UREDBAO UTVRĐIVANJU OPŠTEG PLANA ZA ODBRANU OD POPLAVA ZA PERIOD OD 2003. DO 2008. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 34/2003) |
Utvrđuje se Opšti plan za odbranu od poplava za period od 2003. do 2008. godine, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
OPŠTI PLAN ZA ODBRANU OD POPLAVA ZA PERIOD OD 2003. DO 2008. GODINE
I OPŠTE ODREDBE
1. Odbrana od poplava, usled velikih voda i zagušenja ledom (u daljem tekstu: odbrana od poplava) organizuje se i sprovodi na vodnim područjima Republike Srbije, u skladu sa Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 53/93 i 54/96), Zakonom o osnovama režima voda od interesa za dve ili više republika, odnosno autonomnih pokrajina i o međudržavnim vodama ("Službeni list SFRJ", br. 2/74, 24/76 i 31/76) i Zakonom o zaštiti od elementarnih nepogoda ("Službeni glasnik SRS", br. 20/77, 27/85, 6/89 i 52/89 i "Službeni glasnik RS", broj 50/92), odredbama vodoprivredne saglasnosti izdate HE "Đerdap" 1970. godine, Konvencijom između Saveznog izvršnog veća SFRJ i Vlade SR Rumunije o eksploataciji i održavanju hidroenergetskih i plovidbenih sistema "Đerdap I" i "Đerdap II" iz 1987. godine, zajedničkim pravilnicima za odbranu od poplava sa Republikom Rumunijom, Republikom Mađarskom, Republikom Bugarskom i Republikom Albanijom, opštim i operativnim planom odbrane od poplava.
Opšti plan za odbranu od poplava se donosi za vodotoke na kojima postoje objekti za zaštitu od štetnog dejstva voda.
2. Odbranu od poplava na vodnim područjima Sava, Dunav i Morava organizuje i sprovodi javno vodoprivredno preduzeće, uz angažovanje Republičkog hidrometeorološkog zavoda (u daljem tekstu: Zavod) i preduzeća kojima je povereno održavanje zaštitnih objekata za odbranu od poplava i neposredno vršenje poslova i zadataka odbrane od poplava.
3. Odbranom od poplava u Republici rukovodi glavni rukovodilac odbrane od poplava na osnovu i u okviru ovlašćenja utvrđenih zakonom i ovim planom. Glavni rukovodilac odbrane od poplava ima zamenika.
Odbranom od poplava na vodnom području rukovodi rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području, koji ima zamenika i pomoćnike.
Na sektoru odbrane od poplava, odnosno na tehničkoj deonici duž vodotoka, odbranom od poplava neposredno rukovodi sektorski, odnosno deonični rukovodilac. Sektorski rukovodilac i deonični rukovodilac imaju svoje zamenike.
Zamenici rukovodioca iz st. 1, 2 i 3 ove tačke zamenjuju rukovodioce u slučaju njihove odsutnosti, sprečenosti i pri višesmenskom radu kod sprovođenja odbrane od poplava, sa svim ovlašćenjima rukovodioca kojeg zamenjuju.
4. Odbrana od poplava i leda organizuje se vrši u zavisnosti od stepena opasnosti, a prema sledećim fazama: priprema za odbranu, redovna odbrana i vanredna odbrana.
Odgovarajuća faza odbrane od poplava nastaje kada vodostaji na merodavnoj vodomernoj stanici dostignu nivoe utvrđene u operativnom planu odbrane od poplave, a očekuje se dalji porast vodostaja, ili kada je odbrambena linija ugrožena usled dugotrajnih visokih vodostaja.
Faze odbrane od leda utvrđene su u operativnom planu odbrane od poplava, u zavisnosti od stvaranja leda, procenta pokrivenosti vodene površine, uslova pokretanja i nagomilavanja leda.
