ODLUKAO USLOVIMA I NAČINU OTVARANJA I UKIDANJA RAČUNA KOD NARODNE BANKE JUGOSLAVIJE("Sl. list SRJ", br. 10/98, 59/99 i 15/2002) |
I UVODNE ODREDBE
1. Ovom odlukom propisuju se uslovi pod kojima se i način na koji se učesnicima u platnom prometu otvaraju i ukidaju računi kod Narodne banke Jugoslavije - Zavoda za obračun i plaćanja (u daljem tekstu: Zavod).
2. Učesnici u platnom prometu kojima se, u skladu sa ovom odlukom, kod Zavoda otvaraju i ukidaju računi jesu pravna lica i radnje bez svojstva pravnog lica koje su dužne da vode poslovne knjige (u daljem tekstu: učesnici).
II RAČUNI KOJI SE OTVARAJU I UKIDAJU KOD ZAVODA
3. Učesnicima se kod Zavoda otvaraju i ukidaju sledeći računi:
1) poslovni računi,
2) uplatni računi javnih prihoda i računi za zajedničku naplatu prihoda,
3) računi za posebne namene i drugi računi u skladu s propisima.
4. Poslovni računi učesnika kod Zavoda su računi na kojima se evidentiraju novčana sredstva koja oni ostvaruju, kojima raspolažu i kojima vrše plaćanja po svim osnovama iz svog poslovanja.
Poslovni računi mogu se otvoriti kao žiro-računi ili kao tekući računi.
Učesnik može imati samo jedan poslovni račun.
5. Uplatni računi javnih prihoda kod Zavoda su računi na kojima se evidentiraju uplate javnih prihoda koje učesnici uplaćuju u izvršavanju svojih obaveza utvrđenih zakonom ili drugim propisom i sa kojih se sredstva raspoređuju korisnicima tih sredstava u skladu s propisima.
Uplatni računi javnih prihoda otvaraju se u skladu sa zakonom i propisima donesenim na osnovu zakona.
Računi za zajedničku naplatu prihoda su računi preko kojih se vrši zajednička naplata prihoda za više korisnika, a koji se tim korisnicima raspoređuju u skladu s propisom, odnosno ugovorom.
6. Računi za posebne namene i drugi računi u skladu s propisima kod Zavoda jesu računi na kojima se evidentiraju sredstva za posebne namene koja učesnici ostvaruju i kojima raspolažu, odnosno računi na kojima se evidentiraju sredstva učesnika prikupljena ili izdvojena u skladu s propisima.
III USLOVI I NAČIN OTVARANJA RAČUNA KOD ZAVODA
7. Zavod otvara račune učesnicima na osnovu pisanog zahteva (u daljem tekstu: zahtev).
Izuzetno od stava 1 ove tačke, Zavod otvara račune i bez zahteva, u skladu sa zakonom i propisom.
8. Zahtev za otvaranje računa učesnici podnose organizacionoj jedinici Zavoda u svom sedištu, odnosno organizacionoj jedinici Zavoda nadležnoj za teritoriju opštine u kojoj je sedište učesnika, ili organizacionoj jedinici Zavoda utvrđenoj opštim aktom donesenim na osnovu Zakona o platnom prometu (u daljem tekstu: Zakon) ako je tim aktom tako utvrđeno.
