ZAKONO SREDNJOJ ŠKOLI("Sl. glasnik RS", br. 50/92, 53/93, 67/93, 48/94, 24/96, 23/2002 i 25/2002 - ispr.) |
I OSNOVNE ODREDBE
Srednja škola je ustanova za obavljanje delatnosti u oblasti srednjeg obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: škola).
Škola obavlja obrazovno-vaspitnu delatnost ostvarivanjem nastavnog plana i programa.
U školi se stiču opšta i stručna znanja i sposobnosti za dalje školovanje, odnosno za rad, zasnovana na dostignućima nauke, tehnologije, kulture i umetnosti; stiče vaspitanje; neguju moralne i estetske vrednosti; razvijaju fizičke i duhovne sposobnosti ličnosti; svest o humanističkim vrednostima, ličnoj i društvenoj odgovornosti i neguje zaštita zdravlja.
Škola može biti osnovana kao gimnazija, umetnička i stručna škola.
U gimnaziji se stiče opšte obrazovanje za dalje školovanje u trajanju od četiri godine.
U umetničkoj školi stiče se srednje obrazovanje za rad i za dalje školovanje u trajanju od četiri godine.
U stručnoj školi se stiče srednje obrazovanje za rad i za dalje školovanje u trajanju od tri, odnosno četiri godine.
U stručnoj školi može da se stiče stručno osposobljavanje za rad u trajanju do godinu dana, obrazovanje za rad u trajanju od dve godine i specijalističko obrazovanje nakon srednjeg obrazovanja, u trajanju od godinu dana.
Škola ostvaruje nastavni plan i program na srpskom jeziku.
Deo nastavnog plana i programa ili nastavni plan i program u celini, može da se ostvaruje na stranom jeziku uz saglasnost ministra prosvete.
Škola ostvaruje nastavni plan i program na jeziku narodnosti, odnosno dvojezično, u skladu sa ovim zakonom.
Škola ostvaruje nastavni plan i program na jeziku narodnosti, odnosno dvojezično, ako se za to izjasni najmanje 15 učenika u odeljenju prvog razreda.
Škola ostvaruje nastavni plan i program na jeziku narodnosti, odnosno dvojezično i za manje učenika u odnosu na broj utvrđen stavom 2 ovog člana, uz saglasnost Ministarstva prosvete.
Učenici iz st. 2 i 3 ovog člana savlađuju nastavni plan i program srpskog jezika.
Kada se učenik pripadnik narodnosti školuje na srpskom jeziku ima pravo da uči maternji jezik sa elementima nacionalne kulture.
Nastavni plan i program u školi ostvaruju nastavnici, stručni saradnici i saradnici u nastavi.
Svojstvo redovnog, odnosno vanrednog učenika stiče se upisom u školu svake školske godine, pod uslovima utvrđenim ovim zakonom.
U školi su zabranjene aktivnosti kojima se ugrožavaju ili omalovažavaju grupe i pojedinci po osnovu rasne, nacionalne, jezičke, verske ili polne pripadnosti, odnosno političkog opredeljenja, kao i podsticanje takvih aktivnosti.
U školi je zabranjeno fizičko kažnjavanje i vređanje ličnosti učenika.
Zemljište, zgrade i druga sredstva škole koju osniva Republika u državnoj su svojini.
Upravni nadzor nad primenom ovog zakona i propisa donetih na osnovu njega vrši Ministarstvo prosvete i sporta (u daljem tekstu: Ministarstvo prosvete), u skladu sa zakonom.
Ministarstvo prosvete vrši upravni nadzor:
1) nadzorom nad zakonitošću rada škole;
2) nadzorom nad zakonitošću akata škole, kad ona na osnovu zakona rešava o pravima, obavezama i pravnim interesima građana.
Inspekcijski nadzor, kao povereni posao, obavlja opštinska, odnosno gradska uprava.
Stručno-pedagoški nadzor nad radom škole i doma učenika vrši Ministarstvo prosvete.
Ministarstvo prosvete vrši stručno-pedagoški nadzor:
1) praćenjem i kontrolom obavljanja obrazovno-vaspitnog, stručnog i vaspitnog rada škole, odnosno doma učenika;
2) instruktivnim i savetodavnim radom sa nastavnicima, stručnim saradnicima, vaspitačima i saradnicima u nastavi;
3) vrednovanjem kvaliteta rada škole, odnosno doma učenika i vrednovanjem kvaliteta rada nastavnika i saradnika.
II ŠKOLA
Prava građana od opšteg interesa u srednjem obrazovanju i vaspitanju su:
1) srednje obrazovanje redovnih učenika u trogodišnjem i četvorogodišnjem trajanju;
2) srednje obrazovanje redovnih učenika sa posebnim sposobnostima, obdarenih i talentovanih učenika;
3) srednje obrazovanje, obrazovanje i osposobljavanje za rad redovnih učenika ometenih u razvoju;
4) srednje obrazovanje redovnih učenika na jeziku narodnosti, odnosno dvojezično;
5) obrazovanje redovnih učenika za rad u trajanju od dve godine;
6) uporedno srednje obrazovanje učenika koji postižu izvanredne rezultate u učenju;
7) vaspitni rad u domu učenika.
Za ostvarivanje prava građana iz stava 1 ovog člana Vlada Republike Srbije (u daljem tekstu: Vlada) osniva školu.
Vlada utvrđuje broj, strukturu i prostorni raspored škola (u daljem tekstu: mreža škola).
Uslovi za osnivanje škole su:
1) da postoje potrebe za školovanje određenih kadrova;
2) da te potrebe ne mogu da se zadovoljavaju u postojećim školama;
3) da su obezbeđena sredstva za osnivanje i rad škole i da škola može da raspolaže tim sredstvima.
Aktom o osnivanju škole utvrđuje se jezik na kome će se ostvarivati nastavni plan i program.
Drugo pravno ili fizičko lice osniva školu aktom o osnivanju u skladu sa zakonom.
Škola može da se osnuje i za obrazovanje učenika sa posebnim sposobnostima, odnosno talentovanih učenika.
Umetnička škola može da obavlja i delatnost osnovnog muzičkog, odnosno baletskog obrazovanja.
Škola za učenike ometene u razvoju može da obavlja i delatnost osnovnog obrazovanja i vaspitanja.
Škola može da obezbeđuje smeštaj i ishranu učenika (u daljem tekstu: škola sa domom).
Škola može da obavlja i drugu delatnost kojom se doprinosi unapređivanju i kvalitetnijem obavljanju obrazovno-vaspitne delatnosti.
Saglasnost na proširenje delatnosti daje Ministarstvo prosvete.
Na vaspitni rad u domu učenika shodno se primenjuju odredbe ovog zakona.
Škola može da počne sa radom i da obavlja delatnost ako ima: propisan školski prostor, spremu, nastavna sredstva i potreban broj nastavnika i stručnih saradnika u radnom odnosu na neodređeno vreme i dovoljan broj učenika.
Ministar prosvete propisuje bliže uslove iz stava 1 ovog člana i utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti škole.
Škola obavlja delatnost u svom sedištu.
Škola može da obavlja delatnost van sedišta kada Ministarstvo prosvete za to da saglasnost.
Škola može da obavlja delatnost van teritorije Republike kada Ministarstvo prosvete za to da saglasnost.
Škola sa sedištem van teritorije Republike može da obavlja delatnost na teritoriji Republike na osnovu odobrenja Ministarstva prosvete.
Ako škola ne obavlja delatnost na propisan način Ministarstvo prosvete određuje rok za otklanjanje nepravilnosti i nedostataka, koji ne može da bude duži od jedne godine.
Školi koja ne ispuni propisane uslove u roku iz stava 1 ovog člana, Ministarstvo prosvete zabranjuje rad o čemu obaveštava osnivača.
Škola se ukida pod uslovima i po postupku utvrđenim zakonom.
Učenicima škole koja se ukida, obezbeđuje se nastavljanje obrazovanja u drugoj odgovarajućoj školi.
U slučaju neposredne ratne opasnosti, ratnog stanja ili drugih vanrednih okolnosti, ministar prosvete donosi poseban nastavni plan i program, uputstvo o organizaciji i radu škole i određuje škole koje nastavljaju sa radom.
III ŠKOLOVANJE
1. Nastavni plan i program
Osnova za donošenje nastavnog plana i programa stručne i umetničke škole je obrazovni profil.
Obrazovni profil, u smislu ovog zakona, obuhvata opšte i stručne sadržaje zasnovane na dostignućima nauke, tehnologije, kulture i umetnosti neophodne za obavljanje poslova određenog stepena složenosti u okviru područja rada, odnosno za dalje školovanje.
Nastavni plan i program donosi ministar prosvete.
Nastavni plan i program verske nastave sporazumno donose ministar prosvete i sporta (u daljem tekstu: ministar prosvete) i ministar vera, na usaglašeni predlog tradicionalnih crkava i verskih zajednica (Srpska pravoslavna crkva, Islamska zajednica, Katolička crkva, Slovačka evangelička crkva a.v, Jevrejska zajednica, Reformatska hrišćanska crkva i Evangelička hrišćanska crkva a.v.), u skladu sa zakonom.
Vlada Republike Srbije obrazuje komisiju za usaglašavanje predloga programa verske nastave tradicionalnih crkava i verskih zajednica, predloga udžbenika i drugih nastavnih sredstava, za davanje mišljenja ministru prosvete u postupku izbora prosvetnih savetnika za versku nastavu i za praćenje organizovanja i ostvarivanja programa verske nastave.
Nastavni plan i program za talentovane učenike ministar prosvete može da donese kao jedinstven za osnovnu i srednju školu.
Nastavni plan i program za učenike ometene u razvoju donosi se za svaku vrstu i stepen ometenosti u razvoju.
Osnove programa vaspitnog rada u školi sa domom i način njegovog ostvarivanja utvrđuje ministar prosvete.
