ODLUKA
O METODOLOGIJI ZA OBAVLJANJE INTERNE KONTROLE POSLOVA KOJE OBVEZNICI IZ ČLANA 5 ZAKONA O SPREČAVANJU PRANJA NOVCA IZVRŠAVAJU PREMA TOM ZAKONU

("Sl. list SRJ", br. 38/2002)

1. Ovom odlukom utvrđuje se metodologija za obavljanje interne kontrole poslova obveznika iz člana 5 Zakona o sprečavanju pranja novca (u daljem tekstu: Zakon).

2. Obveznik je dužan da internom kontrolom poslova koje izvršava prema Zakonu (u daljem tekstu: interna kontrola) obezbedi podatke iz kojih se može utvrditi:

- da li je utvrđen identitet lica kod transakcija novca koje vrši to lice a čija vrednost prelazi 600.000 dinara (gotovog novca, efektivnog stranog novca, hartija od vrednosti, plemenitih metala ili dragog kamenja), kod poslova u vezi s životnim osiguranjem kada vrednost pojedinačne premije prelazi 40.000 dinara, kod povezanih transakcija čiji ukupan iznos prelazi 600.000 dinara, kao i kod transakcija čija je vrednost manja od 600.000 dinara ali postoje razlozi za sumnju da je u pitanju pranje novca;

- da li se podaci dobijeni na osnovu čl. 7 i 9 Zakona, kao i druga dokumentacija u vezi sa izvršenom transakcijom, čuvaju najmanje pet godina posle izvršene transakcije (član 10 Zakona) i da li se vode evidencije o transakcijama iz člana 6 Zakona (član 24 Zakona);

- da li je Savezna komisija za sprečavanje pranja novca obaveštena o svakoj gotovinskoj transakciji odnosno o više međusobno povezanih transakcija koje premašuju vrednosti utvrđene u članu 6 Zakona (član 12 Zakona), kao i da li joj je dostavljena prijava o sumnji da je u pitanju pranje novca (član 8 stav 2 Zakona);

- da li je privremeno obustavljeno izvršenje transakcije - do 48 sati, ako je ovlašćeno lice ocenilo da postoje razlozi za sumnju da je u pitanju pranje novca (član 15 stav 1 Zakona);

- da li su Saveznoj komisiji za sprečavanje pranja novca, na njen zahtev, dostavljeni podaci iz člana 25 Zakona, podaci o imovinskom stanju i bankarskim ulozima lica koje obavlja transakciju u vezi s kojom postoji sumnja da je u pitanju pranje novca, drugi podaci i informacije potrebni za otkrivanje pranja novca, kao i pismene informacije o obavljanju poslova utvrđenih Zakonom i dokumentacija u vezi s tim poslovima (član 17 Zakona);

- da li je određeno lice koje će biti odgovorno za otkrivanje transakcije za koju postoje razlozi za sumnju da je u pitanju pranje novca, za otkrivanje lica koje vrši tu transakciju, kao i za njihovo prijavljivanje Saveznoj komisiji za sprečavanje pranja novca (član 8 stav 1 Zakona);

- da li se s podacima, informacijama i dokumentacijom koji su prikupljeni u skladu sa Zakonom postupa u skladu sa službenom tajnom kojom su označeni (član 22 stav 1 Zakona).

Pored podataka iz stava 1 ove tačke, nadležni državni organi su dužni da internom kontrolom obezbede i podatke o tome da li su oni Saveznoj komisiji za sprečavanje pranja novca redovno dostavljali informacije s podacima o postupcima u vezi s prekršajima, privrednim prestupima i krivičnim delima koji su u toku a odnose se na pranje novca, kako i o njihovim izvršiocima (lični podaci, faza postupka, pravnosnažna odluka) (član 19 stav 1 Zakona).

Pravosudni organi su dužni da, pored podataka iz stava 1 ove tačke, internom kontrolom obezbede podatke o tome da li su oni najmanje jedanput godišnje Saveznoj komisiji za sprečavanje pranja novca dostavljali informacije s podacima iz stava 2 ove tačke (član 19 stav 2 Zakona).

3. Obveznik je dužan da Saveznoj komisiji za sprečavanje pranja novca, na njen zahtev, dostavlja pismeni izveštaj o nalazima interne kontrole, kao i o merama preduzetim u vezi s tom kontrolom.

4. Obveznik sastavlja listu indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija.

Listu iz stava 1 ove tačke obveznik redovno prilagođava novootkrivenim oblicima pranja novca.

U izradi liste iz stava 1 ove tačke može učestvovati i savezni organ ili drugi državni organ, odnosno organizacija - ako su nadležni za poslovanje tog obveznika.

U izradi liste iz stava 1 ove tačke kod obveznika koji je član odgovarajućeg udruženja - može učestvovati i to udruženje sa svojim stručnim službama.

U izradi liste iz stava 1 ove tačke kod banaka, štedionica i menjačnica - može učestvovati i Narodna banka Jugoslavije.

5. Obveznik je dužan da:

- licu koje je odredio za obavljanje interne kontrole (u daljem tekstu: kontrolor), na njegov zahtev, omogući pristup svim dokumentima i informacijama potrebnim za obavljanje njegovog rada;

- omogući da sve službe kontroloru pruže pomoć u obavljanju njegovih poslova i zadataka;

- obezbedi da kontrolora, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, zamenjuje zamenik;

- ako postoji više kontrolora - obezbedi tehničke i druge uslove za njihovu redovnu komunikaciju i razmenu podataka;

- o svom trošku obezbedi stručno osposobljavanje kontrolora na otkrivanju i sprečavanju pranja novca;

- kontroloru obezbedi svu dokumentaciju potrebnu za njegov rad.

6. Podatke o transakcijama obveznik evidentira prema vremenu obavljanja transakcije i čuva ih na način koji omogućava njihovo korišćenje, odnosno njihovu efikasnu kontrolu.

Podaci o transakcijama za koje postoje razlozi za sumnju da je u pitanju pranje novca posebno se evidentiraju (posebna evidencija).

7. Podatke o transakcijama obveznik čuva najmanje pet godina od dana izvršenih transakcija.

Obveznik uređuje način čuvanja podataka iz stava 1 ove tačke.

8. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".