STATUTGRADA BEOGRADA ("Sl. list grada Beograda", br. 18/95 - prečišćen tekst, 20/95 - ispr., "Sl. glasnik RS", br. 21/98 - odluka USRS i "Sl. list grada Beograda", br. 21/99 i 2/2000 - ispr.) |
Glava prva
OSNOVNE ODREDBE
Grad Beograd je posebna teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu.
Grad Beograd obavlja poslove opštine utvrđene Ustavom, poslove koje mu Republika zakonom poveri iz okvira svojih prava i dužnosti, kao i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ovim statutom određuje se koje poslove opštine utvrđene Ustavom i zakonom vrši grad, a koje gradska opština u njegovom sastavu.
Teritorija grada Beograda utvrđuje se zakonom.
U gradu Beogradu gradske opštine su: Barajevo, Voždovac, Vračar, Grocka, Zvezdara, Zemun, Lazarevac, Mladenovac, Novi Beograd, Obrenovac, Palilula, Rakovica, Savski venac, Sopot, Stari grad i Čukarica.
Teritoriju gradske opštine čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njen sastav, i to:
Gradska opština |
Naselje |
Kat. opština |
BARAJEVO |
Arnajevo |
Arnajevo |
|
Barajevo |
Barajevo |
|
Baćevac |
Baćevac |
|
Beljina |
Beljina |
|
Boždarevac |
Boždarevac |
|
Veliki Borak |
Veliki Borak |
|
Vranić |
Vranić |
|
Guncati |
Guncati |
|
Lisović |
Lisović |
|
Manić |
Manić |
|
Meljak |
Meljak |
|
Rožanci |
Rožanci |
|
Šiljakovac |
Šiljakovac |
VOŽDOVAC |
Beli Potok |
Beli Potok |
|
Beograd-deo |
Voždovac |
|
|
Jajinci |
|
|
Kumodraž |
|
|
Rakovica selo |
|
Zuce |
Zuce |
|
Pinosava |
Pinosava |
|
Ripanj |
Ripanj |
VRAČAR |
Beograd-deo |
Vračar |
GROCKA |
Begaljica |
Begaljica |
|
Boleč |
Boleč |
|
Brestovik |
Brestovik |
|
Vinča |
Vinča |
|
Vrčin |
Vrčin |
|
Grocka |
Grocka |
|
Dražanj |
Dražanj |
|
Živkovac |
Živkovac |
|
Zaklopača |
Zaklopača |
|
Kaluđerica |
Kaluđerica |
|
Kamendol |
Kamendol |
|
Leštane |
Leštane |
|
Pudarci |
Pudarci |
|
Ritopek |
Ritopek |
|
Umčari |
Umčari |
ZVEZDARA |
Beograd-deo |
Zvezdara |
|
|
Veliki Mokri Lug |
|
|
Mali Mokri Lug |
|
|
Mirijevo |
ZEMUN |
Beograd-deo |
Batajnica |
|
|
Zemun |
|
|
Zemun Polje |
|
Bečmen |
Bečmen |
|
Boljevci |
Boljevci |
|
Dobanovci |
Dobanovci |
|
Jakovo |
Jakovo |
|
Petrovčić |
Petrovčić |
|
Progar |
Progar |
|
Surčin |
Surčin |
|
Ugrinovci |
Ugrinovci |
LAZAREVAC |
Arapovac |
Arapovac |
|
Barzilovica |
Barzilovica |
|
Baroševac |
Baroševac |
|
Bistrica |
Bistrica |
|
Brajkovac |
Brajkovac |
|
Burovo |
Burovo |
|
Veliki Crljeni |
Veliki Crljeni |
|
Vrbovno |
Vrbovno |
|
Vreoci |
Vreoci |
|
Dren |
Dren |
|
Dudovica |
Dudovica |
|
Županjac |
Županjac |
|
Zeoke |
Zeoke |
|
Junkovac |
Junkovac |
|
Kruševica |
Kruševica |
|
Lazarevac |
Lazarevac |
|
Leskovac |
Leskovac |
|
Lukavica |
Lukavica |
|
Mali Crljeni |
Mali Crljeni |
|
Medoševac |
Medoševac |
|
Mirosaljci |
Mirosaljci |
|
Petka |
Petka |
|
Prkosava |
Prkosava |
|
Rudovci |
Rudovci |
|
Sakulja |
Sakulja |
|
Sokolovo |
Sokolovo |
|
Stepojevac |
Stepojevac |
|
Strmovo |
Strmovo |
|
Stubica |
Stubica |
|
Trbušnica |
Trbušnica |
|
Cvetovac |
Cvetovac |
|
Čibutkovica |
Čibutkovica |
|
Šopić |
Šopić |
|
Šušnjar |
Šušnjar |
MLADENOVAC |
Amerić |
Amerić |
|
Velika Ivanča |
Velika Ivanča |
|
Velika Krsna |
Velika Krsna |
|
Vlaška |
Vlaška |
|
Beluće |
|
|
Granice |
Granice |
|
Dubona |
Dubona |
|
Jagnjilo |
Jagnjilo |
|
Kovačevac |
Kovačevac |
|
Koraćica |
Koraćica |
|
Mala Vrbica |
Mala Vrbica |
|
Markovac |
Markovac |
|
Beljevac |
|
|
Crkvine |
|
|
Međulužje |
Međulužje |
|
Mladenovac |
Mladenovac |
|
(varoš) |
(varoš) |
|
Mladenovac (selo) |
Mladenovac (selo) |
|
Pružatovac |
Pružatovac |
|
Rabrovac |
Rabrovac |
|
Rajkovac |
Rajkovac |
|
Senaja |
Senaja |
|
Šepšin |
Šepšin |
