PRAVILNIK
O USLOVIMA I POSTUPKU NAPREDOVANJA UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS", br. 47/94)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se uslovi i postupak napredovanja učenika osnovne škole koji se ističu znanjem i sposobnostima tako da mogu da završe osnovnu školu u roku kraćem od osam godina, ali ne kraćem od šest godina.

Član 2

Učenik može u toku jedne školske godine da završi dva razreda ako se ističe opštom sposobnošću, postiže natprosečne rezultate u savlađivanju nastavnog plana i programa i ima odličan opšti uspeh.

U toku jedne školske godine učenik može da završi dva razreda ako pokazuje posebne sposobnosti, postiže natprosečne rezultate u određenoj nastavnoj oblasti ili predmetu i ima najmanje vrlo dobar opšti uspeh.

Član 3

Učenik može da završi dva razreda u toku jedne školske godine polaganjem ispita iz svih propisanih nastavnih predmeta razreda u koji je upisan i ispita iz svih propisanih nastavnih predmeta iz narednog razreda.

Učenik može da završi dva razreda u toku jedne školske godine u toku školovanja od I do IV razreda i od V do VII razreda.

Učenik ne može polagati ispite iz V razreda kao je upisan u IV razred.

Član 4

Ispiti iz narednog razreda mogu se polagati na kraju drugog polugodišta, na početku naredne školske godine i na kraju prvog polugodišta.

Ispite iz propisanih nastavnih predmeta za naredni razred učenik može da polaže na kraju drugog polugodišta razreda u koji je upisan, ako je doneta odluka o bržem napredovanju do početka aprila meseca tekuće školske godine. Ispite za naredni razred učenik treba da položi najkasnije do kraja tekuće školske godine.

Ispite iz propisanih nastavnih predmeta za naredni razred učenik može da polaže na početku naredne školske godine, ako je doneta odluka o bržem napredovanju do početka juna meseca tekuće školske godine. Ispite za naredni razred učenik treba da položi najkasnije do kraja septembra meseca.

Ispite iz propisanih nastavnih predmeta razreda u koji je upisan može da polaže učenik na kraju prvog polugodišta, ako je doneta odluka o bržem napredovanju do početka tekuće školske godine, a najdalje do 1. oktobra. Ispite iz ovog razreda učenik treba da položi najkasnije do 1. februara. Ovaj učenik pohađa redovno nastavu narednog razreda u drugom polugodištu i završava ga u junu mesecu tekuće školske godine.

Član 5

Znanje na ispitu učenika iz propisanih nastavnih predmeta proverava nastavnik razredne nastave, odnosno predmetni nastavnik istim ispitnim postupkom koji se primenjuje u starijem razredu, kako bi se rezultati učenika, koji završava osnovnu školu u vremenu kraćem od propisanog, mogli uporediti sa rezultatima učenika starijeg za jedan razred.

Član 6

Ispiti iz propisanih nastavnih predmeta narednog razreda polažu se pred ispitnom komisijom koju čine najmanje tri člana, koju obrazuje direktor škole.

Ispitna komisija za učenike od I do IV razreda ima dva nastavnika razredne nastave, a za učenike od V do VII razreda dva nastavnika stručna za nastavni predmet koji se polaže.

Ukoliko u školi nema dva nastavnika za isti predmet član ispitne komisije može da bude nastavnik iz druge škole.

Član 7

Ispiti iz propisanih nastavnih predmeta polažu se usmeno, pismeno i usmeno i izvođenjem praktičnog rada, a prema nastavnom planu i programu.

Vreme i način polaganja ispita utvrđuju se statutom škole.

Član 8

Predlog za brže napredovanje učenika može da podnese nastavnik razredne nastave, odeljenski starešina i drugi nastavnici iz odeljenskog veća koji prate učenike u toku školovanja i ako utvrde da se učenik posebno ističe znanjem i sposobnostima predlažu direktoru škole da donese odluku o njegovom bržem napredovanju.

Predlog za brže napredovanje učenika direktoru škole, može da podnese i roditelj učenika.

Direktor škole donosi odluku o bržem napredovanju učenika.

Kada donosi odluku na predlog iz stava 1 ovog člana, direktor pribavlja pismenu saglasnost učenika i njegovog roditelja.

Član 9

Direktor škole posle podnetog predloga za brže napredovanje učenika, pribavlja mišljenje stručne komisije da li učenik ispunjava propisane uslove za napredovanje.

Stručnu komisiju sačinjavaju: školski lekar, školski psiholog, odnosno školski pedagog i nastavnik razredne nastave, odnosno odeljenski starešina koji daju mišljenje o zdravstvenoj, psihološkoj i pedagoškoj opravdanosti zahteva.

Članove stručne komisije određuje direktor škole.

Član 10

Stručna komisija dostavlja svoje mišljenje o tome da li učenik ispunjava uslove za napredovanje, utvrđene ovim pravilnikom, u roku od sedma dana od dana završetka rada ispitne komisije.

Direktor škole donosi odluku o završavanju određenih razreda u toku jedne školske godine, u roku od sedam dana po prijemu mišljenja stručne komisije.

Odlukom o bržem napredovanju učenika utvrđuje se koji se razredi završavaju u roku kraćem od propisanog i utvrđuje vreme i način polaganja svakog nastavnog predmeta.

Odluka u pismenom obliku dostavlja se roditelju učenika u roku od tri dana od njenog donošenja.

Član 11

Ocene i opšti uspeh učenika iz položenih ispita iz svih nastavnih predmeta upisuju se u matičnu knjigu, đačku knjižicu i svedočanstvo o završenoj osnovnoj školi učenika, sa napomenom o bržem napredovanju učenika.

Član 12

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o bržem napredovanju učenika osnovne škole ("Službeni glasnik SRS", broj 29/80).

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".