UREDBAO DISCIPLINSKOJ ODGOVORNOSTI PRIPADNIKA BEZBEDNOSNO-INFORMATIVNE AGENCIJE("Sl. glasnik RS", br. 68/2002) |
I UVODNE ODREDBE
Ovom uredbom propisuje se postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti i izricanje mera zbog učinjenih povreda radnih obaveza i dužnosti pripadnika Bezbednosno-informativne agencije (u daljem tekstu: Agencija).
Disciplinski postupak se smatra hitnim i vodi se u skladu sa načelima racionalnosti i ekonomičnosti sa ciljem da se potpuno i pravilno utvrdi činjenično stanje.
Pripadniku Agencije (u daljem tekstu: pripadnik) ne može se izreći mera za povredu radne obaveze i dužnosti pre nego što bude saslušan, osim ako se neopravdano ne odazove na uredno dostavljen poziv ili odbije da da izjavu.
U disciplinskom postupku protiv pripadnika Agencije isključuje se javnost.
Pripadnik Agencije protiv koga se vodi disciplinski postupak ima pravo na branioca.
Učesnici u postupku su dužni da čuvaju podatke do čijeg saznanja dođu u toku postupka ili u vezi sa postupkom, koji predstavljaju državnu, vojnu, službenu ili poslovnu tajnu, metode, mere i radnje koje predstavljaju ili sadrže neku od ovih tajni, kao i druge podatke čije bi saopštavanje načinilo štetu po interese fizičkih ili pravnih lica ili za uspešno obavljanje poslova Agencije.
Pokretanje i vođenje disciplinskog postupka zastareva u roku od šest meseci od dana izvršene povrede, u skladu sa zakonom.
Rok iz stava 1 ovog člana ne teče za vreme odsustvovanja sa rada zbog bolovanja ili godišnjeg odmora.
II DISCIPLINSKI POSTUPAK ZA LAKŠE POVREDE RADNIH OBAVEZA I DUŽNOSTI
Rukovodilac organizacione jedinice u kojoj je pripadnik raspoređen ili lice koje on ovlasti, sprovodi prethodni postupak tako što saslušava pripadnika, svedoke i prikuplja druge dokaze za utvrđivanje lakše povrede radnih obaveza i dužnosti.
Disciplinski postupak za lakše povrede radnih obaveza i dužnosti pokreće se zahtevom koji sadrži: podatke o pripadniku, opis povrede sa mestom, vremenom i načinom izvršenja, pravnom kvalifikacijom i obrazloženjem.
Radi utvrđivanja disciplinske odgovornosti, zahtev iz stava 1 ovog člana sa spisima predmeta, rukovodilac organizacione jedinice dostavlja direktoru Agencije.
Rešenjem direktora Agencije, pripadnik protiv koga se vodi disciplinski postupak se oslobađa disciplinske odgovornosti ili se oglašava krivim.
Kada nastupi zastarelost za pokretanje i vođenje disciplinskog postupka direktor Agencije će rešenjem obustaviti postupak.
III DISCIPLINSKI POSTUPAK ZA TEŽE POVREDE RADNIH OBAVEZA I DUŽNOSTI
1. Prethodni postupak
Rukovodilac organizacione jedinice sprovodi prethodni postupak, tako što saslušava pripadnika, svedoke i prikuplja druge dokaze za utvrđivanje teže povrede radnih obaveza i dužnosti.
Rukovodilac organizacione jedinice podnosi prijavu za učinjenu težu povredu radnih obaveza i dužnosti direktoru Agencije.
Uz prijavu iz stava 1 ovog člana podnose se svi spisi predmeta pribavljeni u prethodnom disciplinskom postupku.
Ako direktor Agencije oceni da na osnovu podnete prijave i priloženih dokaza postoji osnovana sumnja da je učinjena teža povreda radnih obaveza i dužnosti, zahtev za pokretanje disciplinskog postupka, zajedno sa prijavom i ostalim spisima prometa dostaviće disciplinskom tužiocu.
Direktor Agencije može pre podnošenja zahteva za pokretanje disciplinskog postupak u slučaju kad teža povreda čini istovremeno i krivično delo, naložiti disciplinskom isledniku da sasluša pripadnika, svedoke, veštake, pribavi dokaze i istražuje po službenoj dužnosti sve okolnosti od značaja za potpuno razjašnjenje disciplinske odgovornosti.