Škola koristi udžbenike i nastavna sredstva koje odobri ministar prosvete.
Udžbenike i druga nastavna sredstva za versku nastavu odobrava ministar prosvete na usaglašeni predlog tradicionalnih crkava i verskih zajednica, u skladu sa zakonom.
Nastavni plan i program sadrži obavezne, izborne i fakultativne oblike obrazovno-vaspitnog rada.
Nastavnim planom utvrđuju se nastavni predmeti, sedmični i godišnji broj časova za svaki predmet i njihov raspored po razredima.
Nastavnim programom određuju se cilj, zadaci i sadržaj svakog predmeta, način izvršavanja programa i sadržaj i način polaganja ispita.
2. Obrazovno-vaspitni rad
Obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada su nastava - teorijska, praktična i vežbe, dodatni rad, dopunski rad, praksa i praktični rad kada su određeni nastavnim planom i programom; pripremni i društveno-korisni rad ako se u toku školske godine ukaže potreba za njim.
Obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada za vanrednog učenika mogu biti: nastava, pripremni, praktični i konsultativno-instruktivni rad.
Izborni predmeti su verska nastava i drugi predmet etičko-humanističkog sadržaja koji utvrdi ministar prosvete i ostvaruju se u skladu sa nastavnim planom i programom za odgovarajuću školu, bez obzira na broj učenika.
Učenik je obavezan da prilikom upisa u prvi i svaki naredni razred škole izabere jedan od predmeta iz stava 3 ovog člana.
Predmet koji je učenik izabrao obavezan je za učenika u toj školskoj godini.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada su: nastava jezika narodnosti sa elementima nacionalne kulture, drugog stranog jezika i predmeta potrebnih za dalje školovanje, stručno osposobljavanje ili razvoj učenika i vannastavni oblici - hor, ekskurzija, kulturno-umetničke, tehničke, pronalazačke, humanitarne, sportsko-rekreativne i druge aktivnosti.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada obavezni su za učenike koji se za njih opredele.
Škola do 15. septembra donosi godišnji program rada kojim se utvrđuje vreme, mesto, način i nosioci ostvarivanja nastavnog plana i programa.
Nastavni plan i program ostvaruje se u školi u toku školske godine koja počinje 1. septembra, a završava se 31. avgusta naredne godine.
Obrazovno-vaspitni rad organizuje se u dva polugodišta. Učenici imaju zimski, prolećni i letnji raspust. Zimski raspust traje tri a prolećni jednu sedmicu.
Kalendar obrazovno-vaspitnog rada u toku školske godine utvrđuje Ministarstvo prosvete i objavljuje ga pre početka školske godine. Odstupanje od školskog kalendara pojedinačno odobrava Ministarstvo prosvete.
Ako škola u toku školske godine odstupi od kalendara iz stava 3 ovog člana, nastavlja sa radom sve dok ne ostvari nastavnim planom i programom utvrđen broj časova nastave.
U gimnaziji učenik može da ima do 31 čas nastave sedmično, u stručnoj i umetničkoj školi do 33, a u baletskoj školi do 41 čas.
Kada učenik škole iz stava 1 ovog člana stiče obrazovanje na jeziku narodnosti, odnosno dvojezično, ima dva časa nastave sedmično više.
Učenik može da ima do četiri časa fakultativne nastave sedmično.
Čas teorijske nastave i vežbi traje 45 minuta, a praktične nastave 60 minuta. Za učenike ometene u razvoju može se propisati nastavnim planom i programom kraće trajanje časa.
Nastava se izvodi u odeljenju do 30 učenika, grupi, odnosno pojedinačno, u skladu sa nastavnim planom i programom.
Odeljenje, odnosno vaspitna grupa učenika ometenih u razvoju može biti do 10, a sa višestrukom ometenošću i za praktičnu nastavu do šest učenika.
Praktičnu nastavu i praksu škola može da ostvaruje u saradnji sa preduzećem, ustanovom ili drugom organizacijom.
Vreme, način i uslovi za ostvarivanje praktične nastave i prakse utvrđuju se ugovorom.
Dodatni rad ostvaruje se za učenika koji postiže izuzetne rezultate i pokazuje interesovanje za produbljivanje znanja iz određenog predmeta.
Dopunski rad škola ostvaruje sa učenicima koji zaostaju u savlađivanju programa iz pojedinih nastavnih oblasti.
Pripremni rad škola ostvaruje za redovnog učenika koji se zbog bolesti upućuje na polaganje razrednog ispita i za vanrednog učenika.
Škola može da osnuje učeničku zadrugu u cilju razvijanja vannastavnih aktivnosti.
Sredstva stečena prodajom proizvoda, odnosno usluga zadruge, praksom i praktičnim radom učenika koriste učenici škole.
Pravila rada zadruge utvrđuju se statutom škole i posebnim pravilnikom.
Škola prati razvoj učenika i pomaže mu u izboru daljeg obrazovanja i profesionalnog osposobljavanja.
U školi se obezbeđuju uslovi za društvene, tehničke, humanitarne, kulturne i sportske aktivnosti koje doprinose razvoju ličnosti učenika.
3. Ogled u školi
Škola može određeno vreme da izvodi ogled radi provere vrednosti novih sadržaja, oblika, metoda, organizacije rada i nastavnih sredstava (u daljem tekstu: ogled).
Odobravanje ogleda i nastavni plan i program ogleda donosi Ministarstvo prosvete.
Za vreme izvođenja ogleda ne mogu se vršiti statusne i programske promene u školi koje utiču na njegovo izvođenje.
Učenik škole u kojoj se izvodi ogled ima ista prava kao i učenik odgovarajuće škole.
IV UČENICI
1. Upis učenika
U školu može da se upiše lice koje je završilo osnovnu školu.
Lice koje je završilo osnovnu školu u inostranstvu može da se upiše u školu ako mu se nostrifikuje svedočanstvo.
U muzičku, odnosno baletsku školu može da se upiše lice koje je završilo osnovnu muzičku, odnosno baletsku školu, a lice koje nije završilo tu školu, ako prethodno položi ispit na nivou programa tog obrazovanja.
Lice koje nije završilo osnovnu školu, a završilo je osnovnu muzičku ili baletsku školu može da se upiše u muzičku, odnosno baletsku školu radi pohađanja nastave iz umetničkih i stručnih predmeta.
U stručnu školu, radi sticanja specijalizacije, može da se upiše lice sa završenom odgovarajućom školom, koje ima najmanje dve godine radnog iskustva. Nastavnim planom i programom utvrđuje se koja je škola odgovarajuća za sticanje specijalizacije.
U školu za učenike ometene u razvoju upisuje se lice na osnovu rešenja kojim se utvrđuje vrsta i stepen ometenosti u razvoju, a koje donosi opštinska uprava u skladu sa zakonom.
Predlog za utvrđivanje, odnosno ponovno utvrđivanje vrste i stepena ometenosti u razvoju može da podnese roditelj, škola, odnosno zdravstvena ustanova.
Rešenjem o utvrđivanju vrste i stepena ometenosti u razvoju učenika utvrđuje se vrsta i stepen ometenosti u razvoju i profesionalno usmeravanje učenika.
Škola predlaže broj učenika za upis Ministarstvu prosvete do 31. decembra.
Ministarstvo prosvete donosi do 31. marta odluku o broju učenika za upis u škole koje osniva Republika.
Upis u prvi razred vrši se na osnovu konkursa u junskom roku.
Ministarstvo prosvete raspisuje do 1. maja zajednički konkurs za sve škole koje osniva Republika.
Konkurs sadrži i obaveštenje o jeziku na kome se ostvaruje nastavni plan i program.
Škola vrši upis radi sticanja stručne osposobljenosti, prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije uz saglasnost Ministarstva prosvete.
Kandidat za upis u gimnaziju ili stručnu školu u četvorogodišnjem trajanju polaže kvalifikacioni ispit.
Kandidat za upis u umetničku školu, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti, školu za učenike sa posebnim sposobnostima, školu u kojoj se deo nastave ostvaruje na stranom jeziku i školu za talentovane učenike polaže prijemni ispit.
Kandidat za upis u školu ima pravo da polaže kvalifikacioni, odnosno prijemni ispit na jeziku na kome je završio osnovnu školu.
Pravo na rangiranje radi upisa stiče kandidat koji je položio kvalifikacioni, odnosno prijemni ispit.
Redosled kandidata za upis u školu utvrđuje se na osnovu uspeha na kvalifikacionom, odnosno prijemnom ispitu i uspeha u prethodnom školovanju.
Kandidati za upis u školu u dvogodišnjem i trogodišnjem trajanju rangiraju se prema uspehu postignutom u osnovnoj školi.
Kandidati za upis na specijalizaciju rangiraju se prema uspehu u prethodnom obrazovanju i prema drugim uslovima utvrđenim nastavnim planom i programom specijalizacije.
Izuzetno od stava 1 ovog člana kvalifikacioni ispit ne polaže kandidat koji je završio osnovnu školu ili jedan od poslednja dva razreda ove škole u inostranstvu i kandidat za školu za učenike ometene u razvoju.
Ministar prosvete utvrđuje: sadržinu, vreme, mesto i način polaganja kvalifikacionog, odnosno prijemnog ispita; osnove, merila i postupak za rangiranje i upis u školu; bliže uslove za vrednovanje učešća učenika osmog razreda na takmičenjima i vrste takmičenja čija se mesta vrednuju.
Ako je učenik u osnovnoj školi učio dva strana jezika, ima pravo da pri upisu u I razred škole izabere jedan od tih jezika, ukoliko nastavnim planom i programom nije predviđeno obavezno učenje određenog stranog jezika.
Redovan učenik pohađa nastavu i izvršava druge utvrđene obaveze.
