ZAKONO JAVNIM PRIHODIMA I JAVNIM RASHODIMA("Sl. glasnik RS", br. 76/91, 41/92 - dr. zakon, 18/93, 22/93 - ispr., 37/93, 67/93, 45/94, 42/98, 54/99, 22/2001, 9/2002 - dr. zakon i 87/2002 - dr. zakon) |
Ovim zakonom uređuje se sistem javnih prihoda i finansiranja javnih rashoda utvrđenih Ustavom i zakonom za koje se sredstva obezbeđuju iz javnih prihoda.
Zakonom se mogu uvoditi samo oni javni prihodi koji su ustanovljeni ovim zakonom.
Poreski podsticaji (oslobođenja, olakšice, poreski krediti i dr.), kao i ostali elementi sistema i politike javnih prihoda ustanovljenih na osnovu ovog zakona, mogu se uvoditi samo zakonima kojima se uvodi odgovarajući javni prihod.
Javni rashodi se finansiraju preko budžeta: Republike, autonomne pokrajine, opštine, grada Beograda, grada i preko organizacija obaveznog socijalnog osiguranja.
Javni rashodi za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu mogu se finansirati neposredno iz budžeta, preko budžetskih fondova i posebnih računa u skladu sa posebnim zakonima.
Javni prihodi i javni rashodi kojima se finansiraju prava i dužnosti Republike, poslovi i zadaci autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda i javni prihodi i javni rashodi organizacija obaveznog socijalnog osiguranja utvrđuju se u skladu sa opštim bilansom javnih prihoda i javnih rashoda Republike.
Opšti bilans iz stava 1. ovog člana utvrđuje Vlada Republike Srbije (u daljem tekstu: Vlada).
Za svoje obaveze Republika, autonomna pokrajina, opština, grad i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja iz člana 3. ovog zakona odgovara sredstvima kojima raspolaže.
Za obaveze Republike, autonomne pokrajine, opštine, grada i organizacije obaveznog socijalnog osiguranja ne može se sprovoditi prinudno izvršenje na sredstvima koja su neophodna za rad njihovih organa i javnih službi i za ostvarivanje prava po osnovu obaveznog socijalnog osiguranja.
Organ koji donosi propis ili opšti akt kojim se stvaraju obaveze za budžete, odnosno za organizacije obaveznog socijalnog osiguranja utvrđuje da li su za izvršavanje tih novih obaveza obezbeđena sredstva na osnovu bilansa javnih prihoda i bilansa već utvrđenih javnih rashoda u budžetu, odnosno u finansijskom planu.
Opštini koja ne može iz prihoda koji joj po ovom zakonu pripadaju da finansira izvršavanje poslova utvrđenih Ustavom i zakonom, Republika obezbeđuje dopunska sredstva pod uslovima i merilima određenim posebnim zakonom.
Javnim prihodima u smislu ovog zakona smatraju se prihodi kojima se finansiraju prava i dužnosti Republike i poslovi i zadaci grada Beograda i opštine utvrđeni Ustavom i zakonom, kao i doprinosi za obavezno socijalno osiguranje.
Visina javnih prihoda utvrđuje se zakonom, odnosno aktom nadležnog organa u skladu sa zakonom.
Vrste javnih prihoda su:
1. porezi, takse, naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa, javni zajmovi;
2. doprinosi za finansiranje obaveznog socijalnog osiguranja;
3. lokalni javni prihodi;
4. ostali javni prihodi.
Zakonom se mogu uvesti sledeći porezi:
1. porez na dobit preduzeća;
2. porez na dohodak građana;
3. porez na imovinu;
4. porez na nasleđe i poklon;
5. porez na prenos apsolutnih prava;
6. porez na promet;
7. akcize;
8. porez na upotrebu, držanje i nošenje određenih dobara;
9. porez na finansijske transakcije;
10. porez na fond zarada.
Zakonom se mogu uvesti sledeće takse:
1. administrativne takse;
2. sudske takse;
3. komunalne takse;
4. registracione takse;
5. (brisana)
Zakonom se mogu uvesti sledeće naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa:
1. naknade za korišćenje vode;
2. naknade za korišćenje šuma;
3. naknade za korišćenje puteva;
4. naknade za korišćenje zemljišta;
5. naknade za korišćenje prirodnog lekovitog faktora;
6. naknade za korišćenje rudnog blaga.
Republika propisuje zakonom javno zaduživanje radi finansiranja javnih rashoda.
Za obavezno socijalno osiguranje zakonom se uvode doprinosi za socijalno osiguranje.
Doprinosi za socijalno osiguranje plaćaju se:
1. iz ličnih primanja i drugih prihoda osiguranika;
2. na isplaćena lična primanja.
Doprinosi za socijalno osiguranje obuhvataju:
1. doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje;
2. doprinos za zdravstveno osiguranje;
3. doprinos za osiguranje za slučaj nezaposlenosti.
Lokalni javni prihodi u smislu ovog zakona su:
1. samodoprinos uveden za teritoriju opštine;
2. lokalna komunalna taksa;
3. pokrajinske i opštinske administrativne takse;
4. prihodi koje ostvare pokrajinski i opštinski organi;
5. naknada za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta;
6. naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine.
Elementi sistema lokalnih javnih prihoda uređuju se zakonom.
Ostalim javnim prihodima iz člana 9. tačka 4. ovog zakona smatraju se:
1. novčane kazne izrečene u krivičnom, prekršajnom i drugom postupku koji se vodi pred državnim organom;
2. oduzeta imovinska korist i sredstva dobijena prodajom oduzetih predmeta u postupcima iz stava 1. tačka 1. ovog člana;
3. prihodi koje svojom delatnošću ostvare državni organi;
4. prihodi od prodaje i davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti i pokretnih stvari u državnoj svojini;
5. novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom skupštine opštine, kao i oduzeta imovinska korist u tom postupku;
6. prihodi od koncesione naknade;
7. prihodi ostvareni od prodaje društvenog kapitala preduzeća koji se transformiše i od prodaje akcija koje je preduzeće steklo bez naknade u drugom preduzeću, kao i od prodaje akcija stečenih svojinskom transformacijom;
8. prihodi ostvareni od prodaje državnog kapitala preduzeća koji se transformiše;
9. prihodi po osnovu donacija.
