OPŠTI USLOVI
U MEĐUMESNOM I MEĐUREPUBLIČKOM DRUMSKOM PREVOZU PUTNIKA

("Sl. glasnik RS", br. 21/96, 7/2000 i 47/2002)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Javni prevoz putnika i stvari u drumskom saobraćaju, obavlja se u skladu sa Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju i Opštim uslovima prevoza.

Javni prevoz putnika i stvari u drumskom saobraćaju vrši se pod jednakim uslovima svim korisnicima usluga, ukoliko to Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju ili Opštim uslovima prevoza nije drugačije regulisano.

Član 2

Opštim uslovima prevoza utvrđuju se zaštitna vremena, način i uslovi prijema putnika u autobusima, na autobuskim stanicama i autobuskim stajalištima, povlastice za prevoz određenih kategorija putnika, uslovi za prijem i čuvanje prtljaga i stvari koje su primljene na prevoz, pravila korišćenja vozila i uslovi uskraćivanja prevoza, vrste naknade i doplate za posebne usluge, mogućnost korišćenja prelaznih voznih karata, način upoznavanja korisnika prevoza sa uslovima prevoza.

Član 3

Provera ispunjavanja uslova za obavljanje linijskog prevoza putnika pri donošenju zahteva od strane prevoznika, vrši se u Privrednoj komori Srbije.

Uz zahtev koji se podnosi na memorandumu preduzeća, dostavlja se sledeća dokumentacija:

1. Fotokopija važećeg Rešenja Ministarstva saobraćaja i telekomunikacija Srbije za obavljanje linijskog prevoza putnika u drumskom saobraćaju;

2. Predlog reda vožnje u određenom broju primeraka koji mora biti potpisan i overen od strane prevoznika, odnosno kooperanata i urađen u skladu sa Pravilnikom o sadržini obrasca reda vožnje;

3. Ugovor o zajedničkom obavljanju linijskog prevoza putnika, bilo da se radi o liniji na teritoriji Republike Srbije sa više prevoznika-kooperanata, ili da se radi o međurepubličkom prevozu između Republike Srbije i Republike Crne Gore;

4. Dokaz o izvršenoj uplati naknada za razmatranje podnetih zahteva i prigovora koju utvrđuje nadležan organ Privredne komore Srbije.

II ZAŠTITNO VREME

Član 4

Zaštitno vreme je vremenski interval u kome se ne može izvršiti registracija novih linija - polazaka, a koje se odnosi na vreme pre i posle registrovanih linija - polazaka koji su održavani u skladu sa zakonom u prethodnom registracionom periodu.

Član 5

"Zaštitna vremena" u prevozu putnika na teritoriji Republike Srbije u kojima se ne može izvršiti registracija nove republičke linije - polaska, pre i posle registrovane međumesne linije, iznose:

dužina stare linije
(km)

najmanja dužina zajedničkog dela puta
(km)

zaštitno vreme
(pre i posle polaska)

0-50

20

15 min

51-90

40

30 min

91-150

60

45 min

151-250

80

60 min

preko 250

100

75 min

"Zaštitna vremena" u kojima se ne može izvršiti registracija nove međurepubličke linije - polaska, pre i posle registrovane međurepubličke linije, iznose:

dužina zajedničkog dela puta
(km)

zaštitno vreme pre i posle u minutima

0 - 200

30

preko 201

60

Član 6

Prevoznik ispunjava uslove za registraciju linije - polaska kada u predloženom redu vožnje, u zavisnosti od dužine linije i najmanje dužine zajedničke trase, ispuni propisana minimalna vremena, prema datoj tabeli.

Pod "zajedničkim delom puta", podrazumeva se deo ukupnog puta sa najmanje dve stanice - stajališta.

Pod dužinom zajedničkog dela puta u međurepubličkom prevozu, podrazumeva se deo puta koji sadrži dve zajedničke autobuske stanice, od kojih se po jedna autobuska stanica nalazi na teritoriji Srbije i Crne Gore.

Pod dužinom linije, podrazumeva se deo ukupnog puta od početne do krajnje stanice.

Provera ispunjavanja uslova za registraciju linije u pogledu zaštitnog vremena vrši se u Privrednoj komori Srbije.

Član 7

Podnošenje zahteva u Privrednoj komori Srbije je za republičke linije do 1. marta, a za međurepubličke linije do 1. septembra tekuće godine.

