ODLUKA
O NAČINU VOĐENJA REGISTRA PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA I DAVANJU PODATAKA I MIŠLJENJA O BONITETU

("Sl. list SRJ", br. 72/2001)

I OSNOVNE ODREDBE

1. Ovom odlukom uređuju se način vođenja registra podataka o bonitetu pravnih lica i način davanja podataka i mišljenja o tom bonitetu.

Pravnim licima iz stava 1 ove tačke smatraju se preduzeća i zadruge, banke i druge finansijske organizacije, organizacije za osiguranje i berzanski posrednici.

2. Poslove iz tačke 1 ove odluke obavlja Narodna banka Jugoslavije - Zavod za obračun i plaćanja - organizacioni deo koji vodi registar podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: Zavod).

3. Zavod, u smislu ove odluke, obavlja sledeće poslove:

1) vodi registar podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: registar boniteta), koji sadrži izvorne i izvedene podatke, standardizovane pokazatelje i dokumente o bonitetu pravnih lica u SR Jugoslaviji (u daljem tekstu: podaci o bonitetu pravnih lica);

2) vodi, u okviru registra boniteta, podregistar statusnih podataka o pravnim licima;

3) pribavlja i preuzima podatke o bonitetu pravnih lica od nadležnih organa i tih lica;

4) obrađuje, ažurira i skladišti dokumente i podatke o bonitetu pravnih lica;

5) izrađuje izveštaje o bonitetu pravnih lica i vodi dokumentacionu bazu tih izveštaja;

6) daje korisnicima podataka podatke o bonitetu pravnih lica i izveštaje o tom bonitetu;

7) daje mišljenja o bonitetu pravnih lica;

8) čuva podatke o bonitetu pravnih lica.

4. Zavod može obavljati i sledeće poslove:

1) izradu informacija (makroekonomskih) za potrebe SR Jugoslavije, republika članica i jedinica lokalne samouprave;

2) pružanje usluga na zahtev korisnika (specijalni aranžmani), u skladu sa Metodologijom za utvrđivanje podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica u SR Jugoslaviji - opšti i poseban deo (u daljem tekstu: Metodologija). Metodologija - opšti deo odštampana je uz ovu odluku i sastavni je deo te odluke;

3) pružanje drugih usluga u vezi s poslovima koje obavlja u smislu ove odluke.

5. Korisnici podataka o bonitetu pravnih lica, u smislu ove odluke, jesu domaća i strana pravna i fizička lica, banke, agencije za rangiranje (rejting) i druge agencije, Savezna komisija za hartije od vrednosti i finansijsko tržište i druge finansijske institucije, SR Jugoslavija, republike članice i jedinice lokalne samouprave, naučnoistraživačke institucije i drugi zainteresovani korisnici.

II IZVORI PODATAKA

6. Zavod o bonitetu pravnih lica vodi sledeće podatke (izvorne i izvedene):

1) podatke kojima Zavod raspolaže iz registara i evidencija koje vodi (registar imalaca računa, izveštaji i evidencije platnog prometa, izveštaji o izvršenoj kontroli poslovanja pravnih lica, izveštaji o izvršenoj kontroli platnog prometa, evidenciji godišnjih računovodstvenih izveštaja pravnih lica, mišljenja ovlašćenog revizora, podaci iz centralnog registra hartija od vrednosti);

2) podatke kojima nosioci platnog prometa, osim Zavoda, raspolažu iz tekućih evidencija platnog prometa;

3) podatke kojima Narodna banka Jugoslavije raspolaže iz registra banaka i drugih finansijskih organizacija kojima je izdala dozvole za rad, kao i iz registra banaka kojima je izdala ovlašćenja za obavljanje platnog prometa sa inostranstvom;

4) podatke kojima privredni sudovi raspolažu iz registra pravnih lica i evidencija (o pokrenutim postupcima prinudnog poravnanja, stečaja ili likvidacije);

5) podatke kojima Savezni zavod za statistiku raspolaže iz registra pravnih lica koje on vodi (o pretežnoj delatnosti, matičnom broju i dr.);

6) podatke kojima Savezno ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom raspolaže iz evidencija o registrovanom pravu pravnih lica za obavljanje spoljnotrgovinskog poslovanja i evidencija o preduzećima i poslovnim jedinicama osnovanim u inostranstvu;

7) podatke kojima raspolaže Savezna komisija za hartije od vrednosti i finansijsko tržište (o dozvolama za rad datim berzanskim posrednicima);

8) podatke kojima raspolažu republički organi za privatizaciju (o toku vlasničke transformacije, odnosno privatizaciji);

9) podatke kojima banke i druge finansijske organizacije raspolažu iz računovodstvenih evidencija (o ostvarenim pokazateljima poslovanja, klasifikaciji bilansne i vanbilansne aktive i reklasifikovanim bilansima stanja i bilansima uspeha).

Podatke iz stava 1 odredbe od 2 do 9 ove tačke Zavod pribavlja od organa i pravnih lica iz tih odredaba.

Podaci iz stava 1 odredbe od 2 do 9 ove tačke pribavljaju se i koriste na osnovu ugovora, koji zaključuju Zavod i organi i pravna lica iz tog stava.

Ugovor iz stava 3 ove tačke zaključuje guverner ili lice koje on ovlasti.

III VRSTE PODATAKA

7. Izvorni podaci u smislu tačke 6 ove odluke su sledeći:

1) statusni podaci o pravnom licu - o identifikaciji, o osnivanju, osnivačima i osnivačkom kapitalu, o klasifikaciji delatnosti, o ovlašćenjima i odgovornostima, o zastupanju, o delovima pravnog lica, o povezivanju, o spoljnotrgovinskom prometu, o upravljanju, o vlasničkoj transformaciji, o platnom prometu, o berzanskom poslovanju, o prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji;

2) računovodstveni podaci o pravnom licu - podaci iz bilansa stanja i bilansa uspeha, podaci iz dodatnog računovodstvenog izveštaja - aneksa i iz bilansa tokova gotovine, podaci iz izveštaja o poslovanju i izveštaja o ostvarenim pokazateljima poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija (Obrazac BON), podaci iz izveštaja o klasifikaciji bilansne i vanbilansne aktive banaka i drugih finansijskih organizacija (Obrazac KA) i podaci iz reklasifikovanih bilansa stanja i bilansa uspeha za banke i druge finansijske organizacije;

3) mišljenja ovlašćenog revizora o izvršenoj reviziji računovodstvenih izveštaja pravnog lica;

4) izveštaji o izvršenoj kontroli poslovanja pravnih lica po godišnjem računu;

5) podaci iz platnog prometa o stanju i prometu sredstava na računu, podaci o novčanim tokovima (Izveštaj NT), podaci o neizmirenim obavezama i blokadi računa (evidencije ERP-1 i ERP-2) i podaci o korišćenju obavezne rezerve i izvršenoj kontroli platnog prometa;

6) podaci o hartijama od vrednosti iz računovodstvenih izveštaja o osnovnom (akcijskom) kapitalu i njegovoj strukturi, podaci o dobiti, dividendama i neraspoređenoj dobiti i podaci o smanjenju, odnosno povećanju kapitala;

7) podaci o hartijama od vrednosti iz centralnog registra hartija od vrednosti, o emisiji kratkoročnih i dugoročnih hartija od vrednosti, o akcijama - po vrstama i o akcijama iz vlasničke transformacije.

