PRAVILNIK
O NAČINU I POSTUPKU OBAVLJANJA PLATNOG PROMETA U OKVIRU KONSOLIDOVANOG RAČUNA TREZORA

("Sl. glasnik RS", br. 92/2002)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak obavljanja platnog prometa u dinarima za direktne i indirektne korisnike budžetskih sredstava Republike, odnosno teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja (u daljem tekstu: budžetski korisnici), uključenih u sistem konsolidovanog računa trezora koji plaćanja vrše preko podračuna i po nalozima za uplatu na račune koji se vode kod Uprave za javna plaćanja i na druge račune (u daljem tekstu: račun).

Pod načinom i postupkom obavljanja platnog prometa, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se ispostavljanje i dostavljanje naloga za plaćanje, prijem i kontrolu naloga za plaćanje i izvršavanje tih naloga, obračun plaćanja po osnovu platnih kartica, praćenje likvidnosti, izveštavanje korisnika, reklamacije i ispravke grešaka.

Član 2

Plaćanje preko računa propisanih pravilnikom kojim se uređuje plan podračuna konsolidovanog računa trezora kod Uprave za javna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava), vrši se ispostavljanjem naloga.

Član 3

Uprava vrši prijem naloga za plaćanje, ispostavljenih na jedinstvenim instrumentima platnog prometa, propisanih Odlukom o obliku, sadržini i načinu korišćenja jedinstvenih instrumenata platnog prometa - "Službeni list SRJ", broj 29/2002 (u daljem tekstu: Odluka) sa drugom propisanom dokumentacijom, koje podnose budžetski korisnici koji imaju otvoren račun kod Uprave.

Budžetski korisnici mogu izdavati naloge za plaćanje i direktnom računarskom komunikacijom (elektronskim putem), kao i na magnetnim nosiocima podataka, prema standardima utvrđenim posebnim propisima ili neposrednim dogovorom budžetskih korisnika i Uprave.

Uprava ispostavlja naloge za plaćanje u skladu sa zakonom i dobijenim ovlašćenjima.

Član 4

Nalog za plaćanje koji nije ispostavljen u skladu sa Odlukom i drugim propisima Uprava vraća podnosiocu, a na njegov zahtev, u pismenoj formi, obrazlaže razloge za vraćanje naloga u roku od tri dana od dana podnošenja zahteva.

Član 5

Plaćanje sa računa vrši se bezgotovinski i gotovinski.

Bezgotovinska plaćanja vrše se na osnovu naloga za plaćanje prenosom sredstava sa računa na račun.

Nalozi za plaćanje podnose se organizacionoj jedinici Uprave kod koje budžetski korisnik ima račun.

Izuzetno, budžetski korisnik koji poseduje platnu karticu može svoje naloge za plaćanje podneti bilo kojoj organizacionoj jedinici Uprave.

Plaćanje gotovim novcem vrši se u skladu sa propisom kojim se reguliše plaćanje gotovim novcem.

Član 6

Ako budžetski korisnik podnosi više naloga za plaćanje, dužan je da uz naloge:

1) priloži i popis iznosa pojedinačnih naloga za plaćanje i iskaže zbir tih iznosa (specifikacija naloga za plaćanje);

2) iskaže zbir iznosa pojedinačnih naloga za plaćanje koje dostavlja elektronskim putem ili na magnetnom nosiocu.

Član 7

Budžetski korisnici dužni su da novčane obaveze izmirene kompenzacijom, asignacijom, cesijom ili na drugi način, u skladu sa propisima, evidentiraju preko računa preko kojeg vrše plaćanja najmanje jedanput mesečno.

Član 8

Za naplatu čekova po tekućim računima građana, budžetski korisnici Upravi podnose:

1) nalog za naplatu na teret računa trasata;

2) specifikaciju čekova po tekućim računima građana, po trasatima;

3) čekove građana.

Član 9

Budžetski korisnici dužni su da dinare primljene u gotovom uplate istog dana, a najkasnije narednog radnog dana, na svoj račun kod Uprave.

Član 10

Podizanje gotovog novca sa računa, budžetski korisnici najavljuju najmanje tri dana pre podizanja, uz naznaku potrebne apoenske strukture.

Član 11

Plaćanja sa računa budžetskog korisnika izvršavaju se do visine pokrića na računu tog korisnika.

Pod pokrićem na računu, u smislu stava 1 ovog člana, podrazumeva se dovoljan iznos sredstava za plaćanja po podnetim nalozima i sastoji se od salda prethodnog dana, sredstava dospelih na račun u toku dana i uplata u toku dana, umanjen za plaćanja izvršena u toku dana do momenta utvrđivanja pokrića.

Član 12

Nalozi za plaćanje koje ispostavljaju budžetski korisnici i Uprava izvršavaju se prema datumu dospeća, vremenu i redosledu prijema, u toku radnog dana, ako zakonom nije drukčije propisano.

Član 13

Uprava naloge za plaćanje, primljene od budžetskih korisnika koji imaju otvoren račun kod Uprave, izvršava do visine pokrića na tim računima u transferu odobrenja, odnosno dostavlja nalog odredišnoj banci - drugom nosiocu platnog prometa preko Narodne banke Jugoslavije - Centra za kliring i obračun (u daljem tekstu: Centar) u transferu zaduženja, ako se račun odobrenja vodi kod banke.

