ZAKON
O REVIZIJI RAČUNOVODSTVENIH IZVEŠTAJA

("Sl. list SRJ", br. 30/96, 74/99, 1/2000 - ispr. i 71/2001)

1. OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Revizija računovodstvenih izveštaja je ispitivanje računovodstvenih izveštaja radi davanja mišljenja o tome da li oni objektivno i istinito prikazuju stanje imovine, kapitala i obaveza, kao i rezultate poslovanja pravnog lica, u skladu sa saveznim zakonom kojim se uređuje računovodstvo i računovodstvenim standardima.

Član 2

Revizija računovodstvenih izveštaja obavezna je za velika i srednja preduzeća razvrstana u skladu sa saveznim zakonom kojim se uređuje računovodstvo, banke i druge finansijske organizacije, organizacije za osiguranje, berze i berzanske posrednike, kao i za sve emitente koji svoje hartije od vrednosti prodaju putem javne ponude (u daljem tekstu: pravno lice).

Revizija se obavlja za svaku godinu, s tim da se ugovor o obavljanju revizije računovodstvenih izveštaja zaključi najdocnije do kraja trećeg tromesečja tekuće godine.

Član 3

Osim revizije računovodstvenih izveštaja, po zahtevu pravnog lica, mogu se obavljati i drugi oblici revizije, i to: poslovanja, boniteta, solventnosti i specijalnih bilansa.

Pod specijalnim bilansima, u smislu ovog zakona, podrazumevaju se: osnivački, konsolidovani, likvidacioni i stečajni bilans i bilans koji se izrađuje pri statusnim promenama i promeni oblika organizovanja pravnog lica.

Član 4

Reviziju računovodstvenih izveštaja (u daljem tekstu: revizija) i druge oblike revizije u smislu ovog zakona obavlja preduzeće za reviziju.

Pored revizije po ovom zakonu, na zahtev pravnog lica, reviziju mogu obavljati i strana revizorska preduzeća.

Član 5

Preduzeće za reviziju može pružati i usluge iz oblasti računovodstva, procene vrednosti imovine i kapitala i primene propisa za obračun i plaćanje poreza.

Preduzeće za reviziju ne može obavljati reviziju kod pravnog lica kome pruža usluge vođenja poslovnih knjiga, sastavljanja polugodišnjeg i godišnjeg računa, kao i sastavljanja poreskog bilansa.

Član 6

Preduzeće za reviziju ne može obavljati ni jednu drugu delatnost osim revizije iz čl. 1 i 3 i usluga iz člana 5 ovog zakona.

Član 7

(Brisan)

Član 8

Revizija se obavlja po odredbama ovog zakona, propisa o načinu obavljanja revizije, Međunarodnim standardima revizije i Kodeksu etike za profesionalne računovodstvene eksperte.

Propis o načinu obavljanja revizije donosi nadležni savezni organ.

2. PREDUZEĆE ZA REVIZIJU

Član 9

Preduzeće za reviziju osniva se u skladu sa saveznim zakonom kojim se uređuje pravni položaj preduzeća, ako ovim zakonom nije drukčije određeno.

Član 10

Preduzeće za reviziju može osnovati domaće pravno i fizičko lice, odnosno strano pravno lice koje se bavi revizijom, pod uslovom uzajamnosti, samostalno ili zajedno.

Osnivač preduzeća za reviziju može osnovati samo jedno preduzeće za reviziju.

Član 11

Preduzeće za reviziju može obavljati reviziju samo ako u radnom odnosu na neodređeno vreme ima najmanje tri revizora, od kojih jedan mora biti ovlašćeni revizor.

Osim lica iz stava 1 ovog člana, preduzeće za reviziju može, radi obavljanja revizije, sa ovlašćenim revizorom, odnosno revizorom, zaključiti ugovor o obavljanju privremenih i povremenih poslova.

Ovlašćeni revizori odnosno revizori mogu zaključiti ugovor o obavljanu privremenih i povremenih poslova samo u jednom preduzeću za reviziju.

Član 12

Osnivač preduzeća za reviziju podnosi saveznom organu nadležnom za poslove finansija zahtev za izdavanje dozvole za rad.

