STATUT
REPUBLIČKOG ZAVODA ZA TRŽIŠTE RADA

("Sl. glasnik RS", br. 28/97 i 58/2002)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Republički zavod za tržište rada (u daljem tekstu: Zavod), osnovan je Zakonom o zapošljavanju i ostvarivanju prava nezaposlenih lica (u daljem tekstu: Zakon), radi sprovođenja programa u oblasti zapošljavanja, osiguranja za slučaj nezaposlenosti, prava nezaposlenih lica, finansiranja, upravljanja i organizovanja u oblasti zapošljavanja i drugih pitanja od značaja za zapošljavanje.

Član 2

Zavod je pravno lice sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje sa pravima i obavezama utvrđenim Zakonom i ovim statutom.

Zavod je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu u odnosu na sredstva kojima raspolaže.

Zavod se upisuje u sudski registar.

Sedište Zavoda je u Beogradu, Kralja Milutina broj 8.

Član 3

Rad Zavoda je javan.

Javnost rada obezbeđuje se u skladu sa odredbama ovog statuta.

Član 4

Zavod ima pečat i štambilj.

Sadržina, oblik i veličina pečata utvrđeni su Zakonom o pečatu državnih i drugih organa.

Štambilj Zavoda je pravougaonog oblika i sadrži naziv Republike Srbije, naziv i sedište Zavoda i rubrike za upis: datuma prijema i broja pod kojim će se akt zavesti.

Štambilj Zavoda koji se koristi u organizacionim jedinicama Zavoda, pored teksta iz stava 3 ovog člana, sadrži i naziv i sedište organizacionih jedinica.

Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Na području organizacione jedinice na kome je, u skladu sa zakonom, u službenoj upotrebi i jezik nacionalnih manjina, tekst pečata i štambilja, pored teksta iz stava 5 ovog člana, sadrži i tekst ispisan na njihovom jeziku i pismu.

Član 5

U vršenju poslova iz svog delokruga Zavod koristi grb i zastavu Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Član 6

Zavod predstavlja i zastupa direktor Zavoda.

II DELATNOST ZAVODA

Član 7

Delatnost Zavoda je:

1. sprovođenje programa zapošljavanja;

2. usklađivanje ponude i potražnje na tržištu rada, u skladu sa zakonom;

3. organizovanje i sprovođenje osiguranja za slučaj nezaposlenosti i ostvarivanja prava nezaposlenih lica;

4. organizovanje i sprovođenje dobrovoljnog osiguranja za slučaj nezaposlenosti, u skladu sa zakonom;

5. praćenje zanimanja i razvoj nomenklature zanimanja;

6. istraživanje stanja, pojava i kretanja u oblasti zapošljavanja i praćenje kretanja na tržištu rada;

7. razvoj informacionog sistema i vođenje evidencija u oblasti zapošljavanja;

8. obavljanje drugih poslova utvrđenih zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima Zavoda.

1. Sprovođenje programa zapošljavanja

Član 8

Sprovođenje programa zapošljavanja obuhvata aktivnosti kojima se obezbeđuju uslovi za zapošljavanje, a naročito:

1. organizovanje i vršenje istraživanja uslova i mogućnosti zapošljavanja (utvrđivanje slobodnih nedovoljno iskorišćenih kapaciteta i poslovnog prostora i podsticanje njihovog potpunog korišćenja, zasnivanje radnog odnosa u preduzeću u svim oblicima svojine, odnosno kod drugog poslodavca, angažovanje na privremenim, odnosno povremenim poslovima i drugim oblicima rada);

2. finansiranje i učešće u finansiranju novih programa, programa prestrukturiranja i drugih programa kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje;

3. stvaranje uslova za zapošljavanje u preduzeću, odnosno kod drugog poslodavca (u daljem tekstu: preduzeće) u svim oblicima svojine učešćem u finansiranju zarada pripravnika, volontera i talenata, pripremi za zapošljavanje i sl; davanjem pozajmica za investiciona ulaganja u nove proizvodne programe i programe za zapošljavanje radnika po isteku rada na sezonskim poslovima (turizam, ugostiteljstvo, građevinarstvo, poljoprivreda i slično);

4. podsticanje zapošljavanja u poljoprivredi, posebno na brdsko-planinskom području i na privredno nedovoljno razvijenom i prigraničnom području finansiranjem i učešćem u finansiranju posebnih programa kojima se stvaraju uslovi za radno angažovanje stanovništva u toj oblasti, odnosno na tim područjima;

5. stvaranje uslova za profesionalnu i teritorijalnu pokretljivost prema potrebama tržišta rada putem posebnih programa promena: zanimanja, specijalizacije i sl. usmeravanjem, sredstava prema područjima na tržištu rada gde postoje viškovi radne snage i dr;

