ZAKON
O MINISTARSTVIMA

("Sl. glasnik RS", br. 35/2003 i 47/2003 - dr. zakon)

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim zakonom obrazuju se ministarstva i posebne organizacije i utvrđuje njihov delokrug.

II MINISTARSTVA

Član 2

Ministarstva jesu:

 1) Ministarstvo unutrašnjih poslova;

 2) Ministarstvo finansija i ekonomije;

 3) Ministarstvo pravde;

 4) Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu;

 5) Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede;

 6) Ministarstvo za privredu i privatizaciju;

 7) Ministarstvo rudarstva i energetike;

 8) Ministarstvo saobraćaja i telekomunikacija;

 9) Ministarstvo urbanizma i građevina;

10) Ministarstvo trgovine, turizma i usluga;

11) Ministarstvo za ekonomske veze sa inostranstvom;

12) Ministarstvo za rad i zapošljavanje;

13) Ministarstvo za socijalna pitanja;

14) Ministarstvo za nauku, tehnologiju i razvoj;

15) Ministarstvo prosvete i sporta;

16) Ministarstvo kulture i medija;

17) Ministarstvo zdravlja;

18) Ministarstvo za zaštitu prirodnih bogatstava i životne sredine;

19) Ministarstvo vera.

Član 3

Ministarstvo unutrašnjih poslova obavlja poslove državne uprave koji se donose na: zaštitu života, lične i imovinske bezbednosti građana; sprečavanje i otkrivanje krivičnih dela i pronalaženje i hvatanje učinilaca krivičnih dela i njihovo privođenje nadležnim organima; održavanje javnog reda i mira; obezbeđivanje zborova i drugih okupljanja građana; obezbeđivanje određenih ličnosti i objekata, uključujući i strana diplomatska i konzularna predstavništva na teritoriji Republike Srbije; bezbednost, regulisanje i kontrolu saobraćaja na putevima; bezbednost državne granice i kontrolu prelaska granice i kretanja i boravka u graničnom pojasu; boravak stranaca; promet i prevoz oružja, municije, eksplozivnih i određenih drugih opasnih materija; zaštitu od požara; državljanstvo; jedinstveni matični broj građana; prebivalište i boravište građana; lične karte; putne isprave; međunarodnu pomoć i druge oblike međunarodne saradnje u oblasti unutrašnjih poslova; obučavanje kadrova; upravno rešavanje u drugostepenom postupku po osnovu propisa o izbeglicama, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 4

Ministarstvo finansija i ekonomije obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: republički budžet; finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore; izvršenje rashoda Srbije i Crne Gore; utvrđivanje konsolidovanog bilansa javnih prihoda i javnih rashoda; sistem i politiku poreza, taksa i drugih javnih prihoda; sistem i praćenje međunarodnih ugovora o izbegavanju dvostrukog oporezivanja; osnove sistema doprinosa za socijalno osiguranje; politiku javnih rashoda; javne nabavke; finansijske efekte sistema utvrđivanja i obračuna zarada koje se finansiraju iz budžeta Republike Srbije, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i fondova organizacija obaveznog socijalnog osiguranja; budžetsku kontrolu i reviziju institucija Srbije i Crne Gore, direktnih i indirektnih korisnika sredstava budžeta Republike Srbije, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja i javnih preduzeća; nadzor nad primenom propisa koji se odnose na promet roba i usluga sa inostranstvom i obavljanje delatnosti u inostranstvu sa stanovišta deviznog poslovanja i kreditnih odnosa sa inostranstvom i druge poslove devizne inspekcije, u skladu sa zakonom; sprečavanje pranja novca; upravljanje raspoloživim sredstvima javnih finansija Republike Srbije; makroekonomsku i fiskalnu analizu, kvantifikaciju mera ekonomske politike; obezbeđivanje finansiranja obaveznog socijalnog osiguranja; javni dug i finansijsku imovinu Republike Srbije; eksproprijaciju; kreditno-monetarni sistem; sistem plaćanja i platni promet; bankarski sistem; hartije od vrednosti; osiguranje imovine i lica; sistem računovodstva i revizije računovodstvenih iskaza; knjigovodstvo; devizni sistem i kreditne odnose sa inostranstvom; carinski sistem, carinsku tarifu, mere vancarinske zaštite i slobodne zone; privatizaciju i sanaciju banaka i drugih finansijskih organizacija; fiskalne monopole; drugostepeni upravni i prekršajni postupak u oblastima iz delokruga Ministarstva, u skladu sa zakonom; svojinskopravne i druge stvarnopravne odnose; upravni nadzor u imovinskopravnim poslovima; dvovlasnička imanja; ostvarivanje alimentacionih potraživanja iz inostranstva; prijavljivanje u stečajnim postupcima potraživanja Republike Srbije; zaštitu imovine Republike Srbije u inostranstvu; režim i promet nepokretnosti; igre na sreću; obezbeđivanje sredstava solidarnosti, kao i druge poslove određene zakonom.