II RADOVI I MERE IZVAN PERIODA ODBRANE OD POPLAVA - PREVENTIVNE MERE
1. Javno vodoprivredno preduzeće je dužno da;
(1) obezbedi izgradnju i rekonstrukciju odbrambenih linija u skladu sa godišnjim programom radova koji donosi Vlada Republike Srbije,
(2) obezbedi potrebna istraživanja, studije i projekte radi preduzimanja mera i radova za neophodno povećanje stepena sigurnosti odbrane od poplava,
(3) obezbedi redovno održavanje odbrambenih linija,
(4) do 1. oktobra tekuće godine pripremi elemente za donošenje operativnog plana odbrane od poplava, predlog organizacije odbrane od poplava i leda, sa potrebnim šemama organizacije, spiskom osoblja, mehanizacije, alata, pribora i materijala za sektor i deonicu na kojoj vrši odbranu od poplava, a za svaku fazu odbrane i način održavanja sistema veza,
(5) oformi i redovno inovira tehničku dokumentaciju za odbranu od poplava koja sadrži: preglednu situaciju, situaciju sa ucrtanim plavnim područjima za razne verovatnoće pojave velikih voda i položajem objekata za odbranu od poplava, podužne profile rečnih tokova sa ucrtanim linijama velikih voda, podužne i poprečne profile nasipa, sa lokacijama prosecanja nasipa za ispuštanje voda iz poplavljenog područja ili upuštanje dela velikih voda u retenziona područja, objekte na nasipu, akumulacije i retenzije, obodne i rasteretne kanale, lokalizacione (sekundarne) linije odbrane, sezonske privremene linije odbrane, podatke o plovnim objektima koji služe za razbijanje leda, puteve i saobraćajnice koje su u odbrani od poplava i leda, sisteme osmatranja, sisteme veza, čuvarnice, osmatračnice, magacine i podatke o slabim mestima i tehnička uputstva za rad u toku odbrane od poplava,
(6) obezbedi ispravnost sredstava veza (telefonske linije, radio stanice).
2. Sva ovlašćena lica su dužna da o protekloj odbrani od poplava podnesu izveštaje.
Pri tome deonični rukovodilac podnosi izveštaj sektorskom rukovodiocu u roku od 5 dana od dana završetka odbrane od poplava.
Sektorski rukovodilac podnosi izveštaj o protekloj odbrani od poplava rukovodiocu za odbranu od poplava na vodnom području u roku od 15 dana od dana završetka odbrane, a rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području podnosi izveštaj glavnom rukovodiocu u roku od 30 dana. Glavni rukovodilac odbrane od poplava podnosi svodni izveštaj o protekloj odbrani od poplava u roku od 45 dana ministarstvu nadležnom za poslove vodoprivrede.
3. Zavod je dužan da po prolasku talasa velikih voda izvrši analizu hidroloških meteoroloških uslova koji su uslovili registrovane režime na vodotocima, koju će u vidu izveštaja dostaviti glavnom rukovodiocu za odbranu od poplava i rukovodiocu odbrane na vodnom području najkasnije 20 dana po završetku odbrane od poplava.
Zavod, odnosno druga preduzeća angažovana za praćenje i osmatranje pojava leda su dužna da do 1. maja tekuće godine podnesu glavnom rukovodiocu i rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području izveštaj o uslovima formiranja leda i o ledenim pojavama u toku protekle zime.
Zavod je dužan da stalno radi na razvoju prognoze nailaska poplavnih talasa.
4. Sektorski rukovodilac je dužan da izvrši pregled zaštitnih objekata svog sektora, zajedno sa deoničnim rukovodiocima najmanje dva puta godišnje, van perioda odbrane od poplava i da o tome podnose pismeni izveštaj rukovodiocu za odbranu od poplava na vodnom području najkasnije do 15. avgusta tekuće godine.
5. Pomoćnici rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području su dužni da najmanje jednom godišnje pregledaju zaštitne objekte i utvrde stanje odbrambenih linija i spremnost ljudstva, mehanizacije i opreme za odbranu od poplava i da o utvrđenom činjeničnom stanju zaštitnih objekata i predlozima neophodnih sanacionih radova, podnesu zajednički pismeni izveštaj rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području najkasnije do 10. septembra tekuće godine.
Rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području, na osnovu pregleda najugroženijih deonica odbrambene linije, o eventualnoj potrebi sanacije slabih mesta podnosi pismeni predlog glavnom rukovodiocu odbrane od poplava najkasnije do 1. oktobra tekuće godine.
Glavni rukovodilac odbrane od poplava dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove vodoprivrede predlog radova za sanaciju objekata za zaštitu od voda do 10. decembra tekuće godine.
6. Rukovodilac službe veza do 1. oktobra tekuće godine proverava celokupni sistem veza odbrane od poplava i podnosi o tome izveštaj glavnom rukovodiocu i rukovodiocima odbrane od poplava na vodnim područjima.
7. Rukovodilac službe građevinskih radova i transporta dužan je da do 20. septembra proveri spremnost celokupne službe građevinskih radova i transporta i ispravnost opreme i da o tome podnese izveštaj glavnom rukovodiocu i rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području.
III PROGLAŠENJE I UKIDANJE ODBRANE OD POPLAVA
1. Odbranu od poplava u pojedinim fazama proglašava svojom naredbom rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području, na predlog sektorskog rukovodioca, a u skladu sa uslovima i kriterijumima utvrđenim Operativnim planom odbrane od poplava i o tome obaveštava glavnog rukovodioca odbrane od poplava.
2. Izuzetno, odbranu od poplava na bujičnim vodotocima, u skladu sa uslovima i kriterijuma utvrđenim Operativnim planom odbrane od poplava, proglašava svojom naredbom sektorski rukovodilac i o tome obaveštava rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području i glavnog rukovodioca.
3. Sektorski rukovodilac dužan je da obavesti rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području o stanju zaštitnih objekata, a odgovorni rukovodilac hidrometeorološke službe o hidrometerološkim prilikama, koje bi zahtevale proglašenje odbrane od poplava pre dostizanja kriterijuma utvrđenih operativnim planom odbrane od poplava.
4. Rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području može, na predlog sektorskog rukovodioca za odbranu od poplava, da proglasi odbranu od poplava na tom lokalitetu i pre dostignutih utvrđenih kriterijuma za njeno proglašenje, ako stanje na pojedinim lokalitetima na nasipima za odbranu od poplava i objektima u njima, ili hidrometeorološke prilike to zahtevaju (prokvašenost ili procurenje nasipa, rušilačko dejstvo talasa, stanje leda i druge nepovoljne pojave).
5. Rukovodilac za odbranu od poplava na vodnom području ima pravo da, na predlog pomoćnika ili sektorskog rukovodioca, ukine pojedinu fazu odbrane od poplava pre nego što nastupe kriterijumi utvrđeni operativnim planom odbrane od poplava, ako zaključi da stanje zaštitnih objekata i hidrometeorološke prilike to dozvoljavaju.
6. Prava i dužnosti rukovodilaca za odbranu od poplava na vodnom području iz ovog poglavlja ima i sektorski rukovodilac za odbranu od poplava, na bujičnim vodotocima.
7. Naredba o proglašenju i prestanku odbrane od poplava dostavlja se saveznom i republičkom ministarstvu nadležnom za poslove vodoprivrede. Zavodu, ugroženim opštinama, odeljenju Ministarstva unutrašnjih poslova u ugroženim opštinama i Republičkom centru za osmatranje i obaveštavanje a, po potrebi, i nadežnim organima Republike Crne Gore i susednih država.