6. organizovanje i učešće u finansiranju kurseva, seminara i sl. u cilju prilagođavanja nivoa znanja i radne sposobnosti nezaposlenih lica tehničkom i tehnološkom razvoju, odnosno zahtevima rada;

7. istraživanje mogućnosti i stvaranje uslova za zapošljavanje u inostranstvu; informisanje radnika na privremenom radu u inostranstvu o mogućnostima zapošljavanja, angažovanju ličnih sredstava za samozapošljavanje i stvaranje uslova za novo zapošljavanje i pružanje stručne pomoći za korišćenje reintegracionih kredita i drugih vidova stimulacije za njihov povratak i zapošljavanje u zemlji.

Sprovođenje programa zapošljavanja iz stava 1 ovog člana, na teritoriji autonomne pokrajine, obezbeđuje Pokrajinski zavod za tržište rada (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod).

2. Usklađivanje ponude i potražnje na tržištu rada

Član 9

Informisanje o slobodnim radnim mestima, drugim mogućnostima i uslovima zapošljavanja, ostvaruje se:

1. objavljivanjem slobodnih radnih mesta i uslova za rad na tim radnim mestima u sredstvima javnog informisanja i na oglasnoj tabli Zavoda, u skladu sa zakonom i opštim aktom Zavoda, jedinstveno za područje Zavoda;

2. obaveštavanjem nezaposlenih lica o mogućnostima zapošljavanja i radnog angažovanja uz učešće Zavoda u finansiranju programa novog zapošljavanja, samozapošljavanja, kooperacije i sl.;

3. obaveštavanjem nezaposlenih lica o mogućnostima zapošljavanja uz prethodno stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju ili dokvalifikaciju, inoviranjem znanja, učešće u finansiranju zarada pripravnika, talenata i volontera, radi njihovog osposobljavanja za samostalan rad u struci.

Član 10

Informisanje o mogućnostima obezbeđivanja radnika obuhvata:

1. informisanje o broju nezaposlenih lica, njihovim obrazovnim profilima, stručnoj spremi, zanimanjima i drugim elementima značajnim za preduzeće;

2. objavljivanje informacija i podataka o kretanjima na tržištu rada;

3. izdavanje informativnih publikacija o aktuelnim podacima i činjenicama u oblasti zaposlenosti, zapošljavanja i nezaposlenosti; i

4. pružanje drugih informacija od značaja za zadovoljavanje potreba preduzeća za radnicima.

Zavod može, radi obavljanja poslova iz stava 1 ovog člana, da uređuje i izdaje informativna izdanja i to list Zavoda i druge stručne publikacije.

Član 11

Posredovanje pri zapošljavanju, ostvaruje se:

1. pružanjem stručne pomoći nezaposlenom licu, u pronalaženju i izboru zaposlenja, a preduzeću u zadovoljavanju potrebe za radnicima;

2. preduzimanje aktivnosti da se preduzeću obezbede potrebni radnici (međuregionalnim posredovanjem, pripremom za zapošljavanje i sl.);

3. pružanjem stručne pomoći zaposlenim koji traže promenu zaposlenja, a naročito zaposlenom:

- na određeno vreme;

- sa nepunim radnim vremenom;

- sa nižim stepenom stručne spreme od spreme koju poseduje, odnosno u drugom zanimanju;

- na privremenom radu u inostranstvu;

- koji želi zaposlenje na privredno nedovoljno razvijenom ili prigraničnom području;

- koji se nalazi u radnom odnosu na neodređeno vreme u okviru svog stepena stručne spreme, na njegov zahtev.

Uslovi i način posredovanja iz stava 1 ovog člana uređuju se opštim aktom Zavoda.

Član 12

Profesionalna orijentacija, u skladu sa Zakonom, ostvaruje se pružanjem stručne pomoći nezaposlenim i drugim zainteresovanim licima u izboru zanimanja i zapošljavanja, i to:

1. profesionalnim savetovanjem - u donošenju odluka prema samostalno postavljenom cilju koji će doprineti povećanju njihove zaposlenosti;

2. profesionalnim informisanjem - pružanjem svih informacija koje su od značaja za njihovo profesionalno opredeljivanje i zapošljavanje;

3. profesionalnom selekcijom - proverom usklađenosti osobina kandidata i zahteva radnih mesta, koja se po zahtevu preduzeća vrši u postupku izbora kandidata za zapošljavanje i stručno osposobljavanje;

4. profesionalnom klasifikacijom - proverom usklađenosti osobina kandidata i zahteva radnih mesta, koja se po zahtevu preduzeća vrši radi predlaganja optimalnog rasporeda raspoloživih radnika za radna mesta.

