ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE, POSTUPKU IZDAVANJA NALOGA I PREDUZIMANJU MERA PREMA BANKAMA, DRUGIM FINANSIJSKIM ORGANIZACIJAMA I AFILIJACIJAMA

("Sl. list SRJ", br. 25/2002 i 28/2002 - ispr.)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način na koji Narodna banka Jugoslavije vrši kontrolu boniteta i zakonitosti poslovanja banaka, drugih finansijskih organizacija i afilijacija - filijala stranih banaka sa statusom pravnog lica (u daljem tekstu: banka), postupak izdavanja naloga za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i preduzimanja mera prema bankama, rokovi za izvršavanje naloga i trajanje mera prema bankama, kao i način sprovođenja člana 58 Zakona o Narodnoj banci Jugoslavije (u daljem tekstu: Zakon) i člana 30 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama (u daljem tekstu: Zakon o bankama).

2. Pri vršenju kontrole, u smislu ove odluke, Narodna banka Jugoslavije ima pravo uvida u poslovne knjige i drugu dokumentaciju banke, kao i svih učesnika u poslu koji su predmet kontrole.

3. Kontrolu, u smislu ove odluke, Narodna banka Jugoslavije vrši:

1) kontrolom izveštaja i druge dokumentacije u Narodnoj banci Jugoslavije koje je banka dužna da joj dostavlja, kao i drugih podataka o poslovanju banke kojima Narodna banka Jugoslavije raspolaže;

2) neposrednom kontrolom poslovnih knjiga i druge dokumentacije u banci i drugom učesniku u poslu koji je predmet kontrole.

4. Kontrolu u smislu tačke 3 stav 1 odredba pod 2 ove odluke vrše ovlašćeni radnici Narodne banke Jugoslavije.

Ovlašćene radnike iz stava 1 ove tačke, banku kod koje se vrši kontrola, kao i predmet kontrole, određuje rešenjem guverner Narodne banke Jugoslavije ili lice koje on ovlasti.

5. Ovlašćeni radnici iz tačke 4 ove odluke, o kontroli banke sastavljaju zapisnik.

Ako je kontrola vršena i kod pravnih lica koja su učesnici u poslu koji je predmet kontrole, u zapisnik iz stava 1 ove tačke unose se i nalazi koji se odnose na poslovanje tih lica.

6. Zapisnik iz tačke 5 ove odluke Narodna banka Jugoslavije dostavlja banci, koja na njega može staviti primedbe u roku od pet dana od dana prijema zapisnika.

Narodna banka Jugoslavije proverava neposredno navode banke sadržane u primedbama na zapisnik iz stava 1 ove tačke i, kada oceni da je to potrebno, sastavlja dopunu tog zapisnika. Primedbe na dopunu zapisnika banka može staviti u roku od tri dana od dana prijema dopune zapisnika.

7. Ako banka, u roku propisanom ovom odlukom, svojim primedbama osnovano ospori nalaze iz zapisnika iz tačke 5, odnosno iz dopune zapisnika iz tačke 6 ove odluke kojima je konstatovano da je postupala suprotno propisima ili na način koji ugrožava njen bonitet - Narodna banka Jugoslavije doneće zaključak o obustavi postupka.

8. Ako banka, u roku propisanom ovom odlukom, ne dostavi primedbe na zapisnik iz tačke 5 ove odluke ili dostavljenim primedbama osnovano ne ospori nalaze iz tog zapisnika kojima je konstatovano da je banka postupala suprotno propisima ili na način koji ugrožava njen bonitet - Narodna banka Jugoslavije doneće rešenje kojim će toj banci naložiti da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 55 Zakona i, zavisno od broja, vrste i težine utvrđenih nepravilnosti, istovremeno će prema toj banci izreći jednu ili više mera propisanih članom 56 stav 1 Zakona.

Mere iz stava 1 ove tačke traju dok banka ne izvrši naloge iz rešenja iz tog stava, a najmanje 30 dana od dana dostavljanja tog rešenja.

Banka je dužna da Narodnu banku Jugoslavije obavesti o izvršenju naloga iz stava 2 ove tačke, i to narednog dana od dana isteka roka datog za izvršenje tih naloga.

Izvršenje naloga iz rešenja iz stava 1 ove tačke proverava ovlašćeni radnik Narodne banke Jugoslavije, koji o tome sačinjava belešku.

Ako se beleškom iz stava 4 ove tačke konstatuje da je banka izvršila sve naloge iz rešenja iz stava 1 te tačke, Narodna banka Jugoslavije doneće zaključak o obustavi postupka.

9. Ako banka ne izvrši sve naloge Narodne banke Jugoslavije u roku utvrđenom rešenjem iz tačke 8 stav 1 ove odluke - Narodna banka Jugoslavije doneće novo rešenje, kojim će ponoviti te naloge i izreći sve mere propisane članom 56 stav 1 Zakona. Te mere traju do izvršenja svih naloga Narodne banke Jugoslavije, i to najmanje 30, a najviše 360 dana od dana dostavljanja novog rešenja, uključujući i vreme trajanja mera po rešenju iz tačke 8 stav 1 ove odluke.

Izuzetno od stava 1 ove tačke, Narodna banka Jugoslavije neće rešenjem iz tog stava izreći meru iz člana 56 stav 1 tačka 3 Zakona ako oceni da bi izricanje te mere znatno pogoršalo finansijsko stanje banke a ne bi zaštitilo interese njenih deponenata i drugih poverilaca.

Mere propisane članom 56 stav 1 tač. 5 i 6 Zakona ne izriču se prema drugim finansijskim organizacijama.