IV DUŽNOSTI, ODGOVORNOSTI I OVLAŠĆENJA LICA KOJA SPROVODE ODBRANU OD POPLAVA U PERIODU ODBRANE OD POPLAVA
1. Glavni rukovodilac odbrane od poplava za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) koordinira rad rukovodilaca za odbranu od poplava na vodnim područjima;
(2) sarađuje, u potrebnoj meri, sa rukovodstvima odbrane od poplava susednih republika i država;
(3) proučava prognoze kretanja vodostaja i ledenih pojava;
(4) analizira stanje zaštitnih objekata;
(5) proučava biltene rukovodilaca za odbranu od poplava na vodnim područjima;
(6) organizuje, u slučaju potrebe, međusobnu pomoć vodnih područja u periodu odbrane od poplava;
(7) donosi odluku o probijanju nasipa i usmerenom plavljenju;
(8) izveštava ministarstvo nadležno za poslove vodoprivrede o proglašenju i toku odbrane od poplava;
(9) naređuje preduzimanje mera i radova u cilju sinhronizacije odbrane od leda i ledenih poplava na vodnim područjima;
(10) može narediti da se u potrebnoj meri izvrši predpražnjenje akumulacionog jezera na području na kome se vrši odbrana od poplava, ako se na osnovu prognoza Zavoda o vremenskoj situaciji i vodostajima na rekama i drugim vodotocima utvrdi da je takva mera neophodna, a radi prihvatanja i ublažavanja poplavnih talasa, ili zbog potreba odbrane od leda;
(11) ukoliko se na zaštitnim objektima u zoni uspora pojave slaba mesta, glavni rukovodilac može narediti da preduzeća koja upravljaju objektom promene režim rada u akumulaciji i prilagode ga stanju zaštitnih objekata radi sprečavanja prodora nasipa.
2. Rukovodilac odbrane od poplava na vodnom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) koordinira rad svojih pomoćnika, sektorskih rukovodilaca i rukovodilaca drugih preduzeća koja učestvuju u odbrani na vodnom području, proučava hidrološke i meteorološke prognoze, analizira kretanje vodostaja i ledenih pojava i o tome obaveštava glavnog rukovodioca;
(2) naređuje preduzimanje mera i radova i cilju uspešne odbrane od poplava i leda i vrši kontrolu sprovođenja mera;
(3) organizuje vođenje dnevnika odbrane od poplava;
(4) najkasnije do 12,00 časova, dostavlja bilten o toku odbrane od poplava za protekla 24 časa glavnom rukovodiocu odbrane od poplava, Zavodu, Republičkom centru za obaveštavanje i vodoprivrednim preduzećima zaduženim za odbranu od poplava, a po potrebi i nadležnim organima Republike Crne Gore i susednih država;
(5) predlaže glavnom rukovodiocu odbrane od poplava, probijanje nasipa, promenu režima rada, odnosno pražnjenje akumulacija.
3. Pomoćnik rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) proučava prognoze i analizira kretanje vodostaja i ledenih pojava i o tome obaveštava rukovodioca vodnog područja i sektorske rukovodioce;
(2) organizuje vođenje evidencije vodostaja, ledenih pojava i dr.;
(3) svakodnevno analizira izveštaje sektorskih rukovodilaca o stanju sigurnosti zaštitnih objekata i informiše o tome rukovodioca odbrane na vodnom području i predlaže mere i radove, a po nalogu rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području učestvuju u njihovom izvršavanju;
(4) svakodnevno do 11,00 sati izveštava rukovodioca za odbranu od poplava na vodnom području i nadležne organe o toku odbrane i stanju zaštitnih objekata za prethodni dan, kao i o svojim zapažanjima na sprovođenju mera odbrane od poplava;
(5) vodi dnevnik odbrane i podnosi izveštaj o protekloj odbrani;
(6) izvršava naloge dobijene od rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području.
4. Sektorski rukovodilac za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) upoznaje i prati pojave na zaštitnim objektima, analizira ih i procenjuje njihovu sigurnost;
(2) prati prognoze vodostaja i pojave leda i predlaže proglašenje pojedinih faza odbrane od poplava u skladu sa uslovima utvrđenim ovim planom;
(3) preduzima odgovarajuće mere saniranja slabih mesta na zaštitnim objektima, a u težim situacijama predlaže rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području da izda nalog za angažovanje specijalizovanih preduzeća;
(4) daje zadatke specijalizovanim preduzećima za izvršenje radova na sanaciji slabih mesta;
(5) daje naloge preduzećima čiji objekti se nalaze u nasipu ili na vodnom zemljištu, da preduzimaju mere i radove zaštite na svojim objektima;
(6) sprovodi naređenja rukovodilaca za odbranu od poplava na vodnom području;
(7) koordinira rad službi na svom sektoru;
(8) vodi dnevnik odbrane;
(9) organizuje svakodnevno izveštavanje rukovodilaca za odbranu od poplava na vodnom području do 8,00 časova o stanju zaštitnih objekata za prethodni dan i preduzetim merama i radovima i njihovim efektima;
(10) izvršava i obaveze koje proističu iz zajedničkog pravilnika za odbranu od poplava na vodotoku presečenom državnom granicom i o tome obaveštava rukovodioce za odbranu od poplava na vodnom području.
