UREDBA
O NAČINU EVIDENTIRANJA PROMETA PREKO REGISTAR KASA SA FISKALNOM MEMORIJOM I O DINAMICI UVOĐENJA TIH KASA

("Sl. glasnik RS", br. 5/2003 i 39/2003)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Ovom uredbom uređuje se način evidentiranja prometa proizvoda i usluga preko registar kasa sa fiskalnom memorijom preko kojih lica iz člana 38 stav 2 Zakona o porezu na promet - "Službeni glasnik RS", br. 22/2001, 73/2001 i 80/2002 (u daljem tekstu: Zakon) vrše evidentiranje prometa proizvoda, odnosno usluga, kao i dinamika uvođenja tih kasa.

Član 2

Registar kasa sa fiskalnom memorijom je uređaj za registrovanje podataka o vrednosti prodatih proizvoda i izvršenih usluga koji se na odgovarajući način saopštavaju kupcu, odnosno korisniku usluga, uz istovremeno evidentiranje na kontrolnim podlogama i u fiskalnoj memoriji, o čemu se izrađuju odgovarajući izveštaji.

Elektronska registar kasa sa fiskalnom memorijom je uređaj sa aplikacionim programom koji ima svoju bazu podataka o proizvodima ili uslugama, koji se mogu menjati korišćenjem isključivo definisane funkcije aplikacionog programa.

Fiskalni štampač je štampač sa fiskalnom memorijom koji može da se radi sa bilo kojim aplikativnim programom koristeći isključivo postojeći interfejs.

Evidentiranje prometa, u smislu stava 1 ovog člana, vrši se preko elektronske registar kase sa fiskalnom memorijom ili fiskalnog štampača (u daljem tekstu: fiskalna kasa).

2. Tehničke i funkcionalne karakteristike fiskalne kase

Član 3

Fiskalna kasa, preko koje se evidentira promet proizvoda i usluga, mora da:

1) ima program (softver) koji je zaštićen od izmene ili brisanja, a koji koristi standardne funkcije za registrovanje operacija prilikom evidentiranja prometa proizvoda i usluga, rada štampača, ekrana i upravljanja upisom podataka u fiskalnu memoriju;

2) omogući štampanje fiskalnog loga na papirnom isečku koji se daje kupcu, odnosno korisniku usluge, a koji se sastoji od četiri ocila razdvojenih krstom ispisanih u kvadratu dimenzija 5 mm x 5 mm, kojim se označava da je reč o evidentiranju prometa preko fiskalnih kasa u Republici Srbiji;

3) obezbedi očitavanje evidentiranog prometa prema standardnim vremenskim jedinicama (dan, mesec, godina);

4) obezbedi kontrolnim organima očitavanje evidentiranih podataka u fiskalnoj memoriji preko tastature;

5) obezbedi čuvanje evidentiranih podataka u fiskalnoj memoriji i evidentira ih na kontrolnom zapisu;

6) obezbedi evidentiranje prometa na papirnom isečku koji se daje kupcu, odnosno korisniku usluge (u daljem tekstu: fiskalni isečak);

7) obezbedi evidentiranje stvarne vrednosti proizvoda, odnosno usluga, zaokruživanjem na dve decimale;

8) obezbedi mogućnost testiranja radi provere ispravnosti fiskalne kase i fiskalne memorije, kao i funkcije koje su u vezi sa njima;

9) obezbedi mogućnost da se svaka započeta, a prekinuta operacija (prekid napajanja, kvar štampača, kvar dela uređaja i sl.), posle otklanjanja uzroka prekida, nastavi, osim kada se radi o kvaru procesora i memorije;

10) obezbedi operativnu memoriju u koju se unosi naziv proizvoda ili usluge, cena, jedinica mere, način plaćanja (u gotovom, čekovi, kredit - odloženo plaćanje i sl.), specifikaciju poreskih stopa (označenih ćiriličkim slovima od A do Z), iznos poreza i mogućnost za automatsko štampanje naziva sa cenama i poreskim stopama artikala koji su prethodno uneti u operativnu memoriju;