Disciplinski islednik je dužan da u najkraćem vremenskom roku, a ne duže od 8 dana, dostavi izveštaj o utvrđenom činjeničnom stanju i preduzetim radnjama.
Podnošenjem zahteva od strane direktora Agencije (u daljem tekstu: podnosilac zahteva), na način iz stava 1 ovog člana, disciplinski postupak se smatra pokrenutim.
Prijava i zahtev sadrže podatke o pripadniku, opis povrede sa mestom, vremenom i načinom izvršenja, pravnom kvalifikacijom i obrazloženjem.
2. Postupak pred Disciplinskim sudom
2.1. Nadležnost, organizacija i sastav Disciplinskog suda
Disciplinski sud, kao prvostepeni organ, sprovodi postupak utvrđivanja odgovornosti za učinjenu težu povredu radnih obaveza i dužnosti, izriče disciplinske mere i vrši druge poslove vezane za disciplinski postupak.
Disciplinski sud, kao drugostepeni organ, odlučuje po žalbi protiv rešenja o utvrđivanju odgovornosti i izrečenoj meri za lakšu povredu radnih obaveza i dužnosti.
Radom Disciplinskog suda rukovodi predsednik Disciplinskog suda, preduzima radnje i donosi rešenja saglasno odredbama ove uredbe.
Zamenik predsednika Disciplinskog suda obavlja poslove iz stava 3 ovog člana u odsutnosti predsednika Disciplinskog suda ili po njegovom ovlašćenju.
Predsednik Disciplinskog suda i njegov zamenik ne mogu biti predsednici ili članovi veća Disciplinskog suda.
Predsednika, njegovog zamenika, disciplinske islednike, disciplinske tužioce, predsednike veća i članove veća imenuje direktor Agencije, na period od 4 godine.
2.2. Tok postupka
Po prijemu zahteva, disciplinski tužilac u roku od 8 dana, priprema optužnicu i zajedno sa spisima predmeta primerke optužnice dostavlja predsedniku Disciplinskog suda, radi dostavljanja pripadniku protiv koga je pokrenut disciplinski postupak i predsedniku veća, koji je određen rešenjem u konkretnom slučaju.
Pored podataka sadržanih u zahtevu za pokretanje disciplinskog postupka, optužnica treba da sadrži i predloge za izvođenje dokaza i izricanje disciplinske mere.
Ukoliko disciplinski tužilac, po prijemu zahteva utvrdi da prethodni postupak nije pravilno i potpuno sproveden, on će u cilju razjašnjenja spornih pitanja zahtevati od rukovodioca organizacione jedinice, odnosno od disciplinskog islednika, uz prethodnu saglasnost podnosioca zahteva, dopunu prethodnog postupka u roku od 8 dana.
Ako se u pomenutom roku ne postupi na način propisan u stavu 3 ovog člana, disciplinski tužilac će predložiti podnosiocu zahteva da odustane od zahteva za pokretanje disciplinskog postupka.
Nakon dopune prethodnog postupka disciplinski tužilac će postupiti na način propisan u stavu 1 ovog člana.
Disciplinski tužilac, pred Disciplinskim sudom, zastupa podnosioca zahteva i optužnicu, izjavljuje žalbe i vanredna pravna sredstva protiv odluke Disciplinskog suda.
Podnosilac zahteva može odustati od zahteva do momenta izricanja presude.
Disciplinski sud sudi u veću sastavljenom od predsednika veća i dva člana.
Predsednika veća i članove veća rešenjem određuje predsednik Disciplinskog suda.
Kad optužnica bude dostavljena pripadniku protiv koga se vodi disciplinski postupak, predsednik veća zakazuje glavni pretres određujući dan, čas i mesto njegovog održavanja, poziva pripadnika, tužioca, disciplinskog islednika, branioca, svedoke i veštake.
Poziv za glavni pretres mora se dostaviti najkasnije osam dana pre početka glavnog pretresa.
Predsednik veća rukovodi glavnim pretresom, saslušava pripadnika i izvodi dokazni postupak.