Uprava carina, kao organ uprave u sastavu Ministarstva finansija i ekonomije, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: carinjenje robe, carinski nadzor i druge poslove kontrole putnika i prometa robe i usluga sa inostranstvom, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 5

Ministarstvo pravde obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: organizaciju i rad pravosudnih organa i organa za prekršaje; krivično zakonodavstvo; zakonodavstvo o privrednim prestupima i prekršajima; obligacione odnose; kolizione norme; postupak pred sudovima; međunarodnu pravnu pomoć; nasleđivanje; veštačenje; izvršenje sankcija; amnestiju i pomilovanje; advokaturu i druge pravosudne profesije; stručno usavršavanje zaposlenih u pravosudnim organima i organima za prekršaje; izbor i statusna pitanja nosilaca pravosudnih funkcija; pripremu propisa o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 6

Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: organizaciju i rad ministarstava i posebnih organizacija; sistem državne uprave; upravni postupak; upravnu inspekciju; radne odnose i stručno usavršavanje zaposlenih u državnim organima; praćenje kadrovskih potreba u upravi; matične knjige; pečate; političko i drugo organizovanje, izuzev sindikalnog organizovanja; neposredno izjašnjavanje građana; sistem lokalne samouprave i teritorijalne autonomije; teritorijalnu organizaciju Republike Srbije; komunalne delatnosti; izbore za organe lokalne samouprave, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 7

Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: agrarnu politiku; materijalne bilanse poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i sistem robnih rezervi osnovnih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda; proizvodnju agrarnih inputa za poljoprivrednu i prehrambenu industriju; mere podsticaja za unapređenje poljoprivredne proizvodnje; mere zaštite od prekomernog uvoza poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda; posebne oblike cena poljoprivrednih proizvoda; mere za unapređenje stočarstva; razvoj prehrambene industrije; ispitivanje domaćih i stranih sorti bilja i rasa domaćih životinja i njihovo uvođenje na sortne i liste rasa; uvođenje u proces proizvodnje genetski modifikovanih proizvoda i obeležavanje genetski modifikovanih proizvoda u prometu; vođenje banki biljnih i životinjskih gena; čuvanje genetske varijabilnosti biljnih i životinjskih vrsta na teritoriji Republike Srbije; ruralni razvoj i unapređenje poljoprivredne proizvodnje na posedima zemljoradnika; zaštitu i korišćenje poljoprivrednog zemljišta; vraćanje pašnjaka i utrina selima na korišćenje; stručne poljoprivredne službe; zdravstvenu zaštitu životinja; veterinarsko-sanitarnu kontrolu u proizvodnji i unutrašnjem i spoljnom prometu proizvoda, sirovina, otpadaka životinjskog porekla, semena za veštačko osemenjavanje, oplođenih jajnih ćelija za oplođavanje životinja, embriona i drugih organizama i predmeta kojima se može preneti zarazna bolest, hrane za životinje i komponenti za proizvodnju hrane za životinje; kontrolu rada izvoznih objekata (klanice, mlekare i dr.); kontrolu proizvodnje i unutrašnji i spoljni promet veterinarskih lekova, bilja, sredstava za zaštitu bilja i đubriva; kontrolu primene sredstava za zaštitu bilja; zaštitu bilja od zaraznih bolesti i štetočina; proizvodnju i registraciju sredstava za zaštitu i ishranu bilja i druge poslove u oblasti zaštite bilja; kontrolu zdravstvene ispravnosti bilja u unutrašnjem prometu; fitosanitarni nadzor u unutrašnjem i spoljnom prometu semena i sadnog materijala; proizvodnju i promet alkoholnih i bezalkoholnih pića, etanola, duvana i proizvoda od duvana i prehrambenih proizvoda; kontrolu kvaliteta poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, vina, alkoholnih i bezalkoholnih pića, mineralnih voda, etanola, duvana i proizvoda od duvana i inputa za poljoprivrednu proizvodnju u unutrašnjem i spoljnom prometu, kao i druge poslove određene zakonom.

