PRAVILNIK
O BLIŽIM USLOVIMA ZA OSNIVANJE I NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA SOCIJALNE ZAŠTITE ZA SMEŠTAJ DECE I OMLADINE BEZ RODITELJSKOG STARANJA I DECE I OMLADINE SA POREMEĆAJIMA U PONAŠANJU

("Sl. glasnik RS", br. 88/93)

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje, kao i normativi i standardi za obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite:

1. za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja, i to:

1) domu za decu i omladinu;

2) centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine;

3) centru za porodični smeštaj;

4) prihvatilištu za decu i omladinu;

5) domskom odeljenju za decu i omladinu pri centru za socijalni rad;

2. za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, i to:

1) zavodu za vaspitanje dece i omladine;

2) prihvatnoj stanici;

3) prihvatilištu.

II USLOVI U POGLEDU PROSTORA, OPREME I POTREBNIH STRUČNIH I DRUGIH RADNIKA ZA POČETAK RADA I OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA

1. Uslovi u pogledu prostora

Član 2

Ustanova za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i ustanova za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju (u daljem tekstu: ustanova) treba da ispunjava sledeće građevinsko-tehničke uslove:

1) da se osniva u naseljenom mestu gde su razvijene saobraćajne i druge veze i komunikacije;

2) da je građena od materijala koji obezbeđuje zvučnu i termo izolaciju;

3) da je priključena na električnu i telefonsku mrežu;

4) da je priključena na javnu vodovodnu mrežu, ako ona ne postoji, da je obezbeđeno snabdevanje higijenski ispravnom tekućom toplom i hladnom vodom putem hidrofora;

5) da je priključena na javnu kanalizacionu mrežu ili propisno izgrađenu septičku jamu;

6) da je obezbeđeno grejanje i mehaničko provetravanje ukoliko je prirodno provetravanje nedovoljno;

7) da je obezbeđen nesmetan prilaz prevoznim sredstvom;

8) da su podovi u svim sobama ustanove od materijala koji nije klizav, ne upija vlagu i lako se održava; podovi u spavaonicama treba da budu od toplog materijala;

9) da su vrata na sobama u ustanovi bez pragova širine najmanje 1 m sa zaštitom ukoliko su ostakljena;

10) da je širina hodnika u ustanovi za smeštaj korisnika najmanje 1,8 m;

11) da ima slobodnu površinu oko objekta u površini od 20 m2 po korisniku, od čega 5 m2 zelene površine po korisniku, koja može biti manja i to po 3 m2 po korisniku ukoliko postoji, u blizini, mogućnost korišćenja javnih zelenih površina;

12) da ima uređenu dvorišnu površinu (mali fudbal, košarka, rukomet, odbojka) čija površina omogućava korišćenje svim korisnicima.

Član 3

Ustanova treba da ima po jednu sobu za: dnevni boravak, kuhinju, trpezariju, garderobu, ambulantu sa izolacionim delom, pranje i održavanje rublja, magacin, obavljanje administrativno-finansijskih i drugih poslova, posebne sobe za spavaonice, sanitarno-higijenski čvor sa posebnim delovima - muški i ženski i posebnu sobu za stručne radnike i medicinsko osoblje.

Ustanova treba da ima i salu za fizičko vaspitanje.

Zavod za vaspitanje dece i omladine, pored soba iz st. 1 i 2 ovog člana treba da ima i po jednu sobu za radno vaspitanje korisnika, za realizaciju programa slobodnih aktivnosti i grupni rad.

U zavodu se sobe za spavanje, dnevni boravak i sanitarno-higijenski čvor nalaze u okviru stambene jedinice u kojoj boravi jedna vaspitna grupa, odnosno prijemna grupa.

Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine pored soba iz stava 1 ovog člana treba da ima i sobu za rad na stimulaciji psihofizičkog razvoja dece i posebnu sobu za novoprimljenu decu do sedam godina i najmanje dve jednokrevetne sobe sa sanitarno-higijenskim čvorom za zbrinjavanje samohranih trudnica i majki sa bebama.

Prihvatilište za decu i omladinu sa poremećajima u ponašanju, pored soba iz stava 1 ovog člana, treba da ima i sobu za vaspitno-obrazovni rad i sobu za individualni i grupni rad i radno angažovanje.

2. Uslovi u pogledu opreme

Član 4

Oprema soba ustanove treba da odgovara nameni i da se može lako održavati.

Uslovi koje ustanova treba da ispunjava u pogledu opreme zavisno od vrste usluga, jesu:

1) spavaonica treba da ima ležajeve, noćne ormariće i svetiljke, prema broju korisnika, kao i sto sa stolicama, ormar za odeću sa odvojenim delovima za korisnike, policu i zavesu;

2) u stacionarnom delu ustanove za decu do tri godine, spavaonica treba da ima pult za pranje i presvlačenje dece;

3) prostorija za dnevni boravak treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica, policu za knjige, pribor za društvene igre, televizor i radio aparat;

4) ustanova za smeštaj dece i omladine uključujući i centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine treba da ima didaktička sredstva i opremu za fizičko vaspitanje koja odgovaraju uzrastu i sposobnostima korisnika;

5) prostorija za stručne radnike ustanove treba da ima radni sto, stolice, ormar i telefon.

3. Uslovi u pogledu stručnih i drugih radnika

Član 5

Broj i struktura stručnih i drugih radnika u ustanovama određuje se na osnovu:

1) smeštajnih kapaciteta, odnosno broja korisnika smeštenih u ustanovu;

2) strukture korisnika po osnovu uzrasta, stepena i vrste ispoljenih teškoća u razvoju;

3) posebnih funkcija pojedinih ustanova ili delova ustanova;

4) građevinsko-tehničkih osobina i lokacije objekta u kojem su smešteni korisnici (postojanje više građevinskih objekata jedne ustanove koji su prostorno dislocirani, ili se nalaze u različitim naseljenim mestima).

Član 6

Ustanove obezbeđuju stručne i druge radnike za obavljanje sledećih poslova:

1) organizovanje i realizovanje usluga socijalnog rada sa korisnicima;

2) organizovanje vaspitnog rada sa korisnicima;

3) organizovanje opšte nege, ishrane i higijene korisnika i higijene prostora;

4) organizovanje finansijsko-računovodstvenih poslova;

5) organizovanje opštih i zajedničkih poslova.

Član 7

Za početak rada i obavljanje delatnosti ustanova, osim prihvatilišta i prihvatne stanice, treba da ima zaposlene najmanje sledeće stručne i druge radnike:

1) direktora,

2) socijalnog radnika ili pedagoga ili psihologa ili pravnika,

3) vaspitača,

4) medicinsku sestru - vaspitača,

5) finansijsko-računovodstvenog radnika,

6) administrativnog radnika,

7) kuvara,

8) spremačicu,

9) pralju - krojačicu,

10) vozača - domara - ložača.

Zavod za vaspitanje dece i omladine, pored radnika iz stava 1 ovog člana treba da ima zaposlene i defektologa i specijalnog pedagoga.