5. Deonični rukovodilac za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) obezbeđuje, osmatra i kontroliše objekte za vreme poplava na tehničkoj deonici u cilju blagovremenih uočavanja nedostataka i štetnih pojava;
(2) uočene pojave lično pregleda, registruje i sa raspoloživim ljudstvom preduzima potrebne mere sanacije;
(3) predlaže sektorskom rukovodiocu angažovanje operativne grupe, a u težim situacijama i specijalizovane organizacije, ukoliko proceni da je pojava opasna po sigurnost nasipa;
(4) kontroliše i koordinira rad čuvara nasipa i pomoćnih čuvara;
(5) vodi dnevnik odbrane;
(6) svakodnevno izveštava sektorskog rukovodioca do 7,00 časova o toku odbrane od poplava i stanju zaštitnih objekata za prethodni dan.
6. Čuvar nasipa za vreme odbrane od poplava vrši sledeće poslove:
(1) obilazi svoju deonicu i osmatra promene koje se dešavaju na zaštitnim objektima;
(2) u određenom vremenu očitava vodostaje na lokalnom vodomeru i o tome odmah obaveštava deoničnog rukovodioca;
(3) obeležava slaba mesta na svojoj deonici (izvore, procurenja, raskvašenja i sl.) i o njima obaveštava deoničnog rukovodioca;
(4) daje uputstva za rad pomoćnim čuvarima i kontroliše njihov rad;
(5) učestvuje u izvršenju potrebnih mera sanacije za otklanjanje negativnih pojava na zaštitnim objektima;
(6) stara se o ispravnosti telefonske linije;
(7) vodi dnevnik rada u koji ubeležava sve pojave i mere koje je preduzeo;
(8) izveštava deoničkog rukovodioca o svim promenama i preduzetim merama i njihovim efektima na svojoj deonici i izvršava naređenja primljena od pretpostavljenih rukovodilaca.
7. Rukovodilac službe informisanja u odbrani od poplava pod nadzorom rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području:
(1) prati sprovođenje odbrane od poplave;
(2) prikuplja sve izveštaje vodoprivrednih preduzeća i hidrometeorološke službe i upoznaje se sa njima;
(3) u dogovoru sa rukovodiocem odbrane od poplave na vodnom području;
(4) daje obaveštenja sredstvima javnog informisanja na redovnoj konferenciji za štampu;
(5) održava vezu sa centrima za obaveštavanja i sredstvima informisanja;
(6) obezbeđuje stalno funkcionisanje veza između rukovodioca odbrane od poplava, sektorskih rukovodilaca i odgovornih rukovodilaca specijalizovanih službi;
(7) kontroliše i obezbeđuje funkcionisanje veza na sektorima odbrane.
8. Odgovorni rukovodilac hidrološke službe Zavoda za vreme odbrane od poplava vrši naročito sledeće poslove:
(1) koordinira rad hidrološke i meteorološke službe u vezi odbrane od poplave;
(2) organizuje vanredna osmatranja i merenja vodostaja, proticaja nanosa, ledenih pojava u profilima hidroloških stanica Zavoda i dostavljanje vanrednih hidroloških informacija;
(3) podnosi glavnom rukovodiocu i rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području izveštaje o hidrološkim i meteorološkim pojavama u toku odbrane od poplava, kao i prognoze u skladu sa operativnim planom za odbranu od poplava.
