STATUT
PRIVREDNE KOMORE BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 31/2002)

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Privredna komora Beograda (u daljem tekstu: Komora) je interesna, samostalna, poslovna, stručna organizacija preduzeća, preduzetnika i drugih oblika organizovanja koji obavljaju privrednu delatnost na teritoriji Beograda.

Komora, kao deo jedinstvenog povezivanja privrednih subjekata, učestvuje u ostvarivanju i obezbeđivanju zajedničkih interesa važnih za privredu Beograda i Srbije.

Komora je osnovana za teritoriju Beograda koju čine gradske opštine Čukarica, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad, Voždovac, Vračar, Zemun, Zvezdara, i prigradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot i to za sektore poljoprivrede, industrije (uključujući i zanatstvo), građevinarstva, trgovine, saobraćaja, ugostiteljstva i turizma, finansijskog posredovanja i drugih privrednih sektora.

Komora na teritoriji opština može osnovati ispostave, ekspoziture, centre, agencije.

Član 2

Naziv Komore je: Privredna komora Beograda.

Sedište Komore je u Beogradu, u ulici Kneza Miloša broj 12.

U poslovanju sa inostranstvom kao ime Komore upotrebljava se: Belgrade Chamber of Economy.

Član 3

Komora ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Član 4

Komora ima pečat, štambilj i zaštitni znak.

Pečat Komore je okruglog oblika po čijem obodu je ćiriličnim pismom ispisan skraćeni naziv Komore, a po prečniku sedište Komore.

Ako Komora ima više pečata, oni obavezno nose i oznake rimskih brojeva.

Pečat se stavlja pored potpisa ovlašćenog lica.

Štambilj Komore je pravougaonog oblika po kome su ćiriličnim pismom ispisani skraćeni naziv i sedište Komore, sa prostorom za unošenje broja i datuma.

Zaštitni znak Komore je grb grada Beograda koji se koristi u skladu sa Odlukom o upotrebi grba i zastave grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", br. 19/95, 20/95, 15/96) i rešenjem broj 020-1211/96 IO od 18. decembra 1996. godine.

Član 5

Rad Komore je javan.

Javnost rada Komore obezbeđuje se u skladu sa odredbama zakona, ovog statuta i Sporazuma o saradnji privrednih komora u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Sporazum).

II ČLANOVI KOMORE

Član 6

Članovi Komore su pravna i fizička lica koja obavljaju registrovanu privrednu delatnost na teritoriji Beograda, i to:

1. preduzeća i drugi oblici organizovanja,

2. banke, organizacije za osiguranje imovine i lica i druge finansijske organizacije,

3. preduzetnici, koji u vidu registrovanog zanimanja obavljaju privrednu delatnost i njihove zadruge, preko opštih udruženja preduzetnika, kao kolektivni članovi,

4. zemljoradničke, potrošačke zadruge i drugi oblici organizovanja zadrugara, preko Zadružnog saveza Beograda, kao kolektivni članovi.

Članovi Komore, na dobrovoljnoj osnovi, mogu biti i poslovna i stručna udruženja i društva, organizacije koje obavljaju delatnost u oblastima zdravstvene, socijalne, boračke, odnosno invalidske zaštite, društvene brige o deci i u drugim oblastima, kao što su socijalna sigurnost, obrazovanje, nauka, kultura, fizička kultura, kao i organizacije, instituti, agencije, biroi, centri, koji svojom delatnošću unapređuju rad i poslovanje privrednih subjekata, ili su u oblastima u vezi sa privredom ili od interesa za privredu.

Odluku o prijemu u članstvo udruženja, društava i organizacija iz stava 1 ovog člana donosi Upravni odbor Komore.

Član 7

Svi članovi Komore imaju jednaka prava, obaveze i odgovornosti.

Član 8

Članovi Komore imaju sledeća prava:

- da biraju i opozivaju svoje predstavnike u organe i tela Komore i vrše nadzor nad njihovim radom;

- da upravljaju Komorom putem predstavnika izabranih u organe i tela Komore;

- da neposredno podnose inicijative i predloge za zauzimanje stavova radi ostvarivanja zajedničkih, grupnih i pojedinačnih interesa članova Komore;

- da traže intervenciju Komore radi zaštite interesa privrede, određene grupacije ili delatnosti privrede;

- da koriste usluge i pomoć Komore u ostvarivanju zaštite svojih prava i interesa;

- da daju mišljenja i ocene o svim pitanjima u vezi sa radom Komore i njenih organa i tela;

- da iniciraju i predlažu osnivanje odgovarajućih oblika organizovanja;

- da budu obavešteni o ishodu svake svoje inicijative ili podnetog predloga, kao i o radu Komore i njenih organa i tela;

- da zahtevaju zaštitu ili da brane svoj pravni interes pred Sudom časti pri Komori;

- da koriste poslovne i druge informacije iz delokruga rada Komore.

