STATUT
GRADA NOVOG SADA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 11/2002)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Statut) .

Član 2

Teritorija Grada utvrđena je zakonom.

Za obavljanje određenih poslova Grada osnivaju se gradske opštine i to: Gradska opština Novi Sad i Gradska opština Petrovaradin.

Područja gradskih opština čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njihov sastav i to:

GRADSKA OPŠTINA

NASELJENO MESTO

KATASTARSKA OPŠTINA

Novi Sad

Novi Sad

Novi Sad I

 

 

Novi Sad II

 

 

Novi Sad III

 

 

Novi Sad IV

 

Futog

Futog

 

Veternik

Veternik

 

Begeč

Begeč

 

Kisač

Kisač

 

Rumenka

Rumenka

 

Stepanovićevo

Stepanovićevo

 

Kać

Kać

 

Čenej

Čenej

 

Budisava

Budisava

 

Kovilj

Kovilj

Sedište Gradske opštine je u Novom Sadu.

Petrovaradin

Petrovaradin

Petrovaradin

 

Sremska Kamenica

Sremska Kamenica

 

Bukovac

Bukovac

 

Ledinci

Ledinci

 

Stari Ledinci

Ledinci

Sedište Gradske opštine je u Petrovaradinu.

Član 3

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Sedište Grada je u Novom Sadu.

Član 4

Grad ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, koji sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Republika Srbija-Autonomna Pokrajina Vojvodina-Grad Novi Sad-Novi Sad", ispisan na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Član 5

U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćiriličko pismo.

U Gradu su u službenoj upotrebi i mađarski, slovački i rusinski jezik i njihova pisma, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština).

Član 6

Grad ima grb i zastavu.

Grb Grada predstavlja štit barokne forme, u čijem se gornjem plavom polju nalaze tri okrugle kule srebrne - svetlosive boje, od kojih svaku sredinom i od gore opasuje nadstrešnica. Kule stoje odvojeno, svaka za sebe, sazidane od neotesanog kamena. Nadstrešnica gornjeg dela im je zupčasta, kapije su im zatvorene, a prozori otvoreni. Srednja kula je nešto viša i šira, a nad njom beli golub u letu sa maslinovom grančicom. U donjem zelenom polju ispod kula nalazi se talasasta srebrna traka.

Zastava je svetloplave boje, a u sredini zastave nalazi se grb Grada izrađen u beloj boji.

Izgled i upotreba grba Grada i zastave uređuju se odlukom Skupštine.

Član 7

Dan Grada je 1. februar - dan kada je 1748. godine Novi Sad proglašen slobodnim kraljevskim gradom.

U Gradu se svečano obeležavaju 1694. godina - godina osnivanja Novog Sada, 23. oktobar 1944. godine - dan kada je Novi Sad oslobođen od fašizma, 9. novembar 1918. godine - dan kada je srpska vojska, pod komandom vojvode Petra Bojovića, oslobodila Novi Sad, i 25. novembar 1918. godine - dan kada je Velika narodna skupština Srba, Bunjevaca i drugih Slovena Banata, Bačke i Baranje, donela odluku o prisajedinjenju Vojvodine Srbiji.

Član 8

Povodom 1. februara, Dana Grada, kao znak sećanja na ovaj istorijski datum, Skupština dodeljuje Februarsku nagradu za najznačajnija dela i dostignuća građana Novog Sada.

Povodom 23. oktobra, Dana oslobođenja grada, u znak priznanja za izuzetne rezultate u radu i najviša dostignuća i ostvarenja u oblasti privrede, društvenih i drugih delatnosti, Skupština dodeljuje Oktobarsku nagradu, a povodom 9. i 25. novembra 1918. godine, Novembarsku povelju.

U skladu sa odlukom Skupštine mogu se dodeljivati plakete Grada, posebne nagrade, pohvale i druga javna priznanja.

Skupština može istaknutim ličnostima, za posebne zasluge za razvoj Grada, da dodeli zvanje počasnog građanina Novog Sada.

Član 9

Rad organa Grada je dostupan javnosti.

Javnost u radu organa Grada može da se ograniči ili isključi samo u slučajevima kada je to određeno zakonom, drugim propisom, ovim statutom ili drugim aktom nadležnog organa.

Javnost rada organa Grada obezbeđuje se davanjem informacija sredstvima javnog informisanja, izdavanjem službenih publikacija i obezbeđivanjem uslova za nesmetano obaveštavanje javnosti o obavljanju poslova iz njihovog delokruga.

Član 10

Grad sarađuje sa drugim gradovima i opštinama i udružuje se radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, planova i programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa.

Grad sarađuje i udružuje se u međunarodne organizacije lokalne vlasti i sarađuje sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, uz saglasnost Vlade Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom .

Organi Grada mogu da sarađuju sa nevladinim organizacijama, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u interesu Grada i građana sa teritorije Grada.

II POSLOVI GRADA

Član 11

Grad je odgovoran da, putem svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:

1) donosi program razvoja Grada i akte za njegovo ostvarivanje;

2) donosi urbanistički plan i akte za njegovo ostvarivanje;

3) donosi budžet Grada i završni račun budžeta Grada;

4) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu i naseljenim mestima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

5) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

6) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

7) donosi program uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

8) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

9) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima, i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

10) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u gradu i naseljenim mestima;

11) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

12) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi, koji se vrši na teritoriji Grada, i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

13) osniva robne rezerve Grada i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba građana na teritoriji Grada;

14) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje i socijalne zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

15) organizuje obavljanje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturno-umetničkog amaterizma i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

16) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

17) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

18) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte od značaja za Grad;

19) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

20) podstiče i stara se o razvoju turizma na teritoriji Grada i utvrđuje visinu boravišne takse;

21) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

22) koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

23) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

24) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

25) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

26) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

27) organizuje službu pravne pomoći građanima;

28) stara se o zaštiti i ostvarivanju ličnih i kolektivnih prava nacionalnih manjina i etničkih grupa;

29) utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada;

30) obezbeđuje javno informisanje od značaja za Grad;

31) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

32) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

33) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i zastave Grada;

34) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.

Grad je samostalan u obavljanju poslova iz svog delokruga, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 12

Gradu se zakonom može poveriti obavljanje određenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, a propisom Autonomne Pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Autonomna Pokrajina) obavljanje određenih poslova iz okvira prava i dužnosti Autonomne Pokrajine.

Sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuju Republika, odnosno Autonomna Pokrajina, u skladu sa vrstom i obimom poslova.

Član 13

Grad obavlja, kao poverene poslove, pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prometa robe i usluge, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

III ORGANI GRADA

Član 14

Organi grada su: Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće.

1. SKUPŠTINA

Član 15

Skupština je predstavnički organ koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 16

Skupština Grada ima 78 odbornika.

Član 17

Odbornici Skupštine (u daljem tekstu: odbornici) biraju se po postupku i na način utvrđen zakonom.

Odbornici se biraju na četiri godine.

