ODLUKA
O NAČINU NA KOJI NARODNA BANKA JUGOSLAVIJE PRIMA RAČUNOVODSTVENE IZVEŠTAJE I OBRAĐUJE PODATKE IZ TIH IZVEŠTAJA

("Sl. list SRJ", br. 29/2002)

1. Ovom odlukom utvrđuje se način na koji Narodna banka Jugoslavije vrši prijem, kontrolu i obradu računovodstvenih izveštaja i izveštaja o poslovanju pravnih lica, koje su ta lica dužna da dostavljaju na osnovu propisa (u daljem tekstu: obveznici).

2. Obveznicima, u smislu ove odluke, smatraju se pravna lica koja su dužna da, u skladu s propisima, vode poslovne knjige po sistemu dvojnog knjigovodstva i sastavljaju godišnji i polugodišnji račun (u daljem tekstu: polugodišnji i godišnji računi).

Obveznicima, u smislu ove odluke, smatraju se i pravna lica koja imaju otvorene račune kod banke ali još nisu otpočela obavljanje delatnosti za koju su registrovana, kao i savezni budžet, budžeti republika članica, autonomnih pokrajina, opština i gradova ako je organ nadležan za izvršavanje tih budžeta odlučio da knjigovodstvo vodi u skladu sa propisima za druga pravna lica - ako posebnim propisom nije drukčije određeno.

Obveznici koji imaju kontrolu nad jednim ili više pravnih lica sastavljaju i podnose Konsolidovani godišnji račun - na propisanim obrascima.

Obveznik koji je osnivač preduzeća i drugog oblika organizovanja u inostranstvu, polugodišnji i godišnji račun dostavlja u skladu sa propisima kojima je uređeno knjigovodstvo i spoljnotrgovinsko poslovanje.

3. Obveznici polugodišnje i godišnje račune podnose Narodnoj banci Jugoslavije.

4. Polugodišnje i godišnje račune obveznici dostavljaju na propisanim obrascima i u rokovima utvrđenim propisima kojima se uređaje računovodstvo.

5. Obveznici kod kojih su nastale statusne promene (promena oblika organizovanja, prodaja ili vlasnička transformacija ili je nad njima otvoren postupak likvidacije ili stečaja), godišnje i polugodišnje račune dostavljaju u rokovima utvrđenim zakonom.

6. Propisanim obrascima u smislu tačke 4 ove odluke smatraju se štampani obrasci, obrasci koje obveznici štampaju na računaru ili pisaćoj mašini, uz unošenje samo onih pozicija koje ti obveznici imaju. Numeričke oznake po pojedinim pozicijama (oznake grupa računa, brojeva i naziv pozicija, međuzbirovi i zbirovi, oznake za AOP i dr.) moraju biti identične sa oznakama iz propisanih računa.

7. Kontrola polugodišnjeg i godišnjeg računa obveznika je formalna, računska i logička.

Formalna kontrola obveznika vrši se posle prijema polugodišnjeg i godišnjeg računa, a njome se proverava:

- da li je račun dostavljen na propisanim obrascima, sa nazivom i sedištem obveznika;

- da li su obrasci popunjeni u skladu sa važećim propisima;

- da li je obrasce potpisalo ovlašćeno lice i da li su overeni pečatom obveznika;

- da li je obveznik iz tačke 5 ove odluke, za dostavljanje polugodišnjeg i godišnjeg računa, iskazao podatke za period do dana nastanka statusne promene i od dana nastanka te promene do kraja izveštajnog perioda.

8. Računska i logička kontrola obavljaju se neposredno pri unosu podataka, odnosno pri prenosu na magnetne medije.

Unos podataka u smislu stava 1 ove tačke obavlja se ručno ili njihovim prenosom sa magnetnog medija (CD-a ili diskete).

9. Ako se u postupku kontrole polugodišnjeg i godišnjeg računa utvrde određene nezakonitosti i neispravnosti, lice ovlašćeno za vršenje kontrole vratiće podnosiocu račun na ispravku, koja se mora izvršiti u roku od naredna tri dana. Ispravan račun dostavlja se Narodnoj banci Jugoslavije.

10. Protiv obveznika koji računovodstvene izveštaje i izveštaje o svom poslovanju ne dostavi u skladu sa propisima, Narodna banka Jugoslavije podnosi prijavu za privredni prestup.

11. Obrada podataka iz ove odluke vrši se odvojeno za svaku grupu obveznika, u skladu sa kontnim okvirima po kojima ti obveznici vode knjigovodstvo i sastavljaju i podnose polugodišnje i godišnje račune, i to za:

- preduzeća i zadruge,

- druga pravna lica,

- banke i druge finansijske organizacije,

- organizacije za osiguranje,

- berze i berzanske posrednike.

Pre obrade podataka na način iz stava 1 ove tačke, vrši se unos statističkih oznaka neophodnih za automatsku obradu tih podataka.

12. U toku obrade podataka iz ove odluke vrši se računska i logička kontrola individualnih podataka, a na kraju obrade - kontrola zbirnih, odnosno kumulativnih podataka.

13. Posle unosa podataka iz svih individualnih obrazaca i računske i logičke kontrole tih podataka - formiraju se datoteke, posebno za svaku grupu obveznika.

14. Podaci iz ove odluke dostavljaju se Narodnoj banci Jugoslavije na magnetnom nosiocu podataka ili računarskom komunikacijom.

15. Podaci iz ove odluke dostavljaju se kao individualni i zbirni, odnosno kumulativni podaci - po veličini preduzeća i po oblicima svojine, a za pojedine grupe obveznika - i po oblicima organizovanja.

16. Posle završene obrade podataka iz ove odluke, Narodna banka Jugoslavije razvrstava preduzeća na mala, srednja i velika, u skladu sa propisima.

Na osnovu izvršenog razvrstavanja iz stava 1 ove tačke, automatski se ažuriraju podaci o veličini preduzeća.

17. Kontrolu i obradu podataka iz ove odluke, Narodna banka Jugoslavije vrši na nivou SR Jugoslavije.

18. Način na koji Narodna banka Jugoslavije prima računovodstvene izveštaje i obrađuje podatke iz tih izveštaja, uređen ovom odlukom, primenjuje se do prenošenja tih poslova u nadležnost drugog organa, odnosno drugog pravnog lica, u skladu sa zakonom, a najduže do 31. decembra 2003. godine.

19. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ", a primenjivaće se od 1. januara 2003. godine.