Član 9

Članovi Komore imaju sledeće obaveze i odgovornosti:

- da redovno plaćaju članarinu u visini, pod uslovima i na način propisan odgovarajućim aktom Komore;

- da učestvuju u donošenju programa i plana rada Komore i njenih organa i tela;

- da Komori pravovremeno dostavljaju podatke potrebne za registar članova Komore, kao i podatke potrebne za analitička istraživanja koja sprovodi Komora;

- da čuvaju svoj poslovni ugled, poslovni ugled Komore i njenih članova, da neguju poslovni moral i poštuju dobre poslovne običaje;

- da se pridržavaju zakona i drugih propisa, Statuta i drugih akata Komore;

- da učestvuju u izvršavanju odluka organa i tela Komore;

- da informišu članove Komore koje predstavljaju o odlukama, zaključcima i stavovima zauzetim u Komori;

- da odgovaraju za neizvršavanje svojih obaveza.

Član 10

Komora vodi Registar svojih članova (u daljem tekstu: Registar članova).

Registar članova je javna knjiga na osnovu koje se članovima Komore izdaju odgovarajuća rešenja, uverenja i potvrde.

Registar članova vodi se u skladu sa odredbama Pravilnika o načinu upisa i vođenja registra članova privrednih komora u Srbiji ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 54/2002).

Član 11

Komora vodi Registar opštih udruženja preduzetnika (u daljem tekstu: Registar opštih udruženja).

Registar opštih udruženja je javna knjiga na osnovu koje se opštim udruženjima izdaju odgovarajuća rešenja, uverenja i potvrde.

Registar opštih udruženja vodi se u skladu sa odredbama Pravilnika o upisu u registar opštih udruženja preduzetnika ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 54/2002).

Član 12

Komora daje informacije i potvrde o bonitetu članova Komore, na osnovu odredaba Pravilnika o načinu davanja informacija i potvrda o bonitetu članova Komore i Metodologije za utvrđivanje podataka o bonitetu članova Komore ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 54/2002) i Sporazuma.

III CILJEVI I ZADACI KOMORE

Član 13

U cilju ostvarivanja zadataka koji su joj povereni Zakonom i Sporazumom, Komora će posebno raditi na:

- unapređenju privrednog ambijenta i podizanju konkurentnosti;

- zastupanju interesa privrede u definisanju privredno-sistemskih propisa i mera ekonomske politike;

- razvoju menadžmenta i kvaliteta;

- negovanju dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala.

Član 14

U delokrug rada Komore, osim zakonom i Sporazumom utvrđenih delatnosti, spadaju i sledeće:

- definiše strategiju privrednog razvoja Beograda i vrši ekonomske analize i istraživanja radi njenog definisanja;

- inicira i učestvuje u realizaciji pojedinačnih razvojnih projekata od interesa za Beograd i Srbiju;

- prati tekuću privrednu problematiku po privrednim oblastima, grupacijama, granama, sa stanovišta uticaja tržišta, cena, kreditne politike banaka, zaposlenosti i drugih relevantnih elemenata, daje ocenu tih kretanja, upoređujući ih sa okruženjem, i o tome informiše svoje članove;

- povezuje svoje članove sa naučno-istraživačkim i istraživačko-razvojnim institucijama i podstiče učešće nauke u razvoju privrede;

- podstiče stvaralaštvo koje razvija tehnologiju, povećava produktivnost rada, poboljšava kvalitet proizvoda i usluga i povećava dobit preduzeća;

- podstiče primenu domaćih pronalazaka, tehničkih unapređenja i inovacija u privredi;

- pospešuje uključivanje privrede Beograda u savremene informacione tokove i sisteme poslovnog odlučivanja, omogućava članovima pristup različitim servisima Interneta u cilju informisanja i prezentacije delatnosti, proizvoda i drugih usluga u oblasti poslovnog informisanja;

- organizuje obrazovanje (inoviranje i dopunu znanja) poslovodnih i drugih stručnih kadrova u privredi i izdaje odgovarajuća uverenja o tome;

- povezuje svoje članove sa partnerima u zemlji i inostranstvu;

- pruža usluge i različite oblike pomoći svojim članovima, naročito u vezi sa osnivanjem, organizovanjem i razvojem preduzeća i preduzetništva;

- učestvuje u osnivanju i pruža pomoć fondacijama, privrednim asocijacijama, udruženjima i drugim subjektima koji svojom osnovnom delatnošću podstiču razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva;

- organizuje simulacije primene novih zakona, priprema i promoviše tipske ugovore, daje savete i podršku svojim članovima u vezi sa pravnim i ekonomskim pitanjima;

- učestvuje u izvršavanju zajedničkih zadataka i poslova sa ostalim komorama u Srbiji;

- vrši javna ovlašćenja na osnovu Zakona i Sporazuma;

- izdaje potvrde, uverenja, sertifikate, mišljenja na zahtev članova Komore;

- obavlja i druge poslove od interesa za privredu, samostalno ili u saradnji sa drugim komorama, naučnim i drugim institucijama.

Potvrde, uverenja i druge isprave koje izdaje Komora imaju karakter javnih isprava.

IV UPRAVLJANJE I RUKOVOĐENJE KOMOROM

Član 15

Komorom upravljaju članovi Komore preko svojih predstavnika u organima i telima Komore, izabrani na način, po postupku i kriterijumima utvrđenim ovim statutom i Pravilnikom o izborima za organe i tela Komore (u daljem tekstu: pravilnik o izborima).

Pravilnik o izborima, na predlog Upravnog odbora, donosi Skupština Komore.

Član 16

Organi Komore su: Skupština Komore, Upravni odbor Komore, Nadzorni odbor Komore i predsednik Komore.