Član 18

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini razmatranje određenih pitanja, podnosi predloge odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.

Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima koja utiču na obavljanje odborničkih dužnosti, da od organa grada i gradske uprave traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.

Član 19

Odbornik ima pravo na naknadu za obavljanje odborničkih dužnosti van sednica Skupštine, radnih tela i odborničkih grupa, u stalnom mesečnom iznosu, u skladu sa odlukom Skupštine.

Odbornik ima pravo na naknadu putnik troškova i izgubljene zarade, nastalih obavljanjem odborničkih dužnosti, u skladu sa odlukom Skupštine.

Odlukom iz stava 1 ovog člana, određuju se kriterijumi i merila za utvrđivanje naknada i drugih primanja odbornika i lica koja bira ili imenuje, odnosno postavlja Skupština.

Član 20

Odbornik ne može da bude pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje na sednici Skupštine i radnih tela.

Član 21

Odbornik ne može biti lice zaposleno u gradskim upravama, kao i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština.

Ako zaposleni u gradskim upravama budu izabrani za odbornike, prava i obaveze po osnovu rada miruju dok traje njihov odbornički mandat.

Licima koja imenuje ili postavlja Skupština, izborom za odbornika prestaje dužnost na koju su imenovani ili postavljeni.

Član 22

Skupština u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut Grada i Poslovnik Skupštine;

2) donosi budžet Grada i završni račun budžeta Grada;

3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

4) donosi urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

5) donosi propise i druge opšte akte;

6) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi, i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

7) osniva službe, komunalna javna i druga javna preduzeća, ustanove i organizacije, i vrši nadzor nad njihovim radom;

8) osniva organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

9) imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore, postavlja i razrešava direktore komunalnih javnih i drugih javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač Grad, i daje saglasnost na statute, statusne promene, povećanje i smanjenje glavnice i kriterijume za raspodelu dobiti, godišnje programe poslovanja i druga programska akta u skladu sa zakonom;

10) odlučuje o dodeljivanju priznanja, nagrada i zvanja počasnog građanina Grada;

11) bira predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

12) bira članove Gradskog veća na predlog Gradonačelnika;

13) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine, na predlog predsednika Skupštine;

14) postavlja i razrešava načelnike gradskih uprava na predlog Gradonačelnika;

15) obrazuje Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave;

16) postavlja građanskog branioca (ombudsmana);

17) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti i bira predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela;

18) utvrđuje izbor, delokrug, sastav i način rada Saveta za međunacionalne odnose;

19) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji po zakonu pripadaju Gradu;

20) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta, utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada kojima upravlja, kao i kriterijume i način plaćanja troškova održavanja poslovnih prostorija i stanova u kojima se obavlja poslovna delatnost, i utvrđuje poresku stopu na fond zarada, u skladu sa zakonom;

21) donosi odluku o javnom zaduživanju Grada;

22) osniva ustanove i organizacije u oblasti turizma, obezbeđuje uslove za uređenje turističkih mesta i razvoj i unapređenje komunalnih, sportsko-rekreativnih i drugih delatnosti koje doprinose razvoju turizma, kao i uslove za organizovanje turističko-informativne i propagandne delatnosti, uređuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata i druge uslove njihovog rada i poslovanja, utvrđuje uslove korišćenja i način upravljanja prirodnim izvorima;

23) daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;

24) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za Grad;

25) pokreće postupak za zaštitu prava Grada pred Ustavnim sudom;

26) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave Grada;

27) donosi odluku o osnivanju fondova i finansijske programe o obezbeđivanju sredstava za finansiranje javnih rashoda;

28) uređuje opšte uslove za uređenje naselja na teritoriji Grada, korišćenje javnih i drugih površina i uslove i način korišćenja prostora za parkiranje;

29) uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj, uređuje uslove i način organizovanja poslova u obavljanju komunalnih delatnosti, kao i druga pitanja od značaja za njihovo obavljanje;

30) uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja i uklanjanja objekata na javnim površinama u naseljenim mestima i na neizgrađenom građevinskom zemljištu, i uređuje uslove za uklanjanje objekata koji predstavljaju neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i bezbednost saobraćaja;

31) određuje područja na kojima se mogu obavljati određene vrste poslovnih delatnosti, ako i način odlaganja komunalnog otpada;

32) uređuje uslove izgradnje i održavanja ulica i trgova, lokalnih puteva, u naseljima uređuje upravljanje tim putevima i ulicama i odobrava njihovu izgradnju;

33) uređuje organizaciju i način obavljanja javnog prevoza putnika koji se obavlja na teritoriji Grada;

34) određuje lokacije i uređuje uslove izgradnje, zaštite i održavanja grobalja, i uređuje uslove i način sahranjivanja i način organizovanja tih poslova, odnosno održavanje spomenika i spomen - obeležja od značaja za kulturno-istorijsku tradiciju;

35) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, imenuje i razrešava članove školskog odbora osnovnih i srednjih škola, uređuje izgradnju, rekonstrukciju, investiciono i tekuće održavanje osnovnih i srednjih škola, daje saglasnost na statute osnovnih škola i obezbeđuje opremanje, sredstva za materijalne troškove i amortizaciju osnovnih i srednjih škola;

36) uređuje uslove i način obezbeđivanja prevoza učenika koji stanuju na udaljenosti većoj od četiri kilometra od sedišta osnovne škole, a za učenike ometene u razvoju uređuje prevoz, bez obzira na udaljenost stana od škole ishranu i smeštaj, ako na teritoriji Grada nema odgovarajuće osnovne škole;

37) osniva ustanove i organizacije u oblasti primarne zdravstvene zaštite, dečije i socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, utvrđuje mrežu ustanova za decu i načine i uslove regresiranja troškova boravka dece iz materijalno ugroženih porodica u predškolskoj ustanovi, daje saglasnost na statute ustanova primarne zdravstvene zaštite i obezbeđuje izgradnju, dogradnju, opremanje i osavremenjavanje i uslove za rad ustanova socijalne zaštite i društvene brige o deci;

38) osniva ustanove i organizacije u oblasti kulture, fizičke kulture i sporta, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje i obezbeđuje izgradnju, održavanje i korišćenje sportskih objekata, donosi odluke o organizovanju i održavanju sportskih takmičenja i manifestacija od značaja za Grad, obezbeđuje uslove za rad sportskih stručnjaka u organizacijama u oblasti sporta na teritoriji Grada;

39) obezbeđuje zaštitu kulturnih dobara, osim kulturnih dobara od izuzetnog i velikog značaja, i razvoj umetničkog stvaralaštva;

40) donosi akt o stavljanju pod zaštitu određenog prirodnog dobra;

41) osniva biblioteke i obezbeđuje uslove za prikupljanje, obradu, čuvanje i davanje na korišćenje knjiga i drugih publikacija, i uslove za rad;

