UREDBA
O USLOVIMA ZA AKREDITOVANJE ZA PREGLED RADNIH ETALONA, MERILA I UZORAKA REFERENTNIH MATERIJALA I NADZORU NAD PREGLEDOM RADNIH ETALONA, MERILA I UZORAKA REFERENTNIH MATERIJALA

("Sl. list SRJ", br. 34/98)

Član 1

Ovom uredbom uređuju se organizacioni, kadrovski, tehnički i drugi uslovi za utvrđivanje osposobljenosti i kompetentnosti preduzeća i drugih pravnih lica za pregled radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala (u daljem tekstu: pregled), kao i nadzor nad pregledom radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala.

Član 2

Opšti uslovi za akreditovanje, koje preduzeća i druga pravna lica koja podnose zahtev za akreditaciju (u daljem tekstu: podnosioci zahteva) moraju ispunjavati, jesu:

1) da su registrovana za obavljanje metrološke delatnosti i da imaju definisanu organizacionu celinu u okviru koje će se obavljati pregled;

2) da ispunjavaju propisane uslove u pogledu stručne spreme radnika, opreme i radnih prostorija;

3) da su tako organizovana da odgovorni radnik koji vodi i organizuje poslove pregleda, zamenik odgovornog radnika i radnici ovlašćeni da obavljaju preglede, žigosanja i potpisivanja uverenja o ispravnosti i zapisnika o pregledu, ne mogu biti pod nezakonitim komercijalnim, finansijskim ili nekim drugim pritiskom ili pod pobudom koja može da utiče na rezultat njihovog rada;

4) da organizaciona celina u okviru koje će se obavljati pregled nije deo organizacije koja ima direktan komercijalni interes od radnih etalona, merila ili uzoraka referentnih materijala koji će se pregledati, osim za podnosioce zahteva za akreditaciju za prvi pregled merila masovne proizvodnje;

5) da komercijalni efekat i nagrađivanje osoblja koje radi na poslovima pregleda ne zavisi od ishoda pregleda;

6) da ne obavljaju konsultantske ili druge usluge za radne etalone, merila ili uzorke referentnih materijala koje će pregledati, niti da preduzimaju bilo kakve aktivnosti koje bi dovele u sumnju njihovu nepristrasnost, nezavisnost i integritet u vezi sa pregledom;

7) da imaju važeću metrološku dokumentaciju, koja je na raspolaganju ovlašćenim radnicima, a koja obuhvata Zakon o mernim jedinicama i merilima, podzakonske propise (opšteg karaktera) donesene na osnovu tog zakona, metrološke propise iz odgovarajućih oblasti i sa njima usaglašena interna dokumentovana uputstva za rad.

Član 3

Zahtev za akreditaciju podnosi se Jugoslovenskom akreditacionom telu (u daljem tekstu: JUAT) u dva istovetna primerka i sadrži:

1) firmu i sedište podnosioca zahteva;

2) naziv organizacione jedinice u okviru koje će se obavljati pregled;

3) podatke o odgovornom radniku: ime i prezime, naziv radnog mesta na koje je raspoređen po opštem aktu o sistematizaciji radnih mesta, kvalifikacija (stručna sprema, naziv završene škole ili fakulteta sa smerom-odsekom, stečeno zvanje) i dužina radnog iskustva (u metrološkoj delatnosti i van metrološke delatnosti);

4) podatke o zameniku odgovornog radnika (kao u tački pod 3 ovog stava);

5) broj telefona i telefaksa za kontakt sa odgovornim radnikom i njegovim zamenikom;

6) spisak radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala za koje se traži akreditacija. Za svaki radni etalon, merilo i uzorak referentnog materijala spisak sadrži:

- naziv radnog etalona, merila i uzorka referentnog materijala;

- merni opseg etalona i merila, odnosno svojstvo uzorka referentnog materijala;

- mernu nesigurnost (za radne etalone), granice dozvoljenih grešaka ili klasu tačnosti;

- uticajne veličine (npr. temperatura, frekvencija, protok i dr.);

- propis prema kome se pregledaju radni etaloni i merila, odnosno prema kome se overavaju metrološke karakteristike uzoraka referentnih materijala;

7) izjavu podnosioca zahteva da je upoznat sa opštim uslovima za akreditovanje, načinom akreditovanja i nadzorom, da ih prihvata i da će ih se pridržavati ako bude akreditovan.