Glavni pretres se može održati i u odsustvu uredno pozvanih lica.
Pripadniku se ne može izreći mera za povredu radne obaveze i dužnosti pre nego što bude saslušan, osim ako se neopravdano ne odazove na uredno dostavljen poziv ili odbije da da izjavu.
O pojedinim pitanjima na glavnom pretresu (prekidu i odlaganju glavnog pretresa, izuzeću, troškovima postupka i dr.) veće odlučuje rešenjem.
O toku glavnog pretresa, kao i o većanju i glasanju vodi se zapisnik.
Disciplinska presuda (u daljem tekstu: presuda) objavljuje se odmah posle većanja i glasanja tako što predsednik veća u prisustvu stranaka i branioca, ukoliko je angažovan, javno čita izreku presude i ukratko saopštava razloge za njeno donošenja.
Zapisnik i presudu potpisuju predsednik veća i zapisničar.
Pismeni otpravak presude izrađuje se u roku od osam dana od dana donošenja presude i mora potpuno odgovarati presudi koja je objavljena. Otpravak presude mora imati uvod, izreku, obrazloženje i pouku o pravnom leku.
Primerak presude dostavlja se podnosiocu zahteva za pokretanje disciplinskog postupka, disciplinskom tužiocu i pripadniku Agencije protiv koga se vodi disciplinski postupak.
Presudom se pripadnik protiv koga se vodi disciplinski postupak oslobađa disciplinske odgovornosti ili se oglašava krivim.
Presuda o oslobađanju disciplinske odgovornosti donosi se u slučajevima kada:
1) radnja za koju se pripadnik tereti ne predstavlja povredu radne obaveze i dužnosti;
2) nije dokazano da je pripadnik učinio povredu za koju se tereti.
Ukoliko se utvrdi zastarelost pokretanja ili vođenja disciplinskog postupka, predsednik veća će rešenjem obustaviti postupak.
Rešenje iz stava 2 ovog člana će se dostaviti podnosiocu zahteva, disciplinskom tužiocu ukoliko je podignuta optužnica i pripadniku Agencije.
Otpravak rešenja o obustavljanju postupka mora imati uvod, izreku, obrazloženje i pouku o pravnom leku.
2.3. Žalbeni postupak protiv odluka donetih za teže povrede
Na svaku odluku disciplinskog suda kojima se odlučuje, osim onih kojima se upravlja postupkom, podnosilac zahteva, disciplinski tužilac, pripadnik Agencije, odnosno njegov branilac, može izjaviti žalbu u roku od osam dana od dana prijema odluke.
Žalba se podnosi u dovoljnom broju primeraka za sud, protivnu stranku i branioca.
Ako je žalba izjavljena samo u korist pripadnika, odluka se ne sme izmeniti na njegovu štetu u odnosu na pravnu ocenu povrede i na izrečenu disciplinsku meru.
Žalba na presudu, odnosno rešenje o obustavi postupka sadrži: označenje presude, odnosno rešenja protiv kojih se izjavljuje, razloge za podnošenje žalbe, predlog žalioca i mora biti svojeručno potpisana od strane žalioca.
Neblagovremenu i nedozvoljenu žalbu odbaciće rešenjem predsednik veća.
Žalba će se odbaciti rešenjem kao neblagovremena ako se utvrdi da je podneta posle zakonskog roka.
Žalba će se odbaciti rešenjem kao nedozvoljena ako se utvrdi da je žalbu izjavilo lice koje nije ovlašćeno za podnošenje žalbe ili lice koje se odreklo od žalbe.
Primerak žalbe dostaviće Disciplinski sud strankama koje mogu u roku od osam dana od dana prijema podneti sudu odgovor na žalbu. Žalbu i odgovor na žalbu sa svim spisima Disciplinski sud će dostaviti Višem disciplinskom sudu.
Po žalbama na presude Disciplinskog suda, odnosno rešenja o obustavi disciplinskog postupka zbog zastarelosti za pokretanje ili vođenje disciplinskog postupka rešava Viši disciplinski sud.
Presuda se može pobijati zbog bitne povrede postupka, utvrđenog ovom uredbom, povrede materijalnog prava, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i odluke o izrečenoj meri.