Na osnovu primljenih naloga za plaćanje u međubankarskom transferu, Uprava Centru dostavlja:

1) pojedinačne naloge klijenta za bruto obračun;

2) zbirni nalog za prenos na ukupni iznos pojedinačnih naloga i pojedinačne naloge za plaćanje budžetskih korisnika za neto obračun.

Nalozi poslati Centru i obračunati nalozi konačni su i neopozivi.

Član 14

Nalozi za čije plaćanje nisu obezbeđena sredstva evidentiraju se i izvršavaju prema vremenu prijema, ako zakonom nije drukčije određeno.

Član 15

Prinudna naplata sa računa budžetskog korisnika vrši se saglasno propisima koji regulišu način prinudne naplate s računa klijenta.

Član 16

Uplate gotovog novca kod Uprave mogu vršiti sva pravna i fizička lica korišćenjem uplatnog naloga i posebnih naloga, koje Uprava dogovori sa pravnim licima.

Ako se računi na koje su izvršene uplate u gotovom novcu ne vode kod Uprave, Uprava je dužna da istog dana, a najkasnije narednog radnog dana, te naloge dostavi Centru.

Član 17

Uz gotovinski isplatni nalog podnosi se na uvid odgovarajuća dokumentacija predviđena propisom kojim se reguliše plaćanje gotovim novcem.

Član 18

Uplate u gotovom novcu primljene od budžetskih korisnika, odnosno pravnih ili fizičkih lica, Uprava istog dana evidentira kao zaduženje računa gotovine u blagajni - trezoru i odobrenje računa na koji je uplata izvršena, ako se taj račun vodi kod nje.

Isplate u gotovom novcu, Uprava evidentira kao odobrenje računa gotovine u blagajni - trezoru i zaduženje računa sa kojeg je isplata izvršena.

Član 19

Uprava potvrđuje prijem naloga i uplatiocu, odnosno isplatiocu predaje overeni primerak tog naloga.

Primljene i izvršene uplate, odnosno isplate Uprava unosi u dnevnik uplata i isplata u pojedinačnim iznosima, po redosledu prijema.

U dnevnik iz stava 2 ovog člana, unosi se redni broj naloga za plaćanje koji se upisuje na nalog i iznos sa naloga za plaćanje.

Član 20

Konsolidovanje računa trezora Republike i lokalnih vlasti vrši se prema izvodu i dnevnoj specifikaciji priliva i odliva sredstava na računima koji pripadaju tom trezoru.

Razlika ukupnog dnevnog potražnog i dugovnog prometa računa budžetskih korisnika koji pripadaju odgovarajućem trezoru uključuje se na zbirni račun tog trezora ispostavljanjem internog naloga za prenos sredstava.

Nalog iz stava 2 ovog člana, ispostavlja se na teret zbirnog računa trezora u korist obračunskog računa trezora, ako je razlika ukupnog dnevnog dugovnog i potražnog prometa svih pripadajućih budžetskih korisnika pozitivna, odnosno na teret obračunskog računa trezora, a u korist zbirnog računa trezora, ako je razlika ukupnog dnevnog dugovnog i potražnog prometa svih pripadajućih budžetskih korisnika negativna.

Član 21

Dnevne promene po izvršenim nalozima za plaćanje, po svakom računu budžetskog korisnika, evidentiraju se na tim računima zbirno (ukupna zaduženja i ukupna odobrenja) uz obezbeđivanje podataka za potrebe informisanja.

Član 22

Izveštaj o izvršenom platnom prometu (izvod) sadrži:

1) naziv organizacione jedinice koja izvod dostavlja, redni broj izvoda i datum promene;

2) broj računa, naziv i sedište budžetskog korisnika za čiji se račun izdaje izvod;

3) izveštaj o zaduženju, odnosno odobrenju sa podacima iz pojedinačnih naloga za plaćanje;

4) podatke o stanju sredstava iz prethodnog izveštaja, ukupan iznos promena (duguje i potražuje) i stanje sredstava na dan dostavljanja izvoda.

Izvod iz stava 1 ovog člana, dostavlja se budžetskom korisniku narednog radnog dana, kao i pregled naloga za plaćanje koji nisu izvršeni.

Član 23

O grešci nastaloj u platnom prometu, budžetski korisnik obaveštava organizacionu jedinicu Uprave kod koje ima račun, a drugi učesnik obaveštava organizacionu jedinicu Uprave kod koje je podneo nalog.

Obaveštenje iz stava 1 ovog člana (u daljem tekstu: reklamacija) sadrži:

1) datum predaje naloga;

2) iznos;

3) naziv i broj računa dužnika i poverioca;

4) identifikaciju naloga za reklamaciju;

5) druge podatke koji doprinose bržem otkrivanju i otklanjanju greške.

O primljenim reklamacijama vodi se evidencija koja sadrži podatke iz stava 2 ovog člana.

Član 24

Uprava postupa po reklamaciji ako je podneta u roku koji je propisan za čuvanje isprava platnog prometa.

Uprava odmah ispituje nastalu grešku i preduzima mere za njeno otklanjanje i, najkasnije u roku od dva dana od dana prijema reklamacije, obaveštava podnosioca reklamacije.

Na zahtev budžetskog korisnika, Uprava izdaje prepis isprave.

Troškove izdavanja prepisa snosi podnosilac zahteva, osim ako se prepis izdaje zbog ispravke greške nastale kod Uprave.

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2003. godine.