PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA ZA POČETAK RADA I OBAVLJANJE DELATNOSTI I NORMATIVIMA I STANDARDIMA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA SOCIJALNE ZAŠTITE ZA SMEŠTAJ DECE I OMLADINE OMETENE U RAZVOJU("Sl. glasnik RS", br. 88/93) |
I UVODNE ODREDBE
Ovim pravilnikom propisuju se bliži uslovi u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za početak rada i obavljanje delatnosti, kao i normativi i standardi za obavljanje delatnosti ustanova za smeštaj dece i omladine ometene u mentalnom razvoju, višestruko ometene u razvoju, obolele od autizma i telesno invalidne dece i omladine.
Normativi i standardi za obavljanje delatnosti ustanova iz stava 1 ovog člana primenjuju se i za obavljanje delatnosti u odeljenjima za smeštaj dece i omladine ometene u razvoju u drugim ustanovama.
II USLOVI U POGLEDU PROSTORA, OPREME I POTREBNIH STRUČNIH I DRUGIH RADNIKA ZA POČETAK RADA I OBAVLJANJE DELATNOSTI USTANOVA
1. Uslovi u pogledu prostora
Ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine ometene u mentalnom razvoju, višestruko ometene u razvoju, obolele od autizma i telesno invalidne dece i omladine, (u daljem tekstu: ustanova) treba da ispunjava sledeće građevinsko-tehničke uslove:
1) da se osniva u naseljenom mestu gde su razvijene saobraćajne i druge veze i komunikacije;
2) da je građena od materijala koji obezbeđuje zvučnu i termo izolaciju;
3) da je priključena na električnu i telefonsku mrežu;
4) da je priključena na javnu vodovodnu mrežu, a ako ona ne postoji, da je obezbeđeno snabdevanje higijenski ispravnom tekućom toplom i hladnom vodom putem hidrofora;
5) da je priključena na javnu kanalizacionu mrežu ili propisno izgrađenu septičku jamu;
6) da je obezbeđeno grejanje i mehaničko provetravanje ukoliko je prirodno provetravanje nedovoljno;
7) da su podovi u svim sobama od materijala koji nije klizav, ne upija vlagu i lako se održava; podovi u spavaonicama treba da budu od toplog materijala;
8) da je obezbeđen nesmetan prilaz prevoznim sredstvom;
9) da su vrata na sobama za smeštaj korisnika bez pragova, širine najmanje 1 metar sa zaštitom ukoliko su ostakljena;
10) da je širina hodnika najmanje 1,8 m;
11) da su u hodnicima i sobama gde su smešteni teško ometani korisnici ugrađeni rukodržači;
12) da ima izgrađenu ulaznu rampu čiji nagib ne sme biti veći od 15 stepeni za kretanje invalidskim kolicima;
13) da ima 20 m2 slobodne površine oko objekta po korisniku, od čega 5 m2 zelene površine koja može biti manja i to po 3 m2 po korisniku ukoliko postoji u blizini objekta mogućnost korišćenja javnih zelenih površina.
Ustanova treba da ima po jednu prostoriju za: dnevni boravak, vaspitno-obrazovni rad, stručne radnike i medicinsko osoblje, kuhinju, trpezariju, garderobu, ambulantu sa izolacionim delom, pranje i održavanje rublja, magacin, obavljanje administrativno finansijskih i drugih poslova; najmanje dve prostorije za specijalizovane radionice, posebne prostorije za spavaonice i sanitarno higijenski čvor sa posebnim delovima (muški i ženski) i salu za fizičko vaspitanje.
Sobe i ostale prostorije utvrđene u članu 3 ovog pravilnika treba da ispunjavaju sledeće uslove u pogledu površine po korisniku, i to:
1) spavaonica |
najmanje 5 m2 |
2) dnevni boravak |
najmanje 3 m2 |
3) trpezarija |
najmanje 1,5 m2 |
4) garderoba |
najmanje 1,5 m3 |
5) radionica |
najmanje 6 m2 |
6) sala za fizičko vaspitanje |
najmanje 4 m2 i 15 m2 |
2. Uslovi u pogledu opreme
Oprema soba ustanove treba da odgovara nameni i da se može lako održavati.
Uslovi koje ustanova treba da ispunjava u pogledu opreme zavisno od vrste usluga, jesu:
1) spavaonica treba da ima ležajeve, sto sa stolicama; orman za odeću sa odvojenim delovima za korisnike, policu i zavesu;
2) u stacioniranom delu ustanove za decu do tri godine spavaonica treba da ima pult za pranje i presvlačenje dece;
3) soba za dnevni boravak treba da ima odgovarajući broj stolova i stolica, televizor i radio aparat;
4) soba za vaspitno-obrazovni rad treba da ima odgovarajuću opremu, didaktička sredstva i ostali pribor za vaspitno-obrazovni rad primeren sposobnostima korisnika;
5) radionica treba da ima odgovarajuću opremu, sredstva za obuku i alate namenjene za odgovarajuću vrstu radnog osposobljavanja ili radnog angažovanja, primerene sposobnostima i broju korisnika;
6) sala za fizičko vaspitanje treba da ima opremu primerenu sposobnostima korisnika;
7) soba za stručne radnike ustanove treba da ima radni sto, stolice, ormar i telefon.
