PRAVILNIK
O CENI USLUGA SREDNJE ŠKOLE

("Sl. glasnik RS", br. 35/93)

I OSNOVNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se cena usluga srednje škole.

Cena usluga obuhvata, u skladu sa zakonom, sredstva za plate, naknade i druga primanja zaposlenih, materijalne troškove, sredstva za investicije, investiciono i tekuće održavanje, stručno usavršavanje i druge obaveze srednje škole u ostvarivanju nastavnog plana i programa i godišnjeg programa rada.

II ELEMENTI ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA

Član 2

Cena usluga se utvrđuje na osnovu ukupnog broja izvršilaca za ostvarivanje godišnjeg programa rada prema nastavnom planu i programu škole i sredstava potrebnih za materijalne i druge troškove i obaveze škole.

Cena usluga se utvrđuje i obračunava na početku školske godine.

Broj izvršilaca

Član 3

Broj izvršilaca za ostvarivanje godišnjeg programa rada škole utvrđuje se na osnovu:

- ukupnog fonda časova nastave predviđenog nastavnim planom i programom i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u okviru 40 časovne radne nedelje,

- broja odeljenja, grupa ili klasa utvrđenih godišnjim programom rada i odobrenim i ostvarenim planom upisa učenika,

- pedagoške norme svih oblika obrazovno-vaspitnog rada u školi.

Broj izvršilaca u nastavi utvrđuje se tako što se ukupan godišnji fond časova nastave za sva odeljenja, grupe ili klase u školi podeli sa nedeljnom normom rada nastavnika, imajući u vidu druge oblike obrazovno-vaspitnog rada i druge obaveze u okviru 40 časovne radne nedelje.

Član 4

Broj obračunskih odeljenja u školi utvrđuje se tako što se ukupan broj učenika u školi podeli maksimalnim brojem učenika u odeljenju, grupi ili klasi predviđenih zakonom.

Kod utvrđivanja broja obračunskih odeljenja, škola može da ima i manji broj učenika u odeljenju, grupi ili klasi od predviđenih zakonom, ako je on nastao iz objektivnih razloga.

Član 5

Kod izvođenja praktične nastave i vežbi u školi, vrši se podela odeljenja na dve, odnosno tri grupe ako je to predviđeno nastavnim planom i programom.

Kod izvođenja praktične nastave i vežbi van škole, ne vrši se podela odeljenja na grupe, sem ako to bezbednosni razlozi i uslovi rada zahtevaju u skladu sa nastavnim planom i programom.

Kod izvođenja nastave stranog jezika vrši se nužna podela odeljenja na grupe koje nisu manje od 15 učenika.

Član 6

Broj izvršilaca u školi na poslovima stručno-pedagoškog rukovođenja i poslovima stručnih saradnika utvrđuje se na osnovu broja odeljenja, grupa ili klasa, i to:

- škola sa 16 i više odeljenja, grupa ili klasa - jedan izvršilac - direktor škole;

- do 16 odeljenja - po 0,0625 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršioca - direktora škole;

- od 24 do 36 odeljenja po 0,083 izvršilaca više po odeljenju, a preko 36 odeljenja po 0,0417 izvršilaca više po odeljenju, ali ne više od dva izvršioca - pomoćnika direktora;

- od 16 do 24 odeljenja - jedan izvršilac - pedagog ili psiholog;

- do 16 odeljenja po 0,0625 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršioca - pedagoga ili psihologa;

- od 24 do 36 odeljenja po 0,083 izvršilaca više po odeljenju - psiholog ili pedagog;

- od 36 odeljenja po 0,0417 izvršilaca više po odeljenju - socijalni radnik, ali ne više od ukupno tri stručna saradnika u školi;

- sa 24 i više odeljenja i preko 5.000 knjiga - jedan izvršilac - bibliotekar;

- sa 36 i više odeljenja i preko 10.000 knjiga - dva izvršioca - bibliotekar i medijatekar;

- sa manje od 24 odeljenja po 0,0416 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršioca - bibliotekara.

Član 7

Broj izvršilaca na organizaciji praktične nastave u stručnoj školi utvrđuje se na osnovu broja odeljenja u školi, i to:

- sa 16 i više odeljenja za koja se praktična nastava izvodi u školskim radionicama - jedan izvršilac;

- do 16 odeljenja po 0,0625 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršioca;

- za svako odeljenje preko 16 odeljenja u jednom području rada po 0,0625 izvršioca više za održavanje mašina i instalacija - jedan izvršilac.

Broj saradnika u nastavi utvrđuje se na osnovu broja časova i to:

- na 44 časa vežbi i 52 časa praktične nastave koja se izvodi u školi - jedan saradnik u nastavi, ako je to propisano nastavnim programom za odgovarajuće područje rada i obrazovni profil.