8. Izvedeni podaci u smislu tačke 6 ove odluke su izvorni podaci iskazani kao:

1) individualni i zbirni pokazatelji za ocenu boniteta;

2) podaci agregirani po klasifikaciji delatnosti, veličini pravnog lica, vlasničkoj strukturi, ovlašćenjima, vremenu osnivanja, oblicima organizovanja, vrsti poslova i teritorijalnoj pripadnosti.

IV STANDARDIZACIJA PODATAKA

9. Način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka o bonitetu pravnih lica za potrebe registra boniteta i sadržine izveštaja o bonitetu pravnih lica, dodatnog izveštaja o bonitetu nosilaca platnog prometa, mišljenja o bonitetu pravnih lica i kataloga podataka o bonitetu pravnih lica, uređuju se Metodologijom - opšti deo.

Način iskazivanja i izračunavanja podataka o bonitetu pravnih lica i sadržine izveštaja, mišljenja i kataloga iz stava 1 ove tačke bliže se uređuje Metodologijom - poseban deo.

Metodologiju donosi guverner.

V DAVANJE PODATAKA

10. Podaci o bonitetu pravnih lica daju se na osnovu zahteva ovlašćenog lica korisnika podataka (u daljem tekstu: zahtev), na obrascima BON - zahtevi 1 i 3, koji su odštampani uz ovu odluku i njen su sastavni deo.

Korisnik podataka jednim zahtevom može tražiti podatke samo o jednom pravnom licu.

Zahtev se dostavlja Zavodu.

11. Podaci o bonitetu pravnih lica daju se u pismenoj formi, na magnetnom nosiocu podataka ili elektronski.

Korisnici podataka su dužni da podatke o bonitetu pravnih lica koriste za potrebe navedene u zahtevu.

Podatke o bonitetu pravnih lica, u izvornom obliku, korisnici podataka ne mogu objavljivati, niti ih davati drugim pravnim ili fizičkim licima.

Zavod obaveštava pravno lice da je podatke o bonitetu tog lica dao korisnicima podataka.

12. Podaci koji predstavljaju poslovnu tajnu pravnog lica daju se samo uz prethodnu saglasnost tog lica.

Saglasnost iz stava 1 ove tačke može biti pojedinačna (koja se daje za svaki konkretan slučaj), opšta (koja se daje unapred za određeni period) i saglasnost po osnovu članstva u Klubu boniteta (zaključivanjem ugovora o pristupu u taj klub i prihvatanjem njegovih pravila).

Ugovor iz stava 2 ove tačke zaključuje guverner ili lice koje on ovlasti.

VI PODACI KOJI SE NE DOSTAVLJAJU

13. Zavod ne daje podatke o bonitetu pravnih lica nad kojima je otvoren stečajni postupak ili postupak likvidacije, kao ni podatke o bonitetu pravnih lica koji predstavljaju državnu i vojnu tajnu.

VII DAVANJE MIŠLJENJA

14. Mišljenje o bonitetu pravnih lica daje se na osnovu zahteva korisnika, na Obrascu BON - zahtev 2, koji je odštampan uz ovu odluku i njen je sastavni deo.

15. Mišljenje iz tačke 14 ove odluke Zavod daje na osnovu posebne metodologije, koju donosi guverner.

VIII NAPLATA NAKNADE

16. Za davanje podataka, izveštaja i mišljenja o bonitetu pravnih lica Zavod naplaćuje posebnu naknadu.

IX ČUVANJE PODATAKA

17. U registru boniteta se o bonitetu pravnih lica vode podaci za period od deset godina.

Podaci o bonitetu pravnih lica se u registru boniteta vode od 1994. godine.

Podaci o bonitetu dati korisnicima čuvaju se u Zavodu godinu dana.

X ODGOVORNOST ZA DAVANJE PODATAKA I MIŠLJENJA

18. Zavod je odgovoran za istovetnost podataka koje daje sa izvornim podacima i za usklađenost tih podataka sa Metodologijom.

19. Zavod ne odgovara za štetu koja nastane za korisnike mišljenja o bonitetu koje Zavod nije dao a izrađeno je na osnovu podataka o bonitetu pravnih lica iz registra boniteta.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

20. Način primene ove odluke urediće se uputstvom.

21. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ", a primenjivaće se od 1. januara 2002. godine, osim odredaba tač. 14 i 15, koje će se primenjivati od 1. januara 2003. godine.

METODOLOGIJA
ZA UTVRĐIVANJE PODATAKA I POKAZATELJA O BONITETU PRAVNIH LICA U SR JUGOSLAVIJI

Opšti deo

I OPŠTE ODREDBE

1. Ovom metodologijom uređuju se način utvrđivanja i obelodanjivanja podataka i pokazatelja o bonitetu pravnih lica u SR Jugoslaviji potrebnih za vođenje registra podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: registar boniteta), sadržina izveštaja o bonitetu pravnih lica, dodatnog izveštaja o bonitetu nosilaca platnog prometa, mišljenja o bonitetu pravnih lica i kataloga podataka o bonitetu pravnih lica.

Poslovi u vezi s registrom boniteta obavljaju se u Narodnoj banci Jugoslavije - Zavodu za obračun i plaćanja - organizacionom delu koji vodi registar boniteta (u daljem tekstu: Zavod).

2. Ovom metodologijom utvrđuju se statusni podaci, računovodstveni podaci i pokazatelji, podaci iz izveštaja o reviziji i kontroli poslovanja pravnog lica, podaci iz izveštaja i evidencija platnog prometa i izveštaja o izvršenoj kontroli platnog prometa, podaci o hartijama od vrednosti i drugi relevantni podaci.

II PODACI I POKAZATELJI O BONITETU PRAVNIH LICA

Statusni podaci

3. Izvori statusnih podataka o bonitetu pravnih lica su sledeći: registar imalaca računa u Zavodu (RIR), registar pravnih lica Saveznog zavoda za statistiku (ROJ), registri pravnih lica privrednih sudova, registri Savezne komisije za hartije od vrednosti i finansijsko tržište, evidencije Saveznog ministarstva za ekonomske odnose sa inostranstvom, evidencije Narodne banke Jugoslavije, evidencije republičkih ministarstava za vlasničku transformaciju, evidencije nosilaca platnog prometa i podaci koje članovi Kluba boniteta dostavljaju neposredno.

Izvori podataka iz stava 1 ove tačke definisani su Zakonom o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 53/92, 16/93, 31/93, 32/94, 61/95, 34/97, 44/99 i 53/2001), Zakonom o preduzećima ("Službeni list SRJ", br. 29/96, 29/97, 59/98 i 74/99), Zakonom o postupku za upis u sudski registar ("Službeni list SRJ", br. 80/94), Zakonom o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja ("Službeni list SRJ", br. 31/96, 12/98, 59/98 i 74/99), Zakonom o hartijama od vrednosti ("Službeni list SRJ", br. 26/95 i 59/98), Zakonom o računovodstvu ("Službeni list SRJ", br. 46/96, 74/99 i 22/2001), Zakonom o spoljnotrgovinskom poslovanju ("Službeni list SRJ", br. 46/92, 16/93, 29/97, 59/98, 44/99, 53/99, 73/2000 i 23/2001), Zakonom o deviznom poslovanju ("Službeni list SRJ", br. 12/95, 29/97, 44/99, 74/99 i 73/2000), Zakonom o Narodnoj banci Jugoslavije ("Službeni list SRJ", br. 32/93, 41/94, 61/95, 29/97, 44/99 i 73/2000), Zakonom o osnovama promene vlasništva društvenog kapitala ("Službeni list SRJ", br. 29/96, 29/97, 59/98 i 74/99), Zakonom o svojinskoj transformaciji ("Službeni glasnik RS", br. 32/97), Zakonom o privatizaciji privrede ("Službeni list RCG", br. 23/96, 6/99 i 59/2000) i Zakonom o privatizaciji ("Službeni glasnik RS", br. 38/2001).