Prihvatilište kao samostalna ustanova, pored radnika iz stava 1 tač. 1), 3), 4), 5), 6), 8), 9) i 10), treba da ima i socijalnog radnika i psihologa kada obezbeđuje prihvat dece i omladine bez roditeljskog staranja odnosno socijalnog radnika, psihologa i specijalnog pedagoga za resocijalizaciju kada obezbeđuje prihvat dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, kao i kuvara, kada se hrana priprema u prihvatilištu, odnosno servirku kada se hrana donosi u prihvatilište.

Prihvatna stanica kao samostalna ustanova, pored radnika iz stava 1 tač. 1), 3), 4), 8) i 10), treba da ima i kuvara, kada se hrana priprema u prihvatnoj stanici, odnosno servirku kada se hrana donosi u prihvatnu stanicu i spremačicu - pralju.

III NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI

1. Normativi i standardi prostora i opreme

Član 8

Prostor i oprema u ustanovi treba da budu prilagođeni specifičnim potrebama dece zavisno od njihovog uzrasta.

a) Oprema u ustanovi

(prilagođeno potrebama jedne vaspitne grupe)


Vaspitna grupa

Jedinica mere

Potrebne količine

Trajnost u mesecima


1

2

3

4

5


Spavaća soba

 

1.

ležaj

kom.

12

 

120

 

2.

jogi dušek

kom.

12

 

96

 

3.

radni sto

kom.

12

 

120

 

4.

radna stolica

kom.

12

 

120

 

5.

plakar

kom.

4

 

120

 

6.

polica za knjige

kom.

12

 

120

 

7.

zidna lampa

kom.

12

 

120

 

8.

niski stočić

kom.

4

 

120

 

9.

fotelja

kom.

8

 

120

 

10.

luster

kom.

4

 

120

 

11.

tepih

kom.

4

 

60

 

12.

zavesa

kom.

4

 

60

 

13.

garnišna

kom.

4

 

120

 

Kupatilo

1.

bojler ili (priključak za toplu vodu preko centralnog grejanja)

kom.

2

 

120

 

2.

kada

kom.

2

 

120

 

3.

umivaonik

kom.

2

 

120

 

4.

mašina za pranje rublja

kom.

1

 

120

 

5.

ogledalo - zidno

kom.

2

 

120

 

6.

vešalica (male zidne) za peškire

kom.

12

 

120

 

7.

korpa za prikupljanje prljavog rublja

kom.

2

 

60

 

Garderoba

1.

garderobni orman - za spoljnu odeću

1 (12 delova)

 

120

 

 

VC šolja sa poklopcem

kom.

2

 

120

 

Kuhinja s prostorom za ručavanje

1.

sto

kom.

2

 

120

 

2.

stolica

kom.

16

 

96

 

3.

radna površina

kom.

1

 

120

 

4.

viseći kuhinjski element

kom.

1

 

120

 

5.

sudopera

kom.

1

 

120

 

6.

šporet

kom.

1

 

120

 

7.

hladnjak - frižider

kom.

1

 

120

 

8.

orman za hranu

kom.

1

 

120

 

9.

bojler (ili priključci na toplu vodu iz centralnog grejanja)

kom.

1

 

120

 

10.

luster

kom.

1

 

120

 

11.

tanjir plitki

kom.

18

 

60

 

12.

tanjir dubok

kom.

18

 

60

 

13.

tanjir desertni

kom.

18

 

60

 

14.

činija

kom.

4

 

60

 

15.

činijica za kompot

kom.

18

 

60

 

16.

šolja za belu kafu

kom.

18

 

60

 

17.

čaša

kom.

18

 

60

 

18.

kašika

kom.

18

 

60

 

19.

viljuška

kom.

18

 

60

 

20.

nož

kom.

18

 

60

 

21.

kašičica desertna

kom.

18

 

60

 

22.

nož za hleb

kom.

1

 

60

 

23.

kuhinjski nož

kom.

1

 

60

 

24.

kašika za sipanje

kom.

2

 

60

 

25.

varjača

kom.

2

 

60

 

26.

žica za mućenje ili mikser

kom.

1

 

60

 

27.

menzura vaga

kom.

1

 

60

 

28.

mašina za orahe

kom.

1

 

60

 

29.

daska za sečenje

kom.

1

 

60

 

30.

rende - trenica

kom.

1

 

60

 

31.

cediljka za čaj

kom.

1

 

60

 

32.

otvarač za konzerve

kom.

1

 

60

 

33.

poslužavnik

kom.

2

 

60

 

34.

šerpa

kom.

3

 

60

 

35.

lonac

kom.

2

 

60

 

36.

tiganj

kom.

2

 

60

 

37.

tepsija (pleh za kolače)

kom.

1

 

60

 

38.

sud za mešenje

kom.

2

 

60

 

39.

posuda za šećer, brašno i slično

kom.

6

 

60

 

40.

kutija za pribor za jelo

kom.

3

 

60

 

41.

kutija za hleb

kom.

2

 

60

 

42.

krpa za pranje posuđa

kom.

12

 

12

 

43.

stalak za ceđenje posuđa

kom.

3

 

60

 

44.

žica za pranje posuđa

kom.

6

 

12

 

Ostala oprema - sitni pribor

1.

stolnjak

kom.

4

 

96

 

2.

sijalica

kom.

150

 

12

 

3.

usisivač

kom.

1

 

72

 

4.

fen

kom.

1

 

48

 

5.

pegla

kom.

1

 

60

 

6.

otirač za cipele

kom.

1

 

36

 

7.

kanta za đubre

kom.

1

 

60

 

8.

aparat za gašenje požara

kom.

1

 

120

 

9.

telefon (priključak)

kom.

1

 

120

 

10.

pribor za šivenje

kom.

2

 

12

 

11.

velike makaze

kom.

1

 

60

 

12.

igle za pletenje

komplet

2

 

60

 

Sala

1.

sto (za 6-8 stolica)

kom.

2

 

120

 

2.

stolica

kom.

16

 

120

 

3.

regal sa bibliotekom

kom.

2

 

120

 

4.

mali stočić

kom.

1

 

120

 

5.

fotelja

kom.

3

 

96

 

6.

tepih ili itison

kom.

1

 

60

 

7.

luster

kom.

1

 

120

 

8.

zavesa

kom.

1

 

60

 

9.

otirač za cipele

kom.

1

 

24

 

10.

korpa za otpatke

kom.

1

 

48

 

11.

garnišna

kom.

1

 

120

 

12.

TV aparat

kom.

1

 

120

 

13.

radio aparat

kom.

1

 

120

 

b) Oprema zajedničkih prostorija u ustanovi

Kancelarija

 

1.

pisaći sto

kom.

3

 

120

 

2.

stolica za pisaći sto

kom.

3

 

120

 

3.

regal

kom.

2

 

120

 

4.

mali stočić

kom.

2

 

120

 

5.

fotelja

kom.

5

 

120

 

6.

stona lampa

kom.

2

 

120

 

7.

luster

kom.

3

 

120

 

8.

pisaća mašina

kom.

2

 

120

 

9.

računska mašina

kom.

2

 

120

 

10.

telefon sa kućnom centralom

kom.

1

 

120

 

11.

telefon - priključak

kom.

1

 

120

 

12.

tepih

kom.

2

 

96

 

13.

otirač za cipele

kom.

2

 

36

 

14.

stočić za telefon

kom.

2

 

120

 

15.

kasa - blagajna za novčana dokumenta

kom.

