PRAVILNIK
O NAČINU OCENJIVANJA UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS", br. 42/94)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se način ocenjivanja učenika osnovne škole iz nastavnih predmeta i vladanja.

Član 2

Ocenjivanje učenika je stalni proces i obavlja se na način koji obezbeđuje što objektivnije sagledavanje postignutog uspeha učenika u savlađivanju programskih sadržaja propisanih nastavnim planom i programom i ponašanja učenika tokom školovanja.

Član 3

Ocenjivanje učenika iz nastavnog predmeta obavlja se proveravanjem i utvrđivanjem znanja, umenja i ukupnog zalaganja učenika.

Član 4

Ocenjivanje učenika iz vladanja obavlja se na osnovu stalnog praćenja ponašanja učenika u toku školovanja.

Član 5

Ocenjivanjem iz nastavnog predmeta procenjuje se obim i nivo znanja i umenja učenika.

Obim znanja i umenja utvrđuje se zavisno od količine stečenog znanja u odnosu na propisane programske sadržaje za određeni predmet.

Nivo znanja i umenja utvrđuje se zavisno od stepena usvojenosti programskih sadržaja za određeni predmet.

Član 6

Ocenu odličan (5) može dobiti učenik koji je savladao programski sadržaj za određeni predmet u celini, do najvišeg stepena znanja i samostalnog iskazivanja i, saglasno svom uzrastu, primenjuje znanje i umenje koje je usvojio.

Ocenu vrlo dobar (4) može dobiti učenik koji je savladao programski sadržaj za određeni predmet do višeg stepena znanja i razumevanja i samostalnog iskazivanja uz manju pomoć nastavnika.

Ocenu dobar (3) može dobiti učenik koji je prosečno savladao programski sadržaj za određeni predmet sa mogućnošću iskazivanja naučenog uz pomoć nastavnika.

Ocenu dovoljan (2) može dobiti učenik koji je savladao osnove programskih sadržaja za određeni predmet na nivou prepoznavanja sa mogućnošću iskazivanja uz veću pomoć nastavnika.

Ocenu nedovoljan (1) dobija učenik koji nije savladao sadržaje programa za određeni predmet.

Član 7

Ocenjivanje iz nastavnih predmeta koji zahtevaju posebne sposobnosti učenika - likovna kultura, muzička kultura, fizičko vaspitanje i tehničko obrazovanje vrši se polazeći od sposobnosti učenika, stepena spretnosti i umešnosti učenika.

Ukoliko učenik nema posebno izražene sposobnosti za odgovarajući predmet, prilikom ocenjivanja se posebno uzima u obzir zalaganje učenika.

Član 8

Ocenjivanje učenika vrši se usmenim i pismenim proveravanjem znanja, praktičnim radom i vežbama učenika.

Usmeno proveravanje znanja i ocenjivanje obavlja se redovno u toku svakodnevnog rada sa učenicima, a najmanje jednom tromesečno.

Pismeno proveravanje znanja obavlja se iz predmeta za koje je to propisano nastavnim planom i programom.

U ocenjivanju znanja mogu se primenjivati i kontrolni zadaci i testovi.

Zaključna ocena ne može se utvrditi samo na osnovu pismene provere znanja.

Praktična primena stečenih znanja proverava se na laboratorijskim i drugim praktičnim vežbama.

Član 9

Učeniku se ne može umanjiti ocena iz nastavnog predmeta zbog odnosa učenika prema vannastavnim aktivnostima ili neprimerenog ponašanja u školi.

Član 10

Vladanje učenika ocenjuje se opisnom ocenom: primerno; vrlo dobro; dobro; zadovoljavajuće i nezadovoljavajuće.

Član 11

Ocenom iz vladanja procenjuje se ponašanje učenika u celini, na osnovu njegovog odnosa prema radnim obavezama, nastavnicima, starijima, drugim učenicima i školskoj imovini.

Član 12

Ocena iz vladanja smanjuje se u slučaju kada je učeniku izrečena vaspitno-disciplinska mera za povredu obaveze učenika i neopravdano izostajanje iz škole i to:

- za ukor odeljenskog starešine i neopravdano izostajanje iz škole od 8 do 16 časova, vladanje se ocenjuje opisnom ocenom: vrlo dobro;

- za ukor odeljenskog veća i neopravdano izostajanje iz škole 16 do 24 časa vladanje se ocenjuje opisnom ocenom: dobro;

- za ukor direktora vladanje se ocenjuje opisnom ocenom: zadovoljavajuće;

- za strogi ukor nastavničkog veća vladanje se ocenjuje opisnom ocenom: nezadovoljavajuće.

Ocena iz vladanja popravlja se kad dođe do pozitivnih promena u ponašanju učenika.

Ocena iz vladanja ne umanjuje se zbog postignutog uspeha u školi.

Član 13

Ocena se saopštava učeniku posle svakog ispitivanja i unošenja u dnevnik ili radnu svesku.

Nastavnik je dužan da učeniku obrazloži datu ocenu.

Član 16

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".