Ostvarivanje prava iz stava 1 ovog člana, na teritoriji autonomne pokrajine, obezbeđuje Pokrajinski zavod.

Način i postupak ostvarivanja prava na profesionalnu orijentaciju bliže se uređuje opštim aktom Zavoda.

Član 13

Priprema za zapošljavanje omogućava nezaposlenom licu sticanje i dopunjavanje znanja i veština, kao i sticanje i promenu zanimanja radi omogućavanja ili olakšavanja zaposlenja.

Priprema za zapošljavanje naročito se ostvaruje organizovanjem:

1. osposobljavanja za I i II stepen stručne spreme za lica bez stručne spreme i bez zanimanja;

2. dokvalifikacije lica koja nemaju potrebnu stručnu spremu ili dovoljno znanja za tražena zanimanja;

3. prekvalifikacija nezaposlenih lica, kao i zaposlenih za čijim je redom prestala potreba;

4. osposobljavanjem pripravnika i volontera za samostalan rad u struci;

5. inoviranje znanja nezaposlenih lica koja čekaju na zaposlenje duže od 2 godine, a čije se zapošljavanje može očekivati u njihovom zanimanju bez potrebe da se prekvalifikuju;

6. osnovnog obrazovanja nezaposlenih lica do 40 godina starosti radi njihovog uključivanja na osposobljavanje, odnosno zapošljavanje.

Ostvarivanje prava iz st. 1 i 2 ovog člana, na teritoriji autonomne pokrajine, obezbeđuje Pokrajinski zavod.

Način i postupak ostvarivanja pripreme za zapošljavanje uređuje se opštim aktom Zavoda.

Član 14

Osposobljavanje, dokvalifikacija i prekvalifikacija vrše se za poznato preduzeće, a mogu se organizovati i za potrebe tržišta rada kada se obezbeđuju radnici onih zanimanja za koje se iskazuje povećana tražnja.

Član 15

Zavod donosi plan pripreme za zapošljavanje, u skladu sa godišnjim programom rada Zavoda, kojim utvrđuje obim i strukturu nezaposlenih lica i zaposlenih za koje će organizovati pripremu za zapošljavanje i potrebna sredstva za njenu realizaciju.

3. Organizovanje i sprovođenje osiguranja za slučaj nezaposlenosti i ostvarivanja prava nezaposlenih lica

Član 16

U Zavodu se obezbeđuje praćenje sprovođenja i razvoja osiguranja za slučaj nezaposlenosti, organizuje i sprovodi dobrovoljno osiguranje za slučaj nezaposlenosti u skladu sa zakonom i stvaraju organizacioni, materijalni i drugi uslovi za funkcionisanje sistema obaveznog i dobrovoljnog osiguranja za slučaj nezaposlenosti i redovno ostvarivanje prava nezaposlenih lica, kao i za razvoj i unapređenje sistema osiguranja za slučaj nezaposlenosti u skladu sa razvojem društveno ekonomskih odnosa.

Član 17

Za slučaj nezaposlenosti, pored lica koja su obavezno osigurana u skladu sa zakonom, dobrovoljno se može osigurati i:

1. vlasnik, odnosno suvlasnik ili osnivač, odnosno suosnivač radnje ili preduzeća i drugog oblika organizovanja, ako nije osiguran po drugom osnovu;

2. lice koje se bavi zemljoradnjom kao jedinim ili osnovnim zanimanjem, ako nije osigurano po drugom osnovu;

3. lice na privremenom radu u inostranstvu, koje po povratku u zemlju ne može da ostvari prava za vreme nezaposlenosti po drugom osnovu;

4. bračni drug zaposlenog u inostranstvu, ako je pre odlaska u inostranstvo bio u radnom odnosu.

Član 18

Dobrovoljno osigurano lice za slučaj nezaposlenosti, prava za vreme nezaposlenosti ostvaruje u načelu na isti način kao i obavezno osigurano lice.

Lice iz stava 1 ovog člana, ostvaruje pravo na novčanu naknadu u skladu sa zakonom, ako je pre prestanka osiguranja uplaćivalo doprinos za dobrovoljno osiguranje najmanje devet meseci neprekidno ili 12 meseci sa prekidima u poslednjih 18 meseci.

Za lica iz stava 2 ovog člana, kao vreme provedeno u radnom odnosu za ostvarivanje prava na novčanu naknadu računa se vreme za koje je uplaćivan doprinos za dobrovoljno osiguranje.

Član 19

Obavezno osiguranom licu koje je, u skladu sa zakonom, osigurano na veći obim prava, visina novčane naknade utvrđuje se u zavisnosti od visine uplaćenog doprinosa za dobrovoljno osiguranje.

