ZAKONO MERAMA ZA SLUČAJ VANREDNOG STANJA("Sl. glasnik RS", br. 19/91) |
Predsednik Republike, na predlog Vlade, proglašava vanredno stanje i donosi akte za preduzimanje mera radi otklanjanja tog stanja, u skladu s Ustavom i zakonom.
Smatra se da su ispunjeni uslovi za proglašavanje vanrednog stanja na delu teritorije Republike Srbije kad se preduzimaju aktivnosti kojima se ugrožava: ustavni poredak, bezbednost Republike - njena suverenost, nezavisnost i teritorijalna celokupnost, obavljanje privrednih i društvenih delatnosti, ostvarivanje i zaštita sloboda, prava i dužnosti čoveka i građanina i rad državnih organa.
Vanredno stanje se može proglasiti i u slučaju teških katastrofa i drugih opštih opasnosti za živote građana.
Predlog Vlade za proglašenje vanrednog stanja sadrži ocenu ugroženosti u skladu sa članom 2 ovog zakona, posledice koje su usled toga nastupile ili mogu nastupiti i način otklanjanja vanrednog stanja.
Predlog Vlade sadrži i predlog akta za preduzimanje mera radi otklanjanja vanrednog stanja.
Predlog za proglašenje vanrednog stanja Vlada istovremeno dostavlja i predsedniku Narodne skupštine.
Kad predsednik Republike prihvati predlog Vlade, doneće odluku o proglašenju vanrednog stanja.
Odlukom iz stava 1 ovog člana utvrđuje se područje Republike Srbije na kome se proglašava vanredno stanje.
Odluka o proglašenju vanrednog stanja objavljuje se u skladu sa zakonom i istovremeno dostavlja se Narodnoj skupštini i Vladi.
Narodna skupština sastaje se bez poziva kad predsednik Republike proglasi vanredno stanje.
Predsednik Republike donosi naredbe i druge akte za preduzimanje mera radi otklanjanja vanrednog stanja, u skladu s Ustavom i zakonom.
Aktima iz stava 1 ovog člana propisuju se mere utvrđene zakonom zavisno od okolnosti i uzroka koji su doveli do vanrednog stanja, s tim da se njihovim sprovođenjem u što kraćem roku i sa što manje štetnih posledica, obezbedi otklanjanje vanrednog stanja.
Predsednik Republike aktima iz člana 5 ovog zakona može: utvrditi radnu obavezu; ograničiti slobodu kretanja i nastanjivanja; ograničiti pravo na štrajk; ograničiti slobodu zbora i drugog okupljanja; ograničiti slobodu političkog, sindikalnog i drugog delovanja.
Predsednik Republike može utvrditi i druge mere u skladu sa zakonom.
Način ostvarivanja pojedinih sloboda i prava građana u uslovima vanrednog stanja propisuje Narodna skupština.
Akti iz člana 5 ovog zakona objavljuju se u skladu sa zakonom i dostavljaju predsedniku Narodne skupštine i Vlade.
Prava i obaveze koje, u slučaju utvrđenih vanrednih prilika, odnosno zavedenog vanrednog stanja u skladu s Ustavom SFRJ i saveznim propisima, ostvaruju predsedništva republika, u Republici Srbiji ostvaruje predsednik Republike.
Građani i njihove organizacije, preduzeća, ustanove i druge organizacije, državni i drugi organi, na teritoriji na kojoj je proglašeno vanredno stanje, dužni su da za vreme vanrednog stanja preduzimaju mere iz okvira svojih prava i dužnosti, odnosno nadležnosti, u skladu s naredbama i drugim aktima predsednika Republike, odlukama drugih nadležnih organa, kao i nastalim okolnostima.
Kad prestanu okolnosti zbog kojih je proglašeno vanredno stanje, predsednik Republike, po svojoj inicijativi ili na predlog Vlade, donosi odluku kojom proglašava prestanak vanrednog stanja i o tome obaveštava Narodnu skupštinu i Vladu.
Donošenjem odluke o prestanku vanrednog stanja prestaju da važe i naredbe i drugi akti doneti za preduzimanje naloženih mera.
Određene naredbe i druge akte iz stava 1 ovog člana predsednik Republike može staviti van snage i pre donošenja odluke o proglašenju prestanka vanrednog stanja.
Na delu teritorije Republike Srbije na kome su pre stupanja na snagu ovog zakona proglašene posebne okolnosti primenjuju se mere utvrđene posebnim propisima, a mogu se uvoditi i druge mere koje odredi Narodna skupština.
Mere iz stava 1 ovog člana primenjuju se dok o tome Narodna skupština drukčije ne odluči.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".