Republička direkcija za vode, kao organ uprave u sastavu Ministarstva poljoprivrede i vodoprivrede, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: politiku vodoprivrede; višenamensko korišćenje voda, vodosnabdevanje, osim distribucije vode; zaštitu od voda; sprovođenje mera zaštite voda i plansku racionalizaciju potrošnje vode; uređenje vodnih režima; praćenje i održavanje režima voda koji čine ili presecaju granicu Srbije i Crne Gore i granicu između država članica, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 8

Ministarstvo za privredu i privatizaciju obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: privredu i privredni razvoj; položaj preduzeća i drugih oblika poslovanja; povezivanje preduzeća i drugih oblika organizovanja za obavljanje delatnosti; upotrebu naziva Republike Srbije u firmi preduzeća; poslovno i finansijsko prestrukturiranje preduzeća; privatizaciju; stečaj; strukturno prilagođavanje privrede; predlaganje mera ekonomske politike za rast industrijske proizvodnje u celini i po pojedinim granama; predlaganje mera za podsticanje investicionih ulaganja; predlaganje mera ekonomske politike za razvoj malih i srednjih preduzeća; koordinaciju poslova u vezi sa procenom vrednosti kapitala; koordinaciju poslova u vezi sa vlasničkim povezivanjem preduzeća sa strateškim inostranim investitorima; pripremu propisa u oblasti preduzeća i preduzetništva, privatizacije, stečaja i drugih propisa u vezi sa celinom tržišne reforme; uticaj mera ekonomske politike na kretanje industrijske proizvodnje u celini i po pojedinim granama, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 9

Ministarstvo rudarstva i energetike obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: rudarstvo; energetiku; energetski bilans Republike Srbije; naftnu i gasnu privredu; bezbedan cevovodni transport gasovitih i tečnih ugljovodonika; nuklearna energetska postrojenja čija je namena proizvodnja električne odnosno toplotne energije, proizvodnju, korišćenje i odlaganje radioaktivnih materijala u tim objektima; izradu bilansa mineralnih sirovina; geološka istraživanja koja se odnose na eksploataciju mineralnih sirovina, osim za podzemne vode; izradu godišnjih i srednjoročnih programa detaljnih istražnih radova u oblasti geoloških istraživanja koja se odnose na eksploataciju mineralnih sirovina i obezbeđivanje materijalnih i drugih uslova za realizaciju tih programa; preduzimanje mera radi obezbeđivanja uslova za funkcionisanje javnih preduzeća u oblastima za koje je Ministarstvo obrazovano; nadzor u oblastima iz delokruga Ministarstva, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 10

Ministarstvo saobraćaja i telekomunikacija obavlja poslove državne uprave u oblasti železničkog, drumskog, rečnog, vazdušnog, poštanskog, telekomunikacionog i intermodalnog saobraćaja koji se odnose na: obligacione i svojinskopravne odnose; nadzor; bezbednost i uređenje tehničko-tehnološkog sistema; položaj stranih prevoznika u prevozu robe i putnika na teritoriji Republike Srbije; plovne puteve na vodama na kojima važi međunarodni i međudržavni režim plovidbe; međunarodni telekomunikacioni i poštanski saobraćaj; pripremu predloga plana namene radio-frekvencijskih opsega i donošenje planova raspodele radio frekvencija; upravljanje radio-frekvencijskim spektrom; strategiju razvoja saobraćajnog sistema, planove razvoja i druge planove vezane za uređenje, organizaciju sistema i odnose u transportu putnika i robe; odobravanje izgradnje i upotrebe saobraćajne infrastrukture i opreme, telekomunikacione opreme i svih telekomunikacionih objekata, poštanske infrastrukture i svih poštanskih objekata i objekata koji su u funkciji korišćenja saobraćajne infrastrukture; organizovanje finansijske i tehničke kontrole, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 11*

Ministarstvo urbanizma i građevina obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: prostorno planiranje i urbanizam; pripremanje i sprovođenje prostornoplanskog dokumenta za teritoriju Republike Srbije; pripremanje prostornih planova koje donosi Republika Srbija; utvrđivanje uslova za izgradnju objekata; uređivanje stambenih odnosa i stambenog poslovanja; građevinarstvo; građevinsko zemljište; poslove inženjerske geodezije, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 12

Ministarstvo trgovine, turizma i usluga obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: funkcionisanje tržišta; strategiju i politiku razvoja trgovine; unutrašnju trgovinu; promet robe i usluga sa inostranstvom; predlaganje sistemskih rešenja i propisa u oblasti posebnih dažbina pri uvozu poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda; iniciranje mera prilagođavanja propisa i mera ekonomske politike iz oblasti carinskog i vancarinskog poslovanja; kontrolu kvaliteta industrijsko-neprehrambenih proizvoda u proizvodnji i prometu i kontrolu usluga; kontrolu merila i mernih jedinica, upotrebe robnih i uslužnih žigova, znaka kvaliteta i oznake porekla proizvoda; snabdevenost tržišta i cene; sprečavanje monopolskog delovanja i nelojalne konkurencije; zaštitu potrošača; osnivanje i rad robnih berzi i berzanskih posrednika; integralno planiranje razvoja turizma; zaštitu, rezervaciju i održivo korišćenje turističkih prostora; prostorno organizovanje i koordinaciju aktivnosti na unapređenju razvoja turizma; promociju turizma; istraživanje turističkog tržišta i razvoj turističkih informacionih sistema; podsticanje razvoja turizma; obezbeđivanje materijalnih i drugih uslova za razvoj i promociju turizma; obavljanje nautičke delatnosti; kategorizaciju marina; obavljanje delatnosti i pružanje usluga na javnim skijalištima; usluge turističkih vodiča i turističkih animatora; ostale turističke i druge usluge; inspekcijski nadzor u oblasti trgovine, turizma i usluga, kao i druge poslove određene zakonom.