Javni rashodi koji se finansiraju iz budžeta Republike su:
1. Ustavom i zakonom utvrđeni zadaci republičkih organa;
2. odbrana i bezbednost Republike;
3. Ustavom zajemčena prava građana i zakonom utvrđen opšti interes u oblastima zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, boračke i invalidske zaštite, društvene brige o deci i drugih oblika socijalne sigurnosti, obrazovanja, nauke, tehnološkog razvoja, javnog obaveštavanja, kulture, fizičke kulture, kao i u drugim oblastima koje su utvrđene zakonom;
4. obaveze Republike iz međunarodnih odnosa;
5. dopunsko finansiranje opština koje svojim prihodima ne mogu da pokriju javne rashode utvrđene zakonom;
6. zakonom utvrđene obaveze Republike u finansiranju rada političkih i drugih organizacija;
7. zakonom utvrđene obaveze prema javnim službama;
8. zakonom utvrđene mere za usmeravanje i podsticanje razvoja, uključujući i razvoj nedovoljno razvijenih područja;
9. zakonom utvrđene obaveze u oblasti zaštite i sanacije od elementarnih nepogoda i drugih vanrednih okolnosti;
10. zakonom utvrđene obaveze u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine i zaštite i unapređivanja biljnog i životinjskog sveta.
Javni rashodi koji se finansiraju iz budžeta autonomne pokrajine su:
1. Ustavom i zakonom utvrđeni zadaci organa, organizacija i službi autonomne pokrajine;
2. određene potrebe u skladu sa zakonom u oblastima: kulture, obrazovanja, službene upotrebe jezika i pisma narodnosti, javnog obaveštavanja, zdravstvene i socijalne zaštite, društvene brige o deci, zaštite i unapređivanja životne sredine, urbanizma i drugim oblastima utvrđenim zakonom;
3. zakonom povereni poslovi autonomnoj pokrajini iz okvira prava i dužnosti Republike;
4. obavljanje drugih poslova utvrđenih Ustavom, zakonom i statutom autonomne pokrajine.
Javni rashodi koji se finansiraju iz budžeta opštine su:
1. Ustavom i zakonom utvrđene potrebe i poslovi za koje opštini pripadaju prihodi na osnovu ovog zakona:
1) Ustavom i zakonom utvrđeni zadaci organa, organizacija i službi opštine;
2) određene potrebe građana u skladu sa zakonom u oblasti kulture, obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, društvene brige o deci, fizičke kulture, javnog obaveštavanja, zanatstva, turizma i ugostiteljstva, zaštite i unapređivanja životne sredine i u drugim oblastima od neposrednog interesa za građane;
3) obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti u skladu sa zakonom;
4) uređivanje gradskog građevinskog zemljišta i obezbeđivanje korišćenja poslovnog prostora;
5) staranje o izgradnji i održavanju lokalnih puteva, ulica i drugih javnih objekata od opštinskog značaja;
6) zakonom povereni poslovi opštini iz okvira prava i dužnosti Republike.
2. Poslovi utvrđeni statutom opštine za potrebe građana iz sredstava prikupljenih njihovim neposrednim izjašnjavanjem u skladu sa zakonom.
Javni rashodi koji se finansiraju iz budžeta grada Beograda su:
1. rashodi koji se u skladu sa članom 20. ovog zakona finansiraju u opštini;
2. zakonom povereni poslovi iz okvira prava i dužnosti Republike.
Deo javnih rashoda iz člana 20. ovog zakona koji se finansiraju iz budžeta grada Beograda, a koji iz budžeta opština sa teritorije grada, utvrđuje se statutom grada.
Javni rashodi koji se finansiraju preko organizacija obaveznog socijalnog osiguranja su rashodi za finansiranje prava utvrđenih zakonom u oblasti:
1. penzijskog i invalidskog osiguranja;
2. zdravstvenog osiguranja;
3. za slučaj privremene nezaposlenosti.
Za finansiranje javnih rashoda budžetu Republike pripadaju javni prihodi, i to:
1. Porezi u iznosu utvrđenom Zakonom o budžetu Republike, i to:
1) porez na promet;
2) porez na dobit preduzeća;
3) porez na dohodak građana;
4) akciza;
5) porez na upotrebu, držanje i nošenje određenih dobara;
6) porez na finansijske transakcije.
2. Takse:
1) republičke administrativne takse;
2) sudske takse;
3) registracione takse.
3. Ostali prihodi:
1) novčane kazne izrečene u krivičnom, prekršajnom i drugom postupku, koji se vodi pred državnim organom;
2) oduzeta imovinska korist i sredstva dobijena prodajom oduzetih predmeta u krivičnom, prekršajnom i drugom postupku;
3) prihodi koje svojom delatnošću ostvaruju republički organi i organizacije;
4) prihodi od akcionarskog kapitala Republike i hartija od vrednosti;
5) prihodi od prodaje nepokretnosti i pokretnih stvari u državnoj svojini koje koriste državni organi i organizacije;
6) prihodi od kamata na plasmane novčanih sredstava i deponovanih sredstava Republike;
7) prihodi od koncesione naknade;
8) naknade za korišćenje dobara od opšteg interesa u skladu sa zakonom;
9) prihodi ostvareni od prodaje državnog kapitala;
10) prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini koje koriste državni organi i organizacije;
11) prihodi po osnovu donacija.
Za finansiranje javnih rashoda budžetu autonomne pokrajine pripadaju javni prihodi, i to:
1. Deo prihoda od poreza na dobit preduzeća i poreza na dohodak građana - na lična primanja, utvrđen u Zakonu o budžetu Republike.
2. Pokrajinske administrativne takse.
3. Ostali prihodi:
1) prihodi od kamata na sredstva autonomne pokrajine deponovana kod banaka;
2) prihodi o prodaje nepokretnosti i pokretnih stvari koje koriste organi autonomne pokrajine;
3) prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini koje koriste organi autonomne pokrajine;
4) prihodi koje svojom delatnošću ostvare organi autonomne pokrajine;
5) prihodi po osnovu donacija;
6) prihodi od prodaje akcijskog kapitala autonomne pokrajine.
Za finansiranje javnih rashoda budžetu opštine, grada, odnosno gradu Beogradu pripadaju javni prihodi, i to:
1. Porezi:
1) deo poreza na dohodak građana;
2) porez na imovinu;
3) porez na nasleđe i poklon;
4) porez na prenos apsolutnih prava;
5) deo poreza na promet;
1a. porez na fond zarada, u skladu sa zakonom.
2. Takse:
1) lokalne komunalne takse;
2) boravišna taksa;
3) opštinske administrativne takse.