9. Uz zahtev za otvaranje poslovnog računa kao žiro-računa, učesnici podnose sledeću dokumentaciju:
1) rešenje o upisu učesnika u sudski registar, odnosno registar nadležnog organa ako je za tog učesnika registrovanje propisano, ili akt nadležnog organa o osnivanju učesnika ako učesnik nije osnovan neposredno na osnovu zakona i ako registrovanje za njega nije propisano;
2) obaveštenje organa nadležnog za poslove statistike o razvrstavanju učesnika po delatnostima ako razvrstavanje vrši organ za poslove statistike;
3) zahtev za deponovanje sredstava kod određene banke (banaka) ako se deponovanje, u skladu s propisom, ne vrši kod Narodne banke Jugoslavije, a ugovor o deponovanju sredstava kod banke (banaka) na uvid;
4) kartone deponovanih potpisa lica ovlašćenih za potpisivanje naloga, radi raspolaganja sredstvima sa računa;
5) o veru potpisa lica ovlašćenih za zastupanje - na obrascu OP;
6) dokaz o uplati propisane administrativne takse;
10. Pravno lice, uz zahtev za otvaranje računa delu pravnog lica, podnosi:
1) rešenje o upisu dela pravnog lica u sudski registar, odnosno registar nadležnog organa ako je za deo pravnog lica registrovanje propisano, ili akt nadležnog organa o osnivanju dela pravnog lica ako za deo pravnog lica nije propisana obaveza upisa u registar;
2) izvod iz akta kojim se delu pravnog lica daju ovlašćenja u pravnom prometu;
3) zahtev za deponovanje sredstava kod određene banke (banaka) ako se deponovanje, u skladu s propisima, ne vrši kod Narodne banke Jugoslavije, a ugovor o deponovanju sredstava kod banke (banaka) na uvid;
4) kartone deponovanih potpisa lica ovlašćenih za potpisivanje naloga, radi raspolaganja sredstvima sa računa;
5) overu potpisa lica ovlašćenih za zastupanje dela pravnog lica - na obrascu OP;
6) kopiju obaveštenja o razvrstavanju pravnog lica po delatnostima;
7) broj poslovnog računa pravnog lica;
8) dokaz o uplati propisane administrativne takse;
Ako pravno lice ima poslovni račun u drugoj organizacionoj jedinici Zavoda, uz zahtev za otvaranje računa delu pravnog lica, pored dokumentacije iz stava 1 ove tačke, podnosi i:
1) rešenje o upisu pravnog lica u sudski registar, odnosno registar nadležnog organa ako je za to pravno lice registrovanje propisano, ili akt nadležnog organa o osnivanju pravnog lica ako to lice nije osnovano neposredno na osnovu zakona i ako registrovanje za njega nije propisano;
2) overu potpisa lica ovlašćenih za zastupanje pravnog lica - na obrascu OP.
11. Vojne jedinice i vojne ustanove, uz zahtev za otvaranje poslovnog računa kao žiro-računa, podnose:
1) akt saveznog ministra za odbranu da mogu imati poslovne i druge račune kod Zavoda;
2) akt saveznog ministra za odbranu o razvrstavanju po delatnostima i značaju;
3) kartone deponovanih potpisa lica ovlašćenih za potpisivanje naloga, radi raspolaganja sredstvima sa računa.
12. Stečajni, odnosno likvidacioni upravnik, uz zahtev za otvaranje računa učesniku u stečaju, odnosno likvidaciji, podnosi;
1) rešenje o otvaranju stečajnog, odnosno likvidacionog postupka;
2) obaveštenje organa za poslove statistike o razvrstavanju učesnika po delatnostima ako razvrstavanje vrši organ nadležan za poslove statistike;
3) zahtev za deponovanje sredstava kod određene banke (banaka) ako se deponovanje, u skladu s propisima, ne vrši kod Narodne banke Jugoslavije, a ugovor o deponovanju sredstava kod banke (banaka) na uvid;
4) kartone deponovanih potpisa lica ovlašćenih za potpisivanje naloga, radi raspolaganja sredstvima sa računa učesnika u stečaju, odnosno likvidaciji;
5) zahtev za ukidanje postojećeg poslovnog računa i svih ostalih računa učesnika;
6) nalog za prenos sredstava.
13. Uz zahtev za otvaranje poslovnog računa kao tekućeg računa, pored dokumentacije potrebne za otvaranje žiro-računa, učesnici podnose i ugovor zaključen sa nosiocem platnog prometa koji obavlja depozitno-kreditne poslove.
U ugovoru iz stava 1 ove tačke utvrđuju se iznos i datum do kojih učesnik, u slučaju nedostatka sredstava na računu, može koristiti sredstva sa računa nosioca platnog prometa koji obavlja depozitno-kreditne poslove potpisnika ugovora.
14. Zahtev za otvaranje računa iz tačke 5. stav 3 i tačke 6 ove odluke (u daljem tekstu: ostali računi) pravna lica, po pravilu, podnose istovremeno sa zahtevom za otvaranje poslovnog računa, odnosno kada se za to ukaže potreba.