Republička direkcija za robne rezerve, kao organ uprave u sastavu Ministarstva trgovine, turizma i usluga, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: organizaciju sistema robnih rezervi; obrazovanje, smeštaj, čuvanje i obnavljanje republičkih robnih rezervi; utvrđivanje obima, strukture i kvaliteta bilansa robnih rezervi; upravljanje tokovima količina sa ciljem održavanja rezervi na nivou neophodnog minimuma; izgradnju skladišnih kapaciteta za potrebe republičkih robnih rezervi; materijalno-finansijsko i evidenciono poslovanje robnim rezervama, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 13

Ministarstvo za ekonomske veze sa inostranstvom obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: unapređenje ekonomskih odnosa sa inostranstvom; politiku i režim spoljne trgovine; strana ulaganja; koordinaciju aktivnosti u oblasti planiranja, obezbeđivanja i korišćenja donacija i drugih oblika razvojne pomoći iz inostranstva; praćenje aktivnosti domaćih privrednih subjekata u inostranstvu; unapređenje i praćenje ekonomske bilateralne i regionalne saradnje; strategiju, koordinaciju i praćenje procesa pristupanja Evropskoj uniji; koordinaciju, praćenje i sprovođenje saradnje republičkih organa sa međunarodnim ekonomskim organizacijama i agencijama Organizacije ujedinjenih nacija, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 14

Ministarstvo za rad i zapošljavanje obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: sistem u oblasti radnih odnosa i prava iz rada u svim oblicima rada, osim u državnim organima; zarade i ostala primanja iz radnog odnosa i plate u javnom sektoru osim u državnim organima; zapošljavanje u zemlji i inostranstvu i materijalno obezbeđenje za slučaj privremene nezaposlenosti; zapošljavanje invalida; bezbednost i zdravlje na radu; sindikalno organizovanje; štrajk; ostvarivanje prava iz radnog odnosa radnika privremeno zaposlenih u inostranstvu; zaštitu građana zaposlenih u inostranstvu i njihov povratak; evidencije u oblasti rada i zapošljavanja; međunarodne konvencije u oblasti rada, bezbednosti i zdravlja na radu i socijalnog osiguranja u oblasti zapošljavanja; inspekcijski nadzor u oblasti radnih odnosa i bezbednosti i zdravlja na radu; zaključivanje opštih ugovora o zapošljavanju sa inostranim poslodavcima i njihovim asocijacijama; praćenje kretanja na domaćem i inostranom tržištu rada; prikupljanje, obradu i objavljivanje podataka i informacija o zapošljavanju, nezaposlenosti u zemlji i zapošljavanju građana u inostranstvu; praćenje spoljnih migracija; utvrđivanje jedinstvenih standarda i kodeksa šifara za vođenje evidencija u oblasti rada, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 15

Ministarstvo za socijalna pitanja obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: sistem socijalne zaštite; sistem porodičnopravne zaštite; brak; planiranje porodice, porodicu i decu; sistem penzijskog i invalidskog osiguranja; boračko-invalidsku zaštitu; negovanje tradicija oslobodilačkih ratova Srbije; zaštitu spomenika i spomen-obeležja boraca u zemlji i inostranstvu; boračko-invalidske i invalidske organizacije i udruženja, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 16

Ministarstvo za nauku, tehnologiju i razvoj obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: sistem, razvoj i unapređenje naučnoistraživačke delatnosti u funkciji naučnog, tehnološkog i privrednog razvoja; utvrđivanje i realizaciju politike i strategije naučnog i tehnološkog razvoja; utvrđivanje i realizaciju programa naučnih, tehnoloških i razvojnih istraživanja; usavršavanje kadrova za naučnoistraživački rad; utvrđivanje i realizaciju inovacione politike; podsticanje tehnopreduzetništva, transfera znanja i tehnologija u privredu; razvoj i unapređenje inovacionog sistema u Republici Srbiji; razvoj funkcionisanja sistema naučno-tehnoloških informacija i programa razvoja naučno-tehnološke i informacione infrastrukture; utvrđivanje politike i strategije izgradnje informacionog društva; pripremu zakona, drugih propisa, standarda i mera u oblasti elektronskog poslovanja; primenu informatike i interneta; pružanje informacionih usluga; razvoj i unapređenje akademske računarske mreže; koordinaciju u izradi strateško-razvojnih dokumenata na nivou Republike Srbije; istraživanje u oblasti nuklearne energije; sigurnost nuklearnih objekata; proizvodnju i odlaganje radioaktivnog materijala, osim u nuklearnim energetskim postrojenjima, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 17