3. Uslovi u pogledu stručnih i drugih radnika
Ustanova treba da ima zaposlene najmanje sledeće radnike:
1) jednog diplomiranog socijalnog radnika odnosno socijalnog radnika;
2) jednog defektologa, odnosno specijalnog pedagoga;
3) jednog pravnika, odnosno diplomiranog pravnika;
4) jednu negovateljicu;
5) jednog kuvara;
6) jednog pomoćnog radnika u kuhinji, odnosno servirku;
7) jednu peglerku - pralju;
8) jednu spremačicu;
9) jednog radnika na računovodstvenim poslovima;
10) jednog radnika na poslovima nabavke i skladištenja;
11) jednog radnika na administrativno-tehničkim poslovima i poslovima kadrovske evidencije;
12) jednog radnika - portira koji obavlja poslove telefoniste i čuvara;
13) jednog radnog instruktora u ustanovi koja ima radionice za radno angažovanje korisnika.
III NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI
1. Normativi i standardi prostora i opreme
Prostor i oprema u ustanovi treba da odgovara uzrastu i specifičnim potrebama korisnika vezanim za vrstu i stepen ometenosti u psiho-fizičkom razvoju.
Ustanova treba da ima direktne telefonske linije i telefonsku centralu kojom treba da budu povezane različite službe.
Spavaonice po površini treba da odgovaraju broju korisnika (oko 5 m2 i 15 m3 po korisniku). U spavaonicama treba obezbediti odgovarajući ležaj za svakog korisnika i posteljinu kompletnu za jedan ležaj. Kreveti u sobama za spavaonice treba da budu veličine 90x200 cm, visine 50 do 60 cm, a u delu ustanove za zavisne korisnike, najmanje 60 cm.
Kreveti za teško ometena lica treba da budu opremljeni.
1. jogi dušek ili sunđer |
1 na 2 godine |
2. prekrivač |
1 na 5 godina |
3. jastuk |
1 na 5 godina |
4. ćebe |
2 na 2 godine |
5. jastučnica |
2 na 1 godinu |
6. donji čaršav |
5 na 1 godinu |
7. navlaka za ćebad |
2 na 1 godinu |
8. mušema |
2 na 1 godinu |
9. mali čaršav |
5 na 1 godinu |
10. jorgan |
1 na 3 godine |
Sanitarno-higijenski čvor za korisnike sa posebnim delovima, muškim i ženskim, treba da ima najmanje jednu VC kabinu na 10 korisnika ako sobe nemaju poseban sanitarni čvor u koji se može ući sa invalidskim kolicima ili posebnim pomagalima; jednu tuš kabinu sa 20 korisnika i kupatilo sa kadom okrenutom zidu svojom užom stranom kako bi se obezbedio nesmetan pristup sa tri strane i jedan umivaonik sa toplom i hladnom vodom na 10 korisnika.
Sanitarno-higijenski čvor za osoblje treba da ima najmanje dve VC kabine, jedan umivaonik sa toplom i hladnom vodom, tuš kabinu i sobu za garderobu sa muškim i ženskim odeljkom, opremljenu sa metalnim plakarima za odlaganje garderobe.
Soba za pranje i održavanje rublja treba da ima delove za: perionicu, sušionicu, peglanje, krpljenje i šivenje, skladištenje čistog rublja i kratkotrajno čuvanje prljavog rublja sa obaveznom selekcijom jako zaprljanog rublja.
Soba za pranje i održavanje rublja treba da ima sledeći pribor i opremu:
Red.br. |
Naziv predmeta |
Trajnost u mesecima |
1. |
Sto za peglanje |
96 |
2. |
Pegla |
12 |
3. |
Valjak za peglanje veša |
|
4. |
Polica - pultovi za odlaganje i sortiranje čistog rublja |
120 |
5. |
Mašina za šivenje |
120 |
6. |
Stolica za mašinu |
120 |
7. |
Ogledalo - veliko zidno |
60 |
8. |
Radni sto za šivenje |
120 |
U delu za pranje rublja soba treba da ima:
1. mašinu za pranje rublja sa centrifugom i sušarom,
2. korpe za prikupljanje prljavog rublja,
3. otirače za cipele,
4. konopac i štipaljke,
5. betonsku kadu za potapanje prljavog veša.
Kuhinja treba da ima odvojene delove - boksove za:
1) pripremanje toplih i hladnih jela,
2) obradu mesa,
3) obradu povrća,
4) pripremanje poslastica,
5) pranje suđa,
6) odlaganje priručnog sitnog inventara,
7) priručni magacin,
8) otpatke (pomije).
