ODLUKA
O UTVRĐIVANJU SOCIJALNOG PROGRAMA ZA ZAPOSLENE KOJIMA PRESTAJE RADNI ODNOS U PROCESU RESTRUKTURIRANJA PREDUZEĆA I PRIPREME ZA PRIVATIZACIJU, STEČAJA I LIKVIDACIJE

("Sl. glasnik RS", br. 12/2002)

1. Ovom odlukom utvrđuje se Socijalni program za zaposlene kojima prestaje radni odnos u procesu restrukturiranja preduzeća i pripreme za privatizaciju, stečaja i likvidacije (u daljem tekstu: Program).

2. Program je odštampan uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.

3. Za sprovođenje Programa zadužen je ministar nadležan za poslove rada i zapošljavanja.

Ministar nadležan za poslove rada i zapošljavanja odlučuje o korišćenju sredstava za sprovođenje Programa.

4. Ministar nadležan za poslove rada i zapošljavanja šestomesečno dostavlja izveštaj Vladi Republike Srbije o sprovođenju Programa.

5. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

SOCIJALNI PROGRAM

ZA ZAPOSLENE KOJIMA PRESTAJE RADNI ODNOS U PROCESU RESTRUKTURIRANJA PREDUZEĆA I PRIPREME ZA PRIVATIZACIJU, STEČAJA I LIKVIDACIJE

Socijalni program za zaposlene koji ostaju bez posla u procesu restrukturiranja preduzeća i pripreme za privatizaciju, stečaja i likvidacije (u daljem tekstu: Program) ima za cilj rešavanje socijalnog i ekonomskog statusa zaposlenih za čijim radom prestaje potreba u procesu restrukturiranja preduzeća i pripreme za privatizaciju i po osnovu stečaja i likvidacije (u daljem tekstu: višak zaposlenih).

Programom se određuje način utvrđivanja i rešavanja viška zaposlenih, prava viška zaposlenih i mere za njihovo zapošljavanje, obim i izvori sredstava za realizaciju Programa, korisnici sredstava, uslovi i način korišćenja sredstava.

I

UTVRĐIVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH

U postupku utvrđivanja viška zaposlenih vrši se:

1) evidentiranje preduzeća koja ulaze u proces restrukturiranja i pripreme za privatizaciju, stečaj i likvidaciju;

2) utvrđivanje dinamike procesa resrukturiranja i pripreme za privatizaciju preduzeća, stečaj i likvidaciju.

Poslove iz stava 1 tač. 1) i 2) Programa, za preduzeća koja ulaze u proces restrukturiranja i pripreme za privatizaciju, vodi Ministarstvo za privredu i privatizaciju i Agencija za privatizaciju.

Preduzeće u sprovođenju Programa preduzima sledeće mere:

1) donosi program mera i aktivnosti za rešavanje viška zaposlenih (u daljem tekstu: program preduzeća), u skladu sa zakonom;

2) na osnovu programa konsolidacije i utvrđenih normativa određuje broj potrebnih radnika i višak zaposlenih;

3) sagledava i utvrđuje mogućnosti korišćenja neiskorišćenih i neefikasnih resursa radi zapošljavanja viška zaposlenih;

4) evidentira neiskorišćeni poslovni prostor koji se može ponuditi višku zaposlenih, kako bi započeli sopstveni posao;

5) vrši izdvajanje pojedinih preduzeća ili delova tih preduzeća i njihovo osamostaljivanje na ekonomskim principima koji omogućavaju zapošljavanje viška zaposlenih radi obavljanja proizvodnih, uslužnih i drugih delatnosti;

6) donosi program preduzeća u saradnji sa Zavodom za tržište rada (u daljem tekstu: Zavod). Program za preduzeća koja se restruktuiraju i pripremaju za privatizaciju na osnovu Programa Vlade Republike Srbije odobrava Ministarstvo za rad i zapošljavanje. Za ostala preduzeća, koja zapošljavaju više od 50 zaposlenih, na program preduzeća Ministarstvo za rad i zapošljavanje daje mišljenje;

7) program preduzeća treba da sadrži:

(1) kvalifikacionu strukturu zaposlenih;

(2) starosnu strukturu zaposlenih;

(3) strukturu zaposlenih prema radnom stažu;

(4) analizu radnih i zdravstvenih sposobnosti radnika i ocenu njihove radne motivacije;

(5) socijalnu kartu zaposlenih;

(6) utvrđeni potreban broj radnika;

(7) utvrđeni višak zaposlenih;

(8) način rešavanja viška zaposlenih;

(9) sredstva za rešavanje socijalno-ekonomskog položaja viška zaposlenih.