NOVI BEOGRAD |
Beograd-deo |
Novi Beograd |
OBRENOVAC |
Baljevac |
Baljevac |
|
Barič |
Barič |
|
Belo Polje |
Belo Polje |
|
Brgulice |
Brgulice |
|
Brović |
Brović |
|
Veliko Polje |
Veliko Polje |
|
Vukićevica |
Vukićevica |
|
Grabovac |
Grabovac |
|
Draževac |
Draževac |
|
Dren |
Dren |
|
Zabrežje |
Zabrežje |
|
Zvečka |
Zvečka |
|
Jasenak |
Jasenak |
|
Konatice |
Konatice |
|
Krtinska |
Krtinska |
|
Ljubinić |
Ljubinić |
|
Mala Moštanica |
Mala Moštanica |
|
Mislođin |
Mislođin |
|
Obrenovac |
Obrenovac |
|
Orašac |
Orašac |
|
Piroman |
Piroman |
|
Poljane |
Poljane |
|
Ratari |
Ratari |
|
Rvati |
Rvati |
|
Skela |
Skela |
|
Stubline |
Stubline |
|
Trstenica |
Trstenica |
|
Urovci |
Urovci |
|
Ušće |
Ušće |
PALILULA |
Beograd deo |
Višnjica |
|
|
Krnjača |
|
|
Palilula |
|
Borča |
Borča |
|
Veliko selo |
Veliko selo |
|
Dunavac |
Besni Fok |
|
Kovilovo |
Kovilovo |
|
Ovča |
Ovča |
|
Padinska Skela |
Komareva Humka |
|
|
Lepušnica |
|
Slanci |
Slanci |
RAKOVICA |
Beograd-deo |
Kneževac |
|
|
Resnik |
|
|
Stara Rakovica |
SAVSKI VENAC |
Beograd-deo |
Savski venac |
SOPOT |
Babe |
Babe |
|
Guberevac |
Guberevac |
|
Drlupa |
Drlupa |
|
Dučina |
Dučina |
|
Đurinci |
Đurinci |
|
Mala Ivanča |
Mala Ivanča |
|
Mali Požarevac |
Mali Požarevac |
|
Nemenikuće |
Nemenikuće |
|
Parcani |
Parcani |
|
Popović |
Popović |
|
Ralja |
Ralja |
|
Rogača |
Rogača |
|
Sibnica |
Sibnica |
|
Slatina |
Slatina |
|
Sopot |
Sopot |
|
Ropočevo |
Ropočevo |
|
Stojnik |
Stojnik |
STARI GRAD |
Beograd-deo |
Stari grad |
ČUKARICA |
Beograd-deo |
Veliki Makiš |
|
|
Železnik |
|
|
Čukarica |
|
Velika Moštanica |
Velika Moštanica |
|
Ostružnica |
Ostružnica |
|
Rušanj |
Rušanj |
|
Sremčica |
Sremčica |
|
Umka |
Umka |
|
Pećani |
|
|
Rucka |
|
Granice gradskih opština, naseljena mesta gradskih opština i katastarske opštine utvrđuju se odlukom Skupštine grada, po prethodno pribavljenom mišljenju zainteresovanih skupština gradskih opština.
Poslove grada vrši Skupština grada Beograda.
Građani učestvuju u vršenju poslova Grada preko svojih izabranih odbornika u Skupštini grada, putem referenduma i ostvarivanjem narodne inicijative u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Gradu Beogradu, za izvršavanje poslova, pripadaju prihodi utvrđeni zakonom, kao i sredstva za obavljanje poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike.
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Grad ima pečat okruglog oblika sa tekstom po obodu: "Republika Srbija - Grad Beograd" i grbom Republike Srbije u sredini.
Grad Beograd ima grb i zastavu.
Grb grada Beograda je štit barokne forme, na plavom polju je srebrni, kamenom ozidani, grad zakošenih zidina sa kruništem sa četiri zupca i dve ugaone konzolne kule motrilje koničnih krovova sa po jednim uskim crno ispunjenim prozorom nadovezane na spoljni par zubaca kruništa. Nad kruništem grada, između kula motrilja i iznad u polje otvorene dvokrilne srebrne kapije od talpi sa po dve horizontalne grede za učvršćenje kroz čiji se lučni otvor sa klinastim temenim kamenom vidi plavetnilo neba, izdiže se dvospratna srebrna, kamenom ozidana, kula sa trozubim kruništem i sa po dva crno ispunjena pravougaona prozora na svakom spratu. Grad počiva na eskarpiranom crvenom tlu iznad dve talasaste srebrne grede, koje predstavljaju reke Savu i Dunav. Na donjoj u desno brodi zlatna antička trirema sa tri jarbola sa razapetim srebrnim četvrtastim jedrima i crnim užadima i sa srebrnim kružnim otvorima na trupu u tri reda iz kojih izlaze crna vesla koja su uronjena u reku, i to u gornjem redu tri, u srednjem četiri, a u donjem redu dva vesla.
