ZAKON
O SAVETU MINISTARA

("Sl. list SCG", br. 21/2003)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim zakonom uređuju se poslovi Saveta ministara, položaj članova Saveta ministara i odnos Saveta ministara prema institucijama Srbije i Crne Gore i vladama država članica.

II POSLOVI SAVETA MINISTARA

Član 2

Poslovi koji proizlaze iz nadležnosti Saveta ministara utvrđene Ustavnom poveljom državne zajednice Srbija i Crna Gora jesu:

1) utvrđivanje i sprovođenje politike Srbije i Crne Gore, saglasno zajedničkoj politici i interesima država članica;

2) koordiniranje rada ministarstava Saveta ministara;

3) predlaganje Skupštini Srbije i Crne Gore zakona i drugih akata iz nadležnosti ministarstava;

4) imenovanje i razrešenje šefova diplomatsko-konzularnih predstavništava Srbije i Crne Gore i drugih funkcionera, u skladu sa zakonom;

5) donošenje podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata za izvršavanje zakona Srbije i Crne Gore;

6) obavljanje i drugih izvršnih funkcija u skladu sa Ustavnom poveljom državne zajednice Srbija i Crna Gora;

7) poslovi koji se odnose na organizaciju Saveta ministara i druga pitanja od značaja za rad Saveta ministara.

1. Utvrđivanje i sprovođenje politike Srbije i Crne Gore, saglasno zajedničkoj politici i interesima država članica

Član 3

Savet ministara, saglasno zajedničkoj politici i interesima država članica, utvrđuje i sprovodi politiku Srbije i Crne Gore.

Zajedničku politiku i interese država članica Savet ministara utvrđuje u postupku koordinacije usaglašavanja sa nadležnim organima i institucijama država članica.

Koordinacija usaglašavanja kod utvrđivanja i sprovođenja politike Srbije i Crne Gore, saglasno zajedničkoj politici i interesima država članica, ostvaruje se u povremenim radnim telima koja se mogu formirati u ministarstvima Saveta ministara, a čine ih predstavnici ovih ministarstava i predstavnici nadležnih organa i institucija država članica na paritetnoj osnovi.

Član 4

Savet ministara usmerava izgradnju i unapređivanje odnosa Srbije i Crne Gore sa drugim državama i međunarodnim organizacijama utvrđivanjem i sprovođenjem spoljne politike Srbije i Crne Gore, u skladu sa Ustavnom poveljom državne zajednice Srbija i Crna Gora, na osnovama međunarodnog prava.

U održavanju odnosa Srbije i Crne Gore sa drugim državama i međunarodnim organizacijama, Savet ministara obavlja poslove iz nadležnosti Srbije i Crne Gore utvrđene Ustavnom poveljom državne zajednice Srbija i Crna Gora.

Član 5

Savet ministara utvrđuje politiku izvršavanja, obezbeđuje izvršavanje i neposredno izvršava zakone, podzakonske akte, odluke i druge opšte akte.

Savet ministara utvrđuje i sprovodi politiku izvršavanja zakona, podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata zauzimanjem načelnih stavova od značaja za jedinstveno izvršavanje tih propisa i opštih akata od strane ministarstava Saveta ministara.

2. Koordiniranje rada ministarstava Saveta ministara

Član 6

Savet ministara koordinira rad ministarstava Saveta ministara zauzimanjem načelnih stavova od značaja za pripremanje predloga za utvrđivanje i jedinstveno sprovođenje utvrđene politike, odnosno jedinstveno izvršavanje zakona, podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata.

U cilju utvrđivanja i sprovođenja politike Srbije i Crne Gore, saglasno zajedničkoj politici i interesima država članica, u ministarstvima Saveta ministara mogu se formirati kolegijumi sa paritetnom zastupljenošću država članica.

Član 7

Savet ministara koordinira rad ministarstava Saveta ministara obezbeđivanjem rada organa uprave, organizacija i službi, rešavanjem sukoba nadležnosti i drugih spornih pitanja koja nastanu između dva ili više organa uprave u vršenju poslova iz njihove nadležnosti i delokruga, objedinjavanjem rada dva ili više ministarstava na izvršavanju određenih zadataka i razmatranjem i rešavanjem pitanja od značaja za rad dva ili više ministarstava Saveta ministara.

3. Predlaganje zakona i drugih akata iz nadležnosti ministarstava

Član 8

Savet ministara predlaže Skupštini Srbije i Crne Gore zakone i druge akte iz nadležnosti ministarstava, u skladu sa politikom izgradnje, ostvarivanja i unapređivanja pravnog sistema Srbije i Crne Gore i njegovog usklađivanja sa evropskim i međunarodnim standardima.

Član 9

Ako Savet ministara smatra da složenost i značaj pitanja koja se uređuju zakonom zahtevaju da se o tim pitanjima obavi prethodna rasprava, može dostaviti Skupštini Srbije i Crne Gore tekst predloga zakona, radi razmene mišljenja i zauzimanja stava o pitanjima koja se uređuju tim zakonom.

Savet ministara može predložiti Skupštini Srbije i Crne Gore da se o dostavljenom predlogu zakona sprovede javna rasprava pred zainteresovanim privrednim i drugim subjektima.

Ako Skupština Srbije i Crne Gore prihvati da se sprovede javna rasprava, Savet ministara utvrđuje način sprovođenja rasprave i određuje organ koji je sprovodi i rok u kome će biti sprovedena, a koji ne može biti kraći od 20 dana, niti duži od 60 dana.