Komisije Privredne komore Srbije vrše utvrđivanje ispunjavanja uslova u pogledu "zaštitnih vremena" i podnosioci zahteva sa rezultatima rada komisija preko izveštaja, mogu se upoznati za republičke linije najkasnije do 10. aprila, a za međurepubličke linije, najkasnije do 10. oktobra tekuće godine.

Izveštaji o radu komisija sadrže: naziv preduzeća koje je podnelo zahteve, nazive linija, kooperante, broj polazaka, odluku Komisije.

Komisije iz stava 2 ovog člana za republički i međurepublički prevoz sastoje se od predsednika i zamenika predsednika, tri člana i tri zamenika člana, koje bira Upravni odbor Privredne komore Srbije na preporuku Grupacije za prevoz putnika u drumskom saobraćaju i autobuske stanice na dve godine.

Član 8

Stručna služba Udruženja saobraćaja i telekomunikacija Privredne komore Srbije, dužna je da blagovremeno pripremi potrebnu dokumentaciju koja se odnosi na registraciju linija - polazaka iz prethodnog perioda, kao i izveštaj Ministarstva saobraćaja i veza Srbije o izvršenom brisanju registrovanih linija - polazaka, koja je dužna da dostavi svim prevoznicima.

Član 9

Pismeni prigovori na izveštaje o radu komisija iz člana 7 ovog akta, prevoznici podnose u roku od pet dana Grupaciji, koji teče od 10. do 15. aprila za republičke, odnosno od 10. do 15. oktobra tekuće godine za međurepubličke linije.

Grupacija sa komisijama je dužna da blagovremeno dostavljene pismene prigovore razmotri i reši.

Član 10

Izveštaj o radu Komisije za utvrđivanje ispunjavanja uslova u pogledu "zaštitnih vremena" za nove republičke linije, koji je usvojen od strane Grupacije, posle razmatranja pismenih prigovora, najkasnije do 30. aprila tekuće godine, dostavlja se Ministarstvu saobraćaja i telekomunikacija Srbije.

Izveštaj o radu komisije za utvrđivanje ispunjavanja uslova u pogledu "zaštitnih vremena" za međurepubličke linije, koji je usvojen od strane Grupacije, posle razmatranja pismenih prigovora, odmah se dostavlja Privrednoj komori Crne Gore, nakon čega se najkasnije do 25. oktobra tekuće godine, organizuje zajednički sastanak, na kome se utvrđuje ispunjavanje uslova za nove međurepubličke linije - polaske.

Usvojeni izveštaj o rezultatima rada komisija privrednih komora Srbije i Crne Gore, Komisija Privredne komore Srbije, najkasnije do 31. oktobra tekuće godine, dostavlja Ministarstvu saobraćaja i telekomunikacija Srbije i upoznaje Grupaciju o završenom postupku.

III NAČIN I USLOVI PRIJEMA PUTNIKA U AUTOBUSIMA NA AUTOBUSKIM STANICAMA I AUTOBUSKIM STAJALIŠTIMA

Član 11

Prevoznik je dužan da se pridržava registrovanog reda vožnje.

Prevoznik je dužan da najmanje 15 minuta pre registrovanog polaska izvrši postavljanje vozila na utvrđenom peronu, kada se prevoz obavlja iz početne stanice.

Postavljanje vozila treba izvršiti tako da se putnicima omogući bezbedno ulaženje i izlaženje u autobus sa peronske platforme.

Kod prolaska kroz stanicu, prevoznik je dužan da nakon ulaska u stanicu izvrši prijem i otpremu putnika i prtljaga kako je utvrđeno redom vožnje, bez ugrožavanja bezbednosti putnika i prtljaga, ne ometajući organizaciju rada autobuske stanice i drugih prevoznika.

Član 12

Prevoznik je dužan da prevoz obavlja sa tehnički ispravnim vozilom koje mora biti čisto spolja i iznutra i prilagođeno uslovima prevoza na liniji.

U zimskom periodu vozilo mora biti zagrejano i opremljeno nužnom opremom za zimske uslove.

Vozno osoblje mora biti odmorno i sposobno za obavljanje bezbednog upravljanja motornim vozilom.

Član 13

Prevoznik je obavezan da u zavisnosti od mogućnosti - slobodnih mesta, na autobuskoj stanici primi sve putnike koji imaju kupljenu voznu kartu, kao i da izda potvrdu o prijemu prtljaga.

Prtljag se prevozi uz naknadu ako ugovorom o prevozu putnika nije drugačije utvrđeno.

Ručni prtljag se prevozi bez posebne naknade.

Potvrda o prevozu prtljaga mora da sadrži broj i vrstu koleta.