Uz zahtev iz stava 1 ovog člana, osnivač podnosi:

1) ugovor o osnivanju, odnosno drugi osnivački akt;

2) predlog statuta;

3) podatke o licima koja će obavljati reviziju, sa zvanjem ovlašćenog revizora i revizora.

Ako je osnivač preduzeća za reviziju strano pravno lice koje se bavi revizijom, uz zahtev za izdavanje dozvole za rad, pored isprava iz stava 2 ovog člana, podnosi i akt da je registrovan za obavljanje revizije i dokaz o postojanju uzajamnosti.

Član 13

Savezni organ nadležan za poslove finansija dužan je da odluči o zahtevu iz člana 12 ovog zakona u roku od 30 dana od dana njegovog podnošenja.

Rešenje o odbijanju zahteva za izdavanje dozvole za rad savezni organ nadležan za poslove finansija doneće kad iz priložene dokumentacije utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za obavljanje revizije, propisani ovim zakonom.

Rešenje saveznog organa nadležnog za poslove finansija je konačno.

Član 14

Osnivač preduzeća za reviziju dužan je da u roku od 30 dana od dana dobijanja dozvole za rad podnese zahtev za upis u sudski registar.

Preduzeće za reviziju u roku od 30 dana od dana dobijanja rešenja o upisu u sudski registar podnosi zahtev za upis u registar preduzeća za reviziju, koji vodi savezni organ nadležan za poslove finansija i dostavlja dokaze o zaposlenosti na neodređeno vreme ovlašćenih revizora i revizora (overene fotokopije ugovora o radu, radne knjižice i prijave penzionom, socijalnom i zdravstvenom osiguranju).

Preduzeće za reviziju dužno je da, u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova sa ovlašćenim revizorom, odnosno revizorom, dostavi primerak ugovora (ili overenu fotokopiju) saveznom organu nadležnom za poslove finansija.

Član 15

Savezni organ nadležan za poslove finansija doneće rešenje o oduzimanju dozvole za rad preduzeću za reviziju:

1) ako obavlja oblik revizije koji nije naveden u odredbama čl. 1 i 3 ovog zakona ili pruža usluge koje nisu navedene u odredbi člana 5 ovog zakona;

2) ako ne obavlja reviziju po odredbama ovog zakona, propisa o načinu obavljanja revizije, standarda revizije i pravila profesionalnog ponašanja revizora;

3) ako je dozvola za rad izdata na osnovu neistinitih podataka osnivača;

4) ako u propisanom roku ne podnese prijavu za upis u sudski registar, kao i ako ne podnese zahtev za upis u registar preduzeća za reviziju i dokaze o zaposlenosti na neodređeno vreme ovlašćenih revizora i revizora;

5) ako se broj ovlašćenih revizora i revizora smanji ispod propisanog broja, a preduzeće za reviziju, u roku od tri meseca od nastale promene, ne obavesti savezni organ nadležan za poslove finansija da se broj ovlašćenih revizora i revizora povećao do broja propisanog ovim zakonom;

6) ako se ne osigura od odgovornosti za štetu koju može da prouzrokuje izraženim mišljenjem.

Rešenje iz stava 1 ovog člana je konačno.

Član 16

Kad rešenje o oduzimanju dozvole za rad iz člana 15 ovog zakona postane izvršno, savezni organ nadležan za poslove finansija podnosi predlog za pokretanje postupka likvidacije, u skladu sa saveznim zakonom kojim su uređeni prinudno poravnanje, stečaj i likvidacija.

3. ZVANJA U REVIZIJI

Član 17

Zvanja u reviziji su: ovlašćeni revizor i revizor.

Ovlašćeni revizor je nezavisno stručno lice koje obavlja reviziju i odgovara za pravilnost obavljanja revizije, sastavljanje izveštaja o reviziji i izražavanje mišljenja da li su računovodstveni izveštaji sastavljeni objektivno i istinito.

Revizor je nezavisno stručno lice koje obavlja reviziju u skladu sa standardima revizije, pod nadzorom ovlašćenog revizora.