4. Ovom metodologijom standardizovani su sledeći statusni podaci o bonitetu pravnih lica:

- o identifikaciji,

- o osnivanju,

- o osnivačima i osnivačkom kapitalu,

- o klasifikaciji delatnosti,

- o ovlašćenjima,

- o odgovornosti,

- o zastupanju,

- o delovima pravnog lica,

- o povezivanju,

- o spoljnotrgovinskom prometu,

- o upravljanju,

- o vlasničkoj transformaciji,

- o platnom prometu,

- o prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji,

- podaci za kontaktiranje.

5. Statusni podaci o bonitetu pravnih lica prate se i ažuriraju u skladu s njihovim nastajanjem i njihovim promenama.

6. Statusni podaci o bonitetu pravnih lica su javni podaci, koje Zavod daje iz evidencija i registara kojima raspolaže, kao i javni podaci iz evidencija i registara kojima raspolažu Narodna banka Jugoslavije, nosioci platnog prometa, privredni sudovi, Savezni zavod za statistiku, Savezno ministarstvo za ekonomske odnose sa inostranstvom, Savezna komisija za hartije od vrednosti i finansijsko tržište, Ministarstvo za privredu i privatizaciju Republike Srbije, Savet za privatizaciju Republike Crne Gore i Centralna depozitna agencija Republike Crne Gore.

Računovodstveni podaci i pokazatelji

7. Jednoobraznost evidencija računovodstvenih podataka i pokazatelja po grupama pravnih lica obezbeđuje se podzakonskim aktima donetim u skladu sa Zakonom o računovodstvu, kojima se propisuju posebni kontni okviri i sadržaj pojedinih računa u kontnim okvirima, i to posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje i za berze i berzanske posrednike.

8. Izvori računovodstvenih podataka za utvrđivanje boniteta pravnih lica su računovodstveni godišnji izveštaji preduzeća i zadruga, banaka i drugih finansijskih organizacija, organizacija za osiguranje i berzanskih posrednika, a obezbeđuju se korišćenjem podataka iz sledećih obrazaca:

- bilansa stanja,

- bilansa uspeha,

- dodatnog računovodstvenog izveštaja - aneksa,

- bilansa tokova gotovine,

- reklasifikovanog bilansa stanja za banke i druge finansijske organizacije,

- reklasifikovanog bilansa uspeha za banke i druge finansijske organizacije,

- izveštaja o ostvarenim pokazateljima poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija (Obrazac BON),

- izveštaja o klasifikaciji bilansne i vanbilansne aktive banaka i drugih finansijskih organizacija (Obrazac KA).

Izvori podataka iz stava 1 ove tačke definisani su Zakonom o računovodstvu, Zakonom o Narodnoj banci Jugoslavije i Zakonom o bankama i drugim finansijskim organizacijama ("Službeni list SRJ", br. 32/93, 61/95 i 44/99).

Izvori podataka iz stava 1 ove tačke vode se u Zavodu, odnosno u Narodnoj banci Jugoslavije, a način prikupljanja, korišćenja i obrade tih podataka propisan je podzakonskim aktima donetim na osnovu zakona navedenih u tom stavu.

9. Računovodstveni podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica iz računovodstvenih izveštaja izračunavaju se u vremenskim serijama od 10 godina - pri čemu je bazna 1994. godina, i to tako što se prvom sledećom godinom eliminiše prva godina iz desetogodišnje serije.

Izuzetno od stava 1 ove tačke, za podatke i pokazatelje o bonitetu banaka i drugih finansijskih organizacija bazna godina je 2000. godina, a podaci i pokazatelji su iz reklasifikovanih bilansa stanja i bilansa uspeha i iz obrazaca BON i KA.

10. Bazni (izvorni) nivo računovodstvenih podataka čine sledeći podaci: podaci sadržani u obrascima godišnjih izveštaja počev od 1994. godine, iskazani u skladu sa zakonom o računovodstvu koji je bio na snazi u godini za koju su podaci iskazani, zatim podaci sadržani u reklasifikovanim obrascima bilansa stanja i bilansa uspeha, iskazani u skladu sa uputstvom o načinu izrade i rokovima dostavljanja reklasifikovanog bilansa stanja i bilansa uspeha banaka i drugih finansijskih organizacija koje je bilo na snazi u godini za koju su reklasifikovani podaci iskazani, kao i podaci sadržani u obrascima BON i KA iskazani u skladu sa odlukom o bližim uslovima primene čl. 26 i 27 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama koja je bila na snazi u godini za koju su podaci iskazani.

Podaci za berzanske posrednike grupisani su u posebnu celinu, preuzimanjem iz grupa pravnih lica u koje su razvrstani pri osnivanju, a na osnovu spiska berzanskih posrednika koji su dobili dozvolu za rad od Savezne komisije za hartije od vrednosti i finansijsko tržište.

11. Prvi (izvedeni) nivo vremenske serije podataka, počev od 1994. godine, izračunava se sažimanjem pozicija bilansa stanja i bilansa uspeha u skladu sa Zakonom o računovodstvu iz 1996. godine, a iskazuju se samo u bilansne pozicije bitne za izračunavanje pokazatelja, odnosno bilansne pozicije koje obuhvataju pripremanje bilansa za analizu.

Podaci iz stava 1 ove tačke standardizovani su po grupama pravnih lica, i to za:

1) preduzeća i zadruge:

- sažeti bilans stanja,

- sažeti bilans uspeha,

- sažeti bilans tokova gotovine,

- dodatni računovodstveni izveštaj - aneks I,

- bilans stanja pripremljen za utvrđivanje neto obrtnog fonda,

- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja;

2) banke i druge finansijske organizacije:

- sažeti bilans stanja,

- sažeti bilans uspeha,

- sažeti bilans tokova gotovine,

- dodatni računovodstveni izveštaj - aneks I,

- bilans stanja pripremljen za analizu po ročnosti i po poreklu (dinarski i devizni),

- bilans stanja pripremljen za utvrđivanje pokazatelja,

- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja;

3) organizacije za osiguranje:

- sažeti bilans stanja,

- sažeti bilans uspeha,

- sažeti bilans tokova gotovine,

- dodatni računovodstveni izveštaj - aneks I,

- bilans stanja pripremljen za analizu,

- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja;

4) berzanske posrednike:

- sažeti bilans stanja,

- sažeti bilans uspeha,

- dodatni računovodstveni izveštaj - aneks I,

- bilans stanja pripremljen za analizu,

- bilans uspeha pripremljen za utvrđivanje pokazatelja o uspešnosti poslovanja.

12. Drugi (izvedeni) nivo vremenske serije podataka za banke i druge finansijske organizacije, počev od 2000. godine, izračunava se sažimanjem reklasifikovanih bilansnih pozicija stanja i uspeha u skladu sa Uputstvom o načinu izrade i rokovima dostavljanja reklasifikovanog bilansa stanja i bilansa uspeha banaka i drugih finansijskih organizacija ("Službeni list SRJ", br. 31/99, 11/2000 i 13/2000).

Podaci iz stava 1 ove tačke standardizovani su na obrascima:

- sažeti reklasifikovani bilans stanja,

- sažeti reklasifikovani bilans uspeha,

- reklasifikovani ročni i valutni podbilans.

13. Treći (izvedeni) nivo vremenske serije podataka, počev od 1998. godine, čine konsolidovani podaci koji se, u skladu sa Odlukom o utvrđivanju računovodstvenog standarda o Konsolidovanom godišnjem računu ("Službeni list SRJ", br. 11/98), iskazuju na obrascima bilansnih šema grupe pravnih lica kojoj pripada matično pravno lice.