II

NAČIN REŠAVANJA SOCIJALNO-EKONOMSKOG POLOŽAJA VIŠKA ZAPOSLENIH

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ostvaruje prava po osnovu rada u skladu sa zakonom, programom preduzeća i Programom.

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da se opredeli za jedan od sledećih načina rešavanja svog socijalno-ekonomskog položaja:

1. Prestanak radnog odnosa i prijavljivanje Zavodu

Prestanak radnog odnosa i ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti ostvaruje se u skladu sa zakonom.

Lice koje predstavlja višak zaposlenih koje se opredelilo da ostvari prava po osnovu nezaposlenosti kod Zavoda ostvaruje pravo na novčanu naknadu i pravo na penzijsko i invalidsko i zdravstveno osiguranje za vreme isplate novčane naknade, u skladu sa zakonom.

Za ostvarivanje navedenih prava potrebno je da se prijavi na evidenciju nezaposlenih, da se uredno javlja u određenim rokovima i na svaki poziv Zavoda, da prihvati svako zaposlenje koje odgovara njegovim radnim i stručnim sposobnostima i obuku koja mu obezbeđuje zapošljavanje.

Radi uvođenja u evidenciju nezaposlenih, potrebno je da podnese na uvid: ličnu kartu, radnu knjižicu, dokaze o stručnoj spremi ili stručnoj osposobljenosti i druge dokaze u skladu sa zakonom (uverenje, potvrde, izjave i sl).

Prijavljivanje na evidenciju vrši se u organizacionoj jedinici Zavoda prema mestu prebivališta nezaposlenog lica ili prema mestu prestanka radnog odnosa, odnosno rada.

Za vreme privremene nezaposlenosti, lice koje predstavlja višak zaposlenih ostvaruje sledeća prava:

1.1. Novčana naknada

Pravo na novčanu naknadu ostvaruje se od narednog dana od dana prestanka osiguranja ili radnog odnosa ako se prijavi i podnese zahtev Zavodu, u roku od 42 dana od dana prestanka radnog odnosa.

Visina novčane naknade utvrđuje se u iznosu od 60% prosečne zarade nezaposlenog lica, ostvarene u skladu sa zakonom, odnosno kolektivnim ugovorom u poslednja tri meseca koji prethode mesecu u kome mu prestaje radni odnos, uvećane za 2% za svaku godinu staža osiguranja. Tako utvrđena novčana naknada ne može da bude niža od 40% niti viša od 80% prosečne mesečne zarade po zaposlenom, ostvarene u privredi Republike prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.

Novčana naknada isplaćuje se:

- tri meseca za devet meseci neprekidnog osiguranja, odnosno 12 meseci sa prekidima u poslednjih 18 meseci;

- šest meseci ako je bilo osigurano tri godine neprekidno ili pet godina sa prekidima u poslednjih osam godina;

- devet meseci ako je bilo osigurano deset do 15 godina;

- 12 meseci ako je bilo osigurano 15 do 20 godina;

- 18 meseci ako je bilo osigurano 20 do 25 godina;

- 24 meseca ako je bilo osigurano 25 i više godina.

Isplata novčane naknade nastavlja se:

- za vreme trudnoće i porodiljskog odsustva i odsustva sa rada radi nege deteta;

- za vreme privremene nesposobnosti za rad utvrđene po propisima o zdravstvenom osiguranju, dok ta nesposobnost traje;

- za vreme za koje se nezaposleno lice nalazi na obuci.

Pravo na novčanu naknadu ostvaruje se podnošenjem zahteva na odgovarajućem obrascu, uz koji se prilaže radna knjižica, rešenje o prestanku radnog odnosa, dokaz o prosečnoj zaradi ostvarenoj u poslednja tri meseca pre meseca u kome je prestao radni odnos sa dokazom o uplati doprinosa za osiguranje za slučaj nezaposlenosti.