Ukoliko, nakon prijema putnika sa kartama ima slobodnih mesta, prevoznik je dužan da primi i preostale putnike po redu prijave putnika.

Prevoznik ne može da vrši prijem i otpremu putnika i prtljaga izvan autobuske stanice i autobuskog stajališta.

Prevoznik će uskratiti dalji prevoz licu koje se u autobusu zatekne bez vozne karte.

Član 14

Putnik je dužan da prevozniku nadoknadi štetu nastalu usled svojstva ili stanja prtljaga, a prevoznik je dužan da putniku nadoknadi štetu, nastalu gubitkom ili oštećenjem prtljaga.

Visina naknade štete, kao i pitanje odgovornosti utvrđuju se u skladu sa Zakonom o ugovorima o prevozu u drumskom saobraćaju.

Ukoliko putnik predaje prtljag čija je sadržina velike vrednosti, o tome je dužan da obavesti vozno osoblje, radi unošenja u potvrdu o prijemu prtljaga njegove procenjene vrednosti.

Za prevoz prtljaga iz stava 3 ovog člana, utvrđuje se posebna naknada.

Član 15

Ukoliko prevoznik u skladu sa registrovanim redom vožnje ne održi polazak sa početne stanice, autobuska stanica može angažovati drugog prevoznika da obavi prevoz na teret prevoznika koji nije obavio prevoz, nakon proteka vremena od 30 minuta, o čemu se vodi evidencija u staničnom dnevniku i obaveštava nadležni organ za inspekcijske poslove saobraćaja.

Član 16

Prevoznik koji nije u mogućnosti da obavi prevoz prema registrovanom redu vožnje, dužan je da, najkasnije 30 minuta pre otpočinjanja prevoza, o tome obavesti autobusku stanicu.

Član 17

Ukoliko se prevoz po registrovanom redu vožnje ne održi, autobuska stanica ili prevoznik, u zavisnosti ko je izvršio prodaju karte, dužan je da izvrši povraćaj cene karte u punom iznosu.

IV INFORMISANJE PUTNIKA

Član 18

Prevoznik je dužan da putnicima obezbedi pružanje svih informacija koje se odnose na:

- red vožnje,

- cenu prevoza,

- vrstu vozila kojim se vrši prevoz,

- posebne pogodnosti koje se putniku pružaju u toku vožnje,

- povlastice za prevoz određenih kategorija putnika,

- ulazak autobusa na dolazni peron sa naznakom linije sa koje dolazi,

- postavljanje autobusa na polazni peron ( br. perona na koji se postavlja, linija na kojoj se vrši prevoz, vreme polaska i dr. ) i druga obaveštenja u vezi sa prevozom.

Član 19

U cilju izvršavanja poslova prevoza, preduzeće-prevoznik organizuje službu informisanja, odnosno zaključuje ugovor sa autobuskim stanicama koje preuzimaju obavezu informisanja putnika preko svojih sredstava informisanja (razglasnih uređaja i drugih poslovnih poruka istaknutih na vidnom mestu).

Pored informacija koje se korisnicima usluga pružaju preko službi informisanja autobuskih stanica, prevoznici će organizovati službu informisanja u sopstvenom preduzeću, radi pružanja neophodnih informacija bitnih za određivanje izbora prevoznika od strane korisnika usluga.

V POVLASTICE ZA PREVOZ PUTNIKA

Član 20

Vozne karte se izdaju svim putnicima pod jednakim uslovima.

Izuzetno, invalidi uživaoci vantarifnih povlastica, trudnice, majke sa malom decom do 6 godina, i stara iznemogla lica, imaju pravo uzimanja karte preko reda, kao i pravo na ukrcavanje, iskrcavanje i pružanje pomoći od strane voznog osoblja ovoj kategoriji putnika.

Vozna karta se ne može izdati niti se mogu primati na prevoz:

- putnici oboleli od zaraznih bolesti,

- putnici u napitom stanju,

- putnici koji svojom odećom mogu oštetiti i uprljati unutrašnjost vozila,

- posmrtni ostaci,

- eksplozivi i eksplozivna sredstva,

- lako zapaljive, otrovne, radioaktivne, nagrizajuće, zarazne materije i organski peroksidi,

- životinje,

- predmeti sa kojima se može izvršiti povreda putnika ukoliko nisu propisno zaštićeni.

Član 21

Vrstu povlastica za korišćenje usluga prevoza, utvrđuje prevoznik svojom odlukom ili nadležni državni organ u skladu sa zakonom.