Redovan učenik prvog razreda ne može biti stariji od 17 godina.
Nastavnim planom i programom umetničke škole i škole za učenike ometene u razvoju može se utvrditi druga starosna granica za upis u školu.
Vanredni učenik polaže ispite i izvršava druge utvrđene obaveze.
Učenik ima svojstvo redovnog učenika u jednoj školi, osim ako se uporedo školuje u umetničkoj školi.
Redovan učenik može uporedo da savlađuje nastavni plan i program, odnosno deo nastavnog plana i programa za drugi obrazovni profil, kao vanredan učenik.
Učenik koji prelazi u drugu školu radi završavanja započetog školovanja u istom trajanju, polaže dopunske ispite iz predmeta koji nisu bili utvrđeni nastavnim planom i programom koji je učenik započeo da savlađuje, u rokovima utvrđenim rešenjem, saglasno opštem aktu škole.
Učenik upisan u školu radi prekvalifikacije, polaže ispite iz stručnih predmeta koje odredi nastavničko veće škole.
Učenik upisan u školu radi dokvalifikacije polaže dopunske ispite iz predmeta čiji sadržaji nisu pretežno isti, iz predmeta koji nisu bili utvrđeni nastavnim planom i programom i ispite završnog razreda, o čemu odluku donosi nastavničko veće škole.
Škola sa domom prima učenika na početku školske godine na osnovu konkursa.
Osnove i merila za rangiranje kandidata za prijem u školu sa domom utvrđuje ministar prosvete.
2. Ocenjivanje učenika
Uspeh učenika iz predmeta i vladanje ocenjuju se.
Ocena je javna i saopštava se učeniku sa obrazloženjem.
Uspeh učenika u učenju izražava se ocenom: odličan (5), vrlo dobar (4), dobar (3), dovoljan (2) i nedovoljan (1). Ocena nedovoljan (1) je negativna.
Uspeh učenika iz izbornih predmeta ocenjuje se opisno, na osnovu kriterijuma koje utvrdi ministar prosvete.
Ministar prosvete, na zajednički predlog Ministarstva vera i tradicionalnih crkava i verskih zajednica, utvrđuje kriterijume i način ocenjivanja učenika koji pohađa versku nastavu.
Ocena iz izbornog predmeta ne utiče na opšti uspeh učenika.
Vladanje učenika izražava se ocenom: primerno (5), vrlo dobro (4), dobro (3), dovoljno (2) i nezadovoljavajuće (1).
Uspeh redovnog učenika ocenjuje se u toku obrazovno-vaspitnog rada i to najmanje dva puta u toku polugodišta, a zaključna ocena i ocena iz vladanja utvrđuju se na kraju polugodišta i završetku obrazovno-vaspitnog rada.
Zaključnu ocenu na predlog predmetnog nastavnika i ocenu iz vladanja na predlog odeljenjskog starešine utvrđuje odeljenjsko veće.
Način, postupak i kriterijume o ocenjivanju učenika bliže utvrđuje ministar prosvete.
Opšti uspeh utvrđuje se za učenika koji je završio razred na osnovu aritmetičke sredine ocene iz vladanja i pozitivnih ocena svih obaveznih predmeta jednog razreda, i to:
- odličan uspeh - ako ima srednju ocenu najmanje 4,50;
- vrlo dobar uspeh - ako ima srednju ocenu od 3,50 zaključno sa 4,49;
- dobar uspeh - ako ima srednju ocenu od 2,50 zaključno sa 3,49;
- dovoljan uspeh - ako ima srednju ocenu do 2,49.
Ocene iz fakultativnih predmeta ne utiču na opšti uspeh učenika.
Učenik može biti zbog bolesti ili nekog telesnog nedostatka privremeno ili za određenu školsku godinu oslobođen, delimično ili u celini, nastave fizičkog vaspitanja.
Odluku o oslobađanju učenika od nastave fizičkog vaspitanja i ocenjivanju donosi nastavničko veće na osnovu predloga lekara.
Učenik koji postiže izuzetne rezultate u učenju ima pravo da završi školovanje u roku kraćem od predviđenog.
Učenik iz stava 1 ovog člana ima pravo da polaganjem ispita završi započeti i naredni razred. Nastavničko veće utvrđuje ispunjenost uslova za ostvarivanje prava.
Kada učenik, koji postiže izuzetne rezultate u učenju, uporedo savlađuje drugi nastavni plan i program ili njegov deo kao vanredan učenik, ne plaća školarinu.
Uspeh učenika ocenjuje se i na ispitu.
Ispiti se polažu po predmetima i razredima.
U školi se polažu: razredni, popravni, dopunski, završni, maturski, ispit za proveru stručne osposobljenosti. U muzičkoj, odnosno baletskoj školi polaže se i godišnji ispit.
Ispiti iz stava 3 ovog člana polažu se pred ispitnom komisijom koju čine najmanje tri člana od kojih su najmanje dva stručna za predmet. Članove ispitne komisije određuje direktor škole.
Opštim aktom škole utvrđuju se rokovi za polaganje ispita.
Vanredan učenik polaže ispit iz svakog predmeta utvrđenog nastavnim planom i programom, osim iz predmeta fizičko vaspitanje ako je stariji od 20 godina i predmeta odbrana i zaštita ako je odslužio vojni rok.
Vladanje vanrednog učenika ne ocenjuje se.
Razredni ispit polaže učenik koji iz opravdanih razloga nije prisustvovao nastavi više od jedne trećine predviđenog broja časova, a ocenjivanjem se utvrdi da nije savladao nastavni plan i program.
Učenici polažu razredni ispit iz predmeta iz koga nije organizovana nastava najmanje za jednu trećinu ukupnog godišnjeg broja časova nastave.
Razredni ispit polaže učenik u junskom i avgustovskom ispitnom roku.
Popravni ispit polaže učenik koji na kraju drugog polugodišta ili na razrednom ispitu ima do dve nedovoljne ocene iz obaveznih predmeta.
Učenik polaže popravni ispit u školi u kojoj stiče obrazovanje u avgustovskom, a učenik završnog razreda u junskom i avgustovskom ispitnom roku.
Učenik završnog razreda koji nije položio popravni ispit završava razred u narednoj školskoj godini u istoj školi kao vanredan učenik, polaganjem ispita iz predmeta iz koga nije položio ispit.
Učenik je završio razred kada na kraju školske godine ima pozitivne ocene iz svih obaveznih predmeta.
Redovan učenik se upućuje da ponavlja razred kada na kraju drugog polugodišta ima najmanje tri negativne ocene iz obaveznih predmeta, kada ne pristupi polaganju razrednog, odnosno popravnog ispita ili ga ne položi, a u umetničkoj školi ako dobije negativnu ocenu iz glavnog predmeta na godišnjem ispitu.
Redovan učenik ima pravo jedanput da ponovi razred u toku školovanja.
Učenik iz st. 1 i 2 ovog člana ima pravo da se upiše u odgovarajući razred najkasnije do 31. avgusta.
Završni ispit polaže učenik na kraju dvogodišnjeg i trogodišnjeg obrazovanja, maturski ispit - na kraju četvorogodišnjeg obrazovanja, specijalistički ispit - na kraju specijalizacije, a ispit za stručnu osposobljenost na kraju stručnog osposobljavanja.
Ispit iz stava 1 učenik polaže u školi u kojoj je završio razred u junskom i avgustovskom ispitnom roku.
Uspeh učenika na ispitu iz stava 1 ovog člana ocenjuje se brojčano, prosečnom ocenom.
Učenik koji je popravni ispit polagao u junskom ispitnom roku polaže ispit iz stava 1 ovog člana u avgustovskom ispitnom roku.
Redovan učenik koji ne položi ispit iz stava 1 ovog člana u avgustovskom ispitnom roku može taj ispit da polaže, kao vanredan učenik, u ispitnim rokovima utvrđenim opštim aktom škole.
3. Prava, obaveze i odgovornosti učenika
Učenik ima pravo i dužnost da redovno pohađa nastavu i izvršava školske obaveze, da se ponaša u skladu sa školskim propisima i da se odgovorno odnosi prema imovini škole, učenicima, nastavnicima i drugim radnicima škole.
Učenik koji se ističe u učenju pohvaljuje se ili nagrađuje.
Opštim aktom škole određuju se uslovi i način za dodeljivanje pohvala i nagrada.
Kao poseban oblik priznanja u toku školovanja učeniku se dodeljuje diploma ili nagrada za izuzetan opšti uspeh, odnosno za izuzetan uspeh iz pojedinih nastavnih oblasti ili predmeta.
Vrste diploma, odnosno nagrada, način i uslove za njihovo dodeljivanje utvrđuje ministar prosvete.
Učenik može da odgovara disciplinski i materijalno.
Učenik može da odgovara samo za povredu obaveze koja je u vreme izvršenja bila utvrđena ovim zakonom i opštim aktom škole.
Učenik koji učini materijalnu štetu, namerno ili iz krajnje nepažnje dužan je da je nadoknadi u skladu sa zakonom.
Za povredu obaveze učeniku može da se izrekne vaspitno-disciplinska mera: opomena ili ukor odeljenjskog starešine, ukor odeljenjskog veća, direktora ili nastavničkog veća i isključenje iz škole o čemu odlučuje nastavničko veće.
Za povredu obaveze učeniku u školi sa domom, može da se izrekne vaspitno-disciplinska mera: opomena, ukor direktora i isključenje iz doma o čemu odlučuje pedagoško veće.
Vaspitno-disciplinska mera izriče se za školsku godinu u kojoj je učinjena povreda obaveze učenika.