Zidovi u kuhinji treba da su obloženi keramičkim pločicama u visini najmanje 1,5 m od poda.
Kuhinja za 250 korisnika treba da ima:
|
|
Komada |
1. |
šporet sa najmanje 4 ringle i rernom |
2 |
2. |
frižider |
10 |
3. |
radni sto |
20 |
4. |
pečenjaru rernu trodelu |
2 |
5. |
sudoperu |
6 |
6. |
umivaonik |
3 |
7. |
panj za sečenje mesa |
3 |
8. |
univerzalnu mašinu za pripremu namirnica |
1 |
9. |
mašinu za sečenje hleba |
1 |
10. |
fritezu |
2 |
11. |
toplu kupku (denmari) |
3 |
12. |
električni kazan ili plinski |
1 |
13. |
električni kiper |
1 |
14. |
mikser |
3 |
15. |
topli sto |
3 |
16. |
vitrinu, orman za posuđe |
3 |
17. |
viseći element (trodelni) |
7 |
18. |
ljuštilicu za krompir |
1 |
19. |
stolicu za osoblje |
9 |
20. |
parohvatač (aparat za usisavanje mirisa) |
1 |
21. |
vagu do 100 kg |
1 |
22. |
vagu decimalnu |
2 |
23. |
pleh za pečenje |
10 |
24. |
pleh za kolače |
20 |
25. |
tiganj nerđajući |
20 |
26. |
tiganj obični (plehani crni) |
20 |
27. |
poslastičarski sto sa drvenom pločom |
1 |
28. |
poslastičarski sto sa mermernom pločom |
1 |
29. |
otvarač za konzerve (električni) |
1 |
30. |
kantu za krupne otpatke |
2 |
31. |
kantu za tečne otpatke (pomije) |
2 |
32. |
mašinu za pranje sudova |
1 |
33. |
policu za odlaganje plehova |
2 |
34. |
policu u priručnom magacinu |
6 |
35. |
regal u ofisu |
1 |
36. |
mesoreznicu |
1 |
37. |
kolica od nerđajućeg metala za prijem mesa |
3 |
38. |
mašinu za mlevenje mesa |
1 |
39. |
uređaj za pravljenje kobasica (top) |
1 |
40. |
posudu za ceđenje rezanaca (dževdžir) |
3 |
41. |
vangle raznih veličina |
10 |
42. |
plastičnu posudu i kantu |
30 |
43. |
lonac od 20 do 50 lit sa poklopcem |
10 |
44. |
šerpu od 20 do 50 lit sa poklopcem |
10 |
45. |
aparat za dezinfekciju (prskalica) |
1 |
46. |
priključak za toplu vodu ili bojler |
1 |
47. |
garderobni ormar |
24 |
48. |
stolicu |
4 |
49. |
sto |
2 |
50. |
ogledalo |
2 |
51. |
umivaonik |
2 |
52. |
mašinu za veš od 5 kg |
1 |
53. |
SITAN INVENTAR ZA DOPREMU HRANE |
|
Termos 15 lit |
6 (za supe i čorbe) |
|
Termos 12 lit (varivo i mleko) |
6 |
|
Kasete četiri etaže (za kolače, voće) |
6 |
|
54. |
PRIBOR ZA JELO |
|
Kašiku 25 x 5 |
250 |
|
Viljušku |
250 |
|
Nož 25 x 5 |
250 |
|
Kašičicu 25 x 5 |
250 |
|
55. |
PLASTIKA |
|
Čašu za vodu 0,2 dcl |
500 |
|
Bokal 1/l |
120 |
|
Šećernjaču |
80 |
|
56. |
METALNO POSUĐE |
|
Tanjir duboki 25 x 5 |
250 |
|
Tanjir plitki 25 x 5 |
250 |
|
Tanjir dezertni 25 x 5 |
250 |
|
Činija za salatu 25 x 5 |
250 (male) |
|
57. |
METALNO NERĐAJUĆE POSUĐE |
|
Šolje za napitak |
250 |
|
Činiju za supu sa poklopcem |
40 |
|
Sipaću kašiku za supu |
50 |
|
Viljušku za meso |
10 |
|
Korpu za hleb |
50 |
|
Nož za hleb |
5 |
|
Kuhinjski nož (komplet) |
5 |
|
Hvataljku za kolače |
5 |
|
Čekić za meso |
3 |
|
Sataru |
4 |
|
Oštrač za noževe |
2 |
|
Špaklu |
10 |
|
Poslastičarski nož |
5 |
|
Šerpu sa poklopcem 15 lit. |
5 |
|
Šerpu sa poklopcem 10 lit. |
5 |
|
Šerpu sa poklopcem 7 lit. |
5 |
|
Šerpu sa poklopcem 2 lit. |
5 |
|
58. |
OSTALI PRIBOR |
|
Daščicu za meso (razne veličine) |
20 (plastične) |
|
Komplet za začine |
6 |
|
PVC tacnu 40 cm x 60 cm (čvršće) |
100 |
Trpezarija za 250 korisnika treba da ima:
1) stolicu |
160 |
2) sto |
40 |
3) zavesu |
(po potrebi) |
4) luster |
(po potrebi) |
5) kolica za posluživanje |
10 |
6) garnišnu |
(po potrebi) |
7) čajnik |
(po potrebi) |
8) žardinjeru za cveće |
(po potrebi) |
9) vešalicu stojeću |
(po potrebi) |
10) korpu za otpatke |
(po potrebi) |
11) ogledalo |
(po potrebi) |
12) aparat za gašenje požara |
(po potrebi) |
13) držač za peškire |
2 |
14) držač za papir |
2 |
Ustanova obezbeđuje odgovarajuće osvetljenje, grejanje, vlažnost, ventilaciju i zaštitu objekta i to:
a) osvetljenje
Prirodno osvetljenje treba da ima optimalni foto-koeficijent u vrednosti od 1:4. Veštačko osvetljenje u sobama gde borave korisnici treba da ima najmanje 100 luksa, u hodnicima i sanitarno-higijenskom čvoru od 60 do 80 luksa, a u radionicama najmanje 150 luksa.