Način utvrđivanja visine novčane naknade za dobrovoljno osiguranje, uređuje se opštim aktom Zavoda.

Član 20

Pravo na isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu može da ostvari nezaposleno lice pod uslovom da ta sredstva upotrebi za ostvarivanje prava na rad:

- osnivanjem privatnog preduzeća, radnje, poljoprivrednog gazdinstva ili drugog oblika privređivanja;

- ulaganjem u drugo preduzeće radi svog zapošljavanja, i slično.

Nezaposleno lice ostvaruje pravo iz stava 1 ovog člana danom utvrđenim u ugovoru o isplati novčane naknade u jednokratnom iznosu u skladu sa opštim aktom Zavoda.

Član 21

Novčana naknada u jednokratnom iznosu obračunava se za preostalo vreme isplatnog perioda utvrđenog pravosnažnim rešenjem o priznavanju prava.

Korisnik novčane naknade, kome je pravo na novčanu naknadu priznato u trajanju do zaposlenja, odnosno do ispunjenja uslova za ostvarivanje prava na starosnu penziju, jednokratna isplata novčane naknade obračunava se u preostalom iznosu do ispunjenja uslova za starosnu penziju u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju, odnosno do 24 meseca.

4. Praćenje zanimanja i razvoj nomenklature zanimanja

Član 22

Zavod obezbeđuje praćenje razvoja zanimanja u skladu sa promenama tehnologije i organizacije rada u cilju stvaranja osnova za inoviranje programa obrazovanja i osposobljavanja, profesionalne orijentacije i zapošljavanja.

Zavod obezbeđuje inoviranje jedinstvene nomenklature zanimanja, uvođenje i primenu nomenklature zanimanja kao i usklađivanje sistema klasifikacije zanimanja sa međunarodnom klasifikacijom zanimanja, u skladu sa zakonom, drugim propisom i opštim aktom Zavoda.

5. Istraživanje stanja, pojava i kretanja u oblasti zapošljavanja i praćenje kretanja na tržištu rada

Član 23

Istraživanje stanja, pojava i kretanja u oblasti zapošljavanja i praćenja kretanja na tržištu rada obezbeđuje se praćenjem, analiziranjem i proučavanjem ekonomskih, socijalnih, demografskih, kadrovskih i drugih činilaca koji utiču na kretanja zaposlenosti i zapošljavanja radi učešća u izradi stručnih osnova za utvrđivanje politike u oblasti zapošljavanja i angažovanja Zavoda u sprovođenju te politike.

Ostvarivanjem poslova iz stava 1 ovog člana Zavod, naročito:

- prati i proučava potrebe preduzeća za radnicima i mogućnosti za zapošljavanje uključujući i zapošljavanje u preduzećima koja imaju neiskorišćene ili nedovoljno iskorišćene kapacitete, poslovni prostor i sl;

- prati i proučava uticaj tehnološkog procesa i tehnoloških promena na kretanja u oblasti zapošljavanja;

- prati, proučava i predlaže mere za nova zapošljavanja;

- prati sprovođenje odgovarajućih mera i aktivnosti koje se preduzimaju na tržištu rada i njihov uticaj na zapošljavanje;

- prati i istražuje pojave prestanka radnog odnosa zaposlenih zbog prestanka preduzeća i viškova radnika i predlaže mere za njihovo rešavanje u saradnji sa preduzećima;

- prati i predlaže mere za usklađivanje obrazovanja sa potrebama i mogućnostima zapošljavanja.

6. Razvoj informacionog sistema i vođenje evidencija u oblasti zapošljavanja

Član 24

Zavod uspostavlja, razvija i nosilac je jedinstvenog informacionog sistema u oblasti zapošljavanja, u skladu sa zakonom.

U okviru jedinstvenog informacionog sistema iz stava 1 ovog člana, Pokrajinski zavod obrazuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Zavoda, u skladu sa zakonom.

Zavod obezbeđuje vođenje propisanih evidencija u oblasti zapošljavanja, vrši obradu i objavljivanje podataka u skladu sa zakonom i opštim aktom Zavoda.

III PROGRAMIRANJE RADA ZAVODA I KORIŠĆENJE SREDSTVA

Član 25

Srednjoročni programi Zavoda donose se za period od četiri godine.

Programom iz stava 1 ovog člana utvrđuju se osnovni ciljevi, pravci razvoja u oblasti zapošljavanja i sredstva potrebna za ostvarivanje programa.