Teža povreda obaveze učenika je: prepravka podataka u svedočanstvu, diplomi, đačkoj knjižici i drugim javnim ispravama koje izdaju škola, druga organizacija ili organ; prepravka ili dopisivanje podataka u evidenciji koju vodi škola; političko organizovanje i delovanje učenika u školi; krađa imovine škole, preduzeća, ustanove, druge organizacije ili učenika; nepridržavanje propisa o zaštiti na radu; podstrekivanje, davanje, odnosno pomaganje učeniku i upotreba alkohola ili narkotičnog sredstva; izazivanje, odnosno učestvovanje u tuči u školi, na praksi ili javnom mestu; posedovanje oružja; izražavanje nacionalne i verske netrpeljivosti; neopravdano izostajanje sa nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada više od 25 časova u toku školske godine i nepridržavanje pravila o životu i radu u školi sa domom.
4. Zaštita prava učenika
Učesnik konkursa, njegov roditelj ili staratelj koji smatra da konkurs za upis nije sproveden na utvrđeni način i da su time povređena njegova prava, ima pravo da podnese žalbu direktoru škole u roku od 24 časa od objavljivanja rešenja o prijemu učenika.
Direktor škole odlučuje o žalbi iz stava 1 ovog člana u roku od tri dana od dana njegovog podnošenja.
Učenik, njegov roditelj, odnosno staratelj, nezadovoljan zaključnom ocenom po završetku nastave u drugom polugodištu ima pravo da podnese žalbu direktoru u roku od 24 časa od prijema svedočanstva.
Direktor škole uputiće učenika iz stava 1 na polaganje ispita ako je ocena izvedena protivno zakonu ili ako oceni da je žalba iz drugih razloga osnovana.
Učenik, njegov roditelj, odnosno staratelj ima pravo da podnese žalbu direktoru škole u roku od 24 časa ako je ispit iz člana 52 stav 3 organizovan protivno odredbama ovog zakona, propisima donetim na osnovu njega i opštem aktu škole.
Direktor će poništiti ispit ako utvrdi da je obavljen protivno odredbama ovog zakona i propisima donetim na osnovu njega i uputiti učenika na ponovno polaganje ispita.
Ispit iz st. 2 i 4 ovog člana se polaže u roku od tri dana od dana podnošenja žalbe pred komisijom koju obrazuje direktor.
Komisiju čine tri člana od kojih su dva nastavnici predmeta iz kojeg se polaže ispit. Nastavnik na čiji predlog je utvrđena osporena ocena ne može biti član komisije.
Ocena komisije je konačna.
Učenik ili njegov roditelj, odnosno staratelj ima pravo da podnese žalbu školskom odboru protiv rešenja o isključenju učenika iz škole, odnosno rešenja o isključenju iz doma, u roku od 24 časa od uručenja rešenja.
Žalba na rešenje o isključenju učenika iz škole, odnosno doma odlaže njeno izvršenje do donošenja drugostepenog rešenja.
Školski odbor donosi drugostepeno rešenje u roku od 15 dana od dana podnošenja žalbe.
Učenik ili učesnik konkursa, njegov roditelj ili staratelj koji smatra da su mu povređena prava utvrđena ovim zakonom donošenjem ili nedonošenjem odluke ima pravo da podnese zahtev za zaštitu prava Ministarstvu prosvete u roku od osam dana od dana saznanja za povredu svojih prava.
Ako oceni da je zahtev iz stava 1 ovog člana osnovan, Ministarstvo prosvete će u roku od osam dana od dana prijema zahteva da upozori školu i da primeran rok za otklanjanje povrede zakona.
Ako škola ne postupi po upozorenju iz stava 2 ovog člana, Ministarstvo prosvete će odlučiti o zahtevu.
Redovan učenik koji se ispisao iz škole može da se upiše u drugu školu u roku od 7 dana od dana uručenja ispisnice.
Učenik iz stava 1 ovog člana koji se ne upiše u propisanom roku ima pravo da naredne školske godine izvrši ponovni upis u isti razred.
V NASTAVNICI, STRUČNI SARADNICI, VASPITAČI I SARADNICI U NASTAVI
Nastavnik, stručni saradnik, saradnik u nastavi i vaspitač u školi sa domom (u daljem tekstu: nastavnik, odnosno saradnik) zasniva radni odnos u školi, na osnovu konkursa, u skladu sa ovim zakonom.
Nastavnik izvodi nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada predviđene nastavnim planom i programom.
Stručni saradnik obavlja stručne poslove psihologa, pedagoga, bibliotekara, socijalnog i zdravstvenog radnika, programera i andragoga kada se obrazuju odrasli, a od značaja za ostvarivanje obrazovno-vaspitnog rada po programu koji donosi Ministarstvo prosvete.
Vaspitač u školi sa domom ostvaruje vaspitni rad sa učenicima.
Saradnik u nastavi učestvuje u pripremi laboratorijskih vežbi, izvođenju i demonstriranju postupka, tehničko-tehnološkoj pripremi, izvođenju dela praktične nastave i drugih poslova pod neposrednim rukovodstvom nastavnika.
Poslove nastavnika, odnosno saradnika ima pravo da obavlja lice koje, osim uslova utvrđenih zakonom:
1. ima odgovarajući stepen i vrstu stručne spreme;
2. ima odgovarajuću psihičku i fizičku sposobnost za rad sa učenicima;
3. nije pravosnažnom presudom osuđivano za krivična dela učinjena protiv ustavnog poretka, teritorijalnog integriteta, dostojanstva ličnosti i morala, službene dužnosti za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora u trajanju najmanje šest meseci.
Uslovi iz stava 1 ovog člana dokazuju se prilikom zasnivanja radnog odnosa i proveravaju u toku rada.
Teorijsku nastavu i vežbe u školi može da izvodi lice koje ima najmanje odgovarajuće visoko obrazovanje.
Teorijsku nastavu i vežbe iz stručnih predmeta u medicinskoj školi može da izvodi lice koje ima visoko obrazovanje i odgovarajuću specijalizaciju.
Teorijsku nastavu i vežbe može da izvodi i lice koje ima odgovarajuće više obrazovanje ako se za određeni predmet ne školuju nastavnici sa visokim obrazovanjem.
Izuzetno od st. 1 do 3 ovog člana teorijsku nastavu iz igračkih predmeta u baletskoj školi može da izvodi lice koje ima najmanje završenu srednju baletsku školu, 10 godina igračke prakse i koje je položilo ispite iz psihologije i pedagogije na odgovarajućem fakultetu.
Praktičnu nastavu može da izvodi lice koje ima najmanje srednje obrazovanje i specijalizaciju nakon srednje škole.
Izuzetno od stava 5 ovog člana praktičnu nastavu može izvoditi lice koje ima srednje obrazovanje ako se za tu nastavu ne obrazuju nastavnici sa specijalizacijom.
Poslove stručnog saradnika može da obavlja lice sa odgovarajućim visokim obrazovanjem.
Poslove vaspitača u školi sa domom može da obavlja lice koje ispunjava uslove za nastavnika ili stručnog saradnika odgovarajuće škole.
Poslove vaspitača u domu učenika može da obavlja lice koje ima odgovarajuće visoko obrazovanje.
Poslove saradnika u nastavi može da obavlja lice sa odgovarajućim srednjim obrazovanjem.
Vrstu stručne spreme nastavnika, odnosno saradnika utvrđuje ministar prosvete.
Vrstu stručne spreme nastavnika verske nastave utvrđuje ministar prosvete na zajednički predlog Ministarstva vera i tradicionalnih crkava i verskih zajednica.
Listu nastavnika verske nastave utvrđuje ministar prosvete na predlog tradicionalnih crkva i verskih zajednica.
Nastavnika verske nastave upućuje u školu tradicionalna crkva i verska zajednica sa utvrđene liste za svaku školsku godinu.
Nastavnik, odnosno saradnik škole za učenike ometene u razvoju, osim uslova iz člana 70 mora biti osposobljen za rad sa tim učenicima.
Program i način osposobljavanja za rad sa učenicima ometenim u razvoju donosi ministar prosvete.
Nastavnik, odnosno saradnik:
- ostvaruje ciljeve i zadatke srednjeg obrazovanja utvrđene ovim zakonom i na osnovu njega donesenim propisima;
- priprema se i stručno-pedagoški ostvaruje nastavni plan i program, program stručnog, odnosno vaspitnog rada;
- usavršava se u oblasti u kojoj ostvaruje obrazovno-vaspitni rad i unapređuje ga;
- učestvuje u radu stručnih organa;
- izvršava i druge obaveze koje proizilaze iz opštih akata škole, godišnjeg programa rada i prirode obrazovno-vaspitnog rada.
Nastavnika, odnosno saradnika bira na osnovu konkursa direktor škole po pribavljenom mišljenju školskog odbora.
Odredba stava 1 ovog člana ne odnosi se na nastavnika verske nastave, koji sa školom u koju je upućen zaključuje ugovor o radu na 12 meseci za svaku novu školsku godinu.
Izuzetno, škola može da zasnuje radni odnos na određeno vreme sa nastavnikom, odnosno saradnikom, kada zbog hitnosti posla nije moguće raspisati konkurs - do donošenja odluke po konkursu; kada se na konkurs ne prijavi nijedan kandidat ili se prijave kandidati koji ne ispunjavaju propisane uslove - najduže do završetka školske godine.
Nastavnik izabran za direktora škole izvodi nastavu sa najmanje dva časa nedeljno.
Poslove nastavnika, odnosno saradnika ima pravo da obavlja i lice koje je pripravnik.
Pripravnik, u smislu ovog zakona, je lice koje zasniva radni odnos u školi i osposobljava se za samostalan obrazovno-vaspitni, stručni, odnosno vaspitni rad savlađivanjem programa pripravničkog staža.
Pripravnički staž traje godinu dana.
Škola pripravniku određuje mentora.
Program pripravničkog staža, sadržinu, način, rokove i ustanove u kojima se polaže stručni ispit utvrđuje ministar prosvete.