11) omogući fizičku zaštitu nepovredivosti podataka koji se čuvaju u fiskalnoj memoriji;

12) obezbedi da se fiskalna kasa ne može koristiti ako je neki od funkcionalnih delova neispravan, nedostaje ili ne ispunjava uslove u pogledu funkcionalnih i tehničkih zahteva;

13) omogući unošenje datuma u fiskalnu memoriju, kada je fiskalna kasa stavljena u eksploataciju i da unošenje datuma ima logičnu kontrolu (datum ne može biti stariji od datuma uvođenja fiskalne kase u eksploataciju, novo uneti datum ne može biti stariji od datuma za koji je već urađen dnevni izveštaj i sl.);

14) omogući kupcu proizvoda, odnosno korisniku usluge vizuelno praćenje podataka uz istovremeno vizuelno praćenje evidentiranja podataka od strane lica koje unosi podatke;

15) onemogući storniranje evidentiranog prometa za koji je izdat isečak trake;

16) onemogući dalji unos podataka ako se istovremeno ne može vršiti unošenje podataka i na fiskalnom isečku i kontrolnoj traci;

17) onemogući brisanje podataka iz operativne memorije bez uklanjanja plombe od strane ovlašćenog servisera;

18) onemogući promenu datuma, vremena evidentiranja prometa i svih ostalih podataka koji su uneti u fiskalnu kasu, pre izrade dnevnog fiskalnog izveštaja, pri čemu je funkcija promene realnog vremena dozvoljena isključivo u opsegu + / - jedan sat;

19) onemogući brisanje pojedinačnog dnevnog prometa osim nakon izrade dnevnog fiskalnog izveštaja;

20) onemogući štampanje fiskalnih dokumenata u nefiskalnom Mod-u rada fiskalne kase i da, u slučaju rada fiskalne kase u nefiskalnom Mod-u, obezbedi da isečak kasene trake sadrži oznaku: "info";

21) onemogući štampanje fiskalnih računa i fiskalnih izveštaja koji se koriste za obuku;

22) onemogući brisanje brojača, i to: broja fiskalnog isečka, broja izmena poreskih stopa i broja izvršenih brisanja memorije;

23) onemogući brisanje baze podataka fiskalne kase pomoću bilo koje specijalne funkcije;

24) ima sklop (senzor) koji u nedostatku papirne trake automatski onemogućava dalje evidentiranje ostvarenog prometa, odnosno rada fiskalne kase.

Fiskalni logo iz stava 1 tačka 2) ovog člana odštampan je kao Prilog 1 - Fiskalni logo uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 4

Operativna memorija iz člana 3 tačke 10) ove uredbe mora omogućiti grupisanje podataka o:

1) vrednosti prodatih proizvoda, odnosno izvršenih usluga posebno razvrstanih na one na koje se plaća porez na promet i one koje su oslobođene poreza na promet, u okviru grupe proizvoda na koje se plaća porez na promet posebno za cigarete, alkoholna pića i kafu, a posebno za ostale proizvode;

2) ukupnom iznosu poreza na promet posebno za cigarete, alkoholna pića i kafu, a posebno za ostale proizvode i ukupnom (zbirnom) iznosu poreza za obe grupe proizvoda.

Član 5

Fiskalna kasa treba da obezbedi jasno upozorenje o broju preostalih izveštaja koji mogu da se unesu u fiskalnu memoriju, koji nije manji od 50 i da posle svakog evidentiranog fiskalnog izveštaja iskaže broj preostalih mogućih evidentiranja fiskalnih izveštaja.

Kada je fiskalna memorija popunjena, fiskalna kasa mora onemogućiti dalje evidentiranje prometa.

Član 6

Fiskalna kasa može imati i dodatnu opremu, kao što je: bar-cod čitač vaga; terminal za plaćanje pomoću platne kartice i štampač.

