ODLUKA
O OBLIKU, SADRŽINI I KORIŠĆENJU INSTRUMENATA PLATNOG PROMETA ZA PLAĆANJE U ZEMLJI

("Sl. list SRJ", br. 40/2000, 73/2000 i 72/2001)

I OSNOVNE ODREDBE

1. Ovom odlukom propisuje se oblik, sadržina i korišćenje instrumenata platnog prometa (u daljem tekstu: instrumenti) kojima učesnici u platnom prometu (u daljem tekstu: učesnici) vrše plaćanja, odnosno obračun gotovim novcem i bezgotovinski - preko računa koji se vodi kod nosilaca platnog prometa (u daljem tekstu: nosioci).

2. Instrumenti predstavljaju unapred utvrđene obrasce, jedinstvenog oblika i sadržaja, čijim popunjavanjem, potpisivanjem i overom nastaju nalozi za plaćanje.

Svi učesnici i nosioci obavezni su da za plaćanja koja se vrše preko računa koji se vodi kod nosilaca koriste samo propisane instrumente.

3. Učesnik može izdavati naloge za plaćanje i računarskom komunikacijom sa sadržajem propisanim Odlukom o načinu obavljanja platnog prometa elektronskim putem ("Službeni list SRJ", br. 40/2000).

4. Instrumenti, u smislu ove odluke, jesu:

1) uplatnica - obrazac br. 10,

2) uplatnica taksa za izlazak iz zemlje - obrazac br. 12,

3) ček - obrazac br. 20,

4) ček po tekućem računu građana - obrazac br. 22,

5) uputnica za gotovinsku isplatu - obrazac br. 25,

6) nalog za prenos - obrazac br. 40,

7) nalog za naplatu - obrazac br. 43,

8) zbirni nalog za obračun - obrazac br. 47,

9) prijava uplata - obrazac br. 60,

10) prijava isplata - obrazac br. 65,

11) depo nalog - obrazac br. 81,

12) akreditiv - obrazac br. 83,

13) bankarska platna kartica - obrazac br. 90.

5. Osnovna obeležja instrumenata - sadržaj i popunjavanje elemenata podataka dati su u Prilogu br. 1 uz ovu odluku, koji je njen sastavni deo.

Izgled i grafički dizajn instrumenata, kao i izgled Specifikacije naloga za plaćanje, data su u Prilogu br. 2 uz ovu odluku, koji je njen sastavni deo.

II ZAJEDNIČKE ODREDBE

6. Instrumenti su pravougaonog oblika i imaju jedinstvene dimenzije: 105 x 170 mm i svi sadrže u gornjem levom uglu stilizovani grafički znak Narodne banke Jugoslavije.

Izuzetno od stava 1 ove tačke, od jedinstvenih dimenzija odstupaju sledeći instrumenti:

- ček po tekućim računima građana, čije su dimenzije 85 x 150 mm (odstupanje plus minus 1 mm);

- bankarska platna kartica, čije su dimenzije 53,98 x 85,60 mm;

- akreditiv, čije su dimenzije 140 x 200 mm.

7. Instrumenti Ček - Obrazac br. 20 i Ček po tekućem računu građana - Obrazac br. 22 štampaju se na papiru sa zaštićenim elementima u štampi, gramature 90 g/m2 (odstupanje plus minus 5%). Ostali instrumenti štampaju se na samokopirajućem papiru koji zadovoljava kvalitetan prenos podataka na svim primercima, izuzev Akreditiva - Obrazac br. 83, koji se štampa na papiru gramature 90 g/m2, sa prenosom na kopije upotrebom indiga, i Bankarske platne kartice - Obrazac br. 90, koja se projektuje i štampa u skladu sa međunarodnim standardima za platne kartice.

Rastojanje između redova po visini obrasca treba da iznosi 4,23 mm, a rastojanje između redova koji nisu uzastopni mora biti deljivo sa 4,23 mm. Područje za znak po širini obrasca iznosi 2,54 mm.

Horizontalna ili vertikalna perforacija mora biti izvedena u vidu sečene performacije u odnosu praznina prema useku - 1:4 mm.

Na Čeku po tekućem računu građana - Obrazac br. 22 štampa se i OCR zapis, koji obuhvata velika slova, cifre i druge grafičke znake.

Za izradu instrumenata koristi se grafički font CHelvPlain, veličine 5,00 mm i 2,00 mm. Prva linija udaljena je od vrha 8,50 mm, a svaka sledeća 4,23 mm. Polja su iscrtana tačkasto. Pune linije, kao i krugovi, štampaju se.

8. Guverner Narodne banke Jugoslavije utvrdiće uputstvom grafičko-tehničke elemente za štampanje instrumenata platnog prometa i druge uslove za štampanje tih instrumenata.

9. Na instrumentima se upisuju podaci neophodni za realizaciju finansijskih transakcija između učesnika. Ti podaci se upisuju u za to određene prostore na instrumentima i nazivaju se elementima podataka.

Elementi podataka na instrumentima ispisuju se opisnim (azbučnim) i numeričkim znacima i njihov raspored je izvršen prema karakteru znakova.

10. Instrumenti se izdaju i popunjavaju na srpskom jeziku i ćirilicom.

Instrumenti se mogu izdavati i popunjavati dvojezično - na srpskom i mađarskom, odnosno na srpskom i albanskom jeziku, i latinicom, u skladu sa ustavom i zakonom.

11. Instrumenti čiji elementi podataka nisu popunjeni u skladu sa odredbama ove odluke, koje nisu potpisala ovlašćena lica i koji nisu izdati ni štampani u skladu sa ovom odlukom, nosioci neće primati na izvršenje, odnosno vratiće ih podnosiocu, u skladu sa članom 23 stav 2 Zakona o platnom prometu.

III KORIŠĆENJE INSTRUMENATA

Uplatnica - Obrazac br. 10

12. Uplatnica se koristi kao gotovinski instrument za uplate u gotovom novcu u korist računa, po osnovu dnevnog pazara, plaćanja obaveza i drugih uplata i kao bezgotovinski instrument - pri obračunu po bariranim čekovima.