1

 

600

 

16.

korpa za otpatke

kom.

2

 

48

 

17.

zavesa

kom.

2

 

60

 

Perionica

1.

mašina za pranje rublja sa centrif.

kom.

2

 

120

 

2.

mašina za sušenje veša

kom.

2

 

120

 

3.

korpa za prikupljanje čistog veša

kom.

1

 

60

 

4.

otirač za cipele

kom.

1

 

36

 

5.

konopac i štipaljke

kom.

60

 

120

 

Prostorije za peglanje i sušenje

1.

sto za peglanje

kom.

1

 

120

 

2.

pegla

kom.

1

 

48

 

3.

polica - pultovi za odlaganje i sortiranje čistog veša

kom.

1

 

120

 

4.

mašina za šivenje

kom.

1

 

120

 

5.

stolica za mašinu

kom.

1

 

120

 

6.

ogledalo veliko - zidno

kom.

1

 

72

 

7.

mašina za peglanje

kom.

1

 

120

 

8.

radni sto za šivenje

kom.

1

 

120

 

9.

pribor za šivenje sa makazama

kom.

1

 

120

 

Ekonomat

1.

police

kom.

6

 

120

 

2.

korpe (razne)

kom.

6

 

60

 

3.

pult za izdavanje robe i materijala

kom.

1

 

120

 

4.

vaga (10 i 100 kg)

kom.

1

 

120

 

Centralna kuhinja (prostorije za obradu namirnica i prostorije za pripremu obroka

 

 

 

 

 

1.

štednjak

kom.

1

 

120

 

2.

hladnjak

kom.

1

 

120

 

3.

orman za posuđe

kom.

1

 

120

 

4.

sto za pripremanje hrane

kom.

1

 

96

 

5.

stolice za osoblje

kom.

3

 

96

 

6.

sudopera

kom.

1

 

120

 

7.

korito za pranje povrća ugrađ.

kom.

1

 

120

 

8.

rešetka za sušenje opranog posuđa

kom.

1

 

72

 

9.

bojler

kom.

1

 

120

 

10.

aparat za usisavanje mirisa

kom.

1

 

120

 

11.

mikser (kombinovani za više operacija)

kom.

1

 

72

 

12.

vaga - kuhinjska

kom.

1

 

120

 

13.

lonac - običan

kom.

2

 

60

 

14.

lonac - ekspres

kom.

1

 

60

 

15.

šerpa

kom.

2

 

60

 

16.

pleh za kolače

kom.

2

 

60

 

17.

tiganj

kom.

2

 

60

 

18.

posuda za mešenje

kom.

1

 

60

 

19.

posuda za otpremanje hrane u porodice - stanove

kom.

6

 

60

 

20.

kolica za otpremanje hrane u porodice - stanove

kom.

2

 

96

 

21.

posuda za obradu povrća i ostalih namirnica

kom.

2

 

60

 

22.

posuda za brašno

kom.

1

 

60

 

23.

aparat za sečenje hleba

kom.

1

 

60

 

24.

daska za sečenje

kom.

1

 

60

 

25.

otvarač za konzerve

kom.

2

 

60

 

26.

nož za pripremanje hrane

kom.

3

 

60

 

27.

kašike za sipanje

kom.

2

 

60

 

28.

varjača

kom.

2

 

12

 

29.

žica za pranje posuđa

kom.

20

 

12

 

30.

krpa - sunđer za pranje posuđa

kom.

20

 

12

 

31.

kanta za krute otpatke

kom.

1

 

60

 

32.

kanta za tečne otpatke

kom.

1

 

60

 

33.

posuda za ceđenje rezanaca i slično

kom.

1

 

60

 

34.

tučak za meso

kom.

1

 

60

 

35.

satara

kom.

1

 

60

 

Prostorija za privremenu izolaciju obolelog deteta

 

 

 

 

 

1.

ležaj

kom.

1

 

120

 

2.

stolica

kom.

1

 

120

 

3.

priručna apoteka

kom.

1

 

12

 

Sanitarni čvor za osoblje

 

 

 

 

 

1.

VC sa umivaonikom VC šolja

kom.

1

 

120

 

 

- umivaonik

kom.

1

 

120

 

1.

Garderobni prostor

polovina garderobnog prostora

120

 

 

- garderobni orman sa kasetom

 

 

 

 

 

Radionica doma (s radnim prostorom za decu)

1.

polica za smeštaj alata

kom.

6

 

120

 

2.

polica za opravke

kom.

6

 

120

 

3.

stega

kom.

2

 

120

 

4.

stolarski alat

komplet

1

 

120

 

5.

bravarski alat

komplet

1

 

120

 

6.

elektroalat

komplet

1

 

120

 

7.

korpa za otpatke

kom.

1

 

60

 

Ostali predmeti u zajedničkoj upotrebi za celu ustanovu

1.

aparat za gašenje požara

kom.

2

 

120

 

2.

crevo za vodu

kom.

1

 

-

 

3.

usisivač

kom.

2

 

72

 

4.

grabulje

kom.

2

 

-

 

5.

lopate

kom.

2

 

-

 

6.

ašov

kom.

2

 

-

 

7.

makaze vrtne

kom.

2

 

-

 

8.

sijalica

kom.

30

 

12

 


v) Ostala oprema


Vrsta posuđa i pribora

Količina (kom) posuđa i pribora po godinama starosti


do - 1 god.

1 - 3 god.


 1. lončić za čaj 1/2 lit.

1

1

 2. lončić za mleko 1 lit.

1

-

 3. šerpa od 1/2 lit.

1

-

 4. šerpa od 1 lit.

1

-

 5. tanjir termo plastika

2

1

 6. cediljka

1

-

 7. flašica za bebe

6

-

 8. cucla

2

-

 9. kašičica

1

-

10. Pribor za jelo dečji

-

1

11. pasirka

1

-

12. čaša

-

1

13. šoljica 0,25 lit.

1

1

14. daščica za sečenje mesa

1

-

15. činija mala

2

2

16. mikser

1

-

17. nožić

1

1

18. varjača

1

1

19. rende

1

1


g) Oprema u centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine - za decu do 3. godine života


Struktura potreba

Količina predmeta po godinama starosti


 

do - 1 god.

1 - 3 god.


 1. ležaj 120 x 60 cm

1

1

 2. komoda za rublje (100 x 45)

1

1

 3. kadica za kupanje

1

1

 4. korpa za prljavo rublje

1

1

 5. dečja kolica

1

1

 6. dubak (visoka stolica)

1

1

 7. uložak "Jogi" 120 x 60 cm

1

1

 8. jastuk (dečiji)

1

1

 9. gumirano platno 50 x 5 cm

1

1

10. posteljina garnitura (dečja)

3

3

11. ćebe (dečje)

1

1

12. garnišle za prozor

1

1

13. zavesa

1

1

14. luster

1

1

15. priručna apoteka

1

1


Za osoblje, za koje je prema sanitarnim propisima (medicinska sestra - vaspitač, radnik u kuhinji, spremačica, majstor) obavezna uniforma, treba obezbediti:

1. radni mantil 2 na 24 meseca,

2. radna kecelja za kuh. radnike 2 na 24 meseca,

3. zaštitna obuća - borosana 2 na 12 meseci,

4. majica za kuvare 4 na 48 meseci,

5. radno odelo za majstora 2 na 48 meseci.

d) Oprema u porodičnom smeštaju

Oprema u porodičnom smeštaju treba da odgovara prosečnoj opremljenosti stana porodice prema broju članova porodice. U jednoj stambenoj prostoriji može da bude smešteno najviše troje dece.