Mere, aktivnosti i sredstva za sprovođenje programa i stava 1 ovog člana, usklađivanje ponude i potražnje na tržištu rada i ostvarivanje prava nezaposlenih lica utvrđuju se godišnjim programom rada Zavoda.

Član 26

Sredstva Zavoda koriste se za namene predviđene programom rada i finansijskim planom Zavoda u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Sredstva za obezbeđenje ostvarivanja nadležnosti Pokrajinskog zavoda, koriste se preko podračuna Pokrajinskog zavoda.

Uslovi i način korišćenja sredstava Zavoda i kriterijumi za odobravanje istih, utvrđuju se opštim aktom Zavoda, u skladu sa zakonom.

Član 27

Sredstva Zavoda, obrazovana u skladu sa zakonom, koriste se za:

1. učešće u finansiranju novih, odnosno postojećih proizvodnih programa i programa prestrukturiranja proizvodnje kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih i zaposlenih za čijim radom je prestala potreba;

2. pozajmice za investiciona ulaganja u proizvodne programe kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje nezaposlenih lica i zaposlenih za čijim radom je prestala potreba;

3. finansiranje, odnosno učešće u finansiranju programa kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje u poljoprivredi, posebno na brdsko-planinskom području, odnosno na privredno nedovoljno razvijenom ili prigraničnom području;

4. učešće u finansiranju programa za zapošljavanje na neodređeno vreme zaposlenih na sezonskim poslovima u turizmu, ugostiteljstvu, građevinarstvu, poljoprivredi i sl.;

5. finansiranje, odnosno učešće u finansiranju programa kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje invalidnih i drugih nezaposlenih lica sa faktorima otežanog zapošljavanja;

6. učešće u finansiranju programa samozapošljavanja nezaposlenih lica;

7. učešće u finansiranju programa pripreme za zapošljavanje (stručnog osposobljavanja, prekvalifikacije, dokvalifikacije, inoviranja znanja) nezaposlenih lica i zaposlenih za čijim je radom prestala potreba;

8. učešće u finansiranju zarada pri zapošljavanju nezaposlenih lica koja prvi put traže zaposlenje, koja duže od tri godine čekaju na zaposlenje, obdarenih za naučnoistraživački i umetnički rad, kao i lica sa faktorima otežanog zapošljavanja, u svojstvu pripravnika;

9. isplatu novčane naknade i doprinosa za penzijsko, invalidsko i zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom;

10. isplatu novčane pomoći za vreme stručnog osposobljavanja, odnosno angažovanja volontera radi osposobljavanja za samostalan rad u struci;

11. za naučnoistraživački rad na unapređenju i razvoju sistema osiguranja za slučaj nezaposlenosti;

12. za rad Zavoda i organa Zavoda, kao i druge obaveze utvrđene zakonom ovim statutom i opštim aktom Zavoda.

Za namene utvrđene u stavu 1 tač. 1, 2, 3, 5, 6 i 7 ovog člana, koriste se prvenstveno sredstva ostvarena prodajom društvenog kapitala i prodajom društvenih preduzeća i njihovih delova, u skladu sa zakonom.

Korisnik sredstava iz stava 1 ovog člana može biti preduzeće, poslodavac i pojedinac.

Član 28

Zavod može da učestvuje u finansiranju programa pripreme za zapošljavanje pod uslovom da je preduzeće donelo program pripreme za zapošljavanje, da je obezbeđeno njihovo zapošljavanje nakon obuke i da preduzeće nije u mogućnosti da iz svojih izvora u celosti obezbedi sredstva za te namene.

Član 29

Prvenstvo u korišćenju sredstava Zavoda imaju programi kojima se stvaraju uslovi za usporavanje i zaustavljanje nepovoljnih migracionih tokova, sprečavanje iseljavanja stanovnika iz prigraničnih i nedovoljno razvijenih područja i sela.

Član 30

Sredstva Zavoda odobravaju se na osnovu programa rada Zavoda, neposredno podnetih zahteva ili javnog konkursa.

Odluku o odobravanju sredstava iz stava 1 ovog člana, donosi Upravni odbor, ako ovim statutom nije drugačije propisano.

Na osnovu odluke iz stava 2 ovog člana između Zavoda i korisnika sredstava zaključuje se ugovor o odobravanju sredstava kojim se regulišu međusobna prava i obaveze korisnika i Zavoda.

Član 31

Sredstva Zavoda, po podmirenju prava i obaveza iz člana 25 ovog statuta, mogu se davati kao namenski krediti za investicije, koje doprinose privrednom razvoju, ili su od posebnog značaja za zapošljavanje, mogu se koristiti za ulaganje u depozit kod banke, kao i za ulaganje u hartije od vrednosti i druge slične svrhe.