Korisnik povlastice dužan je da je pokaže prilikom kupovine karte, odnosno, voznom osoblju prilikom ulaska u vozilo.

VI PRELAZNE VOZNE KARTE

Član 22

Korišćenje prelaznih voznih karata obezbeđuje se zaključivanjem ugovora između prevoznika i autobuskih stanica.

Korisniku prelazne karte u slučaju štete, potpisnici ugovora istu solidarno nadoknađuju.

VII USKRAĆIVANJE PRAVA PREVOZA PUTNIKA I PRTLJAGA

Član 23

Vozno osoblje ima pravo da uskrati dalji prevoz putniku koji se dovede u stanje alkoholisanosti u toku vožnje, nedolično se ponaša prema drugim putnicima ili voznom osoblju, vređa ih i maltretira ili na drugi način ugrožava bezbednost putnika, odnosno svojim ponašanjem i uznemiravanjem onemogućava vozno osoblje u nesmetanom radu i bezbednom upravljanju motornim vozilom, čime se ugrožava imovina i životi putnika, voznog osoblja i drugih učesnika u saobraćaju.

Član 24

Vozno osoblje je obavezno da upozori putnika koji puši u autobusu, da ugasi cigaretu, u skladu sa zakonskim propisima.

Ukoliko putnik odbije da to učini, vozno osoblje ima pravo da tom putniku uskrati dalji prevoz nakon bezbednog zaustavljanja vozila.

Član 25

U slučajevima iz čl. 23 i 24 ukoliko vozno osoblje proceni da na bezbedan način ne može udaljiti putnika iz vozila, to će učiniti u prvoj autobuskoj stanici o čemu će obavestiti radnika unutrašnjih poslova, radi pružanja asistencije, odnosno, sačekaće sa polaskom do dolaska radnika MUP-a Srbije i udaljavanja putnika iz vozila.

O preduzetim radnjama, vozno osoblje će sačiniti zapisnik u kome će naznačiti razloge daljeg uskraćivanja prevoza putniku, opisati događaj i isti svojeručno potpisati uz pribavljanje potpisa jednog broja putnika, odgovornog radnika MUP-a Srbije i autobuske stanice.

Zapisnik po završetku vožnje, predaje se odgovornom radniku ovog preduzeća radi dokaza i korišćenja u daljim postupcima.

Zapisnik će se raditi na propisanom obrascu.

VIII VRSTA NAKNADE I DOPLATE ZA POSEBNE USLUGE

Član 26

Prevoznik ima pravo da sa putnikom zaključi ugovorom o prevozu posebnu naknadu u slučaju veće od utvrđene cene prevoza u slučajevima:

- kada putnik ukaže da prtljag koji predaje na prevoz, prelazi uobičajenu vrednost;

- kada vrši prevoz obolelih osoba koji nije suprotan članu 17, ukoliko prevoz te osobe zahteva korišćenje više sedišta, može prouzrokovati zaustavljanje i zadržavanje vozila duže od utvrđenog vremena u redu vožnje;

- ranjenih i invalidnih lica čiji prevoz zahteva korišćenje više sedišta i posebnu negu od strane pratioca.

IX REŠAVANJE MEĐUSOBNIH SPOROVA

Član 27

Međusobne sporove, prevoznici će rešavati mirnim putem, a ukoliko to nije moguće, kao nadležni organ za rešavanje spornih odnosa, biće Stalni izbrani sud Privredne komore Srbije, ukoliko stranke pismenim putem ugovore nadležnost ovog suda.

Član 28

Sud časti Privredne komore Srbije, kada utvrdi da je ponašanje prevoznika suprotno dobrim poslovnim običajima, doneće odluku o brisanju iz registra linije - polaska.

Protiv odluke Suda časti komore, može se izjaviti prigovor Upravnom odboru Privredne komore Srbije, u roku od 15 dana od dana prijema odluke.

Odluka Upravnog odbora Privredne komore Srbije je konačna i dostavlja se Ministarstvu za saobraćaj i veze Srbije, radi brisanja iz registra linija - polazaka, u roku od 8 dana.

Član 29

Privredna komora Srbije i Privredna komora Crne Gore će nastojati da u duhu razvijanja dobrih međukomornih odnosa i uspostavljanja kvalitetnog pravoza putnika na međurepubličkim linijama, regulisanje prevoza bude na istim principima, kriterijumima i rokovima.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 30

Opšti uslovi prevoza stupaju na snagu narednog dana od dana objavljivanja u glasilu Privredne komore Srbije "Nedeljne informacije".

Opšte uslove prevoza objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".