STATUT
REPUBLIČKOG FONDA ZA PENZIJSKO I INVALIDSKO OSIGURANJE POLJOPRIVREDNIKA

("Sl. glasnik RS", br. 34/97, 24/2002 i 42/2003)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika (u daljem tekstu: Fond) osnovan Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 27/92, 82/92, 28/95 i 12/96), nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 52/96 - u daljem tekstu: Zakon) i Zakonom o utvrđivanju određenih nadležnosti autonomne pokrajine ("Službeni glasnik RS", broj 6/2002).

Član 2

Fond je pravno lice sa statusom organizacije za obavezno socijalno osiguranje.

Fond je nosilac prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu u odnosu na sredstva kojima raspolaže.

Sedište Fonda je u Beogradu, Bulevar umetnosti broj 10.

Član 3

Rad Fonda je javan.

Javnost rada Fonda obezbeđuje se na način utvrđen Zakonom i ovim statutom.

Član 4

Fond ima pečat i štambilj.

Član 5

Pečat Fonda ima oblik kruga prečnika 32 mm, u čijoj je sredini grb Republike Srbije.

Pečat Fonda sadrži tekst: "Republika Srbija, Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika - Beograd".

Pečat Fonda koji se koristi u organizacionim jedinicama Fonda, pored teksta iz stava 2 ovog člana, sadrži naziv i sedište organizacione jedinice.

Tekst pečata Fonda ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Tekst pečata Fonda koji se koristi u organizacionim jedinicama Fonda osnovanim i obrazovanim na teritorijalnom principu ispisuje se i na jeziku i pismu nacionalnih manjina, u skladu sa zakonom i odlukom nadležnog organa teritorijalne autonomije.

Član 6

Štambilj Fonda je pravougaonog oblika dimenzija 60 x 20 mm i sadrži tekst: "Republički Fond za penzijsko i invalidsko osiguranje poljoprivrednika - Beograd", Bulevar umetnosti broj 10 i rubrike za upis datuma prijema podneska, broj pod kojim će se podnesak zavesti i broj priloga uz podnesak.

Odredbe člana 5 st. 3 i 4 ovog statuta odnose se i na štambilj fonda, kao i na štambilje koji se koriste u organizacionim jedinicama Fonda.

Član 7

Fond predstavlja i zastupa direktor Fonda.

Direktor može punomoćjem svoja ovlašćenja za potpisivanje i zastupanje preneti na drugo lice.

II DELOKRUG FONDA

Član 8

U Fondu se, pored poslova utvrđenih Zakonom:

1) ostvaruju prava i obaveze iz penzijskog i invalidskog osiguranja u skladu sa zakonom, međunarodnim sporazumima i ovim statutom;

2) utvrđuju osnovice osiguranja na koje se osiguranik može osigurati po sopstvenom izboru i uslovi pod kojima se te osnovice uračunavaju u penzijski osnov;

3) vrši obračun i naplata doprinosa u slučajevima kada obračun i naplatu doprinosa ne vrši organ nadležan za poslove javnih prihoda;

4) pruža stručna pomoć osiguranicima i korisnicima prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja;

5) obavljaju i drugi poslovi određeni ovim statutom i drugim opštim aktima Fonda.

III ORGANIZACIJA I ORGANI FONDA

1. Organizacija Fonda

Član 9

Radi obezbeđivanja neposrednog, efikasnog, racionalnog i zakonitog ostvarivanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja i obavljanja poslova sprovođenja osiguranja u Fondu se saglasno zakonu i opštim aktima Fonda, obrazuju sektori kao funkcionalne organizacione jedinice, Pokrajinski fond i filijale kao teritorijalne organizacione jedinice Fonda.

Organizacija i nadležnost organizacionih jedinica iz stava 1 ovog člana bliže se uređuju opštim aktom o organizaciji Fonda.

Član 10

Fond može u celini ili delimično poveriti drugom fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje, odnosno drugoj organizaciji (u daljem tekstu: organizacija) da u ime i za račun Fonda obavlja poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i aktom o organizaciji Fonda.

Organizacija iz stava 1 ovog člana dužna je da te poslove obavlja u skladu sa zakonom, ovim statutom, drugim opštim aktima, uputstvima i smernicama Fonda.

Međusobni odnosi između Fonda i organizacije regulišu se ugovorom.

Ukoliko fond poveri obavljanje poslova u smislu stava 1 ovog člana drugoj organizaciji ne sistematizuju se poslovi u organizacionim jedinicama Fonda.