1. Skupština Komore

Član 17

Skupština Komore je najviši organ Komore.

Skupština Komore broji do 120 članova, izabranih na način utvrđen ovim statutom i pravilnikom o izborima.

Predstavnike u Skupštini Komore biraju nadležni organi svih oblika organizovanja i rada u Komori - odbori udruženja, opšta udruženja preduzetnika, Zadružni savez i odgovarajući organi drugih organizacija (u daljem tekstu: organi i organizacije) učlanjenih u Komoru, tako da struktura članova Skupštine Komore odgovara strukturi članova Komore, odnosno obezbeđuje zastupljenost svih privrednih grana, srazmerno učešću u društvenom proizvodu i u finansiranju Komore.

Odlukom Skupštine Komore o raspisivanju izbora, shodno pravilniku o izborima, utvrđuju se broj, struktura, način i rokovi sprovođenja izbora.

Odluku iz prethodnog stava Skupština Komore donosi najkasnije 60 dana pre isteka mandata članovima Skupštine Komore.

Član 18

Članovi Skupštine Komore biraju se na vreme od četiri godine i mogu biti ponovo birani.

Član 19

Mandat članu Skupštine Komore prestaje pre isteka vremena na koje je izabran, ako:

- podnese ostavku,

- bude opozvan zbog nepridržavanja odredaba Statuta i drugih opštih akata Komore, odnosno zbog neurednog prisustvovanja sednicama Skupštine,

- prestane sa radom član Komore kod koga je bio zaposlen,

- ako mu prestane radni odnos kod člana Komore kod koga je bio zaposlen u vreme izbora, ili ako prestane osnov po kome je biran (prestanak obavljanja određene funkcije, odnosno dužnosti kod člana Komore).

Ukoliko četvrtini članova Skupštine Komore prestane mandat iz razloga predviđenih u stavu 1 ovog člana, Skupština Komore će odlukom o raspisivanju dopunskih izbora utvrditi rok u kome će se izvršiti izbor novih članova Skupštine Komore.

Mandat novoizabranih članova Skupštine Komore traje do isteka mandata Skupštine Komore.

Član 20

Skupština Komore obavlja sledeće poslove:

Donosi i usvaja:

- statut Komore,

- program rada Komore,

- izveštaj o radu Komore,

- finansijski plan Komore,

- godišnji račun o poslovanju Komore,

- odluku o utvrđivanju osnovice, stope, rokovima i načinu    plaćanja doprinosa,

- pravilnik o organizaciji, sastavu i radu Suda časti,

- pravilnik o izborima za organe i tela Komore,

- kodekse, uzanse i druga pravila ponašanja,

- odluku o raspolaganju imovinom Komore,

- odluku o raspisivanju izbora za članove Skupštine Komore i članova organa i tela Komore,

- poslovnik o radu,

- druga opšta akta Komore.

Bira i razrešava:

- predsednika i potpredsednika Komore,

- članove Upravnog odbora Komore,

- članove Nadzornog odbora Komore.

Imenuje i razrešava:

- generalnog sekretara Komore.

Utvrđuje stavove i daje smernice za rad organa i tela Komore;

Odlučuje o drugim značajnim pitanjima i obavlja i druge poslove od značaja za rad Komore, u skladu sa zakonom.

Član 21

Skupština Komore radi na sednicama i saziva se po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.

Skupštinu Komore saziva i njenim radom predsedava Predsednik Komore.

Skupština Komore obavezno se saziva na zahtev Upravnog odbora Komore, Nadzornog odbora Komore ili najmanje 30 članova Skupštine Komore.

Član 22

Skupština Komore zaseda ako sednici prisustvuje više od polovine njenih članova.

Skupština Komore donosi odluke većinom glasova prisutnih članova.

Skupština Komore donosi odluke dvotrećinskom većinom glasova prisutnih, kada odlučuje o sledećim pitanjima:

- Statutu Komore,

- otuđenju poslovnog prostora.

Izuzetno, u cilju efikasnosti i celishodnosti odlučivanja, Skupština Komore može odlučivati bez prisustva sednici člana Skupštine Komore, putem njegove pisane saglasnosti koja se zapisnikom verifikuje na prvoj narednoj sednici Skupštine Komore.

Član 23

Prilikom donošenja odluka, članovi Skupštine Komore dužni su da uvažavaju interese privrede u celini.

Član 24

Rad Skupštine Komore uređuje se poslovnikom o radu.

2. Upravni odbor Komore

Član 25

Upravni odbor Komore je organ upravljanja Komorom.

Upravni odbor Komore broji do 30 članova.

Član 26

Članove Upravnog odbora Komore bira Skupština Komore iz reda istaknutih privrednika i eksperata za pojedine oblasti, na predlog predsednika Komore, uz prethodno pribavljena mišljenja i predloge odbora udruženja, saveta centara i odgovarajućih organa i tela Komore, tako da struktura članova Upravnog odbora Komore odgovara strukturi članova Komore, odnosno obezbeđuje zastupljenost svih privrednih grana, srazmerno učešću u društvenom proizvodu i u finansiranju Komore.

Predsednik Komore je predsednik Upravnog odbora Komore.

Potpredsednici Komore su članovi Upravnog odbora Komore.

Predsednici odbora udruženja su članovi Upravnog odbora Komore.