Zastavu grada Beograda predstavlja grb grada Beograda, bez štita, koji ispunjava čitavo polje zastave kvadratnog oblika.
Upotreba grba i zastave grada Beograda uređuje se odlukom Skupštine grada.
Grad Beograd ima praznik.
Praznik grada Beograda utvrđuje Skupština grada odlukom.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i pojedincima za značajna ostvarenja u unapređenju proizvodnje i drugih delatnosti, kao i u oblasti nauke, umetnosti i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Beograda.
Dodela nagrada i zvanja počasnog građanina Beograda uređuje se odlukom Skupštine grada.
Grad ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu.
Grad se može učlanjivati u organizacije gradova u zemlji i inostranstvu.
Rad organa grada je javan, osim u slučaju ratnog stanja.
Glava druga
POSLOVI KOJE VRŠI GRAD
Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi, u okviru svoje nadležnosti, program razvoja i akte za njegovo ostvarivanje;
2) donosi budžet i završni račun;
3) donosi urbanistički plan, uz prethodno pribavljeno mišljenje gradske opštine za čije se područje plan donosi i akte za njegovo izvršavanje;
4) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti;
5) uređuje i obezbeđuje korišćenje gradskog građevinskog zemljišta; daje na korišćenje gradsko građevinsko zemljište u skladu sa Zakonom, osim onog, koje u skladu sa ovim statutom daje gradska opština; osniva javno preduzeće radi obezbeđenja uslova za uređivanje, korišćenje, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta; uređuje i obezbeđuje jedinstvene uslove za korišćenje poslovnog prostora;
6) stara se o izgradnji, održavanju, upravljanju i korišćenju lokalnih puteva i ulica;
7) obezbeđuje uslove za izgradnju, održavanje i korišćenje komunalnih infrastrukturnih, stambenih, poslovnih i drugih objekata i uređuje i obezbeđuje uslove za uređenje i korišćenje javnih površina i drugog prostora za određene namene;
8) stara se o zadovoljavanju određenih potreba građana u oblasti prosvete, kulture i sporta;
9) stara se o zadovoljavanju određenih potreba građana u oblasti zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, društvene brige o deci i omladini i dodatnim oblicima boračke i invalidske zaštite i zaštite civilnih invalida rata;
10) stara se o javnom obaveštavanju građana o pitanjima od značaja za život i rad građana u Gradu;
11) organizuje vršenje pravne zaštite svojih prava i interesa;
12) stara se o razvoju ugostiteljstva, zanatstva, turizma i trgovine i uređuje određene uslove za obavljanje delatnosti u tim oblastima;
13) planira i preduzima mere u slučaju elementarnih i drugih nepogoda u cilju zaštite građana i materijalnih dobara;
14) stara se o zaštiti životne sredine, korišćenju i unapređenju prirodnih dobara;
15) stara se o razvoju sela, zaštiti, korišćenju i uređenju poljoprivrednog zemljišta i voda i uređuje određene uslove u tim oblastima i u oblasti zaštite i unapređenja životinjskog i biljnog sveta;
16) vodi evidenciju o načinu organizovanja poslova održavanja stambenih zgrada;
17) stara se o zadovoljavanju određenih potreba građana i u drugim oblastima od neposrednog interesa za građane u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom;
18) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
19) izvršava zakone i druge propise i opšte akte Republike čije je izvršavanje povereno Gradu;
20) vrši nadzor nad radom organa gradske opštine u obavljanju poslova određenih ovim statutom;
21) obavlja i druge poslove utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom od neposrednog interesa za građane.
Glava treća
GRADSKA OPŠTINA
Osnovne odredbe
Gradska opština je deo teritorije grada Beograda u kojoj se vrše određeni poslovi lokalne samouprave utvrđeni ovim statutom.
Gradska opština ima praznik, grb i zastavu, u skladu sa zakonom.
Gradska opština ima svojstvo pravnog lica.