Za složena pravna lica s konsolidovanim bilansima, bonitet se utvrđuje na osnovu podataka i pokazatelja iz prvog nivoa podataka (sažeti bilans stanja, sažeti bilans uspeha i dodati računovodstveni izveštaj - aneks I) za pojedinačna pravna lica iz tačke 11 ove metodologije, i to za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije i za organizacije za osiguranje.

Za zavisna pravna lica koja u konsolidovane izveštaje matičnog pravnog lica nisu uključena zbog malog značaja različitih delatnosti koje obavljaju i drugih razlika, iako ispunjavaju uslove predviđene za konsolidaciju - bonitet se utvrđuje na osnovu podataka iz njihovih bilansa.

14. Četvrti (izvedeni) nivo vremenske serije podataka, počev od 1994. godine, čine zbirni podaci pravnih lica razvrstani po kriterijumima, i to za:

1) preduzeća i zadruge:

- klasifikacija delatnosti (privredna oblast i industrijska grana),

- veličina pravnog lica (velika, srednja, mala),

- vlasnička struktura (državna, društvena, privatna, zadružna i mešovita),

- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna Pokrajina Vojvodina i Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija);

2) banke i druge finansijske organizacije:

a) za banke:

- ovlašćenja za obavljanje poslova sa inostranstvom (veliko, srednje i malo),

- ovlašćenja za obavljanje platnog prometa u zemlji,

- vreme osnivanja (osnovane pre i posle 1989.),

- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna Pokrajina Vojvodina i Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija);

b) za druge finansijske organizacije:

- ovlašćenja za obavljanje platnog prometa u zemlji,

- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna Pokrajina Vojvodina i Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija);

3) organizacije za osiguranje:

- oblici osnivanja (akcionarsko društvo, deoničarsko društvo, društvo za uzajamno osiguranje, agencije i ostale organizacije),

- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna Pokrajina Vojvodina i Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija);

4) berzanske posrednike:

- vrsta posla (brokeri i dileri),

- teritorijalna pripadnost (SR Jugoslavija, Republika Crna Gora, Republika Srbija ukupno i u tome posebno Srbija bez autonomnih pokrajina, Autonomna Pokrajina Vojvodina i Autonomna Pokrajina Kosovo i Metohija).

Izvedeni podaci iz stava 1 ove tačke izračunavaju se (grupišu) iz vremenskih serija podataka iz prvog nivoa (sažeti bilans stanja, sažeti bilans uspeha i dodati računovodstveni aneks I) i drugog nivoa (sažeti reklasifikovani bilans stanja, sažeti reklasifikovani bilans uspeha i ročni i valutni podbilans), i to posebno za preduzeća i zadruge, za banke i za druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje i za berzanske posrednike.

15. Pokazatelji za ocenu boniteta pravnih lica utvrđuju se na osnovu računovodstvenih podataka iz tač. od 11 do 14 ove metodologije.

Peti (izvedeni) nivo vremenske serije pokazatelja iz stava 1 ove tačke, počev od 1994. godine, izračunava se iz prvog, drugog, trećeg i četvrtog nivoa podataka, i to posebno za:

1) preduzeća i zadruge:

- pokazatelji imovinske strukture (intenzitet ulaganja u osnovna sredstva, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet ulaganja u obrtnu imovinu, stepen otpisanosti osnovnih sredstava, kvota otpisa osnovnih sredstava),

- pokazatelji poslovne aktivnosti (odnos osnovnih sredstava i poslovnih sredstava, koeficijent obrta ukupne imovine, koeficijent obrta potraživanja od kupaca, vreme vezivanja potraživanja prema kupcima, koeficijent obrta obaveza prema dobavljačima, vreme vezivanja obaveza prema dobavljačima),

- pokazatelji strukture kapitala (kvota sopstvenog kapitala, kvota pozajmljenog kapitala, stepen zaduženosti preduzeća),

- pokazatelji likvidnosti (pokazatelji dugoročne kongruencije rokova, statički pokazatelji likvidnosti, neto obrtni fond, racio neto obrtnog fonda, stepen pokrića zaliha neto obrtnim fondom, trajnost otplata),

- dinamički pokazatelji likvidnosti (cash flow, funds flow),

- pokazatelji uspešnosti (rentabilnost sopstvenog kapitala pre i posle oporezivanja, rentabilnost ukupnog kapitala pre i posle oporezivanja, marža dobitka, kvota raspodele, rentabilitet imovine neophodne preduzeću, učešće kamate u ukupnom prihodu, leveridž faktor, leveridž rizik, stopa rasta sopstvenog kapitala),

- pokazatelji tržišne vrednosti (zarade po akciji, dividendna stopa, bilansna vrednost po akciji, berzanski kurs akcije, racio cena/zarada po akciji, racio plaćanja dividendi),

- pokazatelji budućeg razvoja (kvota rasta preduzeća, troškovi istraživanja i razvoja);

2) banke i druge finansijske organizacije:

a) iz računovodstvenih izveštaja:

- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, dobitak/gubitak),

- pokazatelji profitabilnosti (stopa prinosa na aktivu, stopa ukamaćenosti aktive - bruto i neto, stopa prinosa na kapital, stopa prinosa na prosečno angažovani kapital, stopa prinosa na akcijski kapital, stopa prinosa na prosečno angažovani akcijski kapital, cena tuđeg kapitala, vrednost prihoda prema ukupnoj vrednosti aktive, prosečna vrednost kamatonosne aktive prema prosečnoj aktivi, rentabilnost trajnog kapitala),

- pokazatelji strukture bilansa (kvalitet dinarskog i ukupnog kreditnog portfelja, rezerva za gubitak u odnosu na neto gubitak, odnos tuđih i sopstvenih sredstava, stopa revalorizacije kapitala),

- pokazatelj efikasnosti poslovanja,

- pokazatelj produktivnosti,

- analiza marže (prihod od kamate u odnosu na ukupnu vrednost prihoda, troškovi kamata u odnosu na ukupne prihode),

- pokazatelji likvidnosti (stope tekuće primarne i sekundarne likvidnosti, učešće likvidne aktive u ukupnoj aktivi, koeficijent transformacije, GEP likvidnosti, osetljivost bilansa na promene u kamatnoj stopi),

b) iz reklasifikovanih bilansa:

- pokazatelj strukture bilansa (stopa potencijalnog gubitka),

- pokazatelji likvidnosti (koeficijent likvidnosti, koeficijent transformacije, stope tekuće i sekundarne likvidnosti, učešće likvidne aktive u ukupnoj aktivi),

v) iz obrazaca BON i KA:

- pokazatelji strukture bilansa (kvalitet aktive - Obrazac KA, adekvatnost kapitala - Obrazac BON, koeficijent plasmana u osnovna sredstva - Obrazac BON);

3) organizacije za osiguranje:

- opšti pokazatelj (učešće premije organizacije za osiguranje u ukupnoj premiji u SR Jugoslaviji),

- pokazatelji likvidnosti (opšti i rigorozni racio likvidnosti, stepen pokrivenosti obrtnih sredstava dugoročnim izvorima, stepen otpisa potraživanja, racio obrtnog fonda),

- pokazatelji finansijske strukture (I i II stepen pokrića, intenzitet finansijskih ulaganja, intenzitet obrtne imovine, kvote sopstvenog i pozajmljenog kapitala, stepen zaduženosti),