Ministarstvo prosvete i sporta obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: istraživanje, planiranje i razvoj predškolskog, osnovnog, srednjeg, višeg i visokog obrazovanja i učeničkog i studentskog standarda; donošenje osnova programa rada za predškolsko vaspitanje i obrazovanje; donošenje nastavnih planova i programa za osnovno i srednje obrazovanje; dopunsko obrazovanje dece domaćih državljana u inostranstvu; upravni nadzor u predškolskom, osnovnom, srednjem, višem i visokom obrazovanju i učeničkom i studentskom standardu; stručno-pedagoški nadzor u predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju i učeničkom standardu; nadzor nad stručnim radom u višem obrazovanju; organizaciju, vrednovanje rada i nadzor nad stručnim usavršavanjem zaposlenih u prosveti; nostrifikaciju i ekvivalenciju javnih isprava stečenih u inostranstvu; unapređenje društvene brige o obdarenim učenicima i studentima; omladinu, kao i druge poslove određene zakonom.

Uprava za sport, kao organ uprave u sastavu Ministarstva prosvete i sporta, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: sport; fizičku kulturu; ostvarivanje prava stranih sportista i sportskih organizacija i saveza u Republici Srbiji, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 18

Ministarstvo kulture i medija obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: razvoj i unapređenje kulture i umetničkog stvaralaštva; praćenje i istraživanje u oblasti kulture; obezbeđivanje materijalne osnove za delatnosti kulture; razvoj i unapređenje književnog, prevodilačkog, muzičkog i scenskog stvaralaštva, likovnih i primenjenih umetnosti i dizajna, filmskog i stvaralaštva u oblasti drugih audio-vizuelnih medija; zaštitu kulturnih dobara; bibliotečku, izdavačku, kinematografsku i muzičko-scensku delatnost; zadužbine, fondacije i fondove; sistem javnog informisanja; informativnu delatnost u domenu medija; delatnost stranih informativnih ustanova, stranih sredstava javnog informisanja, dopisništava i dopisnika u Republici Srbiji; registraciju stranih informativnih ustanova i pružanje pomoći u radu stranim novinarima i dopisnicima; istraživanje i analitičko vrednovanje stanja i razvoja medija i odnosa sa javnošću; saradnju u oblasti zaštite kulturne baštine, kulturnog stvaralaštva i informisanja na jeziku i pismu pripadnika srpskog naroda u regionu; osnivanje i razvoj kulturno-informativnih centara u inostranstvu, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 19

Ministarstvo zdravlja obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: sistem zdravstvene zaštite; sistem obaveznog zdravstvenog osiguranja, drugih oblika zdravstvenog osiguranja i doprinosa za zdravstveno osiguranje; bliže uređivanje prava iz zdravstvenog osiguranja; učestvovanje u pripremi i sprovođenju međunarodnih sporazuma o obaveznom socijalnom osiguranju; sadržaj zdravstvene zaštite, očuvanje i unapređenje zdravlja građana i praćenje zdravstvenog stanja i zdravstvenih potreba stanovništva; organizaciju zdravstvene zaštite; stručno usavršavanje i specijalizaciju zdravstvenih radnika; zdravstvenu inspekciju; organizaciju nadzora nad stručnim radom zdravstvene službe; obezbeđivanje zdravstvene zaštite iz javnih prihoda; zdravstvenu zaštitu stranaca; evidencije u oblasti zdravstva; uslove za uzimanje i presađivanje delova ljudskog tela; proizvodnju i promet lekova, medicinskih sredstava i pomoćnih lekovitih sredstava i inspekcijske poslove u tim oblastima; proizvodnju i promet opojnih droga i prekursora nedozvoljenih droga; iskopavanje i prenošenje umrlih lica u zemlji, prenošenje umrlih lica iz inostranstva u zemlju i iz zemlje u inostranstvo; sanitarnu inspekciju; zdravstveni i sanitarni nadzor u oblasti zaštite stanovništva od zaraznih i nezaraznih bolesti, zdravstvene ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe u proizvodnji i prometu, javnog snabdevanja stanovništva higijenski ispravnom vodom za piće i drugim oblastima određenim zakonom; kontrolu sanitarno-higijenskog stanja objekata pod sanitarnim nadzorom i sredstava javnog saobraćaja; sanitarni nadzor nad licima koja su zakonom stavljena pod zdravstveni nadzor, kao i nadzor nad postrojenjima, uređajima i opremom koja se koristi radi obavljanja delatnosti pod sanitarnim nadzorom; utvrđivanje sanitarno-higijenskih i zdravstvenih uslova objekata pod sanitarnim nadzorom u postupcima izgradnje ili rekonstrukcije i redovnu kontrolu nad tim objektima; sanitarni nadzor na državnoj granici, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 20