Bitna povreda postupka postoji:
1) ako je na glavnom pretresu učestvovao predsednik veća, član veća ili disciplinski tužilac koji je morao biti izuzet;
2) ako je glavni pretres održan bez lica čije je prisustvo na glavnom pretresu obavezno, prema odredbama ove uredbe;
3) ako je optužnica prekoračena;
4) ako se presuda zasniva na dokazu na kome se po zakonu ne može zasnivati;
5) ako je izreka presude nerazumljiva, protivrečna razlozima presude ili ako presuda nema uopšte razloge ili nisu navedeni razlozi o odlučnim činjenicama ili postoji protivrečnost između razloga navedenih u presudi i sadržine isprava ili zapisnika;
6) ako Disciplinski sud za vreme pripremanja glavnog pretresa, u toku pretresa ili prilikom donošenja presude, odnosno rešenja o obustavi postupka nije primenio ili je nepravilno primenio odredbe ove uredbe ili je povredio pravo odbrane, a to je bilo ili je moglo biti od uticaja na zakonito ili pravilno donošenje presude.
Povreda materijalnog prava postoji:
1) ako povreda za koju je pripadnik oglašen odgovornim ne predstavlja težu povredu u smislu zakona;
2) ako ima okolnosti koje isključuju disciplinsku odgovornost;
3) ako je nastupila zastarelost za pokretanje ili vođenje postupka;
4) ako je odlukom o meri Disciplinski sud prekoračio ovlašćenja predviđena zakonom i ovom uredbom.
Pogrešno ili nepotpuno utvrđeno činjenično stanje postoji:
1) kada je Disciplinski sud neku odlučnu činjenicu pogrešno utvrdio ili je nije utvrdio;
2) nepotpuno utvrđeno činjenično stanje postoji kada na to ukazuju nove činjenice ili novi dokazi.
Odluka o izrečenoj meri može biti razlog za pobijanje presude ako Disciplinski sud u okviru svojih ovlašćenja nije pravilno odmerio izrečenu meru, s obzirom na okolnosti konkretnog slučaja.
2.4. Postupak po žalbi protiv rešenja donetih za lakše povrede
Po žalbi protiv rešenja o izricanju mera za lakšu povredu odlučuje Disciplinski sud, u veću sastavljenom od predsednika veća i dva člana.
Veće rešenjem odbacuje neblagovremenu i nedozvoljenu žalbu.
Ako žalbu ne odbaci, disciplinsko veće će rešenjem odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi prvostepeno rešenje, ili će žalbu usvojiti i rešenje preinačiti, odnosno ukinuti i vratiti na ponovno odlučivanje.
Pri donošenju rešenja iz stava 3 ovog člana, shodno se primenjuju odredbe čl. 25-32 ove uredbe.
3. Postupak pred Višim disciplinskim sudom
3.1. Nadležnost, organizacija i sastav
Viši disciplinski sud, kao drugostepeni organ, rešava po žalbi na presude Disciplinskog suda i vrši druge poslove utvrđene zakonom i ovom uredbom.
Radom Višeg disciplinskog suda rukovodi predsednik Višeg disciplinskog suda, preduzima radnje i donosi rešenja saglasno odredbama ove uredbe.
Zamenik predsednika Višeg disciplinskog suda obavlja poslove iz stava 2 ovog člana u odsutnosti predsednika Višeg disciplinskog suda ili po njegovom ovlašćenju.
Predsednik Višeg disciplinskog suda i njegov zamenik ne mogu biti predsednici ili članovi veća Višeg disciplinskog suda.
Predsednika i njegovog zamenika, predsednike veća i članove veća Višeg disciplinskog suda imenuje Vlada, za period od četiri godine.
Viši disciplinski sud sudi u veću sastavljenom od predsednika veća i dva člana.
3.2. Tok postupka
Po prijemu žalbe i spisa predmeta veće Višeg disciplinskog suda može odlučiti da na sednicu veća pozove pripadnika protiv koga se vodi postupak, disciplinskog tužioca i podnosioca zahteva.
Veće Višeg disciplinskog suda obavezno će pozvati pripadnika protiv koga se vodi disciplinski postupak ako on to u svojoj žalbi zahteva.