Član 27

Članovi Upravnog odbora Komore biraju se na vreme od četiri godine i mogu biti ponovo birani.

Član 28

Mandat članu Upravnog odbora Komore prestaje pre isteka vremena na koje je izabran, ako:

- podnese ostavku;

- bude opozvan zbog nepridržavanja Statuta i drugih opštih akata Komore, odnosno zbog neurednog prisustvovanja sednicama Upravnog odbora Komore;

- prestane sa radom član Komore gde je bio izabran;

- ako mu prestane radni odnos kod člana Komore gde je bio zaposlen u vreme izbora, ili ako prestane osnov po kome je biran (prestanak obavljanja određene funkcije, odnosno dužnosti kod člana Komore).

Ukoliko četvrtini članova Upravnog odbora Komore prestane mandat iz razloga predviđenih u stavu 1 ovog člana, Skupština Komore će izvršiti izbor novih članova Upravnog odbora Komore, na način i po postupku koji je predviđen Statutom, iz istog sektora privrede iz koga je dotadašnji član Upravnog odbora biran.

Član 29

Upravni odbor Komore obavlja sledeće poslove:

- razmatra predloge mera ekonomske politike i o tome zauzima stavove i daje mišljenja nadležnim organima;

- prati i analizira privredna kretanja globalno i po pojedinim sektorima privrede, razmatra i ocenjuje predloge mera ekonomske politike sa stanovišta njihovog uticaja na uslove i efikasnost privređivanja i privrede i zauzima stavove pri izradi sektorskih strategija razvoja;

- utvrđuje stavove i predloge za učešće Komore u pripremi zakona i drugih propisa iz oblasti privrednog sistema i daje mišljenja na nacrte propisa;

- utvrđuje predloge statuta Komore i svih opštih akata koje donosi Skupština komore, predloge programa rada Komore, godišnjeg izveštaja o radu Komore, finansijskog plana Komore, godišnjeg računa o poslovanju Komore, odluke o utvrđivanju osnovice, stopi, rokovima i načinu plaćanja doprinosa;

- donosi opšta akta čije donošenje nije u nadležnosti Skupštine Komore, i to: pravilnik o organizaciji, oblicima i načinu rada u Komori, pravilnik o računovodstvu, pravilnik o protivpožarnoj zaštiti, pravilnik o rešavanju stambenih potreba zaposlenih, pravilnik o putnim i drugim troškovima, pravilnik o poslovnoj tajni i druga opšta i pojedinačna akta koja nisu u nadležnosti Skupštine Komore i predsednika Komore;

- donosi godišnji program saradnje sa inostranstvom i plan poseta;

- donosi godišnji plan potreba kadrova;

- izvršava odluke Skupštine Komore;

- odlučuje o članstvu u Komori saglasno stavu 3 člana 6 Statuta;

- odlučuje o stalnim i povremenim oblicima organizovanja i rada u Komori i donosi odluke o osnivanju ispostava, ekspozitura, agencija, centara i drugih oblika rada od značaja za Komoru;

- odlučuje o osnivanju preduzeća i ustanova od značaja za Komoru i njene članove;

- odlučuje o uslovima, načinu plaćanja i visini nadoknade za obavljanje usluga i pružanje informacija;

- predlaže izbor i razrešenje potpredsednika Komore;

- imenuje i razrešava sekretare udruženja i njihove zamenike, sekretare centara i njihove zamenike, sekretara Suda časti, sekretara Zajednice opštih udruženja preduzetnika, zamenika generalnog sekretara, sekretare grupacija i rukovodioce sektora;

- bira članove organa centara, komisija i drugih stalnih i povremenih oblika organizovanja i rada u Komori i verifikuje mandat članovima odbora udruženja;

- obavlja druge poslove iz delatnosti Komore, koji nisu u delokrugu rada Skupštine Komore.

Član 30

Upravni odbor Komore radi na sednicama koje se održavaju po potrebi.

Upravni odbor Komore saziva i njegovim radom predsedava predsednik Komore.

Upravni odbor Komore obavezno se saziva na zahtev Nadzornog odbora Komore ili najmanje pet članova Upravnog odbora Komore.

Član 31

Upravni odbor Komore zaseda ako sednici prisustvuje više od polovine njegovih članova.

Upravni odbor Komore donosi odluke većinom glasova prisutnih članova.

Izuzetno, u cilju efikasnosti i celishodnosti odlučivanja, Upravni odbor Komore može odlučivati bez prisustva sednici člana Upravnog odbora Komore, putem njegove pisane saglasnosti koja se zapisnikom verifikuje na prvoj narednoj sednici Upravnog odbora Komore.

Član 32

Rad Upravnog odbora Komore uređuje se poslovnikom o radu.

3. Nadzorni odbor Komore

Član 33

Nadzorni odbor Komore je nadzorni organ koji vrši kontrolu zakonitosti rada Komore, sprovođenja Statuta i drugih opštih akata Komore, finansijsko-materijalnog poslovanja Komore i njene Stručne službe i ostvaruje uvid u izvršavanje obaveza članova Komore.

Član 34

Nadzorni odbor Komore ima predsednika i četiri člana koje bira Skupština Komore iz reda svojih članova, a na predlog Upravnog odbora Komore.