Na zahtev lica koje se opredelilo za ostvarivanje prava na novčanu naknadu, novčana naknada se može isplatiti u jednokratnom iznosu, pod uslovom da to lice isplaćena sredstva koristi za svoje zapošljavanje.

1.2. Zdravstveno osiguranje

Za vreme isplate novčane naknade lice koje predstavlja višak zaposlenih ostvaruje prava iz zdravstvenog osiguranja, u skladu sa zakonom.

Prava iz zdravstvenog osiguranja obezbeđuju se i članovima porodice ako nisu zdravstveno osigurani po drugom osnovu.

1.3. Penzijsko i invalidsko osiguranje

Lice koje predstavlja višak zaposlenih za vreme isplate novčane naknade ima pravo na penzijsko i invalidsko osiguranje.

Licu koje predstavlja višak zaposlenih koje je ispunilo uslove za penziju, Zavod pruža pomoć u postupku ostvarivanja prava na starosnu i invalidsku penziju.

1.4. Obuka za zapošljavanje

Zavod organizuje obuku osposobljavanja, prekvalifikacije i dokvalifikacije viška zaposlenih. Licu koje predstavlja višak zaposlenih obezbeđuje se zaposlenje posle završene obuke kod poslodavca za čije se potrebe obuka organizuje, odnosno povećava mogućnost zapošljavanja sticanjem novih zanimanja.

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da se uključi u jedan od sledećih programa obuke:

1.4.1. Osposobljavanje za prvi i drugi stepen stručne spreme

Ovaj program namenjen je licu koje predstavlja višak zaposlenih koje je bez zanimanja. Obuka se izvodi po programima koji obezbeđuju sticanje zanimanja za I i II stepen stručne spreme.

1.4.2. Prekvalifikacija za zanimanje u istom ili nižem stepenu stručne spreme

Dodatnom obukom lice koje predstavlja višak zaposlenih stiče novo zanimanje u istom ili nižem stepenu stručne spreme. Obuka se organizuje po programima za sticanje zanimanja do IV stepena stručne spreme za poslodavca koji obezbeđuje zaposlenje po uspešno završenoj obuci ili za potrebe Zavoda.

1.4.3. Dokvalifikacija za viši stepen stručne spreme

Dodatnom obukom lice koje predstavlja višak zaposlenih stiče višu kvalifikaciju, odnosno zanimanje u višem stepenu stručne spreme, od spreme koju poseduje. Obuka se izvodi po programima za potrebe poslodavca koji obezbeđuje zaposlenje po uspešno završenoj obuci ili za potrebe Zavoda.

1.4.4. Programi sticanja posebnih znanja i veština

Lice koje predstavlja višak zaposlenih specijalizuje se za obavljanje poslova iz svog zanimanja ili obavljanje drugih poslova. Ova obuka realizuje se pohađanjem posebnih kurseva, tečajeva, polaganjem posebnih ispita, atesta i slično (npr. sve vrste obuke za rad na računaru, kursevi stranih jezika, atesti za zavarivače) i organizuje se za potrebe poslodavca koji obezbeđuje zaposlenje po uspešno završenoj obuci ili za potrebe Zavoda. O stečenom znanju i veštini dobija se javna isprava ako se odvija po utvrđenom programu ili potvrda o uspešno završenoj obuci.

1.4.5. Programi obuke za poslove određenog radnog mesta

Lice koje predstavlja višak zaposlenih dodatnom obukom stiče znanja i veštine, koji su potrebni za obavljanje poslova na konkretnom radnom mestu. Dodatna obuka organizuje se za potrebe poslodavca koji obezbeđuje zaposlenje po završetku obuke.

Kada se obuka organizuje za određenog poslodavca, u toku obuke zasniva se radni odnos na određeno vreme, a po završetku obuke, lice koje predstavlja višak zaposlenih zasniva radni odnos na neodređeno vreme.