3. Ostali prihodi:
1) naknade za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta;
2) naknade za izgradnju, održavanje i korišćenje lokalnih puteva i ulica i drugih javnih objekata od opštinskog značaja;
3) naknade za korišćenje prirodnog lekovitog faktora;
4) prihodi od kamata na sredstva opština odnosno grada deponovana kod banaka;
5) prihodi od prodaje pokretnih stvari i prihodi od davanja u zakup, odnosno na korišćenje nepokretnosti u državnoj svojini koje koriste organi i organizacije opštine, grada, odnosno grada Beograda u skladu sa posebnim zakonom;
6) prihodi od koncesione naknade za obavljanje komunalnih delatnosti;
7) deo naknade za korišćenje rudnog blaga na teritoriji opštine;
8) novčane kazne izrečene u prekršajnom postupku za prekršaje propisane aktom skupštine opštine, kao i oduzeta imovinska korist u tom postupku;
9) samodoprinos uveden za teritoriju opštine;
10) novčana sredstva ostvarena od prodaje državnog kapitala javnih preduzeća čiji je osnivač grad, odnosno opština;
11) prihodi koje svojom delatnošću ostvare opštinski organi i organizacije;
12) prihodi po osnovu donacija;
13) naknada za zaštitu i unapređenje životne sredine.
Statutom grada Beograda utvrđuje se deo prihoda iz stava 1. ovog člana koji pripada budžetu opštine a koji budžetu grada Beograda.
Deo prihoda od naknade iz stava 1. tačka 3. podtačka 7) ovog člana koji pripada budžetu opštine određuje se zakonom kojim se ta naknada uvodi.
Doprinosi za obavezno socijalno osiguranje iz člana 15. ovog zakona koriste se za sledeće namene:
1. doprinos za socijalno osiguranje iz člana 15. tačka 1. ovog zakona kao prihod organizacija za penzijsko i invalidsko osiguranje;
2. doprinos za socijalno osiguranje iz člana 15. tačka 2. ovog zakona kao prihod organizacija za zdravstveno osiguranje;
3. doprinos za socijalno osiguranje iz člana 15. tačka 3. ovog zakona kao prihod ogranizacije za zapošljavanje.
Sredstva iz člana 17. tačka 7. ovog zakona u visini određenoj posebnim zakonom su prihod Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih i Republičkog zavoda za tržište rada.
Budžet Republike, autonomne pokrajine, opštine i grada Beograda donosi se za jednu kalendarsku godinu.
Budžet se sastoji iz opšteg i posebnog dela.
Opšti deo budžeta sadrži: ukupan iznos prihoda; ukupan iznos rashoda, uključujući i tekuću budžetsku rezervu i iznos prihoda koji se izdvaja u stalnu rezervu, kao i stanje sredstava stalne rezerve na kraju godine koja prethodi godini za koju se budžet donosi; bilans prihoda i rashoda u kome se iskazuju prihodi po vrstama a rashodi po osnovnim namenama; prava i dužnosti organa i organizacija u izvršenju budžeta, ako ta prava i dužnosti nisu utvrđena drugim propisima, kao i mere za izvršavanje budžeta.
Poseban deo budžeta sadrži bliži raspored rashoda po nosiocima i korisnicima (u daljem tekstu: budžetski korisnici) i po namenama za koje se raspoređeni prihodi koriste.
Nacrt budžeta sastavlja organ nadležan za poslove budžeta u skladu sa opštim bilansom javnih rashoda i prihoda.
Predlog za obezbeđenje sredstava u budžetu korisnici dostavljaju na zahtev Ministarstva finansija, odnosno organa uprave nadležnog za poslove budžeta u roku određenom u zahtevu.
Prihodi koje budžetski korisnici ostvare obavljanjem usluga uz naknadu ili kojma je ustupljen deo javnih prihoda i planirani rashodi iz tih prihoda iskazuju se posebno u predračunu koji dostavljaju uz predlog iz stava 1. ovog člana i uzimaju se u obzir pri bilansiranju obima sredstava u budžetu.
Budžetski korisnici, prihode i rashode iz stava 2. ovog člana iskazuju posebno za svaki podračun u okviru razdela.
Predlog budžeta utvrđuje Vlada odnosno izvršni organ autonomne pokrajine, opštine i grada Beograda.
(Brisan)
Budžet se donosi pre početka godine, za koju se donosi.
Ako se budžet ne donese pre početka godine, finansiranje se vrši privremeno najduže za tri meseca.
Privremeno finansiranje vrši se srazmerno ukupno korišćenim sredstvima u istom periodu u budžetu za proteklu godinu, a najviše do jedne četvrtine ukupnih prihoda raspoređenih budžetom za prethodnu godinu uvećanim za planirani rast cena na malo.
Ako se budžet ne donese pre 31. marta godine za koju se donosi, privremeno finansiranje se vrši za svako naredno tromesečje srazmerno korišćenim sredstvima za odgovarajuća tromesečja u istom periodu u budžetu za proteklu godinu, uvećanim za planirani rast cena na malo za ta tromesečja.
Ukoliko u periodu privremenog finansiranja nije zakonom uređen deo prihoda iz čl. 23. i 25. ovog zakona koji pripada Republici, odnosno opštini, primenjivaće se prosečni procenti učešća u javnim prihodima iz prethodne godine.
Prosečne procente učešća Republike, odnosno opštine u prihodima iz stava 5. ovog člana utvrđuje Vlada.
Na teret budžetskih sredstava korisnik može preuzimati obaveze samo do iznosa sredstava raspoloživih u budžetu.
Zaduživanje na teret budžetskih sredstava vrši se uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove finansija, kada pojedinačno ili ukupno prelazi 25% planiranih godišnjih sredstava budžeta, odnosno budžetskog korisnika koji uzima zajam.
Sredstva sa računa budžeta Republike i budžetskih korisnika, sredstva javnih službi koje se finansiraju iz budžeta Republike, kao i sredstva fondova obaveznog socijalnog osiguranja i drugih fondova obrazovanih zakonom, uključuju se u depozit kod banke koju odredi ministar finansija u skladu sa kriterijumima koje utvrdi Vlada.
Sredstva sa računa budžeta autonomne pokrajne, opštine, grada, odnosno grada Beograda i budžetskih korisnika, kao i sredstva javnih službi koje se finasiraju iz budžeta autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda, uključuju se u depozit kod banke koju odredi izvršni organ autonome pokrajne, opštine, grada, odnosno grada Beograda.
Ministar nadležan za poslove finansija, odnosno izvršni organ autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda, obustaviće prenos sredstava korisnicima koji ne izvrše obavezu iz stava 1, odnosno stava 2. ovog člana.
Budžet se objavljuje na način na koji se objavljuju zakoni, odnosno opšti akti autonomne pokrajine, opštine i grada.
Republički budžet se donosi u formi zakona.