Uplatnica se sastoji od tri primerka - priznanice, izveštaja o uplati i izveštaja za arhivu. Priznanica se vraća uplatiocu kao dokaz o izvršenoj uplati, izveštaj o uplati (koji overava nosilac) vraća se uplatiocu, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu koga je izvršena uplata.

Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje - Obrazac br. 12

13. Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje koristi se kao instrument za plaćanje u gotovu takse propisane za izlazak iz SR Jugoslavije fizičkih lica, kao i motornih vozila. Ova se taksa može jednom uplatnicom platiti za izlazak iz zemlje za više fizičkih lica, odnosno motornih vozila.

Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje sadrži serijski broj (oznaku serije i rednog broja), koji se, kao preštampani element, štampa u elementu Poziv na broj odobrenja. Serije se označavaju velikim štampanim slovima. Redni broj može biti najviše sedmocifreni.

Uplatnica taksa za izlazak iz zemlje sastoji se od dva primerka - priznanice i izveštaja za arhivu. Priznanica, koju overava nosilac, vraća se uplatiocu i služi kao dokaz o izvršenoj uplati. Izveštaj za arhivu zadržava nosilac kao dokument za odobrenje iznosa uplaćenog naznačenom računu.

Uplatnicu taksa za izlazak iz zemlje prodaju i popunjavaju isključivo nosioci.

Ček - Obrazac br. 20

14. Ček izdaje učesnik-trasant kada na teret svog računa nalaže gotovinsku isplatu određenog iznosa sredstava određenom licu ili donosiocu (isplatu zarada, podizanje gotovine i dr.).

Učesnik može ček koristiti i za bezgotovinsko plaćanje, s tim što u tom slučaju ček mora biti bariran (precrtan) dvema uporednim linijama.

Ako se ček koristi za bezgotovinsko plaćanje, imalac čeka ga podnosi na naplatu nosiocu kod koga se vodi njegov račun zajedno sa popunjenom uplatnicom (Obrazac br. 10), koja mora biti barirana (precrtana) dvema uporednim linijama i spiskom bariranih čekova koji se podnose na naplatu.

Imalac bariranih čekova može organizacionom delu nosioca kod koga se vodi račun izdavaoca čeka-dužnika čekove dostaviti neposredno ili poštom, kao i uplatnicu (i jedan i drugi obrazac precrtan dvema uporednim linijama) i spisak bariranih čekova.

Ček se može upotrebljavati i za izdavanje pokrivenog čeka, u kom slučaju se nosilac pojavljuje kao trasant i kao trasat. Imalac takvog čeka može ga podneti na naplatu nosiocu kod koga se vode njegovi računi ili nosiocu kod koga se vodi račun na čiji je teret ček izdat.

Naplata čeka vrši se u rokovima utvrđenim Zakonom o čeku ("Službeni list FNRJ", br. 105/46, "Službeni list SFRJ", br. 12/65, 50/71 i 52/73 i "Službeni list SRJ", br. 46/96).

Za izdavanje pokrivenog čeka učesnik unapred izdvaja sredstva na poseban račun.

Ček se štampa u čekovnoj knjižici sa dodatkom talona, i sastoji se od jednog primerka - gotovinskog čeka, koji nosilac zadržava kao dokument za zaduženje računa trasanta. Deo čeka - talon izdavaocu čeka ostaje u čekovnoj knjižici za potrebe evidencije o izdatim čekovima.

Učesnik-trasant setovima čekova snabdeva se kod nosioca kod koga ima otvoren račun i koji registruje serijske brojeve izdatih čekova.

Ček po tekućem računu građana - Obrazac br. 22

15. Ček po tekućem računu građana se koristi za bezgotovinska plaćanja učesnika - fizičkih lica i podizanje gotovine kod banaka i Poštanske štedionice, prema međubankarskom sporazumu o vođenju tekućih računa fizičkih lica.

Ček po tekućem računu građana trasira banka, Poštanska štedionica ili druga finansijska organizacija kod koje fizičko lice ima otvoren tekući račun, koje garantuju njegovu isplatu.

Ček po tekućem računu građana štampa se sa kodiranom linijom, gde se određeni podaci kodiraju u OCR-A pismu. Ček koji ima kodiranu liniju, u redu zapisa za optičko čitanje, sadrži sledeće elemente: serijski broj čeka, broj partije tekućeg računa, iznos, šifru trasata i tekst (vrsta posla). Ako nosilac ne raspolaže opremom za optičko kodiranje i čitanje, pomenuti podaci unose se ručno - pisaćom mašinom ili štampanjem u prostor iznad kojim su označeni navedeni elementi podatka.

Ček iz ove tačke izdaje se u jednom primerku.

Uputnica za gotovinsku isplatu - Obrazac br. 25

16. Uputnica za gotovinsku isplatu koristi se kao gotovinski instrument kad učesnik na teret svog računa vrši isplatu drugom učesniku ili licu koje nema račun kod nosioca.

Uputnica za gotovinsku isplatu sastoji se od tri primerka: uputnice za gotovinsku isplatu, izveštaja za arhivu i izveštaja primaocu. Na osnovu uputnice za gotovinsku isplatu isplaćuje se određen iznos sredstava, čiji prijem primalac potvrđuje svojim potpisom na određenom mestu uputnice. Isplaćena uputnica vraća se nalogodavcu. Izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument na osnovu koga je izvršena isplata, a izveštaj primaocu se uručuje određenom licu pri isplati.

Nalog za prenos - Obrazac br. 40

17. Nalog za prenos koristi se za bezgotovinska plaćanja kod kojih nalogodavac-dužnik nalaže nosiocu da na teret njegovog računa prenese sredstva na račun drugog učesnika-poverioca, kao i onda kada se prenos sredstava vrši između dva računa istog učesnika.

Nalog za prenos koristi se za knjiženje iznosa sredstava u korist i na teret istog računa učesnika po osnovu okašanja izvršenih kompenzacijom, asignacijom, cesijom, preuzimanjem duga, prenosom hartija od vrednosti i po osnovu drugih plaćanja propisanih zakonom.