1.5. Informisanje

Zavod obezbeđuje, licu koje predstavlja višak zaposlenih, sve informacije o slobodnim radnim mestima, o uslovima i načinu zasnivanja radnog odnosa, o aktuelnim programima dodatne obuke i drugim aktivnim merama za zapošljavanje. Informacije se dobijaju neposredno u Zavodu od odgovornog lica na oglasnim tablama Zavoda, sajtu Zavoda na internetu (www.rztr.org.yu) i u informativnim glasilima.

1.6. Posredovanje pri zapošljavanju

Lice koje predstavlja višak zaposlenih dobija stručnu pomoć u traženju i izboru zaposlenja. U tom cilju se posreduje licu koje predstavlja višak zaposlenih radi zapošljavanja na neodređeno i određeno vreme, sa nepunim radnim vremenom, u nižem stepenu stručne spreme, na privremenim i povremenim poslovima i sl.

1.7. Profesionalna orijentacija

Licu koje predstavlja višak zaposlenih obezbeđena je stručna pomoć u izboru i promeni zanimanja.

1.8. Naknade troškova prevoza i selidbe

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da ostvari naknadu troškova prevoza kada učestvuje na oglasu za zapošljavanje kod poslodavca izvan mesta svog prebivališta, a kada se zaposli na neodređeno vreme van mesta svog prebivališta i naknadu troškova selidbe.

1.9. Ostala prava

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ima pravo na besplatne opšte, sanitarne i specijalističke zdravstvene preglede i naknadu troškova izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti za rad, kada zasniva radni odnos ili kada se upućuje nadležnoj komisiji radi utvrđivanja preostale radne sposobnosti.

1.10. Sredstva za ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti

Novčana naknada, zdravstveno i penzijsko i invalidsko osiguranje i sva prava po osnovu nezaposlenosti ostvaruju se iz sredstava Zavoda.

2. Pravo na novčanu naknadu i obaveznu dodatnu obuku

2.1. Novčana naknada

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ostvaruje pravo na novčanu naknadu i obaveznu dodatnu obuku, kao i pravo na penzijsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje i druga prava po osnovu nezaposlenosti.

2.2. Obavezna dodatna obuka

Lice koje predstavlja višak zaposlenih koje se opredeli za pravo na novčanu naknadu i obaveznu dodatnu obuku, za vreme obuke ostvaruje novčanu naknadu uvećanu za deset indeksnih poena ili posebnu novčanu pomoć.

2.3. Sredstva za ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti

Novčana naknada za vreme obavezne dodatne obuke i druga prava ostvaruju se iz sredstava Zavoda, a dodatni iznos novčane naknade ili novčana pomoć za vreme obuke obezbeđuju se iz sredstava teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i sredstava koja se za tu namenu obezbede u skladu sa zakonom ili drugim aktom.

3. Pravo na isplatu jednokratne novčane naknade

3.1. Jednokratna novčana naknada

Lice koje predstavlja višak zaposlenih, ima pravo na isplatu jednokratne novčane naknade u visini deset prosečnih zarada u privredi Republike prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike ili u visini do 6.000,00 dinara za svaku godinu provedenu u radnom odnosu, odnosno staža osiguranja, ako je to za njega povoljnije. Isplata jednokratne novčane naknade vrši se u preduzeću.

3.2. Prijava na evidenciju nezaposlenih

Lice koje predstavlja višak zaposlenih, kome je isplaćena jednokratna novčana naknada, može da se prijavi na evidenciju Zavoda ako se prethodno izjasnilo da je isplatom jednokratne novčane naknade iskoristilo pravo na novčanu naknadu za slučaj nezaposlenosti koja se ostvaruje preko Zavoda.

U slučaju da se lice koje predstavlja višak zaposlenih po isplati jednokratne novčane naknade ponovo zaposli, po isteku tog radnog odnosa, u staž osiguranja za ostvarivanje prava na novčanu naknadu od strane Zavoda ne računa se staž osiguranja pre isplate jednokratne novčane naknade.

3.2.1. Pravo na produženo penzijsko i invalidsko osiguranje

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ostvaruje pravo na produženo osiguranje u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju. Uslov za ostvarivanje ovog prava je da se prijavi na evidenciju nezaposlenih u roku od 42 dana od dana prestanka radnog odnosa i podnese zahtev za produženo osiguranje Republičkom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje, zaposlenih u roku od šest meseci od dana prestanka radnog odnosa.

