PRAVILNIKO POLAGANJU ISPITA I MERILIMA ZA UPIS UČENIKA U SREDNJU ŠKOLU("Sl. glasnik RS", br. 28/2002) |
I UVODNA ODREDBA
Ovim pravilnikom utvrđuju se: sadržina, vreme, mesto i način polaganja kvalifikacionog, odnosno prijemnog ispita; osnove, merila i postupak za rangiranje kandidata i upis u srednju školu; bliži uslovi za vrednovanje učešća učenika osmog razreda na takmičenjima i vrste takmičenja čija se mesta vrednuju.
II UPIS U GIMNAZIJU I STRUČNU ŠKOLU U ČETVOROGODIŠNJEM, TROGODIŠNJEM I DVOGODIŠNJEM TRAJANJU
Redosled kandidata za upis u gimnaziju i stručnu školu u četvorogodišnjem trajanju utvrđuje se na osnovu:
1) uspeha na kvalifikacionom ispitu, i
2) uspeha u prethodnom školovanju, i to:
- opšteg uspeha od VI do VIII razreda osnovne škole, i
- rezultata postignutih na takmičenjima učenika osnovne škole.
Pravo na rangiranje radi upisa u školu iz stava 1 ovog člana stiče kandidat koji je položio kvalifikacioni ispit.
Opšti uspeh od VI do VIII razreda osnovne škole iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju VI, VII i VIII razreda osnovne škole i pomnože sa brojem četiri (4). Ukupan broj bodova zaokružuje se na dve decimale.
Na osnovu opšteg uspeha kandidat može da ostvari najviše 60 bodova.
Rezultati postignuti na takmičenjima učenika osnovne škole vrednuju se tako što se kandidatu koji je u VIII razredu osnovne škole osvojio jednu od prve tri pojedinačne nagrade iz obaveznog predmeta iz nastavnog plana osnovne škole dodeljuju sledeći bodovi:
1) međunarodno takmičenje: prva nagrada - 12 bodova; druga nagrada - 11 bodova; treća nagrada - 10 bodova;
2) savezno takmičenje koje organizuje stručno društvo: prva nagrada - 9 bodova; druga nagrada - 8 bodova; treća nagrada - 7 bodova;
3) republičko takmičenje koje organizuju Ministarstvo prosvete i sporta i stručno društvo: prva nagrada - 6 bodova; druga nagrada - 5 bodova; treća nagrada - 4 boda;
4) okružno, odnosno gradsko takmičenje koje organizuju Ministarstvo prosvete i sporta i stručno društvo: prva nagrada - 3 boda; druga nagrada - 2 boda; treća nagrada - 1 bod.
Kada je kandidat iz jednog predmeta osvojio više pojedinačnih nagrada na takmičenjima iz stava 1 ovog člana, uzima se u obzir najbolji ostvareni rezultat, odnosno najveći broj bodova iz stava 1 ovog člana.
Kada je kandidat iz dva ili više predmeta osvojio po jednu ili više pojedinačnih nagrada, bodovi iz svih predmeta sabiraju se, pri čemu se uzimaju u obzir najbolji ostvareni rezultati iz svakog predmeta.
Stručna društva iz člana 4 stav 1 tač. 2), 3) i 4) ovog pravilnika jesu: iz srpskog jezika - Društvo za srpski jezik i književnost Srbije; iz maternjeg jezika: mađarski - Katedra za hungarologiju, slovački - Društvo vojvođanskih slovakista; iz stranih jezika (engleski, nemački, ruski i francuski) - Društvo za strane jezike i književnosti; iz istorije - Savez društava istoričara Srbije; iz matematike - Društvo matematičara Srbije; iz fizike - Društvo fizičara Srbije; iz hemije - Srpsko hemijsko društvo; iz biologije - Srpsko biološko društvo; iz geografije - Srpsko geografsko društvo; iz tehničkog obrazovanja - Udruženje pedagoga tehničke kulture Srbije; iz informatike - Društvo matematičara Srbije i Centar za nauku, tehnologiju i informatiku; iz muzičke kulture - Zajednica muzičkih i baletskih škola i Dečji kulturni centar; iz likovne kulture - Udruženje likovnih pedagoga.