42) obezbeđuje izgradnju, rekonstrukciju i održavanje objekata ustanova kulture čiji je osnivač, u kojima se ostvaruju potrebe kulture građana u Gradu, obezbeđuje rad, održavanje i ostvarivanje programa ustanova kulture od značaja za Grad;

43) donosi odluku o udruživanju sredstava i saradnji sa drugim gradovima i opštinama, nevladinim organizacijama i humanitarnim organizacijama;

44) donosi odluku o udruživanju u međunarodne organizacije lokalne vlasti, kao i o saradnji sa odgovarajućim jedinicama lokalnih vlasti drugih zemalja;

45) utvrđuje mere za slučaj neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i određuje mere za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih nepogoda;

46) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja i propisuje protiverozivne mere;

47) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenog mesta na teritoriji Grada;

48) donosi godišnji program o pribavljanju nepokretnosti za potrebe organa Grada;

49) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta Grada; i

50) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

1.1. Radna tela Skupštine

Član 23

Radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, i razmatranja pitanja iz njene nadležnosti i obavljanja drugih poslova u skladu sa ovim statutom, obrazuju se saveti i komisije, kao stalna radna tela Skupštine (u daljem tekstu: radna tela).

Članovi radnog tela biraju se iz reda građana afirmisanih u oblasti za koju se radno telo obrazuje, i iz reda odbornika, za vreme na koje je izabrana Skupština.

Skupština posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka iz njene nadležnosti.

Član 24

Radna tela Skupštine su:

1. Savet za budžet i finansije,

2. Savet za komunalne delatnosti,

3. Savet za urbanizam, poslovni prostor i stambena pitanja,

4. Savet za zaštitu životne sredine,

5. Savet za zdravstvenu zaštitu, socijalnu zaštitu i društvenu brigu o deci i omladini,

6. Savet za kulturu,

7. Savet za obrazovanje i sport,

8. Savet za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu,

9. Savet za javni red i mir i bezbednost,

10. Komisija za propise,

11. Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja,

12. Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu,

13. Komisija za nazive delova naseljenih mesta i javnih službi,

14. Komisija za javno obaveštavanje,

15. Komisija za predstavke i predloge,

16. Komisija za odnose sa verskim zajednicama, i

17. Komisija za stambene poslove.

Član 25

Radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i određen broj članova.

Član 26

Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela podnosi Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja.

Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove Komisije za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja može da podnese predsednik Skupštine, odbornička grupa ili najmanje pet odbornika ili jedan odbornik koga podrže još četiri odbornika.

Pojedini odbornik može da bude član najviše dva radna tela.

Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnih tela biraju se na četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova od broja prisutnih odbornika.

Član 27

Predsedniku, zameniku predsednika i članovima radnih tela koji su izabrani iz reda odbornika, prestaje funkcija i pre isteka vremena na koje su izabrani, ako im prestane mandat.

Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnog tela mogu da budu razrešeni i pre isteka vremena na koje su birani, na način i po postupku za njihov izbor.

Član 28

Delokrug i način rada radnih tela Skupštine uređuju se Poslovnikom Skupštine (u daljem tekstu: Poslovnik) i odlukom Skupštine.

1.2. Savet za međunacionalne odnose

Član 29

U Gradu se osniva Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet).

Predstavnike u Savetu mogu da imaju nacionalne zajednice sa više od 1% učešća u ukupnom broju stanovnika Grada.

Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređenja nacionalne ravnopravnosti u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Izbor, delokrug, sastav i način rada Saveta uređuju se odlukom Skupštine, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

1.3. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine

Član 30

Skupština ima predsednika i zamenika predsednika koji se biraju iz reda odbornika na vreme od četiri godine.

Član 31

Predsednik Skupštine organizuje rad skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, predlaže dnevni red sednice, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akte koje je donela Skupština i vrši druge poslove predviđene ovim statutom, Poslovnikom i koje mu poveri Skupština.

Član 32

Zamenik predsednika Skupštine zamenjuje predsednika u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoje dužnosti, ili na osnovu posebnog ovlašćenja.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Član 33

Izbor predsednika Skupštine vrši se tajnim glasanjem.

Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje 10 odbornika.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.

Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, izbor se ponavlja između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.

Ako ni u jednom krugu predsednik skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora najduže u roku od 15 dana.

Postupak izbora se ponavlja i u slučaju ako je na listi bio jedan kandidat, a nije dobio potrebnu većinu, kao i u slučaju ako su na listi bila dva kandidata od kojih ni jedan nije dobio potrebnu većinu.

Član 34

Predsedniku Skupštine i zameniku predsednika Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje su izabrani, ostavkom i razrešenjem ili prestankom mandata odbornika.

Predlog za razrešenje može da podnese najmanje jedna trećina odbornika u Skupštini.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora da bude obrazložen.

Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.

Član 35

U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno ako je ostavku podneo u periodu između dve sednice, na prvoj narednoj sednici Skupštine utvrđuje se da mu je danom podnošenja ostavke prestala funkcija.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika Skupštine po ovom osnovu samo konstatuje.

Član 36

U slučaju prestanka funkcije predsednika Skupštine pre isteka vremena na koje je izabran, Skupština će odmah, a najkasnije na narednoj sednici započeti postupak izbora predsednika Skupštine, u skladu sa odredbama Statuta i Poslovnika.

Dužnost predsednika Skupštine do izbora novog predsednika vrši zamenik predsednika Skupštine.

Glasanjem za izbor novog predsednika Skupštine, rukovodi zamenik predsednika kome u radu pomažu po jedan predstavnik predlagača i sekretar Skupštine.

Kandidat za predsednika Skupštine ne može da učestvuje u postupku sprovođenja izbora za predsednika Skupštine.

Član 37

U slučaju istovremenog prestanka funkcije predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine, pre isteka vremena na koje su birani ili ukoliko je kandidat za novog predsednika zamenik predsednika Skupštine, glasanjem za izbor novog predsednika Skupštine rukovodi najstariji odbornik koji je prisutan na sednici i koji se prihvati te dužnosti, kome u radu pomažu po jedan predstavnik predlagača i sekretar Skupštine.

1.4. Sazivanje i odlučivanje na sednici Skupštine

Član 38

Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu sazove kada to zatraži najmanje jedna trećina od ukupnog broja odbornika ili Gradonačelnik, i to u roku od deset dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne sazove sednicu u slučajevima iz stava 2 ovog člana, sednicu može da sazove jedna trećina odbornika ili Gradonačelnik, na način utvrđen Poslovnikom.

Član 39

Skupština može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

O donošenju Statuta, programa razvoja, generalnog plana Grada, budžeta Grada i o drugim pitanjima za koje je ovim statutom predviđena posebna većina, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata imaju Gradonačelnik, radna tela Skupštine, Savet Gradske opštine, odborničke grupe, odbornik i građani putem građanske inicijative.

Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata ima i Gradsko veće, u skladu sa ovim statutom.

Član 40

Sednice Skupštine su javne.