Član 18

Zvanje ovlašćenog revizora može steći lice:

1) koje je jugoslovenski državljanin;

2) koje ima visoku stručnu spremu ekonomsko-finansijske struke;

3) koje nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje revizije;

4) koje ispunjava jedan od sledećih uslova:

- ispit za ovlašćenog revizora i najmanje dve godine radnog iskustva na poslovima revizije u zvanju revizora;

- doktorat ekonomskih nauka iz oblasti računovodstva ili revizije i objavljeni radovi iz oblasti teorije i prakse revizije;

- osposobljenost kod odgovarajućih organizacija u inostranstvu, za obavljanje poslova revizije uz posedovanje odgovarajuće isprave izdate od tih organizacija.

Organizacije u inostranstvu kod kojih se može vršiti osposobljavanje za obavljanje poslova revizije i sticati odgovarajuća isprava, utvrđuje Savezna vlada.

Zvanje revizora može steći lice:

1) koje je jugoslovenski državljanin;

2) koje ima visoku stručnu spremu ekonomsko-finansijske struke;

3) koje nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje revizije;

4) koje ispunjava jedan od sledećih uslova:

- ispit za zvanje revizora i najmanje dve godine radnog iskustva u preduzeću za reviziju;

- ispit za zvanje revizora i tri godine radnog iskustva na poslovima: inspekcije i kontrole u Službi društvenog knjigovodstva Jugoslavije, Službi za platni promet, odnosno Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja; ili stručne unutrašnje kontrole računovodstvenih izveštaja, odnosno interne revizije pravnog lica; ili inspekcije javnih prihoda; ili devizne inspekcije; ili budžetske inspekcije; ili bankarske kontrole, odnosno inspekcije; ili zadružne revizije; ili procene vrednosti imovine i kapitala;

- magistar ekonomskih nauka iz oblasti računovodstva ili revizije i objavljeni radovi iz oblasti teorije i prakse revizije.

Član 19

Ispit za sticanje zvanja u reviziji polaže se po programu za polaganje ispita za sticanje zvanja u reviziji, koji donosi Savezna vlada.

Ispit za sticanje zvanja u reviziji polaže se pred komisijom za sticanje zvanja u reviziji koju obrazuje savezni organ nadležan za poslove finansija.

Programom se utvrđuje naročito broj i vrsta predmeta za polaganje ispita za sticanje zvanja u reviziji, način polaganja ispita i rokovi polaganja ispita.

Član 20

Licu koje ispunjava uslove iz člana 18 ovog zakona, savezni organ nadležan za poslove finansija izdaje ispravu o sticanju odgovarajućeg zvanja.

Lice iz stava 1 ovog člana upisuje se u imenik ovlašćenih revizora i revizora koji vodi savezni organ nadležan za poslove finansija.

Ovlašćeni revizor i revizor ne mogu da obavljaju poslove revizije ako prestanu da ispunjavaju uslove iz člana 18 stav 1 tač. 1 i 3 i stav 3 tač. 1 i 3 ovog zakona.

Rešenje iz stava 3 ovog člana donosi savezni organ nadležan za poslove finansija.

Član 20a

(Brisan)

4. OBAVLJANJE REVIZIJE

Član 21

Pravno lice odlučuje o izboru preduzeća za reviziju.

Odluku o izboru preduzeća za reviziju donosi organ pravnog lica utvrđen statutom, odnosno drugim odgovarajućim aktom.

Revizija se obavlja na osnovu ugovora, koji se zaključuje u pismenoj formi.

Preduzeće za reviziju dužno je da do petog u tekućem mesecu za prethodni mesec dostavi saveznom organu nadležnom za poslove finansija podatke o zaključenim ugovorima o reviziji sa pravnim licima (firma, sedište, matični broj i šifra delatnosti pravnog lica kod koga se obavlja revizija, broj i datum ugovora, vrsta revizije koja se obavlja i visina ugovorene naknade, za koju prethodnu godinu, odnosno prethodne godine je izvršena revizija i od strane kog preduzeća za reviziju).

Član 22

Za obavljenu reviziju plaća se ugovorena naknada.