đ) Oprema za higijenu i zdravlje


Red. br.

Artikal

Mesto potrošnje - upotrebe

   
   

Jed. mere

Vasp. grupa

Cela ustanova

Trajnost u mesecima


1

2

3

4

5

6


1.

priručna apoteka

kom.

2

 

1

 

12

 

2.

aparat za brijanje

kom.

1

 

-

 

36

 

3.

žilet

kom.

20

 

-

 

12

 

4.

pribor za nokte

kom.

3

 

-

 

36

 

5.

četkica za cipele

kom.

6

 

-

 

12

 

6.

četka za odelo

kom.

6

 

-

 

12

 

7.

portviš

kom.

1

 

2

 

12

 

8.

metla

kom.

1

 

12

 

12

 

9.

metlica

kom.

3

 

2

 

12

 

10.

četka za pranje poda

kom.

2

 

12

 

12

 

11.

četka za VC

kom.

3

 

12

 

12

 

12.

kanta - kofa

kom.

2

 

6

 

24

 

13.

lavor

kom.

4

 

-

 

24

 

14.

korpa za veš

kom.

1

 

-

 

12

 


e) Oprema za kulturu i razonodu u ustanovi


Predmet i usluge u zajedničkoj upotrebi


Vrsta razonode

Jed. mere

Uzrast


4-10 god.

11-18 god.

Trajnost u mesec.


1. Radio-aparat

kom.

-

1

120

2. Gramofon - kasetofon

kom.

1

1

120

3. Gramofonska ploča - trake

kom.

10

10

24

4. Videorikorder

kom.

-

1

120

5. Videotrake

kom.

-

4

12

6. Televizor

kom.

1

1

90

7. Dijaprojektor

kom.

-

1

96

8. Dijafilmovi

kom.

-

4

12

9. Foto-aparat

kom.

-

2

60

10. Pisaća mašina

kom.

-

3

120

11. Pribor za tehničko crtanje

kom.

1

-

36

12. Dnevni list

kom.

1

2

-

13. Dečja štampa

kom.

2

2

-

14. Biblioteka (s lektirom za decu i stručnom literaturom za osoblje)

knjiga

-

300

-

15. Muzički instrument

kom.

-

1-2

96-120

16. Igračke razne

kom.

12

-

12

17. Bicikl

kom.

1

-

60

18. Ljuljaška

kom.

-

1

60

19. Penjalica

kom.

-

1

60

20. Koturaljke

par

-

1

36

21. Sanke

kom.

-

5

60

22. Mreža za odbojku

kom.

-

1

36

23. Koš

kom.

-

2

60

24. Šah garnitura

kom.

1

-

48

25. Društvene igre - razne

kom.

3

-

12

26. Lopte - razne

kom.

-

3

4

27. Radio pretplata

 

 

 

 

28. TV pretplata

 

 

 

 


2. Normativi i standardi odeće i obuće

Član 9

Normativ odeće i obuće se utvrđuje prema uzrastu deteta, potrebnim količinama i vremenskom trajanju odeće i obuće, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama .

(1) Odeća za bebe do 1 godine


Red br.

Vrsta proizvoda

Broj kom.

Trajnost u godinama


1.

pelene

30

1

2.

gaćice nepromočive

3

1

3.

benkica

10

1

4.

majica za bebe

9

1

5.

štramplice (kombinezon)

8

1

6.

odelce komplet

2

1

7.

odelce zimsko

1

1

8.

portikla

3

1

9.

pulover, džemper

1

1

10.

čarape 1/4 (sokne)

2

1

11.

kapa (kapica)

4

1

12.

rukavice

1

1

13.

vunene patikice ili bebi cipele

2

1


 

(2) Odeća i obuća za decu od 1 do 3 godine


Vrsta proizvoda

Komada

Trajnost u godinama


1

2

3


    ODEĆA

 

 

 1. pidžama (spavaćica)

2

1

 2. majica atlet.

3

1

 3. majica donja sa rukavima

2

1

 4. gaćice nepromočive

2

1

 5. gaćice

6

1

 6. čarape 4/4, čarape sa gaćicama

3

1

 7. dugačke gaće

3

1

 8. čarape 3/4 (dokolenice)

1

1

 9. čarape 1/4 (sokne)

2

1

10. pulover, džemper

2

1

11. pantalone duge

3

1

12. pantalone letnje za dečaka

3

1

13. haljine ili suknje zimske

1

1

14. haljine, suknja ili pantalone letnje

 

 

15. bluza (košulja, majica zimska)

2

1

16. bluza (košulja, majica letnja)

3

1

17. kaput (jakna ili odelce)

1

1

18. jakna ili mantil

1

1

19. kapa

1

1

20. šal

1

1

21. rukavice

1

1

22. pelerina kišna

-

1

23. pelene

20

1

24. gaćice nepromočive

3

1

25. portikla

2

1

    OBUĆA

 1. sobne patike

1

1

 2. patike ili sandale

1

1

 3. cipele

1

1

 4. cipele zimske ili čizme

1

1



(3) Odeća i obuća za decu od 3 do 18 godina


Vrsta proizvoda

Godine starosti


Kom.

4-10 Trajnost u mesec.

Kom.

11-18 Trajnost u mesec.


1

2

3

4

5


 1. zimski kaput ili vetrovka sa uloškom

1

24

1

24

 2. vindjakna ili mantilhaljina

1

24

1

24

 3. haljina

4

18

5

24

 4. suknja

3

18

4

24

 5. pantalone dugačke

2

18

2

24

 6. pantalone kratke

2

24

2

12

 7. bluza

4

24

4

24

 8. džemper

2

12

2

18

 9. majica ili košulja

2

18

4

24

10. cipele zimske - patike duboke

1

12

1

12

11. cipele letnje - patike plitke

1

12

1

12

12. sandale

1

12

1

12

13. papuče

1

12

1

12

14. pidžama

2

12

2

12

15. potkošulja

3

12

2

12

16. gaće

10

12

10

12

17. maramice

10

24

10

24

18. šal, kapa zimska, rukavice

1

36

1

36

19. čarape kratke

8

12

10

12

20. čarape-hulahop

6

12

12

12

21. grudnjak

-

-

6

24

22. kućna haljina - trenerka

2

24

2

24

23. sportski dres i patike

1

12

1

12

24. kupaći kostim i kapa

1

24

1

24

25. peškir

3

36

3

36

26. peškir za kupanje

1

36

1

36

27. odelo

-

-

1

24

28. kaiš za pantalone

-

-

2

36

29. putna torba

1

36

1

36

30. radno odelo (za decu na radnom osposobljavanju)

-

-

1

24


Član 10

Normativ odeće i obuće za decu i omladinu prilikom smeštaja u ustanovu utvrđuje se po vrsti proizvoda iz člana 9 tač. 1, 2 i 3 u količini od jedan.