b) grejanje
U ustanovi treba da se obezbedi grejanje tako da temperatura bude:
1. u sali za fizičko vaspitanje od 16 stepeni C,
2. u garderobi i sanitarnom čvoru pri tuširanju i kupanju 20 stepeni C,
3. u sobama za dnevni boravak omladine 20 stepeni C,
4. u sobama za dnevni boravak dece 21 stepen C,
5. u spavaonicama 18 stepeni C.
v) vlažnost
U sobama za decu treba da se obezbedi od 45 do 55 procenata relativne vlažnosti.
g) ventilaciju
U svim prostorijama se obezbeđuje prirodna ventilacije, a veštačka se obavezno obezbeđuje u kuhinji, perionici, fiskulturnoj sali i radionici. Veštačkom ventilacijom treba da se izvrše najmanje tri izmene vazduha u sobi, za jedan sat. Prilikom veštačke ventilacije kretanje vazduha treba da bude u granicama 0,1 m u sekundi preko zime i 0,3 m u sekundi preko leta.
d) zaštita objekta
Ustanova treba:
1. da obezbedi da nameštaj koji koriste deca nema oštre rubove,
2. da obezbedi da hodnici, sobe za dnevni boravak, trpezarija i sanitarno-higijenski čvor imaju držače,
3. da obezbedi da električne instalacije i uređaji budu osigurani u skladu sa propisima,
4. da uz slobodne površine koje služe za organizovanje slobodnih aktivnosti obezbedi korišćenje sanitarno-higijenskog čvora,
5. da obezbedi zvučnu izolaciju vučnih alatki u radionicama da buka ne prelazi granicu od 70 fona.
2. Normativi i standardi ishrane korisnika
Korisnicima se obezbeđuje ishrana u skladu sa principima zdrave hrane, zavisno od njihovog uzrasta i zdravstvenog stanja.
Ukupne dnevne potrebe u ishrani dece i omladine raspoređuju se u pet obroka: doručak, užina, ručak, užina i večera.
Predviđene namirnice za ishranu korisnika raspoređuju se na obroke po unapred utvrđenom jelovniku koji se sastavlja za određeni vremenski period (nedelju dana, mesec dana) i od koga se izuzetno može odstupiti (nedostatak odgovarajuće vrste namirnica na tržištu i slično).
Ukupne mesečne količine namirnica po jednom korisniku iznose:
|
|||
Red. br. |
Naziv namirnice |
Količina |
|
|
|||
1. |
hleb bruto |
12,000 |
kg. |
2. |
žitarice - brašno i pirinač |
2,000 |
kg. |
3. |
testenina |
1,200 |
kg. |
4. |
jaje |
20 |
kom. |
5. |
sveže meso |
2,500 |
kg. |
6. |
iznutrice |
0,300 |
kg. |
7. |
mesne prerađevine |
1,000 |
kg. |
8. |
mleko |
12,00 |
l. |
9. |
jogurt |
1,00 |
l. |
10. |
sir |
1,000 |
kg. |
11. |
margarin - puter |
0,350 |
kg. |
12. |
riba |
0,900 |
kg. |
13. |
povrće |
9,000 |
kg. |
14. |
voće |
5,000 |
kg. |
15. |
šećer |
1,500 |
kg. |
16. |
džem |
0,500 |
kg. |
17. |
ulje |
0,500 |
l. |
18. |
svinjska mast |
0,500 |
kg. |
19. |
keks |
1,000 |
kg. |
20. |
puding |
0,150 |
kg. |
21. |
čaj |
0,60 |
kg. |
Obroci se serviraju u trpezariji, a za teško ometene ili bolesne korisnike u sobi korisnika, kada se korisniku obezbeđuje neophodna pomoć u hranjenju od strane medicinske sestre ili negovateljice.