Naknada za reviziju koju preduzeće za reviziju ostvaruje od jednog pravnog lica ne može iznositi više od 15% od godišnjeg prihoda preduzeća za reviziju, ostvarenog po osnovu revizije.

U prvoj godini poslovanja preduzeća za reviziju neće se primenjivati ograničenje naknade iz stava 2 ovog člana.

Naknada za reviziju koju ostvaruje preduzeće za reviziju od jednog pravnog lica ne može iznositi više od 40% u drugoj, odnosno 30% u trećoj godini poslovanja od iznosa godišnjeg prihoda preduzeća za reviziju, ostvarenog po osnovu revizije.

Član 23

Preduzeće za reviziju obavezno je da se osigura od odgovornosti za štetu koju može prouzrokovati izraženim mišljenjem ovlašćenog revizora, sadržanom u izveštaju o obavljenoj reviziji, najdocnije do momenta davanja mišljenja ovlašćenog revizora pravnom licu.

Član 24

Preduzeće za reviziju u kome se u toku obavljanja revizije broj ovlašćenih revizora i revizora smanji ispod broja propisanog ovim zakonom - dužno je da o toj promeni obavesti savezni organ nadležan za poslove finansija, u roku od osam dana od dana nastale promene.

Preduzeće za reviziju u kome se u toku obavljanja revizije broj revizora smanji na broj ispod broja propisanog ovim zakonom može završiti započetu reviziju pod uslovom da se s tim složi pravno lice kod koga se obavlja revizija.

Preduzeće za reviziju, koje u toku obavljanja revizije ostane bez ijednog ovlašćenog revizora, odnosno revizora, dužno je da prekine dalji rad i o tome obavesti pravno lice kod koga se obavlja revizija, kako bi to pravno lice započetu reviziju poverilo drugom preduzeću za reviziju.

U slučaju iz st. 2 i 3 ovog člana, preduzeće za reviziju ne može zaključivati nove ugovore o obavljanju revizije dok ne ispuni uslove propisane ovim zakonom.

Član 25

Reviziju ne može obavljati:

1) preduzeće za reviziju koje je akcionar, ulagač sredstava ili osnivač pravnog lica kod koga se obavlja revizija;

2) preduzeće za reviziju - kod pravnog lica koje je akcionar, ulagač sredstava ili osnivač tog preduzeća za reviziju;

3) preduzeće za reviziju - kod pravnog lica čiji je osnivač istovremeno i osnivač preduzeća za reviziju;

4) ovlašćeni revizor, odnosno revizor koji je akcionar, ulagač sredstava ili osnivač pravnog lica kod koga se obavlja revizija;

5) ovlašćeni revizor, odnosno revizor koji je srodnik po krvi u pravoj liniji do bilo kog stepena, a u pobočnoj liniji do četvrtog stepena, bračni drug ili srodnik po tazbini do drugog stepena, bez obzira da li je brak prestao, usvojilac, odnosno usvojenik osnivača ili direktora pravnog lica kod koga se obavlja revizija, i staralac, odnosno hranilac osnivača pravnog lica kod koga se obavlja revizija.

Revizija se ne može obavljati ni kod onih pravnih lica sa kojima su preduzeće za reviziju ili ovlašćeni revizor ili revizor, povezani putem kapitala ili drugim ugovornim odnosima.

Član 26

Pravno lice kod koga se obavlja revizija obavezno je da preduzeću za reviziju stavi na raspolaganje potrebne isprave i pruži druge informacije i objašnjenja koji su po oceni revizora neophodni za sprovođenje revizije i sačinjavanje izveštaja o obavljenoj reviziji.

Ovlašćeni revizor na poziv obavezno prisustvuje sednici organa upravljanja pravnog lica kad se razmatra izveštaj o obavljenoj reviziji.

Član 27

Preduzeće za reviziju, ovlašćeni revizor i revizor obezbeđuju tajnost informacija i saznanja o poslovanju pravnog lica kod koga se obavlja revizija.

Ovlašćeni revizor i revizor ne mogu koristiti saznanja i informacije do kojih su došli u postupku obavljanja revizije za sticanje bilo kakve imovinske ili druge koristi za sebe ili drugo lice.