Fiskalna kasa može se povezivati i sa kompjuterom, koristeći softversku aplikaciju koja ne dozvoljava promene podataka u fiskalnoj memoriji.

Povezivanje dodatne opreme iz st. 1 i 2 ovog člana može se vršiti isključivo preko postojećeg interfejsa fiskalne kase.

Pravna lica iz grana 551, 552, 553, 554 i 555 iz Zakona o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja - "Službeni list SRJ", br. 31/96, 34/96, 12/98, 59/98 i 74/99 (u daljem tekstu: Zakon o klasifikaciji delatnosti) - za ugostiteljske objekte koji podležu kategorizaciji, kao i pravna lica iz grana 503, 505, 521, 522 i 524 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se uređuje razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u velika i srednja preduzeća, evidentiraju promet preko fiskalne kase koja ima terminal za plaćanje pomoću kartice.

Fiskalni modul

Član 7

Fiskalni modul iz člana 3 tačka 1) ove uredbe, koji mora biti zaliven, za kućište treba da omogući pamćenje zapisanih podataka najmanje tri godine, nezavisno od napajanja i da sadrži posebno ugrađenu fiskalnu memoriju.

Fiskalna memorija

Član 8

Kapacitet fiskalne memorije treba da obezbedi evidentiranje najmanje 1800 dnevnih fiskalnih izveštaja, najviše 30 promena poreskih stopa i 200 intervencija na deblokadi softvera.

Član 9

Pre početka evidentiranja prometa preko fiskalne kase u fiskalnu memoriju upisuje se:

1) poreski broj obveznika poreza od najmanje devet znakova;

2) identifikacioni broj fiskalne kase (dva znaka za identifikaciju proizvođača i još šest cifara);

3) datum, sat i minut početka evidentiranja prometa preko fiskalne kase;

4) fiskalni logo.

Promena podataka iz stava 1 ovog člana nije dozvoljena.

Ako je fiskalna memorija neispravna fiskalna kasa mora da registruje grešku.

Dnevni izveštaj

Član 10

U fiskalnoj memoriji čuvaju se podaci koji se odnose na dnevni izveštaj prometa proizvoda i usluga.

Dnevni izveštaj sadrži sledeće podatke:

1) broj izveštaja;

2) naziv i adresu poreskog obveznika;

3) poreski identifikacioni broj (PIB);

4) identifikacioni broj fiskalne kase;

5) dan, mesec, godinu, sat i minut sačinjavanja dnevnog izveštaja;

6) vrednost ukupnog prometa proizvoda i usluga;

7) vrednost prometa po poreskim stopama, odnosno poreskom oslobođenju;

8) iznos poreza po poreskim stopama;

9) broj izdatih isečaka kasene trake;

10) broj prvog i poslednjeg fiskalnog isečka u određenom danu.

Periodični izveštaji

Član 11

Fiskalna memorija treba da omogući čuvanje i očitavanje podataka i za periodične izveštaje (petnaestodnevne, mesečne, tromesečne i godišnje).

Isečak kasene trake

Član 12

Fiskalni isečak koji se daje kupcu, odnosno korisniku usluge, sadrži sledeće podatke:

1) naziv i adresu poreskog obveznika;

2) poreski identifikacioni broj (PIB);

3) identifikacioni broj fiskalne kase;

4) fiskalni logo;

5) redni broj, datum i vreme;

6) naziv, količinu, cenu i vrednost evidentiranog prometa proizvoda, odnosno usluga;

7) iznos poreza po poreskim stopama;

8) vrednost prodatog proizvoda, odnosno izvršene usluge koji je oslobođen od plaćanja poreza na promet;

9) način plaćanja (gotovina, ček, kartica i dr.).

Fiskalni isečak može imati reklamne i druge podatke.

Aplikacija fiskalnog loga iz stava 2 tačka 4) ovog člana štampa se na kraju fiskalnog isečka, u levom uglu.

