ODLUKAO NAČELIMA ZA UNUTRAŠNJU ORGANIZACIJU I SISTEMATIZACIJU RADNIH MESTA U POKRAJINSKIM ORGANIMA UPRAVE, POKRAJINSKIM ORGANIZACIJAMA I SLUŽBAMA("Sl. list AP Vojvodine", br. 4/2003) |
I OSNOVNE ODREDBE
Ovom odlukom utvrđuju se načela za unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta u pokrajinskim organima uprave, pokrajinskim organizacijama i službama (u daljem tekstu: organi), vrste organizacionih jedinica, uslovi za njihovo obrazovanje, rukovođenje organizacionim jedinicama i postupak pripreme i donošenja pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u organima (u daljem tekstu: pravilnik).
Unutrašnjom organizacijom i sistematizacijom obezbeđuje se racionalno i efikasno ostvarivanje odlukom utvrđenog delokruga i zakonom i drugim propisima utvrđene nadležnosti organa.
Pravilnik donosi starešina koji rukovodi organom (u daljem tekstu: starešina).
Pri donošenju pravilnika starešina polazi od delokruga organa utvrđenog odlukom i nadležnosti poverenih zakonom odnosno odlukom i od sledećih načela: 1. objedinjavanje istih ili srodnih odnosno međusobno povezanih poslova u odgovarajuće organizacione jedinice; 2. zakonitog i blagovremenog odlučivanja o pravima i obavezama i na zakonu i drugim propisima zasnovanim pravnim interesima građana i preduzeća i drugih pravnih subjekata; 3. stručnog, racionalnog i ekonomičnog obavljanja poslova uz maksimalno korišćenje svih raspoloživih znanja u organu i uštedu sredstava, kao i ostvarivanja odgovornosti zaposlenih i postavljenih lica za njihovo obavljanje; 4. efikasnog rukovođenja organizacionim jedinicama i stalnog nadzora nad obavljanjem poslova; 5. efikasne međusobne saradnje organa, saradnje sa odgovarajućim republičkim organima, organima lokalne samouprave, preduzećima i drugim organizacijama kojima su poverena upravna ovlašćenja; 6. uključivanja stručnih i naučnih radnika i organizacija u proces predlaganja, odlučivanja i preduzimanja odgovarajućih mera; 7. primene savremenih metoda i sredstava rada.
Pravilnikom se utvrđuju: 1. organizacione jedinice i poslovi koji se u njima obavljaju iz nadležnosti i delokruga utvrđenog zakonom odnosno odlukom; 2. način rukovođenja organizacionim jedinicama; 3. ukupan broj radnih mesta, s nazivom i opisom poslova za svako radno mesto ili grupu radnih mesta i brojem potrebnih izvršilaca; 4. uslovi za obavljanje poslova svakog radnog mesta ili grupe radnih mesta i potreban broj izvršilaca; 5. radna mesta za koja se mogu primati viši savetnici i savetnici; 6. radna mesta za koja se zaposleni primaju bez oglasa; 7. način programiranja i planiranja poslova u organu; 8. sedište i broj radnih mesta i način rukovođenja organizacionim jedinicama obrazovanim van sedišta organa.
Zanatske, manipulativne, poslove obezbeđenja i druge zajedničke poslove za potrebe organa obavlja Služba za opšte i zajedničke poslove pokrajinskih organa.
II VRSTE ORGANIZACIONIH JEDINICA I USLOVI ZA NJIHOVO OBRAZOVANJE
Poslovi iz delokruga organa po pravilu obavljaju se u okviru organizacionih jedinica.
Vrste i broj organizacionih jedinica utvrđuju se prema vrsti i međusobnoj povezanosti i obimu poslova u organu.
Organizacione jedinice obrazuju se kao osnovne i kao organizacione jedinice u sastavu osnovnih (u daljem tekstu: unutrašnje organizacione jedinice), posebne u okviru organa kao službe, i kao organizacione jedinice van sedišta organa.
Osnovna organizaciona jedinica obrazuje se kao sektor.