Nalog za prenos sastoji se od dva primerka - naloga za prenos i izveštaja o prenosu. Nalog za prenos ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju računa dužnika i odobrenju računa poverioca, odnosno za zaduženje jednog računa i odobrenje drugog računa istog učesnika, kao i za zaduženje i odobrenje istog računa istog učesnika, kao i za zaduženje i odobrenje istog računa za isti iznos. Izveštaj o prenosu zadržava učesnik-nalogodavac, odnosno kad ga overi nosilac vraća se učesniku-nalogodavcu i služi za dokazivanje izvršenog plaćanja.

Nalog za naplatu - Obrazac br. 43

18. Nalog za naplatu je poverilački instrument koji se koristi za bezgotovinska plaćanja kod kojih poverilac ili drugo zakonom ovlašćeno lice nalaže nosiocu da na teret računa dužnika prenese sredstva u korist njegovog računa, odnosno u korist drugog učesnika, i to po osnovu naplate dospelih hartija od vrednosti i drugih instrumenata obezbeđenja plaćanja, instrumenata koje su isplatili drugi nosioci platnom prometa, otvorenih akreditiva, kao i drugih propisanih ili ugovornih ovlašćenja (sudske odluke, ugovore obaveze, ovlašćenja i sl.)

Nalog za naplatu koristi se i kad nosilac zadužuje račun račun učesnika na osnovu sudskih i drugih izvršenih naloga, zakonskih ovlašćenja i svojih internih nalog, radi delimičnog izvršavanja zadatih naloga, naplate usluga, ispravke grešaka.

Nalog za naplatu sastoji se od dva primerka - naloga za naplatu i izveštaja o zaduženju. Nalog za naplatu zadržava nosilac kao dokument o zaduženju računa dužnika i odobrenju računa poverioca, a izveštaj o zaduženju dostavlja se dužniku uz dokumentaciju po kojoj je izvršena naplata.

Zbirni nalog za obračun - Obrazac br. 47

19. Zbirni nalog za obračun koristi se kada nosilac Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja (u daljem tekstu: Zavod) nalaže da na teret njegovog žiro-računa prenese sredstva na žiro-račun drugog nosioca. Ovaj se nalog koristi za obračun plaćanja kod kojih inicijativa za izmirenje obaveza potiče od dužnika-pravnih lica i preduzetnika čije račune vodi taj nosilac.

Uz zbirni nalog za obračun, nosilac dostavlja Zavodu i Specifikaciju naloga za plaćanje.

Zbirni nalog za obračun sastoji se od dva primerka - zbirnog naloga za obračun i izveštaja o obračunu. Zbirni nalog za obračun ostaje Zavodu kao dokument o zaduženju žiro-računa nosioca, odnosno odobrenju žiro-računa drugog nosioca, a overeni izveštaj o obračunu vraća se nosiocu.

Prijava uplata - Obrazac br. 60

20. Prijava uplata koristi se za obračun gotovine koju nosioci prime od učesnika po osnovu izvršenih uplata.

Prijava uplata sastoji se od dva primerka - prijave uplata i izveštaja za arhivu. Prijavu uplata nosilac koji je primio uplatu, zajedno sa pojedinačnim uplatnim dokumentima, dostavlja na obrascu Zavodu kod koga se vodi njegov račun, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument o odobrenju uplaćenog iznosa na označeni račun, odnosno o izvršenom obračunu.

Prijava isplata - Obrazac br. 65

21. Prijava isplata koristi se za obračun gotovine koju je nosilac isplatio učesnicima.

Prijava isplata sastoji se od dva primerka - prijave isplata i izveštaja za arhivu. Prijavu isplata nosilac koji je izvršio isplatu, zajedno sa pojedinačnim isplatnim dokumentima, dostavlja na obradu Zavodu kod koga se vodi njegov račun, a izveštaj za arhivu ostaje nosiocu kao dokument o zaduženju iznosa isplaćenog sa označenog računa, odnosno o izvršenom obračunu.

Depo nalog - Obrazac br. 81

22. Depo nalog učesnici koriste za dostavljanje hartija od vrednosti u depo, odnosno njihovo podizanje iz depoa kod nosioca kod koga imaju otvoren depo račun, a na kome se evidentira priliv i odliv hartija od vrednosti, odnosno stanje portfelja hartija od vrednosti.

Sve transakcije hartijama od vrednosti vrše se preko računa koji učesnik otvara kod nosioca kod koga ima otvoren depo račun.

Depo nalog sastoji se od dva primerka: depo naloga i potvrde o deponovanim hartijama od vrednosti. Depo nalog zadržava nosilac kao dokument za evidentiranje primljenih, odnosno izdatih hartija od vrednosti, a potvrda se vraća vlasniku hartija od vrednosti - imaocu depo računa.

Akreditivi - Obrazac br. 83

23. Akreditiv je instrument kojim se, pod određenim uslovima, omogućuje raspolaganje sredstvima sa računa učesnika, odnosno nosilaca - izdavaoca akreditiva, uz primenu propisanih instrumenata.

Akreditiv učesnika koristi se kad nalaže nosiocu, a nosilac kad nalaže Zavodu kod koga ima otvoren račun - da sredstva stavi na raspolaganje određenom pravnom ili fizičkom licu kod toga ili drugog nosioca, odnosno kod Zavoda.

Akreditiv može biti običan i dokumentarni, stalan, opoziv ili neopoziv. Za izdavanje akreditiva, učesnik, odnosno nosilac je obavezan da izdvoji (rezerviše) sredstva na poseban račun izdavanjem naloga za prenos sredstava sa računa na poseban račun kod nosioca, odnosno Zavoda.

Akreditiv se sastoji od četiri primerka: akreditiva, izveštaja o otvaranju akreditiva, izveštaja nosiocu kod koga se otvara akreditiv i izveštaja korisniku akreditiva. Akreditiv ostaje kod nosioca-nalogodavca i služi kao dokument za otvaranje akreditiva. Izveštaj o otvaranju akreditiva dostavlja se učesniku-nalogodavcu, izveštaj nosiocu kod koga se otvara akreditiv ostaje kod nosioca i služi za evidentiranja isplata po tom akreditivu, a izveštaj korisniku akreditiva dostavlja se tom korisniku.