Pri naknadnom otvaranju ostalih računa, pravna lica podnose:
1) akt kojim je predviđeno otvaranje računa, odnosno kojim su predviđeni namena i način formiranja i korišćenja sredstava (odluka, ugovor, sporazum i dr.);
2) zahtev za deponovanje sredstava kod određene banke (banaka) ako se deponovanje, u skladu s propisima, ne vrši kod Narodne banke Jugoslavije, a ugovor o deponovanju sredstava kod banke (banaka) na uvid;
3) kartone deponovanih potpisa lica ovlašćenih za potpisivanje naloga, radi raspolaganja sredstvima sa računa;
4) dokaz o uplati propisane administrativne takse;
5) broj poslovnog računa pravnog lica;
6) overu potpisa lica ovlašćenih za zastupanje - na obrascu OP (samo za otvaranje računa iz tačke 6 ove odluke).
15. Organizaciona jedinica Zavoda dužna je da, na zahtev učesnika, otvori odgovarajući račun ako su ispunjeni uslovi predviđeni ovom odlukom i da o tome donese rešenje.
Ako organizaciona jedinica Zavoda utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za otvaranje računa, donosi rešenje o odbijanju zahteva za otvaranje računa.
Rešenje o otvaranju, odnosno odbijanju otvaranja računa organizaciona jedinica Zavoda donosi u roku od pet dana od dana prijema zahteva za otvaranje računa.
Protiv rešenja o odbijanju zahteva za otvaranje računa učesnik može, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja, izjaviti žalbu guverneru Narodne banke Jugoslavije.
Rešenje doneseno po žalbi iz stava 4 ove tačke je konačno.
Na postupak otvaranja računa u smislu ove tačke primenjuju se odredbe Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", br. 33/97).
16. Učesnici su dužni da, u roku od tri dana od dana njihovog nastanka, statusne i druge promene koje utiču na već otvorene račune ili podatke koji se vode u registrima ili drugim evidencijama kod Zavoda prijave organizacionoj jedinici Zavoda kod koje se vodi njihov poslovni račun, o čemu prilažu propisanu dokumentaciju.
Promene koje se u smislu stava 1 ove tačke moraju prijaviti jesu statusne promene, promene firme, odnosno naziva, promene sedišta ili adrese, promene delatnosti, promene vrste i obima odgovornosti, promene lica ovlašćenih za zastupanje, promene osnivača i osnivačkog uloga, prestanak rada učesnika i druge promene.
Posledice neblagovremenog prijavljivanja promena iz stava 2 ove tačke snose sami učesnici.
IV UKIDANJE RAČUNA KOD ZAVODA
17. Zavod ukida račune učesnicima na osnovu pisanog zahteva za ukidanje računa.
Izuzetno od stava 1 ove tačke, Zavod ukida račune i bez zahteva za ukidanje računa, u skladu sa zakonom i propisom i zbog davanja netačnih podataka bitnih za otvaranje računa kod Zavoda.
18. Zahtev za ukidanje računa učesnici podnose kada prestanu
da postoje kao pravni subjekti:
1) na osnovu zakona ili drugog propisa;
2) zbog stečaja ili likvidacije;
3) zbog nastalih statusnih promena.
19. Pravnom licu i radnji koji su dali netačne podatke bitne za otvaranje poslovnog računa i drugih računa, Zavod račune ukida po službenoj dužnosti, posle sprovedenog postupka.
20. Učesnicima koji su prestali da postoje na osnovu zakona ili drugog propisa, Zavod račune ukida i ako učesnici nisu podneli zahteve za ukidanje tih računa.
21. Učesnicima nad kojima je otvoren stečajni postupak ili postupak likvidacije, Zavod račune ukida na osnovu zahteva stečajnog, odnosno likvidacionog upravnika.
Uz zahtev iz stava 1 ove tačke, stečajni, odnosno likvidacioni upravnik podnosi dokumentaciju iz tačke 12 ove odluke.
Sredstva sa ukinutog poslovnog računa i ostalih računa učesnika u stečaju, odnosno likvidaciji, organizaciona jedinica Zavoda prenosi na novootvoreni račun učesnika u stečaju, odnosno likvidaciji.
22. Učesnicima kod kojih je nastala statusna promena, organizaciona jedinica Zavoda poslovni račun ukida na zahtev učesnika ili pravnog sledbenika tog učesnika.
Učesnik ili pravni sledbenik tog učesnika, uz zahtev podnosi:
1) rešenje o upisu statusne promene u registar nadležnog organa;
2) rešenje o upisu brisanja učesnika koji je prestao da radi;
3) obaveštenje o brisanju iz statističkog registra učesnika koji je prestao da postoji;
4) nalog za prenos sredstava;
5) dokaz o uplati propisane administrativne takse.