Član 8

Broj izvršilaca na administrativno-finansijskim poslovima u školi utvrđuje se u odnosu na broj izvršilaca u nastavi i to:

- do 32 odeljenja 6% od broja izvršilaca u nastavi;

- do 32 klase 3% od broja izvršilaca u nastavi;

- preko 32 odeljenja dodatnih 5% a preko 32 klase dodatnih 2% od broja izvršilaca u nastavi.

Član 9

Broj izvršilaca na pomoćno-tehničkim poslovima u školi utvrđuje se na osnovu broja odeljenja i površine škole i to:

- od 16 do 40 odeljenja, površine od 2000-5000 kvm - jedan izvršilac - domar;

- od 40 odeljenja i preko 5000 kvm površine - dva domara;

- do 16 odeljenja i površine manje od 2000 kvm, po 0,0625 izvršilaca, manje od odeljenja, ali ne manje od 0,5 izvršioca - domara;

- školi za poslove grejanja utvrđuje se jedan izvršilac - ložač i to:

- na 2000 m2 grejnog prostora koji se zagreva na tečna ili gasovita goriva;

- na 1500 m2 grejnog prostora koji se zagreva na čvrsto gorivo;

- za grejanje 16 odeljenja pećima na naftu;

- za grejanje 8 odeljenja pećima na čvrsto gorivo;

- broj ložača se povećava srazmerno povećanju grejnog prostora, odnosno broja odeljenja.

Broj izvršilaca na održavanju higijene utvrđuje se u odnosu na broj priznatih nastavnika, i to:

- 16% od broja izvršilaca u nastavi u stručnoj školi i gimnaziji;

u umetničkoj školi utvrđuje se jedan izvršilac na 450 m2 površine koja se održava.

Plate zaposlenih u školi

Član 10

Iznos sredstava za plate zaposlenih u školi utvrđuje se tako što se cena rada za najjednostavniji rad pomnoži brojem obračunskih radnika škole.

Član 11

Broj obračunskih radnika škole dobija se tako što se broj potrebnih izvršilaca pomnoži sa koeficijentima utvrđenim Posebnim kolektivnim ugovorom za srednje obrazovanje.

Naknade i druga primanja

Član 12

Sredstva za naknade obezbeđuju se u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorom, i to za:

- naknade radnicima za čijim radom je delimično ili u celini privremeno prestala potreba do njihovog upućivanja u drugu školu, a najduže za dve godine;

- naknade za radnike za čijim radom je trajno prestala potreba i za koje škola nije mogla da obezbedi ostvarivanje ni jednog od prava predviđenih zakonom, radi ostvarivanja prava predviđenih zakonom preko nadležne službe zapošljavanja.

Član 13

Za izvršavanje obaveza škole na ime plaćanja radnika za vreme bolovanja do 60 dana, porodiljskog bolovanja i invalida rada II kategorije, doprinosa na teret poslodavca, naknade radnicima za čijim radom je delimično prestala potreba do 5 časova nastave sedmično, odnosno do 50% radnog vremena za vannastavno osoblje; plaćanja odsustva, stručnih ispita, jubilarnih nagrada i pomoći porodici u slučaju smrti radnika, školi se obezbeđuju sredstva u iznosu 2% od sredstava za bruto plate zaposlenih u školi.

Član 14

Ukoliko škola ne izvrši propisane obaveze, školi će se umanjiti sredstva srazmerno neizvršenim obavezama iz godišnjeg programa rada kao i za vreme za koje ne obavlja delatnost.

Materijalni i drugi troškovi škole

Član 15

Sredstva za materijalne troškove nastave utvrđuju se u visini od 5% a za stručne škole koje imaju sopstvene radionice za praktičnu nastavu od 7% u odnosu na sredstva za bruto plate zaposlenih u školi.

Materijalni troškovi nastave mogu biti veći u područjima rada i obrazovnim profilima koji zahtevaju veća sredstva za praktičnu nastavu učenika, pa se sredstva uvećavaju u odnosu na iznos predviđen stavom 1 ovog člana za:

- 10% u području rada saobraćaj (obrazovni profil: vozač);

- 10% u području rada zdravstvo, farmacija i socijalna zaštita (obrazovni profil: zubni tehničar, farmaceutski tehničar i laborantski tehničar);

- 5% u području rada hemija, nemetali i grafičarstvo (svi obrazovni profili);

- 5% u području rada mašinstvo i obrada metala i elektrotehnika (trogodišnji obrazovni profili);

- 5% u području rada ugostiteljstvo (za obrazovni profil: kuvar i poslastičar);

- 3% u području rada geodezija i građevinarstvo (trogodišnji obrazovni profili);

- 5% u području rada tekstilstvo i kožarstvo (trogodišnji obrazovni profili);

- 3% u području rada šumarstvo i obrada drveta (trogodišnji obrazovni profili);

- 5% u području lične usluge (obrazovni profili ličnih usluga).

