
44 |
(P1)K-P2-(P3)K |
94 |
(P1-P2-P3)K |
45 |
(P1)K-P2-P3 |
95 |
(P1-P2-P3)K |
46 |
P1-(P2-P3)K |
55 |
(P1)K-P2-P3 |
47 |
P1-(P2)K-P3 |
96 |
(P1-P2-P3)K |
48 |
(P1-P2)K-(P3)K |
98 |
P1-(P2)K-(P3)K |
49 |
(P1-P2)K-P3 |
99 |
- - - |
1. Na instrumentima platnog prometa predviđen je poseban prostor za upisivanje numeričkih oznaka za elemente poziv na broj (zaduženje) i poziv na broj (odobrenje).
Broj osnovnog modela unosi se u pretpolje, a sadržaj u polje poziva na broj. Sadržaj može biti upisan sa jedan, dva ili tri podatka (P1-P2-P3). Dužina jednog podatka ograničena je na dva naest numeričkih znakova, s tim da ukupna dužina sva tri podatka ne može biti veća od 20 znakova. Podaci se odvajaju crticom (-).
Kontrolni broj je sastavni deo podatka P1, P2 ili P3, zavisno od broja osnovnog modela.
Podaci P2 i P3 upisuju se bez vodećih nula. Ako je sadržaj poziva na broj iskazan jednim podatkom, smatraće se da je to podatak P1, a ako je iskazan sa dva podatka - smatraće se da su to podaci: P1 i P2.
2. Model i broj podataka koji će se upotrebljavati za numeričko označavanje sadržaja poziva na broj bira učesnik u plaćanju.
Model koji u pretpolju nema broj koristi se kad se sadržaj poziva na broj ne stavlja pod kontrolu kontrolnog broja, odnosno kad kontrolni broj nije izračunat na način propisan za primenu modula 10, 11, 11 SUB, 11(3), 10(1) i 10(2) iz ovog uputstva.
MODEL 01, 21, 41, 61, 81, 94, 95 i 96: Upotrebljavaju se kad se ceo sadržaj poziva na broj stavlja pod kontrolu jednog kontrolnog broja. Sadržaj se može iskazati u jednom, dva ili tri podatka.
MODEL 02, 22, 42, 62, 82 i 92: Postoje dva kontrolna broja, koji se izračunavaju odvojeno za podatak P2, a odvojeno za podatak P3. Podatak P1 nema kontrolni broj. Ako se sadržaj iskaže u dva podatka, smatraće se da su ispunjeni podaci P1 i P2.
MODEL 03, 23, 43, 63, 83 i 93: Svaki podatak ima poseban kontrolni broj.
Sadržaj se može iskazati u jednom, dva ili tri podatka.
MODEL 04, 24, 44, 64 i 84: Podaci P1 i P3 imaju posebne kontrolne brojeve.
Sadržaj podatka P2 nije pod kontrolom kontrolnog broja. Ako se sadržaj iskaže u dva podatka, smatraće se da su popunjeni podaci P1 i P2.
MODEL 05, 25, 45, 65 i 85: Samo je sadržaj podatka P1 pod kontrolom kontrolnog broja. Ako se sadržaj iskaže u jednom, odnosno dva podatka, smatraće se da je popunjen podatak P1, odnosno podaci P1 i P2.
MODEL 06, 26, 46, 66 i 86: Podatak P1 nije pod kontrolom kontrolnog broja, a za podatke P2 i P3 računa se jedinstven kontrolni broj. Sadržaji koji su pod kontrolom kontrolnog broja rastavljaju se tako da podatak P3 nema vodećih nula. Ako je sadržaj iskazan sa dva podatka, podatak P2 je pod kontrolom kontrolnog broja.
MODEL 07, 27, 47, 67 i 87: Podatak P2 je pod kontrolom kontrolnog broja.
Ako je sadržaj iskazan samo u jednom podatku, smatraće se da je to podatak P1.
MODEL 08, 28, 48, 68 i 88: Podaci P1 i P2 su pod kontrolom jedinstvenog kontrolnog broja. Podatak P3 ima poseban kontrolni broj. Ako se sadržaj iskaže sa dva, odnosno tri podatka, podatak P2 nema vodećih nula.
MODEL 09, 29, 49, 69 i 89: Podaci P1 i P2 imaju jedinstven kontrolni broj, a podatak P3 je bez kontrolnog broja. Ako se sadržaj iskazuje sa dva podatka, smatraće se da su to podaci P1 i P2. Ako je sadržaj iskazan sa dva, odnosno tri podatka, podatak P2 nema vodećih nula.
MODEL 10, 30, 50, 70 i 90: Podatak P1 ima poseban kontrolni broj, a podaci P2 i P3 imaju jedinstven kontrolni broj. Ako je sadržaj iskazan sa dva podatka, smatraće se da su to podaci P1 i P2, koji su u tom slučaju pod kontrolom kontrolnog broja. Kada se sadržaj iskaže sa tri podatka, podatak P3 nema vodećih nula.
MODEL 11, 31, 51, 71 i 91: Podaci P1 i P2 imaju posebne kontrolne brojeve. Podatak P3 nema kontrolnog broja.
MODEL 55: Upotrebljava se kad učesnik u plaćanju vrši plaćanje po popisu (spisku) više pojedinačnih osnova plaćanja (više faktura, obustave za više radnika i sl.) za koje se podatak u pozivu na broj ne može upisati po ostalim modelima, zbog dužine podataka. Popis (spisak) izvršenih plaćanja učesnik u plaćanju - dužnik dostavlja poveriocu - primaocu sredstava na propisan, odnosno dogovoren način.
Sadržaj poziva na broj, prema ovom modelu, može se iskazati u jednom, dva ili tri podatka. Podatak P1 sadrži samo broj popisa više pojedinačnih osnova plaćanja (spiskova) i njegov je sadržaj pod kontrolom kontrolnog broja. Podaci P2 i P3 nemaju kontrolni broj.
MODEL 98: Koristi se za ispitivanje sadržaja jedinstvenog matičnog broja građana. Podatak P1 služi za iskazivanje šifre opštine. Podatak P2 je jedinstven matični broj građana (sa vodećom nulom ako taj broj sadrži vodeću nulu), dužine trinaest (13) numeričkih znakova. Podatak P3 se ne koristi.
MODEL 99: Koristi se kad ne postoji podatak koji treba upisati u elementu poziv na broj. Model 99 se ne može koristiti ako se vrši plaćanje po osnovu fakture, ugovora, čeka, menice, polise, rešenja, po osnovu uplate kredita na odgovarajuću kreditnu partiju, uplate na račune građana i drugih sličnih dokumenata koji se numerički označavaju.