Na naličju svakog primerka akreditiva registruju se isplate po akreditivu na osnovu ispostavljenih naloga za plaćanje.

Bankarska platna kartica - Obrazac br. 90

24. Bankarska platna kartica koristi se za bezgotovinsko plaćanje. Izdaju je i isplatu njome garantuju banke i Poštanska štedionica. Vlasnik kartice upotrebom kartice inicira račun (slip) na osnovu koga primalac kartice naplaćuje prodatu robu ili izvršene usluge.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

25. Instrumenti platnog prometa propisani Uputstvom o obliku, sadržini i upotrebi instrumenata platnog prometa za plaćanja u zemlji ("Službeni list SRJ", br. 11/98), do 30. juna 2001. godine, koristiće se istovremeno sa instrumentima propisanim ovom odlukom.

Akceptne naloge izdate do početka primene ove odluke, nosilac će izvršavati u roku dospeća.

26. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o obliku, sadržini i korišćenju instrumenata platnog prometa za plaćanje u zemlji ("Službeni list SRJ", br. 51/99 i 76/99).

27. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u"Službenom listu SRJ", a primenjivaće se od 1. januara 2003. godine.

Prilog br. 1

ELEMENTI PODATAKA NA INSTRUMENTIMA PLATNOG PROMETA - SADRŽAJ I POPUNJAVANJE

Elementi podataka na instrumentima i njihov sadržaj

Elementi podataka na instrumentima i njihov sadržaj dati su u narednoj tabeli:

Naziv
elementa

Vrsta podataka

___________________________

Broj znakova za numerički podatak/maksimalni broj redova*maksimalna dužina reda za opisane podatke

Sadržaj

O - opisni

N - numerički

ON - kombinacija oba znaka

1

2

3

4

Organizaciona jedinica nosioca

Nosilac koji prima
instrument na izvršenje

O

1*40

Nalogodavac

Naziv pod kojim je nalogodavac evidentiran u sudskom registru

O

2,5*50

Broj računa

Broj računa na teret koga se vrši prenos sredstava

N

21

Broj osnovnog modela poziva na broj

Definiše računarsku kontrolu sadržaja
poziva na broj

N

2

Poziv na broj (zaduženje)

Podaci za bliže
objašnjenje poslovnih promena nalogodavca

N

22

Poziv na broj (odobrenje)

Dopunske informacije o osnovu doznačavanja
sredstava poveriocu

N

22

Svrha doznake

Podaci o nameni i osnovu plaćanja

ON

2,5*30

Šifra plaćanja

Vrsta osnova plaćanja

N

3

Iznos

Iznos u dinarima, sa parama

ON

15

Korisnik

Naziv pod kojim je korisnik evidentiran u sudskom registru

O

2,5*50

Broj računa

Broj računa korisnika u čiju se korist
doznačavaju sredstva

N

21

Mesto i
datum

Mesto i datum prijema naloga kod nosioca

ON

1*20

Overa
instrumenta

Pečat i potpis nalogodavca, odnosno poverioca

N

8

Popunjavanje elemenata podataka

U element Naziv i sediše nosioca platnog prometa upisuje se naziv i sedište nosioca kome se instrument podnosi na izvršenje.

U element Broj računa nalogodavca, odnosno poverioca upisuje se 18 numeričkih znakova, koji sadrže:

1) petocifrenu oznaku nosioca platnog prometa (jedinstvena trocifrena oznaka nosioca i dvocifrena oznaka za potrebe nosioca),

2) trocifrenu oznaku računa,

3) trocifrenu oznaku za bližu namenu i vrstu sredstava (dve cifre) i kontrolni broj za ceo broj računa, ili oznaku opštine kod računa za uplatu javnih prihoda,

4) sedmocifrenu oznaku individualne partije.

Kontrolni broj za celokupan izraz numeričke oznake računa izračunava se po modulu žž tako što se pojedinačne cifre broja za koji se izračunava kontrolni broj množe, sdesna ulevo, konstantnim ponderima (br. 2, 3, 4,...) i zbir tih proizvoda deli brojem 11. Ostatak deljenja oduzima se od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kontrolni broj je 0.

U element Iznos upisuje se numerički podatak u dinarima do 15 cifara. Ispred iznosa dinara stavljaju se dve paralelne crte ili zvezdice, a numerički podatak iznosa upisuje se sa parama u dve decimale, tako što se dinari odvajaju zarezom.

U element Svrha doznake upisuje se opisno namena i osnov doznačavanja sredstava zbog kojih se nalog ispostavlja, odnosno da pruži podatke za sprovođenje prethodne kontrole.

U element Šifra plaćanja upisuje se numerički podatak od tri znaka, od kojih prva dva označavaju vrstu osnova plaćanja, a treći kontrolni broj. Kontrolni broj izračunat je po modulu 11, u skladu sa ovim prilogom.

Šifra plaćanja bira se i upisuje na instrumente na osnovu opisa svrhe doznake prema sledećem pregledu i objašnjenju.

Šifra plaćanja

Opis svrhe doznake i objašnjenje za primenu

1

Plaćanje poreza, carina, taksa, doprinosa i drugih obaveza po sudskim rešenjima i drugim sudskim odlukama

108

Porez na promet proizvoda na veliko - koristi se za plaćanje poreza na promet proizvoda na veliko

116

Porez na promet proizvoda na malo - koristi se za plaćanje poreza na promet proizvoda na malo

124

Porez na promet usluga - koristi se za plaćanje poreza na promet usluga

132

Porezi i doprinosi iz zarada i drugih ličnih primanja - koristi se za plaćanje poreza i doprinosa iz zarada i drugih ličnih primanja

140

Poseban porez na finansijske transakcije - koristi se za plaćanja posebnog poreza na finansijske transakcije učesnika

159

Ostali porezi i doprinosi - koristi se za plaćanja svih nepomenutih a propisanih poreza, doprinosa i obaveza