Poslovi gradske opštine
Gradska opština, u skladu sa ovim statutom, preko svojih organa:
1) donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet i završni račun;
2) može da obrazuje mesnu zajednicu, po pribavljenom mišljenju građana, u skladu sa odlukom skupštine gradske opštine o načinu obrazovanja, poslovima i načinu finansiranja poslova mesne zajednice;
3) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za njenu teritoriju;
4) daje gradsko građevinsko zemljište, u skladu sa zakonom i odlukom Grada, radi izgradnje pojedinačnih objekata individualne stambene izgradnje i odlučuje o postavljanju privremenih objekata na javnim površinama - kiosci i manji montažni objekti u skladu sa odlukom i Planom koji donosi Grad;
5) rešava u prvom stepenu o izgradnji, rekonstrukciji, dogradnji i adaptaciji pojedinačnih individualnih stambenih objekata, pomoćnih objekata i nadziđivanju i pretvaranju zajedničkih delova stambene, odnosno stambeno-poslovne zgrade u stambeni prostor;
6) stara se o izgradnji, održavanju, upravljanju i korišćenju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva;
7) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora u skladu sa aktima donetim na osnovu odredbe člana 11 tačka 5 Statuta grada;
8) stara se o razvoju ugostiteljstva, zanatstva, turizma i trgovine na svom području;
9) planira i preduzima mere u slučaju elementarnih i drugih nepogoda u gradskoj opštini i stvara uslove za njihovo otklanjanje u cilju zaštite građana i materijalnih dobara;
10) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
11) štiti i unapređuje životnu sredinu i stara se o korišćenju i unapređenju područja sa lekovitim prirodnim svojstvima;
12) stara se i predlaže mere za uređenje i održavanje spoljnog izgleda stambenih i poslovnih objekata, zelenih površina, dečjih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova;
13) stara se o javnom obaveštavanju građana o pitanjima od značaja za život i rad građana u gradskoj opštini;
14) obezbeđuje pružanje pravne pomoći građanima za ostvarivanje njihovih prava, u skladu sa zakonom;
15) uređuje organizaciju, postupanje i rad mirovnih veća;
16) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe gradske opštine, uređuje njihovu organizaciju i rad i osniva preuzeća;
17) izvršava propise i opšte akte Grada i gradske opštine.
Gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot, pored poslova iz stava 1 ovog člana:
- donose urbanističke planove za svoju teritoriju, osim generalnog i planova za primarne objekte jedinstvenog gradskog infrastrukturnog sistema i izdaju akta sa uslovima za uređenje prostora na osnovu planova koje donose;
- daju gradsko građevinsko zemljište na korišćenje radi izgradnje objekata predviđenih urbanističkim planovima koje one donose i donose Plan za postavljanje privremenih objekata na javnim površinama - kiosci i manji montažni objekti;
- obezbeđuju uslove za obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (proizvodnja i isporuka vode, gasa, toplotne i termoelektrične energije, održavanje grobalja i obavljanje pogrebnih usluga, obavljanje dimničarskih usluga, usluga pijaca, kao i za održavanje javnih zelenih površina i dr.) i za njihovo obavljanje, po pravilu, osnivaju javna preduzeća;
- staraju se o izgradnji, održavanju i korišćenju lokalnih puteva, ulica i drugih javnih objekata od značaja za gradsku opštinu.
Poslove gradske opštine vrše organi gradske opštine.
Organi gradske opštine su:
- skupština,
- izvršni odbor,
- opštinska uprava.
Građani učestvuju u vršenju poslova gradske opštine preko svojih izabranih odbornika u skupštinu gradske opštine, putem referenduma i ostvarivanjem narodne inicijative u skladu sa Ustavom, zakonom, ovim statutom i aktima gradske opštine.
Skupština gradske opštine ima 25 do 70 odbornika.
Izvršni odbor ima 5 do 11 članova.
Građani biraju odbornike u skupštinu gradske opštine na osnovu slobodnog, opšteg, jednakog i neposrednog izbornog prava, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.
Izbore za odbornike skupštine gradske opštine sprovode izborni organi gradske opštine saglasno odredbama Zakona o lokalnoj samoupravi.
Kada organ gradske opštine ne vrši poslove utvrđene ovim statutom duže od mesec dana, odgovarajući organ grada upozoriće na to organ gradske opštine.
Ako organ gradske opštine i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, Skupština grada, odnosno organ koji ona ovlasti preduzeće obavljanje tih poslova.
Istovremeno sa preuzimanjem poslova, Skupština grada sa skupštinom gradske opštine preduzima potrebne mere radi stvaranja uslova za obavljanje tih poslova u gradskoj opštini.
Kada organ gradske opštine vrši poslove iz nadležnosti organa grada suprotno odredbama ovog statuta, nadležni organ grada upozoriće na to organ gradske opštine i zatražiti da odmah prestane sa vršenjem tih poslova.
Ako organ gradske opštine ne postupi i skladu sa upozorenjem iz stava 1 ovog člana, Skupština grada može poništiti akt za čije donošenje organ gradske opštine nije nadležan.
Kada organ gradske uprave smatra da opšti akt organa gradske opštine nije u skladu sa zakonom, Statutom grada, propisom ili drugim opštim aktom grada, dužan je da pokrene postupak za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti tog akta pred Ustavnim sudom i da zatraži obustavu izvršenja pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu opšteg akta čija se ustavnost, odnosno zakonitost ocenjuje, ako bi njihovim izvršavanjem mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice.
Kada organ grada ne vrši poslove utvrđene Statutom grada, skupština gradske opštine može zatražiti od nadležnog organa grada da postupa u skladu sa Statutom grada.
Ako organ grada i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, skupština gradske opštine može da zatraži da Vlada Republike Srbije preduzme mere u skladu sa zakonom.
Mesna zajednica
Čl. 21 i 22
(Brisani)
Glava četvrta
SREDSTVA ZA IZVRŠAVANJE POSLOVA GRADA I GRADSKIH OPŠTINA
Gradu pripadaju prihodi utvrđeni zakonom, kao i sredstva za obavljanje poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike.
Deo prihoda iz stava 1 ovog člana raspoređuje se gradskim opštinama, za ostvarivanje poslova utvrđenih ovim statutom, posebnom gradskom odlukom.