Član 11

Normativ odeće i obuće u prihvatilištu za decu i omladinu se utvrđuje prema planiranom kapacitetu u sledećem obimu:

1) po jedna trenerka za sve uzraste,

2) dva para donjeg rublja za sve uzraste,

3) dve pidžame za sve uzraste,

4) jedne sobne papuče za sve uzraste.

Trajnost odeće i obuće u prihvatilištu se utvrđuje u trajanju od jedne godine.

3. Normativi i standardi predmeta za ličnu upotrebu

Član 12

Predmeti za ličnu upotrebu - higijenu određuju se prema uzrastu i polu deteta u količinama potrebnim za jedan mesec, bez obzira na vrstu ustanove u kojoj je dete smešteno, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama:


 

do 3 godine

3-18 godina


1

2

3


1. bebi puder

100 gr.

10 gr.

2. ulje ili mast

100 gr.

-

3. vata

10 gr.

5 gr.

4. vata za devojčice

-

200 gr.

5. šampon za kosu

150 gr.

150 gr.

6. sapun

100 gr.

150 gr.

7. pasta za zube

75 gr.

125 gr.

8. dezodorans

-

100 gr.

9. toaletni papir (rolna)

1

2

10. kreme za ruke

-

30 gr.

11. krema za cipele

-

25 gr.

12. deterdžent za ručno pranje

-

200 gr.

13. toplomer (za 12 meseci)

1

1

14. noša (za 36 meseci)

1

-

15. čaša za pranje zuba (za 12 m)

1

1

16. četkica za zube (za 12 m)

1

1

17. češalj (za 12 meseci)

1

1

18. pribor za brijanje (za 6 m)

-

1

19. makazice (za 36 meseci)

-

1


Sredstva za higijenu po vaspitnoj grupi u ustanovi


Artikal

Mesto potrošnje upotrebe

 
 

Jed. mere

Vasp. grupa

Za celu ustanovu

Trajnost u mesecima


1

2

3

4

5

6


1.

deterdžent za mašinsko pranje

kgr.

80

40

12

2.

deterdžent za pranje posuđa

kgr.

24

12

12

3.

sredstvo za čišćenje sanitarnih uređaja (vim)

kgr.

15

15

12

4.

sredstvo za dezinsekciju

lit.

 6

 2

12

5.

štirak

kgr.

12

2

12

6.

parket mast

kom.

12

6

12


Član 13

Predmeti za ličnu upotrebu u oblasti vaspitno-obrazovnog rada i usluga i u oblasti kulturno-zabavnih i sportsko-rekreativnih aktivnosti utvrđuju se po detetu za period od godinu dana, za decu i omladinu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama.


Red.br.

Artikal

Jed.mere

Uzrast


3 - 6

7 - 10

11 - 14

15 - 18


pot. kol.

traj. u mesec.

pot. kol.

traj. u mesec.

pot. kol.

traj. kol.

pot. kol.

traj. u mesec.


Pribor za rad ili vaspitni rad u predškol. i školske ustan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.

Sveska

kom.

2

12

20

12

30

12

35

12

2.

Blok za crtanje

kom.

10

12

6

12

8

12

4

12

3.

Hemijska olovka

kom.

-

-

2

12

2

12

2

12

4.

Olovka

kom.

6

12

8

12

5

12

5

12

5.

Punjenje za hem. olovku

kom.

-

-

10

12

8

12

8

12

6.

Nalivpero

kom.

-

-

-

-

1

36

11

36

7.

Mastilo

boč.

-

-

-

-

2

12

2

12

8.

Tuš

boč.

-

-

12

12

2

12

3

12

9.

Bojice (drvene, vodene tempere)

komp.

2

12

3

12

3

12

3

12

10.

Flomaster

kom.

6

12

12

12

12

12

12

12

11.

Četkica

kom.

1

12

2

12

2

12

2

12

12.

Lepak

kutija

2

12

3

12

4

12

3

12

13.

Guma za brisanje

kom.

-

-

3

12

2

12

2

12

14.

Lenjir

kom.

-

-

1

12

1

12

1

24

15.

Trougao

kom.

-

-

1

12

1

12

1

24

16.

Uglomer

kom.

-

-

1

12

1

24

1

24

17.

Hamer

tabak

-

-

3

12

3

12

3

12

18.

Školska torba

kom.

-

-

1

12

1

24

1

36

19.

Udžbenici (slikovnice)

kom.

3

12

komp.

12

komp.

12

komp.

12

20.

Papir u bloku

kom.

2

12

-

-

-

-

-

-

21.

Kreda

kom.

6

12

-

-

-

-

-

-

22.

Plastelin

kgr.

0,0

12

-

-

-

-

-

-


Navedene količine moguće je da se razlikuju od potrebnih, a s obzirom na različite škole i razrede, treba ih uskladiti sa potrebama.


Usluge za kulturu i razonodu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

Ulaznice za bioskop

kom.

6

12

10

12

10

12

10

12

2.

Ulaznice za pozorište

kom.

6

12

6

12

6

12

6

12

3.

Ulaznice za sportske priredbe

kom.

-

-

1

12

3

12

4

12

4.

Ulaznice za ostale priredbe

kom.

2

12

2

12

3

12

4

12

5.

Troškovi rekreat. nastave

 

-

-

-

0,5

-

-

-

-

6.

Troškovi ekskurzije

 

 

 

 

 

-

5 dana

1

5 dana

7.

Troškovi zimov. letovanja

 

1

0,5

1

0,5

1

0,5

1

0,5


GRUPE POTROŠNJE: Saobraćaj i PTT.

Potrebne usluge (sredstva) po detetu.

Ove usluge primerene na potrebna sredstva po detetu je nemoguće normirati.

One zavise od cena u javnom i drugom saobraćaju, kao i od potreba za istim i kalkulišu se prema stvarnim potrebama.

4. Normativi i standardi ishrane korisnika

Član 14

Korisnicima se obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave ishrane, zavisno od njihovog uzrasta i zdravstvenog stanja.

Dnevne potrebe za decu do jedne godine raspoređuju se u šest obroka.

Ukupne dnevne potrebe za decu iznad jedne godine raspoređuju u pet obroka dnevno: doručak, užina, ručak, užina i večera.

Član 15

Namirnice predviđene u ovom pravilniku raspoređuju se na obroke po unapred utvrđenom jelovniku koji se sastavlja za određeni vremenski period (nedelju dana, mesec dana) i od koga se izuzetno može odstupiti (nedostatak odgovarajuće vrste namirnica na tržištu i sl.).

Član 16

Ukupne mesečne količine po korisniku-detetu na institucionalnom smeštaju i u hraniteljskim porodicama izražene u kilogramima iznose:


Vrsta namirnica

Starost


do 1 god.

1-3 god.

4-10 god.

10-22 god.