- pokazatelji uspešnosti (stepen pokrića poslovnih rashoda, rentabilitet sopstvenog i ukupnih kapitala posle oporezivanja, leveridž faktor, neto dobitak po akciji),

- posebni pokazatelji (stepen pokrivenosti likvidiranih i rezervisanih šteta tehničkom premijom, ekonomičnost troškova sprovođenja osiguranja, premija osiguranja po radniku, troškovi sprovođenja osiguranja po radniku, stepen tehničke sigurnosti, stepen gotovinskog pokrića obaveza za štete i udele u štetama, stepen sigurnosti osiguravajućeg pokrića, stepen sigurnosnog potencijala);

4) berzanske posrednike:

- pokazatelji finansijske snage (obim aktive, ukupan kapital, dobitak, gubitak),

- pokazatelji likvidnosti (odnos kratkoročnih obaveza i potraživanja, koeficijent finansijske stabilnosti, odnos poslovnih prihoda i rashoda, odnos finansijskih prihoda i rashoda),

- pokazatelji strukture bilansa (učešće kratkoročnih potraživanja u aktivi, učešće kratkoročnih obaveza u pasivi, odnos osnovnog kapitala i aktive),

- pokazatelji profitabilnosti (kamatonosna aktiva, učešće prihoda od kamata u ukupnim prihodima, učešće prihoda od provizija u ukupnim prihodima, ostvarena razlika u ceni za dilera, stopa prinosa na ukupan kapital, stopa prinosa na sopstveni kapital, zarade po akciji).

16. Za pokazatelje iz tačke 15 ove metodologije daje se način njihovog iskazivanja i izračunavanja, kao i njihovo značenje.

17. Računovodstveni podaci i pokazatelji, kao podaci o bonitetu pravnog lica koji se daju na osnovu godišnjih izveštaja pravnih lica, predstavljaju javne podatke.

Podaci iz reklasifikovanog bilansa stanja i reklasifikovanog bilansa uspeha i podaci iz obrazaca BON i KA koje banke i druge finansijske organizacije dostavljaju Zavodu i drugim organizacionim delovima Narodne banke Jugoslavije - predstavljaju javne podatke ako su banke i druge finansijske organizacije dale saglasnost na njihovo korišćenje.

Mišljenje ovlašćenog revizora

18. U skladu sa Zakonom o reviziji računovodstvenih izveštaja ("Službeni list SRJ", br. 30/96 i 74/99), revizija je obavezna za velika i srednja preduzeća, za banke i druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje, za berze i berzanske posrednike.

19. Izvor podataka o izvršenoj reviziji računovodstvenih izveštaja je evidencija (skeniranje ili prepis) mišljenja ovlašćenog revizora, koje usvoji nadležni organ pravnog lica kod koga je obavljena revizija, a koje ovlašćeni revizor izrađuje na osnovu izveštaja o izvršenoj reviziji računovodstvenih izveštaja.

Izvor podataka iz stava 1 ove tačke definisan je Zakonom o reviziji računovodstvenih izveštaja i, počev od 2000. godine vodi se u Zavodu, a način obrade tih podataka (evidentiranje, skeniranje ili prepis) uređuje se uputstvima Zavoda.

20. Mišljenje ovlašćenog revizora može biti:

- pozitivno - da su računovodstveni izveštaji objektivni i istiniti;

- mišljenje s rezervom - da se ovlašćeni revizor ne slaže sa iskazivanjem određenih pozicija u računovodstvenim izveštajima;

- uzdržavajuće - da postoje poslovni događaji ili potencijalne obaveze čiji je ishod neizvestan ili ograničenja u obima revizije zbog kojih se mišljenje ne može izraziti;

- negativno - da računovodstveni izveštaji nisu ni objektivni ni istiniti.

Izmena sadržine računovodstvenih izveštaja na osnovu mišljenja ovlašćenog revizora uzima se u obzir pri oceni boniteta.

21. Standardizovani izveštaj o izvršenoj reviziji - podaci o reviziji računovodstvenih izveštaja, sadrži podatke iz evidencije o obavezi vršenja revizije računovodstvenih izveštaja i mišljenje ovlašćenog revizora.

22. Podaci iz mišljenja ovlašćenog revizora koje je usvojio nadležni organ pravnog lica predstavljaju javne podatke i koriste se za davanje podataka o bonitetu tog lica.

Izveštaj o izvršenoj kontroli poslovanja pravnih lica

23. U skladu sa Zakonom o računovodstvu, Zavod vrši kontrolu primene zakona i drugih propisa kojima se uređuje računovodstvo.

24. Izvor podataka o izvršenoj kontroli poslovanja pravnih lica (u daljem tekstu: izveštaj o kontroli) jeste evidencija (skeniranje ili prepis) izveštaja o izvršenoj kontroli pravnog lica, koji se izrađuje na osnovu zapisnika o izvršenoj kontroli poslovanja tog lica.

Izvor podataka iz stava 1 ove tačke definisan je Zakonom o platnom prometu i Zakonom o računovodstvu i, počev od 2000. godine, vodi se u Zavodu. Način sastavljanja, standardizacije i obrade tih podataka (evidentiranje, skeniranje ili prepis) uređuje se uputstvima Zavoda.

25. Izveštaj o kontroli može imati:

- nalaz bez utvrđenih nezakonitosti i neispravnosti (da su poslovne promene koje su bile predmet kontrole iskazane ispravno u poslovnim knjigama i računovodstvenim izveštajima i da su ispravno bilansirane);

- nalaz sa utvrđenim nezakonitostima i neispravnostima (da poslovne promene koje su bile predmet kontrole i bilansne pozicije u računovodstvenim iskazima nisu iskazane ispravno).

Izmena sadržine računovodstvenih izveštaja na osnovu izveštaja o kontroli poslovanja pravnih lica uzima se u obzir pri oceni boniteta.

26. Standardizovani izveštaj o kontroli sadrži statusne podatke o pravnom licu kod koga je izvršena kontrola, izveštaj o izvršenoj prethodnoj kontroli i izveštaj o izvršenoj poslednjoj kontroli (vreme kontrole i period za koji je kontrola vršena, kontrolni organ, predmet kontrole, rezultat kontrole, preduzete mere i postupanje po naloženim merama).

27. Podaci iz izveštaja o kontroli predstavljaju javne podatke i koriste se za davanje podataka o bonitetu pravnog lica.

Podaci i pokazatelji iz platnog prometa

28. Izvori podataka iz platnog prometa za utvrđivanje boniteta pravnih lica i nosilaca platnog prometa su tekuće evidencije platnog prometa, a dobijaju se obradom podataka iz izveštaja o:

- stanju sredstava na računu,

- prometu sredstava na računu,

- neizmirenim obavezama i blokadi računa,

- korišćenju obavezne rezerve,

- izvršenoj kontroli platnog prometa.

Izvori podataka iz stava 1 ove tačke definisani su Zakonom o platnom prometu i propisima Narodne banke Jugoslavije, a vode se u Zavodu. Način prikupljanja, korišćenja i obrade tih podataka utvrđuje se podzakonskim aktima donetim na osnovu navedenog zakona i uputstvima Narodne banke Jugoslavije i Zavoda.

29. Podaci i pokazatelji iz platnog prometa pravnih lica izračunavaju se za poslednjih dvanaest meseci - na nivou mesečnih podataka (stanje i promet na računu i neizmirene obaveze), dnevnih podataka (blokada računa i korišćenje obavezne rezerve) i dinamike njihovog nastajanja (kontrola platnog prometa).