Nedolazak lica iz st. 1 i 2 ovog člana na sednicu veća, a koja su uredno pozvana, ne sprečava održavanje sednice.
Sednica veća Višeg disciplinskog suda počinje izveštajem o predmetu disciplinskog postupka koji podnosi izvestilac, koga određuje predsednik veća iz redova članova veća koje rešava po žalbi.
Viši disciplinski sud ispituje prvostepenu presudu i rešenje o obustavi postupka u onom delu koji se pobija žalbom.
Viši disciplinski sud po službenoj dužnosti obavezno ispituje da li je prilikom sprovođenja prvostepenog disciplinskog postupak došlo do bitne povrede postupka ili povrede materijalnog prava na štetu pripadnika protiv koga se vodi disciplinski postupak.
Ako veće Višeg disciplinskog suda utvrdi da su razlozi zbog kojih je doneo presudu u korist pripadnika protiv koga se vodi disciplinski postupak od koristi za bilo koje druge pripadnike protiv kojih je vođen zajednički disciplinski postupak a nisu izjavili žalbu ili je nisu izjavili u tom pravcu, postupiće po službenoj dužnosti kao da takva žalba postoji.
Veće Višeg disciplinskog suda može odlučiti da održi glavni pretres samo ako je potrebno da se zbog pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja izvedu novi dokazi ili ponove već ranije izvedeni dokazi i ako postoje opravdani razlozi da se predmet ne vrati Disciplinskom sudu na ponovni glavni pretres.
Viši disciplinski sud će presudom odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi presudu Disciplinskog suda kada utvrdi da ne postoje razlozi zbog kojih se presuda pobija niti povreda materijalnog prava na štetu pripadnika protiv koga se disciplinski postupak vodi.
Viši disciplinski sud će rešenjem odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi rešenje Disciplinskog suda o obustavi postupka zbog nastupele zastarelosti za pokretanje i vođenje disciplinskog postupka, kada utvrdi da ne postoje razlozi zbog kojih se rešenje pobija niti postoje bitne povrede postupka propisane ovom uredbom.
Ako Viši disciplinski sud uvaži žalbu, rešenjem će ukinuti prvostepenu presudu i predmet vratiti na ponovni postupak ako ustanovi da postoji bitna povreda postupka, povreda materijalnog prava ili ako smatra da zbog pogrešnog ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja treba održati novi glavni pretres pred Disciplinskim sudom.
Viši disciplinski sud može ukinuti prvostepenu presudu i delimično ako se pojedini delovi mogu izvojiti bez štete za pravilno odlučivanje u ponovnom postupku.
Viši disciplinski sud može naložiti da se novi postupak pred Disciplinskim sudom sprovede pred potpuno izmenjenim većem.
Ako Viši disciplinski sud utvrdi da su odlučne činjenice u prvostepenoj presudi pravilno utvrđene ali se na osnovu toga može doneti drugačija odluka, uvažiće žalbu i presudom preinačiti presudu Disciplinskog suda.
U obrazloženju presude ocenjuju se žalbeni navodi i ukazuje se na bitne povrede postupka i povredu materijalnog prava, koje je Viši disciplinski sud uzeo u obzir po službenoj dužnosti, a kada se prvostepena presuda ukida zbog pogrešnog ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, u presudi će se navesti nedostaci u utvrđivanju činjeničnog stanja, odnosno drugi dokazi i činjenice koji su važni i od uticaja za donošenje pravilne presude.
Po donošenju presude Viši disciplinski sud vratiće sve spise prvostepenom sudu sa svojom odlukom u dovoljnom broju primeraka za sve učesnike u postupku.
Disciplinski sud kome je predmet upućen na ponovno razmatranje postupaće na osnovu podnete optužnice, a ako je presuda Disciplinskog suda delimično ukinuta, Disciplinski sud će uzeti u obzir samo onaj deo optužnice koji se odnosi na ukinuti deo presude.
Disciplinski sud je dužan da raspravi sva sporna pitanja na koja je ukazao Viši disciplinski sud u svojoj presudi.