9. Rukovodilac službe građevinskih radova i transporta po nalogu rukovodioca za odbranu od poplava na vodnom području:
(1) koordinira rad specijalizovanih grupa i ekipa i izvršava posebne zadatke u odbrani od poplava na sanaciji slabih mesta sa zaštitnim objektima;
(2) organizuje sve operativne poslove vezane za ledolomce i miniranje leda;
10. Lice koje nesavesno ili nestručno obavlja poverene mu poslove u odbrani od poplava, ili ako njegovo prisustvo na drugi način štetno utiče na sprovođenje odbrane, udaljiće se u najkraćem roku sa dužnosti na sprovođenju odbrane od poplava.
Rukovodioci za odbranu od poplava mogu udaljiti svako lice sa dužnosti u odbrani od poplava.
Rukovodilac koji je smenio sa dužnosti pojedina lica, dužan je da na njihovo mesto odmah postavi drugog radnika za vreme trajanja odbrane od poplava i o tome obavesti ministarstvo nadležno za poslove vodoprivrede.
V DUŽNOSTI I ODGOVORNOSTI PREDUZEĆA KOJA ORGANIZUJU ILI SPROVODE ODBRANU OD POPLAVA
1. Za vreme trajanja odbrane od poplava javno vodoprivredno preduzeće, odnosno preduzeće angažovano u odbrani od poplava dužno je da u skladu sa Operativnim planom odbrane od poplava:
(1) svakodnevno, u zavisnosti od faze odbrane obezbedi stručno osoblje;
(2) očitava vodostaje na lokalnim vodomerima;
(3) obezbedi osmatranje i blagovremeno obaveštava nadležne rukovodioce za odbranu od poplava o kretanju nivoa poplavnih voda, o stanju i kretanju leda, o stanju zaštitnih objekata, o promenama na vodnom zemljištu, evidentira u dnevnik odbrane od poplava sve uočene pojave (prokvašenja, procurivanje, pojave izvoda i dr.), od značaja za odbranu od poplava;
(4) preduzima mere i radove u slučaju narušene stabilnosti zaštitnih objekata i drugih objekata u zoni odbrambene linije (ispiranje materijala iz nasipa i terena u zoni nasipa, dejstvo talasa koji oštećuju nasip i dr.);
(5) svojim stručnim osobljem i opremom učestvuje u sprovođenju odbrane od poplava na drugim vodnim područjima kada je to potrebno, ako u tom vremenu ne sprovodi odbranu od poplava na svom sektoru.
2. Preduzeća angažovana Planom odbrane od poplava za radove na odbrani od leda dužna su da do 15. decembra tekuće godine pripreme plovne objekte i mehanizaciju i o njihovoj spremnosti pismeno obaveste glavnog rukovodioca i rukovodioca za odbranu od poplava na vodnom području koji odlučuju o njihovom daljem angažovanju, u zavisnosti od hidrometeorološke situacije.
Za odbranu od leda na sektoru od Vukovara do jugoslovensko-mađarske državne granice, angažovaće se ledolomci iz Mađarske, u skladu sa zajedničkim Pravilnikom za odbranu od poplava i leda između Mađarske i Jugoslavije, na sektoru od Vukovara do granice akumulacije HE "Đerdap I" angažovaće se ledolomci DP "Heroj Pinki", a na sektoru HE "Đerdap II" do granice akumulacije HE "Đerdap I" angažovaće se ledolomci u skladu sa Konvencijom između Saveznog izvršnog veća Skupštine SFRJ i Vlade SR Rumunije o eksploataciji i održavanju hidroenergetskih i plovidbenih sistema "Đerdap I" i "Đerdap II" iz 1987. godine.
3. U slučaju nagomilavanja leda u akumulacijama, preduzeća koja upravljaju objektima su dužna da snize nivo vode do minimalnog propisanog nivoa (približavanje prirodnom režimu) i preduzmu druge mere radi sprečavanja formiranja ledenih barijera.