Skupština može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna kada Skupština odlučuje o:

1) pitanjima koja se odnose na odbranu zemlje za vreme ratnog stanja,

2) pitanjima koja se odnose na odbranu zemlje za vreme neposredne ratne opasnosti, i

3) pojedinim pitanjima iz delokruga Skupštine, kada o tome odluči većina od ukupnog broja odbornika.

Član 41

Skupština uređuje svoj rad i organizaciju i način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika Poslovnikom.

1.5. Sekretar Skupštine

Član 42

Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova koji se odnose na sazivanje i održavanje sednice Skupštine i njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad i pomaže predsedniku Skupštine i zameniku predsednika Skupštine u pripremi sednica i ostvarivanju njihovih funkcija.

Sekretar se postavlja na predlog predsednika Skupštine na četiri godine, odnosno do isteka mandata Skupštine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i pet godina radnog iskustva.

Sekretaru Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen, razrešenjem, raspuštanjem Skupštine, na lični zahtev ili ako ispuni uslove za ostvarivanje prava na starosnu penziju utvrđene zakonom.

Sekretar Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen, na predlog predsednika Skupštine.

Sekretar Skupštine ima zamenika koji se postavlja i razrešava na način i po postupku utvrđenom za sekretara Skupštine.

Zamenik sekretara Skupštine pomaže sekretaru Skupštine u obavljanju poslova iz njegovog delokruga i zamenjuje ga u slučaju odsutnosti ili privremene sprečenosti da obavlja svoje poslove.

2. GRADONAČELNIK

Član 43

Izvršnu funkciju u Gradu vrši Gradonačelnik.

Gradonačelnik se bira na vreme od četiri godine, neposrednim i tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.

Gradonačelnik ne može biti odbornik Skupštine.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Gradonačelnik imenuje i razrešava zamenika.

Skupština daje saglasnost na akt o imenovanju i razrešenju zamenika Gradonačelnika.

Član 44

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

3) predlaže odluke i druge akte koje donosi Skupština, kao i način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

4) stara se o izvršavanju poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno Autonomne Pokrajine;

5) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava, gradskih organizacija i službi;

6) predlaže postavljenje i razrešenje načelnika gradskih uprava;

7) naredbodavac je za izvršenje budžeta Grada;

8) donosi akt o privremenom finansiranju Grada;

9) osniva gradsku službu za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava;

10) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom Skupštine;

11) u slučaju ratnog stanja, donosi akte iz nadležnosti Skupštine, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane;

12) kad Skupština ne zaseda, na predlog predsednika Skupštine imenuje i razrešava lica koja imenuje i razrešava Skupština, s tim što je dužan da akte o imenovanju i razrešenju podnese Skupštini na potvrdu, na prvom narednom zasedanju;

13) daje mišljenje o predlogu odluka i drugih akata koje Skupštini podnesu drugi predlagači;

14) utvrđuje nacrt urbanističkog plana, izlaže ga na javni uvid i upućuje ga na stručnu raspravu i utvrđuje predlog urbanističkog plana;

15) utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih akata i prati sprovođenje poslovne politike javnih preduzeća, kao i rad i poslovanje javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad, i predlaže, odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za nesmetano funkcionisanje rada ovih javnih službi;

16) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada, i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;

17) daje prethodnu saglasnost na cene komunalnih proizvoda i komunalnih usluga javnih komunalnih preduzeća čiji je osnivač Grad;

18) utvrđuje cenu usluga u ustanovama za decu, koje se nalaze u mreži ustanova koje utvrđuje Grad;

19) donosi uputstva i druge akte za izvršavanje odluka Skupštine;

20) rešava o izuzeću načelnika gradskih uprava;

21) saziva i predsedava sednicama Gradskog veća;

22) postavlja i razrešava gradskog arhitektu;

23) zaključuje ugovor o uslovima i korišćenju usluga Gradskog menadžera;

24) podnosi Vladi Republike Srbije, odnosno Izvršnom veću Autonomne Pokrajine, zahtev za preispitivanje prava na odlučivanje kad oceni da je organ Republike, odnosno Autonomne Pokrajine odlučivao o pitanju iz nadležnosti organa Grada;

25) predlaže članove Gradskog veća;

26) obrazuje stručna radna tela za pojedine poslove iz svog delokruga;

27) postavlja i razrešava glavne stručnjake za pojedine oblasti u okviru gradskih uprava;

28) predlaže akt o javnom zaduživanju Grada;

29) daje na korišćenje, odnosno u zakup, nepokretnosti koje koriste organi Grada;

30) vrši raspored službenih zgrada i poslovnih zgrada na korišćenje organima Grada;

31) utvrđuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava i odlučuje o pribavljanju i otuđenju prevoznih sredstava za potrebe rada organa i organizacija Grada;

32) vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Grada.

Član 45

Gradonačelniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je biran:

1) kad podnese ostavku;

2) ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

3) ako je pravosnažnom sudskom odlukom lišen poslovne sposobnosti;

4) ako mu prestane jugoslovensko državljanstvo;

5) ako vrši poslove koji su zakonom određeni kao nespojivi sa funkcijom Gradonačelnika;

6) ako mu prestane prebivalište na teritoriji Grada;

7) u drugim slučajevima predviđenim zakonom.

Prestanak mandata Gradonačelnika u slučaju iz stava 1 tač. 2-6 ovog člana, na osnovu isprave kojom se potvrđuju razlozi za prestanak mandata, utvrđuje ministarstvo nadležno za poslove lokalne samouprave, a konstatuje Skupština.

U slučaju podnete ostavke, prestanak mandata Gradonačelnika konstatuje Skupština.

Prestanak mandata Gradonačelnika povlači prestanak mandata zamenika Gradonačelnika.

Kad Gradonačelniku prestane mandat pre isteka vremena na koje je biran, njegovu funkciju vrši predsednik Skupštine dok novi Gradonačelnik ne stupi na dužnost.

Član 46

Gradonačelnik može da bude opozvan i pre isteka mandata na koji je biran.

Predlog za opoziv Gradonačelnika mogu da podnesu najmanje 10% građana koji imaju izborno pravo, Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika, odnosno Vlada Republike Srbije ukoliko oceni da se povereni poslovi ne obavljaju u skladu sa zakonom.

O predlogu za opoziv izjašnjavaju se birači neposredno, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.

3. GRADSKO VEĆE

Član 47

Gradsko veće je organ koji usklađuje ostvarivanje funkcija Gradonačelnika i Skupštine i vrši kontrolno-nadzornu funkciju nad radom gradskih uprava.

Gradsko veće ima 11 članova, koje na predlog Gradonačelnika bira Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na period od četiri godine, iz reda uglednih građana i stručnjaka za pojedine oblasti iz nadležnosti Grada.

O svakom članu Gradskog veća Skupština se izjašnjava pojedinačno.

Ukoliko predlog Gradonačelnika za izbor istog člana Gradskog veća bude dva puta odbijen, Skupština može da donese odluku o izboru člana Gradskog veća bez tog predloga, na predlog najmanje 10 odbornika.

Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Član 48

Član Gradskog veća može da se razreši pre isteka vremena na koje se bira, na osnovu obrazloženog predloga Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

Član Gradskog veća koji je razrešen ili je podneo ostavku, ili mu je presto mandat zbog raspuštanja Skupštine usled raspisivanja prevremenih izbora, ostaje na dužnosti do izbora novog člana, odnosno Gradskog veća.

Član 49

Član Gradskog veća može da podnese ostavku u pisanom obliku Skupštini i ima pravo da je obrazloži.

Skupština na prvoj narednoj sednici konstatuje, bez pretresa, da je član Gradskog veća podneo ostavku i o tome se ne odlučuje.

U slučaju da član Gradskog veća podnese usmeno ostavku na samoj sednici Skupštine, prestaje mu funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku.

U slučaju ostavke ili razrešenja člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da u roku od 30 dana od dana podnete ostavke ili razrešenja, predloži Skupštini kandidata za novog člana Gradskog veća.

Član 50

Gradsko veće:

1) utvrđuje predlog odluke o budžetu Grada;

2) vrši nadzor nad radom gradskih uprava, poništava ili ukida akte gradskih uprava koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština;

3) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija iz izvornog delokruga Grada;

4) rešava sukob nadležnosti između gradskih uprava i preduzeća, ustanova i drugih oblika organizovanja, kada na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinačnim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka;

5) pomaže Gradonačelniku u vršenju drugih poslova iz njegovih nadležnosti.

Član 51

Gradsko veće radi u sednicama kojima prisustvuje većina članova Gradskog veća.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Član 52

Sednice Gradskog veća saziva i njima predsedava Gradonačelnik.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti Gradonačelnika, sednicu Gradskog veća saziva i njome predsedava zamenik Gradonačelnika ili drugi član Gradskog veća koga Gradonačelnik ovlasti.

Gradsko veće uređuje svoj rad i organizaciju i način ostvarivanja prava i dužnosti članova Poslovnikom o radu.

IV GRADSKE UPRAVE

Član 53

Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuju se gradske uprave za pojedine oblasti (u daljem tekstu: gradske uprave).

Član 54

Gradske uprave:

1) pripremaju nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršavaju odluke i druge akte Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešavaju u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija iz izvornog delokruga Grada;

4) obavljaju poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akta Skupštine;

5) izvršavaju zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6) obavljaju stručne i druge poslove koje utvrde Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Ovlašćenja u pogledu vršenja poslova iz svoje nadležnosti, gradske uprave ostvaruju u skladu sa odlukama i drugim opštim aktima Skupštine, primenom zakona i drugih propisa.

Član 55

Gradskim upravama rukovode načelnici gradskih uprava (u daljem tekstu: načelnik).

Za načelnika može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet u odnosu na delokrug gradske uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i pet godina radnog iskustva u struci.

Načelnika postavlja Skupština na predlog Gradonačelnika.

Načelnik može biti razrešen na osnovu obrazloženog predloga Gradonačelnika i najmanje jedne trećine odbornika.

Načelnik ima zamenika koji obavlja poslove koje mu poveri načelnik i zamenjuje ga u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja poslove načelnika.

Zamenik načelnika se postavlja i razrešava na način i po postupku utvrđenom za načelnika.

Načelnik, odnosno zamenik načelnika za svoj rad i rad gradske uprave kojom rukovodi odgovara Skupštini i Gradonačelniku, u skladu sa Statutom i odlukom Skupštine.

Član 56

U okviru gradskih uprava, za vršenje srodnih poslova obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.

Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica postavlja načelnik.

Član 57

Glavnog arhitektu Grada postavlja i razrešava Gradonačelnik.

Glavni arhitekta:

1) pokreće inicijativu za izradu urbanističkih planskih akata, kao i za njihove izmene i dopune;

2) daje uputstva pri izradi arhitektonskih projekata u cilju zaštite arhitektonskih vrednosti i očuvanja ambijentalnih vrednosti pojedinih gradskih delova i objekata;

3) sarađuje sa ustanovama zaštite nepokretnih kulturnih dobara i zaštite prirodnih dobara posebnih vrednosti, i

4) daje mišljenje na arhitektonske projekte od velikog značaja za Grad i vrši druge poslove utvrđene aktima o organizaciji gradskih uprava.

Član 58

U gradskim upravama mogu se postavljati i glavni stručnjaci za pojedine oblasti iz njihovog delokruga, u skladu sa odlukom Skupštine.

Glavne stručnjake postavlja Gradonačelnik na predlog načelnika gradske uprave.

Član 59

Za vršenje određenih poslova Grada mogu da se koriste usluge Gradskog menadžera.

Uslovi i način korišćenja usluga Gradskog menadžera uređuju se ugovorom koji za Grad zaključuje Gradonačelnik sa Gradskim menadžerom uz prethodno pribavljeno mišljenje Skupštine.

Član 60

Gradski menadžer, u okviru svojih poslova, naročito:

1) predlaže projekte kojima se podstiče ekonomski razvoj i zadovoljavaju potrebe građana i obezbeđuje zaštita životne sredine;

2) podstiče preduzetničke inicijative i stvaranje privatno-javnih aranžmana i partnerstva;

3) podstiče i koordinira investiciono ulaganje i privlačenje kapitala, i

4) inicira izmene i dopune propisa koji otežavaju poslovne inicijative.

Član 61

Organizacija i rad gradskih uprava uređuju se odlukom koju donosi Skupština na predlog Gradonačelnika, u skladu sa zakonom.

Član 62

Skupština može da obrazuje posebne organizacije za obavljanje određenih stručnih i drugih poslova i sa njima povezanih upravnih poslova, koji su od značaja za efikasno ostvarivanje poslova Grada, gradskih uprava ili javnih preduzeća i službi čiji je osnivač Grad.

Posebnoj organizaciji se aktom o obrazovanju može dati svojstvo pravnog lica, a može da se obrazuje kao samostalna organizacija ili u sastavu gradskih uprava.

Poslove pružanja pravne pomoći građanima u ostvarivanju njihovih prava obavlja Služba za pružanje pravne pomoći.

Član 63

Poslovi gradskih uprava na području Novog Sada mogu da se organizuju u gradskim kancelarijama, a u naseljenim mestima u mesnim kancelarijama, u skladu sa odlukom Skupštine.

Član 64

Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Grada vrši Gradsko javno pravobranilaštvo.

Organizaciju, delokrug i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje Skupština posebnom odlukom.

V UČEŠĆE GRAĐANA U OBAVLJANJU POSLOVA GRADA

Član 65

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada (u daljem tekstu: građani), učestvuju u odlučivanju o poslovima Grada referendumom, ostvarivanjem građanske inicijative i na zborovima građana, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

1. Referendum

Član 66

Referendumom građani odlučuju o pitanjima iz delokruga grada za koja Skupština to odluči.