3. Normativi i standardi garderobe korisnika
Normativ odeće i obuće se utvrđuje prema vrsti i stepenu ometenosti u razvoju, i polu smeštenih korisnika.
a) Potrebna obuća po korisniku za period od jedne godine
(1) cipele letenje - 1 par,
(2) cipele zimske - 1 par,
(3) gumene čizme - 1 par,
(4) sandale (kožne ili plastične) - 1 par,
(5) patike - 1 par,
(6) plastične papuče - 1 par,
(7) sobne tople papuče - 1 par, za decu mlađu od 10 godina,
b) Potrebna odeća za period od jedne godine (po korisniku)
|
|
Komada |
1. |
čarape hulahop (devojčice i deca do 10 godina) |
3 |
2. |
dokolenice i kratke čarape za devojčice |
4 |
3. |
čarape muške |
4 |
4. |
čarape ženske |
4 |
5. |
pantalone muške, zimske |
1 |
6. |
pantalone muške, letnje |
1 |
7. |
kratke pantalone |
1 |
8. |
džemper |
2 |
9. |
košulja |
2 |
10. |
rolka |
1 |
11. |
haljina letnja |
1 |
12. |
haljina zimska |
1 |
13. |
pantalone ženske |
1 |
14. |
suknja zimska |
1 |
15. |
suknja letnja |
1 |
16. |
komplet zimskog veša |
3 |
17. |
komplet letnjeg veša |
3 |
18. |
pižama |
2 |
19. |
majice sa kratkim rukavima |
2 |
20. |
trenerka |
1 |
21. |
vindjakna |
1 (za 2 god.) |
22. |
zimski kaput |
1 (za 3 god.) |
23. |
kapa |
1 (za 2 god.) |
24. |
šal |
1 (za 2 god.) |
25. |
radni mantil ili radno odelo za korisnike preko 15 godina starosti |
1 (za 2 god.) |
Za teško ometenu decu za period od jedne godine treba obezbediti:
|
|
Komada |
1. |
dokolenice za devojčice |
3 |
2. |
čarape muške |
3 |
3. |
džemper |
1 |
4. |
pamučne mako majice |
2 |
5. |
komplet veša |
1 |
6. |
pižame |
4 |
7. |
pelene |
10 |
4. Normativi i standardi predmeta za ličnu upotrebu
a) Potreban lični higijenski pribor za jednu godinu (po korisniku)
|
Za svakog korisnika treba da se obezbedi |
|
1. |
četkica za zube (sa futrolom) |
1 kom. |
2. |
češalj |
1 kom. |
3. |
sapun za umivanje |
12 kom. |
4. |
šampon |
2 lit. |
5. |
imalin |
1 kom. |
6. |
pasta za zube |
12 kom. |
7. |
toalet papir |
24 rolne |
8. |
vata (za devojčice preko 14 god) |
2,4 kgr. |
9. |
pasta za brij. za dečake preko 15 g. |
4 kom. |
10. |
peškir |
4 kom. |
11. |
četka za cipele (na 15 korisnika) |
2 kom. |
12. |
čaša pvc |
1 kom. |
13. |
kutija za sapun (u dve godine) |
1 kom. |
14. |
prašak za ručno pranje (na grupu mesečno) |
1/2 kgr. |
15. |
krema za lice i ruke |
5 kom. |
b) Potrebni materijal za održavanje lične higijene u radionicama (po korisniku) za jednu godinu:
1. sapun |
3 komada |
2. peškir |
2 komada |
3. toalet papir |
6 komada |
Korisniku za period od godinu dana i u svrhu izvođenja vaspitno-obrazovnog rada, radnog osposobljavanja i radne okupacije treba obezbediti sledeći pribor:
|
za umereno i teže ometene i obolele od autizma |
za teško ometene |
|
1 |
2 |
3 |
|
1. |
sveska u linije |
3 kom. |
- |
2. |
sveska u kocke |
2 kom. |
- |
3. |
vodene bojce (kut.) |
1 kom. |
- |
4. |
drvene bojce (kut.) |
1 kom. |
2 kom. |
5. |
blokovi za crtanje |
2 kom. |
2 kom. |
6. |
olovka |
3 kom. |
2 kom. |
7. |
gumica |
2 kom. |
- |
8. |
lepak "oho" |
1 kom. |
- |
9. |
selotejp |
1 kom. |
- |
10. |
papir u boji |
3 kom. |
1 kom. |
11. |
plastelin |
3 k. na gr. |
2 k. na gr. |
12. |
papirna slovarica |
1 kom. |
- |
13. |
bela kreda u kutiji |
1 kom. |
- |
14. |
kreda u boji - kut. |
2 kom. |
- |
15. |
skicen blokovi |
2 kom. |
1 kom. |
16. |
tempere (kut.) |
1 kom. na g. |
- |
17. |
šestar |
1 kom. na g. |
- |
18. |
lenjir |
1 kom. |
- |
19. |
trougao |
1 kom. |
- |
20. |
četkica za boje |
1 kom. |
2 kom. na g. |
21. |
rezač za olovke |
1 kom |
- |
22. |
kanap |
5 kom. na g. |
- |
23. |
konac za vez |
5 kom. na g. |
3 k. na gr. |
24. |
spajalice |
1 kut. na g. |
|
25. |
rajonadle |
2 kut. na g. |
- |
26. |
vunica za tapis. |
5 kgr. na g. |
1 kgr. na g. |
27. |
sunđer za okupac. i rad. |
10 kg. na g. |
1 kgr. na g. |
28. |
slikovnica |
5 kom. na g. |
2 k. na gr. |
5. Normativi i standardi predmeta za zajedničku potrošnju
Predmeti za zajedničku potrošnju koriste se za:
a) organizovanje zabavnog života,
b) održavanje higijene na nivou ustanove.