Lice koje ispunjava uslove iz člana 69 ovog zakona, a sa radnim stažom stečenim van škole, može da bude izabrano za nastavnika, odnosno saradnika s tim da položi stručni ispit, odnosno deo tog ispita pod uslovima i na način utvrđen za pripravnike.
Lice iz stava 1 ovog člana ne zasniva radni odnos u svojstvu pripravnika.
Nastavniku, odnosno saradniku koji je položio stručni ispit u oblasti obrazovanja, priznaje se stručni ispit za rad u školi.
Pripravniku, koji ne položi stručni ispit u roku od godinu dana po završetku pripravničkog staža i nastavniku, odnosno saradniku koji u roku od dve godine od zasnivanja radnog odnosa u školi ne položi stručni ispit ili deo ispita, prestaje radni odnos.
Nastavnik, odnosno saradnik dužan je da se usavršava radi uspešnijeg ostvarivanja i unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada.
U toku stručnog usavršavanja nastavnik, odnosno saradnik može da stekne zvanja: pedagoški savetnik, mentor, instruktor i viši pedagoški savetnik.
Programe i način organizovanja stalnog stručnog usavršavanja, uslove i postupak napredovanja, sticanje zvanja u toku usavršavanja nastavnika, odnosno saradnika i obrazac uverenja o savladanom programu propisuje ministar prosvete. U tu svrhu mogu se formirati i regionalni centri za napredovanje i sticanje zvanja nastavnika.
Rezultate obrazovno-vaspitnog rada nastavnika, odnosno saradnika ocenjuju direktor i nastavničko veće škole na kraju školske godine.
Za postignute izuzetne rezultate u obrazovno-vaspitnom, stručnom, odnosno vaspitnom radu nastavnik, odnosno saradnik može biti pohvaljen ili nagrađen.
Ministar prosvete propisuje postupak za ocenjivanje rezultata rada iz stava 2 ovog člana i vrste nagrada.
Nastavnika, odnosno saradnika koji: svojim obrazovno-vaspitnim radom ne ostvaruje cilj i zadatke obrazovanja i vaspitanja; ne ostvaruje nastavni plan i program; svojim ponašanjem ugrožava ili omalovažava grupe i pojedince po osnovu rasne, nacionalne, jezičke, verske i polne pripadnosti, odnosno političkog opredeljenja, ili podstiče na takvo ponašanje; fizički kažnjava ili vređa ličnost učenika, direktor škole udaljava iz nastave do donošenja odluke u disciplinskom postupku.
Ako direktor ne postupi saglasno stavu 1 ovog člana, nastavnika, odnosno saradnika udaljava Ministarstvo prosvete u roku od 15 dana od dana dostavljanja obaveštenja.
Protiv nastavnika koji van redovne nastave priprema učenike škole u kojoj radi za polaganje popravnog ispita pokreće se disciplinski postupak.
U slučajevima predviđenim opštim aktom direktor može da udalji nastavnika sa časa i da naloži drugom nastavniku da održi čas.
Radno vreme nastavnika, odnosno saradnika iznosi 40 časova u okviru radne nedelje, od čega nastavnik ima 24 časa svih oblika obrazovno-vaspitnog rada, nastavnik praktične nastave 28, stručni saradnik i vaspitač 30 časova.
Pedagošku normu svih oblika obrazovno-vaspitnog rada nastavnika, odnosno saradnika u okviru radne nedelje i godišnju normu utvrđuje ministar prosvete.
Strukturu i raspored obaveza nastavnika, odnosno saradnika u okviru radne nedelje utvrđuje škola godišnjim programom rada.
Ako se obrazovno-vaspitni rad ostvaruje na jeziku narodnosti, a škola ne može da obezbedi stručnog nastavnika za nastavu na tom jeziku, obezbeđuje stručnog nastavnika za nastavu na srpskom jeziku.
Ako škola ne može da obezbedi stručno lice za najviše šest časova nastave sedmično iz određenog predmeta, može da rasporedi ove časove nastavnicima tog predmeta do kraja školske godine.
Nastavnici, odnosno saradnici u školi ostvaruju pravo na štrajk pod uslovom da obezbede minimum procesa rada škole, u ostvarivanju prava građana od opšteg interesa u srednjem obrazovanju.
Minimum procesa rada za nastavnika je izvođenje nastave u trajanju od 30, odnosno 40 minuta po času u okviru dnevnog rasporeda i obavljanje ispita, a za stručnog saradnika, odnosno vaspitača 20 časova rada nedeljno.
Ako nastavnici, odnosno saradnici škole učestvuju u štrajku ne obezbeđujući minimum procesa rada iz stava 2 ovog člana, direktor škole pokreće disciplinski postupak.
Nastavniku, odnosno saradniku za povredu obaveze iz stava 2 ovog člana izriče se mera prestanka radnog odnosa.
Direktor škole će, za vreme štrajka organizovanog protivno odredbi stava 2 ovog člana, obezbediti ostvarivanje nastave ili obavljanje ispita, odnosno dežurstvo vaspitača dok traje štrajk.
Nastavnik, odnosno saradnik za čijim radom je delimično, odnosno privremeno prestala potreba zbog promene u nastavnom planu i programu, smanjenja broja učenika ili statusne promene škole, ima prava radnika za čijim je radom prestala potreba u skladu sa zakonom.
VI RUKOVOĐENJE I UPRAVLJANJE ŠKOLOM
1. Direktor škole
Direktor rukovodi radom škole.
Za direktora škole može da bude izabrano lice koje ima visoko obrazovanje i ispunjava uslove za nastavnika odgovarajuće škole, odnosno psihologa ili pedagoga, ima položen stručni ispit i najmanje pet godina radnog staža u školi.
Direktora škole, čiji je osnivač Vlada, bira na osnovu konkursa školski odbor, po pribavljenom mišljenju nastavničkog veća škole.
Ministar prosvete daje saglasnost na odluku školskog odbora o izboru direktora u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke.
Danom dostavljanja saglasnosti iz stava 4 ovog člana odluka o izboru postaje konačna.
Učesnik konkursa nezadovoljan odlukom o izboru ostvaruje pravo na sudsku zaštitu u upravnom sporu.
Ako ministar prosvete ne da saglasnost iz stava 4 ovog člana, školski odbor raspisuje novi konkurs.
Direktora škole koju osniva drugo pravno ili fizičko lice bira osnivač.
Direktor škole bira se na period od četiri godine, najduže dva mandata.
Mandat direktora teče od dana stupanja na dužnost.
O pravima, obavezama i odgovornostima direktora odlučuje školski odbor.
Direktor škole odgovoran je za zakonitost rada škole.
Osim poslova utvrđenih zakonom i statutom škole, direktor je odgovoran za ostvarivanje nastavnog plana i programa; organizuje i stara se o unapređivanju obrazovno-vaspitnog rada; organizuje i ostvaruje pedagoško-instruktivni uvid i nadzor i preduzima mere za unapređivanje i usavršavanje rada nastavnika, odnosno saradnika; preduzima mere radi izvršavanja naloga prosvetnog inspektora i prosvetnog savetnika i u slučaju nedoličnog ponašanja nastavnika, odnosno saradnika i njegovog negativnog uticaja na učenike i druge nastavnike, odnosno saradnike; saziva i rukovodi sednicama nastavničkog veća; usmerava i usklađuje rad stručnih organa u školi; sarađuje s roditeljima učenika i drugim organizacijama za čije potrebe se školuju učenici.
Dužnost direktora škole prestaje: istekom mandata, na lični zahtev, sticanjem uslova za prestanak radnog odnosa i razrešenjem. Odluku o prestanku dužnosti direktora donosi školski odbor.
Razrešeni direktor ostvaruje prava kao zaposleni za čijim je radom prestala potreba.
Školski odbor razrešiće direktora dužnosti pre isteka mandata ako je utvrđeno da škola ne ostvaruje propisani nastavni plan i program ili ga ostvaruje sa utvrđenim, odnosno neotklonjenim nedostacima i nepravilnostima; ako je škola, odnosno direktor odgovoran za prekršaj iz člana 109 ovog zakona; ako nadležni organ utvrdi da nesavesno ili nestručno obavlja poslove direktora; ako ne preduzima odgovarajuće mere prema nastavniku, odnosno saradniku koji ne izvršava svoje radne obaveze, fizički kažnjava ili vređa ličnost učenika: ako se u školi ne vodi propisana evidencija; ako se javne isprave izdaju suprotno ovom zakonu; ako izabere nastavnika, odnosno saradnika koji ne ispunjava uslove utvrđene zakonom; ako ne obezbedi čuvanje i zaštitu školske evidencije, dokumentacije i imovine škole; ako se u toku mandata utvrdi da ne ispunjava uslove za nastavnika, odnosno saradnika škole, gubitkom državljanstva i u drugim slučajevima, u skladu sa zakonom.
Direktora škole koju osniva drugo pravno ili fizičko lice razrešava osnivač.
Vršioca dužnosti direktora škole postavlja školski odbor do izbora direktora, a najduže na šest meseci. Odluka o postavljenju vršioca dužnosti direktora ne podleže saglasnosti ministra prosvete.
Ako vršiocu dužnosti direktora škole istekne mandat, a školski odbor ne izabere direktora škole po raspisanom konkursu, vršioca dužnosti direktora postavlja ministar prosvete.
Vršiocu dužnosti direktora miruje radni odnos na radnom mestu sa koga je postavljen za vršioca dužnosti direktora za vreme dok obavlja tu dužnost.
Uslovi za izbor, prava, obaveza i odgovornosti direktora škole odnose se i na vršioca dužnosti direktora.
2. Školski odbor
Školski odbor je organ upravljanja u školi.
Članove školskog odbora imenuje i razrešava skupština opštine, odnosno skupština grada. Izborni period je četiri godine.
Školski odbor ima devet članova. Po trećinu članova predlažu nastavničko veće i savet roditelja tajnim izjašnjavanjem, a trećinu Ministarstvo prosvete.