Član 28

Ovlašćeni revizor sačinjava sačinjava izveštaj o reviziji, koji sadrži:

1) izveštaj revizora;

2) računovodstvene izveštaje koji su bili predmet revizije.

Predmet revizije za pravna lica iz člana 2 stav 1 ovog zakona su računovodstveni izveštaji koji su po formi i sadržaju istovetni sa računovodstvenim izveštajima koji se, saglasno članu 68 Zakona o računovodstvu, dostavljaju Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja.

Izveštaj revizora potpisuje ovlašćeni revizor.

Izveštaj iz stava 1 ovog člana može sadržati i dopunske podatke i informacije, shodno posebnim zahtevima pravnog lica kod koga se obavlja revizija.

Pravno lice kod koga se obavlja revizija dostavlja Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja izveštaj revizora posle usvajanja od strane nadležnog organa pravnog lica.

Narodna banka Jugoslavije - Zavod za obračun i plaćanja dužna je da na zahtev zainteresovanog lica, omogući uvid u izveštaj revizora iz stava 1 ovog člana.

Član 29

Osnovni elementi izveštaja revizora su:

1) uvod u kome se navodi:

- tačan naziv računovodstvenih izveštaja koji su predmet revizije;

- izjava o odgovornosti lica za sastavljanje računovodstvenih izveštaja u pravnom licu;

2) vrsta, odnosno oblik revizije u kome se kontatuje:

- na osnovu kojih propisa i standarda revizije je obavljena revizija;

- opis poslova koje je ovlašćeni revizor izvršio;

3) mišljenje ovlašćenog revizora o računovodstvenim izveštajima;

4) datum izveštaja revizora;

5) naziv i adresa preduzeća za reviziju;

6) potpis ovlašćenog revizora (ime ovlašćenog revizora, adresa i naziv profesionalnog zvanja).

U mišljenju ovlašćenog revizora treba da se javno iskaže da li računovodstveni izveštaji, koji su bili predmet revizije, objektivno i istinito prikazuju stanje imovine, kapitala i obaveza, kao i rezultate poslovanja pravnog lica, u skladu sa saveznim zaknom kojim se uređuje računovodstvo (i drugim odgovarajućim propisima saglasno delatnosti pravnog lica).

Član 30

U izveštaju revizora mišljenje ovlašćenog revizora mora biti:

1) pozitivno - da su računovodstveni izveštaji objektivni i istiniti;

2) mišljenje sa rezervom - da se ovlašćeni revizor ne slaže sa iskazivanjem određenih pozicija u računovodstvenim izveštajima;

3) uzdržavajuće - da postoje poslovni događaji ili potencijalne obaveze čiji je ishod neizvestan ili ograničenja u obimu revizije, zbog kojih se mišljenje ne može izraziti;

4) negativno - da računovodstveni izveštaji nisu objektivni i istiniti.

Član 31

Savezni organ nadležan za poslove finansija:

1) vodi imenik ovlašćenih revizora;

2) vodi imenik revizora;

3) vodi registar preduzeća za reviziju.

4a. UPRAVNI NADZOR NAD RADOM PREDUZEĆA ZA REVIZIJU

Član 31a

Savezni organ nadležan za poslove finansija vrši upravni nadzor nad sprovođenjem odredaba ovog zakona.

Član 31b

Savezni organ nadležan za poslove finansija u postupku vršenja upravnog nadzora ovlašćen je da:

1) u poslovnim prostorijama preduzeća za reviziju vrši uvid u opšta i pojedinačna akta, evidenciju i drugu dokumentaciju radi utvrđivanja činjenica i okolnosti koje su bitne za vršenje upravnog nadzora, i pri tome utvrđuje naročito:

- naziv i sedište pravnog lica kod koga se obavlja revizija;

- broj i datum ugovora, vrstu revizije ili usluge i vreme na koje je ugovor zaključen;

- podatke o osnivanju preduzeća za reviziju;

- podatke o osnivačima preduzeća za reviziju;

- broj ovlašćenih revizora i revizora u radnom odnosu na neodređeno vreme;

- postojanje razloga za oduzimanje dozvole za rad preduzeću za reviziju;