Sredstva budžeta i ustupljeni prihodi koje svojom delatnošću ostvare budžetski korisnici raspoređuju se i iskazuju po bližim namenama godišnjim finansijskim planom prihoda i rashoda na koji saglasnost daje Vlada, izvršni organ autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda, a po prethodno pribavljenom mišljenju organa nadležnog za poslove budžeta.
Godišnji finansijski plan prihoda i rashoda iz stava 1. ovog člana donosi funkcioner koji rukovodi državnim organom, odnosno budžetskim korisnikom, a dostavlja ga na saglasnost najkasnije do 28. februara tekuće godine nadležnom organu iz stava 1. ovog člana.
Ukoliko u roku iz stava 2. ovog člana budžetski korisnik ne donese finansijski plan, može koristiti sredstva raspoređena u budžetu, osim sredstava za plate, mesečno najviše do 30% iznosa sredstava koja mu pripadaju po ravnomernoj dinamici za jedan mesec.
Budžet se izvršava ostvarivanjem prihoda na način određen zakonom i drugim propisima i stavljanjem na raspolaganje ostvarenih prihoda korisnicima sredstava u okviru rasporeda utvrđenog budžetom.
Budžet se izvršava u razdoblju od 1. januara do 31. decembra godine za koju se donosi.
Raspodela ostvarenih prihoda vrši se tromesečnim planovima za izvršenje budžeta.
Raspodela ostvarenih prihoda može da se vrši i mesečnim planovima za izvršenje budžeta.
Tromesečne, odnosno mesečne planove za izvršenje budžeta donosi organ nadležan za poslove budžeta.
Prihodi i rashodi u planovima za izvršenje budžeta iskazuju se na način na koji se iskazuju prihodi i rashodi u budžetu.
Budžetski korisnici koji ostvaruju ustupljene prihode, dužni su da na zahtev organa nadležnog za poslove budžeta dostavljaju tromesečne izveštaje o tim prihodima i izvršenim rashodima na teret ovih prihoda.
Ako se usled neravnomernog priticanja prihoda budžeta tromesečni odnosno mesečni plan za izvršenje budžeta ne može da uravnoteži, za privremeno pokriće raspoređenih iznosa mogu da se koriste sredstva stalne rezerve ili druga sredstva predviđena budžetom.
Ako se usled neravnomernog priticanja prihoda u budžetu Republike, odnosno u finansijskom planu organizacije obaveznog socijalnog osiguranja planirani prihodi i rashodi ne uravnoteže, Republika i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja mogu se, do tog iznosa, zadužiti kod Narodne banke Jugoslavije, odnosno na tražištu novca i kod poslovnih banaka, a Republika može izdati i kratkoročne hartije od vrednosti.
Ugovor iz stava 1. ovog člana u ime Republike zaključuje ministar finansija, a u ime organizacije obaveznog socijalnog osiguranja direktor organizacije po prethodno pribavljenoj saglasnosti Vlade.
Raspoloživa sredstva na računu budžeta i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja mogu se tokom godine privremeno koristiti u vidu pozajmica između korisnika javnih prihoda.
Ugovor o pozajmicama iz stava 1. ovog člana zaključuju naredbodavci za izvršenje budžeta i naredbodavci za izvršenje finansijskog plana organizacije obaveznog socijalnog osiguranja.
Sredstva koja su raspoređena tromesečnim odnosno mesečnim planom za izvršenje budžeta stavljaju se na raspolaganje korisnicima, i to:
1. sredstva koja su raspoređena u ukupnim iznosima, uključiv i sredstva koja su raspodeljena iz prihoda ili dela prihoda koji se ustupaju, prenosom na njihove račune;
2. sredstva koja su raspoređena za posebne namene otvaranjem akreditiva ili prenosom na posebne račune.
Sredstva budžeta prenose se korisnicima srazmerno ostvarenim prihodima.
Sredstva za posebne namene, koja su preneta na posebne račune, mogu se koristiti i posle isteka budžetske godine, ako zakonom odnosno odlukom skupštine autonomne pokrajine, opštine i grada nije drukčije određeno.
Svaka isplata na teret sredstava budžeta vrši se na osnovu akta kojim je utvrđena obaveza i visina isplate.
U budžetu se obezbeđuje deo prihoda kao tekuća budžetska rezerva za potrebe i zadatke za koje u budžetu nisu obezbeđena sredstva ili nisu obezbeđena u dovoljnom iznosu.
O korišćenju tekuće budžetske rezerve odlučuje Vlada odnosno nadležni organ autonomne pokrajine, opštine i grada.
Vlada može ovlastiti ministra finansija da do određenog iznosa raspolaže tekućom budžetskom rezervom predviđenom budžetom Republike.
Ministar finansija, odnosno naredbodavac za budžet autonomne pokrajine, grada i opštine donosi rešenje o korišćenju sredstava tekuće budžetske rezerve do iznosa sredstava utvrđenih pravosnažnim sudskim odlukama, kojima su Republika, autonomna pokrajina, grad i opština utvrđeni kao dužnici.
Organ iz stava 2. ovog člana može preneti u tekuću budžetsku rezervu sredstva raspoređena u budžetu za koja utvrdi da neće biti utrošena.
Za izvršenje budžeta odgovorna je Vlada odnosno izvršni organ autonomne pokrajine, opštine i grada.
Naredbodavac za izvršenje budžeta Republike je ministar finansija, a za budžet autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda lice određeno njihovim opštim aktom.
Za zakonito i namensko korišćenje sredstava raspoređenih budžetom, kao i sredstava ostvarenih obavljanjem usluga uz naknadu, odgovoran je funkcioner koji rukovodi organom državne uprave, posebnom organizacijom, odnosno rukovodilac organa uprave autonomne pokrajine, opštine i grada za poslove budžeta.
Za zakonito i namensko korišćenje sredstava raspoređenih sa posebnih računa i podračuna, odnosno budžetskih fondova, odgovoran je funkcioner koji rukovodi organom, odnosno posebnom organizacijom preko koje se vrši finansiranje sa posebnog računa i podračuna, odnosno budžetskog fonda.
Ministarstvo finansija, odnosno nadležni organ autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda za poslove budžeta vodi evidenciju o izvršenju budžeta i dostavlja izveštaje o izvršenju budžeta Vladi, odnosno izvršnom organu autonomne pokrajine, opštine, grada, odnosno grada Beograda.
Korisnici budžetskih sredstava dužni su da, na zahtev organa nadležnog za poslove budžeta, stave na uvid dokumentaciju i dostave podatke na osnovu kojih se vrši finansiranje njihovih rashoda.
Organ nadležan za poslove budžeta može ostvarivati uvid u dokumentaciju i promet na računima preko kojih se vrši finansiranje rashoda budžetskih korisnika.