Kvalifikacioni ispit polaže se u junskom roku u osnovnoj školi u kojoj je kandidat završio VIII razred (u daljem tekstu: matična osnovna škola).
Ako je kandidat završio VIII razred osnovne škole na teritoriji AP Kosovo i Metohija, Republike Crne Gore ili Republike Srpske, kvalifikacioni ispit polaže u osnovnoj školi u Republici Srbiji van teritorije AP Kosovo i Metohija u kojoj se prijavio za polaganje ispita.
Na kvalifikacionom ispitu pismenom izradom zadataka proverava se znanje iz predmeta srpski jezik, odnosno jezik nacionalne manjine i matematika, po programima osnovne škole.
Kandidat može da ostvari najviše 20 bodova po predmetu, odnosno ukupno 40 bodova.
Kandidat je položio kvalifikacioni ispit ako je ostvario najmanje 10 bodova ukupno iz oba predmeta.
Kandidati koji su položili kvalifikacioni ispit za upis u gimnaziju i stručnu školu u četvorogodišnjem trajanju rangiraju se prema ukupnom broju bodova ostvarenim po svim osnovama koje se vrednuju za upis na jedinstvenim rang listama po okruzima i za grad Beograd.
Nakon utvrđivanja rang liste iz stava 1 ovog člana kandidat ima pravo da u matičnoj osnovnoj školi pismeno izrazi najviše 15 opredeljenja za dalje školovanje. Opredeljenje učenika sadrži: naziv škole, mesto škole, tip, smer, odnosno obrazovni profil, prema listi objavljenoj u konkursu.
Na osnovu opredeljenja kandidata i broja bodova na jedinstvenoj rang listi vrši se raspoređivanje kandidata po tipu, smerovima, odnosno obrazovnim profilima, kao i srednjim školama. Spiskovi raspoređenih kandidata dostavljaju se matičnim osnovnim školama i odgovarajućim srednjim školama.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u gimnaziju i stručnu školu u četvorogodišnjem trajanju ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- nosioci Diplome "Vuk Karadžić;
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz srpskog, odnosno maternjeg jezika i matematike, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz ostalih predmeta, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na kvalifikacionom ispitu.
Kandidati za upis u stručnu školu u trogodišnjem i dvogodišnjem trajanju rangiraju se prema uspehu postignutom u prethodnom školovanju, i to:
1) opštem uspehu od VI do VIII razreda osnovne škole, i
2) rezultatima postignutim na takmičenjima učenika osnovne škole.
Opšti uspeh i rezultati postignuti na takmičenjima is stava 1 ovog člana vrednuju se na način utvrđen u čl. 3, 4 i 5 ovog pravilnika.
Za upis u stručnu školu u trogodišnjem i dvogodišnjem trajanju kandidat ima pravo da u matičnoj osnovnoj školi pismeno izrazi najviše 15 opredeljenja za dalje školovanje. Opredeljenje učenika sadrži: naziv škole, mesto škole i obrazovni profil, prema listi objavljenoj u konkursu.
Na osnovu opredeljenja kandidata i broja bodova koji se vrednuju za upis po svim osnovama vrši se raspoređivanje kandidata po obrazovnim profilima i srednjim školama. Spiskovi raspoređenih kandidata dostavljaju se matičnim osnovnim školama i odgovarajućim srednjim školama.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u stručnu školu u trogodišnjem i dvogodišnjem trajanju ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- nosioci Diplome "Vuk Karadžić";
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika.
III UPIS U UMETNIČKU ŠKOLU, ODNOSNO ZA OBRAZOVNI PROFIL U OBLASTI UMETNOSTI, ŠKOLU ZA UČENIKE SA POSEBNIM SPOSOBNOSTIMA I ŠKOLU ZA TALENTOVANE UČENIKE
1. Zajedničke odredbe
Kandidati se upisuju u umetničku školu (muzička, baletska i umetnička škola likovne oblasti), odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti, školu za učenike sa posebnim sposobnostima (filološka i matematička gimnazija) i školu za talentovane učenike (Škola za muzičke talente u Ćupriji), prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu rezultata postignutog na prijemnom ispitu i uspeha u prethodnom školovanju.