Član 32

Sredstva Zavoda za namene iz člana 25 ovog statuta odobravaju se bespovratno, u skladu sa zakonom i opštim aktom Zavoda.

Član 33

U Zavodu se obrazuju sredstva rezerve, u skladu sa zakonom.

Sredstva rezerve, u slučaju nedovoljnog priliva sredstava, mogu se koristiti za ostvarivanje prava nezaposlenih lica utvrđenih zakonom i izvršenje tekućih obaveza Zavoda.

Član 34

Finansijski plan Zavoda donosi se za kalendarsku godinu.

Finansijskim planom Zavoda utvrđuju se prihodi i rashodi.

Sredstva Zavoda u finansijskom planu iskazuju se po vrstama prihoda.

Rashodi Zavoda iskazuju se u skladu sa namenama utvrđenim programom rada Zavoda i odlukama Upravnog odbora.

Naredbodavac za izvršenje finansijskog plana Zavoda je direktor Zavoda.

Naredbodavac za izvršenje sredstava iz člana 26 stav 3 Statuta je direktor Pokrajinskog zavoda.

Član 35

O materijalno-finansijskom poslovanju zavoda, po isteku godine, sačinjava se godišnji obračun Zavoda.

IV ORGANI ZAVODA

Član 36

Organi Zavoda su: Upravni odbor Zavoda, Nadzorni odbor Zavoda i direktor Zavoda, a za određena pitanja u skladu sa zakonom i direktor Pokrajinskog zavoda.

1. Upravni odbor

Član 37

Upravni odbor, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:

 1. utvrđuje osnovice i stope doprinosa za dobrovoljno osiguranje za slučaj nezaposlenosti;

 2. usvaja izveštaj o radu Zavoda;

 3. odlučuje o odobravanju i korišćenju sredstava Zavoda;

 4. bira zamenika predsednika Upravnog odbora Zavoda iz reda članova Upravnog odbora;

 5. imenuje direktora Zavoda uz prethodnu saglasnost Vlade Republike Srbije;

 6. imenuje zamenika direktora Zavoda;

 6a. imenuje direktora Pokrajinskog zavoda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine;

 7. odlučuju o poveravanju upravnih, analitičkih, finansijskih, administrativnih, tehničkih i drugih poslova, u celosti ili delimično drugim organizacijama, kao i obavljanju tih poslova za druge organizacije;

 8. donosi plan investicija i plan investicionog održavanja;

 9. donosi poslovnik o radu;

10. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 38

Odluku o pokretanju inicijative za imenovanje članova Upravnog odbora donosi Upravni odbor najkasnije tri meseca pre isteka mandata članova Upravnog odbora.

Član 39

Članu Upravnog odbora Zavoda prestaje mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan, ostavkom, odnosno razrešenjem.

U slučaju prestanka mandata članu Upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje onoliko vremena koliko bi trajao mandat člana na čije se mesto imenuje.

Izbor za stav 2 ovog člana neće se sprovoditi ako do isteka mandatnog perioda člana Upravnog odbora kome je istekao mandat ne ostaje više od šest meseci.

Član 40

Upravni odbor Zavoda radi i odlučuje na sednicama.

Upravni odbor Zavoda može da odlučuje ako sednici prisustvuje više od polovine ukupnog broja članova.

Upravni odbor zavoda odlučuje većinom glasova prisutnih članova, a statut i program rada Zavoda, dvotrećinskom većinom ukupnog broja članova.

Glasanje u Upravnom odboru, Zavoda je javno, ukoliko se u Upravnom odboru ne donese odluka da se o određenom pitanju glasa tajno.

Član 41

Predsednik upravnog odbora Zavoda;

- saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava sednicom Upravnog odbora Zavoda;

- stara se o primeni statuta i poslovnika o radu Upravnog odbora Zavoda;

- potpisuje odluke i druga akta koja donosi Upravni odbor Zavoda;

- vrši i druge poslove određene statutom i poslovnikom o radu Upravnog odbora.

Član 42

Radi proučavanja, pripremanja i utvrđivanja predloga po pojedinim pitanjima iz delokruga Upravnog odbora, odnosno Zavoda, Upravni odbor može da obrazuje komisije i druga stalna i povremena radna tela.

U sastavu radnih tela mogu pored članova Upravnog odbora, odnosno zaposlenih u Zavodu, biti i predstavnici drugih organa i organizacija.

2. Nadzorni odbor

Član 43

Nadzorni odbor Zavoda, pored poslova utvrđenih zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1. bira predsednika i zamenika predsednika Nadzornog odbora Zavoda iz reda članova Nadzornog odbora;

2. donosi poslovnik o radu;

3. obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim statutom.