Ministarstvo za zaštitu prirodnih bogatstava i životne sredine obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: sistem zaštite i održivog korišćenja prirodnih bogatstava, odnosno resursa (vazduha, voda, zemljišta, mineralnih sirovina, šuma, riba, divljih biljnih i životinjskih vrsta); izradu strateških dokumenata, planova i programa istraživanja u oblasti održivog korišćenja prirodnih bogatstava i obnovljivih izvora energije; izradu bilansa rezervi podzemnih voda, normativa i standarda za izradu geoloških karata; izradu programa istražnih radova u oblasti osnovnih geoloških istraživanja koja se odnose na održivo korišćenje resursa, a za podzemne vode i detaljnih istražnih radova; obezbeđivanje materijalnih i drugih uslova za realizaciju tih programa; sistem zaštite i unapređenja životne sredine; osnove zaštite životne sredine; zaštitu prirode; zaštitu ozonskog omotača; praćenje klimatskih promena; prekogranično zagađenje vazduha i vode; utvrđivanje i sprovođenje zaštite prirodnih celina od značaja za Republiku Srbiju; utvrđivanje uslova zaštite životne sredine u planiranju prostora i izgradnji objekata; ranu najavu akcidenata; poslove nacionalne banke podataka i podataka o kvalitetu voda i vazduha; zaštitu od buke i vibracija; zaštitu od jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja; proizvodnju, promet otrova i drugih opasnih materija, izuzev droga i prekursora; upravljanje hemikalijama; upravljanje otpadom, izuzev radioaktivnim otpadom; odobravanje prekograničnog prometa otpada i zaštićenih biljnih i životinjskih vrsta; uspostavljanje praćenja kvaliteta činilaca životne sredine; funkciju nacionalnog komunikacionog centra sistema održivog korišćenja prirodnih bogatstava i zaštite životne sredine; uspostavljanje i razvoj informacionog sistema održivog korišćenja prirodnih bogatstava i zaštite životne sredine; inspekcijski nadzor u oblasti održivog korišćenja prirodnih bogatstava i zaštite životne sredine i u drugim navedenim oblastima; ekološki inspekcijski nadzor na granici, kao i druge poslove određene zakonom.

Uprava za šume, kao organ uprave u sastavu Ministarstva za zaštitu prirodnih bogatstava i životne sredine, obavlja poslove državne uprave i stručne poslove koji se odnose na: politiku šumarstva; očuvanje šuma; unapređenje i korišćenje šuma i divljači; sprovođenje mera zaštite šuma i divljači; kontrolu semena i sadnog materijala u šumarstvu, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 21

Ministarstvo vera obavlja poslove državne uprave koji se odnose na: ostvarivanje i unapređenje odnosa i saradnje države sa Srpskom pravoslavnom crkvom, drugim tradicionalnim crkvama i verskim zajednicama i ostalim crkvama i verskim zajednicama, kao i unapređenje njihovog položaja u društvu; afirmaciju, razvoj i praćenje poštovanja verske slobode; nastavni plan i program verske nastave u osnovnoj i srednjoj školi, vrstu stručne spreme nastavnika verske nastave, kriterijume i načine ocenjivanja učenika koji pohađaju versku nastavu i druge poslove u ostvarivanju i organizovanju verske nastave u osnovnoj i srednjoj školi; praćenje pojava i odnosa od spoljno-političkog značaja u vezi sa crkvama i verskim zajednicama; pružanje podrške i pomoći u zaštiti crkvenog kulturnog nasleđa izvan granica Srbije i Crne Gore, posebno manastira Hilandar; praćenje zaštite i unapređenje verskog aspekta nacionalnog identiteta izvan granica Srbije i Crne Gore, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 22

Ministarstva u okviru svog delokruga ostvaruju međunarodnu saradnju i staraju se o njenom unapređenju i obezbeđuju harmonizaciju propisa sa pravom Evropske unije.

III POSEBNE ORGANIZACIJE

Član 23

Posebne organizacije jesu:

1) Republički sekretarijat za zakonodavstvo;

2) Republički zavod za razvoj;

3) Republički zavod za statistiku;

4) Republički hidrometeorološki zavod;

5) Republički geodetski zavod;

6) Republička direkcija za imovinu Republike Srbije;

7) Republički zavod za informatiku i internet.

Član 24

Republički sekretarijat za zakonodavstvo obavlja stručne poslove koji se odnose na: izgrađivanje, praćenje i unapređenje pravnog sistema; obezbeđivanje usaglašenosti propisa i opštih akata u pravnom sistemu u postupku njihovog donošenja i staranje o njihovoj normativno-tehničkoj i jezičkoj valjanosti; nadzor nad objavljivanjem i staranje o objavljivanju propisa i drugih akata Vlade, ministarstava i drugih organa i organizacija za koje je to određeno zakonom, kao i druge poslove određene zakonom.