Privremeno raspoloživa sredstva na računu budžeta mogu se kratkoročno plasirati kod banaka ili drugih finansijskih organizacija, zaključivanjem ugovora o kreditu ili kupovinom kratkoročnih hartija od vrednosti.
Ugovor iz stava 1. ovog člana u ime Republike Srbije zaključuje ministar finansija ili lice koje on ovlasti, a u ime autonomne pokrajine, opštine, odnosno grada izvršni organ autonomne pokrajine, opštine, odnosno grada.
Ugovorom o kreditu iz stava 2. ovog člana ne mogu se utvrditi uslovi plasmana nepovoljniji od uslova na Tržištu novca i kratkoročnih hartija od vrednosti.
(Brisan)
Tokom godine može se menjati i dopunjavati budžet.
Izmene budžeta obavljaju se po postupku koji je propisan za donošenje budžeta.
Budžet se može povećati ili smanjiti ako se prihodi ostvaruju u većim ili manjim iznosima od planiranih ili ako se planirani prihodi moraju uskladiti sa povećanim, odnosno smanjenim obimom rashoda budžeta.
Budžet se može izmeniti i dopuniti i u slučaju ako u okviru ukupnog obima rashoda planirani budžetski rashodi treba za pojedine namene da se rasporede drugačije.
Vlada, odnosno izvršni organ autonomne pokrajine, opštine i grada mogu vršiti izmene raspoređenih iznosa za pojedine namene u budžetu samo na osnovu ovlašćenja predviđenih budžetom.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun budžeta.
Nacrt završnog računa sastavlja Ministarstvo finansija, odnosno organ nadležan za poslove budžeta autonomne pokrajine, opštine, odnosno grada.
Nacrt zakona o završnom računu dostavlja se Vladi Republike Srbije, a nacrti akata o završnom računu budžeta autonomne pokrajine, opštine i grada odgovarajućim izvršnim organima, do kraja februara naredne godine u odnosu na godinu za koju se završni račun budžeta donosi.
Nacrt završnog računa sastavlja se na osnovu:
1. podataka iz evidencije o izvršenju budžeta iz člana 46. ovog zakona;
2. izveštaja o izvršenju godišnjih finansijskih planova iz člana 35a ovog zakona koje dostavljaju budžetski korisnici;
3. izveštaja o korišćenju sredstava sa posebnih računa;
4. izveštaja o korišćenju sredstava budžeta odobrenih na ime kredita.
Izveštaje iz stava 1. tač. 2-4. ovog člana budžetski korisnici su dužni da dostave organu nadležnom za poslove budžeta do 15. februara naredne godine u odnosu na godinu za koju se završni račun budžeta donosi.
Uz nacrt završnog računa budžeta dostavlja se izveštaj o:
1. izvršenju budžeta;
2. prihodima ustupljenim budžetskim korisnicima ili drugim korisnicima po posebnim propisima i izvršenim rashodima po bližim namenama na teret tih prihoda;
3. sopstvenim prihodima koje ostvare javne službe - korisnici sredstava sa posebnih računa, pri čemu se sačinjava izveštaj posebno za svaki posebni račun;
4. odobrenim kreditima iz budžeta i stanju sredstava od otplate kredita.
Prihodima iz stava 1. tač. 2. i 3. ovog člana smatraju se i prihodi ostvareni u stranoj valuti.
Ako korisnici budžetskih sredstava ne izvrše obaveze utvrđene u članu 37. stav 6, članu 46. stav 2. i članu 51. stav 2. ovog zakona, Ministarstvo finansija, odnosno organ nadležan za poslove budžeta, zaustaviće prenos sredstava i o tome odmah obavestiti Vladu, odnosno izvršni organ autonomne pokrajne, opštine, grada, odnosno grada Beograda.
Predlog završnog računa budžeta utvrđuje Vlada Republike Srbije odnosno izvršni organ autonomne pokrajine, opštine i grada.
Predlog završnog računa budžeta nadležni organ iz stava 1. ovog člana dostavlja Narodnoj skupštini, odnosno skupštini autonomne pokrajine, opštine i grada.
Završni račun budžeta sastoji se iz opšteg i posebnog dela i bilansa stanja sredstava.
U opštem delu završnog računa budžeta iskazuje se: ukupan iznos predviđenih i ostvarenih prihoda, ukupan iznos predviđenih i izvršenih rashoda, uključujući i iznos sredstava izdvojenih iz budžeta u stalnu rezervu, kao i stanje sredstava stalne rezerve na kraju godine i raspored ostvarenog viška prihoda, odnosno način pokrića deficita.
Poseban deo završnog računa sadrži predviđeni i izvršeni raspored sredstava na način iskazan u posebnom delu budžeta.
U bilansu stanja sredstava iz stava 1. ovog člana iskazuje se stanje sredstava i to: nepokretnih i pokretnih stvari, kao i prava kojima organi Republike, autonomne pokrajine, opštine i grada raspolažu.
Završni račun budžeta sadrži i pregled neizmirenih obaveza.
Uz završni račun budžeta prilaže se pregled utrošenih sredstava stalne rezerve, pregled utrošenih sredstava sa posebnih računa i budžetskih fondova sa stanjem sredstava na tim računima i budžetskim fondovima i drugih sredstava koja su obezbeđena u budžetu.
Završni račun budžeta objavljuje se na način na koji se objavljuju zakoni, odnosno opšti akti autonomne pokrajine, opštine i grada.
U stalnu rezervu budžeta Republike izdvaja se najmanje 0,5% od ukupnih prihoda budžeta.
U stalnu rezervu budžeta opštine, odnosno grada izdvaja se najmanje 0,5% od ukupnih prihoda budžeta, po odbitku sredstava prenetih iz budžeta Republike.
Obračun i izdvajanje sredstava u stalnu rezervu vrši se mesečno i to do desetog u mesecu za protekli mesec, a konačno po završnom računu.
Obaveza izdvajanja u stalnu rezervu prestaje kad sredstva stalne rezerve budu ostvarena u visini od 5% od proseka ukupnih godišnjih prihoda koji se obezbeđuju u budžetu za poslednje tri godine.
Obaveza izdvajanja sredstava u stalnu rezervu ponovo nastaje kad se stalna rezerva smanji ispod iznosa utvrđenog u stavu 4. ovog člana.