Član 4

Uz zahtev iz člana 3 ove uredbe podnosi se i elaborat, koji sadrži:

1) statut, odnosno opšti akt podnosioca zahteva iz koga se vidi organizaciona veza organizacione jedinice u okviru koje će se obavljati pregled, sa ostalim organizacionim jedinicama;

2) unutrašnju organizaciju organizacione jedinice iz tačke pod 1 ovog stava, sa spiskom radnika i nazivima njihovih radnih mesta (prema opštem aktu o sistematizaciji radnih mesta), kvalifikacijama (stručna sprema, naziv završene škole ili fakulteta, sa smerom - odsekom i stečeno zvanje), dužinom radnog iskustva (u metrološkoj delatnosti i van metrološke delatnosti) i internim ovlašćenjima u vezi s metrološkom delatnošću (odgovorni radnik, zamenik odgovornog radnika, ovlašćeni radnik ili radnik prateće delatnosti);

3) izvod iz registra u koji je podnosilac zahteva upisan, odnosno dokumenta iz kojih se vidi da je podnosilac zahteva registrovan za obavljanje metrološke delatnosti (pregled merila, servisiranje merila, utvrđivanje kvaliteta, razvoj mernih metoda, proizvodnja merila i sl.);

4) spisak i kratak sadržaj internih akata kojima je podnosilac zahteva uredio delatnost metrologije;

5) spisak etalona, uzoraka referentnih materijala i merne i druge tehničke opreme koja se koristi za pregled. Za svaki etalon, uzorak referentnog materijala i mernu ili drugu tehničku opremu spisak sadrži:

- naziv etalona, uzorka referentnog materijala i merne i druge tehničke opreme koja se koristi za pregled;

- naziv proizvođača;

- tip, serijski broj i godinu proizvodnje;

- merni opseg, odnosno svojstvo uzoraka referentnog materijala;

- mernu nesigurnost (granice dozvoljenih grešaka, klasa tačnosti i dr.);

- uticajne veličine (npr. temperatura, frekvencija, protok i dr.);

6) kopije uverenja o ispravnosti etalona, uzoraka referentnog materijala i merne i druge tehničke opreme koja se koristi za pregled;

7) nacrt i opis radnih prostorija, s prikazom načina obezbeđenja propisanih mikroklimatskih uslova i neophodne zaštite;

8) detaljan opis procesa izrade ili procesa ispitivanja merila, ako se zahtev za akreditaciju odnosi na prvi pregled merila masovne proizvodnje.

Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana elaborat organizacionih jedinica saveznog ministarstva nadležnog za poslove odbrane i jedinica i ustanova Vojske Jugoslavije ne sadrži dokumenta iz tač. pod 1 i 3 stava 1 ovog člana.

Član 5

Podnosilac zahteva dužan je da uz zahtev za akreditaciju, podnese potvrdu o uplati propisanih troškova.

Član 6

Ako zahtev za akreditaciju ne sadrži potpune podatke i dokumente iz čl. 3, 4 i 5 ove uredbe, JUAT će podnosiocu zahteva odrediti rok za dopunu zahteva. Pri utvrđivanju potpunosti zahteva JUAT može zatražiti stručnu pomoć od Saveznog zavoda za mere i dragocene metale (u daljem tekstu: Zavod).

Ako podnosilac zahteva za akreditaciju ne dopuni zahtev u roku iz stava 1 ovog člana, JUAT će doneti zaključak kojim se odbacuje zahtev.

Član 7

Po prijemu potpunog zahteva za akreditaciju JUAT jedan primerak zahteva dostavlja Zavodu radi dobijanja stručnog mišljenja o osposobljenosti i kompetentnosti podnosioca zahteva da bude akreditovan za pregled.

Član 8

Zavod proučava zahtev za akreditaciju i u dogovoru sa podnosiocem zahteva pravi plan provere podataka i preduzimanja drugih radnji potrebnih da se utvrdi da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za obavljanje poslova i zadataka za koje zahteva akreditaciju.

