ZAKON
O OKUPLJANJU GRAĐANA

("Sl. glasnik RS", br. 51/92, 53/93, 67/93 i 48/94 i "Sl. list SRJ", br. 21/2001 - odluka SUS)

Član 1

Okupljanja građana su slobodna i ostvaruju se na način propisan ovim zakonom.

Član 2

Okupljanjem građana, u smislu ovog zakona, smatra se sazivanje i održavanje zbora ili drugog skupa na za to primerenom prostoru (u daljem tekstu: javni skup).

Prostorom primerenim za javni skup smatra se prostor koji je pristupačan i pogodan za okupljanje lica čiji broj i identitet nisu unapred određeni i na kome okupljanje građana ne dovodi do ometanja javnog saobraćaja, ugrožavanja zdravlja, javnog morala ili bezbednosti ljudi i imovine.

Prostorom primerenim za javni skup smatra se i prostor na kome se odvija javni saobraćaj prevoznim sredstvima kad je moguće dodatnim merama obezbediti privremenu izmenu režima saobraćaja, kao i zaštitu zdravlja i bezbednost ljudi i imovine, za šta se obezbeđuju sredstva u skladu s ovim zakonom.

Javni skup se ne može održavati u blizini Savezne skupštine i Narodne skupštine Republike Srbije neposredno pre i u vreme njihovog zasedanja.

Aktom opštine, odnosno grada određuju se prostori iz st. 2 i 3 ovog člana.

Na prostoru iz stava 3 ovog člana javni skup se može održavati od 8 do 14 i 18 do 23 sata i može trajati najduže tri sata.

Član 3

Javni skup se može prijaviti i odvijati kao kretanje učesnika javnog skupa na određenom prostoru (u daljem tekstu: javni skup u pokretu).

Javni skup u pokretu na prostoru iz člana 2 stav 3 može se odvijati samo neprekinutim kretanjem, osim na mestu polaska i završetka.

Član 4

Prijavu za održavanje javnog skupa može podneti svako fizičko, odnosno pravno lice (u daljem tekstu: sazivač).

Kao mesto održavanja javnog skupa sazivač može prijaviti prostor iz člana 2 stav 3 ovog zakona, ako prihvati da snosi troškove nastale privremenom izmenom režima saobraćaja i druge troškove nastale vanrednim obavljanjem komunalnih usluga.

Sazivač koji prijavi javni skup iz člana 2 stav 3 ovog zakona podnosi uz prijavu dokaz o tome da je uplatio sredstva na ime obezbeđenja troškova iz stava 2 ovog člana (u daljem tekstu: kaucija).

Aktom opštine, odnosno grada utvrđuje se visina kaucije i organ kome se uplaćuje.

Član 5

Za održavanje reda na javnom skupu odgovoran je sazivač.

Poslove zaštite lične i imovinske sigurnosti učesnika javnog skupa i drugih građana, održavanje javnog reda i mira, bezbednosti saobraćaja i druge poslove koji se odnose na obezbeđivanje javnog skupa obavlja Ministarstvo unutrašnjih poslova.

Komunalne usluge vezane za održavanje javnog skupa obezbeđuje nadležni organ opštine, odnosno grada.

Član 6

Prijavu za održavanje javnog skupa sazivač podnosi Ministarstvu unutrašnjih poslova - organizacionoj jedinici na području održavanja javnog skupa (u daljem tekstu: nadležni organ), najkasnije 48 sati pre vremena za koje je javni skup zakazan.

Prijavu za održavanje javnog skupa iz člana 2 stav 3 ovog zakona, sazivač podnosi nadležnom organu najkasnije pet dana pre vremena za koje je javni skup zakazan.

Prijava se podnosi lično ili preporučenom pošiljkom i mora biti potpisana. Rok za prijavu podnetu preporučenom pošiljkom, teče od dana prispeća pošiljke.

Prijava sadrži program i cilj javnog skupa, podatke o određenom mestu, vremenu održavanja i trajanju javnog skupa i podatke o merama koje sazivač preduzima za održavanje reda i o redarskoj službi koju radi toga organizuje, sa procenom broja učesnika javnog skupa.

Prijava javnog skupa u pokretu sadrži i detaljno određenu trasu kretanja, mesto polaska i mesto završetka.

Kopiju prijave sazivač istovremeno dostavlja nadležnom organu opštine, odnosno grada iz člana 5 stav 3 ovog zakona.

Član 7

Kad prijava ne sadrži podatke iz člana 6 stav 4 ovog zakona, nadležni organ upozoriće na to sazivača i odrediti mu rok da upotpuni prijavu.

U slučaju iz stava 1 ovog člana javni skup smatra se prijavljenim podnošenjem potpune prijave.

Svaka izmena sadržine podnete prijave smatraće se podnošenjem nove prijave.