3.2.2. Pravo na dobrovoljno penzijsko i invalidsko osiguranje

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da ostvari pravo na dobrovoljno penzijsko i invalidsko osiguranje u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju. Da bi ostvario pravo na dobrovoljno penzijsko i invalidsko osiguranje, to lice podnosi zahtev nadležnoj filijali Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje.

3.2.3. Zdravstvena zaštita

Licu koje predstavlja višak zaposlenih obezbeđena je zdravstvena zaštita ukoliko nije zdravstveno osigurano po drugom osnovu (član porodice, odnosno domaćinstva). Ovo pravo ostvaruje se na osnovu Zakona o zdravstvenoj zaštiti, tako što nadležnoj filijali - ispostavi Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje na kojoj to lice ima prebivalište, dostavlja propisani obrazac prijave (obrazac ZO-3), na osnovu kojeg se izdaje zdravstvena knjižica koja se periodično overava u službi za zapošljavanje, u vreme zakazano za redovno javljanje.

Zdravstvena zaštita obezbeđuje se i članovima porodice tog lica, koji nisu zdravstveno osigurani po drugom osnovu.

Pravo na zdravstvenu zaštitu ostvaruje i nezaposleni kome je prestalo pravo na zdravstveno osiguranje.

3.2.4. Ostala prava

Lice koje predstavlja višak zaposlenih kome je isplaćena jednokratna novčana naknada ostvaruje ostala prava po osnovu nezaposlenosti iz dela II, tačka 1) podtač. 1.4, 1.5, 1.6, 1.7. i 1.8.

3.2.5. Sredstva

Sredstva za isplatu jednokratne novčane naknade obezbeđuju se iz sredstava preduzeća, a ako preduzeće nije u mogućnosti da isplati jednokratnu novčanu naknadu koristiće se sredstva teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i sredstva koja se za tu namenu obezbede u skladu sa zakonom ili drugim aktom.

III

MERE ZA ZAPOŠLJAVANJE

Merama za zapošljavanje obezbeđuju se uslovi i podstiče zapošljavanje lica koja predstavljaju višak zaposlenih, i to:

1) utvrđuju se lica koja mogu da se zaposle bez dodatne obuke;

2) utvrđuju se poslodavci koji imaju potrebu za zapošljavanjem na poslovima za čije se obavljanje zahteva stručna sprema i zanimanje koje poseduje lice koje predstavlja višak zaposlenih iz tačke 1) ovog stava;

3) zapošljavanjem lica kod novog poslodavca.

Pored toga, preduzimaju se i sledeće mere:

1. Dodatna obuka

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ima pravo na dodatnu obuku - Obuka za zapošljavanje iz dela II, tač. 1-5.

Lice koje predstavlja višak zaposlenih ima pravo na posebnu obuku, i to za:

1) deficitarna zanimanja kojima se obezbeđuje njegovo zaposlenje;

2) sticanje znanja i veština iz oblasti informatike koji omogućavaju brzo zaposlenje (informatička obuka, "elektronski biznis" i sl);

3) revizore i stečajne upravnike, vođenje poslovnih knjiga i poslove trezora;

4) aktivno traženje posla (namenjeno nezaposlenima koji se teže zapošljavaju, dugo čekaju na posao i invalidnim licima).

2. Sajam zapošljavanja

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da svoje znanje i sposobnosti predstavi zainteresovanim poslodavcima na sajmu zapošljavanja i na taj način obezbedi zaposlenje.

Sajam zapošljavanja organizovaće se na području teritorijalne autonomije i lokalne samouprave.

3. Klub za traženje posla

Lice koje predstavlja višak zaposlenih može da u klubu za traženje posla stiče znanje, sposobnost i veštine za traženje posla. Klub obezbeđuje informacije o slobodnim radnim mestima, nudi individualno i grupno savetovanje, pruža stručnu pomoć u sticanju samopouzdanja i pomaže u nalaženju zaposlenja.

4. Javni radovi

Javni radovi organizuju se na nivou teritorijalne autonomije i lokalne samouprave sa ciljem da se lice koje predstavlja višak zaposlenih ponovo radno aktivira.