Fiskalni isečak štampa se u dva primerka od kojih jedan dobija kupac, a drugi ostaje na kontrolnoj traci.

Član 13

Fiskalna kasa mora da ima mogućnost štampanja alfanumeričkih znakova na fiskalnom isečku na srpskom jeziku.

Odštampani podaci na fiskalnom isečku moraju biti identični podaci na kontrolnoj traci.

Štampanje podataka vrši se istovremeno na fiskalnom isečku i kontrolnoj traci kopirnim putem ili putem dvostrukog štampača.

Kontrolna traka čuva se najmanje godinu dana.

Iskazivanje podataka na kontrolnoj traci i u fiskalnoj memoriji ne može se vršiti upotrebom skraćenica ili šifriranih izraza.

Član 14

Štampanje podataka fiskalne kase mora se vršiti preko papirne trake čiji kvalitet hartije omogućava očitavanje podataka najmanje godinu dana.

Hartija za štampanje podataka mora da ima stepen beline 85% (meren sa ELREPONI-m - UNI - 7623/86), a stepen glatkosti 30 ml/s (po BENDTSTEN-u - UNI - 7626/I/II/86) i papirne podloge Ph > 7.

3. Evidentiranje prometa i korišćenje fiskalne kase

Član 15

Lice koje vrši promet proizvoda na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, evidentira preko fiskalne kase svaki pojedinačno ostvareni promet, o čemu kupcu, odnosno korisniku usluge izdaje fiskalni isečak.

Lice iz stava 1 ovog člana, na kraju radnog vremena, vrši očitavanje dnevnog prometa putem dnevnog izveštaja sa nuliranjem.

Očitani dnevni izveštaj unosi se u fiskalnu memoriju fiskalne kase.

Član 16

Greška nastala tokom evidentiranja prometa (greška tokom kucanja, zamene proizvoda i sl.) može se ispraviti do izdavanja fiskalnog isečka.

Otklanjanje nastale greške mora biti zabeleženo na fiskalnom isečku storno iznosom obeleženim znakom: "-".

Lice koje vrši evidentiranje prometa preko fiskalne kase može nakon izdavanja fiskalnog isečka vršiti ispravku evidentiranog prometa ako se kupljeni proizvod vraća ili se na drugi način vrši reklamacija proizvoda.

Način vršenja ispravke evidentiranog prometa iz stava 3 ovog člana bliže uređuje ministar nadležan za poslove finansija i ekonomije (u daljem tekstu: ministar).

Član 17

Obveznik poreza vodi knjigu dnevnih izveštaja koja mora biti overena od strane Poreske uprave.

U knjigu dnevnih izveštaja, koja se čuva u objektu u kojem se nalazi fiskalna kasa, dnevni izveštaji unose se hronološkim redom.

Oblik i sadržinu knjige dnevnih izveštaja propisuje ministar.

Član 18

U slučaju neispravnosti ili servisiranja fiskalne kase, evidentiranje prometa vrši se na način koji bliže uređuje ministar.

Neispravnost fiskalne kase dokazuje se preko servisne knjižice u koju ovlašćeni servis upisuje vreme kada je fiskalna kasa bila na popravci ili servisiranju.

Član 19

Periodični izveštaj o podacima iz fiskalne memorije, za svaku fiskalnu kasu, obveznici poreza sačinjavaju po isteku svakih petnaest dana, tromesečno i godišnje.

Iznosi iz izveštaja iz stava 1 ovog člana moraju odgovarati prethodnim fiskalnim izveštajima.

4. Uvođenje fiskalnih kasa u upotrebu radi evidentiranja prometa, dinamika uvođenja i kontrola rada

Član 20

Lice koje proizvodi fiskalne kase dužno je da pribavi dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika fiskalne kase, koji izdaje nadležna organizacija za mere i dragocene metale.