Školski odbor:
1) donosi statut škole;
2) donosi godišnji program rada škole;
3) odlučuje o poslovanju škole i namenskom korišćenju ostvarenih sopstvenih prihoda, u skladu sa zakonom i finansijskim planom škole;
4) usvaja izveštaj o poslovanju i godišnji obračun;
5) odlučuje o korišćenju sredstava za investicije i investiciono održavanje;
6) raspisuje konkurs za izbor direktora, nastavnika, odnosno saradnika;
7) razmatra uspeh učenika i preduzima mere za poboljšanje uslova rada škole i ostvarivanje obrazovno-vaspitnog rada;
8) vrši druge poslove utvrđene zakonom, aktom o osnivanju i statutom.
Sednici školskog odbora prisustvuje i učestvuje u radu, bez prava odlučivanja, predstavnik organizacije učenika škole.
Školski odbor donosi odluke većinom glasova ukupnog broja članova.
2a. Savet roditelja
U školi se obrazuje savet roditelja.
Savet roditelja čini po jedan predstavnik roditelja učenika svakog odeljenja u školi.
Savet roditelja: razmatra uspeh učenika u učenju i vladanju, namenu korišćenja sredstava ostvarenih radom učeničke zadruge, proširenom delatnošću škole, od donacija i sredstava roditelja u posebnom fondu škole, uslove za rad škole, uslove za ostvarivanje ekskurzija i druga pitanja utvrđena statutom škole; predlaže mere za unapređivanje uspeha u učenju i vladanju i mere za unapređivanje uslova za rad škole.
Savet roditelja ima pravo da svoje predloge, pitanja i stavove upućuje školskom odboru, direktoru, odnosno stručnim organima škole.
Način rada saveta roditelja uređuje se statutom škole.
3. Stručni organi
Stručni organi škole su: nastavničko i odeljenjsko veće, stručni aktivi, odeljenjski starešina, u domu učenika - pedagoško veće i drugi organi utvrđeni statutom škole, odnosno doma učenika.
Stručni organi: organizuju rad i prate ostvarivanje nastavnog plana i programa; analiziraju ostvarivanje ciljeva i zadataka obrazovanja; utvrđuju rezultate rada nastavnika, odnosno saradnika; prate i utvrđuju rezultate rada učenika i njihovih zajednica; preduzimaju mere za jedinstven i usklađen rad svih učenika u procesu obrazovanja i vaspitanja i rešavaju druga pitanja radi unapređivanja obrazovno-vaspitnog rada.
Škola statutom, u skladu sa ovim zakonom, utvrđuje ovlašćenja i način rada stručnih organa.
4. Sekretar škole
Upravne, normativno-pravne i druge pravne poslove u školi obavlja sekretar škole.
Poslove sekretara škole može da obavlja lice sa odgovarajućom visokom stručnom spremom i položenim stručnim ispitom.
Vrstu stručne spreme, program, sadržinu, način, rokove i organ uprave pred kojim se polaže stručni ispit za sekretara škole propisuje ministar prosvete.
VII PRIZNAVANJE STRANE ŠKOLSKE ISPRAVE
Jugoslovenski državljanin koji u inostranstvu završi školu ili pojedini razred škole, ima pravo da zahteva priznavanje diplome ili svedočanstva - nostrifikaciju ili priznavanje ekvivalencije tih isprava.
Strani državljanin i lice bez državljanstva ima pravo da zahteva nostrifikaciju ili priznavanje ekvivalencije diplome i svedočanstva stečenih u inostranstvu ako za to ima pravni interes.
Predmet postupka nostrifikacije, odnosno priznavanje ekvivalencije je diploma ili svedočanstvo stečeno u inostranstvu (u daljem tekstu: strana školska isprava).
Nostrifikaciju, odnosno priznavanje ekvivalencije strane školske isprave vrši Ministarstvo prosvete.
Nostrifikacijom se strana školska isprava izjednačava sa odgovarajućom domaćom školskom ispravom u celini u pogledu prava koja njenom imaocu pripadaju za nastavljanje školovanja i prava na zapošljavanje.
Priznavanjem ekvivalencije strana školska isprava izjednačava se sa odgovarajućom domaćom školskom ispravom u pogledu prava na nastavljanje školovanja.
U postupku nostrifikacije, odnosno priznavanja ekvivalencije strane školske isprave primenjuju se odredbe Zakona o opštem upravnom postupku ukoliko ovim zakonom nije drukčije uređeno.
U postupku nostrifikacije, odnosno priznavanja ekvivalencije uzima se u obzir: trajanje obrazovanja, sistem obrazovanja zemlje, sticanja strane školske isprave, nastavni plan i program, prava koja daje strana školska isprava imaocu i druge okolnosti od značaja za odlučivanje.
Ako se u postupku utvrdi da nastavni plan i program savladan u inostranstvu znatno odstupa od domaćeg sa kojim se upoređuje, nostrifikacija se uslovljava polaganjem određenih ispita, izradom određenih radova ili proverom znanja.
Organ koji vodi postupak može utvrđivanje ispita i način provere znanja iz stava 3 ovog člana da poveri posebnoj stručnoj komisiji.
Lice koje je podnelo zahtev za nostrifikaciju, odnosno priznavanje ekvivalencije strane školske isprave može uslovno da se upiše u naredni razred ukoliko postupak nije okončan do isteka roka za upis učenika u školu.
Lice koje zahteva nostrifikaciju, odnosno priznavanje ekvivalencije strane školske isprave uz zahtev dostavlja original te isprave i prevod ovlašćenog prevodioca.
Rešenje o nostrifikaciji i rešenje o priznavanju ekvivalencije konačno je u upravnom postupku.
Kratak sadržaj rešenja ispisuje se na originalu školske isprave i na primerku prevoda (klauzula o nostrifikaciji, odnosno priznavanju ekvivalencije).
Ministarstvo prosvete čuva dokumentaciju i o tome vodi evidenciju.
Način vođenja evidencije i njen sadržaj propisuje ministar prosvete.
VIII EVIDENCIJA I JAVNE ISPRAVE
Škola vodi evidenciju: matičnu knjigu, knjigu evidencije o obrazovno-vaspitnom radu, evidenciju o ispitima, uspehu učenika na kraju školske godine, izdatim svedočanstvima i diplomama i o podeli predmeta na nastavnike.
Škola sa domom vodi matičnu knjigu, dnevnik vaspitnog rada i dnevnik dnevnog dežurstva.
Evidencija iz stava 1 ovog člana vodi se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom, latiničkim pismom u skladu sa Zakonom, a kada se nastava izvodi i na jeziku narodnosti, evidencija se vodi i na jeziku te narodnosti, osim dnevnika rada (razredna knjiga) koji se vodi na jeziku na kome se ostvaruje obrazovno-vaspitni rad.
Škola trajno čuva matičnu knjigu i evidenciju o izdatim svedočanstvima i diplomama, a ostalu evidenciju - 10 godina.
Ministar prosvete propisuje sadržaj i način vođenja evidencije i odobrava izdavanje obrazaca evidencije.
Na osnovu podataka unetih u evidenciju škola izdaje javne isprave.
Javne isprave, u smislu ovog zakona, su: đačka knjižica, ispisnica, uverenje, svedočanstvo i diploma.
Škola upisanom učeniku izdaje đačku knjižicu, a prilikom ispisivanja - ispisnicu.
Škola izdaje učeniku uverenje o položenom ispitu, odnosno o savladanom programu stručnog osposobljavanja koje traje do godinu dana, svedočanstvo za svaki završeni razred, a diplomu za stečeno srednje obrazovanje i obrazovanje za rad u trajanju od dve godine.
Javna isprava izdaje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom, latiničkim pismom u skladu sa zakonom, a kada se nastava izvodi i na jeziku narodnosti javna isprava se izdaje i na tom jeziku.
Obrazac javne isprave propisuje Ministarstvo prosvete i odobrava njegovo izdavanje.
Škola overava verodostojnost javne isprave pečatom, saglasno zakonu.
Statutom škole određuje se lice odgovorno za upotrebu i čuvanje pečata.
Škola izdaje duplikat javne isprave na propisanom obrascu, posle proglašenja originala javne isprave nevažećim u "Službenom glasniku Republike Srbije".
U nedostatku propisanog obrasca škola izdaje uverenje o činjenicama unetim u evidenciju.
Škola poništava javnu ispravu iz člana 100 stav 2 ovog zakona ako utvrdi:
1) da nije izdata na propisanom obrascu;
2) da ju je potpisalo neovlašćeno lice;
3) da nije overena pečatom u skladu sa zakonom;
4) da nije izdata na jeziku i pismu u skladu sa zakonom;
5) da nije izdata na osnovu propisane evidencije ili da podaci u ispravi ne odgovaraju podacima u javnoj evidenciji;
6) da imalac nije savladao propisani nastavni plan i program, odnosno nije položio propisane ispite u skladu sa ovim zakonom.
Ako škola ne poništi ispravu iz stava 1 ovog člana u roku od 15 dana od dana saznanja, poništiće je Ministarstvo prosvete.
Javnu ispravu iz člana 100 stav 2 ovog zakona poništiće Ministarstvo prosvete ako utvrdi da je neovlašćeno izdata.
Isprava koju na propisanom obrascu izda organizacija koja obavlja delatnost obrazovanja po vanškolskim propisima ili koja sadrži naziv obrazovnog profila koji se stiče u školi - ništava je.
Škola, odnosno Ministarstvo prosvete oglašava poništenu javnu ispravu u "Službenom glasniku Republike Srbije.
Lice koje nema javnu ispravu o završenom školovanju, a evidencija o tome, odnosno arhivska građa je uništena ili nestala, može da podnese zahtev opštinskom sudu na čijem području je sedište ili je bilo sedište škole, radi utvrđivanja završenog školovanja.