Odlukom iz stava 2 ovog člana može se predvideti da gradska opština ima izvorne prihode.
Gradu pripadaju sredstva koja mu Republika obezbeđuje zakonom za vršenje poslova iz okvira prava i dužnosti Republike.
Grad samostalno raspolaže prihodima koji mu pripadaju.
O upotrebi budžetskih sredstava grada odlučuje Skupština grada.
Grad se može zaduživati i zaključivati ugovore o kreditu.
Grad ima budžet u kome se iskazuju svi njegovi prihodi i rashodi.
Budžet grada izrađuje se na način predviđen zakonom i donosi se za jednu kalendarsku godinu.
U budžetu Grada odvojeno se iskazuju i vode sredstva preneta iz budžeta Republike za finansiranje poverenih poslova.
Po isteku godine za koju je budžet grada donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta grada.
Skupština grada razmatra izveštaj o izvršenju budžeta grada.
Budžet grada i završni račun o izvršenju budžeta grada dostupni su javnosti.
Korisnici sredstava budžeta dužni su da na zahtev, a najmanje jedanput godišnje, podnose izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa ili dela programa i korišćenju sredstava budžeta.
Grad vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta.
Grad daje saglasnost na opšte akte organizacija čiji se rad finansira iz budžeta Grada, kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta Grada.
Za finansiranje određenih potreba, odnosno namena za teritoriju Grada ili za deo teritorije Grada može se raspisivati samodoprinos.
Odluku o samodoprinosu donose građani referendumom ili davanjem pismene izjave, u skladu sa zakonom.
Predlog odluke o samodoprinosu za teritoriju Grada ili za više gradskih opština donosi Skupština grada, a za područje gradske opštine Skupština gradske opštine.
Inicijativu za donošenje odluke podnosi 5.000 birača ili dve trećine odbornika Skupštine grada kad se samodoprinos raspisuje za teritoriju Grada ili više gradskih opština, odnosno 500 birača ili dve trećine odbornika skupštine gradske opštine kada se samodoprinos raspisuje za područje gradske opštine.
Glava peta
ORGANI GRADA
SKUPŠTINA GRADA
Nadležnost i rad
Skupština grada:
1) donosi Statut grada i odlučuje o njegovim promenama;
2) donosi odluke i druge propise i daje autentična tumačenja tih odluka i propisa;
3) donosi program razvoja grada i urbanističke planove;
4) donosi budžet grada izvršni račun;
5) osniva javna preduzeća, javne službe i učestvuje u osnivanju preduzeća od interesa za grad;
6) odlučuje o izgradnji, održavanju i korišćenju ulica, trgova i drugih javnih objekata od značaja za grad;
7) odlučuje o zaduženju grada i o raspisivanju gradskog zajma, kao i o plasiranju sredstava grada;
8) raspisuje gradski referendum, odlučuje o predlozima sadržanim u narodnoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
8-a) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju;
9) osniva organe gradske uprave i druge organe, stručne službe i druge organizacije od interesa za grad;
10) bira i razrešava predsednika i potpredsednika Skupštine, predsednika i članove radnih tela;
11) postavlja sekretara Skupštine i njegovog zamenika;
12) bira i razrešava predsednika i članove Izvršnog odbora;
12-a) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, postavlja i razrešava direktore organizacija čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove opšte akte;
13) odlučuje o dodeljivanju zvanja počasnog građanina Beograda, plakete grada Beograda i drugih javnih priznanja;
14) odlučuje o pristupanju u članstvo organizacija gradova u zemlji i inostranstvu;
15) donosi poslovnik o svom radu;
16) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Skupština grada sastaje se po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Skupština grada saziva se i kad to zatraži jedna trećina odbornika, Izvršni odbor, skupština gradske opštine ili najmanje 5.000 birača.
Skupština grada odlučuje većinom glasova na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika, osim kad se odlučuje o donošenju Statuta, programa razvoja grada, odnosno delatnosti za koje je nadležna i generalnog urbanističkog plana, kad se odluka donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
(Brisan)
Skupština grada ima 110 odbornika.
Građani biraju odbornike na osnovu slobodnog, opšteg, jednakog i neposrednog izbornog prava, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Izbor odbornika vrši se po izbornim jedinicama utvrđenim odlukom Skupštine grada.
U svakoj izbornoj jedinici bira se jedan odbornik.
Odbornik predstavlja građane izborne jedinice u kojoj je izabran.
Skupština grada obrazuje savete i komisije radi razmatranja i rešavanja pojedinih pitanja iz njene nadležnosti.
Skupština grada, po potrebi, obrazuje povremene komisije, radne grupe odbornika i druga povremena radna tela radi pretresanja određenih pitanja iz svoje nadležnosti.
Skupština bira članove radnih tela iz reda odbornika i drugih građana.
Predsednik saveta, odnosno komisije imenuje se iz reda odbornika.
Radna tela se obrazuju poslovnikom ili posebnim aktom, kojim se utvrđuje njihov delokrug, sastav, način i vreme na koje se biraju.
Prava i dužnosti odbornika
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada; izvršava poverene zadatke; predlaže Skupštini pretresanje određenih pitanja; podnosi predloge za donošenje odluka i drugih akata; postavlja pitanja vezana za rad organa grada; daje amandmane na predlog propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i stručnih službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.