167

Takse - koristi se za plaćanje taksa

175

Carina - koristi se za plaćanje carine

183

Druge uvozne dažbine - koristi se za plaćanje drugih uvoznih dažbina

191

Plaćanje po sudskim rešenjima i drugim izvršnim odlukama - koristi se pri naplati sa računa po osnovu izvršenih sudskih rešenja, odnosno sudskih odluka, kao i izvršnih naloga organa i organizacija koji su zakonom ovlašćeni za donošenje tih odluka, rešenja i naloga

2

Isplata ličnih primanja i popuna blagajničkog maksimuma

205

Isplata neto zarada - koristi se pri isplati neto zarada i naknada, neto zarada za rad u punom, nepotpunom ili skraćenom radnom vremenu, odnosno za rad duži od punog radnog vremena (u vidu akontacije i po obračunu ukupne zarade)

213

Isplata zarada osnivača - koristi se za isplatu neto zarade osnivača

221

Isplata zarada za rad preko studentskih i omladinskih zadruga - koristi se za isplatu usluga omladinskim i studentskim zadrugama

230

Isplata penzija - koristi se za označavanje isplata naknada po osnovu penzija

248

Isplata drugih ličnih primanja - koristi se za isplatu:

 

- naknada za vreme privremene sprečenosti za rad zbog bolesti, nesreće prouzrokovane na poslu ili obolenja od
  profesionalan bolesti a po isteku prvih 30 dana bolovanja,

 

- naknade za vreme odsustvovanja zbog trudnoće i porođaja, naknade za novorođenče i naknade za rad sa skraćenih   radnim vremenom majki-dojilja,

 

- drugih prava po osnovu zdravstvenog osiguranja,

 

- dodatka za decu,

 

- boračkih prava,

 

- socijalne pomoći,

 

- primanja invalida,

 

- stipendija,

 

- naknada za rad po posebnim ugovorima,

 

- ostalih naknada za rad učenika i studenata,

 

- dnevnica i troškova prevoza za službena putovanja,

 

- terenskog dodatka za vreme rada i boravka na terenu,

 

- naknada za život odvojen od porodice,

 

- primanja privremeno nezaposlenih lica,

 

- otpremnina.

256

Isplata naknada za rad preko studentskih i omladinskih zadruga - koristi se za uplate koje studentska, odnosno omladinska zadruga vrši u gotovom novcu ili prenosom na štednu knjižicu, odnosno tekući račun svojim članovima

264

Isplata za topli obrok radnika - koristi se za naknadu za ishranu radnika

272

Isplata naknada za regres - koristi se za naknadu regresa za godišnji odmor radnika

280

Popuna blagajničkog maksimuma - koristi se za podizanje gotovine radi popune blagajničkog maksimuma

299

Isplata naknada za prevoz radnika - koristi se za naknadu troškova prevoza radnika na posao i sa posla

3

Plaćanje po osnovu prometa robe i usluga i plaćanje po osnovu osiguranja sredstava

302

Plaćanje po osnovu prometa proizvoda uz korišćenje poreskih oslobođenja na osnovu izjave kupca - koristi se za plaćanje između učesnika iz iste republike članice za izmirivanje obaveza iz dužničko-poverilačkih odnosa nastalih po osnovu nabavke robe i materijala u velikoprodaji

310

Plaćanje po osnovu izvršenih usluga, osim po osnovu investicija - koristi se za plaćanje između učesnika za izmirivanje obaveza po osnovu izvršenih usluga

329

Plaćanje po osnovu prometa robe i usluga po osnovu investicija - koristi se za plaćanje po osnovu prometa robe i usluga po osnovu investicija

337

Uplate obaveza javnim preduzećima - koriste se za plaćanje javnim preduzećima stanarine i drugih obaveza po osnovu korišćenja stana, električne energije, telefonskih usluga, vode i otpadnih voda, iznošenja smeća, dimničarskih usluga i dr.

345

Plaćanje obaveza pre prijema faktura - koristi se za plaćanje obaveza između učesnika za koje nije primljena faktura a rok plaćanja je dospeo

353

Avansi po osnovu prometa proizvoda na koju se ne plaća porez na promet na osnovu izjave kupca - koristi se za označavanje plaćanja ugovorenog avansa i pretplate u istoj republici članici

361

Plaćanje po osnovu osiguranja sredstava - koristi se za plaćanje premija osiguranja i reosiguranja i plaćanja naknade štete po osiguranom riziku

370

Plaćanje za robu kupljenu u maloprodaji - koristi se za plaćanja između učesnika radi izmirivanja obaveza nastalih po osnovu kupovine robe u maloprodajnim objektima

388

Isplate građanima po osnovu prometa robe i usluga - koristi se za plaćanja građanima po osnovu nabavke robe i materijala i po osnovu izvršenih usluga

396

Isplate premije osiguranja i naknada štete građanima - koristi se za plaćanje građanima po osnovu osiguranja i naknade štete po osiguranom riziku

4

Naplata čeka, plaćanje po menici, plaćanje pokriveno garancijom

400

Plaćanje iz sredstava garanta, osim po osnovu investicija - koristi se za naplatu potraživanja iz sredstava davaoca garancije i supergarancije (delimično ili u celini), kao i za regresiranje davaoca garancije, osim po osnovu investicija

418

Plaćanje iz sredstava garanta po osnovu investicija - koristi se za plaćanje iz sredstava garanta po osnovu investicija

426

Plaćanje po osnovu prometa proizvoda sa obračunatim porezom na promet između učesnika iz iste republike članice

442

Plaćanje po menici osim po osnovu investicija - koristi se za plaćanje po menici, iz sredstava izdavaoca menice-trasanta i pri prenosu sredstava po osnovu eskonta menice, osim za plaćanja po osnovu investicija

450

Avans po osnovu prometa proizvoda koji podležu plaćanju poreza na promet kada su sedišta kupca i prodavca u istoj republici članici

469

Plaćanje po menici po osnovu investicija - koristi se za plaćanje po menici po osnovu investicija

477

Plaćanje po menici iz sredstava avaliste osim po osnovu investicija - koristi se za prenos sredstava sa računa avaliste na račun trasanta i za prenos sredstava sa računa trasanta na račun avaliste (regresiranje avaliste)

485

Plaćanje po menici iz sredstava avalisti po osnovu investicija - koristi se za prenos sredstava sa računa avaliste na račun trasanta i za prenos sredstava sa računa trasanta na račun avaliste (regresiranje avaliste)