4. Preduzeća, građani ili druga pravna lica koja imaju objekte u nasipu ili u zoni nasipa, dužni su da sprovode odbranu od poplava, preduzimaju mere i radove na njima i crpe vodu sa ugroženih područja svojim sredstvima i o svom trošku.
5. Na gradilištima u zoni zaštitnih objekata za odbranu od poplava koja mogu negativno uticati na sigurnost sprovođenja mera odbrane od poplava, investitor tih radova dužan je da neporedno ili putem izvođača radova izvršava i sprovodi sve mere koje glavni rukovodilac i rukovodilac odbrane na vodnom području ili sektorski rukovodilac naredi, kako u vreme odbrane od poplava tako i van perioda sprovođenja odbrane od poplava.
6. Ako velike vode ili ledene mase ugrožavaju mostove, brane, ustanove, prelaze i druge objekte, mere za otklanjanje te opasnosti preduzimaju preduzeća čija su osnovna sredstva ti objekti, s tim da o merama prethodno obaveste preduzeća kojima je poverena odbrana od poplava.
7. Preduzeća koja upravljaju objektima za usporavanje toka vode dužna su da usklade održavanje uspora zahtevima odbrane od poplava, kao i da u toku sprovođenja odbrane od poplava svakodnevno registruju vodostaje i proticaje na objektu u zoni protezanja uspora u akumulaciji, da registruju podatke o stanju leda (procenat pokrivenosti, pojave nagomilavanje leda, pojave ledenih barijera i dr.) i da o tome do 9,00 časova izveštavaju rukovodioca odbrane od poplava na vodnom području.
8. Za vreme trajanja odbrane od poplava i odbrane od leda Zavod, u skladu sa svojim delokrugom rada, svakodnevno dostavlja Republičkom centru za osmatranje i obaveštavanje, ministarstvu nadležnom za poslove vodoprivrede, glavnom rukovodiocu i rukovodiocu za odbranu od poplava na vodnom području, kompletne hidrološke i meteorološke izveštaje.
Zavod je dužan da za vreme trajanja odbrane od poplava, obezbedi prognoze vodostaja za merodavne vodomerne stanice na vodnom području gde se vrši odbrana od poplava koje će dostavljati glavnom rukovodiocu i rukovodiocu odbrane od poplava na vodnom području svakog dana do 13,00 časova.
Zavod će obezbediti i staviti na raspolaganje glavnom rukovodiocu i rukovodiocu za odbranu od poplava na vodnom području prognoze vodostaja i proticaja, a koje sa teritorije drugih država obezbeđuje kroz međunarodnu razmenu hidroloških informacija.
Za vreme odbrane od poplava i leda Zavod je obavezan da dostavlja glavnom rukovodiocu i rukovodiocu odbrane na vodnom području meteorološke prognoze o dnevnim temperaturama vazduha i padavinama za vodno područje na kojem se vrši odbrana od poplava i leda i prognozu leda za Dunav, Savu, Tisu, Moravu i Tamiš, svakodnevno za 7 dana, a po potrebi i orijentacionu mesečnu prognozu.
VI VANREDNO STANJE
Kada mere i radovi predviđeni operativnim planom ne obezbeđuju otklanjanje opasnosti od nastajanja poplava, glavni rukovodilac odbrane od poplava obavestiće ministarstvo nadležno za poslove vodoprivrede, radi hitnog proglašenja vanrednog stanja, u skladu sa zakonom.
VII ODBRANA OD POPLAVNIH UNUTRAŠNJIH VODA
1. Odbrana od poplavnih unutrašnjih voda organizuje se i sprovodi u skladu sa Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 54/93 i 53/96), Zakonom o zaštiti od elementarnih nepogoda ("Službeni glasnik SRS", br. 20/77, 27/85, 6/89, 52/89 i "Službeni glasnik RS", broj 50/92), pravilnicima kojima se uređuje održavanje i funkcionisanje sistema za odvodnjavanje, zajedničkim pravilnicima za odbranu od poplava sa susednim državama i opštim i operativnim planom za odbranu od poplava.