Odbornik Skupštine grada ima pravo na naknadu putnih troškova i izgubljene zarade, nastalih vršenjem odborničke dužnosti.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili dati glas u Skupštini grada.
Predsednik, potpredsednik i sekretar Skupštine
Skupština grada ima predsednika i jednog ili više potpredsednika, koje bira iz reda odbornika.
Predsednik i potpredsednik Skupštine biraju se na četiri godine.
Skupština ima sekretara koga na predlog predsednika Skupštine grada, postavlja na četiri godine.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u organima uprave i najmanje šest godina radnog iskustva.
Sekretaru Skupštine grada prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen razrešenjem, raspuštanjem Skupštine grada, na lični zahtev ili ako ispuni uslove za ostvarivanje prava na starosnu penziju, utvrđene zakonom.
Kada sekretaru Skupštine grada prestane mandat zbog isteka mandata Skupštine grada, odnosno zbog njenog raspuštanja, on nastavlja da obavlja poslove sekretara Gradske uprave, do postavljenja novog sekretara Skupštine grada.
Sekretar Skupštine grada može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen na obrazložen predlog predsednika Skupštine grada, najmanje jedne trećine odbornika ili Izvršnog odbora.
Sekretar Skupštine grada može imati zamenika, koga na predlog predsednika Skupštine grada, Skupština imenuje na 4 godine.
Predsednik Skupštine grada: predstavlja grad i Skupštinu grada, stara se o organizovanju rada Skupštine, saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava sednicama, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akte koje je donela Skupština i vrši i druge poslove koje mu poveri Skupština.
Potpredsednik Skupštine zamenjuje predsednika Skupštine i pomaže mu u radu i vrši poslove iz delokruga rada predsednika u njegovoj odsutnosti.
Sekretar Skupštine pomaže predsedniku u organizovanju rada Skupštine i naredbodavac je za izvršenje sredstava u budžetu grada namenjenih za rad Skupštine grada.
Izbor predsednika Skupštine vrši se tajnim glasanjem.
Kandidata za predsednika Skupštine može predložiti najmanje 20 odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova ukupnog broja odbornika.
Ako je predloženo više kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, izbor se ponavlja i to između kandidata koji su dobili najveći broj glasova.
Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora.
Izbor predsednika Skupštine vrši se po postupku i na način na koji se bira predsednik Skupštine.
Predsednik i potpredsednik Skupštine grada mogu biti razrešeni i pre isteka mandata.
Predlog za razrešenje može podneti najmanje 20 odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.
IZVRŠNI ODBOR
Izvršni odbor:
1) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, odnosno stara se o njihovom izvršenju;
2) vrši nadzor nad radom gradskih organa, javnih preduzeća i službi kada ga Skupština grada za to ovlasti;
3) donosi uputstva i druge akte u izvršavanju propisa Grada;
4) predlaže način rešavanja pojedinih pitanja o kojima odlučuje Skupština grada, kao i akte koje Skupština donosi;
5) vrši nadzor nad radom Gradske uprave i poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom, odnosno gradskom odlukom;
6) daje mišljenje o predlogu propisa i drugog opšteg akta, koji je Skupštini podneo drugi ovlašćeni predlagač;
7) donosi godišnji program o pribavljanju nepokretnosti za potrebe organa Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije;
8) odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti, kao i prevoznih sredstava za potrebe organa i organizacija Grada;
9) u slučaju ratnog stanja, donosi akte iz nadležnosti Skupštine grada, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini grada čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
10) između dve sednice Skupština grada, na predlog predsednika Skupštine grada, imenuje i razrešava lica koja imenuje i razrešava Skupština grada, s tim što je dužan da akt o imenovanju i razrešenju podnese Skupštini grada na potvrdu na prvoj narednoj sednici;
11) donosi poslovnik o svom radu;
12) vrši i druge poslove u skladu sa ovim statutom i drugim aktima Grada.
Izvršni odbor ima predsednika i najviše 15 članova.
Skupština grada odlučuje o broju članova Izvršnog odbora prilikom izbora.
Organizacija, način rada i odlučivanja Izvršnog odbora uređuju se odlukom Skupštine.
Predsednik Izvršnog odbora predstavlja Izvršni odbor, usmerava i usklađuje poslove Izvršnog odbora, stara se o javnosti njegovog rada i o izvršavanju akata Izvršnog odbora, potpisuje akte Izvršnog odbora i obavlja druge poslove vezane za rad Izvršnog odbora, u skladu sa propisima Skupštine grada.
Predsednik i članovi Izvršnog odbora biraju se na četiri godine.
Izbor predsednika Izvršnog odbora vrši se tajnim glasanjem.
Kandidata za predsednika Izvršnog odbora predlaže predsednik Skupštine grada.
Predsednik Izvršnog odbora izabran je ako dobije većinu glasova ukupnog broja odbornika.
Ako kandidat za predsednika Izvršnog odbora ne dobije potrebnu većinu glasova, postupak izbora se ponavlja.
Članove Izvršnog odbora bira Skupština iz reda odbornika i drugih građana, javnim glasanjem.
