ODLUKA
O VISINI NAKNADE ZA KORIŠĆENJE USLUGA OBEZBEĐENJA VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA

("Sl. list SRJ", br. 11/99 i 64/2002)

1. Za korišćenje usluga obezbeđenja vazdušnog saobraćaja korisnik vazduhoplova plaća naknadu za prelete preko teritorije Savezne Republike Jugoslavije (u daljem tekstu: SRJ) i za letove u završnoj kontrolisanoj oblasti (TMA).

2. Visina naknade za prelete preko teritorije SRJ iskazuje se u SAD dolarima tako što se pređeni vazdušni put izražen u jedinicama od po 100 km pomnoži faktorom 61,07 pa se dobijena vrednost pomnoži vrednošću koja se dobija vađenjem kvadratnog korena iz odnosa maksimalne mase vazduhoplova izražene u tonama, kao brojioca i broja 50 kao imenioca, odnosno

 

pređeni vazdušni put

 

visina naknade


x 61,07

 

100

 


x

maksimalna masa vazduhoplova u tonama

 

 


 

 

50

 

3. Pređenim vazdušnim putem, u smislu ove odluke, smatra se put koji pređe vazduhoplov u jugoslovenskom vazdušnom prostoru, kao i u vazdušnom prostoru iz člana 163 stav 2 Zakona o vazdušnom saobraćaju.

4. Izuzetno od odredbe tačke 2 ove odluke, za vazduhoplove koji ne obavljaju javni avio-transport i koji se kreću van mreže utvrđenih vazdušnih puteva pređeni vazdušni put se izračunava primenom formule

Pređeni vazdušni put = V x t

pri čemu je "V" brzina krstarenja za određeni tip vazduhoplova izražena u km/h, a "t" vreme provedeno u vazdušnom prostoru SRJ izraženo u časovima leta.

Za vazduhoplove iz stava 1 ove tačke koji lete iznad nivoa leta 450, visina naknade obračunava se u iznosu od 25% od visine utvrđene u tački 2 ove odluke.

5. Maksimalnom masom vazduhoplova, u smislu ove odluke, smatra se najveća dozvoljena masa vazduhoplova u poletanju izražena u tonama modela, odnosno serije određenog tipa vazduhoplova. Ako se u momentu fakturisanja ne raspolaže podacima o modelu, odnosno seriji određenog tipa vazduhoplova, kao osnovica za obračunavanje visine naknade uzima se najveća masa modela, odnosno serije tog tipa vazduhoplova. Ako korisnik vazduhoplova prijavi različite modele istog tipa vazduhoplova, kao osnovica za obračunavanje visine naknade uzima se najveća dozvoljena masa svih modela tog tipa u proseku. Ta osnovica preračunava se najmanje jedanput godišnje.

6. Visina naknade za letove u završnoj kontrolisanoj oblasti iskazuje se u SAD dolarima, tako što se faktor terminalne naknade pomnoži vrednošću koja se dobija vađenjem kvadratnog korena iz odnosa maksimalne mase vazduhoplova izražene u tonama kao brojioca i broja 50 kao imenioca, odnosno

Visina

 

faktor

 

maksimalna masa

 

naknade

=

terminalne naknade

x

vazduhoplova u tonama

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

50

 

pri čemu je faktor terminalne naknade za letove pomoću instrumenata (IFR) 208,48.

7. Visina naknade za letove iz tačke 6 ove odluke računa se do 20 km od praga poletno sletne staze nameravanog poletanja.

8. Stranim korisnicima vazduhoplova naknada iz tač. 2, 4 i 6 ove odluke, naplaćuje se u devizama.

Domaćim korisnicima vazduhoplova naknada iz tač. 2 i 6 ove odluke, naplaćuje se u dinarskoj protivvrednosti deviza iz tih tačaka.

9. Od korisnika vazduhoplova koji prvi put obavljaju prelete preko teritorije SRJ i letove u završnoj kontrolisanoj oblasti, kao i od korisnika koji nisu platili naknadu za korišćenje usluga obezbeđenja vazdušnog saobraćaja u vazdušnom prostoru SRJ naknada se naplaćuje unapred.

Prema korisnicima vazduhoplova koji nisu platili naknadu za korišćenje usluga obezbeđenja vazdušnog saobraćaja u vazdušnom prostoru Savezne Republike Jugoslavije, Savezna uprava za kontrolu letenja ima pravo uskraćivanja, ograničavanja i kompletnog otkazivanja pružanja usluga obezbeđenja letenja do donošenja odluke saveznog ministra saobraćaja i telekomunikacija o konkretnom slučaju.

10. Savezna uprava za kontrolu letenja dostavlja licima iz tačke 9 ove odluke obaveštenje o iznosu akontacije u skladu sa odredbama tač. 2, 4 i 6 ove odluke, najkasnije tri radna dana od dana prijema zahteva za potvrđivanja plana leta ili reda letenja.

11. Obaveze plaćanja naknada za obezbeđenje vazdušnog saobraćaja biće oslobođeni:

1) vazduhoplovi koji obavljaju letove po pravilima za vizuelno letenje (VFR);

2) vazduhoplovi koji obavljaju letove isključivo radi dobijanja ili održavanja letačke dozvole članova posade vazduhoplova, što mora biti propisno naznačeno u planu leta;

3) vazduhoplovi čiji su letovi prekinuti na aerodromu poletanja i u toku kojih nije izvršeno međusletanje;

4) vazduhoplovi koji obavljaju letove isključivo radi kalibraže radio-navigacionih uređaja;

5) vazduhoplovi koji obavljaju letove u završnim kontrolisanim oblastima, isključivo radi ispitivanja tehničke ispravnosti vazduhoplova.

12. Za vazduhoplove koji lete od 22,00 do 6,00 časova (noćno letenje), visina naknade iz tačke 6 ove odluke uvećava se za 30%, zbog buke.

13. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Naredba o visini naknade za korišćenje uređaja i usluga kontrole letenja u vazdušnom saobraćaju ("Službeni list SRJ", br. 43/92).

14. Ova odluka stupa na snagu tridesetog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopuni
Odluke o visini naknade za korišćenje usluga obezbeđenja vazdušnog saobraćaja

("Sl. list SRJ", br. 64/2002)

5. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".