Član 35

Nadzorni odbor Komore podnosi Skupštini komore izveštaj o pitanjima iz svog delokruga rada najmanje jednom godišnje, prilikom usvajanja izveštaja o radu Komore i godišnjeg računa o poslovanju Komore.

4. Predsednik Komore

Član 36

Predsednika Komore bira Skupština Komore iz reda istaknutih privrednika, naučnih i stručnih radnika, na predlog Upravnog odbora Komore.

Za predsednika Komore bira se lice koje ima najmanje visoku stručnu spremu.

Predsednik Komore ne mora biti na stalnom radu u Komori.

Predsednik Komore bira se na vreme od četiri godine i može biti ponovo biran na istu funkciju.

Predsednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini Komore i Upravnom odboru Komore.

Član 37

Predsednik Komore obavlja sledeće poslove:

- predstavlja Komoru i odgovoran je za zakonitost rada Komore;

- utvrđuje predloge opštih akata koje donosi Upravni odbor Komore;

- ostvaruje i koordinira saradnju sa organima grada Beograda i drugim organima i organizacijama;

- ostvaruje i koordinira saradnju sa komorama u zemlji i inostranstvu i drugim nacionalnim i međunarodnim organizacijama i asocijacijama;

- ostvaruje i koordinira saradnju sa organizacijama sindikata i poslodavaca;

- predlaže kandidate za članove Upravnog odbora Komore;

- predlaže imenovanje i razrešenje generalnog sekretara Komore i njegovog zamenika i imenovanje i razrešenje svih lica koje imenuje i razrešava Upravni odbor Komore, a na inicijativu odgovarajućih oblika organizovanja i rada u Komori;

- postavlja i razrešava rukovodioce stalnih i povremenih organa i tela, rukovodioce odeljenja i službi koje ne imenuje Upravni odbor Komore;

- predlaže članove upravnih odbora i direktore preduzeća, agencija i drugih pravnih lica koje osniva Komora, prati rad ovih subjekata i preduzima odgovarajuće mere u cilju njihovog uspešnijeg poslovanja;

- određuje predstavnike Komore u organe i tela, po posebnim propisima i na zahtev tih organa, organizacija i fondova;

- odobrava službena putovanja u inostranstvo;

- obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom i opštim aktima Komore.

Određena ovlašćenja iz svog delokruga rada predsednik Komore može preneti na potpredsednike i generalnog sekretara Komore, ili na druga birana ili imenovana lica.

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika Komore zamenjuju potpredsednici Komore ili lice koje predsednik Komore odredi.

4.1. Potpredsednici Komore

Član 38

Komora može imati jednog ili više potpredsednika, o čemu odluku donosi Skupština Komore.

Potpredsednike Komore bira Skupština Komore, iz reda istaknutih privrednika, naučnih i stručnih radnika, na predlog Upravnog odbora Komore.

Potpredsednici Komore biraju se na period od četiri godine i mogu biti ponovo birani na istu funkciju.

Član 39

Potpredsednici Komore obavljaju poslove iz delokruga rada predsednika Komore, odnosno poslove koje im poveri predsednik Komore.

4.2. Generalni sekretar Komore

Član 40

Generalni sekretar Komore obavlja sledeće poslove:

- rukovodi radom Komore i usklađuje aktivnosti organa i tela Komore;

- zastupa Komoru u imovinskim i drugim pravnim poslovima;

- naredbodavac je za izvršenje finansijskog plana Komore;

- rukovodi i organizuje rad Stručne službe i Kabineta i preduzima mere za unapređivanje njihovog rada;

- vrši prava i ovlašćenja poslovodnog organa, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuju radni odnosi;

- stara se o pripremi sednica organa i tela Komore i o izvršavanju odluka i drugih akata;

- odobrava službena putovanja u zemlji i izdaje rešenja za službena putovanja u inostranstvo, za koja je odluku doneo predsednik Komore ili od predsednika ovlašćeno lice;

- prati i primenjuje zakonske propise;

- prisustvuje sednicama organa i tela Komore;

- daje punomoćja za zastupanje Komore pred sudovima i drugim državnim organima;

- imenuje komisije i stručne radne grupe za obavljanje određenih poslova;

- obavlja i druge poslove koje na njega prenese predsednik Komore.

Generalni sekretar Komore može određene poslove iz svog delokruga preneti na svog zamenika ili na druga rukovodeća lica.

Član 41

Generalnog sekretara Komore imenuje i razrešava Skupština Komore, na predlog predsednika Komore.

Za generalnog sekretara Komore imenuje se lice koje ima visoku stručnu spremu.

Generalni sekretar Komore imenuje se na vreme od četiri godine i može biti ponovo imenovan na istu funkciju.

Generalni sekretar Komore za svoj rad odgovara Skupštini Komore, Upravnom odboru Komore i predsedniku Komore.

Član 42

Generalni sekretar Komore može imati zamenika koga imenuje i razrešava Upravni odbor Komore, na predlog predsednika Komore.

Zamenik generalnog sekretara Komore obavlja određene stručne poslove iz delokruga generalnog sekretara i zamenjuje ga u slučaju odsutnosti ili sprečenosti.

Za zamenika generalnog sekretara Komore imenuje se lice koje ima visoku stručnu spremu.

Član 43

Generalni sekretar Komore i njegov zamenik su u stalnom radnom odnosu u Komori.