Prijemni ispit polaže se u odgovarajućoj srednjoj školi pre polaganja kvalifikacionog ispita za upis u gimnaziju i stručnu školu u četvorogodišnjem trajanju.
Na prijemnom ispitu proveravaju se odgovarajuća znanja stečena u prethodnom obrazovanju i posebne sposobnosti kandidata koje su neophodne za određenu školu, odnosno obrazovni profil.
Na prijemnom ispitu kandidat može da ostvari najviše 120 bodova.
Kandidat je položio prijemni ispit ako je ostvario najmanje 72 boda ukupno iz svih delova prijemnog ispita.
Kandidati koji su položili prijemni ispit rangiraju se prema ukupnom broju bodova koje imaju po svim osnovama koje se vrednuju za upis u odgovarajuću srednju školu, odnosno za obrazovni profil.
Prijemni ispit polaže se pred komisijom u kojoj se do 40% članova imenuje iz reda nastavnika škole.
Izuzetno od stava 1 ovog člana, prijemni ispiti za upis u muzičku i baletsku školu polažu se pred komisijom u kojoj se do 60% članova imenuje iz reda nastavnika škole.
Kandidati rangirani u okviru broja predviđenog za upis upisuju se u školu na osnovu rešenja direktora škole.
2. Upis u školu za učenike sa posebnim sposobnostima
Kandidati se upisuju u školu za učenike za posebnim sposobnostima (filološka i matematička gimnazija) prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu:
1) rezultata postignutog na prijemnom ispitu, i
2) uspeha u prethodnom školovanju, i to:
- opšteg uspeha od VI do VIII razreda osnovne škole, i
- rezultata postignutih na takmičenjima učenika osnovne škole iz predmeta koji su od značaja za upis u filološku ili matematičku gimnaziju.
Opšti uspeh od VI do VIII razreda osnovne škole vrednuje se na način utvrđen članom 3 ovog pravilnika.
Rezultati postignuti na takmičenjima učenika osnovne škole iz predmeta koji su od značaja za upis u filološku ili matematičku gimnaziju vrednuju se na način utvrđen u čl. 4 i 5 ovog pravilnika.
Za upis u filološku gimnaziju kandidat polaže prijemni ispit iz dva dela, i to:
1) test iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine i književnosti, i
2) test iz stranog jezika.
Test iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine i književnosti i test iz stranog jezika polažu se po programima osnovne škole.
Kandidat za upis u filološku gimnaziju može da ostvari najviše po 60 bodova iz svakog dela prijemnog ispita, odnosno ukupno 120 bodova.
Takmičenja učenika osnovne škole koja su od značaja za upis u filološku gimnaziju u smislu ovog pravilnika jesu takmičenja iz srpskog jezika, odnosno jezika nacionalne manjine i jezičke kulture i stranog jezika.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u filološku gimnaziju ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- nosioci Diplome "Vuk Karadžić";
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz srpskog, odnosno maternjeg jezika i stranog jezika, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz ostalih predmeta, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu.
Za upis u matematičku gimnaziju kandidat polaže prijemni ispit koji se sastoji iz izrade testa iz matematike.
Test iz matematike polaže se po programu osnovne škole.
Takmičenja učenika osnovne škole koja su od značaja za upis u matematičku gimnaziju u smislu ovog pravilnika jesu takmičenja iz matematike i fizike.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u matematičku gimnaziju ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- nosioci Diplome "Vuk Karadžić";
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz matematike i fizike, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na takmičenjima iz ostalih predmeta, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu.
3. Upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti
Kandidati se upisuju u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti (tehničar dizajna ambalaže, tehničar dizajna grafike i propagande, tehničar dizajna enterijera i industrijskih proizvoda, tehničar dizajna tekstila, likovni tehničar, livac umetničkih predmeta, graver umetničkih predmeta, juvelir umetničkih predmeta, konzervator kulturnih dobara, kujundžija, plastičar umetničkih predmeta, drvorezbar, klesar, stilski krojač, firmopisac - kaligraf, grnčar) prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu rezultata postignutog na prijemnom ispitu i opšteg uspeha od VI do VIII razreda osnovne škole.