Republički sekretarijat za zakonodavstvo priprema propise koji se odnose na: izbore za republičke organe, državne simbole, službenu upotrebu jezika i pisama, organizaciju i način rada Vlade, kao i druge propise koji ne spadaju u delokrug ministarstava.

Član 25

Republički zavod za razvoj obavlja stručne poslove koji se odnose na: društveno-ekonomski razvoj Republike Srbije i razvojnu ekonomsku politiku Republike Srbije; strategiju i politiku regionalnog razvoja; funkcionisanje i dogradnju sistema privrednog, socijalnog, regionalnog i održivog razvoja; okvire, kriterijume i pravce strukturnog prilagođavanja privrede i prestrukturiranja preduzeća; izradu analiza privrednog, socijalnog i regionalnog razvoja; demografski razvoj; koordiniranje i usmeravanje regionalnog razvoja; izradu posebnih regionalnih programa; razvoj sistema podsticaja za ulaganje u nedovoljno razvijena područja i ravnomerni regionalni razvoj; okvire, kriterijume i pravce usmeravanja sredstava za regionalni razvoj; pripremu i ocenu opravdanosti razvojnih i investicionih programa koji su od interesa za Republiku Srbiju; procene osnovnih ekonomskih proporcija i bilansa; simuliranje, testiranje i ocenu efekata ekonomskih i razvojnih mera i institucionalnih promena; razvoj i unapređenje metodologije analiza i planiranja razvoja i primenu metodoloških instrumenata; projektovanje baza podataka i razvoj informacionih sistema u funkciji ekonomskih analiza, kao i druge poslove utvrđene zakonom.

Član 26

Republički zavod za statistiku obavlja stručne poslove koji se odnose na: donošenje programa, organizaciju i sprovođenje statističkih istraživanja, odnosno izradu metodologije, prikupljanje, obradu, statističku analizu i objavljivanje statističkih podataka; pripremu i donošenje jedinstvenih statističkih standarda; razvoj, održavanje i korišćenje republičkih administrativnih i statističkih registara; formiranje i održavanje sistema nacionalnih računa; saradnju i stručnu koordinaciju sa organima i organizacijama ovlašćenim za vršenje statističkih istraživanja; saradnju sa međunarodnim organizacijama radi standardizacije i obezbeđivanja uporedivosti podataka; obradu podataka radi utvrđivanja rezultata izbora i referenduma na republičkom nivou, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 27

Republički hidrometeorološki zavod obavlja stručne poslove koji se odnose na: meteorološki, meteorološko-radarski, agrometeorološki i hidrološki osmatrački i analitičko-prognostički sistem; sistematska meteorološka, klimatološka, agrometeorološka i hidrološka merenja i osmatranja i sprovođenje propisanih i usaglašenih programa za kontrolu kvaliteta vazduha, površinskih voda i podzemnih voda prve izdani i padavina; banku osmotrenih i izmerenih hidroloških i meteoroloških podataka; praćenje, analiziranje i prognoziranje stanja i promena vremena, klime i voda, uključujući kvalitet vazduha i voda; razvoj metoda, operativno osmatranje i najavu pojava nepogoda u atmosferi i hidrosferi; utvrđivanje stepena gradoopasnosti i delovanje na gradonosne oblake, uključujući i druge vidove veštačkog uticaja na vreme; istraživanje procesa u atmosferi i hidrosferi i razvoj metoda i modela za prognozu vremena, klime i voda; modifikaciju vremena; izradu predloga za korišćenje energetskog potencijala Sunca i vetra; hidrometeorološku podršku rečnoj plovidbi; ostvarivanje i čuvanje etalona i baždarenje meteoroloških i hidroloških instrumenata; saradnju u oblasti međunarodnih hidroloških i meteoroloških informacionih sistema; izvršavanje međunarodnih obaveza u domenu meteorologije i hidrologije, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 28

Republički geodetski zavod obavlja stručne poslove i poslove državne uprave koji se odnose na: državni premer i katastar i upis prava na nepokretnostima i njihovu obnovu i održavanje; izradu osnovne državne karte; održavanje registra prostornih jedinica; utvrđivanje kućnih brojeva, označavanje zgrada brojevima i označavanje naziva naseljenih mesta, ulica i trgova; vođenje registra kućnih brojeva, ulica i trgova; bonitiranje zemljišta; utvrđivanje katastarskog prihoda; uređenje zemljišta putem komasacije; povezivanje geodetskih mreža i razmenu geodetskih i kartografskih podataka sa susednim državama; izradu i razvoj geodetskog informacionog sistema; vođenje arhiva tehničke dokumentacije državnog premera, planova i karata, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 29

Republička direkcija za imovinu Republike Srbije vodi jedinstvenu evidenciju o nepokretnostima i zbirnu evidenciju pokretnih stvari (po vrsti i vrednosti) u državnoj svojini i obavlja stručne poslove koji se odnose na: pribavljanje, otuđenje, davanje na korišćenje, odnosno u zakup nepokretnosti u državnoj svojini; upravljanje sredstvima u državnoj svojini (održavanje, osiguranje); raspoređivanje na korišćenje stambenih zgrada, odnosno stanova i poslovnih prostorija; čuvanje i evidenciju poklona u državnoj svojini; uknjižbu državne svojine na nepokretnostima; staranje o naplati zakupnine, kao i druge poslove određene zakonom.