1

2

3

4

5


1. hleb

3,00

4,500

7,500

10,500

2. brašno

0,300

0,510

0,300

0,390

3. pirinač

0,300

0,300

0,150

0,180

5. griz

0,450

0,300

0,150

0,090

5. testenina

-

0,210

1,110

1,110

6. jaje

1,500

1,500

1,500

1,500

7. meso

0,660

1,500

1,800

2,400

8. mes. prerađevine

-

0,540

1,500

1,500

9. mleko punomasno

3,750

3,900

7,500

3,900

10. mleko belilak

1,350

0,540

-

-

11. mlečni proizvodi

0,600

0,300

0,600

0,900

12. povrće

3,000

7,500

7,500

7,500

13. ulje

0,300

0,420

0,450

0,450

14. margarin-puter

0,150

0,300

0,900

0,600

15. svinjska mast

-

0,090

0,240

0,600

16. riba

-

0,300

0,600

0,900

17. voće

3,000

4,500

6,900

7,500

18. keks

0,600

0,900

1,000

1,200

19. šećer

0,900

1,500

1,200

1,500

20. med

0,150

0,150

0,180

0,180

21. puding

-

0,060

0,180

0,130

22. čaj

0,090

0,090

0,060

0,060

23. iznutrice

0,540

-

0,600

0,300

24. džem

-

-

0,420

0,420

25. začini

-

0,150

0,300

0,300


5. Normativi u pogledu stručnih i drugih radnika

Član 17

Za organizaciju i realizovanje usluga socijalnog rada, ustanova za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja treba da ima zaposlene radnike po profilu i broju, i to:

1. Dom za decu i omladinu, kao samostalna ustanova:

1) direktora,

2) pravnika - sekretara na kapacitet preko 100 korisnika,

3) dva stručna saradnika (psiholog ili pedagog ili socijalni radnik).

2. Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine:

1) direktora,

2) zamenika direktora na kapacitet preko 1000 korisnika,

3) sekretara na kapacitet preko 1000 korisnika,

4) rukovodioca organizacione jedinice koja je u sastavu centra,

5) pravnika,

6) planera analitičara u ustanovi sa kapacitetom iznad 400 korisnika,

7) jednog logopeda na 500 korisnika.

Za organizacionu jedinicu - dom za decu i omladinu, dom treba da ima pravnika - sekretara na kapacitet preko 100 korisnika i dva stručna saradnika (psiholog, pedagog ili socijalni radnik).

Za organizacionu jedinicu za zbrinjavanje dece do tri godine starosti:

1) jednog psihologa, jednog pedagoga i jednog socijalnog radnika na 150 korisnika,

2) jednog psihologa za rad sa decom sa rizikom u razvoju,

3) dve medicinske sestre - vaspitača na grupu od osmoro dece uzrasta do jedne godine, na grupu od 10 dece uzrasta od jedne do dve godine, na grupu od 12 dece uzrasta od dve do tri godine, i još jednu medicinsku sestru - vaspitača na grupu od 24 dece.

U odeljenju za ranu rehabilitaciju:
    - jednu medicinsku sestru na grupu od šestoro dece u prvoj i drugoj smeni, a u trećoj smeni jednu medicinsku sestru na 20 dece.

Za organizacionu jedinicu - porodični smeštaj:

1) jednog socijalnog radnika na 250 korisnika,

2) jednog psihologa na 250 korisnika,

3) jednog pedagoga na svakih 80 korisnika,

4) vozač.

3. Centar za porodični smeštaj kao samostalna ustanova:

1) direktora,

2) jednog pedagoga na svakih 150 korisnika,

3) jednog psihologa na svakih 250 korisnika,

4) jednog socijalnog radnika na svakih 250 korisnika,

5) jednog pravnika - sekretara,

6) dva finansijsko-računovodstvena radnika,

7) jednog administrativnog radnika,

8) jednu spremačicu - kurira,

9) jednog vozača - domara - ložača.

2. Prihvatilište za decu i omladinu bez roditeljskog staranja kao samostalna ustanova:

1) direktora,

2) jednog vaspitača na grupu od 12 dece, još jednog vaspitača za prihvatilište sa više od četiri vaspitne grupe i još dva vaspitača na ustanovu,

3) jednog socijalnog radnika,

4) jednog psihologa,

5) jednog specijalizovanog radnika za preventivno-higijensko-zdravstveno-sanitarnu obradu i zaštitu.

Kada se prihvatilište organizuje u okviru ustanove, za usluge socijalnog rada treba da ima zaposlene radnike iz tačke 2 podtačka 2) ovog člana a druge usluge socijalnog rada obavljaju odgovarajući radnici ustanove.

Član 18

Za organizaciju i realizaciju vaspitnog rada dom za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja treba da ima zaposlenog: jednog vaspitača za svaku vaspitnu grupu i još dva vaspitača na ustanovu.

Dom za decu i omladinu koji organizuje specifičan oblik smeštaja u paviljonima - kućicama za stanovanje, treba da ima na dve kućice jednog vaspitača i dve negovateljice za prvu i za drugu smenu i jednu negovateljicu za rad u trećoj smeni na dve kućice.

Dom za decu i omladinu, koji ima organizovanu prihvatnu stanicu treba da ima dva vaspitača za obavljanje poslova prihvatne stanice.

Dom koji ima prijemno trijažni blok, a koji obavlja i funkciju prihvatne stanice treba da ima zaposlena 2 vaspitača na kapacitet od 10 mesta za obavljanje poslova u trijažnom bloku.

Stručni radnici zaposleni na mestu vaspitača i domu za decu i omladinu treba da imaju završenu:

1) pedagošku akademiju;

2) filozofski fakultet - grupa za pedagogiju ili psihologiju;

3) defektološki fakultet;

4) fakultet političkih nauka - smer za socijalni rad; i

5) jedan od nastavničkih fakulteta.

Član 19

Za organizovanje i realizovanje usluga socijalnog rada, ustanova za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju treba da ima:

1. Zavod za vaspitanje dece i omladine:

1) direktora,

2) rukovodioca za organizacionu jedinicu koja je u sastavu zavoda,

3) jednog pravnika - sekretara za Zavod preko šest vaspitnih grupa,

4) jednog psihologa do šest vaspitnih grupa,

5) jednog pedagoga do šest vaspitnih grupa,

6) jednog socijalnog radnika, do šest vaspitnih grupa.

Za zavode koji imaju organizovano prihvatilište za decu i omladinu, primenjuje se normativ stručnih kadrova za prihvatilište za decu i omladinu.

Zavod koji ima organizovanu prihvatnu stanicu treba da ima dva vaspitača za obavljanje poslova prihvatne stanice.

2. Prihvatilište za decu i omladinu sa poremećajima u ponašanju, kao samostalna ustanova, na poslovima pružanja usluga socijalnog kadra treba da ima zaposlene radnike istog profila kao i prihvatilišta za decu i omladinu bez roditeljskog staranja.

Prihvatna stanica kao samostalna ustanova treba da ima zaposlene:

1) direktora,

2) jednog socijalnog radnika,

3) dva vaspitača,

4) jednu medicinsku sestru.

Član 20

Za organizaciju i realizaciju vaspitnog rada Zavod za decu i omladinu treba da ima, jednog vaspitača za svaku vaspitnu grupu, još po jednog vaspitača u zavodima odnosno organizacionoj jedinici preko pet vaspitnih grupa i još dva vaspitača na ustanovu.

Zavodi koji imaju organizovanu prihvatnu stanicu treba da imaju zaposlenog jednog vaspitača na poslovima prihvatne stanice.

Stručni saradnici zaposleni na radnom mestu vaspitača u zavodima za vaspitanje dece i omladine treba da imaju završen defektološki fakultet - smer specijalni pedagog.