- staž ovlašćenih revizora i revizora na poslovima revizije;

- da li preduzeće ima ovlašćene revizore i revizore u dopunskom radnom odnosu;

- da li se saveznom organu nadležnom za poslove finansija dostavljaju podaci o zaključenim ugovorima o reviziji;

- visinu ugovorene naknade i njen procenat u odnosu na godišnji prihod preduzeća za reviziju;

- da li su ugovoreni poslovi osigurani od odgovornosti za štetu;

- da li postoji zabrana obavljanja revizije kod pojedinačnih pravnih lica;

2) zahteva dodatno dostavljanje dokumentacije za koju smatra da je neophodna.

Preduzeće za reviziju dužno je da omogući ovlašćenom licu saveznog organa nadležnog za poslove finansija pristup u službene prostorije i potrebne uslove za vršenje nadzora, da mu pruži sva tražena obaveštenja i stavi na uvid isprave i podatke o poslovanju preduzeća.

Član 31v

Ako savezni organ nadležan za poslove finansija utvrdi da su opštim ili pojedinačnim aktom ili preduzetom radnjom povređene odredbe zakona i na zakonu zasnovanih propisa, ima obavezu i ovlašćenje da:

1) predloži preduzimanje preventivnih i drugih mera radi sprečavanja, odnosno otklanjanja povrede zakona i drugih propisa i odredi rok za njihovo sprovođenje;

2) podnese prijavu nadležnom organu za učinjen privredni prestup i zahteva pokretanje prekršajnog postupka;

3) izrekne upravnu meru, odnosno oduzme dozvolu za rad.

Član 31g

O izvršenom nadzoru u preduzeću za reviziju sačinjava se zapisnik.

Zapisnik o izvršenom upravnom nadzoru u preduzeću u kome je utvrđeno činjenično stanje koje ukazuje na povredu važećih propisa obavezno sadrži mere koje je preduzeće za reviziju dužno da preduzme radi usklađivanja obavljanja delatnosti saglasno propisima i rok za njihovo preduzimanje.

Primerak zapisnika savezni organ nadležan za poslove finansija dostavlja preduzeću za reviziju.

Član 31d

Na činjenično stanje utvrđeno u zapisniku preduzeće za reviziju može uložiti prigovor u roku od osam dana od dana dostavljanja zapisnika.

Savezni organ nadležan za poslove finansija dužan je da razmotri navode iz prigovora i dostavi mišljenje podnosiocu prigovora.

Ako savezni organ nadležan za poslove finansija ne uvaži prigovor, a preduzeće za reviziju ne postupi u skladu sa primedbama iz zapisnika u datom roku, savezni organ nadležan za poslove finansija donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad.

5. KAZNENE ODREDBE

Član 32

Novčanom kaznom od 15.000 do 300.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće ili drugo pravno lice:

1) ako ne zaključi ugovor o reviziji ili ga ne zaključi na način utvrđen ovim zakonom (član 2 i član 21 stav 3);

2) ako preduzeću za reviziju ne stavi na raspolaganje potrebne isprave i ne pruži informacije i objašnjenja koji su neophodni za sprovođenje revizije i sačinjavanje izveštaja o obavljenoj reviziji (član 26 stav 1).

Za radnju iz stava 1 ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice u preduzeću ili drugom pravnom licu novčanom kaznom od 1.500 do 15.000 novih dinara.

Član 33

Novčanom kaznom od 15.000 do 150.000 novih dinara kazniće se za privredni prestup preduzeće za reviziju:

1) ako obavlja reviziju kod pravnog lica za koje obavlja usluge iz člana 5 stav 1 ovog zakona (član 5 stav 3);

2) ako obavlja oblik revizije koji nije naveden u odredbama čl. 1 i 3 ovog zakona ili pruža usluge koje nisu navedene u odredbi člana 5 ovog zakona (član 6);

3) ako saveznom organu nadležnom za poslove finansija ne dostavi dokaze o angažovanju ovlašćenih revizora i revizora u dopunski rad (član 20a stav 1);