Javni radovi organizuju se za održavanje i unapređenje životne sredine, u socijalnim, humanitarnim, kulturnim i drugim delatnostima i održavanju i obnavljanju javne infrastrukture.

5. Samozapošljavanje

Na osnovu zahteva, selekcije i preporuke licu koje predstavlja višak zaposlenih koje ima najviše motiva, interesa i sposobnosti za samostalno obavljanje posla ponudiće se:

(1) poslovni planovi i informacije o ponudi i potražnji na tržištu usluga i proizvodnje;

(2) obuka za osnivanje i vođenje malog biznisa (osnovna znanja iz oblasti poslovanja, finansija, knjigovodstva, tržišta, tehnologije i informatike);

(3) podsticajna sredstva u iznosu od 30.000 dinara;

(4) poslovni inkubator centri - poslovni servis u kojima lice koje predstavlja višak zaposlenih može da dobije sve informacije i usluge ili pomoć u izradi biznis planova, kao i pomoć u vođenju knjigovodstva, pravnu pomoć, usluge marketinga i propagande, konsalting i informacije o mogućnostima kreditiranja;

(5) zapošljavanje stavljanjem u funkciju neiskorišćenih kapaciteta utvrđivanjem tih kapaciteta u restrukturiranim preduzećima koji će se ponuditi licu koje predstavlja višak zaposlenih;

(6) franšizing radi obezbeđenja sigurnijeg poslovanja i opstanka novoosnovanih malih preduzeća ustupanjem licence, uslužnog znaka, robnog znaka ili zajedničkim interesom u plasiranju roba i usluga;

(7) lizing ustupanjem investicione opreme kroz poseban način finansiranja: plaćanje zakupa u ratama ili kupovina u ratama, kreditiranje i ustupanje poslovnog prostora kroz zakup na koji način se obezbeđuje samozapošljavanje lica koja predstavljaju višak zaposlenih u okviru svoje delatnosti i zanimanja;

(8) ustupanjem u zakup neiskorišćenog poljoprivrednog zemljišta i zasada poljoprivrednih preduzeća licu koje predstavlja višak zaposlenih za obavljanje samostalne poljoprivredne proizvodnje.

6. Dekomponovanje i osnivanje malih preduzeća od strane zaposlenih

Odvajanjem pojedinih preduzeća ili delova preduzeća i njihovim osamostaljivanjem omogućava se zapošljavanje viška zaposlenih radi obavljanja proizvodnih, uslužnih i drugih delatnosti.

7. Kooperantski odnosi

Kooperantskim ugovorima se obezbeđuje zapošljavanje viška zaposlenih u malim preduzećima i drugim oblicima udruživanja, uz uvažavanje ekonomskog principa poslovanja.

Za udruživanje deset i više lica koja predstavljaju višak zaposlenih koji osnivaju ortačko društvo, zadrugu i drugi oblik poslovnog udruživanja mogu se odobriti podsticajna sredstva u iznosu od 150.000,00 dinara.

IV

OBIM I IZVORI SREDSTAVA ZA 2002. GODINU

Za realizaciju Programa koriste se sredstva:

1) izdvojena u budžetu Republike Srbije za 2002. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 74/2001), i to:

 

 

(mlrd.din.)

(1)

razdeo 16 - Ministarstvo za rad i zapošljavanje pozicija: Tranzicioni fond

4,45

(2)

razdeo 7 - Ministarstvo finansija i ekonomije: pozicija: Transferi Republičkom zavodu za tržište rada

2,50

 

UKUPNO:

6,95

2) koja se ostvaruju na ime vraćanja pozajmica iz sredstava solidarnosti za zaposlene koji su privremeno ostali bez posla usled ratnih dejstava, a u skladu sa Zakonom o sredstvima solidarnosti za zaposlene koji su privremeno ostali bez posla usled ratnih dejstava ("Službeni glasnik RS", broj 33/99) i Zakonom o prestanku važenja Zakona o sredstvima solidarnosti za zaposlene koji su privremeno ostali bez posla usled ratnih dejstava ("Službeni glasnik RS", broj 29/2001).