Sredstva stalne rezerve mogu se koristiti:
1. za podmirivanje rashoda nastalih kao posledica vanrednih okolnosti za koje nisu obezbeđena sredstva u budžetu ili na drugi način, a naročito: poplava, suša, požar, zemljotres i druge elementarne nepogode, imigracije, epidemije, stočne zaraze i biljne štetočine;
2. za isplatu dospelih obaveza, ako se te obaveze ne mogu izvršiti iz redovnih sredstava usled neravnomernog priticanja prihoda i ako se time ne povećava budžetska potrošnja;
3. za pokrivanje deficita budžeta ako se planirani prihodi budžeta ne ostvare u iznosu koji je potreban da se pokriju utvrđeni rashodi.
Za podmirenje rashoda iz stava 1. tačka 1. ovog člana sredstva iz stalne rezerve budžeta Republike mogu se davati bespovratno autonomnoj pokrajini, opštini i gradu.
Sredstva stalne rezerve korišćena za potrebe iz stava 1. tačka 2. ovog člana vraćaju se iz narednog priliva sredstava, a najkasnije do kraja godine u kojoj su korišćena.
O korišćenju sredstava stalne rezerve budžeta Republike odlučuje Vlada Republike Srbije, a o korišćenju sredstava stalne rezerve budžeta opštine i grada nadležni organ opštine, odnosno grada.
Sredstva za finansiranje javnih rashoda iz člana 18. tač. 2, 3, 7, 8, 9. i 10. člana 19. tačka 2. i člana 20. tačka 1. podtačke 2) 3) 4) i 5) ovog zakona čije ostvarivanje traje više godina mogu se utvrditi finansijskim programom.
Finansijski program donosi Narodna skupština Republike Srbije, odnosno skupština autonomne pokrajine, opštine i grada, zakonom odnosno odlukom.
Finansijskim programom utvrđuju se: dinamika i rokovi za njihovo izvršenje, ukupna sredstva potrebna za izvršenje programa u celini, visina sredstava koja su potrebna za izvršenje programa u svakoj godini, organ nadležan za izvršenje programa i mere za izvršenje programa.
Godišnji plan rashoda po finansijskom programu donosi organ nadležan za izvršenje programa i dostavlja ga organu uprave nadležnom za poslove budžeta.
Sredstva za izvršenje finansijskog programa u pojedinoj godini obezbeđuju se u budžetu.
Sredstva za izvršavanje finansijskog programa predviđena u budžetu prenose se u toku godine na poseban račun.
Naredbodavac za izvršavanje finansijskog programa je ministar i funkcioner koji rukovodi posebnom organizacijom, odnosno rukovodilac organa autonomne pokrajine, opštine i grada nadležnog za izvršenje finansijskog programa.
Sredstva sa posebnog računa programa koriste se na osnovu dokaza o vrednosti izvršenih radova i akcija obuhvaćenih programom, a avansiranje po posebnom odobrenju Vlade odnosno izvršnog organa autonomne pokrajine, opštine i grada.
Neutrošena sredstva po godišnjem planu finansijskog programa prenose se u godišnji plan za narednu godinu.
Organ nadležan za izvršenje finansijskog programa sastavlja izveštaj o izvršenju godišnjeg plana finansijskog programa u roku predviđenom za sastavljanje završnog računa o izvršenju finansijskih planova organa i dostavlja ga organu uprave nadležnom za poslove budžeta.
Organ iz stava 1. ovog člana dužan je da, kada nastanu poremećaji u izvršavanju programa i po zahtevu Vlade odnosno izvršnog organa, podnosi izveštaje o sprovođenju programa i u kraćim rokovima sa predlogom mera za sprovođenje programa u novonastalim okolnostima.
Završni račun finansijskog programa organ nadležan za izvršenje finansijskog programa dostavlja organu uprave nadležnom za poslove budžeta u roku od 15 dana od dana predaje završnog računa.
Završni račun finansijskog programa zajedno sa izveštajem o izvršenom pregledu završnog računa dostavlja se Vladi odnosno izvršnom organu autonomne pokrajine, opštine i grada, u roku od 30 dana po izvršenom pregledu.
Završni račun finansijskog programa donosi Narodna skupština odnosno skupština autonomne pokrajine, opštine i grada.
VIII POSEBNI RAČUNI I PODRAČUNI
Finansiranje delatnosti odnosno poslova javnih službi - ustanova u skladu sa propisanim uslovima i merilima i pravima građana, odnosno potreba za koje se namenski trajno usmeravaju sredstva iz člana 18. tačka 3. člana 19, tačka 2. i člana 20. tačka 1. podtačka 2) koja zahtevaju poseban način evidentiranja i korišćenja sredstava vrši se preko posebnih računa.
Posebni računi iz stava 1. ovog člana otvaraju se kod nadležnog ministarstva, odnosno organa uprave autonomne pokrajine, opštine i grada.
Ministarstvo, odnosno organ iz stava 2. ovog člana može vršiti finansiranje određenih rashoda preko podračuna obuhvaćenih posebnim računom.
Neutrošena sredstva na kraju godine sa posebnog računa i podračuna iz člana 66. ovog zakona ostaju na posebnom računu odnosno podračunu, osim prenetih, a neutrošenih sredstava za zarade zaposlenih koja se vraćaju u budžet.
Na posebnom računu odnosno podračunu iskazuju se i uplate obaveznih participacija za korišćenje usluga u ustanovama javnih službi.
Nadležno ministarstvo, odnosno nadležni organ iz člana 66. st. 2. i 3. ovog zakona u okviru posebnih računa odnosno podračuna propisuje analitičke evidencije za uplatu ustupljenih prihoda i participacije po pojedinim ustanovama čije usluge koriste krajnji korisnici (učenici, studenti, osiguranici i dr.) i daje saglasnost ustanovi na vrstu i visinu participacije.
Nadležnom organu iz stava 2. ovog člana iz propisanih analitičkih evidencija ustanove dostavljaju izveštaj o ostvarenim prihodima od participacija i prihodima po drugim osnovama, a nadležni organ dostavlja zbirni izveštaj tromesečno organu nadležnom za poslove budžeta.
Finansiranje delatnosti, odnosno poslova javnih preduzeća u skladu sa propisanim uslovima i merilima i podsticanje razvoja, za koje se koriste kreditna sredstva, odnosno vrši plasman sredstava, koji zahteva poseban način evidentiranja i korišćenja sredstava iz člana 18. tač. 7, 8, 9. i 10, člana 20. tačka 1. podtačke 3), 4) i 5), vrši se preko budžetskih fondova (u daljem tekstu: fond).
Posebnim zakonom bliže se uređuju organi upravljanja fondom, ciljevi i zadaci fonda, poslovanje fonda, izvori sredstava i način njihovog korišćenja, uslovi i način zaduživanja fonda i davanje kredita iz fonda.
Prihodi i rashodi fonda iskazuju se u finansijskom planu, periodičnom obračunu i završnom računu fonda.