2. Organi Fonda

Član 11

Organi Fonda su:

1) Upravni odbor Fonda,

2) Nadzorni odbor Fonda i

3) direktor Fonda.

Član 12

U nadležnosti Upravnog odbora Fonda, pored pitanja i poslova utvrđenih zakonom, su:

1) uređivanje dobrovoljnog penzijskog i invalidskog osiguranja;

2) utvrđivanje osnovica osiguranja na koje se osiguranik može osigurati po sopstvenom izboru i uslova pod kojima se te osnovice uračunavaju u penzijski osnov;

3) odlučivanje o ulaganju sredstava, pod uslovom da su izmirene obaveze za namene određene zakonom, radi ostvarivanja dobiti i odlučivanje o korišćenju sredstava rezervi Fonda;

4) odlučivanje o korišćenju sredstava za društveni standard korisnika penzija, za mere i akcije koje neposredno doprinose sprečavanju u smanjenju invalidnosti i za naučnoistraživački rad na razvoju i unapređenju sistema penzijskog i invalidskog osiguranja;

5) odlučivanje o poveravanju upravnih, administrativnih, finansijskih, tehničkih i drugih poslova sprovođenja osiguranja drugim fondovima, odnosno organizacijama, kao i obavljanju tih poslova za druge fondove, odnosno organizacije;

6) donošenje pravilnika o obrazovanju, organizaciji i radu organa veštačenja o medicinskim činjenicama od značaja za ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja;

7) donošenje pravilnika o korišćenju sredstava za društveni standard korisnika penzija;

8) donošenje pravilnika o naknadi putnih troškova osiguranicima koji se pozivaju na ocenu radne sposobnosti radi ostvarivanja prava iz invalidskog osiguranja;

9) donošenje odluke o načinu obračuna i naplate doprinosa kada se svojstvo osiguranika utvrđuje po isteku rokova određenih za podnošenje prijava na osiguranje, odnosno u slučajevima kada doprinos nije pravilno ili blagovremeno uplaćen;

10) odlučivanje o drugim pitanjima u skladu sa ovim statutom i drugim opštim aktima Fonda.

Član 13

Predsednik Upravnog odbora Fonda:

1) predstavlja Upravni odbor Fonda;

2) saziva sednice Upravnog odbora Fonda i predsedava tim sednicama;

3) predlaže dnevni red za sednice Upravnog odbora Fonda;

4) pokreće raspravu o određenim pitanjima iz delokruga Upravnog odbora Fonda;

5) potpisuje akta koje donosi Upravni odbor Fonda;

6) stara se o primeni Statuta i drugih opštih akata Fonda;

7) obavlja i druge poslove određene ovim statutom i drugim opštim aktima Fonda.

Član 14

Zamenik predsednika Upravnog odbora Fonda pomaže predsedniku u radu, obavlja u dogovoru sa njim određene poslove iz njegovog delokruga i zamenjuje ga za vreme njegove odsutnosti ili sprečenosti.

Član 15

Upravni odbor Fonda radi i odlučuje na sednicama.

Upravni odbor Fonda odlučuje većinom glasova na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja članova Upravnog odbora Fonda.

Član 16

Nadzorni odbor Fonda odlučuje na sednicama.

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova ukupnog broja članova Nadzornog odbora.

Član 17

Direktor Fonda, pored poslova utvrđenih zakonom:

1) stara se o pripremi opštih akata i drugih materijala o kojima odlučuje Upravni odbor Fonda i Nadzorni odbor Fonda;

2) sprovodi odluke i druga opšta akta koje donose Upravni odbor Fonda i Nadzorni odbor Fonda;

3) naredbodavac je za izvršavanje finansijskog plana Fonda;

4) odlučuje o plasmanu slobodnih sredstava i eventualnom uzimanju pozajmica i zaduživanju u skladu sa propisima kojima se uređuju javni prihodi i javni rashodi i poslovnom politikom Fonda;

5) donosi rešenja o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja u drugom stepenu i u postupku revizije;

6) donosi naredbe, uputstva, rešenja i druga akta u skladu sa zakonom i ovim statutom;

7) proglašava, na osnovu statističkih podataka o prosečnim zaradama u Republici, najniži iznos osnovice osiguranja;

8) donosi rešenja o koeficijentima za valorizaciju zarada, odnosno osnovica osiguranja iz ranijih godina koje se uzimaju za utvrđivanje penzijskog osnova, rešenja o usklađivanju izbornih osnovica, penzija i novčanih naknada iz penzijskog i invalidskog osiguranja;

9) obavlja i druge poslove koji su mu zakonom, ovim statutom i drugim opštim aktima, kao i zaključcima Upravnog odbora Fonda stavljeni u nadležnost.