a) Radi organizovanja zabavnog života korisnika treba obezbediti:
Red. br. |
Naziv artikla |
za umer. i teže ometene i obolele od autizma |
za teško ometene |
1. |
lopta |
5 kom. na grupu |
4 kom. na grupu |
2. |
društv. igre (razne) |
3 na grupu |
- na grupu |
3. |
konstrukt. igrač. |
3 na grupu |
- na grupu |
4. |
magnetne table (boje, slova) |
1 kompl. na gr. |
- |
5. |
didakt. sredstva |
1 kompl. na gr. |
- |
6. |
radio kasetofon |
1 na grupu 1 u sobi za |
1 na grupu |
7. |
televizor |
dnevni borav. |
|
8. |
video rikorder |
1 na dve grupe |
- |
9. |
bicikl |
2 na ustanovu |
- |
10. |
tricikl |
2 na ustanovu |
- |
11. |
ljuljaška |
4-6 na ustanovu |
3 |
12. |
penjalica |
3-5 na ustanovu |
2 |
13. |
sanke |
2 na grupu |
- |
14. |
tobogan |
1 na ustanovu |
- |
15. |
vrteška |
3 na ustanovu |
- |
16. |
klackalica |
3 na ustanovu |
3 |
b) za ustanovu od 250 korisnika treba mesečno obezbediti sredstva za higijenu prostorija, i to:
1. |
sredstva za pranje i dezinfekciju poda |
0,015 |
lit po 1 m2 |
2. |
sredstva za pranje sanitarija |
67 |
lit. |
3. |
vim |
50 |
kom. |
4. |
sonu kiselinu |
25 |
lit. |
5. |
sredstva za ručno pranje posuđa |
120 |
lit. |
6. |
varikinu |
5 |
lit. |
7. |
štirak |
10 |
lit. |
8. |
krpe (razne) |
70 |
kom. |
9. |
PVC vreće za smeće |
300 |
kom. |
10. |
sodu bikarbonu |
1,5 |
kg. |
11. |
sunđer za zoger |
12 |
kom. |
12. |
zoger komplet |
3 |
kom. |
13. |
sredstvo za omekšivanje veša |
15 |
lit. |
14. |
deterdžent za pranje rublja |
603 |
kg. |
15. |
sredstvo za beljenje rublja |
5 |
lit. |
16. |
sredstvo za mašinsko pranje sudova |
30 |
kg. |
17. |
sredstvo za pranje tepiha |
5 |
kom. |
18. |
kesu za usisivač |
20 |
kom. |
19. |
tus trake |
5 |
kom. |
20. |
polifen za površine |
26 |
lit. |
21. |
polifen X za ruke |
5 |
lit. |
22. |
metlu šivenu |
8 |
kom. |
23. |
rukavicu za jednokratnu upotrebu |
5000 |
kom. |
24. |
gumenu rukavicu |
22 |
kom. |
25. |
hiruršku masku |
50 |
kom. |
26. |
kremu za ruke |
10 |
kom. |
27. |
ozon |
20 |
kom. |
28. |
portviš |
1 |
kom. |
29. |
gumirano platno |
10 |
m |
30. |
metlu korovaču |
1 |
kom. |
31. |
sprej za muve |
6 |
kom. |
32. |
grenulat sredstva za pisoar |
7 |
kg. |
33. |
četku za ribanje |
1 |
kom. |
34. |
najlon vreću |
100 |
kom. |
35. |
kesu tregerušu |
200 |
kom. |
36. |
sredstvo za čišćenje šporeta, rerni, kazana i posuđa |
3 |
kom. |
37. |
papirni peškir |
11 |
kom. |
38. |
čačkalice |
15 |
kut. |
39. |
salvete |
3 |
kut. |
40. |
safe za sredstvo za dezinfekciju sudova |
5 |
kg. |
41. |
poliment za metlu |
1 |
kg. |
42. |
sapun za ruke |
15 |
kom. |
43. |
toalet papir |
80 |
kom. |
44. |
tehehlor forte |
5 |
kg. |
45. |
šibice |
15 |
kom. |
46. |
kesu za zamrzivač |
500 |
kom. |
47. |
lopaticu |
1 |
kom. |
48. |
truleks krupu |
20 |
kom. |
49. |
jelensku kožicu |
1 |
kom. |
50. |
VC četku |
2 |
kom. |
51. |
vakum gumu |
3 |
kom. |
52. |
četku za flaše |
1 |
kom. |
53. |
metlicu |
1 |
kom. |
54. |
četku za hleb |
1 |
kom. |
55. |
papirni tanjir |
200 |
kom. |
Za lica teško ometena u razvoju sredstva za higijenu prostorija uvećava se za 20%.