Referendum može da se raspiše i radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima Skupština odlučuje, ili radi potvrđivanja njenih akata.

Referendumom se odlučuje o promeni naziva Grada i naseljenih mesta, o utvrđivanju i promeni grba i zastave Grada, praznicima Grada i o drugim pitanjima kada to Skupština odluči većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Pre referenduma obezbeđuje se raspravljanje i upoznavanje građana sa pitanjima o kojima se odlučuje referendumom.

Postupak sprovođenja referenduma uređuje se odlukom Skupštine, u skladu sa zakonom.

Član 67

Skupština je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interes stanovništva toga dela teritorije, na način utvrđen zakonom i ovim statutom.

Član 68

Odluku o raspisivanju referenduma donosi Skupština na predlog većine od ukupnog broja odbornika, Gradonačelnika ili građana putem građanske inicijative.

Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može da protekne manje od 45 ni više od 90 dana.

2. Građanska inicijativa

Član 69

Građanskom inicijativom građani mogu da predlože Skupštini donošenje akta kojim će urediti određeno pitanje iz delokruga Grada, promenu Statuta i drugog akta, raspisivanje referenduma o određenom pitanju i rešavanju drugih pitanja, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Za pokretanje građanske inicijative potrebno je da građansku inicijativu potpiše najmanje 10% građana sa teritorije Grada.

Građanska inicijativa kojom se predlaže donošenje opšteg akta, odnosno izmena Statuta ili drugog opšteg akta, dostavlja se predsedniku Skupštine koji je dostavlja Gradonačelniku, nadležnom radnom telu Skupštine i Komisiji za propise radi davanja mišljenja.

Građanska inicijativa je prihvaćena kada se za nju izjasni više od polovine od ukupnog broja odbornika.

O predlogu iz stava 1 ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da obrazloženi odgovor dostavi građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.

Kada Skupština ne prihvati predlog sadržan u građanskoj inicijativi, jer se predlaže uređivanje nekog pitanja koje nije u delokrugu Grada, Skupština nije dužna da o tom predlogu raspiše referendum.

3. Zbor građana

Član 70

Na zboru građana građani učestvuju u obavljanju poslova iz delokruga Grada davanjem inicijativa, predloga i mišljenja, kao i razmatranjem pojedinih pitanja o kojima odlučuje Skupština.

Zaključci zbora građana na kome su razmatrana pitanja iz stava 1 ovog člana, smatraju se donetim ako zboru građana prisustvuje najmanje 50 građana koji su upisani u birački spisak na području za koje je zbor građana sazvan, i ako se za njih izjasni većina prisutnih građana. Zaključci se dostavljaju Skupštini ili pojedinim organima Grada i nadležnoj gradskoj upravi, koji su dužni da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora te zaključke razmotre i da o svom stavu i preduzetim merama izveste građane sa tog područja putem sredstava javnog informisanja ili na drugi pogodan način.

Inicijativu za sazivanje zbora građana mogu podneti: najmanje 50 građana, organi mesne samouprave i najmanje 10 odbornika Skupštine.

Zbor građana, u slučajevima iz st. 1 i 3 ovog člana, saziva predsednik Skupštine, odnosno odbornik u Skupštini kojeg on ovlasti.

Zbor građana može da sazove i odbornik u Skupštini radi konsultovanja građana o pitanjima o kojima odlučuje Skupština, i dužan je da o datim sugestijama, predlozima i mišljenjima o predmetu konsultacija, obavesti Skupštinu.

VI PRIHODI GRADA

Član 71

Za obavljanje poslova utvrđenih zakonom i Statutom, Gradu pripadaju javni prihodi utvrđeni zakonom.

Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu sredstva se mogu obezbeđivati i samodoprinosom.

Član 72

Grad ima budžet u kome se iskazuju njegovi prihodi i rashodi.

Budžet Grada se donosi za jednu kalendarsku godinu, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet, sastavlja se završni račun budžeta Grada.

Član 73

Sredstva budžeta Grada obezbeđuju se iz izvornih i ustupljenih javnih prihoda, u skladu sa zakonom.

Prihodi budžeta Grada su i sredstva obezbeđena samodoprinosom.

Član 74

Grad samostalno raspolaže prihodima koji mu pripadaju, u skladu sa zakonom.

Član 75

Grad može da se zadužuje kod domaćih i inostranih poverilaca radi finansiranja kapitalnih investicionih rashoda, u skladu sa zakonom.

Iznos kratkoročnog ili dugoročnog zaduživanja za kapitalne investicije u toku fiskalne godine ne može biti veći od 20% ukupno ostvarenih prihoda budžeta Grada u prethodnoj godini.

Član 76

Grad može da osniva fondove i donosi finansijske programe radi obezbeđivanja sredstava za finansiranje javnih rashoda, u skladu sa zakonom.

1. Samodoprinos

Član 77

Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju, neposredno tajnim glasanjem.

Odluku iz stava 1 ovog člana donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi za korišćenje te imovine.

Odluka iz stava 1 ovog člana smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 1 i 2 ovog člana.

Član 78

Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu za teritoriju Grada mogu da pokrenu najmanje 10% građana sa teritorije Grada.

Inicijativa iz stava 1 ovog člana podnosi se u pisanom obliku i sadrži razloge za donošenje odluke i sve podatke koje, u skladu sa zakonom, treba da sadrži odluka o samodoprinosu.

Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

VII GRADSKA OPŠTINA

Član 79

Gradska opština ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti gradske opštine.

Gradska opština ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, koji sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Republika Srbija-Autonomna Pokrajina Vojvodina-Grad Novi Sad, i naziv i sedište gradske opštine", ispisan na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

1. Poslovi Gradske opštine

Član 80

Gradska opština putem svojih organa, u skladu sa Statutom:

1) donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada;

2) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu za područje gradske opštine, odnosno dela gradske opštine;

3) odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta gradske opštine, za koja savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje ili radi potvrđivanja njegovih akata;

4) odlučuje o građanskoj inicijativi;

5) utvrđuje područja i obrazuje mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.);

6) daje mišljenje na program razvoja grada;

7) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine;

8) daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta;

9) daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora;

10) daje mišljenje na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, koje razmatra Skupština;

11) daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine i na izveštaj o sprovođenju programa;

12) izdaje urbanističke dozvole za individualne stambene objekte-porodične kuće (izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija, promena namene - pretvaranje stambenog u poslovni prostor i obrnuto i sl.), pomoćne objekte i garaže, i za parcelaciju;

13) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica iz stanova i zajedničkih prostorija u stambenim zgradama, osim za opštinske stanove;

14) odlučuje o postavljanju privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine;

15) stara se o izgradnji i održavanju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu;

16) odlučuje o privremenom korišćenju javnih saobraćajnih površina u ulicama i na lokalnim putevima, izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine, u skladu sa planom i propisima Grada;

17) donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda, u skladu sa aktima nadležnih organa Grada;

18) štiti i unapređuje životnu sredinu;

19) stara se i predlaže mere i obezbeđuje uslove za uređenje i održavanje javnih zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova;

20) uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih i egzotičnih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu;

21) utvrđuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi;

22) stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

23) uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima;

24) obavlja poslove na unapređenju stočarstva, vodi evidenciju o kvalitetnim i odabranim muškim priplodnim grlima i određuje ispunjenost uslova za obavljanje određenih poslova za obezbeđivanje kvaliteta stoke;

25) uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka i određuje područja za selekciju pčela;

26) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti Grada, kao i pružanje pogrebnih usluga;

27) obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga;

28) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada, i

29) izvršava propise i opšte akte Grada i gradske opštine.