Član 17a

Direktor Pokrajinskog fonda:

1) predlaže direktoru Fonda plasman slobodnih sredstava sa podračuna Pokrajinskog fonda;

2) predlaže prijem i raspoređivanje zaposlenih u Pokrajinskom fondu u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast rada i opštim aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji zaposlenih u Fondu;

3) vrši i druge poslove u skladu sa opštim aktima Upravnog odbora Fonda i direktora Fonda.

Član 18

Direktor Fonda ima pravo i dužnost da prisustvuje sednicama Upravnog odbora Fonda i učestvuje u njihovom radu, bez prava odlučivanja.

Član 19

Direktor Fonda za svoj rad odgovoran je Upravnom odboru Fonda.

Član 20

Direktor Fonda može biti razrešen dužnosti ako funkciju direktora Fonda ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Fonda i ako sam podnese zahtev za razrešenje.

Član 21

Direktor Fonda može određene poslove iz svoje nadležnosti preneti na druge zaposlene u Fondu.

Član 22

Za direktora Fonda može biti imenovano lice sa završenim pravnim ili ekonomskim fakultetom i najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima sprovođenja penzijskog i invalidskog osiguranja.

Član 23

Direktor Fonda ima zamenika i pomoćnike.

Bliži uslovi za lica koja mogu biti izabrana za zamenika direktora i pomoćnika direktora određuju se pravilnikom o sistematizaciji zaposlenih u Fondu.

Za direktora Pokrajinskog fonda može biti imenovano lice sa završenim pravnim ili ekonomskim fakultetom i najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima sprovođenja penzijskog i invalidskog osiguranja.

IV PRAVA IZ PENZIJSKOG I INVALIDSKOG OSIGURANJA

1. Pravo na naknadu pogrebnih troškova

Član 24

U slučaju smrti korisnika penzije licu koje izvrši sahranu pripada naknada pogrebnih troškova u visini iznosa najniže osnovice osiguranja na dan smrti korisnika penzije.

Pravo na naknadu iz stava 1 ovog člana pripada i u slučaju smrti korisnika akontacije penzije koju je ostvario i koristio po Uredbi o pravu na akontaciju penzije korisnicima penzija sa stalnim prebivalištem na teritoriji Republike Srbije koji su pravo na penziju ostvarili u drugim republikama bivše SFRJ ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 76/92, 16/93, 75/93, 98/93, 28/94 i 1/95).

Isplata naknade iz stava 1 ovog člana izvršiće se na zahtev lica koje je izvršilo sahranu.

Lice koje je izvršilo sahranu podnosi uz zahtev za isplatu troškova sahrane, umrlicu umrlog osiguranika, izjavu u kojoj pod krivičnom i materijalnom odgovornošću tvrdi da je o svom trošku izvršilo sahranu.

2. Pravo na nabavku specijalnih pomagala za čitanje i pisanje

Član 25

Pravo na naknadu za nabavku reproduktora imaju osiguranici i korisnici penzija - slepa lica ako su članovi biblioteke za slepe, a slepa deca osiguranika ako se nalaze na redovnom ili vanrednom školovanju do navršenih 26 godina života.

Pravo na naknadu za nabavku Brajeve pisaće mašine ostvaruju osiguranici i korisnici penzija slepa lica koja su obučena Brajevim pismom u školama za slepe ili na posebnim tečajevima za opismenjavanje slepih i slepa deca osiguranika koja se nalaze na redovnom ili vanrednom školovanju do navršenih 26 godina života.

Član 26

Slepa lica imaju pravo na naknadu za nabavku reproduktora i Brajeve pisaće mašine u visini nabavne cene po kojoj se isporučuju preko Saveza slepih Srbije.

Slepa lica kojima je priznato pravo na naknadu, nabavljaju pomagala iz stava 1 ovog člana preko Saveza slepih Srbije o čemu Fond i Savez slepih Srbije zaključuju ugovor.