Član 21

Za organizovanje poslova ishrane i higijene korisnika i higijene prostora ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:

1) jednog specijalizovanog radnika za pripremu hrane za bebe u mlečnoj kuhinji na 50 dece,

2) jednog glavnog kuvara na kuhinju za kapacitet preko 200 korisnika,

3) jednog kuvara na kuhinju u smeni,

4) jednog pomoćnog radnika u kuhinji u prvoj smeni i u drugoj smeni a u ustanovama kapaciteta preko 100 korisnika na svakih 100 korisnika 1 pomoćnog radnika u prvoj i drugoj smeni,

5) jednu servirku u prvoj i u drugoj smeni ako se hrana priprema u centralnoj kuhinji,

6) dve vešerke - pralje na 50 dece do tri godine starosti,

7) dva radnika na održavanju odeće (pranje, peglanje, šivenje) do 150 dece, a na svakih daljih 150 još po dva radnika,

8) jednu spremačicu na 250 kvm., prostora u kojem se obezbeđuje smeštaj za decu do 3 godine i jednu spremačicu na 600 kvm. zajedničkog prostora.

Član 22

Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih poslova, nabavke i skladištenja ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:

1) po tri radnika na ovim poslovima na ustanovu do 150 korisnika;

2) po šest radnika na ovim poslovima na ustanovu kapaciteta do 500 korisnika;

3) po devet radnika na ovim poslovima na ustanovu do 1.000 korisnika i po još jednog radnika za svakih daljih 500 korisnika.

Ustanove koje u svom sastavu imaju zasebne, prostorno locirane objekte domskog smeštaja, treba da imaju po jednog radnika za obavljanje ovih poslova na svaki zaseban objekat.

Odredbe iz st. 1 i 2 ovog člana ne odnose se na centar za porodični smeštaj, kao samostalnu ustanovu.

Član 23

Za obavljanje opštih i zajedničkih poslova ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:

1) jednog administrativnog radnika na administrativno tehničkim poslovima i poslovima kadrovske evidencije na ustanovu smeštajnog kapaciteta preko 100 korisnika i još po jednog radnika na ovim poslovima na svakih daljih 400 korisnika;

2) po dva radnika na održavanju objekata i opreme, vozila, prevoza dece i prevoza hrane na kapacitet do 60 dece a u ustanovama koje u svom sastavu imaju zasebne, prostorno dislocirane objekte domskog smeštaja i po jednog radnika za obavljanje ovih poslova za svaki zaseban objekat;

3) po jednog radnika za prevoz dece i za prevoz hrane za ustanove koje zbrinjavaju decu do 3 godine starosti;

4) po jednog ložača po objektu ako ima sopstveno loženje, odnosno tri ložača u ložionici koji radi tokom cele godine;

5) po jednog radnika u ustanovama smeštajnog kapaciteta preko 200 korisnika na poslovima zaštite na radu, zaštite od požara i poslovima odbrane.

Član 24

Domska odeljenja pri centrima za socijalni rad treba da imaju:

1) po jednog vaspitača za svaku vaspitnu grupu i još dva vaspitača na ustanovu;

2) po jednog kuvara na kuhinju ako se ishrana priprema u objektu;

3) po jednog pomoćnog radnika u kuhinji;

4) po jednu spremačicu po objektu domskog smeštaja;

5) po jednu vešerku koja obavlja i poslove krojača.

Usluge socijalnog rada u domskom odeljenju iz stava 1 ovog člana, pružaju stručni radnici centra za socijalni rad sa jednom trećinom radnog vremena za domove sa tri vaspitne grupe, odnosno sa jednom polovinom radnog vremena za domove preko tri vaspitne grupe.

Finansijsko-računovodstvene, opšte i zajedničke poslove obavljaju službe centra za socijalni rad. Za domsko odeljenje kapaciteta preko 30 korisnika obezbeđuje se još jedan administrativno-finansijski radnik.

Član 25

Za vršenje delatnosti porodičnog smeštaja pri centrima za socijalni rad centar treba da ima:

1) jednog pedagoga sa polovinom radnog vremena na broj do 80 korisnika, odnosno sa punim radnim vremenom na broj preko 80 korisnika,

2) jednog psihologa i jednog socijalnog radnika sa po polovinom radnog vremena za rad sa 125 korisnika, odnosno sa punim radnim vremenom za rad preko 125 korisnika.

6. Organizovanje stručnog rada

a) Organizovanje stručnog rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja

Član 26

Dom za decu i omladinu

Organizacija stručnog rada u domu za decu i omladinu bez roditeljskog staranja zasniva se na sledećim principima i zadacima:

1) da optimalni kapacitet doma bude 80 mesta (izuzev postojećih domova građenih za veći kapacitet), odnosno za 8 vaspitnih grupa, a u domskim odeljenjima pri centru za socijalni rad do 40 dece odnosno tri vaspitne grupe;

2) da vaspitna grupa broji do 12 korisnika. Vaspitne grupe se obrazuju po principu stambenih jedinica, ali ne predstavljaju jedini oblik grupnog rada i grupnog tretmana;

3) da se u organizaciji rada angažuju svi stručni saradnici u realizaciji vaspitno obrazovnih i socijalno zaštitnih sadržaja rada. Pored osnovnih radnih obaveza aktivnost svih stručnih radnika obuhvata i organizovanje slobodnog vremena dece i omladine na nivou doma, dežurstva i rad u vreme vikenda i praznika;

4) da se u neposrednoj zaštiti korisnika, u oblasti porodično-pravnog statusa, angažuje i pravnik - sekretar ustanove sa jednom trećinom radnog vremena.

Centar za zaštitu odojčadi, dece i omladine

Organizacija rada u centru za zaštitu odojčadi, dece i omladine, zasniva se na principima i zadacima predviđenim za domove za decu i omladinu kao i na specifičnim zahtevima vezanim za delatnost centra, i to:

1) Rad sa samohranom trudnicom i majkom sa detetom posle porođaja ima cilj pripremu majke za buduće staranje o detetu, pomoć u rešavanju njenih socijalnih potreba, saradnju sa centrom za socijalni rad radi uspostavljanja veze sa prirodnom porodicom, pomoć majci u razrešenju pravnog statusa deteta, pomoć oko zapošljavanja, i u saradnji sa centrom za socijalni rad planiranje otpusta majke sa detetom.

U toku boravka u materinskom domu, majci se obezbeđuje radno i okupaciono angažovanje, nega deteta i preduzimaju odgovarajuće mere porodično pravne zaštite.

Rana dijagnostika se odnosi na procenu razvojnih potreba deteta, i u saradnji sa organom starateljstva na opredeljenje o budućem obliku zaštite (prihvat u prirodnoj porodici, usvojenje, porodični smeštaj, stacionirani i domski smeštaj).

Imajući u vidu specifičnosti i potrebe dece do tri godine života, realizacija neposredne zaštite podrazumeva: negu deteta, zdravstvenu zaštitu, stimulaciju psihofizičkog razvoja, vaspitno obrazovni rad.

U odeljenju za ranu rehabilitaciju stručni rad sprovodi se i kroz intenzivnu zdravstvenu negu i dijagnosticiranje razvojnih potreba deteta, tretman i angažovanje odgovarajućih stručnih profila, zavisno od stepena i vrste ometenosti i potreba rehabilitacije.