U ustanovi treba obezbediti zaštitnu odeću i obuću za osoblje:
|
meseca |
1. Radni mantil - uniforma za socijalne radnike, defektologe ili specijalne pedagoge, psihologe, radne instruktore, negovateljice, kuvarice, servirke i spremači ce |
2 na 24 |
2. Radna kecelja za kuvare i pomoćne radnike u kuhinji |
2 na 24 |
3. Zaštitna obuća - borosane za kuvarice, negovateljice, servirke i spremačice |
2 na 12 |
4. Radno odelo za majstore |
2 na 24 |
5. Majica za kuvare |
2 na 24 |
6. Normativi u pogledu stručnih i drugih radnika
Za organizovanje i realizovanje usluga socijalnog rada, ustanova zavisno od vrste i stepena ometenosti, treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1. Dom za decu i omladinu umereno i teže ometenu u razvoju:
(1) jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika u domu kapaciteta do 300 korisnika, a na sledećih 200 i više korisnika još jednog socijalnog radnika;
(2) jednog psihologa na ustanovu;
(3) jednog pravnika ili diplomiranog pravnika na ustanovu kapaciteta preko 200 korisnika;
(4) jednog defektologa - vaspitača za 15 korisnika;
(5) jednog logopeda na ustanovu;
(6) jednog radnog instruktora za svaku radionicu u ustanovi;
(7) jednog koordinatora za vaspitno-obrazovni rad i radno osposobljavanje u domu koji ima više od 250 korisnika;
(8) jedno planera analitičara na ustanovu kapaciteta preko 500 korisnika;
(9) jednog rukovodioca ustanove.
2. Dom za decu i omladinu teško ometenu u razvoju:
(1) jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika u domu kapaciteta do 300 korisnika, a na sledećih 200 i više korisnika još jednog socijalnog radnika;
(2) jednog pravnika ili diplomiranog pravnika;
(3) jednog defektologa;
(4) jednog rukovodioca ustanove.
3. Dom za decu i omladinu obolelu od autizma:
(1) jednog diplomiranog socijalnog radnika na dom kapaciteta do 70 korisnika;
(2) jednog kliničkog psihologa na dom kapaciteta do 70 korisnika;
(3) jednog logopeda na dom kapaciteta do 70 korisnika;
(4) jednog koordinatora stručnog rada na dom kapaciteta do 70 korisnika;
(5) po jednog defektologa - vaspitača za 6 korisnika;
(6) jednog rukovodioca ustanove.
4. Dom za telesno invalidnu decu i omladinu sa očuvanim mentalnim sposobnostima:
(1) jednog socijalnog radnika ili diplomiranog socijalnog radnika na ustanovu;
(2) jednog psihologa na ustanovu;
(3) jednog pravnika ili diplomiranog pravnika;
(4) jednog specijalnog pedagoga - vaspitača na grupu od 12 dece;
(5) jednog rukovodioca ustanove.
Za organizovanje poslova opšte nege, ishrane i higijene korisnika i higijene prostora ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1) jednu negovateljicu za 18 lica umereno i teže ometenih u mentalnom razvoju, jednu negovateljicu za 6 korisnika teško ometenih u razvoju, jednu negovateljicu za 6 korisnika obolelih od autizma i jednu negovateljicu za 18 invalidne dece i omladine sa očuvanim mentalnim sposobnostima (za gluvu decu jedna negovateljica na 30 korisnika);
2) jednog glavnog kuvara na kuhinju u ustanovi kapaciteta preko 300 korisnika, jednog kuvara na 100 korisnika u prvoj smeni i jednog kuvara na 150 korisnika u drugoj smeni;
3) jednog pomoćnog radnika u kuhinji odnosno jednu servirku na 150 korisnika u prvoj smeni i jednog pomoćnog radnika u kuhinji odnosno jednu servirku na 250 korisnika u drugoj smeni;
4) jednog organizatora službe ishrane i higijene na ustanovu kapaciteta preko 500 korisnika;
5) jednu peglarku - pralju na 50 korisnika;
6) jednog šivača posteljine i rublja na ustanovu a za ustanovu kapaciteta preko 500 korisnika još jednog šivača;
7) jednog berberina-frizera na ustanovu kapaciteta do 150 korisnika, a na daljih 300 korisnika još jednog berberina-frizera;
8) jednu spremačicu na 30 korisnika u ustanovi.