Kandidate za članove Izvršnog odbora predlaže predsednik Izvršnog odbora, u saglasnosti sa predsednikom Skupštine grada.
Broj kandidata za članove Izvršnog odbora odgovara broju koji se bira.
Izvršni odbor i svaki njegov član za svoj rad odgovaraju Skupštini grada.
Predsednik i član Izvršnog odbora mogu podneti ostavku.
Predsednik i članovi Izvršnog odbora mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su izabrani.
Predlog za razrešenje predsednika Izvršnog odbora može podneti predsednik Skupštine grada ili najmanje 20 odbornika.
Predlog za razrešenje člana Izvršnog odbora može podneti predsednik Izvršnog odbora ili najmanje 20 odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.
Kada član Izvršnog odbora podnese ostavku ili bude razrešen, predsednik Izvršnog odbora dužan je da u roku od najduže 30 dana, od dana ostavke, odnosno razrešenja, Skupštini grada predloži kandidate za nove članove Izvršnog odbora.
Ostavka ili razrešenje predsednika Izvršnog odbora povlači prestanak mandata celog Izvršnog odbora.
Izvršni odbor koji je razrešen, ili je podneo ostavku, ili mu je prestao mandat zbog raspuštanja Skupštine usled raspisivanja prevremenih izbora, ostaje na dužnosti do izbora novog Izvršnog odbora.
GRADSKA UPRAVA
Gradska uprava:
1) neposredno sprovodi propise grada, kao i republičke zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno gradu;
2) priprema nacrte odluka i drugih akata koje donosi Skupština grada i njen Izvršni odbor;
2-a) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada i Izvršnog odbora;
2-b) odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada, uz saglasnost Republičke direkcije za imovinu Republike Srbije;
3) vrši stručne i druge poslove koje joj poveri Skupština grada i njen Izvršni odbor.
Radom organa gradske uprave rukovodi sekretar Skupštine grada.
Za svoj rad i rad gradske uprave sekretar odgovara Skupštini grada i njenom Izvršnom odboru.
Organi gradske uprave vrše poslove iz svog delokruga samostalno i u okviru utvrđenih ovlašćenja.
Za vršenje određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine grada, Izvršnog odbora Skupštine grada i drugih organa i tela Skupštine mogu se obrazovati stručne službe Skupštine.
Organizaciju, delokrug i način rada organa gradske uprave i stručnih službi utvrđuje Skupština grada posebnom odlukom.
Glava peta - a
OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U OBAVLJANJU POSLOVA GRADA BEOGRADA
Referendum i narodna inicijativa
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji grada Beograda, neposredno učestvuju u odlučivanju o poslovima Grada referendumom i ostvarivanjem narodne inicijative.
Skupština grada može odlučiti da se pojedina pitanja iz njene nadležnosti iznesu na referendum.
Skupština grada dužna je da iznese na referendum pitanje kada to zahteva najmanje 20.000 birača i skupština gradske opštine za područje te gradske opštine.
Akt o raspisivanju referenduma donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji grada Beograda, imaju pravo da putem narodne inicijative predlože Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje, kao i rešavanje drugih pitanja u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Za pokretanje narodne inicijative potrebno je 50.000 potpisa birača.
Ako Skupština grada ne prihvati predlog sadržan u narodnoj inicijativi, o tom predlogu raspisaće referendum u roku od 90 dana od dana donošenja odluke o neprihvatanju.
Mesna zajednica
Radi zadovoljavanja potreba od neposrednog zajedničkog interesa za građane na određenom području Grada, gradska opština može da, po prethodno pribavljenom mišljenju građana sa tog područja, obrazuje mesnu zajednicu u skladu sa ovim statutom i odlukom skupštine gradske opštine.
U mesnoj zajednici građani zadovoljavaju i zajedničke potrebe koje sami utvrde.
Glava šesta
DONOŠENJE AKATA U SKUPŠTINI GRADA
U okviru Ustavom i zakonom utvrđenih prava, grad donosi propise kojima uređuje pitanja iz svoje nadležnosti.
Propisom iz stava 1 ovog člana može se predvideti da pojedine odnose i pitanja, koji se uređuju tim propisom, gradske opštine mogu bliže urediti.
Propise i opšte i pojedinačne akte iz nadležnosti grada donosi Skupština grada i Izvršni odbor.
Odluke donosi samo Skupština grada.
Izvršni odbor, svaki odbornik Skupštine grada, skupština gradske opštine i 500 birača imaju pravo predlaganja propisa i opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada.
U pripremi predloga akata organi gradske uprave dužni su da konsultuju odgovarajuće stručne, naučne i druge organizacije, odnosno službe.
Skupštinama gradskih opština dostavlja se na mišljenje nacrt:
- Statuta grada;
- program razvoja grada;
- urbanističkih planova;
- odluke o utvrđivanju prihoda koji pripadaju gradskim opštinama.
O nacrtima akata iz stava 1 ovog člana, skupštine gradskih opština izjašnjavaju se u roku koji se utvrdi prilikom utvrđivanja nacrta ovih akata, a koji ne može biti duži od 30 dana.
Po isteku utvrđenog roka, predlog akta se može utvrditi i bez mišljenja skupštine gradske opštine.