V ORGANIZACIJA I OBLICI ORGANIZOVANJA I RADA U KOMORI

Član 44

Radi izvršavanja ciljeva i zadataka Komore i uspešnog i efikasnog ostvarivanja interesa svojih članova, Komora se organizuje i svoju delatnost obavlja preko stalnih i povremenih oblika organizovanja i rada.

1. STALNI OBLICI RADA

Član 45

Stalni oblici organizovanja i rada u Komori su:

I

I.1. Udruženja

I.2. Opšta udruženja preduzetnika

I.3. Zadružni savez Beograda

II Centri

III Sud časti

IV Kabinet

I.1. Udruženja

Član 46

Udruženje je osnovni oblik organizovanja i rada u Komori.

Udruženje je oblik organizovanja i rada funkcionalno i granski povezanih članova Komore.

Sastav, organizovanje, poslovi i zadaci, izbor organa i tela u udruženjima Komore uređuju se pravilnikom o izborima i pravilnikom o organizaciji.

Rad u udruženju organizuje i njime rukovodi sekretar udruženja.

Član 47

U Komori postoje sledeća udruženja:

1. Udruženje industrije,

2. Udruženje saobraćaja i telekomunikacija,

3. Udruženje trgovine,

4. Udruženje građevinarstva i komunalne delatnosti,

5. Udruženje poljoprivrede i prehrambene industrije,

6. Udruženje ugostiteljstva i turizma,

7. Udruženje banaka, organizacija osiguranja i drugih finansijskih organizacija,

8. Udruženje informatičke delatnosti.

I.2. Opšta udruženja preduzetnika

Član 48

Opšta udruženja osnivaju preduzetnici u cilju zajedničkog unapređivanja rada i poslovanja, usklađivanja posebnih i zajedničkih interesa, predlaganja mera za poboljšanje uslova poslovanja, ekonomskog položaja i socijalne sigurnosti, kao i u cilju razmatranja i rešavanja drugih pitanja od zajedničkog interesa.

Članovi opšteg udruženja su preduzetnici koji u vidu registrovanog zanimanja obavljaju privrednu delatnost i njihove zadruge.

Opšta udruženja svojim statutom uređuju zadatke, organe i tela, njihov delokrug i sastav, način izbora i mandate, prava i dužnosti članova, način finansiranja, način vođenja registra svojih članova, kao i druga pitanja od značaja za rad opšteg udruženja.

Opšte udruženje upisuje se u Registar opšteg udruženja.

Član 49

Radi usaglašavanja interesa i zajedničkog nastupa opštih udruženja u Komori se može obrazovati zajednica opštih udruženja preduzetnika.

Kriterijumi za osnivanje, sastav, organizovanje, poslovi i zadaci i druga pitanja od značaja za rad zajednice, uređuju se odlukom Skupštine Komore, pravilnikom o izborima i pravilnikom o organizaciji.

Član 50

Rad Zajednice organizuje i njome rukovodi sekretar zajednice opštih udruženja.

I.3. Zadružni savez Beograda

Član 51

Zadružni savez Beograda udružuje u Komoru, kao kolektivne članove, zadruge zemljoradničkih, potrošačkih i drugih oblika organizovanja zadrugara na području grada Beograda, a u skladu sa Zakonom o zadrugama i Pravilima Zadružnog saveza Beograda i Srbije.

Komora, u saradnji sa organima Zadružnog saveza Beograda, obezbeđuje uslove za rad Zadružnog saveza Beograda, prati njegove aktivnosti i predlaže preduzimanje određenih organizacionih, kadrovskih i drugih mera u cilju unapređenja rada i realizovanja programa rada Komore i Zadružnog saveza Beograda.

Rad Zadružnog saveza Beograda organizuje i njime rukovodi predsednik Zadružnog saveza Beograda.

II Centri Komore

Član 52

Za koordinaciju i obavljanje poslova iz delokruga Komore, prilikom pružanja stručne pomoći iz određenih oblasti članovima Komore i drugim zainteresovanim pravnim licima i pojedincima iz zemlje i inostranstva, u Komori se organizuju sledeći centri Komore:

1. Centar za ekonomsku politiku, prestrukturiranje i razvoj,

2. Centar za ekonomske odnose sa inostranstvom,

3. Centar za privredno-pravni sistem,

4. Centar za razvoj akcionarstva,

5. Centar za razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva,

6. Centar za razvoj i transfer tehnologija i ekologiju,

7. Centar za poslovno obrazovanje i unapređenje kvaliteta,

8. INFO Centar Komore.

Sastav, organizovanje, poslovi i zadaci, izbor organa i tela u centrima Komore uređuju se pravilnikom o organizaciji.

Rad u centru organizuje i njime rukovodi sekretar centra.

III Sud časti

Član 53

Pri Komori se obrazuje Sud časti, kao nezavisan organ, samostalan u odlučivanju.

Član 54

Sud časti odlučuje u postupku protiv preduzeća i drugih članova Komore, zbog povreda dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala u međusobnim poslovnim odnosima, povreda kojima se narušava jedinstvo tržišta ili sprovode monopolističke radnje na tom tržištu.

Kao povreda dobrih poslovnih običaja mogu se, prema okolnostima slučaja, smatrati i postupci članova Komore kojima se nanosi šteta društvenoj zajednici i drugim preduzećima, izigrava duh i smisao zakona i drugih propisa ili ruši ugled Jugoslavije i Srbije.