Opšti uspeh od VI do VIII razreda osnovne škole vrednuje se na način utvrđen članom 3 ovog pravilnika.
Za upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti iz člana 28 ovog pravilnika, kandidat polaže prijemni ispit iz tri dela, i to:
1) crtanje - mrtva priroda: organski i neorganski oblici; 3-5 elemenata, postavka u planovima; materijal: olovke sa mekim grafitnim uloškom (5b, 6b...); papir veličina blok broj 5;
2) slikanje - mrtva priroda: nova postavka; materijal: tempera boje i akvarel papir veličina blok broj 5;
3) vajanje (tema: kompozicija oblika prema datom predlošku podesnom za transponovanje; transponovanje dvodimenzionalnih oblika u trodimenzionalne oblike).
Kandidat za upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti, može da ostvari na prijemnom ispitu najviše po 40 bodova iz svakog dela prijemnog ispita, odnosno ukupno 120 bodova.
Kriterijumi za ocenjivanje crtanja jesu; kompozicija (8 bodova), proporcija i karakter oblika (8 bodova), kvalitet linije (8 bodova) i lični izraz (16 bodova).
Kriterijumi za ocenjivanje slikanja jesu: kompozicija (8 bodova), osećaj za boju (16 bodova) i ukupna ekspresija (16 bodova).
Kriterijumi za ocenjivanje vajanja jesu: kompozicija (8 bodova), osećaj za oblik (8 bodova), strukturalna vrednost (8 bodova), taktilnost (8 bodova) i lični izraz (8 bodova).
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u umetničku školu likovne oblasti, odnosno za obrazovni profil u oblasti umetnosti, ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu;
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na međunarodnom ili republičkom takmičenju iz likovne kulture, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- nosioci Diplome "Vuk Karadžić".
4. Upis u muzičku školu i školu za talentovane učenike
Kandidati se upisuju u muzičku školu prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu rezultata postignutog na prijemnom ispitu, opšteg uspeha u osnovnoj muzičkoj školi i opšteg uspeha iz poslednja tri završena razreda osnovne škole.
Izuzetno od stava 1 ovog člana, kandidat koji nije završio osnovnu muzičku školu upisuje se prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu rezultata postignutog na prijemnom ispitu, opšteg uspeha iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je završio i uspeha na ispitu za nivo osnovne muzičke škole.
Opšti uspeh u osnovnoj muzičkoj školi u trajanju od šest godina iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju IV, V i VI razreda i pomnože sa brojem dva (2).
Opšti uspeh u osnovnoj muzičkoj školi u trajanju od četiri godine iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju II, III i IV razreda i pomnože sa brojem dva (2).
Opšti uspeh u osnovnoj muzičkoj školi u trajanju od dve godine iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju oba razreda i pomnože sa brojem tri (3).
Ukupan broj bodova iz st. 1 do 3 ovog člana zaokružuje se na dve decimale.
Na osnovu opšteg uspeha u osnovnoj muzičkoj školi kandidat može da ostvari najviše 30 bodova.
Opšti uspeh iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je kandidat završio iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju VI, VII i VIII razreda, odnosno iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je kandidat završio i pomnože sa brojem dva (2). Ukupan broj bodova zaokružuje se na dve decimale.
Na osnovu opšteg uspeha iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je završio kandidat može da ostvari najviše 30 bodova.
Na ispitu za nivo osnovne muzičke škole kandidat može da ostvari najviše 30 bodova.
Za upis u muzičku školu vokalno-instrumentalnog odseka, odnosno za obrazovni profil muzički izvođač, kandidat polaže prijemni ispit iz dva dela, i to:
1) instrument/solo pevanje, i
2) solfeđo sa teorijom muzike.
Kandidat za upis iz člana 37 ovog pravilnika može da ostvari najviše 120 bodova na prijemnom ispitu, i to: 100 bodova iz instrumenta/solo pevanja i 20 bodova iz solfeđa sa teorijom muzike.
Za upis u muzičku školu teorijskog odseka, odnosno za obrazovni profil muzički saradnik, kandidat polaže prijemni ispit iz tri dela, i to:
1) pismeni ispit iz solfeđa,
2) usmeni ispit iz solfeđa, i
3) test iz teorije muzike.