Prihodi fonda iskazuju se po izvorima iz kojih potiču i po visini, a rashodi po vrsti i visini.
Na finansijsko poslovanje fonda shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o izradi, donošenju i izvršavanju prihoda i rashoda budžeta, završnom računu budžeta i o korišćenju i raspolaganju budžetskih sredstava.
Republika se može zaduživati izdavanjem obveznica ili na drugi način.
Zakonom o zaduženju Republika utvrđuje način obezbeđivanja sredstava iz kojih će se izvršiti povraćaj duga.
U slučaju neravnomernog priticanja prihoda u toku godine Republika može koristiti kratkoročnu pozajmicu, odnosno izdavati državne zapise.
O kratkoročnom zaduživanju i emisiji državnog zapisa iz stava 3. ovog člana odlučuje Vlada.
Zajam sa javnim upisom Republika može raspisati radi finansiranja programa od interesa za Republiku.
Sredstva zajma mogu se koristiti samo za namene za koje je zajam raspisan.
Zakonom kojim se raspisuje zajam sa javnim upisom uređuje se naročito:
1. namene za koje se zajam raspisuje,
2. ukupan iznos zajma,
3. upisnici zajma,
4. visina stope po kojoj se plaćaju kamate na upisani zajam i način obračunavanja i plaćanja kamate,
5. rokovi i način otplaćivanja zajma.
Sredstva za dospelu otplatu zajma obezbeđuju se u budžetu Republike.
Upisnici zajma sa javnim upisom mogu biti sva pravna i fizička lica.
Republika može davati bankama garancije po kreditima.
Garancije po kreditima Republika može davati ako se u izvršavanju obaveza po garancijama ne dovodi u pitanje finansiranje javnih rashoda.
O davanju garancija iz stava 1. odlučuje Vlada.
Ugovore o zaduženju Republike, obveznice koje izdaje Republika, isprave o davanju garancija Republike,ugovore o kratkoročnim pozajmicama kao i druge akte po kojima Republika preuzima finansiranje obaveza, potpisuje ministar finansija.
XI ORGANIZACIJA SOCIJALNOG OSIGURANJA
Organizacija obaveznog socijalnog osiguranja ima finansijski plan u kojem se iskazuju svi njeni prihodi i rashodi.
Prihodi i rashodi za obavezno socijalno osiguranje u finansijskom planu iskazuju se odvojeno od prihoda i rashoda za dobrovoljno socijalno osiguranje.
Finansijski plan i završni račun organizacije socijalnog osiguranja donosi skupština organizacije za socijalno osiguranje.
Prihodi i rashodi u finansijskom planu organizacije socijalnog osiguranja moraju biti uravnoteženi.
Na finansijski plan i završni račun organizacija obaveznog socijalnog osiguranja saglasnost daje Narodna skupština Republike Srbije.
Finansijski plan i završni račun organizacije socijalnog osiguranja objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Organizacije socijalnog osiguranja mogu se zaduživati radi obezbeđivanja sredstava za obavezno socijalno osiguranje po pribavljenoj saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Izveštaj o poslovanju i završni račun kao i finansijski plan, organizacija obaveznog socijalnog osiguranja dostavlja Vladi.
Na finansijsko poslovanje organizacija socijalnog osiguranja shodno se primenjuju odredbe ovog zakona o finansiranju iz budžeta.
XII KONTROLA NAPLATE JAVNIH PRIHODA I UPOTREBE SREDSTAVA ZA FINANSIRANJE JAVNIH RASHODA
Poslovi kontrole, utvrđivanja i naplate javnih prihoda uređuju se posebnim zakonom.
Poslovi kontrole upotrebe sredstava za finansiranje javnih rashoda obavljaju se u okviru Ministarstva finansija, (u daljem tekstu: budžetska inspekcija).
Poslove budžetske inspekcije vrši budžetski inspektor.
Budžetski inspektor vrši nadzor nad finansijskim i materijalnim poslovanjem budžetskih korisnika u pogledu zakonitog i namenskog korišćenja sredstava raspoređenih budžetom, finansijskim planom i programom, odnosno budžetskim fondom i posebnim računom i preduzima mere i radnje za koje je ovlašćen (u daljem tekstu: kontrola).
Na zahtev budžetskog inspektora, a radi sprovođenja kontrole, svi korisnici budžetskih sredstava dužni su da dostave, odnosno stave na uvid dokumentaciju o finansijskom i materijalnom poslovanju.
Kad se u postupku kontrole utvrde nepravilnosti u korišćenju sredstava, budžetski inspektor donosi rešenje kojim se nalaže korisniku sredstava da vrati u budžet nenamenski utrošena sredstva, odnosno nezakonito isplaćena sredstva i da preduzme druge mere za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti, odnosno nepravilnosti u izvršavanju ovog zakona.
Rešenje iz stava 1. ovog člana je konačno u upravnom postupku.
Novčanom kaznom od 10.000 dinara kazniće se naredbodavac za izvršenje budžeta za prekršaj iz člana 85. ovog zakona.
(Prestao da važi)
Uz predlog završnog računa budžeta Republike podnosi se izveštaj o izvršenoj kontroli u toku godine.
(Prestao da važi)
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ministar finansija donosi bliže propise:
1. o načinu vođenja evidencije o naplati prihoda i njihovoj uplati u korist budžeta, finansijskih planova organizacije socijalnog osiguranja, budžetskih fondova i posebnih računa,
2. o načinu iskazivanja prihoda i njihovom rasporedu u budžetu i o načinu sastavljanja završnog računa budžeta,
3. o načinu iskazivanja prihoda i njihovom rasporedu u finansijskom planu organizacije socijalnog osiguranja,
4. o načinu iskazivanja prihoda i njihovom rasporedu na posebnom računu i budžetskom fondu, o načinu iskazivanja sredstava koja se koriste sa posebnog računa budžetskog fonda i o stanju sredstava na posebnom računu i budžetskom fondu kao i o sastavljanju njihovih završnih računa,
5. o načinu sastavljanja završnog računa sredstava stalnih rezervi,
6. o načinu vođenja evidencije o izvršavanju budžeta, finansijskih planova organizacija socijalnog osiguranja, budžetskih fondova i posebnih računa.
Ako se obaveze po osnovu javnih prihoda koji pripadaju budžetu Republike ne mogu izvršavati na način predviđen ovim zakonom, u slučaju neuravnoteženih prihoda i rashoda, izvršavanje rashoda budžeta može se vršiti kompenzacijom na teret prihoda koji pripadaju budžetu, uz odobrenje organa nadležnog za poslove budžeta.