2. Odbrana od poplavnih unutrašnjih voda obuhvata izvođenje preventivnih radova i sprovođenje neposrednih operativnih mera kojima se sprečava ugrožavanja meliorisanog područja od visokih podzemnih i suvišnih površinskih voda i sprovodi se kada se redovnim odvođenjem voda ne može sprečiti plavljenje područja.
Preventivne mere zaštite su:
(1) priprema podloga i izrada dokumentacije za odvođenje suvišnih voda sa područja;
(2) izgradnja sistema za odvodnjavanje u okviru kojih se rešava pitanje prihvatanja atmosferskih voda izvedenih iz naselja;
(3) održavanje sistema za odvodnjavanje u funkcionalnom stanju tako da su ovi objekti spremni za prihvat suvišnih voda od topljenja snega i intenzivnih kiša;
(4) primena agrotehničkih mera kojima se doprinosi bržem odvođenju voda sa ugroženih područja, naročito teških zemljišta.
Operativne mere zaštite su:
(1) utvrđivanje poplavljenih površina i razmere poplave;
(2) uklanjanje eventualnih prepreka na kanalima za odvodnjavanje;
(3) prosecanje deponija pored kanala za odvodnjavanje za prihvatanje vode sa poplavljenih površina i šlicovanje na njivama radi odvođenja vode iz depresija;
(4) lokalna zaštita područja, naselja i dobara;
(5) uključivanje u rad pokretnih crpnih stanica.
Preventivne i operativne mere u odbrani od poplavnih unutrašnjih voda priprema, organizuje i preduzima javno vodoprivredno preduzeće, u saradnji sa vlasnicima, odnosno korisnicima zemljišta, kada je u pitanju odvođenje suvišnih voda sa poljoprivrednog zemljišta i opštinama, kada je u pitanju prihvatanje atmosferskih voda izvedenih iz naseljenih mesta.
3. Operativnim planom za odbranu od poplavnih unutrašnjih voda uređuje se organizacija službe za odbranu od poplava, sistemi za odvodnjavanje i objekti za odbranu, imena odgovornih lica, hidrološka i meteorološka osmatranja i sistem veza u sprovođenju odbrane.
4. Sredstva za sprovođenje odbrane od poplavnih unutrašnjih voda obezbeđuje se Zakonom o vodama i iz sredstava opština čije su teritorije zahvaćene poplavom.
5. Javno vodoprivredno preduzeće je dužno da oformi i redovno inovira tehničku dokumentaciju koja sadrži preglednu situaciju, podužne i poprečne profile kanala; da donese pogonski pravilnik kojim se uređuje njegovo održavanje i funkcionisanje kojim se uređuje redovna odbrana od poplavnih unutrašnjih voda u okviru stepena izgrađenosti sistema za odvodnjavanje i time određenog režima odvodnjavanja.
Vanredna odbrana od poplavnih unutrašnjih voda nastaje kad izgrađenim sistemima za odvodnjavanje nije moguće u utvrđenom režimu odvesti poplavne vode sa melioracionog područja i zbog toga dolazi do izlivanja vode iz kanala i plavljenja zemljišta.
6. U cilju efikasne zaštite od unutrašnjih voda Zavod dostavlja hidrološke i meteorološke podatke javnom vodoprivrednom preduzeću, u skladu sa Operativnim planom za odbranu od poplava.
7. Kad javno vodoprivredno preduzeće nije u mogućnosti da ljudstvom, sredstvima i merama predviđenim Operativnim planom za odbranu od poplavnih unutrašnjih voda otkloni opasnost od nastajanja poplave i maksimalno smanji njene štetne posledice, predložiće nadležnim organima proglašenje vanrednog stanja na vodnom području ili delu vodnog područja koje je ugroženo poplavom, u skladu za Zakonom o zaštiti od elementarnih nepogoda.
VIII SREDSTVA ZA SPROVOĐENJE PLANA
Sredstva za izvršenje ovog plana obezbeđuju se Zakonom o vodama, iz sredstava opština u delu koji se odnosi na odbranu od unutrašnjih voda i iz sredstava javnog elektroprivrednog preduzeća.