Lice iz stava 1 ovog člana mora obezbediti servisnu službu koja je tehnički i organizaciono opremljena za servisiranje fiskalnih kasa, u skladu sa ovom uredbom.

Lice koje proizvodi fiskalne kase dužno je da, pre njihovog stavljanja u promet, pribavi saglasnost Vlade Republike Srbije o ispunjenosti uslova iz st. 1 i 2 ovog člana.

Vlada Republike Srbije, saglasnost iz stava 3 ovog člana daje na predlog ministarstva nadležnog za poslove trgovine, a na osnovu pismenog zahteva proizvođača fiskalne kase.

Zahtev iz stava 4 ovog člana sadrži sledeće podatke:

1) o proizvođaču fiskalne kase, uključujući i podatke o komponentama koje će se proizvoditi u Republici;

2) naziv fiskalne kase, tip, model, tehničke podatke, i to: opis konstrukcije; montažni crtež; spisak elektronskih elemenata; sliku fiskalne kase; principe konstrukcije; instrukciju o načinu korišćenja i programiranja; servisnu konstrukciju; komunikacioni protokol; rezultat ispitivanja tehničkih i funkcionalnih karakteristika kod proizvođača ili ovlašćene (akreditovane) laboratorije i opis i izgled plombe i način plombiranja;

3) sastavne delove ili sisteme fiskalne kase i šemu tog sistema;

4) šemu programa za upravljanje i šemu aplikacionog programa fiskalne kase;

5) izvršnu verziju programa rada fiskalne kase, aplikativnog programa i programa za funkcionalnu proveru fiskalne kase sa kompletnim priborom;

6) izjavu proizvođača da će fiskalne kase koje se stavljaju u promet biti tehnički i funkcionalno identične sa fiskalnom kasom uzorkom, na osnovu koje je dat dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika tog tipa fiskalne kase;

7) o organizaciji servisne službe;

8) finansijske i druge pogodnosti za prodaju fiskalnih kasa poreskom obvezniku;

9) dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika fiskalne kase iz stava 1 ovog člana;

10) o tehničkoj i organizacionoj opremljenosti servisne službe.

Podaci iz zahteva iz stava 5 tač. 1)-7) ovog člana podnose se i organizaciji iz stava 1 ovog člana.

Servisiranje fiskalnih kasa

Član 21

Servisiranje i popravku fiskalne kase može vršiti servis koji je dobio saglasnost iz člana 20 stav 3 ove uredbe (u daljem tekstu: ovlašćeni servis).

Obveznik poreza mora imati, pre stavljanja u upotrebu fiskalne kase, zaključen ugovor o servisiranju i tehničkoj podršci sa ovlašćenim servisom.

Dosije i servisna knjižica

Član 22

Za svaku fiskalnu kasu ovlašćeni servis otvara dosije i izdaje servisnu knjižicu.

Servisna knjižica čuva se uz fiskalnu kasu.

U dosije i servisnu knjižicu upisuju se sledeći podaci:

1) naziv korisnika fiskalne kase;

2) mesto i adresa gde se nalazi fiskalna kasa;

3) datum i vreme prijema fiskalne kase na servisiranje;

4) datum završetka servisiranja;

5) vrsta neispravnosti;

6) stanje plombi;

7) stanje fiskalnog i nefiskalnog brojača;

8) stanje brojača o brisanju podataka iz operativne memorije;

9) specifikacija izvršenih radova.

U toku servisiranja fiskalne kase ovlašćeni servis sastavlja protokol u dva primerka u koji se upisuju podaci iz stava 3 ovog člana, kao i podaci o licu koje je prijavilo neispravnost fiskalne kase.

Servisiranje fiskalne kase ne sme biti duže od dva dana od dana prijave neispravnosti.

Ako se pri servisiranju mora izvršiti uklanjanje plombe fiskalne kase, novo plombiranje fiskalne kase vrši se u prisustvu predstavnika Poreske uprave.