Podaci i pokazatelji iz stava 1 ove tačke standardizovani su po sledećim grupama:

- stanje sredstava na računu (na kraju meseca, prosečno za mesec);

- promet sredstava na računu (prosečan ukupan, dugovni i potražni promet za mesec);

- neizmirene obaveze po prioritetima (blokada računa - na dan koji prethodi danu izveštavanja, po mesecima, najduža neprekidna blokada u godini i prosečno stanje neizmirenih obaveza za mesec);

- korišćenje sredstava obavezne rezerve (iznos po mesecima i u toku meseca, dani korišćenja po mesecima, prosečno dnevno korišćenje po mesecima i procentualno korišćenje u mesecu u odnosu na obračun na kraju meseca).

30. Podaci i pokazatelji iz platnog prometa i iz izveštaja o izvršenoj kontroli platnog prometa mogu se koristiti kao podaci o bonitetu pravnog lica i nosioca platnog prometa ako je to pravno lice, odnosno nosilac platnog prometa dalo saglasnost za njihovo korišćenje.

Izuzetno od stava 1 ove tačke, podaci o ukupnim neizmirenim obavezama, odnosno o ukupnoj blokadi na računu pravnog lica mogu se kao podaci o bonitetu davati pravnom licu - poveriocu čije se potraživanje nalazi u redosledu neizmirenih obaveza pravnog lica o kome se podaci daju, a ostalim pravnim licima se mogu davati samo podaci o tome da li je račun blokiran i o danima blokade.

Podaci o hartijama od vrednosti

31. Izvori podataka o hartijama od vrednosti za bonitet pravnih lica su godišnji računovodstveni izveštaji i centralni registar hartija od vrednosti.

Izvori podataka iz stava 1 ove tačke obezbeđuju podatke o:

- osnovnom (akcijskom) kapitalu i njegovoj strukturi,

- dobiti, dividendi i neraspoređenom dobitku,

- smanjenju, odnosno povećanju kapitala,

- emisiji kratkoročnih i dugoročnih hartija od vrednosti,

- akcijama po vrsti (obične, povlašćene, bez prava upravljanja, s fiksnom dividendom i dr.),

- akcijama iz vlasničke transformacije.

Izvori podatka iz stava 1 ove tačke definisani su Zakonom o računovodstvu, Zakonom o platnom prometu, Zakonom o hartijama od vrednosti, Zakonom o osnovama promene vlasništva društvenog kapitala, Zakonom o svojinskoj transformaciji, Zakonom o privatizaciji i Zakonom o privatizaciji privrede, kao i drugim propisima, i vode se u Zavodu ili u privrednim sudovima. Način prikupljanja, korišćenja i obrade ovih podataka utvrđen je podzakonskim aktima navedenih zakona i uputstvima institucija nadležnih za obezbeđivanje podataka o hartijama od vrednosti.

32. Podaci i pokazatelji o hartijama od vrednosti pravnih lica koji se izračunavaju iz računovodstvenih izveštaja iskazuju se u vremenskim serijama od 10 godina, a iz centralnog registra hartija od vrednosti - za tekuću kalendarsku godinu.

Podaci i pokazatelji iz tačke 31 ove metodologije su zarada po akciji, dividendna stopa, bilansna vrednost po akciji, berzanski kurs akcije, racio cene/zarade po akciji, racio plaćanje dividendi, a standardizovani su posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje i za berzanske posrednike.

33. Podaci o hartijama od vrednosti iz računovodstvenih izveštaja i registara privrednih sudova predstavljaju javne podatke.

III IZVEŠTAJ O BONITETU PRAVNIH LICA

34. Izveštaj o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: izveštaj o bonitetu), u smislu ove metodologije, predstavlja sistematizovani minimalni set podataka i pokazatelja o pravnom licu.

35. Izveštaj o bonitetu sastoji se od sledećih delova:

- prvi deo - statusni podaci,

- drugi deo - računovodstveni pokazatelji,

- treći deo - mišljenje ovlašćenog revizora,

- četvrti deo - izveštaj o izvršenoj kontroli poslovanja pravnog lica,

- peti deo - pokazatelji iz platnog prometa,

- šesti deo - pokazatelji o hartijama od vrednosti.

36. Prvi deo izveštaja o bonitetu sadrži set izabranih ažurnih statusnih podataka karakterističnih za svaku grupu pravnih lica na dan izrade ovog izveštaja, sa naznakom poslednje promene o:

- identifikaciji,

- osnivanju,

- osnivačima i osnivačkom kapitalu,

- klasifikaciji delatnosti,

- ovlašćenjima,

- odgovornostima,

- zastupanju,

- delovima pravnog lica,

- povezivanju,

- spoljnotrgovinskom prometu,

- upravljanju,

- vlasničkoj transformaciji,

- platnom prometu,

- prinudnom poravnanju, stečaju i likvidaciji.

37. Drugi deo izveštaja o bonitetu sadrži vremensku seriju seta izabranih individualnih računovodstvenih pokazatelja pravnog lica za pet poslednjih godina, zaključno s godinom koja prethodi godini u kojoj se daje ovaj izveštaj, kao i njihov odnos prema zbirnim pokazateljima iz tač. 13 i 14 ove metodologije. Ovaj deo sadrži i relevantne relacije (prosečne, minimalne i maksimalne veličine) za ocenu boniteta i njihovo značenje. Drugi deo izveštaja o bonitetu standardizovan je posebno za:

- preduzeća i zadruge (pokazatelji imovinske strukture, poslovne aktivnosti, strukture kapitala, likvidnosti, dinamičke likvidnosti, poslovne uspešnosti, tržišne vrednosti i budućeg razvoja);

- banke i druge finansijske organizacije (pokazatelji finansijske snage, profitabilnosti, strukture bilansa, efikasnosti poslovanja, produktivnosti, analize marže i likvidnosti);

- organizacije za osiguranje (pokazatelji likvidnosti, finansijske strukture i uspešnosti, kao i posebni pokazatelji);

- berzanske posrednike (pokazatelji finansijske snage, likvidnosti, strukture bilansa i profitabilnosti).

38. Treći deo izveštaja o bonitetu sadrži poslednje originalno (skenirano) mišljenje ovlašćenog revizora na osnovu izvršene revizije računovodstvenih izveštaja i podataka o obavezi vršenja revizije u prethodnom periodu, kao i vrstu tog mišljenja ako je revizija izvršena.

39. Četvrti deo izveštaja o bonitetu predstavlja poslednji originalni (skenirani) izveštaj o kontroli.

40. Peti deo izveštaja o bonitetu sadrži podatke o tome da li je račun blokiran i o danima blokade za tekuću kalendarsku godinu, kao i njihov grafički prikaz.

41. Šesti deo izveštaja o bonitetu sadrži set izabranih pokazatelja o hartijama od vrednosti za poslednjih pet godina (pokazatelji tržišne vrednosti), zaključno s godinom koja prethodi godini u kojoj se daje taj izveštaj.

42. Izveštaj o bonitetu sastavlja se posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje i za berzanske posrednike.

IV DODATNI IZVEŠTAJ O BONITETU NOSILACA PLATNOG PROMETA

43. Dodatni izveštaj o bonitetu nosilaca platnog prometa (u daljem tekstu: dodatni izveštaj), u smislu ove metodologije, predstavlja sistematizovan set raspoloživih podataka i pokazatelja o obavljanju platnog prometa određenog nosioca platnog prometa.

44. Dodatni izveštaj sastoji se od sledećih delova:

- prvi deo - statusni podaci,

- drugi deo - pokazatelji iz platnog prometa,

- treći deo - izveštaj o izvršenoj kontroli obavljanja platnog prometa.