Sud časti odlučuje i u slučaju povrede Statuta i odluka i zaključaka organa i tela Komore sa obaveznom snagom za čije se povrede, saglasno ovom statutu, mogu izreći mere društvene discipline.

Član 55

Za povredu dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala, Sud časti može izreći sledeće mere društvene discipline:

- usmena opomena,

- pisana opomena,

- javna opomena sa objavljivanjem na odboru udruženja,

- javna opomena sa objavljivanjem na Upravnom odboru Komore,

- javna opomena sa objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja,

- mera zabrane poslovanja u trajanju od tri do šest meseci.

Uz mere iz stava 1 ovog člana Sud može izreći zaštitnu meru, i to:

- zabranu učešća u radu u organima i telima Komore,

- zabranu učešća na sajmovima i izložbama,

- zabranu samostalnog obavljanja delatnosti preduzetnika na određeno vreme,

- trajnu zabranu obavljanja delatnosti preduzetnika i brisanja radnje iz Registra.

Izuzev mera iz stava 1 i 2 ovog člana, Sud časti će izreći i druge mere koje mu zakonskim propisima budu stavljene u nadležnost.

Član 56

Nadležnost, sastav i organizacija Suda časti, način izbora i razrešenja njegovih članova i postupak pred tim sudom, uređuju se pravilnikom o organizaciji, sastavu i radu Suda časti koji donosi Skupština Komore.

Rad u Sudu časti organizuje i njime rukovodi sekretar Suda časti.

IV Kabinet

Član 57

Za obavljanje poslova organizovanja sajmova, promocija, odnosa sa javnošću i protokola, organizuje se Kabinet.

Sastav, način organizovanja, poslovi i zadaci Kabineta uređuju se pravilnikom o organizaciji.

Rad Kabineta organizuje i njime rukovodi generalni sekretar Komore.

2. POVREMENI OBLICI ORGANIZOVANJA I RADA

Član 58

Povremeni oblici organizovanja i rada u Komori su:

- ispostave, ekspoziture,

- projektni timovi.

2.1. Ispostave, ekspoziture

Član 59

U zavisnosti od potreba članova, Komora može organizovati ispostave, ekspoziture, u opštinama na teritoriji grada Beograda.

Odluku o organizovanju ispostava, ekspozitura donosi Upravni odbor Komore.

2.2. Projektni timovi

Član 60

U zavisnosti od potreba članova, Komora može, za realizaciju određenih projekata za Komoru ili njene članove, organizovati timove na projektnom principu.

Član 61

Način i uslovi organizovanja projektnih timova Komore utvrđuju se pravilnikom o organizaciji.

VI STRUČNA SLUŽBA KOMORE

Član 62

Za obavljanje stručnih, administrativnih i pomoćnih poslova u Komori se organizuje Stručna služba.

Način organizovanja, poslovi i zadaci Stručne službe i način njihovog obavljanja uređuju se pravilnikom o organizaciji.

Rad Stručne službe organizuje i njenim radom rukovodi generalni sekretar Komore, u granicama ovlašćenja utvrđenih zakonom i ovim statutom.

VII FINANSIRANJE KOMORE

Član 63

Sredstva za rad Komore obrazuju se od doprinosa, naknada za usluge i iz drugih izvora.

Visinu doprinosa i osnovicu za obračun, kao i način i rokove plaćanja utvrđuje Skupština Komore svojom odlukom.

Prilikom utvrđivanja visine doprinosa vodi se računa o ekonomskoj snazi članova.

Finansijsko opterećenje članova može biti samo do iznosa koji je neophodan za pokriće troškova Komore.

Odluka o utvrđivanju osnovice, stopi, rokovima i načinu plaćanja doprinosa objavljuje se u "Službenom listu grada Beograda:

Član 64

Sredstva doprinosa i druga novčana sredstva vode se preko tekućeg računa i drugih računa kod poslovne banke, na način i pod uslovima utvrđenim ugovorom o otvaranju i vođenju računa.

Član 65

Vršeći ciljeve i zadatke određene zakonom i ovim statutom, Komora može za određene poslove propisati obavezu plaćanja nadoknade prema naručiocima ili korisnicima informacija, odnosno projekata, uz obavezu da prihode ostvarene po tom osnovu koristi za dalje obavljanje i unapređenje svoje delatnosti.

Odluku o uslovima, načinima plaćanja i visini nadoknade donosi Upravni odbor Komore.

Član 66

Za finansiranje posebnih aktivnosti iz Programa rada Komore zainteresovani članovi mogu da udružuju sredstva i da osnivaju fondove sa posebnom namenom.

Korišćenje i raspolaganje ovim sredstvima vrši se saglasno odlukama udružilaca sredstava i odgovarajućim odlukama, odnosno opštim aktima Komore.

Član 67

Finansiranje zajedničkih projekata iz programa rada privrednih komora vrši se, saglasno Sporazumu, na osnovu posebnih ugovora zainteresovanih komora.

Član 68

Godišnjim finansijskim planom Komore utvrđuju se prihodi po osnovu članarine i drugih izvora, ukupni rashodi i rashodi po pojedinim namenama.