10. Ako, i pored mera izrečenih rešenjem iz tačke 9 stav 1 ove odluke, banka u utvrđenom roku ne izvrši sve naloge Narodne banke Jugoslavije date tim rešenjem, o čemu ovlašćeni radnik Narodne banke Jugoslavije sačinjava belešku, ili se ne pridržava mera koje su prema njoj izrečene, ili u roku od 180 dana od dana dostavljanja rešenja iz tačke ponovi istu nepravilnost - Narodna banka Jugoslavije naplatiće sva svoja potraživanja od te banke, oduzeće joj dozvolu za rad i pokrenuće postupak njene likvidacije, odnosno stečaja, u skladu sa saveznim zakonom.

11. Ako su zapisnikom o kontroli banke na koji banka u propisanom roku nije stavila primedbe ili primedbama nije osnovano osporila nalaze iz tog zapisnika - konstatovane nepravilnosti zbog čijeg su postojanja ispunjeni uslovi za primenu člana 30 stav 1 ili stav 2 Zakona o bankama, Narodna banka Jugoslavije neće doneti rešenje iz tačke 8 stav 1 ove odluke, već rešenje kojim će toj banci oduzeti dozvolu za rad.

Pri odlučivanju o primeni člana 30 stav 2 Zakona o bankama, u smislu stava 1 ove tačke, Narodna banka Jugoslavije posebno će ceniti broj, vrstu i težinu kršenja saveznih zakona koja su konstatovana zapisnikom o kontroli banke, odnosno broj i značaj izveštaja i podataka koje joj banka nije dostavila.

12. Ako se pri proveri izvršenja naloga datih rešenjem iz tačke 8 stav 1 i tačke 9 stav 1 ove odluke konstatuju nove nepravilnosti u radu banke, ovlašćeni radnik Narodne banke Jugoslavije će, umesto beleške, sačiniti zapisnik o kontroli, na koji banka može staviti primedbe u roku od pet dana od dana dostavljanja tog zapisnika.

Ako banka u roku iz stava 1 ove tačke ne dostavi primedbe na zapisnik iz tog stava ili osnovano ne ospori nalaze iz tog zapisnika - Narodna banka Jugoslavije će ponovo, zavisno od broja, vrste i težine novih nepravilnosti, doneti rešenje iz tačke 8 stav 1 ove odluke ili rešenje kojim će toj banci oduzeti dozvolu za rad.

Ako se zapisnikom iz stava 1 ove tačke konstatuje i to da banka nije izvršila naloge Narodne banke Jugoslavije date rešenjem iz tačke 8 stav 1 ove odluke, a nisu se stekli uslovi za donošenje rešenja o oduzimanju banci dozvole za rad - Narodna banka Jugoslavije će za ranije konstatovane a neotklonjenje nepravilnosti doneti rešenje iz tačke 9 stav 1 ove odluke.

13. Ako je banka u toku kontrole ili naknadno, pre donošenja rešenja iz tačke 8 stav 1 ove odluke, otklonila nepravilnosti utvrđene zapisnikom o izvršenoj kontroli te banke i o tome dostavila odgovarajuće dokaze - Narodna banka Jugoslavije doneće rešenje kojim će prema banci izreći meru obustave odobravanja i puštanja u tečaj kredita iz primarne emisije ili meru zabrane kupovine i prodaje hartija od vrednosti, koja traje 15 dana od dana dostavljanja tog rešenja.

14. Rešenje kojim se daju nalozi za otklanjanje nepravilnosti i kojim se prema banci izriču mere donosi guverner Narodne banke Jugoslavije, odnosno lice koje on ovlasti.

Rešenjem iz stava 1 ove tačke određuje se rok za izvršenje naloga i trajanje izrečenih mera.

Guverner Narodne banke Jugoslavije može posebnim rešenjem ovlastiti radnike Narodne banke Jugoslavije da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga datih tim rešenjem.

Rešenja doneta u smislu tač. 8, 9, 10, 11 i 13 ove odluke konačna su u upravnom postupku.

15. Pod merom obustavljanja odobravanja i puštanja u tečaj kredita iz primarne emisije podrazumeva se da banka ne može podnositi nove zahteve za korišćenje sredstava iz primarne emisije.

Pod merom zabrane kupovine i prodaje hartija od vrednosti podrazumeva se zabrana banci da kupuje i prodaje hartije od vrednosti za svoj račun, izuzev sopstvenih akcija i hartija od vrednosti čiji je emitent Narodna banka Jugoslavije.

Banka kojoj je izrečena mera obustave plaćanja sa žiro-računa može vršiti samo plaćanja po osnovu štednih uloga i tekućih računa građana.

Pod merom ograničenja obima plasmana podrazumeva se da banka ne može povećavati plasmane iznad obima koji joj rešenjem odredi Narodna banka Jugoslavije.

Pod merom ograničenja zaduženja u inostranstvu podrazumeva se da banka ne može od inostranih banaka uzimati nove kredite niti izdavati nove garancije i druge oblike jemstva prema inostranstvu.

16. Pod bankom, drugom finansijskom organizacijom i afilijacijom, u smislu ove odluke, podrazumeva se banka, druga finansijska organizacija i afilijacija koja poseduje dozvolu za rad Narodne banke Jugoslavije i koja je upisana u sudski registar.

17. Postupci započeti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama te odluke.

18. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka i drugih finansijskih organizacija, postupku izdavanja naloga i preduzimanju mera prema bankama i drugim finansijskim organizacijama ("Službeni list SRJ", br. 44/99 i 21/2002).

19. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".