Član 81

Gradska opština samo stalno obavlja poslove iz svog delokruga u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Organi Grada ostvaruju neposredan nadzor nad saglasnošću opštih akata gradske opštine sa zakonom, ovim statutom, odnosno aktom o organizaciji i radu gradske opštine i nad radom organa gradske opštine u skladu sa ovim statutom.

Član 82

Sredstva za finansiranje gradskih opština obezbeđuju se u budžetu Grada.

Deo prihoda Grada utvrđenih zakonom, raspoređuju se gradskim opštinama za ostvarivanje poslova utvrđenih ovim statutom, posebnom odlukom Skupštine, u zavisnosti od obima, složenosti i vrste poslova.

2. Organi Gradske opštine

2.1. Savet Gradske opštine

Član 83

Savet Gradske opštine:

1) donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada;

2) vrši nadzor nad radom opštinske uprave i poništava ili ukida akte opštinske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom i drugim propisom;

3) rešava u drugom stepenu po žalbama na rešenja opštinske uprave;

4) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

5) odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta Gradske opštine za koje savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje, ili radi potvrđivanja njegovih akata;

6) odlučuje o građanskoj inicijativi;

7) utvrđuje područja i obrazuje mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.);

8) daje mišljenje na program razvoja Grada;

9) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine;

10) daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta;

11) daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora;

12) daje mišljenje na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, koje razmatra Skupština;

13) daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine i na izveštaj o sprovođenju programa;

14) uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine;

15) uređuje uslove za izgradnju i održavanje seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu;

16) donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda, u skladu sa aktima nadležnih organa Grada;

17) štiti i unapređuje životnu sredinu;

18) stara se i predlaže mere i obezbeđuje uslove za uređenje i održavanje javnih zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova;

19) uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih i egzotičnih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu;

20) utvrđuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi i stara se o njihovoj zaštiti;

21) izvršava propise i opšte akte gradske opštine;

22) stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

23) uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima;

24) uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka i određuje područja za selekciju pčela;

25) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti grada, kao i pružanje pogrebnih usluga;

26) obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga;

27) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada;

28) obavlja poslove na unapređenju stočarstva.

Član 84

Savet gradske opštine čine odbornici izabrani u Skupštinu sa područja gradske opštine.

Član 85

Predsednik saveta gradske opštine organizuje rad saveta, saziva i predsedava njegovim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine.

Izbor predsednika saveta gradske opštine vrši se tajnim glasanjem.

Kandidata za predsednika saveta gradske opštine može da predloži najmanje 5% članova saveta gradske opštine.

U pogledu postupka izbora, kao i trajanja i prestanka mandata, na predsednika saveta gradske opštine primenjuju se odredbe propisa koji se odnose na predsednika Skupštine.

Član 86

Savet gradske opštine ima zamenika predsednika koji zamenjuje predsednika u slučaju kada je predsednik odsutan ili sprečen da vrši svoju funkciju.

Zamenik predsednika saveta gradske opštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik.

Član 87

Savet gradske opštine ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica saveta i obavlja druge poslove utvrđene odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.

U pogledu uslova i načina postavljenja, kao i trajanja i prestanka mandata na sekretara gradske opštine primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa koji se odnose na sekretara Skupštine.

3. Opštinska uprava

Član 88

Opštinska uprava obrazuje se kao jedinstvena služba.

Radom opštinske uprave rukovodi načelnik.

Načelnika opštinske uprave na predlog predsednika saveta gradske opštine postavlja savet gradske opštine.

U pogledu uslova postavljanja kao i trajanja i prestanka mandata na načelnika opštinske uprave primenjuje se odredba člana 55 ovog statuta.

Poslove opštinske uprave mogu da obavljaju gradske uprave za pojedine oblasti.

Član 89

U pogledu statusa, prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u opštinskoj upravi, primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa o zaposlenima u gradskim upravama.

Član 90

Opštinska uprava:

1) neposredno primenjuje propise i druge akte saveta gradske opštine;

2) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi savet gradske opštine;

3) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata saveta gradske opštine.

Ovlašćenja u pogledu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, opštinska uprava ostvaruje u skladu sa opštim aktima gradske opštine, primenom zakona i drugih propisa.

4. Oblici učešća građana u obavljanju poslova Gradske opštine

Član 91

Građani učestvuju u obavljanju poslova gradske opštine referendumom, građanskom inicijativom, na zboru građana i putem svojih predstavnika u savetu gradske opštine.

Za pokretanje građanske inicijative potrebno je da građansku inicijativu potpiše najmanje 10% građana sa područja gradske opštine.

Na način učešća građana u obavljanju poslova gradske opštine shodno se primenjuju odredbe čl. 65 do 70 ovog statuta.

5. Mesna zajednica i drugi oblici ostvarivanja zajedničkih interesa i potreba građana

Član 92

U mesnoj zajednici građani zadovoljavaju potrebe od neposrednog zajedničkog interesa, utvrđene odlukom o obrazovanju mesne zajednice, i zajedničke potrebe koje sami utvrde statutom mesne zajednice.

O poslovima mesne zajednice građani u mesnoj zajednici odlučuju putem svojih izabranih predstavnika u savetu mesne zajednice, referendumom i na zborovima građana, u skladu sa odlukom o obrazovanju mesne zajednice i statutom mesne zajednice.

Član 93

Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana na teritoriji Grada Novog Sada mogu se obrazovati mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.).

Način obrazovanja, organizacija i način obavljanja poslova u mesnoj zajednici i drugom obliku mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.) uređuju se odlukom Skupštine.

Odluku o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.) donosi savet gradske opštine većinom glasova od ukupnog broja članova saveta u skladu sa zakonom i odlukom iz stava 2 ovog člana.

Odlukom o obrazovanju mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.), određuje se područje za koje se obrazuje mesna zajednica i drugi oblik mesne samouprave, organizacija i način obavljanja poslova u mesnoj zajednici i drugom obliku mesne samouprave i druga pitanja od značaja za njihov rad.

Član 94

Statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa odlukama Skupštine i saveta gradske opštine, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

VIII MEĐUSOBNI ODNOSI ORGANA GRADA I GRADSKE OPŠTINE

Član 95

Gradonačelnik daje saglasnost na akte organa gradske opštine kojima se određuju broj i struktura zaposlenih u opštinskoj upravi.