Zahtev sadrži dokaze na osnovu kojih može da se utvrdi da je to lice završilo školu i potvrdu da je evidencija, odnosno arhivska građa uništena ili nestala.
Potvrdu da je arhivska građa uništena ili nestala izdaje škola u kojoj je lice steklo obrazovanje ili druga organizacija koja je preuzela evidenciju, odnosno arhivsku građu. Ako takva organizacija ne postoji, potvrdu izdaje Ministarstvo prosvete.
Rešenje o utvrđivanju stečenog obrazovanja licu iz člana 103 ovog zakona donosi opštinski sud u vanparničnom postupku, na osnovu pismenih dokaza.
Rešenje sadrži: naziv i sedište škole u kojoj je stečeno obrazovanje, ime i prezime lica, a za udate i devojačko prezime, ime oca i majke, datum i mesto rođenja i prebivališta lica i stepen stručne spreme koji je lice steklo.
Rešenje kojim se utvrđuje stečeno obrazovanje zamenjuje javnu ispravu koju izdaje škola.
IX OBEZBEĐIVANJE SREDSTAVA
U budžetu Republike Srbije obezbeđuju se sredstva za prava građana iz člana 11 ovog zakona i prenose se Ministarstvu prosvete na poseban račun.
Ministarstvo prosvete obezbeđuje sredstva školama za plate, naknade i druga primanja i sredstva zajedničke potrošnje, u skladu sa zakonom i deo sredstava za investicije.
Opština, odnosno grad Beograd obezbeđuje sredstva za investicije, investiciono i tekuće održavanje, materijalne troškove i druge obaveze škola i za stručno usavršavanje nastavnika, stručnih saradnika i vaspitača.
Plate radnika škole određuju se u skladu sa posebnim zakonom.
Vlada Republike Srbije može odrediti koje će unikatne škole finansirati u celini iz budžeta Republike.
Osim sredstava iz st. 2 i 3 ovog člana škola ostvaruje sopstvene prihode po osnovu: donacija, sponzorstva, ugovora i drugih pravnih poslova.
Sredstva iz stava 6 ovog člana vode se u okviru redovnog računa škole.
Ministar prosvete utvrđuje cene usluga, odnosno programa škole.
Ministarstvo prosvete, opština, odnosno grad na čijoj teritoriji je sedište škole zaključuje ugovor sa školom o obezbeđivanju sredstava za njen rad na osnovu godišnjeg programa rada, u skladu sa zakonom.
Vanredni učenik plaća školarinu u visini koju utvrdi ministar prosvete pre početka školske godine.
Strani državljanin i lice bez državljanstva plaća troškove svog obrazovanja i zdravstvenog osiguranja ako međunarodnim ugovorom ili konvencijom nije drugačije određeno.
Iznos školarine utvrđuje Ministarstvo prosvete pre početka školske godine.
X NADZOR NAD RADOM ŠKOLE
U vršenju nadzora nad zakonitošću rada škole Ministarstvo prosvete:
1) predlaže, odnosno pokreće postupak za ocenu zakonitosti opštih akata škole;
2) zabranjuje rad škole ako utvrdi da škola ne ispunjava uslove za rad utvrđene ovim zakonom ili ne ostvaruje zakonom utvrđene ciljeve i zadatke;
3) nalaže izvršavanje zakonom utvrđenih obaveza;
4) pokreće inicijativu za drugačije uređivanje zakonom uređenih odnosa;
5) preduzima druge mere za koje je ovlašćeno zakonom.
Nadzorom nad zakonitošću akata Ministarstvo prosvete kontroliše zakonitost upravnih akata škole i preduzima mere za koje je ovlašćeno zakonom.
Ministarstvo prosvete vrši neposredan inspekcijski nadzor sa svim ovlašćenjima ako ga opštinska, odnosno gradska uprava ne vrši.
Po žalbi protiv prvostepenog rešenja opštinske, odnosno gradske uprave donetog u vršenju inspekcijskog nadzora rešava Ministarstvo prosvete.
Poslove inspekcijskog nadzora vrši prosvetni inspektor.
Prosvetni inspektor:
1) kontroliše postupanje škole u pogledu pridržavanja zakona, drugih propisa i opštih akata;
2) vrši uvid u namensko korišćenje sredstava kojima raspolaže škola;
3) vrši pregled škole u postupku utvrđivanja ispunjenosti uslova za početak rada i obavljanje delatnosti;
4) preduzima mere radi ostvarivanja prava i obaveza učenika i roditelja, nastavnika, odnosno saradnika i direktora;
5) kontroliše postupak upisa i poništava upis ako je obavljen suprotno ovom zakonu;
6) kontroliše ispunjenost propisanih uslova za sprovođenje ispita;
7) vrši pregled propisane evidencije koju vodi škola i utvrđuje činjenice u postupku poništavanja javnih isprava koje izdaje škola;
8) zabranjuje sprovđenje radnji u školi koje su suprotne ovom zakonu;
9) naređuje otklanjanje nepravilnosti i nedostataka u određenom roku;
10) naređuje izvršavanje propisane mere koja nije izvršena;
11) podnosi prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup, odnosno zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
12) obaveštava drugi organ ako postoje razlozi za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom.
Prosvetni inspektor Ministarstva prosvete ima, u odnosu na organe kojima je povereno vršenje inspekcijskog nadzora, prava i dužnosti utvrđene zakonom kojim se uređuje državna uprava.
Poslove prosvetnog inspektora može da obavlja:
- diplomirani pravnik sa položenim stručnim ispitom za rad u organima državne uprave ili za sekretara škole i najmanje tri godine radnog staža u državnim organima, školi ili organima lokalne samouprave;
- lice sa odgovarajućom stručnom spremom, položenim stručnim ispitima u oblasti obrazovanja i za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog staža u oblasti obrazovanja.
Poslove stručno-pedagoškog nadzora vrši prosvetni savetnik.
Prosvetni savetnik:
1) ostvaruje neposredan uvid u rad škole, odnosno doma učenika, nastavnika, saradnika, odnosno vaspitača i direktora;
2) prisustvuje izvođenju nastave, ispita i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada;
3) vrednuje kvalitet rada škole, odnosno doma učenika;
4) prati i proučava savremena iskustva u ostvarivanju nastave i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada i pruža stručnu pomoć nastavnicima, odnosno saradnicima i direktoru;
5) učestvuje u pripremi, izvođenju i ocenjivanju novih oblika i metoda nastave;
6) predlaže ministru prosvete i nadležnim organima preduzimanje neophodnih mera za otklanjanje nepravilnosti, nedostataka i za unapređivanje obrazovno-vaspitnog, stručnog, odnosno vaspitnog rada.
Poslove prosvetnog savetnika može da obavlja lice sa odgovarajućom visokom stručnom spremom, koje se ističe u struci, ima objavljene radove i najmanje zvanje mentora, položenim stručnim ispitima u oblasti obrazovanja i za rad u organima državne uprave i najmanje 10 godina radnog staža u oblasti obrazovanja.
Način vršenja stručno-pedagoškog nadzora i merila za vrednovanje kvaliteta rada škole, odnosno doma učenika bliže uređuje ministar prosvete.
XI KAZNENE ODREDBE
Novčanom kaznom od 10.000 do 50.000 dinara kazniće se za prekršaj škola ako:
1. ne ostvaruje propisani nastavni plan i program;
2. upotrebljava udžbenike i nastavna sredstva koji nisu odobreni (član 25);
3. upiše učenika pre dobijenog rešenja o ispunjenosti uslova za početak rada škole, odnosno suprotno odredbama čl. 38, 39, 41, 42 i 44 st. 2 i 3 ovog zakona;
4. obavi ispit suprotno čl. 52 do 57 ovog zakona;
5. utvrdi više časova obavezne nastave (član 30);
6. ne vodi, ne vodi na propisani način ili neuredno vodi propisanu evidenciju (član 99);
7. izda javnu ispravu o završenom školovanju suprotno čl. 100 do 102 ovog zakona;
8. ne donese godišnji program rada ili ga ne primenjuje (član 28);
9. odstupi od kalendara bez saglasnosti Ministarstva prosvete (član 29);
10. ugrožava ili omalovažava grupe i pojedince po osnovu rasne, nacionalne, jezičke, verske ili polne pripadnosti, odnosno političkog opredeljenja, podstiče takve aktivnosti ili ne preduzme mere za njihovo sprečavanje (član 8 stav 1);
11. ne udalji iz nastave nastavnika, odnosno saradnika u slučajevima iz člana 80 stav 1 ovog zakona.
Novčanom kaznom od 1.000 do 10.000 dinara kazniće se i direktor škole ako osim prekršaja iz stava 1 izabere nastavnika, odnosno saradnika koji ne ispunjava uslove utvrđene ovim zakonom ili ga izabere bez javnog konkursa (čl. 69 do 73).
XII PRIMENA ODREDABA OVOG ZAKONA
Na škole čiji je osnivač drugo pravno ili fizičko lice primenjuju se odredbe čl. 1 do 4; člana 5 st. 1, 4 i 5; čl. 6 do 8; čl. 10, 13, 14 i 15 st. 1, 2 i 3; čl. 17 i 18 stav 1; čl. 19 i 20 st. 1 i 2; čl. 21, 23 do 29 st. 1 i 2; član 30 st. 1, 2 i 4; čl. 32, 36, 37, 38, 40, 43 i 44 st. 1; čl. 46, 48 st. 1 do 5; čl. 49, 51 do 57, st. 1 do 3; čl. 63 do 67; čl. 69 do 71; čl. 75 do 77; čl. 80, 86 st. 4; čl. 87, 88, 99 do 102, 108, 109 i 124 ovog zakona.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Zemljište, zgrade i druga sredstva škole čiji je osnivač opština, grad, autonomna pokrajina, odnosno Republika prelaze u državnu svojinu na dan stupanja na snagu ovog zakona.