Kandidat za upis iz člana 39 ovog pravilnika može da ostvari najviše 120 bodova na prijemnom ispitu, i to: 20 bodova iz pismenog ispita iz solfeđa, 60 bodova iz usmenog ispita iz solfeđa i 40 bodova iz testa iz teorije muzike.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u muzičku školu ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na međunarodnom ili republičkom takmičenju iz muzičke kulture, u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu;
- kandidati koji imaju veći broj bodova na osnovu opšteg uspeha u osnovnoj muzičkoj školi, odnosno opšteg uspeha iz poslednja tri završena razreda osnovne škole.
Za upis u Školu za muzičke talente u Ćupriji kandidat polaže prijemni ispit iz tri dela, i to:
1) psihološka procena sposobnosti,
2) instrument, i
3) solfeđo.
5. Upis u baletsku školu
Kandidati se upisuju u baletsku školu prema redosledu koji se utvrđuje na osnovu rezultata postignutog na prijemnom ispitu, opšteg uspeha u osnovnoj baletskoj školi i opšteg uspeha iz poslednja tri završena razreda osnovne škole.
Opšti uspeh u osnovnoj baletskoj školi iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju II, III i IV razreda osnovne baletske škole i pomnože sa brojem dva (2). Ukupan broj bodova zaokružuje se na dve decimale.
Na osnovu opšteg uspeha u osnovnoj baletskoj školi kandidat može da ostvari najviše 30 bodova.
Opšti uspeh iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je kandidat završio iskazuje se brojem bodova tako što se saberu srednje ocene na kraju VI, VII i VIII razreda, odnosno iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je kandidat završio i pomnože sa brojem dva (2). Ukupan broj bodova zaokružuje se na dve decimale.
Na osnovu opšteg uspeha iz poslednja tri razreda osnovne škole koje je završio kandidat može da ostvari najviše 30 bodova.
Za upis u baletsku školu za odsek klasičan balet i moderna igra, u okviru prijemnog ispita ocenjivaće se:
1) klasični balet/moderna igra,
2) sceničnost, i
3) fizičke predispozicije.
Kandidat za upis iz člana 46 ovog pravilnika može da ostvari najviše 120 bodova na prijemnom ispitu, i to: 60 bodova iz klasičnog baleta/moderne igre i po 30 bodova iz sceničnosti i fizičkih predispozicija.
Za upis u baletsku školu za odsek narodna igra, u okviru prijemnog ispita ocenjivaće se:
1) igračke sposobnosti,
2) sceničnost i fizičke predispozicije, i
3) sluh, ritam i memorija.
Kandidat za upis iz člana 48 ovog pravilnika može da ostvari najviše 120 bodova na prijemnom ispitu, i to: 60 bodova iz igračke sposobnosti i po 30 bodova iz sceničnosti i fizičkih predispozicija, odnosno sluha, ritma i memorije.
Kada veći broj kandidata od broja predviđenog za upis u baletsku školu ostvari isti broj bodova, prednost u rangiranju imaju sledeći kandidati:
- kandidati koji su osvojili veći broj bodova za nagradu na međunarodnom ili republičkom takmičenju u smislu čl. 4 i 5 ovog pravilnika;
- kandidati koji imaju veći ukupan broj bodova na prijemnom ispitu;
- kandidati koji imaju veći broj bodova po osnovu opšteg uspeha u osnovnoj baletskoj školi, odnosno opšteg uspeha iz poslednja tri završena razreda osnovne škole.
IV UPIS U STRUČNU ŠKOLU ZA SPECIJALIZACIJU
Kandidati za upis u stručnu školu za specijalizaciju rangiraju se prema opštem uspehu postignutom u stručnoj školi i prema drugim uslovima utvrđenim nastavnim planom i programom specijalizacije za svako područje rada.
V ZAVRŠNE ODREDBE
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o sadržini i načinu polaganja ispita i merilima za upis učenika u srednju školu ("Službeni glasnik RS", br. 30/93, 21/95, 27/96, 16/98 i 7/2000).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".