Unutrašnje organizacione jedinice mogu se obrazovati kao odeljenje, odsek i grupa.
Unutrašnje organizacione jedinice mogu izuzetno imati i druge nazive, ako to više odgovara prirodi poslova koji se u tim jedinicama obavljaju (centar, služba, daktilobiro i drugo).
Za organizacione jedinice iz stava 6 ovog člana pravilnikom se utvrđuje kojim se unutrašnjim organizacionim jedinicama u smislu ove odluke upodobljavaju.
Sektor se obrazuje za obavljanje poslova koji predstavljaju posebno područje rada ili radi objedinjavanja poslova više unutrašnjih organizacionih jedinica.
Odeljenje se obrazuje za obavljanje međusobno povezanih normativno-pravnih, studijsko-analitičkih, upravnih, upravno-nadzornih, finansijsko-materijalnih, informatičkih, dokumentacionih, statističko-evidencionih, stručno-operativnih, kancelarijskih, zanatskih i manipulativnih poslova koje treba objediniti i za čije se obavljanje predviđa najmanje šest zaposlenih.
Odsek se obrazuje za obavljanje srodnih upravnih, upravno-nadzornih, finansijsko-materijalnih, informatičkih, dokumentacionih, statističko-evidencionih, stručno-operativnih, prevodilačkih, kancelarijskih, zanatskih i manipulativnih poslova koji zahtevaju neposrednu povezanost i organizacionu posebnost i za čije se obavljanje predviđa najmanje četvoro zaposlenih.
Grupa se obrazuje za obavljanje međusobno povezanih normativno-pravnih, i studijsko-analitičkih poslova za čije se obavljanje predviđa najmanje troje zaposlenih.
U organu se izuzetno mogu obrazovati unutrašnje organizacione jedinice van sastava sektora ako su priroda i sadržina poslova koji se u toj jedinici obavljaju takvi da zahtevaju neposrednu povezanost sa starešinom ili direktorom.
Organi izuzetno mogu biti i bez organizacionih jedinica iz člana 6 ove odluke ako obim poslova ne zahteva veći broj radnih mesta.
U slučaju iz stava 1 ovog člana u organima se mogu postavljati pomoćnici starešine za obavljanje poslova utvrđenih pravilnikom i drugih poslova koji im se odrede.
U organima pojedine poslove mogu obavljati samostalni izvršioci, van organizacionih jedinica, ako to nalažu priroda i obim poslova.
Ako je organ osnovan sa posebnom organizacionom jedinicom u svom sastavu, tom organizacionom jedinicom rukovodi direktor koga postavlja Izvršno veće AP Vojvodine (u daljem tekstu: Izvršno veće).
U okviru radnih mesta u organima obavljaju se sledeće vrste poslova: normativno-pravni, studijsko-analitički, upravno-nadzorni, upravni, informatički, finansijsko-materijalni, prevodilački, dokumentacioni, statističko-evidencioni, stručno-operativni, kancelarijski, zanatski i manipulativni.
Poslove iz člana 13 ove odluke mogu obavljati zaposleni u organima uprave ako pored uslova utvrđenih zakonom ispunjavaju i sledeće uslove: 1. za normativno-pravne poslove - završen pravni fakultet; 2. za informatičke poslove - završen prirodno-matematički ili jedan od tehničkih fakulteta ili fakulteta društvenog smera, sa specijalističkim znanjima iz oblasti informatike; 3. za finansijsko-materijalne poslove, zavisno od stepena složenosti završen ekonomski fakultet, viša ekonomska škola i srednja škola ekonomskog smera; 4. za prevodilačke poslove - završen filozofski fakultet jezičkog smera; 5. za zanatske poslove - završena škola za kvalifikovane radnike; 6. za manipulativne poslove - završena osnovna škola.
Za ostale poslove vrsta školske spreme utvrđuje se pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, zavisno od prirode posla i od oblasti za koji je organ obrazovan.