Pravni sledbenik čiji se račun vodi u drugoj organizacionoj jedinici Zavoda, pored dokumentacije iz stava 2 ove tačke, uz zahtev podnosi i:
1) rešenje o upisu u registar lica ovlašćenog za zastupanje pravnog sledbenika;
2) overu potpisa lica ovlašćenog za zastupanje pravnog sledbenika - na obrascu OP.
23. Ako za učesnika kod koga je nastala statusna promena zahtev za ukidanje računa ne podnese ni učesnik ni pravni sledbenik, već lice koje za to ima pravni interes, nadležna organizaciona jedinica Zavoda, posle provere kod nadležnog registarskog suda, ukinuće poslovni račun i sve ostale račune tog učesnika, a sredstva će preneti na račun pravnog sledbenika.
24. Računi delova pravnog lica ukidaju se na osnovu zahteva pravnog lica.
Uz zahtev iz stava 1 ove tačke, pravno lice podnosi:
1) rešenje o upisu brisanja dela pravnog lica u sudski registar, odnosno u registar nadležnog organa ako je za taj deo pravnog lica registrovanje propisano, ili akt nadležnog organa o brisanju dela pravnog lica ako taj deo pravnog lica nije osnovan neposredno na osnovu zakona i ako registrovanje za njega nije propisano;
2) nalog za prenos sredstava;
3) dokaz o uplati propisane administrativne takse.
25. Računi vojnih jedinica i vojnih ustanova ukidaju se na osnovu zahteva saveznog ministra za odbranu.
26. Ukidanjem poslovnog računa učesnika, nadležna organizaciona jedinica Zavoda istovremeno ukida i sve ostale račune tog učesnika.
Ostali računi učesnika mogu se, na zahtev učesnika, ukinuti i pre ukidanja poslovnog računa.
27. Sredstva sa ukinutih računa učesnika nadležna organizaciona jedinica Zavoda prenosi u skladu sa zahtevom učesnika.
Ako se računi ukidaju prema odredbi tačke 20 ove odluke, nadležna organizaciona jedinica Zavoda sredstva sa ukinutih računa prenosi na račun pravnog sledbenika, odnosno na račun učesnika određenog zakonom ili drugim propisom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije određen pravni sledbenik ili drugi učesnik na čiji se račun sredstva prenose, nadležna organizaciona jedinica Zavoda sredstva sa ukinutih računa prenosi na račun kod Zavoda otvoren za sredstva koja se ne koriste.
Sredstva preneta na račun kod Zavoda otvoren za sredstva koja se ne koriste, po isteku roka od 30 dana od dana prenosa, nadležna organizaciona jedinica Zavoda prenosi na odgovarajući poslovni račun Zavoda, sa obavezom da se ta sredstva, na zahtev, vrate.
28. Nadležna organizaciona jedinica Zavoda donosi rešenje o ukidanju računa u roku od osam dana od dana kad se steknu uslovi za ukidanje računa.
Protiv rešenja iz stava 1 ove tačke učesnik može, u roku od 15 dana od dana prijema rešenja, izjaviti žalbu guverneru Narodne banke Jugoslavije.
Rešenje doneseno po žalbi iz stava 2 ove tačke je konačno.
Na postupak ukidanja računa u smislu ove tačke primenjuju se odredbe Zakona o opštem upravnom postupku.
29. Učesnici su dužni da, u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke, nadležnoj organizacionoj jedinici Zavoda podnesu zahtev za usklađivanje, odnosno ukidanje računa koji nisu u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.
Ako na računima čije se ukidanje zahteva ima sredstava, učesnici su dužni da, istovremeno sa zahtevom za ukidanje računa, podnesu i nalog za prenos tih sredstava.
Organizacione jedinice Zavoda su dužne da po isteku roka iz stava 1 ove tačke izvrše kontrolu računa učesnika.
Ako se kontrolom iz stava 3 ove tačke utvrdi da je određeni račun otvoren protivno odredbama ove odluke, a učesnik nije podneo zahtev za njegovo ukidanje, nadležna organizaciona jedinica Zavoda ukinuće taj račun, a sredstva sa tog računa preneti na račun kod Zavoda otvoren za sredstva koja se ne koriste.
30. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Uputstvo o uslovima i načinu otvaranja i ukidanja računa učesnicima u platnom prometu kod Službe za platni promet ("Službeni list SRJ", br. 24/93).
31. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".