2) Stručni rad porodičnog smeštaja organizuje se prema normativima i standardima za rad centra za porodični smeštaj.

3) Stručni rad u ustanovi organizuje se i angažovanjem stručnih radnika u prijemno trijažnom bloku, čiji je zadatak, da prati potrebe deteta na prijemu i u toku tretmana i sarađuju sa organom starateljstva u izboru najpovoljnijeg oblika zaštite za dete.

Centar za porodični smeštaj

Organizacija stručnog rada u centru za porodični smeštaj zasniva se na sledećim principima i zadacima:

1) Stručni tim centra obavlja izbor hraniteljskih porodica sagledavanjem opštih uslova u porodici imajući u vidu zadatke u procesu podizanja vaspitanja i školovanja dece, kao i specifične potrebe deteta koje treba smestiti u hraniteljsku porodicu;

2) U hraniteljskoj porodici može biti smešteno najviše troje dece, odnosno najviše dvoje ako su ometena u psihofizičkom razvoju;

3) Centar za porodični smeštaj treba da obezbedi kontinuiran savetodavni rad svojih stručnih radnika a po potrebe i drugih stručnih radnika (lekar, i dr.) sa hraniteljskim porodicama u cilju rešavanja razvojnih problema dece i pomoći porodici da uspešno realizuje svoju funkciju;

4) Stručni radnici centra za porodični smeštaj prate rast, razvoj i vaspitanje deteta i u tom cilju sarađuju sa predškolskim, obrazovnim i drugim institucijama;

5) U saradnji sa organima starateljstva za svako dete na porodičnom smeštaju utvrđuje se individualni plan zaštite na nivou stručnih timova porodičnog smeštaja i nadležnog organa starateljstva. Ovo podrazumeva i obavezu međusobnog izveštavanja o realizaciji planiranih zadataka iz individualnog plana zaštite i to najmanje dva puta godišnje.

Sastavni deo ovog plana zaštite je i plan pripreme otpusta a za decu za koju se u tekućoj kalendarskoj godini planira otpust sačinjava se i operativni plan otpusta.

6) Centar je dužan da u cilju obezbeđivanja što kvalitetnijih porodica za realizaciju hraniteljske zaštite dece vrši popularizaciju ovog oblika zaštite u sredini u kojoj deluje.

Prihvatilište za decu i omladinu

Stručni rad u prihvatilištu organizuje se angažovanjem stručnih radnika na prijemu, tretmanu i otpustu dece bez roditeljskog staranja, do povratka deteta u prirodnu porodicu ili do utvrđivanja i realizacije adekvatnog trajnijeg oblika zaštite.

Dete može boraviti u prihvatilištu najduže do 30 dana.

Za ove vreme boravka deteta u prihvatilištu nužna je saradnja prihvatilišta i centra za socijalni rad sa čije teritorije je dete.

Optimalni kapacitet prihvatilišta se utvrđuje za najmanje dve vaspitne grupe.

b) Organizovanje stručnog rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju

Član 27

Organizovanje stručnog rada i ciljevi koji se žele postići i neposrednom delovanju na korisnika, zavise od delatnosti ustanove u kojoj se vrši zbrinjavanje i vaspitanje dece i omladine sa poremećajima u ponašanju.

Organizacija rada u ustanovama za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju podrazumeva potrebu angažovanja svih normativom predviđenih stručnih radnika u realizaciji vaspitno obrazovnih i socijalno zaštitnih sadržaja rada, što obuhvata i aktivnost svih stručnih radnika (pored osnovnih radnih obaveza) i u organizovanju slobodnog vremena dece i omladine na nivou doma, dežurstva i rad u vreme vikenda i praznika. Podrazumeva takođe angažovanje pravnika ustanove na neposrednoj zaštiti korisnika.

Zavod za vaspitanje dece i omladine

Zavod za vaspitanje dece i omladine svoju koncepciju rada zasniva na sledećim principima i zadacima:

1) da optimalni kapacitet zavoda bude do 70 mesta, izuzev postojećih zavoda građenih za veći kapacitet,

2) da organizacija rada bude zasnovana na najsavremenijim oblicima vaspitnog rada, na resocijalizaciji korisnika uz primenu grupnih i individualnih oblika rada, vodeći računa da proces resocijalizacije bude što kraći i kvalitetniji;

3) da se obezbedi stalna saradnja sa predstavnicima organa starateljstva, roditeljima, ustanovama u kojima se korisnici obrazuju, odnosno osposobljavaju za rad, sudovima, tužilaštvima, organima unutrašnjih poslova i širom okolinom;

4) da se obezbedi praćenje korisnika posle izvršene vaspitne mere, odnosno posle završenog procesa resocijalizacije, u saradnji sa organom starateljstva;

5) da se ostvarivanje ciljeva i zadataka sprovodi preko osnovne vaspitne jedinice, vaspitne grupe, ali i preko drugih organizacionih oblika rada;

6) da vaspitna grupa broji do 12 korisnika. Vaspitne grupe obrazuju se po principu stambenih jedinica ali ne predstavljaju jedini oblik grupnog rada i grupnog tretmana.

Prihvatna stanica

Prihvatna stanica svoj program realizuje na osnovu godišnjeg rada u kome su utvrđeni stručno metodološki okviri prihvata i zaštite maloletnika.

U prihvatnoj stanici prijem korisnika vrši stručni radnik koji je dežuran i koji vrši identifikaciju korisnika i pribavlja podatke relevantne za preduzimanje daljih mera. Prijem korisnika, skitnica i njihova identifikacija vrši se u prihvatnoj stanici i prihvat traje sve dok se ne uspostavi kontakt sa nadležnim centrom za socijalni rad u cilju preduzimanja daljih mera zaštite, a najduže do sedam dana.

Posebno se evidentiraju maloletnici koji se više od dva puta prihvataju u stanici, sa ciljem da se mesno nadležnom centru za socijalni rad predloži konkretan program daljeg rada u slučaju skitnje maloletnika.

U slučaju preuzimanja maloletnika od strane roditelja, isti se obaveštava o merama koje je dužan da preduzme, kako se ubuduće ovakvo ponašanje ne bi ponavljalo.

Prihvatilište za decu i omladinu

Koncepciju usluga, prihvatilište za decu i omladinu zasniva na programu aktivnosti koje se odnose na obezbeđenje uslova za privremeno zbrinjavanje dece i omladine koje je uputio nadležni organ starateljstva, ili druga zakonom ovlašćena institucija.

Dete u prihvatilištu može boraviti najviše do 30 dana.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 28

Ustanove za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja koje na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nemaju zaposlene radnike iz člana 17 ovog pravilnika i ustanove za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju koje na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nemaju zaposlene radnike iz člana 19 ovog pravilnika mogu, do 31. 12. 1993. godine, zapošljavati ove radnike samo uz saglasnost Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja.

Član 29

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 75/91 i 52/92) koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja i za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju, Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine bez roditeljskog staranja ("Službeni glasnik RS", broj 52/92) i Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti u ustanovama socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine sa poremećajima u ponašanju ("Službeni glasnik RS", broj 52/92).

Član 30

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".