Za izvršavanje složenih poslova koji zahtevaju zajednički rad zaposlenih iz više organizacionih jedinica ili više pokrajinskih organa, mogu se u pokrajinskom organu, odnosno za više pokrajinskih organa obrazovati stalne ili povremene stručne komisije i radne grupe.
Sastav i poslove stručnih komisija i radnih grupa utvrđuju starešine koje rukovode pokrajinskim organima.
III RUKOVOĐENJE ORGANIZACIONIM JEDINICAMA
Radom organizacionih jedinica rukovode: 1. sektorom - pomoćnik starešine organa; 2. odeljenjem - načelnik odeljenja; 3. odsekom - šef odseka; 4. grupom - rukovodilac grupe; 5. radnom grupom - rukovodilac radne grupe koga odredi starešina organa.
Rukovodioci organizacionih jedinica organizuju, objedinjavaju i usmeravaju rad tih jedinica, odnosno pojedinih radnika u njima, odgovaraju za blagovremeno, zakonito i pravilno obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode, raspoređuju poslove na organizacione jedinice odnosno na neposredne izvršioce, pružaju potrebnu stručnu pomoć i obavljaju najsloženije poslove iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode.
Pomoćnik starešine odgovara za svoj rad i za rad organizacione jedinice kojom rukovodi, starešini koji rukovodi organom.
Rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica odgovaraju za svoj rad i za rad organizacione jedinice kojom rukovode, rukovodiocu sektora u čijem je sastavu unutrašnja organizaciona jedinica.
Samostalni izvršilac radi po uputstvima neposrednog starešine koji rukovodi organom.
IV POSTUPAK DONOŠENJA PRAVILNIKA
U postupku pripreme pravilnika starešina je dužan da pripremi dokumentacionu osnovu za izradu pravilnika (u daljem tekstu: dokumentaciona osnova).
U okviru dokumentacione osnove neophodno je: 1) utvrditi vrste poslova koji se obavljaju u organu polazeći od odlukom utvrđenog delokruga i zakonom i drugim propisima utvrđene nadležnosti organa (studijsko-analitički, upravno-nadzorni i drugi poslovi); 2) prikazati obim poslova po vrstama i stepenu složenosti (posebno upravno-nadzornih i upravnih poslova) koji je organ obavljao dve uzastopne godine koje prethode izradi dokumentacione osnove; 3) dati razloge i obrazložiti predlog za izmenu postojeće organizacije, odnosno obrazložiti predlog za novu organizaciju; 4) navesti zahtevani broj zaposlenih u organu i njihovu stručnu spremu po vrstama poslova i obrazložiti potrebu za tim brojem zaposlenih (na primer: normativi, posebni zadaci, novi poslovi i sl.).
Starešina je dužan da pravilnik donese polazeći od stanja utvrđenog u dokumentacionoj osnovi.
Starešina dostavlja pravilnik na mišljenje pokrajinskom organu uprave nadležnom za poslove uprave.
Saglasnost na pravilnike daje Izvršno veće.
Prilikom podnošenja pravilnika Izvršnom veću na saglasnost, starešina je dužan da dostavi i primedbe i predloge pokrajinskog organa uprave nadležnog za poslove uprave u vezi s pravilnikom i obrazloženje neprihvaćenih predloga i primedbi.
Pravilnik na koji je Izvršno veće dalo saglasnost organ dostavlja Pokrajinskom organu uprave nadležnom za poslove uprave radi evidencije i praćenja organizacije i sistematizacije radnih mesta u svim organima.
V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odredbe ove odluke primenjuju se i na Stručnu službu Izvršnog veća i na Službu za opšte i zajedničke poslove pokrajinskih organa, ako u skladu sa ovom Odlukom i drugim propisom obavljanje poslova u ovim službama ne zahteva drugačiji način organizovanja.
Organi su dužni da svoje pravilnike donesu u skladu sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načelima za unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta u pokrajinskim organima uprave, pokrajinskim organizacijama i službama ("Službeni list Autonomne Pokrajine Vojvodine", broj 12/92).
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne Pokrajine Vojvodine".