Propisi Skupštine grada i njenih organa objavljuju se u "Službenom listu grada Beograda".
Propisi i opšti akti koji se objavljuju, stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupe na snagu.
Glava sedma
PROMENE STATUTA GRADA
Predlog za promenu Statuta grada može podneti najmanje 20 odbornika u Skupštini i skupština gradske opštine.
O predlogu za promenu Statuta, Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika.
Kad Skupština grada odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način, postupak i komisiju za izradu odluke o promeni Statuta grada.
Nacrt akta o promeni Statuta utvrđuje Skupština grada i dostavlja ga na mišljenje skupštinama gradskih opština.
Komisija za Statut, posle pribavljenih mišljenja, utvrđuje predlog akta o promeni Statuta.
Glava osma
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Skupština grada i njeni organi, u postojećem sastavu trebalo je da nastave sa radom po odredbama Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", br. 7/78, 2/82, 8/86 i 15/89) do dana konstituisanja nove Skupštine grada i njenih organa.
Gradski organi uprave i drugi gradski organi, gradske upravne organizacije i stručne službe trebalo je da nastave sa radom po postojećim propisima, do donošenja odluka o njihovoj organizaciji i radu, a najkasnije do 29. februara 1992. godine.
Organi grada bili su dužni da preuzmu poslove od organa gradskih opština u skladu sa odredbama člana 11 Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", br. 19/91) najkasnije do 30. juna 1992. godine.
Skupština grada bila je dužna da raspiše referendum za utvrđivanje praznika Beograda u roku od šest meseci od dana konstituisanja.
Do utvrđivanja praznika grada Beograda putem referenduma - praznik Beograda je 20. oktobar.
Odluka o raspodeli sredstava grada za finansiranje poslova gradske opštine iz člana 20 Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", br. 19/91) trebalo je da bude doneta najkasnije do 31. marta 1992. godine.
Do donošenja odluke iz stava 1 ovog člana, finansiranje grada i gradskih opština vršilo se po postojećim propisima.
Propisi grada ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa Statutom grada ("Službeni list grada Beograda", br. 19/91).
Propise grada trebalo je uskladiti sa odredbama Statuta do 30. juna 1992. godine, ako zakonom nije drugačije određeno.
Danom 10. oktobra 1991. godine, kao danom stupanja na snagu Statuta grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 19/91) prestao je da važi Statut grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", br. 7/78, 2/82, 8/86 i 15/89), ako u pogledu primene pojedinih njegovih odredbi nije Statutom grada ("Službeni list grada Beograda", broj 19/91), drugačije određeno.
Skupština grada bila je dužna da donese odluku kojom se utvrđuje praznik grada Beograda do 28. XI 1994. godine kao dana isteka roka od šest meseci od dana stupanja na snagu Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94).
Skupština grada u saradnji sa gradskim opštinama bila je dužna da utvrdi jedinstvene uslove za korišćenje poslovnog prostora na teritoriji grada Beograda do 28. IX 1994. godine kao dana isteka roka od četiri meseca od dana stupanja na snagu Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94).
Organi grada i gradskih opština bili su dužni da organizuju obavljanje poslova u skladu sa odredbama člana 2 i 3 Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94), do 28. IX 1994. godine kao dana isteka roka od četiri meseca od dana stupanja na snagu te odluke.
Propise grada trebalo je uskladiti sa odredbama Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94) do 28. IX 1994. godine kao dana isteka roka od četiri meseca od dana stupanja na snagu te Odluke.
Gradske opštine bile su dužne da usklade svoje odluke sa odredbama Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94) do 28. IX 1994. godine kao dana isteka roka od četiri meseca od dana stupanja na snagu te Odluke.
Skupština grada bila je dužna da donese odluku o načinu obrazovanja, poslovima, organizaciji i načinu finansiranja mesnih zajednica do 28. VI 1994. godine kao dana isteka roka od 30 dana od dana stupanja na snagu Odluke o promeni Statuta grada ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94).
Samostalni članovi Odluke o promeni statuta grada Beograda
("Sl. list grada Beograda", br. 21/99)
PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 24
Skupština grada uskladiće svoje odluke sa odredbama ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 25
Gradske opštine uskladiće svoje odluke sa odredbama ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 26
Organi mesnih zajednica izabrani u skladu sa propisima koji su bili na snazi do stupanja na snagu ove odluke, nastavljaju sa radom do uređivanja njihovog rada odlukom skupštine gradske opštine.
Član 27
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".
Prečišćen tekst Statuta grada Beograda koji je utvrdila Komisija
za propise Skupštine grada Beograda, 28.9.1995. godine, obuhvata Statut grada
Beograda ("Službeni list grada Beograda", br. 7/93 - prečišćen tekst),
kao i njegovu promenu objavljenu u "Službenom listu grada Beograda",
br. 9/94 u kojoj je označeno vreme stupanja na snagu i ispravke ovih tekstova
objavljene u "Službenom listu grada Beograda", br. 9/93 i 16/94.
Prečišćen tekst ne sadrži završnu odredbu člana 68 Statuta grada Beograda ("Službeni
list grada Beograda", br. 19/91) i završnu odredbu člana 18 Odluke o promeni
Statuta grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 9/94).