ZAKONO NARODNOM FONDU ZA PRIVREDNI PREPOROD U SOCIJALISTIČKOJ REPUBLICI SRBIJI("Sl. glasnik SRS", br. 40/89 i 37/90) |
Socijalistička Republika Srbija, radi bržeg i efikasnijeg privrednog razvoja, osniva Narodni fond za privredni preporod u Socijalističkoj Republici Srbiji (u daljem tekstu: Fond).
Fond je organizacija Socijalističke Republike Srbije koja trajno prikuplja sredstva - poklone i vrši njihovo usmeravanje u privredni razvoj u skladu sa zakonima i društvenim planovima razvoja u Socijalističkoj Republici Srbiji.
Fond ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Fonda je u Beogradu.
Organ upravljanja Fondom je Savet Fonda.
Savet Fonda ima 11 članova.
Članove Saveta i predsednika Saveta Fonda bira Skupština Socijalističke Republike Srbije iz redova istaknutih ličnosti privrednog, naučnog i javnog života, na period od četiri godine.
Predsednik Saveta Fonda predstavlja i zastupa Fond, a bira se iz redova članova Saveta.
Savet Fonda donosi Statut na koji saglasnost daje Skupština Socijalističke Republike Srbije.
Statutom Fonda utvrđuje se naročito: organizacija i poslovanje Fonda, bliži delokrug rada, način odlučivanja i odgovornosti Fonda, donošenje finansijskog plana, donošenje Poslovnika o radu Fonda, način plaćanja korišćenja sredstava, druga prava i obaveze koje su od interesa za ostvarivanje Zakonom utvrđenih funkcija Fonda.
Savet Fonda podnosi Skupštini Socijalističke Republike Srbije jednom godišnje poseban Izveštaj o ostvarivanju uloge i zadataka Fonda.
Za poslovanje Fonda garantuje Socijalistička Republika Srbija.
Praćenje i kontrolu rada Fonda vrši Skupština Socijalističke Republike Srbije i preko Nadzornog odbora zajma za privredni razvoj u Socijalističkoj Republici Srbiji.
Izvori sredstava Fonda su:
1. Sva sredstva prikupljena novčanim i drugim poklonima na osnovu Zakona o zajmu za privredni razvoj u Socijalističkoj Republici Srbiji ("Službeni glasnik SRS", broj 25/89).
2. Novčana sredstva i druge vrednosti prikupljene putem poklona u toku poslovanja Fonda, a naročito:
1) dinarska i devizna sredstva,
2) plemeniti metali i druge dragocenosti,
3) naplative hartije od vrednosti,
4) primenjivi patenti, licence ili druga tehničko-tehnološka unapređenja ili prava njihove upotrebe,
5) pokretne i nepokretne stvari,
6) umetničke i druge vrednosti.
3. Prihodi od kamata po kreditima datim iz sredstava Fonda.
4. Prihodi od depozita i drugih izvora.
Sredstva i druge vrednosti mogu se pokloniti bez određivanja namene ili sa naznakom namene.
Ukoliko se sredstva i druge vrednosti daju sa naznakom namene, te namene se posebno usaglašavaju između davaoca i Fonda, vodeći računa o celishodnosti upotrebe, odnosno korišćenja datih vrednosti, o čemu se zaključuje poseban ugovor sa davaocem sredstava.
Fond, davaocima novčanih sredstava i drugih vrednosti iz člana 5 stav 2 ovog zakona, u ime Socijalističke Republike Srbije, izdaje zahvalnice i druga javna priznanja, u skladu sa statutom Fonda.
Lica koja poklanjaju novčana sredstva i druge vrednosti u Fond mogu koristiti određene poreske olakšice, u skladu sa posebnim zakonom.
Fond je dužan da obezbedi očuvanje realne vrednosti prikupljenih sredstava i obezbeđuje njihovo uvećanje.
Novčana sredstva Fonda koriste se za ulaganja u nove proizvodne i uslužne programe i tehnologije koji doprinose poboljšanju strukture privrede, u skladu sa ciljevima društveno-ekonomskog razvoja u Socijalističkoj Republici Srbiji i statutom Fonda.
Sredstva iz člana 5 tačka 1 ovog zakona i druga novčana sredstva prikupljena poslovanjem Fonda, koristiće se na način i pod uslovima utvrđenim Zakonom o korišćenju sredstava zajma za privredni razvoj u Socijalističkoj Republici Srbiji ("Službeni glasnik SRS", broj 27/89).
Sredstva Fonda mogu da koriste društvena, mešovita, privatna preduzeća i zadruge i radni ljudi koji samostalno obavljaju privredne delatnosti ličnim radom sredstvima u svojini građana.
Sve poslove prikupljanja i odobravanja sredstava, naplate kredita iz sredstava Fonda, kao i druge administrativne i stručne poslove, u ime i za račun Fonda, vrši Udružena beogradska banka na osnovu ugovora sa Fondom.
Sredstva Fonda vode se na posebnom računu kod Službe društvenog knjigovodstva, a deponuju kod Banke iz člana 11 ovog zakona.
Fond donosi finansijski plan, završni račun i polugodišnji i godišnji izveštaj o poslovanju Fonda, na koje saglasnost daje Skupština Socijalističke Republike Srbije.
Ovaj zakon, na osnovu Amandmana XXXIII, tačka 2 podtačka 5 na Ustav Socijalističke Republike Srbije primenjuje se na celoj teritoriji Republike.
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Socijalističke Republike Srbije".