Član 96

Gradske opštine i opštinska uprava imaju pravo da daju inicijative i predloge nadležnim organima Grada i gradskim upravama za uređivanje pitanja od neposrednog interesa za građane sa svog područja.

Organi Grada i gradske uprave pružaju stručnu pomoć savetima gradskih opština i opštinskoj upravi u obavljanju poslova određenih ovim statutom.

Član 97

Organi Grada mogu od gradske opštine i opštinske uprave da traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova gradske opštine.

Organi Grada o uočenim nedostacima u radu organa gradske opštine obaveštavaju ove organe, koji su dužni da preduzimaju mere za njihovo otklanjanje.

Član 98

Kad Gradsko veće utvrdi da pojedinačni akt organa gradske opštine, protiv koga nije obezbeđena zaštita u upravnom sporu, nije u saglasnosti sa zakonom i drugim propisom, odnosno sa odlukom ili drugim opštim aktom gradske opštine, predložiće savetu gradske opštine da takav akt ukine ili poništi.

Ako savet gradske opštine ne postupi po predlogu i roku od mesec dana Gradsko veće će ukinuti ili poništiti akt iz prethodnog stava.

Član 99

Ako organi gradske opštine duže od mesec dana ne vrše poslove utvrđene ovim statutom, Gradsko veće će na to upozoriti organ gradske opštine.

Ako organ gradske opštine i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, Skupština, odnosno organ koga ona ovlasti, preuzeće obavljanje tih poslova. Skupština sa savetom gradske opštine preduzima mere radi stvaranja uslova za obavljanje tih poslova.

Član 100

Kada organ gradske opštine vrši poslove iz nadležnosti organa Grada suprotno odredbama ovog statuta, Gradsko veće upozoriće na to organ gradske opštine i zatražiti da odmah prestane sa vršenjem tih poslova.

Ako organ gradske opštine ne postupi u skladu sa upozorenjem iz stava 1 ovog člana, Skupština može da poništi akt za čije donošenje organ gradske opštine nije bio nadležan.

IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 101

Grad, putem svojih organa i službi, kao i preduzeća, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač, ostvaruje saradnju sa drugim jedinicama lokalne samouprave, njenim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa.

Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim jedinicama lokalne samouprave u drugim državama i sa njihovim organima, kao i sa međunarodnim asocijacijama lokalnih vlasti, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Član 102

Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave i njene zaštite, Grad sa drugim jedinicama lokalne samouprave može da osniva asocijacije gradova i opština.

X ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 103

U Gradu se ustanovljava Građanski branilac koji štiti individualna i kolektivna prava i interese građana, tako što vrši kontrolu rada gradskih uprava i javnih službi.

O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada kojima se povređuju prava i interesi građana, Građanski branilac upozorava gradske uprave i javne službe, upućuje im preporuke i kritike i o tome obaveštava Skupštinu i javnost.

Gradske uprave i javne službe dužne su da Građanskom braniocu, na njegov zahtev, daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.

Skupština na predlog jedne trećine odbornika postavlja Građanskog branioca iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i prestanka dužnosti Građanskog branioca urediće se odlukom Skupštine, u skladu sa zakonom.

Član 104

Skupština obrazuje Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave (u daljem tekstu: Savet), radi ostvarivanja demokratskog uticaja građana na unapređenje lokalne samouprave.

Savet ima pravo da podnosi predloge Skupštini u vezi sa unapređenjem lokalne samouprave i zaštitom Ustavom i zakonom utvrđenih prava i dužnosti Grada. Organi Grada, gradske uprave i javne službe u Gradu, dužni su da se izjasne o predlozima Saveta.

Član 105

Savet ima devet članova.

Članovi Saveta biraju se iz reda građana i stručnjaka u oblastima od značaja za lokalnu samoupravu.

Predlog za članove Saveta može da podnese 10 odbornika.

Odluka o obrazovanju Saveta donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odlukom iz stava 4 ovog člana uređuju se prava i dužnosti Saveta, način njegovog rada i obaveze organa Grada, gradskih uprava i javnih službi u Gradu, prema predlozima Saveta.

XI ODLUKE I DRUGI AKTI

Član 106

Skupština donosi odluke, druge opšte akte, rešenja, zaključke i preporuke.

Gradonačelnik donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Gradsko veće donosi rešenja i zaključke.

Član 107

Odluke i drugi opšti akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.

Akti Gradonačelnika moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukom i drugim opštim aktom Skupštine.

Akti Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukom i drugim opštim aktom Skupštine i aktima Gradonačelnika.

Član 108

Odluke i drugi opšti akt Skupštine stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.

Član 109

Statut, odluke i drugi opšti akti Skupštine objavljuju se u "Službenom listu Grada Novog Sada".

Akti Gradonačelnika i Gradskog veća objavljuju se na način predviđen tim aktima.

XII PROMENE STATUTA

Član 110

Predlog za promenu Statuta može da podnese stalno radno telo Skupštine u čijem su delokrugu statutarna pitanja, Gradonačelnik, najmanje jedna trećina odbornika, savet gradske opštine i građani putem građanske inicijative.

O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 111

Kada Skupština odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način i postupak za izradu, kao i postupak za donošenje akta o promeni Statuta.

U slučajevima kada se izmene i dopune Statuta vrše zbog usklađivanja sa zakonom, o promeni Statuta Skupština može da odlučuje bez sprovođenja postupka raspravljanja na zborovima građana.

Član 112

Akt o promeni Statuta donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.

XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 113

Čl. 14 do 64 i čl. 79 do 90 Statuta Grada Novog Sada primenjivaće se danom propisanim Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", broj 9/2002), odnosno nakon sprovedenih narednih izbora za odbornike u Skupštinu.

Organi Grada Novog Sada i organi gradskih opština nastavljaju sa radom u dosadašnjem sastavu i vrše poslove u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom Grada Novog Sada - prečišćen tekst ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 1/2001).

Član 114

Odluke i opšti akti Skupštine koji su važili na dan donošenja Statuta ostaju na snazi do donošenja novih, a ukoliko su u suprotnosti sa zakonom i Statutom neće se primenjivati, već će se primenjivati odredbe zakona i Statuta.

Član 115

Do donošenja akta kojim će se utvrditi mere za slučaj neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i odrediti mere za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih nepogoda primenjivaće se Plan zaštite od elementarnih nepogoda, broj 06-2/96-75-I-10 koji je doneo Izvršni odbor Skupštine 19. juna 1996. godine.

Član 116

Postojeće mesne zajednice na teritoriji Grada Novog Sada nastavljaju sa radom do donošenja odluke iz člana 93 Statuta.

Član 117

Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 17/99, 1/2000, 25/2000 i 26/2000) osim odredbe čl. od 25 do 69 o organima Grada i organima gradskih opština koje će se primenjivati do sprovođenja narednih izbora za odbornike u Skupštinu.

Član 118

Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".