Član 44

Odluku o pokretanju inicijative za imenovanje članova Nadzornog odbora Zavoda, donosi Nadzorni odbor najkasnije tri meseca pre isteka mandata članova Nadzornog odbora.

Član 45

Članu Nadzornog odbora Zavoda prestaje mandat pre isteka vremena na koje je imenovan, ostavkom, odnosno razrešenjem.

U slučaju prestanka mandata članu Nadzornog odbora Zavoda pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje onoliko vremena koliko bi trajao mandat člana na čije mesto se imenuje.

Izbor iz stava 2 ovog člana neće se sprovoditi ako do prestanka mandatnog perioda člana Nadzornog odbora kome je istekao mandat ne ostaje više od šest meseci.

Član 46

Nadzorni odbor Zavoda radi na sednicama.

Nadzorni odbor Zavoda odlučuje većinom glasova ukupnog broja članova Nadzornog odbora.

Predsednik Nadzornog odbora saziva sednice Nadzornog odbora i predsedava im.

3. Direktor Zavoda

Član 47

Direktor Zavoda, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1. utvrđuje predlog statuta i drugih opštih akata koje donosi Upravni odbor Zavoda;

2. utvrđuje predlog srednjoročnog i godišnjeg programa rada i finansijskog plana i plana pripreme za zapošljavanje, koje donosi Upravni odbor Zavoda;

3. vrši naredbodavne funkcije za izvršenje finansijskog plana Zavoda;

4. odlučuje o privremenom plasmanu slobodnih sredstava kod poslovnih banaka, bankarskih organizacija i Poštanske štedionice;

5. odlučuje o učešću Zavoda u finansiranju zarada talenata i pripravnika, odnosno o angažovanju volontera-pripravnika;

6. odlučuje o učešću Zavoda u finansiranju zarada invalida rata i drugih invalidnih lica pri njihovom zapošljavanju;

7. odlučuje o učešću Zavoda u finansiranju programa zapošljavanja kojima se stvaraju uslovi za zapošljavanje do 10 nezaposlenih lica i radnika za čijim je radom prestala potreba, kao i o finansiranju programa stručnog osposobljavanja, prekvalifikacije ili dokvalifikacije do 50 nezaposlenih lica i zaposlenih za čijim radom je prestala potreba;

8. donosi rešenje u drugom stepenu i postupku ostvarivanja prava nezaposlenih lica;

9. odobrava isplatu novčane naknade u jednokratnom iznosu;

10. prati izvršenje planova i ugovornih obaveza Zavoda, preduzima mere za njihovo izvršenje i odlučuje o angažovanju sredstava prema planu investicija i planu tekućeg održavanja;

11. odlučuje o nabavci osnovnih sredstava i za druge namene ako pojedinačna vrednost ne prelazi iznos od 1.000.000,00 dinara;

12. odlučuje o prijemu u radni odnos u Zavodu, raspoređivanju zaposlenih i o drugim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Zavodu u skladu sa Zakonom i ovim statutom;

12a. odlučuje o imenovanju direktora organizacionih jedinica Zavoda, osim organizacionih jedinica obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine;

13. Zastupa Zavod u imovinskim i drugim pravnim poslovima koji proizlaze iz delokruga Zavoda;

14. donosi opšta akta u skladu sa zakonom i ovim statutom;

15. vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom, opštim aktima i zaključcima Upravnog odbora Zavoda.

Član 47a

Direktor Pokrajinskog zavoda, pored poslova utvrđenih zakonom i opštim aktima Zavoda, izvršava poslove iz čl. 8, 12 i 13 Statuta.

Direktor iz stava 1 ovog člana imenuje direktore organizacionih jedinica Zavoda koje su obrazovane na teritoriji autonomne pokrajine.

Član 48

Za direktora Zavoda i direktora Pokrajinskog zavoda može biti imenovano lice koje ima najmanje VII stepen stručne spreme.

Član 49

Direktor Zavoda i direktor Pokrajinskog zavoda imaju pravo i dužnost da prisustvuju sednicama Upravnog odbora i učestvuju u njihovom radu, bez prava odlučivanja.

Član 50

Direktor zavoda, odnosno direktor Pokrajinskog zavoda može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena za koje je imenovan ako funkciju direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštima aktima Zavoda, ako se steknu uslovi kada zaposlenom po sili zakona, odnosno bez njegove saglasnosti prestaje radni odnosi i ako sam podnese zahtev za razrešenje.

Član 51

Direktor Zavoda može, u skladu sa zakonom, generalnim, odnosno pojedinačnim punomoćjem, svoja ovlašćenja za potpisivanje, preneti na druga lica.