Član 23

Ako ovlašćeni servis utvrdi da je obveznik poreza na fiskalnoj kasi preduzimao radnje sa ciljem izmene podataka o evidentiranom prometu, dužan je da o tome odmah obavesti nadležnu organizacionu jedinicu Poreske uprave.

Član 24

Poreski obveznik je dužan da svakih 12 meseci vrši tehnički pregled fiskalne kase.

Tehnički pregled iz stava 1 ovog člana serviser vrši u roku iz člana 22 stav 5 ove uredbe.

Kontrola rada fiskalnih kasa i ovlašćenog servisa

Član 25

Kontrola rada ovlašćenog servisa, kao i kontrola tehničke i funkcionalne ispravnosti fiskalne kase, za koju je data saglasnost, može se dodatno vršiti i na zahtev Poreske uprave ili korisnika fiskalne kase.

Kontrolu iz stava 1 ovog člana vrši ministarstvo nadležno za poslove trgovine, koje obrazuje komisiju od predstavnika tog ministarstva, Poreske uprave i organizacije nadležne za mere i dragocene metale.

Član 26

Ako se pri dodatnoj kontroli utvrdi da određeni tip fiskalne kase ne ispunjava propisane tehničke i funkcionalne karakteristike, ministarstvo nadležno za poslove trgovine, na predlog komisije iz člana 25 stav 2 ove uredbe, privremeno zabranjuje korišćenje tog tipa fiskalne kase i nalaže proizvođaču da otkloni nedostatke u roku koji ne može biti duži od tri meseca.

Ako utvrđeni nedostaci nisu otklonjeni u ostavljenom roku, ministarstvo nadležno za poslove trgovine trajno zabranjuje korišćenje tog tipa fiskalne kase.

U slučaju iz stava 1 ovog člana proizvođač je dužan da obezbedi obvezniku poreza fiskalnu kasu preko koje će vršiti evidentiranje prometa.

U slučaju iz stava 2 ovog člana, proizvođač je dužan da u roku od tri meseca zameni taj tip fiskalne kase sa odgovarajućim i odobrenim tipom fiskalne kase.

Član 27

Ako se utvrdi da ovlašćeni servis ne postupa u skladu sa odredbama ove uredbe, Vlada Republike Srbije oduzeće ovlašćenje za servisiranje fiskalnih kasa.

O oduzimanju ovlašćenja obaveštava se Poreska uprava i proizvođač fiskalne kase, a ovlašćeni servis obaveštava poreskog obveznika sa kojim je sklopio ugovor o servisiranju fiskalnih kasa.

Poreski obveznik koji ima zaključen ugovor o servisiranju fiskalnih kasa sa servisom kojem je oduzeto ovlašćenje o servisiranju tih kasa dužan je da sklopi ugovor sa drugim ovlašćenim servisom.

Stavljanje u upotrebu fiskalnih kasa

Član 28

Pre početka korišćenja fiskalne kase, poreski obveznik dostavlja organizacionoj jedinici Poreske uprave obaveštenje o mestu instaliranja fiskalne kase, na obrascu čiji oblik i sadržinu propisuje ministar.

Po dobijanju obaveštenja iz stava 1 ovog člana, Poreska uprava određuje evidencioni broj fiskalne kase koji u sebi sadrži jedinstveni poreski broj, identifikacioni broj, datum i vreme instaliranja i datum plombiranja.

O određivanju evidencionog broja fiskalne kase izdaje se potvrda.

Plombiranje fiskalne kase vrši ovlašćeni servis u prisustvu predstavnika Poreske uprave.

Poreska uprava vodi evidenciju o fiskalnim kasama preko kojih se evidentira promet.

Oblik, sadržinu i način vođenja evidencije iz stava 5 ovog člana bliže uređuje ministar.

Evidentiranje prometa preko fiskalne kase ne može se vršiti pre određivanja evidencionog broja i izvršenog plombiranja fiskalne kase.