5

Plaćanje indosamentom, obračunsko plaćanje, plaćanje po osnovu kredita i plaćanje iz depozita

507

Plaćanje indosamentom - koristi se na nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za izvršeno izmirivanje obaveze indosiranjem menice i drugih hartija od vrednosti

515

Avans za usluge kada su kupac i prodavac iz iste republike članice

523

Plaćanje kompenzacijom - koristi se na nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za obaveze izmirene kompenzacijom

531

Avans za usluge kada su kupac i prodavac iz različitih republika članica

540

Plaćanje cesijom - koristi se na nalogu koji učesnik podnosi nosiocu za obaveze izmirene cesijom

558

Plaćanje preuzimanjem duga - koristi se na nalogu za obračun koji učesnik podnosi nosiocu za obaveze izmirene preuzimanjem duga

566

Plaćanje asignacijom - koristi se na nalogu koji učesnik podnosi nosiocu platnog prometa za obaveze izmirene asignacijom

574

Plaćanje po osnovu odobrenih kredita - koristi se po svim nalozima kojima se vrši plaćanje pri korišćenju kredita

582

Prenos u depozit - koristi se za deponovanje sredstava na račun banke i drugih depozitara

590

Plaćanje po osnovu otplate kredita - koristi se za otplatu kredita

6

Plaćanje obustavljenih obaveza i uplata u solidarne i humanitarne svrhe

604

Obustavljene članarine iz neto zarada - koristi se za plaćanje iz neto zarada zaposlenih članarine organizacijama, udruženjima i dr.

612

Obustavljene članarine iz penzija - koristi se za plaćanje iz penzija članarina organizacijama, udruženjima i dr.

620

Obustavljene članarine iz drugih ličnih primanja - koriste se za plaćanje iz drugih ličnih primanja članarine organizacijama, udruženjima i dr.

639

Obustave po kreditima iz neto zarada - koristi se za plaćanje po kreditima iz neto zarade zaposlenih

647

Obustave po kreditima iz penzija - koristi se za plaćanje iz penzija obaveza po kreditima

655

Obustave po kreditima iz drugih ličnih primanja - koristi se za plaćanje iz drugih ličnih primanja obaveza po kreditima

663

Druge obustave iz neto zarada - koristi se za plaćanje iz neto zarada zaposlenih svih drugih nepomenutih obaveza

671

Druge obustave iz penzija - koristi se za plaćanje svih drugih nepomenutih obaveza

680

Druge obustave iz drugih ličnih primanja - koristi se za plaćanje svih drugih nepomenutih obaveza iz drugih ličnih primanja

698

Uplata u solidarne i humanitarne svrhe - koristi se za prenos sredstava po osnovu raznih solidarnih pomoći ili humanitarnih davanja

7

Kamata, provizija

701

Plaćanje kamata na kredit - koristi se za plaćanje ugovorenih i propisanih kamata na kredit

728

Plaćanje kamate na neuplaćene javne prihode - koristi se za plaćanje kamate za neplaćene javne prihode u utvrđenom roku

744

Plaćanje kamate na depozit po viđenju - koristi se za plaćanje kamate na depozit po viđenju pravnih lica

752

Plaćanje kamate na depozit po viđenju građana - koristi se za plaćanje kamate na depozit po viđenju građana

760

Plaćanje provizije - koristi se pri plaćanju bankarske provizije, naknade za obavljanje poslova platnog prometa i drugih provizija

8

Uplata pazara, prijava uplata, prijava isplata

809

Dnevni pazar u gotovom - koristi se pri uplati gotovine po osnovu ostvarnog dnevnog pazara

817

Dnevni pazar u čekovima tekućih računa građana - koristi se za uplatu pazara po osnovu primljenih čekova po tekućim računima građana

825

Uplate građana preko banaka - koristi se za obračun uplata kod banke primljenih od građana

833

Isplate građanima preko banaka - koristi se za obračun isplata izvršenih građanima preko banke

850

Uplate građana preko pošta - koristi se za obračun primljenih uplata građana po poštanskim uplatnicama, štednim ulozima i drugim uplatama građana

884

Isplate građanima preko pošta - koristi se za obračun izvršenih isplata građanima po osnovu poštanskih uputnica, štednih uloga, međunarodnih poštanskih uputnica i čekova po tekućim računima građana

9

Udruživanje sredstava i prenos sredstava, plaćanje po ovlašćenju

906

Prenos po osnovu ulaganja i zajedničke naplate prihoda - koristi se za ulaganje sredstava u osnivačke fondove i za prenos sredstava po osnovu zajedničke naplate prihoda

914

Raspored sredstava sa uplatnih računa javnih prihoda - koristi se pri rasporedu sredstava sa zbirnih i prolaznih računa za naplatu javnih prihoda

922

Plaćanje po ovlašćenju i za račun učesnika u plaćanju - koristi se za plaćanja sa računa na kojima se vode sredstva za plaćanje po ovlašćenju i za ugovorena plaćanja za račun imaoca računa kod nosioca

930

Prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova - koristi se za prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova za potrebe pravnih lica i za prenos iz sredstava organa, organizacija i fondova za izvršenje određenih zadataka i programa neinvesticionog karaktera

949

Prenos sredstava poslovnoj jedinici i obratno - koristi se pri prenosu sredstava sopstvenim poslovnim jedinicama, kao i pri prenosu sredstava koje poslovne jedinice vrše prema matičnom učesniku

957

Prenos sredstava sa računa pravnih i fizičkih lica na tekući račun građana - koristi se pri prenosu sredstava sa računa pravnih i fizičkih lica na tekući ili štedni račun građana

965

Prenos sredstava na račun istog imaoca računa-fizičkog lica - koristi se pri prenosu sredstava sa računa fizičkog lica na tekući, štedni ili drugi račun tog lica

973

Prenos sredstava na račun i tog imaoca računa-pravnog lica - koristi se u svim slučajevima prenosa sredstava između različitih računa istog imaoca računa pravnog lica