Član 69

Godišnji prihodi Komore treba da pokriju rashode nastale u vršenju delatnosti Komore, a na osnovu programa i plana rada Komore.

Poslovanje Komore mora biti u skladu sa principima štedljivosti, ekonomičnosti i svrsishodnosti.

VIII SARADNJA KOMORE I DRUGIH ORGANA I ORGANIZACIJA

Član 70

U izvršavanju poslova i zadataka utvrđenih zakonom i ovim statutom, a u interesu svojih članova, Komora sarađuje sa komorama i odgovarajućim udruženjima u zemlji i inostranstvu, državnim i svim drugim organima i organizacijama.

1. Saradnja između komora

Član 71

U cilju ostvarivanja i zaštite zajedničkih interesa komora i interesa svojih članova, Komora sarađuje sa komorama u republici na način utvrđen zakonom i Sporazumom.

Zaštita zajedničkih interesa članova Komore ostvaruje se jedinstvenim nastupom celokupnog komorskog sistema prema državnim organima, organima lokalne samouprave, organizacijama sindikata, poslodavaca, strukovnim asocijacijama i drugim institucijama.

2. Saradnja Komore i drugih organa i organizacija

Član 72

U cilju ostvarivanja interesa svojih članova Komora ostvaruje saradnju sa državnim organima i organizacijama, organima lokalne samouprave, sa organizacijama sindikata, poslodavaca, nevladinim i drugim organizacijama.

Komora takođe sarađuje sa organizacijama javno-pravnog karaktera kao što su fondovi, zavodi, instituti, fakulteti, agencije i druge organizacije u oblasti nauke, istraživanja, obrazovanja i zaštite, tako što finansira ili učestvuje u finansiranju projekata od interesa za svoju delatnost i delatnost svojih članova i kooptira njihove predstavnike u organe i tela Komore.

3. Međunarodna saradnja

Član 73

Komora izražava i zastupa zajedničke interese svojih članova saradnjom sa privrednim komorama i privrednim i drugim asocijacijama, naučno-istraživačkim i drugim stručnim organizacijama drugih zemalja, sa ciljem unapređenja poslovanja svojih članova.

U ostvarivanju međunarodne saradnje Komora organizuje međusobne posete i nastupe na sajmovima i raznim međunarodnim manifestacijama svojih članova, privrednih delegacija i predstavnika privrednih komora i privrednih asocijacija, kao i razmenu informacija.

IX JAVNOST RADA KOMORE

Član 74

Javnost rada Komore obezbeđuje se javnošću sednica organa, tela i drugih skupova u Komori, izdavanjem informacija o njihovom radu i saradnjom sa sredstvima javnog informisanja i drugim sredstvima obaveštavanja.

Član 75

Organi i tela u Komori mogu isključiti ili ograničiti prisustvo javnosti na sednici ili skupu, kada to nalaže opšti interes, ili kada se razmatraju dokumenti ili podaci poverljive prirode.

Član 76

Komora redovno upoznaje svoje članstvo, druge komore u Srbiji i javnost sa odlukama, stavovima i predlozima usvojenim na sednicama organa, tela i drugih skupova u Komori, preko sredstava javnog informisanja ili izdavanjem posebnih informacija, biltena i slično.

Član 77

Stavove Komore, odnosno njenih organa i tela, mogu iznositi i zastupati birana i imenovana lica Komore, predsednici organa i tela Komore ili drugi ovlašćeni članovi tih organa i tela. Ovi organi i tela mogu ovlastiti stručne radnike Komore da o određenim pitanjima iznose stavove Komore.

Predstavnik Komore koji daje podatke i informacije u vezi sa radom Komore odgovoran je za njihovu tačnost.

X AKTA KOMORE

Član 78

Opšta akta Komore su: statut Komore, pravilnici, poslovnici, preporuke, stavovi i smernice.

Kada na opšti način uređuju određena pitanja opšta akta su i odluke i zaključci organa i tela Komore kao i drugih oblika organizovanja i rada u Komori.

Član 79

Inicijativu za donošenje statuta, odnosno za njegove izmene i dopune mogu dati Upravni odbor Komore, Nadzorni odbor Komore, predsednik Komore ili najmanje 30 članova Skupštine Komore.

Statut donosi Skupština Komore, a predlog, odnosno predlog izmena i dopuna utvrđuje Upravni odbor Komore.

Opšta akta Komore, osim statuta Komore, stupaju na snagu danom donošenja.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 80

Do donošenja novih, ostaju na snazi opšta akta Komore, ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama ovog statuta.

Opšta akta iz prethodnog stava usaglasiće se sa zakonom i ovim statutom u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu Statuta.

Član 81

Postojeći koordinacioni odbori postaju centri Komore.

Dosadašnji sekretari koordinacionih odbora postaju sekretari odgovarajućih centara Komore.

Član 82

Postojeći organi i tela Komore, osim onih čije postojanje nije predviđeno odredbama ovog statuta, nastavljaju sa radom do izbora organa i tela prema ovom statutu.

Predsednik Komore, potpredsednici Komore i sva birana i imenovana lica obavljaće svoje funkcije do isteka mandata na koje su izabrani, odnosno imenovani.

Član 83

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Privredne komore Beograda 01-broj 42/1 od 11. januara 1996. godine, sa svim izmenama i dopunama.

Član 84

Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".