Prestanak obavljanja delatnosti

Član 29

U slučaju prestanka obavljanja delatnosti, a radi preuzimanja podataka iz fiskalne memorije, poreski obveznik dužan je da, u roku od tri dana od dana prestanka obavljanja delatnosti, obavesti Poresku upravu i ovlašćeni servis o prestanku obavljanja delatnosti.

Podatke iz fiskalne memorije preuzima ovlašćeni servis u prisustvu poreskog obveznika i ovlašćenog predstavnika Poreske uprave.

Fiskalnu memoriju iz st. 1 i 2 ovog člana ovlašćeni servis čuva dok Poreska uprava pismenim putem ne odobri uništavanje, uz prisustvo komisije koju formira ovlašćeni servis i poreska uprava.

Odredbe st. 1-3 ovog člana primenjuju se i kod zamene fiskalne memorije.

5. Dinamika uvođenja fiskalnih kasa

Član 30

Lica iz člana 38 stav 2 Zakona počeće evidentiranje prometa preko fiskalne kase 1. juna 2003. godine, po sledećoj dinamici:

1) U periodu od 1. juna do 31. avgusta 2003. godine:

(1) pravna lica iz grana 551, 552, 553, 554 i 555 Zakona o klasifikaciji delatnosti;

(2) pravna lica iz grane 523 Zakona o klasifikaciji delatnosti;

(3) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, osim onih koje delatnost obavljaju preko kioska i sličnih objekata;

(4) samostalne trgovinske radnje za promet farmaceutskim, medicinskim i toaletnim preparatima.

2) U periodu od 1. jula do 30. septembra 2003. godine pravna lica iz grana 503, 505, 521, 522 i 524 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se reguliše razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u velika i srednja preduzeća.

3) U periodu od 1. septembra do 30. septembra 2003. godine:

(1) pravna lica iz podgrupa 93010, 93020, 93040, 74810, 71400 - iznajmljivanje video-traka, cd-a i slično i 50200 i 63300 Zakona o klasifikaciji delatnosti;

(2) samostalne radnje iz podgrupa 93010, 93020, 93040, 74810, 71400 - iznajmljivanje video-traka, cd-a i slično i 50200 i 63300 Zakona o klasifikaciji delatnosti.

4) U periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2003. godine:

(1) pravna lica iz grana 503, 504, 505, 521, 522, 524 i 525 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se reguliše razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u mala preduzeća, osim onih koja promet obavljaju preko kioska, tezgi i drugih sličnih objekata;

(2) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 504, 521, 522, 524 i 525 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, osim onih koje promet obavljaju preko kioska, tezgi i drugih sličnih objekata.

5) U periodu od 1. novembra do 31. decembra 2003. godine:

(1) pravna lica iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti, a promet obavljaju preko kioska i sličnih objekata i tezgi na pijacama;

(2) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, a promet obavljaju preko kioska i sličnih objekata i tezgi na pijacama;

(3) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, a delatnost obavljaju preko kioska ili sličnih objekata;

(4) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema paušalno utvrđenom prihodu;

(5) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema paušalno utvrđenom prihodu;

(6) ostala pravna lica koja vrše promet proizvoda na malo i pružaju usluge građanima;

(7) ostale samostalne radnje koje vrše promet proizvoda na malo i pružaju usluge građanima.

6. Kaznene odredbe

Član 31

Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:

1) odštampani podaci na fiskalnom isečku nisu identični sa podacima na kontrolnoj traci (član 13 stav 2);

2) ne čuva kontrolnu traku najmanje godinu dana (član 13 stav 3);

3) iskazuje podatke na kontrolnoj traci i u fiskalnoj memoriji upotrebom skraćenica ili šifriranim izrazima (član 13 stav 4);

4) ne koristi papirnu traku čiji kvalitet hartije omogućava očitavanje podataka najmanje godinu dana (član 14 stav 1);