3) za isplatu novčane naknade iz dela II tačke 1. koja obezbeđuje Zavod;

4) za namene iz dela II tačke 2. koja se obezbeđuju iz sredstava Zavoda, preduzeća, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave kao i sredstava koja se obezbede za tu namenu u skladu sa zakonom ili drugim aktom;

5) privatizacije;

6) posebnih sredstava, kredita, donacija, poklona, legata i drugih obezbeđenih sredstava.

V

KORISNICI SREDSTAVA

Korisnici sredstava su:

1) lica koja predstavljaju višak zaposlenih u preduzećima, koja su:

(1) ušla u program restrukturiranja i pripreme za privatizaciju;

(2) iskazala višak zaposlenih;

(3) donela program preduzeća u saradnji sa Zavodom, odobren od strane Ministarstva za rad i zapošljavanje ili uz mišljenje Ministarstva za rad i zapošljavanje;

(4) u postupku stečaja i likvidacije.

2) poslodavci koji zapošljavaju lica koja predstavljaju višak zaposlenih sa evidencije Zavoda;

3) nadležno ministarstvo i Zavod.

VI

USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA IZ PROGRAMA

Za korišćenje sredstava korisnici treba da ispunjavaju sledeće uslove:

1) preduzeće:

- da donese program restrukturiranja i pripreme za privatizaciju, poslovni plan i mere za njegovo izvršavanje i program preduzeća, urađen u saradnji sa Zavodom, odobren od Ministarstva za rad i zapošljavanje, za svako preduzeće koje zapošljava više od 50 radnika;

- da je u postupku stečaja i likvidacije,

2) poslodavac:

- da zaposli lice koja predstavlja višak zaposlenih - subvencionisano zapošljavanje,

3) lice koje predstavlja višak zaposlenih:

- da se izjasnilo za isplatu jednokratne novčane naknade;

- da pohađa obaveznu dodatnu obuku koja će mu obezbediti novo zaposlenje, a koju je organizovao Zavod ili poslodavac;

- da se samozapošljava;

- da se udružuje sa drugim nezaposlenima i osniva ortačko društvo, zadrugu ili druge oblike poslovnog udruživanja (kooperantski odnosi).

VII

KORIŠĆENJE SREDSTAVA

1) Sredstva za ostvarivanje Programa iz budžeta Republike Srbije - Fond za tranziciju koriste se na osnovu posebnih programa koje za pojedina preduzeća donosi Vlada Republike Srbije, na osnovu rešenja ministra za rad i zapošljavanje.

Ostalim korisnicima sredstva za ostvarivanje Programa odobrava iz budžeta Republike Srbije - Fond za tranziciju, rešenjem ministar za rad i zapošljavanje, a na predlog stručne radne grupe za razmatranje i ocenu dokumentacije koju su podnela preduzeća i Zavod (za nezaposlene).

2) Stručne i administrativno-tehničke poslove za stručnu radnu grupu obavlja Ministarstvo za rad i zapošljavanje.

VIII

MERE I PODSTICAJI ZA ZAPOŠLJAVANJE

1. Postojeće mere i podsticaji

1.1. Obezbeđivanje kredita od strane Agencije za mala i srednja preduzeća.

1.2. Umanjenje poreza na dobit (poreski kredit) u postojećim i novoosnovanim preduzećima i radnjama prilikom zapošljavanja novih radnika na neodređeno vreme u periodu od dve godine od dana zaposlenja pod uslovom da se u tom periodu ne smanjuje broj zaposlenih.

1.3. Oslobađanje plaćanja poreza na dobit u preduzećima za radno osposobljavanje i profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje invalidnih lica srazmerno učešću tih lica u ukupnom broju zaposlenih.

1.4. Umanjenje poreza na dobit preduzećima u novoosnovanoj poslovnoj jedinici na nedovoljno razvijenim područjima, u trajanju od dve godine, srazmerno učešću ostvarene dobiti u ukupnoj dobiti preduzeća.

1.5. Ne plaća se porez na zarade invalidnih lica zaposlenih u preduzećima za radno osposobljavanje i zapošljavanje invalida.