Član 27

Pravo na naknadu za nabavku reproduktora može se ponovo ostvariti po isteku roka od sedam godina, a pravo na nabavku Brajeve pisaće mašine može se ponovo ostvariti po isteku roka od 10 godina, počev od dana isporuke pomagala slepom licu, odnosno slepom detetu. Amortizovano pomagalo prenosi se u vlasništvo Savezu slepih Srbije.

Član 28

Postupak za ostvarivanje prava na naknadu za nabavku reproduktora i Brajeve pisaće mašine pokreće se na zahtev slepog lica, a za slepo dete na zahtev osiguranika.

Uz zahtev za ostvarivanje prava iz stava 1 ovog člana podnosi se:

- prijava na osiguranje, odnosno rešenje o priznavanju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja;

- potvrda da je slepo lice član biblioteke za slepe, odnosno potvrda da je obučen Brajevim pismom, koju izdaje škola, odnosno organizator tečaja za opismenjavanje;

- potvrda da se slepo dete nalazi na redovnom ili vanrednom školovanju.

V KORIŠĆENJE SREDSTAVA I PLANIRANJE U FONDU

Član 29

Sredstva za penzijsko i invalidsko osiguranje koriste se za namene predviđene programom rada i finansijskim planom Fonda u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 30

Sredstva za penzijsko i invalidsko osiguranje koristiće se u skladu sa ovim statutom, pod uslovom da su izmirene obaveze za namene određene zakonom i to za: društveni standard korisnika penzija (rešavanje stambenih potreba, učešće u delu troškova stanovanja u ustanovama za smeštaj odraslih i starih lica, za oporavak i rekreaciju tako što će se davati sredstva kao jednokratna godišnja pomoć korisnicima penzije, ili učestvovanjem u snošenju dela troškova u ustanovama oporavka, odmora i rekreacije za pojedine kategorije penzionera); mere i akcije koje neposredno doprinose sprečavanju i smanjenju invalidnosti (učešće u finansiranju mera zaštite na radu finansiranjem određenih programa kojima se eliminiše štetni uticaj u uslovima rada i radnoj sredini kao sastavni deo invalidske zaštite kojom se utiče na smanjenje invalidnosti, naučnoistraživački rad na razvoju i unapređenju sistema penzijskog i invalidskog osiguranja).

Zavisno od raspoloživih sredstava opštim aktom utvrdiće se prioritet u korišćenju sredstava iz stava 1 ovog člana tako da se ta sredstva prvenstveno koriste za finansiranje mera i akcija vezanih za društveni standard korisnika penzija.

Upravni odbor Fonda bliže uređuje uslove i način korišćenja sredstava iz stava 1 ovog člana.

Član 31

Srednjoročni program sadrži osnovne ciljeve, pravce i prioritet razvoja u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja i sredstva potrebna za ostvarivanje programa.

Član 32

Finansijsko poslovanje Fonda obuhvata sastavljanje predloga finansijskog plana, ostvarivanje prihoda i izvršavanje rashoda, vođenje knjigovodstva i evidencija o finansijskom poslovanju i o sredstvima Fonda i sastavljanje godišnjeg obračuna.

Fond pored žiro računa ima i podračune Pokrajinskog fonda i filijala.

Na žiro račun Fonda prenose se sredstva sa uplatnih računa na koje se uplaćuju doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje sa teritorije Republike bez autonomnih pokrajina, sa teritorije AP Kosova i Metohije i sa podračuna Pokrajinskog fonda.

Na podračun Pokrajinskog fonda prenose se sredstva sa uplatnih računa na koje se uplaćuju doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje sa teritorije AP Vojvodine radi evidencije o ostvarenim sredstvima.

VI JAVNOST RADA

Član 33

Javnost rada Fonda ostvaruje se javnošću rada Upravnog odbora Fonda, Nadzornog odbora Fonda, podnošenjem izveštaja o radu Fonda i objavljivanjem opštih akata Fonda.

Član 34

Statut i opšta akta Fonda kojima se uređuju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja objavljuju se u "Službenom glasniku Republike Srbije".

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Republičkog Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zemljoradnika ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 71/92 i 1/93).

Član 36

Ovaj statut, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Republičkog Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zemljoradnika

("Sl. glasnik RS", br. 24/2002)

Član 10

Ova odluka, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja.

 

Samostalni član Odluke o izmeni
Statuta Republičkog Fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zemljoradnika

("Sl. glasnik RS", br. 42/2003)

Član 3

Ova odluka, po dobijanju saglasnosti Vlade Republike Srbije, objaviće se u "Službenom glasniku Republike Srbije", a stupa na snagu danom objavljivanja.