Mrežu škola utvrdiće Vlada do 1. juna 1992. godine.
Danom stupanja na snagu mreže škola Republika ima prava i obaveze osnivača na postojećim školama utvrđenim mrežom škola, a čiji su osnivači opština, grad, odnosno pokrajina.
Vlada će imenovati predsednika i po devet članova školskog odbora škole iz člana 111 ovog zakona.
Trećina članova školskog odbora imenuju se iz reda zaposlenih u školi.
Imenovanje direktora škola izvršiće se u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Škola će uskladiti svoju organizaciju i opšte akte sa odredbama ovog zakona u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Nastavne planove i programe donesene na osnovu ovog zakona škole koje je osnovala Republika primenjivaće u prvom razredu od školske 1992/93. godine.
Obrazovanje za rad u trajanju od dve godine odgovara drugom stepenu stručne spreme; srednje obrazovanje u trajanju od tri godine trećem, a četiri godine četvrtom stepenu. Školovanje za specijalizaciju odgovara petom stepenu stručne spreme.
Stručno osposobljavanje u trajanju do godinu dana odgovara prvom stepenu stručne spreme.
Obrazovanje u školi za talentovane učenike odgovara četvrtom stepenu stručne spreme.
Učenik iz člana 354 stav 1 Zakona o usmerenom obrazovanju i vaspitanju ("Službeni glasnik SRS", br. 14/86, 8/88 i 19/89) ima pravo da završi započeto obrazovanje do kraja školske 1991/92. godine.
Učenik koji je počeo školovanje prema propisima koji su važili do stupanja na snagu Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju ("Službeni glasnik SRS", broj 5/90), može da stekne obrazovanje po planovima i programima tog obrazovanja do kraja školske 1994/95. godine.
Lice koje je završilo pojedini razred škole po propisima koji su važili do stupanja na snagu Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, može da upiše naredni razred ako položi dopunske ispite.
Učenik koji je počeo da stiče obrazovanje prema propisima koji su doneti na osnovu Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju ima pravo da završi započeto obrazovanje po planu i progamu tog obrazovanja do kraja školske 1995/96. godine.
Učenici škola na teritoriji Autonomne Pokrajine Kosovo i Metohija koji u školskoj 1990/91. godini nisu sticali srednje obrazovanje prema planovima i programima obrazovanja koje je doneo Prosvetni savet Republike Srbije, polažu razredni ispit iz predmeta čiji programski sadržaji ne odgovaraju propisanom planu i programu obrazovanja.
Lice koje je steklo pravo po osnovu člana 355 stav 1 tačka 1 i člana 356 st. 4, 5 i 6 Zakona o usmerenom obrazovanju i vaspitanju i čl. 371, 372, 373 i 374 stav 3 Zakona o vaspitanju i obrazovanju ("Službeni list SAPV", br. 15/83, 11/86, 5/87, 17/88 i 23/88) i člana 138 Zakona o izmenama i dopunama Zakona o vaspitanju i obrazovanju ("Službeni list SAPV", broj 11/86) zadržava i dalje to pravo.
Nastavnik, odnosno stručni saradnik koji je po propisima koji su važili do stupanja na snagu ovog zakona ispunjavao uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme može i dalje da obavlja obrazovno-vaspitni rad u školi.
Praktičnu nastavu u školi na teritoriji Republike osim autonomnih pokrajina može da izvodi i lice koje je visokokvalifikovani radnik kome je priznato srednje obrazovanje, do kraja školske 1992/93. godine.
Nastavnik praktične nastave u školi na teritoriji Republike osim autonomnih pokrajina koji nije ispunjavao uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme 4. maja 1986. godine, a ostalo mu je na dan stupanja na snagu ovog zakona najviše pet godina radnog staža za sticanje prava na ličnu penziju, može i dalje da izvodi ovu nastavu u školi.
Nastavnik, odnosno saradnik škole za učenike ometene u razvoju koji na dan stupanja na snagu ovog zakona ima najmanje 25 godina radnog staža u obrazovanju, od čega najmanje 15 godina u školi za učenike ometene u razvoju, a ne ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, može i dalje da obavlja obrazovno-vaspitni rad u toj školi.
Nastavniku, odnosno saradniku škole za učenike ometene u razvoju koji na dan stupanja na snagu ovog zakona ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, ako ne stekne stručnu osposobljenost na defektološkom fakultetu u roku od dve godine od donošenja programa osposobljavanja, prestaje radni odnos.
Nastavnik, odnosno saradnik škole za učenike ometene u razvoju koji na dan stupanja na snagu ovog zakona ne ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, raspoređuje se na druge odgovarajuće poslove, a ako takvih poslova nema ili ih odbije, prestaje mu radni odnos na kraju školske godine.
Ako se na konkurs za izbor nastavnika, odnosno saradnika škole za učenike ometene u razvoju prijavi lice koje ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, a nema stručnu osposobljenost za rad sa ovim učenicima, ima pravo i obavezu iz stava 2 ovog člana.
Nastavnik, odnosno saradnik i pripravnik škole čije je sedište na teritoriji autonomne pokrajine, koji nije položio stručni ispit, odnosno deo stručnog ispita po propisima iz oblasti obrazovanja, koji su se primenjivali do stupanja na snagu Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju obavezan je da ga položi u roku od tri godine od dana stupanja na snagu ovog zakona na odgovarajućem fakultetu ili višoj školi.
Podzakonski akti koji su se primenjivali do stupanja na snagu ovog zakona, a nisu sa njim u suprotnosti, primenjivaće se do donošenja propisa na osnovu ovog zakona.
Stupanjem na snagu ovog zakona prestaju da važe: Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju ("Službeni glasnik SRS", broj 5/90), odredbe Zakona o vaspitanju i obrazovanju ("Službeni list SAPV", br. 15/83, 11/86, 5/87, 17/88 i 23/88) koje se odnose na muzičko, baletsko i vaspitanje i obrazovanje učenika ometenih u razvoju, odredbe Zakona o muzičkom i baletskom obrazovanju i vaspitanju koje se odnose na srednju školu ("Službeni glasnik SRS", br. 51/85 i 4/86 - ispr.); odredbe Zakona o vaspitanju i obrazovanju dece i omladine ometene u razvoju koje se odnose na srednju školu ("Službeni glasnik SRS", br. 43/84 i 18/89), Zakona o vaspitanju i obrazovanju dece i omladine ometene u razvoju ("Službeni list SAPK", broj 19/85); odredbe Zakona o diplomama za izuzetan uspeh u školskom učenju i vladanju ("Službeni glasnik SRS", br. 14/66 i 20/76), Zakona o diplomama za izuzetan uspeh u školskom učenju i vladanju ("Službeni list SAPV", broj 27/72), Zakona o diplomi za izuzetan uspeh učenika "Vuk Karadžić" ("Službeni list SAPK", broj 21/88) koje se odnose na srednju školu i odredbe Zakona o ogledima u oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja ("Službeni list SAPK", broj 27/76) koje se odnose na srednju školu.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o srednjoj školi
("Sl. glasnik RS", br. 23/2002)
Član 29
Skupština opštine, odnosno skupština grada imenovaće članove školskog odbora u roku od dva meseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 30
Škola će usaglastiti svoju organizaciju i rad i izabraće savet roditelja u roku od mesec dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Školski odbor će izabrati direktora škole u roku od dva meseca od dana svog konstituisanja.
Član 31
Ministarstvo prosvete rešenjem će utvrditi broj zaposlenih u opštinskoj, odnosno gradskoj upravi za obavljanje poslova prosvetnog inspektora u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Opštinska, odnosno gradska uprava aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova i zadataka u opštinskoj, odnosno gradskoj upravi, utvrdiće radna mesta za obavljanje poslova prosvetnog inspektora u skladu sa ovim zakonom i aktom Ministarstva prosvete iz stava 1 ovog člana, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu tog akta.
Opštinska, odnosno gradska uprava preuzeće školske nadzornike koji ispunjavaju uslove za prosvetnog inspektora, a koji imaju prebivalište na teritoriji opštine, odnosno grada u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu akta o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji.
Član 32
Zaposleni u školi koji je do dana stupanja na snagu ovog zakona obavljao poslove sekretara škole, a ne ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, može da obavlja ove poslove najduže do kraja školske 2004/2005. godine.
Zaposleni iz stava 1 ovog člana raspoređuje se na druge odgovarajuće poslove, a ako takvih poslova nema, ostvaruje prava zaposlenog za čijim je radom prestala potreba.
Član 33
Sekretar škole koji ispunjava uslove u pogledu stepena i vrste stručne spreme, može i dalje da obavlja poslove svog radnog mesta pod uslovom da u roku od dve godine od dana donošenja programa iz člana 22 ovog zakona položi stručni ispit.
Sekretar škole sa položenim pravosudnim ili stručnim ispitom za rad u organima državne uprave oslobađa se polaganja stručnog ispita.
Član 34
Školski nadzornici moraju najkasnije do kraja školske 2002/2003. godine steći najmanje zvanje mentora da bi obavljali poslove prosvetnog savetnika.
Odredba člana 108đ ovog zakona u delu koji se odnosi na zvanje mentora stupa na snagu početkom školske 2003/2004. godine.
Član 35
Odredbe čl. 6 i 10 ovog zakona primenjivaće se na učenike koji se upisuju u I razred počev od školske 2002/2003. godine.
Član 36
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Na osnovu člana 162. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 60/01), daje se
ISPRAVKA
ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SREDNJOJ ŠKOLI
("Sl. glasnik RS", br. 25/2002)
U Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o srednjoj školi ("Službeni glasnik RS", broj 23/02), vrši se ispravka koja glasi:
- u članu 12, u poslednjem redu, umesto reči: "od" treba da stoji reč: "do".