981

Avans po osnovu prometa proizvoda na koji se ne plaća poreza na promet na osnovu izjave kupca kada sedišta kupca i prodavca nisu u istoj republici članici

990

Plaćanje po osnovu prometa proizvoda koji su oslobođeni plaćanja poreza na promet i uz korišćenje olakšica kada su sedišta kupca i prodavca u istoj republici članici

0

Prenos dinarske protivvrednosti i ostala plaćanja

019

Plaćanje po osnovu prometa proizvoda uz korišćenje poreskih oslobođenja na osnovu izjave kupca kada sedišta kupca i prodavca nisu u istoj republici članici

027

Otkup poljoprivrednih proizvoda - koristi se za plaćanja otkupljenih poljoprivrednih proizvoda, šumskih plodova, lekovitog bilja, industrijskih i drugih sirovina

035

Prenos dinarske protivvrednosti - koristi se za plaćanja po osnovu dinarske protivvrednosti i otkupljeni efektivni strani novac

043

Ostala plaćanja - koristi se za plaćanja za koja nije naznačena posebna šifra plaćanja

051

Dinarska protivvrednost za efektivni strani novac

060

Plaćanje po osnovu prometa proizvoda sa obračunatih porezom na promet kada sedišta kupca i prodavca nisu u istoj republici članici

078

Nabavka goriva za vozila - koristi se za plaćanje goriva za vozila, koja služe obavljanju delatnosti pravnog lica i radnje bez svojstva pravnog lica koja je dužna da vodi poslovne knjige, kao i za nabavku goriva za vozila vlasnika radnje koji porez plaća u paušalnom iznosu

086

Ostale isplate gotovog novca - koristi se za podizanje gotovog novca za nepomenute namene, u skladu sa propisima

094

Avans po osnovu proizvoda sa obračunatim porezom na promet kada sedišta kupca i prodavca nisu u istoj republici članici

Storno izvršenih plaćanja označava se stavljanjem znaka minus (-) ispred Šifre plaćanja. Storno šifre može dati samo nosilac.

U element Poziv na broj (zaduženje) upisuje se numerički podatak kao bliže objašnjenje poslovnih promena nalogodavca dužnika, kad se plaćanje vršu u ime i za račun drugog lica, u ime i za račun građana po tekućim računima, za potrebe analitičke evidencije nalogodavca i dr.

U element Poziv na broj (odobrenje) upisuje se numerički podatak, kao bliže objašnjenje osnova doznačavanja sredstava, npr. broj fakture kod dužničko-poverilačkih odnosa po osnovu robe, materijala, usluga i investicija, broj ugovora pri plaćanju avansa, serijski broj čeka prilikom naplate svih vrsta čekova, broj menice, broj prodajnog mesta kada se uplaćuje dnevni pazar, broj polise osiguranja i druge dopunske informacije.

U pretpolje elementa Poziv na broj (zaduženje) i elementa Poziv na broj (odobrenje) upisuje se broj osnovnog modela, osim za model bez broja, prema sledećem pregledu osnovnih modela Poziv na broj, sa objašnjenjem za njihovu upotrebu.

Broj osnovnog modela

Sadržaj modela, raspored polja i pozicija kontrolnog broja u modelu

 

P1

P2

P3

01

(P1

P2

P3)K

02

P1

(P2)K

(P3)K

03

(P1)K

(P2)K

(P3)K

04

(P2)K

P2

(P3)K

05

(P1)K

P2

P3

06

P1

(P2

P3)K

07

P1

(P2)K

P3

08

(P1

P2)K

(P3)K

09

(P1

P2)K

P3

10

(P1)K

(P2

P3)K

11

(P1)K

(P2)K

P3

21

(P1

P2

P3)K

22

P1

(P2)K

(P3)K

23

(P1)K

(P2)K

(P3)K

24

(P1)K

P2

(P3)K

25

(P1)K

P2

P3

26

P1

(P2

P3)K

27

P1

(P2)K

P3

28

(P1

P2)K

(P3)K

29

(P1

P2)K

P3

30

(P1)K

(P2

P3)K

31

(P1)K

(P2)K

P3

41

(P1

P2

P3)K

42

P1

(P2)K

(P3)K

43

(P1)K

(P2)K

(P3)K

44

(P1)K

P2

(P3)K

45

(P1)K

P2

P3

46

P1

(P2

P3)K

47

P1

(P2)K

P3

48

(P1

P2)K

(P3)K

49

(P1

P2)K

P3

50

(P1)K

(P2

P3)

51

(P1)K

(P2)K

P3

61

(P1

P2

P3)K

62

P1

(P2)K

(P3)K

63

(P1)K

(P2)K

(P3)K

64

(P1)K

P2

(P3)K

65

(P1)K

P2

P3

66

P1

(P2

P3)K

67

P1

(P2)K

P3

68

(P1

P2)K

(P3)K

69

(P1

P2)K

P3

70

(P1)K

(P2

P3)K

71

(P1)K

(P2)K

P3

81

(P1

P2

P3)K

82

P1

(P2)K

(P3)K

83

(P1)K

(P2)K

(P3)K

84

(P1)K

P2

(P3)K

85

(P1)K

P2

P3

86

P1

(P2

P3)K

87

P1

(P2)K

P3

88

P1

(P2)K

(P3)K

89

(P1

P2)K

P3

90

(P1)K

(P2

P3)K

91

(P1)K

(P2)K

P3

92

P1

(P2)K

(P3)K

93

(P1)K

(P2)K

(P3)K

94

(P1

P2

P3)K

95

(P1

P2

P3)K

96

(P1

P2

P3)K

55

(P1)K

P2

P3)

98

P1

(P2)K

(P3)K

99

-

-

-

Broj osnovnog modela unosi se u pretpolje, a sadržaj u polje Poziva na broj. Sadržaj Poziva na broj može biti upisan sa jedan, dva ili tri podatka (P1-P2-P3). Dužina jednog podatka ograničena je na dvanaest numeričkih znakova, s tim da ukupna dužina sva tri podatka ne može biti veća od 20 znakova. Podaci se odvajaju crticom (-).

Kontrolni broj je sastavni deo podatka P1, P2 ili P3, zavisno od broja osnovnog modela.