4) ako saveznom organu nadležnom za poslove finansija do petog u tekućem mesecu za prethodni mesec ne dostavi podatke o zaključenim ugovorima o reviziji sa pravnim licima (član 21 stav 4);

5) ako po osnovu revizije ostvari pojedinačnu naknadu u većem procentu od propisanog (član 22 st. 2 i 4);

6) ako se ne osigura od odgovornosti za štetu (član 23);

7) ako obavlja reviziju kad se broj ovlašćenih revizora i revizora svede ispod broja utvrđenog ovim zakonom, a o tome ne obavesti savezni organ nadležan za poslove finansija (član 24 stav 1);

8) ako obavlja reviziju kod pravnog lica čiji je akcionar, ulagač sredstava osnivač (član 25 tačka 1);

9) ako obavlja reviziju kod pravnog lica koje je akcionar, ulagač ili osnivač g preduzeće za reviziju (član 25 tačka 2);

10) ako obavlja reviziju kod pravnog lica čiji je osnivač istovremeno i osnivač preduzeća za reviziju (član 25 tačka 3);

11) ako za obavljanje revizije kod pravnog lica odredi ovlašćenog revizora, odnosno revizora, koji, na osnovu člana 25 tač. 3 i 4 ovog zakona, ne može obavljati reviziju kod tog pravnog lica (član 25 tač. 4 i 5);

12) ako ne obezbedi tajnost informacija i saznanja o poslovanju pravnog lica kod koga obavlja reviziju (član 27 stav 1).

Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se za privredni prestup i odgovorno lice u preduzeću za reviziju novčanom kaznom od 1.500 do 15.000 novih dinara.

Član 34

Novčanom kaznom od 9.000 do 90.000 novih dinara kazniće se za prekršaj preduzeće za reviziju ako ne omogući ovlašćenom licu saveznog organa nadležnog za poslove finansija pristup u službene prostorije radi vršenja upravnih radnji predviđenih u članu 31b.

Za radnje iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u preduzeću za reviziju za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 900 do 9.000 novih dinara.

Novčanom kaznom od 900 do 9.000 novih dinara kazniće se za prekršaj ovlašćeni revizor i revizor ako zasnuje dopunski radni odnos u dva ili više preduzeća za reviziju (član 20a) ili ako ne obezbedi tajnost informacija i saznanja o poslovanju pravnog lica kod koga obavljaju reviziju ili ako koriste saznanja i informacije do kojih su došli u postupku obavljanja revizije za sticanje bilo kakve imovinske ili druge koristi za sebe ili drugo lice (član 27).

Za prekršaj iz stava 3 ovog člana, pored novčane kazne može se izreći i zaštitna mera zabrane ovlašćenom revizoru i revizoru da obavlja reviziju.

6. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Revizija računovodstvenih iskaza za 1997. godinu i za naredne godine, zaključno sa 1999. godinom, obaviće se najmanje jedanput u tom periodu za sva preduzeća iz člana 2 ovog zakona, po propisanim kriterijumima i dinamici, s tim što će revizijom prvenstveno biti obuhvaćena preduzeća u koja su strana lica uložila kapital, preduzeća koja su poslovala sa gubitkom ili na granici rentabilnosti i banke koje koriste sredstva međunarodnih finansijskih institucija.

Mala preduzeća ne podležu obavezi revizije računovodstvenih iskaza za 1997. i 1998. godinu.

Član 36

Savezni organ nadležan za poslove finansija, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona, na zahtev i uz priloženu dokumentaciju, doneće rešenje o priznavanju:

1) zvanja ovlašćenog revizora - licima koja su stekla doktorat nauka iz oblasti računovodstva ili revizije, koja imaju obavljene radove iz oblasti teorije i prakse revizije i koja imaju najmanje deset godina radnog iskustva u univerzitetskoj nastavi ili praktičnom radu u navedenim oblastima;

2) zvanja ovlašćenog revizora - licima koja imaju visoku stručnu spremu koja su u Službi društvenog knjigovodstva Jugoslavije osposobljena za obavljanje poslova revizije i koja imaju najmanje deset godina radnog iskustva u rukovođenju revizorskim timom ili kreiranju i izvođenju obuke revizora, odnosno samostalnom sastavljanju izveštaja o reviziji;