Član 9

U prostorijama podnosioca zahteva podnose se dokazi o ispunjavanju uslova iz člana 2 ove uredbe, a naročito u pogledu:

1) stepena i vrste stručne spreme radnika, dužine radnog iskustva, poznavanja metroloških propisa i osposobljenosti za primenu propisanih načina i metoda pregleda. Proveravanje ovih uslova vrši se poređenjem opšteg akta o sistematizaciji radnih mesta sa činjeničnim stanjem konstatovanim uvidom, razgovorom i, po pravilu, izvođenjem pregleda za svaku vrstu radnog etalona, merila ili uzorka referentnog materijala za čiji je pregled zahtevana akreditacija;

2) kompletnosti i ispravnosti merne i druge opreme koja se koristi pri pregledima. Proveravanje ovih uslova vrši se poređenjem podataka iz podnesenog zahteva sa činjeničnim stanjem konstatovanim uvidom u mernu i drugu opremu, dokumentaciju te opreme i način čuvanja te opreme;

3) vrste, broja, veličine i položaja radnih prostorija. Proveravanje ovih uslova vrši se poređenjem crteža i opisa iz podnesenog zahteva sa činjeničnim stanjem konstatovanim uvidom, a po potrebi i pregledom zapisa o mikroklimatskim uslovima, eventualnim merenjem bitnih uticajnih faktora i uvidom u organizaciju poslova koji će se obavljati u pojedinim prostorijama;

4) automatizovanosti procesa izrade ili procesa ispitivanja merila, u slučaju akreditacije za prvi pregled merila masovne proizvodnje. Proveravanje ovog uslova vrši se uvidom u taj proces.

Član 10

Po završenoj proveri ispunjenosti uslova, sastavlja se zapisnik u kome se konstatuje činjenično stanje i predlaže rok za otklanjanje eventualnih nedostataka.

Zapisnik potpisuju ovlašćena lica Zavoda i podnosioca zahteva. Ovlašćena lica podnosioca zahteva imaju pravo da u zapisniku izlože svoja zapažanja u vezi nedostataka uočenih od ovlašćenih lica Zavoda.

Član 11

Zavod dostavlja JUAT-u stručno mišljenje, koje sadrži jedan od sledećih predloga:

1) predlog rešenja o akreditaciji, sa svim potrebnim podacima, ako su ispunjeni propisani uslovi;

2) predlog dopisa kojim se podnosilac zahteva obaveštava da u određenom roku otkloni nedostatke i o tome izvesti JUAT, ako su uočeni nedostaci koji se mogu otkloniti u roku od šest meseci od dana dostavljanja obaveštenja;

3) predlog rešenja kojim se odbija zahtev za akreditaciju, ako nisu ispunjeni propisani uslovi, a utvrđeni nedostaci se ne mogu otkloniti u roku od šest meseci od dana dostavljanja obaveštenja.

Član 12

Po prijemu stručnog mišljenja iz člana 11 ove uredbe JUAT donosi odgovarajuće rešenje o akreditaciji ili rešenje kojim se odbija zahtev za akreditaciju, koje dostavlja podnosiocu zahteva i Zavodu.

Ako se uočeni nedostaci mogu otkloniti u roku od šest meseci, JUAT obaveštava podnosioca zahteva da u određenom roku otkloni nedostatke.

Član 13

Rešenje o akreditaciji sadrži:

1) firmu i sedište podnosioca zahteva, s nazivom organizacione jedinice u okviru koje će se obavljati pregled;

2) podatke o radnim etalonima, merilima ili uzorcima referentnih materijala, koje podnosilac zahteva može da pregleda, s njihovim metrološkim svojstvima;

3) podatke o etalonima, uzorcima referentnih materijala, mernoj i drugoj opremi, kojima će se obavljati pregled, s njihovim metrološkim svojstvima;

4) broj žiga kojim će se potvrđivati ispravnost radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala;

5) ime i prezime odgovornog radnika koji vodi i organizuje poslove pregleda i njegovog zamenika;

6) podatke o području na kome će podnosilac zahteva pregledati radne etalone, merila ili uzorke referentnih materijala;

7) rok važenja rešenja.