Za obavljanje finansijsko-računovodstvenih poslova, poslova nabavke i skladištenja, ustanova treba da ima sledeće radnike:
1) tri radnika na ovim poslovima na ustanovu do 150 korisnika;
2) šest radnika na ovim poslovima na ustanovu do 500 korisnika;
3) osam radnika na ovim poslovima na ustanovu do 1.000 korisnika.
Za obavljanje opštih i zajedničkih poslova ustanova treba da ima zaposlene sledeće radnike:
1) jednog radnika na administrativno-tehničkim i poslovima kadrovske evidencije na ustanovu smeštajnog kapaciteta do 200 korisnika i još po jednog radnika na ovim poslovima na svakih daljih 400 korisnika;
2) jednog radnika na održavanju objekata i opreme na 150 korisnika u ustanovi;
3) jednog vozača-automehaničara na ustanovu i jednog vozača teretnog vozila na ustanovu preko 500 korisnika;
4) jednog ložača u smeni po objektu, ako ustanova ima sopstveno loženje;
5) dva radnika - portira koji obavljaju poslove i telefoniste i čuvara u ustanovama smeštajnog kapaciteta do 200 korisnika, tri radnika na ustanovu do 500 korisnika i četiri radnika na ovim poslovima na ustanovu preko 500 korisnika;
6) jednog radnika u ustanovama smeštajnog kapaciteta preko 500 korisnika na poslovima zaštite na radu i zaštite od požara.
Ustanova koja u svom sastavu ima poljoprivrednu ekonomiju treba da ima jednog poljoprivrednog tehničara i jednog poljoprivrednog radnika na 10 hektara površine.
7. Organizovanje stručnog socijalnog rada
Usluge stručnog socijalnog rada, zavisno od vrste ustanove, pružaju stručni radnici ustanove: socijalni radnik, psiholog, pravnik, defektolog - vaspitač, logoped, radni instruktor i koordinator stručnog rada.
Usluge stručnog socijalnog rada obuhvataju naročito:
1) prijem korisnika u ustanovu na osnovu zahteva centra za socijalni rad i kompletne dokumentacije o korisniku (timski pristup);
2) obezbeđivanje adekvatnog smeštaja korisnika u zavisnosti od njegovog psihofizičkog statusa (vrste i stepena ometenosti u razvoju);
3) pružanje usluga korisnicima u cilju adaptacije na uslove života u ustanovi;
4) uspostavljanje ili održavanje kontakta korisnika sa porodicom i srodnicima;
5) individualni i grupni rad sa korisnicima;
6) ostvarivanje prava korisnika na zdravstvenu zaštitu i drugih prava;
7) izradu individualnih programa tretmana korisnika u ustanovi, u kojima će se na osnovu njihovog psihofizičkog statusa programirati učešće u različitim aktivnostima koje se organizuju u ustanovi (vaspitno-obrazovni rad, radno osposobljavanje, okupaciono i radno angažovanje, kulturno, zabavne aktivnosti, rekreativne aktivnosti i drugo);
8) ostvarivanje kontinuirane saradnje sa uputnim organom (centrom za socijalni rad) za sve vreme boravka korisnika u ustanovi;
9) po potrebi planiranje i realizovanje premeštaja korisnika u drugu ustanovu socijalne zaštite u saradnji sa nadležnim centrima za socijalni rad (timski pristup);
10) po potrebi planiranje i realizovanje otpusta korisnika iz ustanove u saradnji sa nadležnim centrom za socijalni rad (timski pristup);
11) preduzimanje svih potrebnih stručnih i drugih mera u cilju sprovođenja zakonom predviđenih zadataka ovih ustanova.
IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ustanove koje, na dan stupanja na snagu ovog pravilnika nemaju zaposlene radnike iz člana 26 tačka 1 podtač. 1-8, tačka 2 podtač. 1-3, tačka 3 podtač. 1-5 i tačka 4 podtač. 1-4, mogu, do 31.12.1993. godine zapošljavati ove radnike samo uz saglasnost Ministarstva za rad, boračka i socijalna pitanja.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite i za obavljanje delatnosti, odnosno poslova socijalne zaštite ("Službeni glasnik RS", br. 75/91 i 52/92) koje se odnose na uslove u pogledu prostora, opreme i potrebnih stručnih i drugih radnika za osnivanje ustanova socijalne zaštite za smeštaj dece i omladine ometene u razvoju i Pravilnik o normativima i standardima za obavljanje delatnosti u domovima za decu i omladinu ometenu u razvoju ("Službeni glasnik RS", broj 52/92).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".