2. Nove mere i aktivnosti

2.1. Donošenje programa zapošljavanja na nivou teritorijalne autonomije i lokalne samouprave.

Nosilac posla: autonomna pokrajina i lokalna samouprave

Rok: 2002. godina

2.2 Osnivanje saveta za zapošljavanje na nivou teritorijalne autonomije i lokalne samouprave.

Nosilac posla: autonomna pokrajina i lokalna samouprava

Rok: 2002. godina

2.3. Subvencioniranje zapošljavanja:

2.3.1. Za žene preko 50 godina starosti i 20 godina radnog staža i muškarce preko 50 godina starosti i 25 godina radnog staža.

Nosilac posla: Ministarstvo za rad i zapošljavanje i Zavod

Rok: stalna aktivnost

2.3.2. Za nezaposlene roditelje (za jednog roditelja), samohrane roditelje i lica u stanju socijalne potrebe.

Nosilac posla: Ministarstvo za rad i zapošljavanje i Zavod

Rok: stalna aktivnost

2.3.3. Za invalide i druga nezaposlena lica sa faktorima otežanog zapošljavanja.

Nosilac posla: Ministarstvo za rad i zapošljavanje i Zavod

Rok: stalna aktivnosti

2.3.4. Subvencija može da se odobrava u visini doprinosa koji plaća poslodavac u skladu sa zakonom, u trajanju do dve godine.

3. Pojednostavljenje procedure i smanjenje troškova za osnivanje malih preduzeća, radnji, agencija i slično

Nosilac posla: nadležna ministarstva, nadležni organi autonomne pokrajine i lokalna samouprava

Rok: 2002. godina

3.1. Smanjenje troškova otvaranja radnji i agencija i slično.

Nosilac posla: nadležna ministarstva i lokalna samouprava

Rok: 2002. godina

3.2. Smanjenje lokalnih taksi za osnivanje radnji, agencija i slično.

Nosilac posla: lokalna samouprava

Rok: 2002. godina

3.3. Ukidanje dodatnih troškova koje se u nekim okruzima dodaju na takse za izlazak inspekcija.

Nosilac posla: nadležna ministarstva, okruzi i lokalna samouprava

Rok: 2002. godina

3.4. Oslobađanje od plaćanja troškova za izlazak inspekcija iz nadležnih ministarstava u slučajevima samozapošljavanja.

Nosilac posla: nadležna ministarstva

Rok: 2002. godina

3.5. Oslobađanje od gradskih i opštinskih taksi za period od prve tri godine rada nove radnje, agencije i slično u slučaju samozapošljavanja.

Nosilac posla: gradska i opštinska uprava

Rok: 2002. godina

3.6. Izlazak nadležne inspekcije u roku od 48 sati od predaje zahteva za otvaranje radnje, osim delatnosti koje imaju posebne propise iz oblasti zaštite na radu.

Nosilac posla: nadležna ministarstva

Rok: 2002. godina

3.7. Skraćivanje roka za donošenje rešenja o upisu preduzeća u sudski registar i isticanje javnog obaveštenja o potrebnoj dokumentaciji za upis preduzeća u sudski registar.

Nosilac posla: Ministarstvo pravde i lokalne samouprave i privredni sudovi

Rok: 2002. godina

3.8. iznos jednokratne novčane naknade i drugih podsticajnih primanja, koja se isplaćuju u skladu sa Programom, ne predstavljaju zaradu ni dohodak fizičkog lica, pa ne podležu obavezi plaćanja poreza na dohodak građana niti doprinosa za obavezno socijalno osiguranje.

Nosilac posla: Ministarstvo finansija i ekonomije i nadležna ministarstva:

Rok: odmah

3.9. Novi fiskalni stimulansi za novo zapošljavanje.

Nosilac posla: Ministarstvo finansija i ekonomije

Rok: 2002. godina

3.10. Kontrola od strane inspekcije za rad i Zavoda da korisnici novčane naknade i drugih prava koja ostvaruju po ovom programu, ne rade u sivoj ekonomiji.

Nosilac posla: Ministarstvo za rad i zapošljavanje i Zavod

Rok: stalna aktivnost

3.11. Komplementarnost sa programom subvencija preduzećima tako da se subvencije odobravaju uz uslov da preduzeće ima program rešavanja viška zaposlenih.

Nosilac posla: Ministarstvo za rad i zapošljavanje i Ministarstvo za privredu i privatizaciju.

Rok: februar 2002. godine