Član 8*

(Prestao da važi odlukom SUS)

Član 9

Nadležni organ privremeno će zabraniti održavanje javnog skupa koji je usmeren na nasilno menjanje Ustavom utvrđenog poretka, narušavanje teritorijalne celokupnosti i nezavisnosti Republike Srbije, kršenje Ustavom zajemčenih sloboda i prava čoveka i građanina, izazivanje i podsticanje nacionalne, rasne i verske netrpeljivosti i mržnje.

O privremenoj zabrani javnog skupa nadležni organ obavestiće sazivača najkasnije u roku od 12 sati pre vremena za koje je skup zakazan.

Nadležni organ će u roku iz stava 2 ovog člana uputiti mesno nadležnom okružnom sudu obrazložen zahtev za odlučivanje o zabrani javnog skupa iz razloga sadržanih u stavu 1 ovog člana (u daljem tekstu: zahtev).

Član 10

Okružni sud će u roku od 24 sata od prijema zahteva održati pretres na koji će pozvati podnosioca zahteva i sazivača i doneti rešenje.

Pretres se može održati i ako uredno pozvane stranke ne dođu, na šta će se stranke izričito upozoriti.

Okružni sud može rešenjem odbiti zahtev i poništiti rešenje o privremenoj zabrani ili može izreći zabranu održavanja javnog skupa.

Protiv prvostepenog rešenja stranke mogu izjaviti žalbu u roku od 24 sata od dostavljanja rešenja.

Žalba se ne dostavlja na odgovor.

O žalbi odlučuje Veće Vrhovnog suda Srbije u sastavu od tri sudije, u roku od 24 sata od prijema žalbe.

U postupku po zahtevu za zabranu javnog skupa shodno se primenjuju odgovarajuće odredbe Zakona o krivičnom postupku, ako ovim zakonom nije drukčije određeno.

Član 11

Nadležni organ može da zabrani održavanje javnog skupa radi sprečavanja ometanja javnog saobraćaja, ugrožavanja zdravlja, javnog morala ili bezbednosti ljudi i imovine.

O zabrani održavanja javnog skupa nadležni organ je dužan da obavesti sazivača najkasnije 12 sati pre vremena za koje je skup zakazan.

Žalba na zabranu iz stava 1 ovog člana ne odlaže izvršenje rešenja.

Član 12

Ako u toku održavanja javnog skupa nastupe okolnosti iz člana 9 stav 1, odnosno člana 11 stav 1 ovog zakona, nadležni organ će upozoriti sazivača da prekine održavanje javnog skupa i pozove okupljene građane da se raziđu radi uspostavljanja reda.

Ako sazivač u slučaju iz stava 1 ovog člana, ne može ili odbije da prekine održavanje javnog skupa, nadležni organ će doneti rešenje o zabrani, usmeno ga saopštiti, prekinuti održavanje javnog skupa i preduzeti mere za uspostavljanje javnog reda i mira.

Pismeni otpravak rešenja iz stava 2 ovog člana nadležni organ će dostaviti sazivaču u roku od 12 sati.

U slučaju kad je javni skup prekinut zbog nastupanja okolnosti iz člana 9 stav 1 ovog zakona, nadležni organ će u roku od 12 sati od prekida uputiti mesno nadležnom okružnom sudu obrazložen zahtev za odlučivanje o zabrani prekinutog javnog skupa.

Član 13*

(Prestao da važi odlukom SUS)

Član 14

Javni skup koji se održava bez prethodne prijave, nadležni organ će onemogućiti i preduzeti mere za uspostavljanje javnog reda i mira.

Član 15*

Novčanom kaznom do 1.000 dinara ili kaznom zatvora do 60 dana kazniće se za prekršaj:

1) sazivač javnog skupa koji nije preduzeo mere za održavanje reda na javnom skupu, odnosno nije organizovao redarsku službu (član 5 stav 1);

2) lice koje okuplja građane bez prethodne prijave (član 6);

3) (prestala da važi odlukom SUS)

4) sazivač javnog skupa koji održava skup protivno zabrani iz člana 9 stav 1 odnosno člana 11 stav 1 ovog zakona;

5) sazivač javnog skupa koji ne prekine javni skup u skladu sa članom 12 ovog zakona.

Za prekršaj iz stava 1 tač. 1, 2, 4 i 5 ovog člana kazniće se pravno lice novčanom kaznom do 10.000 dinara a odgovorno lice novčanom kaznom do 1.000 dinara.

Član 16

Opština, odnosno grad doneće akt iz člana 2 stav 5 i člana 4 stav 4 u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.

Član 17

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o javnim okupljanjima građana ("Službeni glasnik SR Srbije", broj 14/90).

Član 18

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Odlukom SUS IU broj 12/97 ("Sl. list SRJ", br. 21/2001), utvrđeno je da član 8, član 13 i član 15 stav 1 tačka 3) i stav 2 Zakona o okupljanju građana ("Sl. glasnik RS", br. 51/92, 53/93, 67/93 i 48/94) nisu saglasni sa Ustavom SRJ.