U kompenzacijama iz stava 1. ovog člana mogu učestvovati samo poreski obveznici koji imaju potraživanja od korisnika budžetskih sredstava.
(Brisan)
Danom početka primene ovog zakona prestaje da važi Zakon o finansiranju opštih društvenih potreba ("Službeni glasnik SRS", br. 54/77, 11/78, 50/78, 18/83, 32/90 i 19/91), Zakon o finansiranju opštih društvenih potreba ("Službeni list SAP Vojvodine", br. 20/77, 39/78, 1/87, 36/87, 29/88, 2/89, 8/89, 33/89, 37/89, 24/90 i 37/90) i Zakon o finansiranju opštih društvenih potreba ("Službeni list SAP Kosova", br. 49/78, 5/86, 15/86 i 41/87), odredbe člana 9. stav 1. i čl. 10. i 12. Zakona o fondu za podsticanje razvoja SAP Kosovo u cilju zaustavljanja iseljavanja i povratka Srba i Crnogoraca na Kosovo ("Službeni glasnik SRS", br. 35/90, 46/90 i posebno glasilo RS broj 10/90), odredba člana 36. stav 2. Zakona o geološkim istraživanjima ("Službeni glasnik SRS", broj 45/89 i "Službeni glasnik RS", broj 21/90), Zakon o porezu na izdatke za reprezentaciju ("Službeni glasnik SRS", broj 14/86), Zakon o pokrajinskom porezu na davanja za reprezentaciju ("Službeni list SAP Kosovo", broj 42/79), Zakon o obezbeđenju dela sredstava za socijalnu zaštitu ("Službeni glasnik RS", broj 59/91), odredba člana 2. stav 1. tačka 2. Zakona o obrazovanju i korišćenju sredstava solidarnosti za otklanjanje posledica elementarnih nepogoda ("Službeni glasnik SRS", br. 13/74, 1/77, 13/77, 32/78, 50/78, 52/79, 14/80, 22/80, 42/80, 38/81, 51/82, 10/84, 17/84, 19/85, 4/86 i 29/88), Zakon o sredstvima solidarnosti za preventivne mere za otklanjanje posledica elementarnih nepogoda ("Službeni list SAP Vojvodine", br. 37/78, 15/80, 17/81, 17/84, 2/87 i 33/89), Zakon o obrazovanju i korišćenju sredstava solidarnosti za otklanjanje posledica elementarnih nepogoda ("Službeni list SAP Kosova", broj 4/80), Zakon o finansiranju zadataka i poslova koji se vrše za celu teritoriju Republike ("Službeni glasnik SRS", broj 57/80), odluke i drugi akti kojima se na osnovu zakona uvode komunalni doprinosi.
Danom početka primene ovog zakona prestaju da važe poreski podsticaji utvrđeni drugim propisima ako posebnim zakonima nije drugačije određeno.
Izuzetno, postupak utvrđivanja i naplate prihoda utvrđenih za 1991. godinu po propisima iz stava 1. ovog člana okončaće se po odredbama tih propisa.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 1992. godine.
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 18/93)
Član 19
Do uređivanja pitanja redosleda naplate drugim propisima u slučaju kada je pravno lice insolventno, naplata dospelih obaveza po osnovu javnih prihoda vrši se prioritetno, odnosno pre svih drugih obaveza pravnog lica koje se evidentiraju za naplatu kod Službe za platni promet.
Član 20
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe:
1. Zakon o poreskim olakšicama po osnovu ulaganja u objekte izgrađene za potrebe održavanja IX konferencije nesvrstanih zemalja ("Službeni glasnik SRS", broj 27/89);
2. Zakon o prenosu novčanih sredstava društveno-političkih zajednica u depozit kod poslovnih banaka ("Službeni glasnik SRS", broj 59/88 i "Službeni glasnik RS", broj 32/91).
Član 23
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 37/93)
Član 4
Viškovi prihoda nad rashodima Narodne banke Srbije, Narodne banke Vojvodine i Narodne banke Kosova i Metohije u toku 1993. godine mogu se privremeno koristiti za namene koje utvrdi Vlada Republike Srbije.
Deo sredstava iz stava 1. ovog člana do visine od 10% viškova prihoda narodne banke autonomne pokrajine, Vlada Republike Srbije može usmeriti budžetu autonomne pokrajine.
Član 5
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 45/94)
Član 11
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 42/98)
Član 30
Sredstva od javnog prihoda koja se po posebnom propisu sa uplatnog računa prenose na poseban račun Republike, opštine, grada, odnosno grada Beograda, državnog organa, organa lokalne samouprave, javnog preduzeća, organizacije javne službe, drugog preduzeća i organizacije ili se neposredno uplaćuju na račune tih organa i organizacija, od 1. januara 2001. godine, usmeravaju se, pre njihovog korišćenja, na račun odgovarajućeg budžeta, odnosno na račun organizacije obaveznog socijalnog osiguranja.
Organu, odnosno organizaciji koji ne postupi po stavu 1. ovog člana Ministarstvo finasija, odnosno organ nadležan za poslove budžeta opštine, grada, odnosno grada Beograda zabraniće raspolaganje sredstvima sa njihovih računa i o tome obavestiti Vladu, odnosno izvršni organ opštine, grada, grada Beograda, odnosno upravni odbor organizacije obaveznog socijalnog osiguranja.
Član 31
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Zakona o izmenama i dopunama
Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 22/2001)
Član 18
Na akt kojim se propisuje plaćanje naknade za uslugu koju vrši državni organ koji se finansira iz budžeta Republike, saglasnost daje ministarstvo nadležno za poslove finansija.
Član 19
Do stupanja na snagu Zakona o porezu na fond zarada plaća se naknada za korišćenje komunalnih dobara od opšteg interesa i izdvajaju se sredstva za solidarnu stambenu izgradnju, u skladu sa zakonom.
Član 20
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. aprila 2001. godine.
* Čl. 86. i 88. Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima
("Sl. glasnik RS", br. 76/91) prestali su da važe danom stupanja na
snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike Srbije za 1992.
godinu ("Sl. glasnik RS", br. 41/92), odnosno 30. juna 1992. godine.
** Odredbe čl. 18-91. Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima ("Sl.
glasnik RS", br. 76/91, 41/92 - dr. zakon, 18/93, 22/93 - ispr., 37/93,
67/93, 45/94, 42/98, 54/99 i 22/2001), koji se odnose na lokalne vlasti, primenjuju
se do isteka roka iz člana 78. stav 4. Zakona o budžetskom sistemu ("Sl.
glasnik RS", br. 9/2002), odnosno važe do 31. decembra 2003. godine.