5) preko fiskalne kase ne evidentira svaki pojedinačno ostvareni promet (član 15 stav 1);

6) ne izvrši očitavanje dnevnog prometa putem dnevnog izveštaja i očitani dnevni izveštaj ne unese u fiskalnu memoriju fiskalne kase (član 15 stav 2);

7) na fiskalnom isečku ne zabeleži storno iznos zbog nastale greške (član 16 stav 2);

8) ne vodi knjigu dnevnih izveštaja (član 17 stav 1);

9) u slučaju neispravnosti ili servisiranja fiskalne kase, ne vrši evidentiranje prometa u skladu sa propisom (član 18 stav 1);

10) ne štampa periodični izveštaj fiskalne memorije za svaku fiskalnu kasu (član 19 stav 1);

11) stavi fiskalnu kasu u upotrebu pre zaključenja ugovora sa ovlašćenim servisom (član 21 stav 2 i član 27 stav 3);

12) koristi fiskalnu kasu koja nema svoju servisnu knjižicu i ne čuva je na propisanom mestu (član 22 stav 2);

13) ne izvrši tehnički pregled fiskalne kase (član 24);

14) ne obavesti nadležni poreski organ o mestu instaliranja fiskalne kase na propisanom obrascu (član 28 stav 1);

15) evidentira promet preko fiskalne kase pre određivanja evidencionog broja i plombiranja (član 28 stav 7);

16) ne obavesti nadležni poreski organ i ovlašćeni servis o prestanku obavljanja delatnosti (član 29 stav 1).

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara.

Član 32

Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice koje proizvodi fiskalne kase, ako:

1) pre stavljanja u promet fiskalne kase ne pribavi saglasnost (član 20 stav 3);

2) ne obezbedi servisnu službu za servisiranje prodatih fiskalnih kasa (član 20 stav 2);

3) ne obezbedi poreskom obvezniku fiskalnu kasu preko koje će vršiti evidentiranje prometa u slučaju privremene zabrane korišćenja postojećeg tipa fiskalne kase (član 26 stav 3);

4) u propisanom roku ne zameni zabranjeni tip fiskalne kase sa odgovarajućim i odobrenim tipom (član 26 stav 4).

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.

Član 33

Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se pravno lice - ovlašćeni servis, ako:

1) ne otvori dosije i ne izda servisnu knjižicu (član 22 stav 1);

2) u dosije i servisnu knjižicu ne upiše propisane podatke (član 22 stav 3);

3) pri preuzimanju fiskalne kase na servisiranje ne sastavi protokol (član 22 stav 4);

4) ne izvrši servisiranje fiskalne kase i fiskalne memorije u propisanom roku (član 22 stav 5);

5) novo plombiranje fiskalne kase ne izvrši uz prisustvo predstavnika Poreske uprave (član 22 stav 6);

6) ne obavesti Poresku upravu o preduzimanju radnji poreskog obveznika sa ciljem izmene podataka o evidentiranom prometu (član 23);

7) u slučaju oduzimanja ovlašćenja za servisiranje ne obavesti o tome poreskog obveznika sa kojim ima zaključen ugovor o servisiranju (član 27 stav 2);

8) preuzimanje podataka iz fiskalne memorije ne vrši uz prisustvo poreskog obveznika i predstavnika Poreske uprave (član 29 stav 2);

9) ne sačuva fiskalnu memoriju na propisani način (član 29 stav 3).

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu - ovlašćenom servisu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i preduzetnik - ovlašćeni serviser novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara.

7. Prelazne i završne odredbe

Član 34

Postojeće elektronske registar kase koje poseduju funkcionalne i tehničke karakteristike koje ispunjavaju uslove propisane ovom uredbom mogu se koristiti za evidentiranje prometa uz odobrenje Vlade Republike Srbije koje se daje na predlog ministarstva nadležnog za poslove trgovine.

Član 35

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije."

 

Prilog 1

FISKALNI LOGO