4. Vanredna pravna sredstva
4.1. Obnova postupka
Pripadnik može zahtevati da se disciplinski postupak obnovi u slučajevima:
1) ako se dokaže da je odluka zasnovana na lažnoj ispravi ili na lažnom iskazu svedoka ili veštaka;
2) ako se iznesu nove činjenice ili se podnesu novi dokazi koji su sami za sebe ili u vezi sa ranijim dokazima podobni da proizvedu oslobađanje od disciplinske odgovornosti;
3) ako je za istu povredu radne obaveze pripadniku protiv koga je vođen disciplinski postupak već bila izrečena pravosnažna disciplinska mera.
Zahtev za obnovu postupka podnosi se Disciplinskom sudu u roku od 30 dana od dana saznanja za činjenice iz člana 33 ove uredbe.
O zahtevu za obnovu disciplinskog postupka, veće odlučuje rešenjem.
5. Zajedničke odredbe
5.1. Izuzeće
Predsednik veća, član veća ili disciplinski tužilac Disciplinskog suda, odnosno predsednik veća i član veća Višeg disciplinskog suda, ne može vršiti svoje dužnosti:
1) ako je pripadniku protiv koga se vodi disciplinski postupak branilac, svedok, veštak ili srodnik u pravoj liniji do četvrtog stepena;
2) ako je u prethodnom postupku preduzeo neke radnje ili je saslušan kao svedok ili veštak;
3) ako je oštećen povredom radne obaveze i dužnosti pripadnika protiv koga se vodi disciplinski postupak.
Pripadnik protiv koga se vodi disciplinski postupak kao i lica iz stava 1 ovog člana dužni su da o postojanju nekog od razloga za izuzeće obaveste predsednika Disciplinskog, odnosno Višeg disciplinskog suda.
O izuzeću lica iz stava 1 ovog člana odlučuje predsednik Disciplinskog, odnosno Višeg disciplinskog suda.
Na rešenje predsednika Disciplinskog suda, odnosno Višeg disciplinskog suda kojim se rešava o izuzeću lica iz stava 1 ovog člana ne može se izjaviti žalba već se rešenje može pobijati samo žalbom na presudu.
5.2. Troškovi postupka
Troškovi disciplinskog postupka su izdaci učinjeni povodom vođenja disciplinskog postupka pred Disciplinskim, odnosno Višim disciplinskim sudom.
Troškovi postupka obuhvataju:
1) putne troškove pripadnika protiv koga se vodi disciplinski postupak;
2) troškove svedoka, veštaka i troškove prethodnog postupka;
3) troškove branioca.
Presudom Disciplinskog, odnosno Višeg disciplinskog suda će se pripadnik protiv koga se vodi disciplinski postupak obavezati na plaćanje troškova postupka.
Presudom se pripadnik protiv koga se vodi disciplinski postupak može potpuno ili delimično osloboditi plaćanja troškova postupka iz opravdanih razloga (materijalno stanje pripadnika, porodične prilike i sl.).
Ako Disciplinski, odnosno Viši disciplinski sud oslobodi pripadnika disciplinske odgovornosti ili ako potpuno ili delimično oslobodi pripadnika od plaćanja troškova postupka, troškove postupka snosi Agencija.
Agencija snosi putne troškove i dnevnice predsednika veća, članova veća i disciplinskog tužioca u slučajevima kada se glavni pretres, odnosno sednica veća održava van mesta njihovog rada.
5.3. Razmatranje i prepisivanje spisa
O razmatranju i prepisivanju spisa odlučuje predsednik Disciplinskog, odnosno Višeg disciplinskog suda.
5.4. Stručni i administrativno-tehnički poslovi, vođenje evidencije i izvršavanje odluka
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe disciplinskih sudova i poslove na vođenju evidencije o izrečenim disciplinskim merama, kao i na izvršavanju odluka Disciplinskog suda (presude i rešenja), obavlja stručna služba Agencije.
Ako pripadnik u roku od jedne godine od pravosnažnosti rešenja kojim je izrečena mera za lakšu povredu, odnosno u roku od dve godine od pravosnažnosti presude kojom mu je izrečena mera za težu povredu, ne učini novu lakšu, odnosno težu povredu, izrečena mera se briše iz evidencije po službenoj dužnosti.
IV ZAVRŠNA ODREDBA
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".