Podaci P2 i P3 upisuju se bez vodećih nula. Ako je sadržaj Poziva na broj iskazan jednim podatkom, smatraće se da je to podatak P1, a ako je iskazan sa dva podatka, smatraće se da su to podaci P1 i P2.

Učesnik koristi osnovni model bez broja za upisivanje sadržaja podataka elemenata Poziv na broj ako se tim sadržajem iskazuju samo: datum, broj dokumenta (broj fizičkih jedinica određenog dokumenta - faktura, ugovor, ček, menica, polisa, rešenje i drugi slični dokumenti), redni broj dana u godini, redni broj meseca u godini i brojčani iznos procenta, odnosno ako se u element Poziv na broj upisuje sadržaj koji nema kontrolni broj ili kod koga kontrolni broj nije utvrđen korišćenjem osnovnih modela sa kontrolnim brojem.

Osnovni modeli za upisivanje sadržaja elementa Poziv na broj označeni br. od 01 do 11, brojem 55, br. od 21 do 31, od 41 do 51, od 61 do 71, od 81 do 91 i od 92 do 96, imaju kontrolni broj kojim se kontroliše deo sadržaja ili celokupan sadržaj podataka elementa Poziv na broj, a koji se izračunava na sledeći način:

1) kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene br. od 01 do 11 i brojem 55, za upisivanje podataka u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modelu 11 tako što pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množi sdesna ulevo, konstantnim ponderima br. 2, 3, 4..., i zbir tih proizvoda deli brojem 11. Ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K). Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kontrolni broj je 0;

2) kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene br. od 21 do 31, za upisivanje podataka u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 11 SUB.

Kontrolni broj po modulu 11 SUB računa se tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sleva udesno ponderima 7, 6, 5, 4, 3, 2, 7, 6... ciklično. Zbir svih proizvoda deli se brojem 11, a ostatak deljenja oduzima se od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj (K). Kada je rezultat 10 kontrolni broj je nula (0), odnosno kada je rezultat 11 kontrolni broj je jedan (1);

3) kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem, označene br. od 41 do 51, za upisivanje podataka u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 10 sleva udesno.

Kontrolni broj po modulu 10 sleva udesno računa se tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe ponderima 1, 2, 1, 2..., ciklično i dobijeni proizvodi saberu. Poslednja cifra zbira predstavlja kontrolni broj;

4) kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene br. od 61 do 71, za upisivanje podataka u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 10 sdesna ulevo (Lunov model kontrolnog broja za modul 10).

Kontrolni broj po modulu 10 zajedno sdesna ulevo računa se tako što se svaka druga cifra broja za koji se računa kontrolni broj, množi sa 2. Cifre dobijenih rezultata množenja sabiraju se sa nemnoženim ciframa. Tako dobijeni zbir oduzima se od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijena razlika 10 kontrolni broj je nula (0);

5) kad učesnik primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene br. od 81 do 91, za upisivanje sadržaja u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 11 tako što pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množi sleva udesno konstantnim ponderima 2, 3, 4, 5, 6... Zbir proizvoda deli sa brojem 11, a ostatak deljenja oduzima se od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj. Ako je dobijeni rezultat 10 ili 11, kao kontrolni broj upisuje se nula (0);

6) kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovne modele sa kontrolnim brojem označene br. 92, 93 i 94, za upisivanje sadržaja u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 11 tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sdesna ulevo ponderima 2, 3, 4, 5, 6, 7, 2, 3, 4, 5..., ciklično. Zbir svih proizvoda deli se brojem 11, ostatak deljenja oduzima se od broja 11, a dobijeni rezultat opisuje kao kontrolni broj K. Ako je rezultat 10 kontrolni broj se ne može utvrditi, a ako je rezultat 11, kontrolni broj je 0;

7) kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem označen brojem 95, za upisivanje sadržaja u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 10 tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sdesna ulevo ponderima 1, 2, 1, 2, 1, 2..., ciklično, a dobijeni rezultati se sabiraju. Tako dobijeni zbir se oduzima od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolni broj. Ako je razlika 10, kontrolni broj je 0;

8) kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem označen brojem 96, za upisivanje sadržaja u Poziv na broj kontrolni broj izračunava po modulu 10 tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sdesna ulevo ponderima 1, 2, 1, 2, 1, 2..., ciklično. Ako je proizvod veći od broja 10, onda se na zbir dodaje zbir cifara tog proizvoda, a ne proizvod. Cifre dobijenih rezultata se sabiraju. Tako dobijeni zbir se oduzima od prve veće desetice, a dobijena razlika upisuje kao kontrolni broj. Ako je razlika 10, kontrolni broj je 0;

9) kad učesnik u plaćanju primenjuje osnovni model sa kontrolnim brojem označen brojem 98, za upisivanje sadržaja u Poziv na broj kontrolni broj izračunava se po modulu 11, tako što se pojedinačne cifre broja za koji se računa kontrolni broj množe sleva udesno ponderima 7, 6, 5, 4, 3, 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, zbir tih proizvoda deli brojem 11, ostatak deljenja oduzima od broja 11 i dobijeni rezultat upisuje kao kontrolni broj.

Nosilac neće izvršiti naloge za plaćanje kod kojih se kontrolom utvrdi da kontrolni broj u sadržaju elemenata Poziv na broj ne odgovara naznačenom broju osnovnog modela Poziva na broj. Za preneti sadržaj elementa Poziv na broj nosilac odgovara samo u slučaju da je sadržaj upisan u skladu s propisanim modelima.

U element Datum valute upisuje se datum koji se, prema propisima ili ugovoru, smatra datumom kada obavezu treba izmiriti.

U element Mesto i datum upisuje se datum podnošenja instrumenta.

Instrumente potpisuju pravna lica ovlašćena za potpisivanje, čiji su potpisi deponovani kod nosioca. Pored potpisa, na instrumentima mora biti stavljen pečat učesnika - nalogodavca, koji je deponovan kod nosioca, izuzev ako je reč o učesniku - fizičkom licu koje nema pečat.

Napomene

Videti "Sl. list SRJ", br. 40/2000, str. 21-28, Prilog br. 2.