Član 14

Ako je podnosiocu zahteva dostavljen dopis kojim se obaveštava da u određenom roku otkloni određene nedostatke, po prijemu pismenog obaveštenja da su nedostaci otklonjeni JUAT će odlučiti da li treba sprovesti proveru, u celini ili delimično, ili je to pismeno obaveštenje da su nedostaci otklonjeni dovoljno za donošenje rešenja o akreditaciji.

O svojoj odluci o sprovođenju ponovne provere, u celini ili delimično, JUAT obaveštava podnosioca zahteva i Zavod, koji daje stručno mišljenje o otklonjenosti nedostataka, nakon čega JUAT donosi rešenje o akreditaciji ili rešenje kojim se odbija zahtev za akreditaciju.

Ako podnosilac zahteva ne odgovori na dopis iz stava 1 ovog člana, u utvrđenom roku, JUAT će doneti zaključak kojim se obustavlja postupak akreditovanja.

Član 15

Akreditovana preduzeća i druga pravna lica (u daljem tekstu: akreditovane laboratorije) dužna su da JUAT obaveste, bez odlaganja, o svakoj promeni koja se odnosi na uslove za akreditovanje.

Po prijemu obaveštenja iz stava 1 ovog člana, JUAT će oceniti da li akreditovana laboratorija može da nastavi obavljanje poslova i zadataka za koje je akreditovana.

Ako JUAT oceni da akreditovana laboratorija može da nastavi obavljanje poslova i zadataka za koje je akreditovana, o tome će je obavestiti, odnosno doneće izmenu ili dopunu rešenja o akreditaciji.

Ako JUAT oceni da akreditovana laboratorija ne može da nastavi obavljanje poslova i zadataka za koje je akreditovana doneće rešenje o oduzimanju akreditacije.

Član 16

Nadzor nad pregledom radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala koji vrše akreditovane laboratorije vrši Zavod. Nadzor može biti redovan i vanredan.

Redovan nadzor vrši se jednom godišnje i obuhvata:

1) proveru metroloških svojstava sekundarnih i radnih etalona, odnosno metroloških karakteristika uzoraka referentnih materijala koje akreditovana laboratorija upotrebljava pri pregledu;

2) kontrolna ispitivanja pregledanih radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala;

3) uvid u izveštaje o radu na pregledu radnih etalona, merila i uzoraka referentnih materijala i evidenciju o izvršenim pregledima;

4) proveru da li su i dalje ispunjeni uslovi za akreditovanje.

Vanredni nadzor vrši se na osnovu prigovora ili pismenih primedaba da akreditovana laboratorija poslove pregleda ne obavlja u skladu sa propisima, odnosno da ne ispunjava uslove za akreditovanje.

Član 17

Ako se u vršenju nadzora utvrdi da akreditovana laboratorija ne ispunjava neki od propisanih uslova, odnosno ako utvrdi određene nepravilnosti u njenom radu, Zavod će joj privremeno zabraniti obavljanje pregleda i odrediti rok, ne duži od šest meseci, u kome mora otkloniti utvrđene nepravilnosti, odnosno ispuniti propisane uslove, o čemu obaveštava i JUAT.

Ako akreditovana laboratorija u određenom roku ne otkloni nepravilnosti, odnosno ne ispuni propisane uslove, Zavod će predložiti JUAT-u da donese rešenje o oduzimanju akreditacije.

Ako se u vršenju nadzora utvrde propusti u radu akreditovane laboratorije ili poremećaj nekog od propisanih uslova za akreditovanje koji se ne može brzo i jednostavno otkloniti, Zavod će predložiti JUAT-u da odmah donese rešenje o oduzimanju akreditacije.

Član 18

Po proteku tri godine od donošenja rešenja o akreditaciji, na zahtev akreditovane laboratorije, ponovno se sprovodi kompletan postupak akreditovanja, saglasno odredbama ove uredbe. Zahtev za ponovnu akreditaciju treba da sadrži samo izmenu i dopunu podataka i dokumenata iz čl. 3, 4 i 5 ove uredbe.

Član 19

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Pravilnik o načinu na koji Savezni zavod za mere i dragocene metale poverava pregled radnih etalona, merila ili uzoraka referentnih materijala preduzećima i drugim pravnim licima ("Službeni list SRJ", br. 14/95).

Član 20

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".