45. Prvi deo dodatnog izveštaja sadrži ažurne statusne podatke o nosiocu platnog prometa na dan izrade dodatnog izveštaja, s naznakom poslednje promene o njegovoj identifikaciji i ovlašćenjima.

46. Drugi deo dodatnog izveštaja sadrži ažurne podatke i pokazatelje iz platnog prometa za tekuću kalendarsku godinu, i to o:

1) broju otvorenih računa ukupno, od čega:

- za pravna lica,

- za preduzetnike,

- za ostale imaoce računa;

2) korišćenju obavezne rezerve Narodne banke Jugoslavije;

3) broju dana nelikvidnosti u tekućoj godini ukupno, od čega:

- s prekidima,

- bez prekida;

4) broju naloga deponenata koji nisu izvršeni u tekućoj godini zbog nelikvidnosti nosioca platnog prometa;

5) izrečenim merama Narodne banke Jugoslavije, kao što su:

- zabrana plaćanja s računa,

- ostale mere.

47. Treći deo dodatnog izveštaja sadrži poslednji originalni (skenirani) izveštaj o izvršenoj kontroli obavljanja platnog prometa kod nosilaca platnog prometa, koji obuhvata prethodnu i poslednju kontrolu (vreme kontrole i period za koji se kontrola vrši, kontrolni organ, predmet kontrole, rezultat kontrole, preduzete mere i postupanje po naloženim merama).

V MIŠLJENJE O BONITETU PRAVNIH LICA

Mišljenje o bonitetu preduzeća i zadruga

48. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih pokazatelja propisanih za preduzeće, formira se mišljenje (zaključak):

1) da je (ili nije) posmatrano preduzeće rentabilno;

2) da je (ili nije) posmatrano preduzeće sigurno i likvidno;

3) da je (ili nije) posmatrano preduzeće nezavisno;

4) da je (ili nije) posmatrano preduzeće sposobno za prilagođavanje;

5) da visina sopstvenog kapitala posmatranog preduzeća odgovara (ili ne odgovara) riziku;

6) da je (ili nije) politika raspodele posmatranog preduzeća u funkciji optimiziranja tržišne vrednosti akcija i preduzeća u celini;

7) da su indikatori budućeg rasta posmatranog preduzeća povoljni (ili nepovoljni).

Ovo mišljenje se formira ukrštanjem pokazatelja, njihovim poređenjem (u vremenu) s prosecima u privrednim oblastima, u industrijskim granama i sa očekivanjima, kao i sa opšteprihvaćenim standardima.

49. Da je preduzeće rentabilno (ili nije) potvrđuje naročito:

- stopa ukamaćenja ukupnog kapitala,

- stopa ukamaćenja sopstvenog kapitala,

- leveridž efekt i leveridž faktor rizika.

50. Da je preduzeće sigurno i likvidno (nesigurno i nelikvidno) potvrđuju:

- visina sopstvenog kapitala i rentabilno poslovanje;

- adekvatnost finansiranja, koja se ispoljava u vlasničkoj i ročnoj strukturi kapitala, finansiranju stalne imovine pre svega sopstvenim kapitalom, a dugoročno vezanih obrtnih sredstava dugoročnim kapitalom, što pretpostavlja pozitivni neto obrtni fond i aproksimaciju pokrića zaliha neto obrtnim fondom;

- usaglašena (sinhronizovana) brzina obrtanja potraživanja i kratkoročno pozajmljenog kapitala (obaveza);

- da veličina novčanog toka koji potiče iz poslovnog procesa (cash flow) ostvarenog u prošlosti indicira popravljanje ili održavanje mogućnosti plaćanja u budućnosti;

- da promena neto obrtnog fonda koja potiče iz svih novčanih tokova (a ne samo iz poslovnih) potvrđuje ili opovrgava prognozu održavanja sposobnosti plaćanja (likvidnosti).

51. Da je preduzeće nezavisno (ili nije) naročito garantuju: rentabilno poslovanje, visoki neto obrtni fond, brzo oslobađanje kapitala vezanog u imovini koja nije u novčanoj formi (brzo obrtanje imovine ali i obaveza) i permanentna sposobnost plaćanja (likvidnost) - što sve minimizira mogućnost nametanja nepovoljnih zahteva poverioca.

52. Da je preduzeće sposobno (ili nije) za prilagođavanje izmenjenim uslovima poslovanja (zahtev fleksibilnosti), što je rizik konjunkturnih kolebanja, ispoljen pre svega u širenju i sužavanju tržišta - potvrđuju zahtevi za dodatnim kapitalom ili potreba da se pozajmljeni kapital vrati. Zahtevana elastičnost u finansiranju podrazumeva adekvatno finansiranje i adekvatnu dispoziciju kapitala, što znači da je fiksne potrebe potrebno finansirati sopstvenim kapitalom, a varijabilne potrebe - pozajmljenim kapitalom.

53. Da visina sopstvenog kapitala preduzeća odgovara (ili ne odgovara) riziku (što znači da veći rizik zahteva veći sopstveni kapital) jeste zahtev obrnuto srazmeran principu rentabilnosti (veća rentabilnost znači manji rizik, a to zahteva manji sopstveni kapital, i obrnuto). Za zaključivanje o tome kolika je pokrivenost rizika služe, pored pokazatelja rentabilnosti za različite periode u prošlosti - pokazatelji kao što su kvota sopstvenog kapitala i stopa zaduženosti.

54. Da je (ili nije) politika raspodele preduzeća u funkciji optimiziranja tržišne vrednosti akcija potvrđuju berzanski, odnosno tržišni kurs akcija veći od bilansnog, rastući dobitak po akciji i kvota raspodele koja vodi računa o dividendi, ali i o rastu sopstvenih izvora.

55. Indikatori budućeg rasta preduzeća su naročito:

- brže reinvestiranje u postojeću imovinu od njenog otpisa;

- rastući troškovi istraživanja i razvoja;

- brže povećanje obima poslovanja (rast prihoda od prodaje) u odnosu na granu.

Eventualni raskorak između razvoja rentabilnosti, s jedne, i sigurnosti i likvidnosti, s druge strane, pretpostavlja prognozu posledica takvog raskoraka, kritičnu tačku u vremenskom pogledu i napomenu o merama za usaglašavanje razvoja rentabilnosti i održavanja finansijske ravnoteže.

Mišljenje o bonitetu banaka i drugih finansijskih organizacija

56. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih propisanih pokazatelja formira se mišljenje (zaključak) da je (ili nije) posmatrana banka ili druga finansijska organizacija:

1) likvidna,

2) sigurna,

3) rentabilna.

57. U analizi tržišnog položaja daju se komparativni podaci o banci i o drugim bankama, o drugoj finansijskoj organizaciji i o drugim finansijskim organizacijama, predviđeni ovom metodologijom. Na osnovu te analize, donosi se zaključak o tržišnoj snazi banke ili druge finansijske organizacije.

58. U analizi trenda analizira se evolucija osnovnih bilansnih veličina banke ili druge finansijske organizacije u izabranoj vremenskoj seriji (uz ograde o uticaju inflacije, deviznog kursa i računovodstvenih politika). Posebno se analiziraju valutni i ročni podbilansi i izvodi zaključak o verovatnom kretanju veličina (hipotetička analiza, odnosno tzv. ako - onda analiza).

59. U analizi indikatora poslovanja daje se analiza indikatora profitabilnosti, likvidnosti, kvaliteta aktive, bilansne strukture i drugih pokazatelja (GEP likvidnosti, osetljivost na promene kamatne stope). Na osnovu te analize, izvode se zaključci o intenzitetu indikatora i o njihovom poređenju s normativnim ili prosečnim veličinama ili ekstremnim odstupanjima.