Član 16

Troškovi za izvođenje praktične nastave u saobraćajnoj struci utvrđuje se na osnovu cene benzina pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).

Troškovi za izvođenje praktične nastave u poljoprivrednoj struci utvrđuju se na osnovu cene dizel goriva pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).

Član 17

Troškovi električne energije utvrđuju se u iznosu 12 kilovat časova po 1 m2 učioničkog prostora.

Stručnim školama koje imaju sopstvene radionice sa mašinama ili uređajima sa pogonom na električnu energiju pored sredstava iz stava 1 ovog člana priznaje se utrošak 100 kilovata po učeniku za praksu u školskoj radionici.

Član 18

Troškovi grejanja utvrđuju se na osnovu vrste goriva, površine škole koja se greje, trajanja sezone grejanja i cene goriva franko isporuka školi.

Školi čiji su objekti priključeni na toplifikacionu mrežu, troškovi grejanja se priznaju na osnovu površine škole i tekuće cene isporučioca toplotne energije.

U školi čiji objekti imaju sopstveni sistem grejanja, troškovi grejanja se utvrđuju na osnovu površine koja se greje, vrste i cene goriva, načina rada škole (jedna ili dve smene) i to:

a) za objekte koji se greju na naftu:

- 12 litara u toku grejne sezone od 180 dana godišnje po 1 m2 površine koja se zagreva, ako škola radi u jednoj smeni i 18 litara u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva ako škola radi u dve smene;

b) za objekte sa sopstvenim centralnim grejanjem na ugalj:

- 40 kg mrkog uglja u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se greje ako škola radi u jednoj smeni i 50 kg mrkog uglja po 1 m2 površine koja se greje ako škola radi u dve smene;

- za grejanje sa pećima na ugalj količina uglja iz tačke b) povećava se za 10%;

v) za objekte sa grejanjem pećima na ogrevno drvo:

- 0,070 m3 drveta u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva ako škola radi u jednoj smeni i 0,10 m3 drva po 1 m2 površine ako škola radi u dve smene.

Član 19

Troškovi za vodu utvrđuju se u zavisnosti od vrste škole, cene vode i namene, i to:

- u školama koje su priključene na vodovodnu mrežu, za održavanje higijene objekata i opreme, higijene učenika i zaposlenih utvrđuje se 0,5 m3 vode po odeljenju dnevno, odnosno 183 m3 vode godišnje;

- školama sa sopstvenim centralnim grejanjem količina vode uvećava se za 50%, a školi sa fiskulturnom salom uvećava se za 10%;

- školama koje za praksu učenika koriste tehničku vodu, za svako odeljenje koje izvodi praktičnu nastavu u školskoj radionici, količina vode uvećava se za 100%.

Troškovi za investiciono i tekuće održavanje

Član 20

Troškovi investicionog i tekućeg održavanja utvrđuju se u iznosu od 3% od bruto plata zaposlenih u školi.

Troškovi amortizacije utvrđuju se na osnovu najniže stope propisane zakonom.

Sredstva za investicije

Član 21

Sredstva za investicije utvrđuju se na osnovu finansijskog plana opštine, odnosno grada Beograda i budžeta Republike.

Drugi materijalni troškovi

Član 22

Škola ima pravo na naknadu na osnovu podnetog računa za sledeće rashode:

1. stručno usavršavanje nastavnika i stručnih saradnika (stručni ispit, seminari i druge obaveze u skladu sa pravilnikom o stručnom usavršavanju);

2. sanitarni pregled učenika i nastavnika i drugih radnika ako postoji zakonska obaveza pregleda;

3. troškovi otpisa sitnog inventara;

4. troškovi građevinskog zemljišta;

5. troškovi obaveznog osiguranja učenika na praktičnoj nastavi;

6. troškovi učešća učenika na takmičenjima (republička, savezna i međunarodna);

7. troškovi praktične nastave i ferijalne prakse koja se usled nedostatka uslova izvodi van sedišta škole;

8. troškovi komunalnog doprinosa, platnog prometa i drugi fiksni troškovi;

9. troškovi zakupa fiskulturne sale ili drugog školskog prostora.

Član 23

Ostali materijalni troškovi (kancelarijski materijal, časopisi, dnevnici i drugo) iznose 1% od bruto plata zaposlenih u školi.

III ZAVRŠNA ODREDBA

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".