ODLUKAO ODRŽAVANJU DNEVNE LIKVIDNOSTI BANKE KADA NA NJENOM POSLOVNOM RAČUNU NEMA DOVOLJNO SREDSTAVA ZA IZVRŠAVANJE DOSPELIH OBAVEZA("Sl. list SRJ", br. 10/99, 34/99, 40/99, 47/99, 56/99, 13/2000 i 16/2002) |
1. Ako posle završene dnevne obrade podataka sa naloga za plaćanje, kojom su obuhvaćeni i nalozi po osnovu uključivanja sredstava u poslovni račun banke, na poslovnom računu banke nema dovoljno sredstava za izvršenje svih njenih dospelih obaveza, Narodna banka Jugoslavije - Zavod za obračun i plaćanja (u daljem tekstu: Zavod) neizvršene naloge banke izdate na teret njenog poslovnog računa izvršavaće narednog radnog dana, prema sledećem redosledu:
1) nalozi za izvršenje obaveza banke po osnovu izvršnih sudskih rešenja, poreskih rešenja i drugih izvršnih rešenja nadležnih organa;
2) nalozi za izmirivanje obaveza prema Narodnoj banci Jugoslavije na osnovu dospelih hartija od vrednosti i drugih instrumenata obezbeđenja plaćanja, otvorenih akreditiva i drugih propisanih ili ugovorenih ovlašćenja i nalozi za naplatu usluga platnog prometa;
3) nalozi drugih poverilaca izdati na osnovu dospelih hartija od vrednosti i drugih instrumenata obezbeđenja plaćanja, otvorenih akreditiva i drugih propisanih ili ugovorenih ovlašćenja;
4) nalozi banke za prenos sredstava sa poslovnog računa na obračunski račun - radi izvršavanja naloga za plaćanje gotovim novcem sa računa učesnika u platnom prometu deponenata banke i drugih naloga izdatih na teret poslovnog računa deponenata banke;
5) nalozi izdati na teret poslovnog računa banke po osnovu realizovanih čekova po tekućim računima građana;
6) nalozi banke za izvršavanje gotovinskih i bezgotovinskih uplata građana u korist pravnih lica;
7) nalozi banke za popunu njene blagajne radi isplata po dinarskim štednim ulozima i tekućim računima građana;
8) (brisana)
9) (brisana)
10) ostali nalozi koje banka izdaje na teret svog poslovnog računa.
2. Naloge iz tačke 1 ove odluke Zavod izvršava prema redosledu iz te tačke.
Naloge u okviru iste odredbe u redosledu iz tačke 1 ove odluke Zavod izvršava prema vremenu njihovog prijema.
3. Naloge iz tačke 1 ove odluke za čije izvršenje nije bilo dovoljno sredstava na poslovnom računu banke, Zavod izvršava narednog radnog dana - na način utvrđen u tački 2 te odluke.
Radnim danima, u smislu ove tačke, ne smatraju se nedelja ni dani državnih praznika, za koje Zavod ne dostavlja izvode o stanju računa.
3a. Narodna banka Jugoslavije može banci koja duže od 60 radnih dana u prethodna tri meseca nije bila u mogyućnosti da održava dnevnu likvidnost, a koja je sa Agencijom federacije za osiguranje depozita i sanaciju banaka zaključila ugovor o privremenoj kupovini potencijalnih gubitaka u smislu člana 5b Zakona o Agenciji federacije za osiguranje depozita i sanaciju banaka ("Službeni list SFRJ", br. 84/89, 63/90 i 20/91) - na zahtev te banke, odložiti rokove dospeća obaveza po osnovu korišćenih kredita i drugih plasmana iz primarne emisije, kao i drugih obaveza banke prema Narodnoj banci Jugoslavije.
Rokove iz stava 1 ove tačke Narodna banka Jugoslavije odlaže posebnim rešenjem guvernera, u okviru utvrđenih kvantitativnih ciljeva i zadataka monetarne politike, i to najduže dve godine od dana dospeća obaveza.
Uz zahtev iz stava 1 ove tačke, banka Narodnoj banci Jugoslavije podnosi program mera za uspostavljanje i održavanje likvidnosti banke, koji je usvojila skupština te banke i za koji je predviđeno da se ostvari najkasnije u roku od godinu dana od dana usvajanja.
Program iz stava 3 ove tačke mora biti zasnovan na bilansu stanja i podbilansu uspeha banke i treba naročito da:
1) sadrži, na osnovu odluke skupštine banke, podatke o načinu učešća pojedinih akcionara banke u ostvarivanju programa (smanjenje akcijskog kapitala radi pokrića gubitka, dokapitalizacija i dr.), kvantifikaciju i dinamiku izvršavanja utvrđenih obaveza, pojedinačno po akcionarima;
2) predvidi obavezu banke da smanji trajna ulaganja kapitala banke u akcije drugih banaka i u akcije preduzeća, kao i iznos i dinamiku tog smanjenja, i da smanji ulaganja kapitala u osnovna sredstva;
3) predvidi obavezu banke da obezbedi da devizna pasiva bude jednaka deviznoj aktivi, sa odstupanjima od najviše 5%, kao i dinamiku ostvarivanja te obaveze;
4) predvidi obavezu banke da svoje troškove poslovanja svede na nivo naplaćenih prihoda, kao i dinamiku ostvarivanja te obaveze.
Banka je dužna da svaka tri meseca, računajući od dana podnošenja zahteva iz stava 1 ove tačke, Narodnoj banci Jugoslavije - Sektoru za poslove kontrole podnosi izveštaj o ukupnom ostvarivanju programa iz stava 3 te tačke i o ostvarivanju pojedinačnh obaveza iz tog programa u smislu stava 4 ove tačke.
Ako banka izveštaj iz stava 5 ove tačke ne podnese u rokovima predviđenim u tom stavu, ili ako program iz stava 3 te tačke ne ostvari prema utvrđenoj kvantifikaciji i utvrđenoj dinamici, Narodna banka Jugoslavije proglasiće dospelim svoja potraživanja odložena u smislu stava 1 ove tačke.
4. Ova odluka stupa na snagu 11. septembra 1999. godine.
Samostalna odredba Odluke o izmenama
Odluke o održavanju dnevne likvidnosti banke kada na
njenom poslovnom računu nema dovoljno sredstava za
izvršavanje dospelih obaveza
("Sl. list SRJ", br. 16/2002)
3. Ova odluka stupa na snagu 11. aprila 2002. godine.