60. Zaključak o kreditnom riziku predstavlja rezime analiza iz tač. od 57 do 59 ove metodologije.

Ako postoje eliminatorni faktori, iz kojih sledi negativno mišljenje, oni se daju taksativno (otvoren postupak stečaja ili likvidacije, negativni cash flow, nelikvidnost, gubitak, stopa potencijalnih gubitaka iznad normativne, itd.). Takođe, navode se značajne činjenice koje mogu ugroziti nastavak poslovanja banke (velike blokade, neispunjeni multiplikatori, stalno maksimalno korišćenje obavezne rezerve).

Zaključci o kreditnom riziku posebno se odnose na:

- tržišnu poziciju i procenu razvoja (rast depozita, nove emisije, cena akcija),

- stabilnost i zadovoljavajući obim cash flow-a,

- stabilnost i adekvatnost dobiti,

- poboljšanje/pogoršanje kvaliteta aktive.

Mišljenje o bonitetu organizacija za osiguranje

61. Na osnovu utvrđenog seta računovodstvenih podataka za ocenu boniteta, mišljenje o bonitetu organizacija za osiguranje u funkciji ocene kreditne sposobnosti treba da ukaže na:

1) njenu tržišnu poziciju,

2) sigurnost,

3) rentabilnost,

4) likvidnost.

62. Tržišna pozicija organizacije za osiguranje izvodi se analizom finansijske snage te organizacije izražene u bilansnoj sumi, veličini kapitala i dobiti (gubitak), kao i poređenjem ovih veličina sa adekvatnim veličinama drugih organizacija za osiguranje ukupno, po oblicima organizovanja i teritorijalnoj pripadnosti.

63. Sigurnost organizacije za osiguranje analizira se na osnovu podataka o kapitalu, početnoj rezervi sigurnosti, dugoročnim rezervisanjima (matematička rezerva osiguranja života, rezerva sigurnosti, rezervisanja za masovnu i katastrofalnu štetu) i kratkoročnim rezervisanjima (prenosna premija, rezervisane štete).

Sigurnost organizacije za osiguranje posmatra se i kroz njeno učešće u reosiguranju i saosiguranju, kao i kroz iznos premija, odnosno udela u naknadi štete po ovim osnovama.

Posebni pokazatelji koji se koriste u analizi sigurnosti su stepen pokrivenosti likvidiranih i rezervisanih šteta tehničkom premijom, stepen tehničke sigurnosti, stepen sigurnosti osiguravajućeg pokrića i stepen sigurnosnog potencijala. Ta analiza treba da ukaže i na rizike iz poslovanja same osiguravajuće organizacije - kroz pokazatelje stepena zaduženosti, kvote sopstvenog kapitala, obima garantnih rezervi i stepena naplativosti potraživanja.

64. Rentabilnost organizacije za osiguranje utvrđuje se analizom prihoda te organizacije, po obimu i vrsti osiguranja, rekonstrukcijom tehničke premije i njene strukture, iznosom prenosnih premija i isplatom štete, kao i na osnovu seta pokazatelja o stepenu pokrića poslovnih rashoda, o stopi prinosa na sopstvena sredstva i o neto dobiti po akciji. Analitički se posmatraju troškovi sprovođenja osiguranja i iznosi rezervisanja, kao i tehnički rezultat osiguranja.

65. Analiza likvidnosti organizacije za osiguranje daje pregled njene kratkoročne likvidnosti, posebno sa stanovišta pokrića kratkoročnih obaveza likvidnim sredstvima. U tu svrhu koriste se opšti i rigorozni racio obrtnog fonda.

Iz analize gotovinskog toka utvrđuje se sposobnost organizacije da generiše dovoljnu likvidnost.

66. Na osnovu navedenih analiza utvrđuje se tekuća kreditna sposobnost organizacije za osiguranje i projektuje trend njene kreditne sposobnosti, i to posebno:

- razvoj (evolucija) tržišnog položaja,

- adekvatnost novčanog toka,

- stepen pokrivenosti rizika koji se osiguravaju,

- sposobnosti za nastavak poslovanja (pokriće sopstvenih rizika).

Mišljenje o bonitetu berzanskih posrednika

67. Uzimanjem u obzir seta minimalnog broja ili svih propisanih pokazatelja formira se mišljenje (zaključak) da je (ili nije) posmatrani berzanski posrednik:

1) siguran (finansijska snaga),

2) likvidan,

3) rentabilan.

68. Da je berzanski posrednik siguran potvrđuje:

- visina kapitala u odnosu na preuzeti rizik,

- ostvareni dobitak.

69. Da je berzanski posrednik likvidan pokazuje adekvatnost finansiranja ispoljena u ročnoj strukturi izvora i plasmana.

70. Da je berzanski posrednik rentabilan pokazuje:

- kamatonosna aktiva,

- učešće prihoda od kamata u ukupnim prihodima,

- učešće prihoda od naknada u ukupnim prihodima,

- stopa prinosa na ukupan kapital,

- zarada po akciji,

- ostvarena razlika u ceni za dilere.

VI KATALOG PODATAKA O BONITETU PRAVNIH LICA

71. Katalog podataka o bonitetu pravnih lica (u daljem tekstu: katalog) sadrži sve standardizovane individualne i zbirne podatke i pokazatelje utvrđene ovom metodologijom i date pod naslovima:

a) podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica,

b) izveštaj o bonitetu pravnih lica,

v) dodatni izveštaj o bonitetu nosilaca platnog prometa,

g) mišljenje o bonitetu pravnih lica.

72. Sistematizacija (grupisanje) podataka i pokazatelja u katalogu vrši se u formi pregleda, izveštaja, informacija ili publikacija, objedinjenih na različitim nivoima ili pojedinačno, i to na sledeći način:

a) podaci i pokazatelji o bonitetu pravnih lica:

1) statusni podaci,

2) vremenske serije računovodstvenih podataka i pokazatelja:

- bazni (izvorni) nivo podataka počev od 1994. godine,

- prvi (izvedeni) nivo podataka počev od 1994. godine, u skladu sa Zakonom o računovodstvu iz 1996. godine - sažeti bilansi,

- drugi (izvedeni) nivo podataka počev od 2000. godine - reklasifikovani podaci banaka i drugih finansijskih organizacija,

- treći (izvedeni) nivo podataka počev od 1998. godine - konsolidovani podaci,

- četvrti (izvedeni) nivo podataka počev od 1994. godine - zbirni podaci,

- peti (izvedeni) nivo podataka počev od 1994. godine - pokazatelji za ocenu boniteta,

3) mišljenje ovlašćenog revizora,

4) izveštaj o izvršenoj kontroli poslovanja,

5) podaci i pokazatelji iz platnog prometa,

6) podaci o hartijama od vrednosti;

b) izveštaj o bonitetu pravnih lica;

v) dodatni izveštaj o bonitetu nosilaca platnog prometa;

g) mišljenje o bonitetu pravnih lica;

d) makroekonomske informacije;

đ) specijalni aranžmani na zahtev korisnika.

Podaci i pokazatelji iz stava 1 ove tačke grupišu se posebno za preduzeća i zadruge, za banke i druge finansijske organizacije, za organizacije za osiguranje i za berzanske posrednike.

Detaljan pregled podataka, pokazatelja i izveštaja iz stava 1 odredbe pod a, b i v ove tačke, po grupama pravnih lica, sadržan je u katalogu i posebno se vodi na način propisan ovom metodologijom.

73. Podaci o bonitetu pravnih lica daju se u pismenoj formi, na magnetnom nosiocu podataka ili elektronski.