Član 30

Republički zavod za informatiku i internet obavlja stručne poslove i poslove državne uprave koji se odnose na: unapređenje, razvoj i funkcionisanje informacionog sistema državnih organa, lokalne samouprave i javnih službi; primenu i korišćenje interneta u radu državnih organa, lokalne samouprave i javnih službi; zaštitu podataka; razvoj i primenu standarda u uvođenju informacionih tehnologija u državnim organima, kao i druge poslove određene zakonom.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 31

Danom stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju sa radom, u skladu sa delokrugom utvrđenim ovim zakonom:

1) Ministarstvo unutrašnjih poslova;

2) Ministarstvo finansija i ekonomije;

3) Ministarstvo pravde;

4) Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu;

5) Ministarstvo poljoprivrede i vodoprivrede;

6) Ministarstvo za privredu i privatizaciju;

7) Ministarstvo rudarstva i energetike;

8) Ministarstvo saobraćaja i telekomunikacija;

9) Ministarstvo urbanizma i građevina;

10) Ministarstvo trgovine, turizma i usluga;

11) Ministarstvo za ekonomske veze sa inostranstvom;

12) Ministarstvo za rad i zapošljavanje;

13) Ministarstvo za socijalna pitanja;

14) Ministarstvo za nauku, tehnologiju i razvoj;

15) Ministarstvo prosvete i sporta;

16) Ministarstvo zdravlja;

17) Ministarstvo za zaštitu prirodnih bogatstava i životne sredine;

18) Ministarstvo vera.

Ministarstvo kulture i javnog informisanja nastavlja sa radom danom stupanja na snagu ovog zakona, u skladu sa delokrugom utvrđenim ovim zakonom, kao Ministarstvo kulture i medija.

Član 32

Danom stupanja na snagu ovog zakona nastavljaju sa radom, u skladu sa delokrugom utvrđenim ovim zakonom:

1) Republički sekretarijat za zakonodavstvo;

2) Republički zavod za razvoj;

3) Republički zavod za statistiku;

4) Republički hidrometeorološki zavod;

5) Republički geodetski zavod;

6) Republička direkcija za imovinu Republike Srbije.

Član 33

Danom stupanja na snagu ovog zakona počinje sa radom, u skladu sa delokrugom utvrđenim ovim zakonom, Republički zavod za informatiku i internet.

Član 34

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju sa radom:

1) Savezna uprava carina;

2) Savezni sanitarni, veterinarski i fitosanitarni inspektorat;

3) Savezni devizni inspektorat;

4) Savezna komisija za sprečavanje pranja novca;

5) Savezni zavod za biljne i životinjske genetičke resurse;

6) Savezni vazduhoplovni inspektorat.

Član 35

Ministarstva i posebne organizacije koje, u skladu sa delokrugom utvrđenim ovim zakonom, preuzimaju poslove koje su do stupanja na snagu Ustavne povelje državne zajednice Srbija i Crna Gora obavljali organi i organizacije Savezne Republike Jugoslavije, preuzeće i potreban broj zaposlenih i postavljenih lica koja su obavljala preuzete poslove, odgovarajuće predmete i arhivu, kao i odgovarajuću opremu i sredstva za rad.

Član 36

Republički zavod za informatiku i internet preuzeće zaposlene koji su obavljali poslove iz delokruga ove posebne organizacije u Zavodu za informatiku i internet, kao organu uprave u sastavu Ministarstva za nauku, tehnologiju i razvoj, odgovarajuće predmete i arhivu, kao i odgovarajuću opremu i sredstva za rad.

Član 37

Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaju da važe:

1) Zakon o ministarstvima ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 27/2002 i 80/2002);

2) odredbe saveznih propisa o obrazovanju Savezne uprave carina, Saveznog deviznog inspektorata, Saveznog sanitarnog, veterinarskog i fitosanitarnog inspektorata, Savezne komisije za sprečavanje pranja novca, Saveznog zavoda za biljne i životinjske genetičke resurse i Saveznog vazduhoplovnog inspektorata.

Član 38

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

Odredba člana 11 stav 2 Zakona o ministarstvima prestala je da važi danom stupanja na snagu Zakona o planiranju i izgradnji ("Sl. glasnik RS", br. 47/2003).