Direktor Zavoda može pismenim, generalnim punomoćjem da ovlasti zamenika i pomoćnika direktora-rukovodioca sektora, da zastupa Zavod u imovinskim i drugim odnosima koji proizlaze iz delatnosti Zavoda.

Član 52

Direktor Zavoda ima zemnika koji mu pomaže u radu, zamenjuje ga u slučaju sprečenosti i vrši druge poslove koje odredi direktor.

Član 53

Zamenik direktora Zavoda i pomoćnik direktora - rukovodilac sektora mogu pismenim punomoćjem, na osnovu generalnog punomoćja da ovlasti druga stručna lica da zastupaju Zavod u imovinskim i drugim odnosima koji proizlaze iz delatnosti Zavoda.

V ORGANIZACIJA ZAVODA

Član 54

Radi obavljanja upravnih, analitičkih, finansijskih, administrativnih, tehničkih i drugih poslova iz delokruga Zavoda, u Zavodu se obrazuju organizacione jedinice.

Organizacione jedinice iz stava 1 ovog člana, obrazuju se radi obavljanja srodnih, međusobno povezanih poslova (funkcionalni pristup), odnosno radi obavljanja ovih poslova na području okruga (teritorijalni princip).

Organizacione jedinice iz stava 1 ovog člana, prema funkcionalnom principu organizuju se u Direkciji Zavoda kao sektori, odeljenja i centri a za teritoriju autonomne pokrajine Pokrajinski zavod, prema teritorijalnom principu kao filijale i službe.

Područje filijale, odnosno službe, vrsta i način obavljanja poslova u organizacionim jedinicama Zavoda utvrđuje se aktom o organizaciji rada Zavoda.

Broj i struktura zaposlenih u Zavodu i po organizacionim jedinicama utvrđuju se aktom o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu.

VI OPŠTI AKTI ZAVODA

Član 55

Zavod ima sledeća opšta akta:

1. statut;

2. pravilnik o uslovima i načinu ostvarivanja prava nezaposlenih lica;

3. pravilnik o korišćenju sredstava;

4. pravilnik o organizaciji rada Zavoda;

5. pravilnik o organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Zavodu;

6. pravilnik o finansijskom poslovanju;

7. pravilnik o raspolaganju i korišćenju osnovnih sredstava, poslovnog prostora i stanova Zavoda;

8. Poslovnik o radu Upravnog odbora i Nadzornog odbora;

9. druge opšte akte Zavoda.

Član 56

Statut i opšti akti Zavoda, kojima se uređuje korišćenje sredstava Zavoda, kao i ostvarivanje prava nezaposlenih lica, objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Ostali opšti akti objavljuju se na oglasnoj tabli Zavoda.

Član 57

O pokrenutoj inicijativi za izmene i dopune Statuta odlučuje Upravni odbor.

Ako Upravni odbor prihvati inicijativu, donosi odluku o sprovođenju postupka za izmene i dopune Statuta.

Odluku o izmenama i dopunama Statuta donosi Upravni odbor, na način na koji se donosi Statut.

VII OSTVARIVANJE I ZAŠTITA PRAVA NEZAPOSLENIH LICA

Član 58

O pravima nezaposlenog lica u prvom stepenu rešava filijala, odnosno služba prema mestu prebivališta ili mestu prestanka radnog odnosa nezaposlenog lica.

Rešenje o pravima iz stava 1 ovog člana donosi rukovodilac filijale, odnosno službe. Rukovodilac filijale, odnosno službe može da ovlasti za potpisivanje rešenja drugo lice u filijali, odnosno službi.

Član 59

O sukobu nadležnosti između filijala, odnosno službi u postupku za ostvarivanje prava, rešava direktor Zavoda.

Član 60

Rešenje o pravima nezaposlenog lica u drugom stepenu donosi direktor Zavoda. Direktor Zavoda može da ovlasti drugo lice u Zavodu za potpisivanje rešenja u drugom stepenu.

VIII JAVNOST RADA

Član 61

Javnost rada Zavoda, ostvaruje se javnošću rada Upravnog odbora Zavoda, Nadzornog odbora Zavoda, podnošenjem izveštaja o radu Zavoda i Pokrajinskog zavoda, objavljivanjem opštih akata, programa i odluka.

Član 62

Statut i druga opšta akta Zavoda, objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".

IX ZAVRŠNE ODREDBE

Član 63

Danom stupanja na snagu ovog statuta, prestaje da važi statut Republičkog zavoda za tržište rada ("Službeni glasnik RS", br. 39/92, 24/94 i 4/96).

Član 64

Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Republičkog zavoda za tržište rada

("Sl. glasnik RS", br. 58/2002)

Član 19

Ova odluka, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.