3) zvanja revizora - licima koja imaju visoku stručnu spremu, koja su u Službi društvenog knjigovodstva Jugoslavije osposobljena za obavljanje poslova revizije i koja imaju najmanje šest godina radnog iskustva na poslovima revizije;

4) zvanja revizora- licima koja imaju visoku stručnu spremu, koja su osposobljena za obavljanje revizije po programu Saveza računovođa i revizora Jugoslavije i koja imaju najmanje osam godina radnog iskustva u rukovođenju računovodstvom ili samostalnoj izradi polugodišnjih i godišnjih obračuna ili kontiranju poslovnih promena ili na poslovima inspekcije i kontrole u Službi društvenog knjigovodstva Jugoslavije, Službi za platni promet, odnosno Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja ili stručnoj unutrašnjoj kontroli.

Pored uslova iz stava 1 ovog člana, lica kojima se priznaju zvanja ovlašćenog revizora i revizora moraju ispunjavati i uslove iz člana 17 stav 4 tač. 1 i 6 ovog zakona.

Lica koja su stekla zvanje ovlašćenog revizora i revizora po odredbama ovog člana upisuju se u imenik ovlašćenih revizora i revizora.

Na zahtev lica iz tač. 2, 3 i 4 stav 1 ovog člana Služba za platni promet - Centrala Beograd, odnosno Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja - Centrala Beograd izdaje odgovarajuću potvrdu o osposobljenosti za obavljanje poslova revizije, a potvrdu o praktičnom radnom iskustvu na poslovima revizije, inspekcije i kontrole, izdaje nadležna organizaciona jedinica Službe za platni promet, odnosno organizaciona jedinica Narodne banke Jugoslavije - Zavod za obračun i plaćanja.

Član 37

Kriterijumi i dinamika revizije računovodstvenih iskaza propisaće se za 1997, 1998. i 1999. godinu - do 30. septembra tekuće godine za narednu godinu.

Član 37a

Srednja preduzeća ne podležu obavezi revizije računovodstvenih izveštaja za 2000. i 2001. godinu, osim onih u koja su strana lica uložila kapital najmanje u iznosu od jedan milion SAD dolara ili u protivvrednosti drugih stranih sredstava plaćanja i preduzeća koja su trajno uložila kapital u inostranstvu.

Član 37b

Srednja preduzeća ne podležu obavezi revizije računovodstvenih izveštaja za 2002. i 2003. godinu, osim onih u koja su strana lica uložila kapital najmanje u iznosu od jedan milion SAD dolara ili u protivvrednosti drugih stranih sredstava plaćanja i preduzeća koja su trajno uložila kapital u inostranstvu.

Član 38

Propisi za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 38a

Propisi za izvršavanje ovog zakona doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 39

Pravna lica koja su registrovana za obavljanje poslova revizije, danom stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju da rade na način i pod uslovima pod kojima su upisani u sudski registar.

Pravna lica koja su registrovana za obavljanje poslova revizije do dana stupanja na snagu ovog zakona dužna su da se organizuju i svoja opšta akta usklade sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

Po isteku roka iz stava 2 ovog člana, pravna lica koja obavljaju reviziju, koja ne postupe po odredbama tog stava, prestaju sa radom i sud će ih posle sprovedenog postupka likvidacije brisati iz registra.

Član 39a

Preduzeća za reviziju dužna su da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona usaglase poslovanje i svoja opšta akta sa odredbama ovog zakona.

Ako je postupak osnivanja preduzeća za reviziju bio u toku na dan stupanja na snagu ovog zakona, okončaće se po odredbama ovog zakona.

Preduzećima za reviziju koja ne postupe po odredbama stava 1 ovog člana, oduzeće se dozvola za rad.

U slučajevima iz stava 3 ovog člana, preduzeća prestaju sa radom i nadležni sud će ih posle sprovedenog postupka likvidacije brisati iz sudskog registra.

Član 40

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi odredba člana 67 Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 53/92, 16/93, 31/94, 32/94 i 61/95) u delu koji se odnosi na reviziju računovodstvenih iskaza.

Član 41

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".