Član 10

Savet ministara može do početka glasanja da povuče predlog zakona ili drugog akta koji je na razmatranje i odlučivanje podneo Skupštini Srbije i Crne Gore.

Član 11

Savet ministara daje mišljenje Skupštini Srbije i Crne Gore na predlog zakona ili drugog akta koji podnosi poslanik u Skupštini Srbije i Crne Gore ili skupština države članice.

4. Imenovanja i razrešenja šefova diplomatsko-konzularnih predstavništava Srbije i Crne Gore i drugih funkcionera

Član 12

Savet ministara, na predlog ministra spoljnih poslova, imenuje i razrešava šefove diplomatsko-konzularnih predstavništava Srbije i Crne Gore.

Savet ministara imenuje i razrešava i druge funkcionere institucija državne zajednice Srbija i Crna Gora, na predlog nadležnog ministarstva, vodeći računa o interesima i zastupljenosti država članica, u skladu sa Ustavnom poveljom.

5. Donošenje podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata za izvršavanje zakona Srbije i Crne Gore

Član 13

Savet ministara obezbeđuje izvršavanje zakona, podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata, stvaranjem odgovarajućih uslova za njihovo blagovremeno i efikasno izvršavanje.

Član 14

Radi izvršavanja zakona i drugih akata Skupštine Srbije i Crne Gore, Savet ministara donosi uredbe, odluke i rešenja.

Uredbom se obrazuju i ukidaju organi uprave, organizacije i službe Saveta ministara, utvrđuje njihova organizacija i delokrug, uređuju određena pitanja radi izvršavanja zakona i drugih opštih akata Skupštine Srbije i Crne Gore.

Odlukom se propisuju mere Saveta ministara za izvršavanje zakona i drugih opštih akata Skupštine Srbije i Crne Gore i uređuju druga pitanja od značaja za obavljanje poslova Saveta ministara.

Rešenjem, kao opštim aktom, Savet ministara uređuje određena pitanja i odnose koji se ne uređuju drugim opštim aktom.

Rešenjem kao pojedinačnim aktom odlučuje se o imenovanjima i razrešenjima funkcionera u organima uprave Saveta ministara, kao i o drugim pitanjima njihovog položaja.

Savet ministara donosi rešenje i kad odlučuje o poništavanju ili ukidanju pojedinačnog akta ministra, odnosno drugog funkcionera koji rukovodi organom, odnosno organizacijom i odlučuje o upravnim stvarima akata ministarstava.

Za odlučivanje o pojedinim pitanjima iz svoje nadležnosti Savet ministara može donositi zaključke kojima se utvrđuju stavovi i smernice za rad ministarstava i drugih organa Saveta ministara, kojima se određuju zadaci tih organa i zauzimaju stavovi o drugim pitanjima iz nadležnosti Saveta ministara o kojima se ne odlučuje drugim aktima.

6. Obavljanje i drugih izvršnih funkcija u skladu sa Ustavnom poveljom

Član 15

Savet ministara izvršava zakone, podzakonske akte, odluke i druge opšte akte, rešavanjem u upravnim stvarima i odlučivanjem u drugim slučajevima predviđenim zakonom ili preduzimanjem konkretnih mera za čije je preduzimanje ovlašćen tim zakonom.

Član 16

U upravnim stvarima iz nadležnosti Saveta ministara, postupak vodi komisija ili drugo stalno radno telo koje obrazuje Savet ministara.

Komisija ili drugo stalno radno telo ima predsednika i određeni broj članova.

Po okončanju postupka, komisija ili stalno radno telo iz stava 1. ovog člana, podnosi Savetu ministara pismeni referat i predlog rešenja.

Odredbe st. 1. i 3. ovog člana primenjuju se i na rešavanje u upravnim stvarima u drugom stepenu.

Uslove za rad komisije ili tela iz stava 1. ovog člana obezbeđuje Savet ministara.

7. Poslovi koji se odnose na organizaciju Saveta ministara i druga pitanja od značaja za rad Saveta ministara

Član 17

Savet ministara obrazuje i ukida organe uprave Saveta ministara, polazeći od vrste poslova iz nadležnosti i dodatnih poslova, obima poslova koji proizlaze iz tih nadležnosti i mogućnosti njihovog finansiranja iz realnih prihoda i rashoda neophodnih za finansiranje nadležnosti i dodatnih poslova poverenih Srbiji i Crnoj Gori.

Član 18

Savet ministara donosi propis kojim se utvrđuju osnovna načela unutrašnje organizacije i sistematizacije radnih mesta u organima uprave Saveta ministara.

III POLOŽAJ ČLANOVA SAVETA MINISTARA

Član 19

Savet ministara čine predsednik Srbije i Crne Gore i pet ministara koji su članovi Saveta ministara.

Član 20

Član Saveta ministara, za vreme trajanja mandata, ne može biti sudija, niti drugi funkcioner u državnim organima i organima lokalne samouprave.

Za vreme svog mandata, član Saveta ministara ne može obavljati počasnu dužnost, osim ako to odobri Savet ministara.

Član 21

Član Saveta ministara ne može, u vezi sa vršenjem svoje funkcije, primati poklone niti na drugi način neposredno sticati drugu korist od pravnih i fizičkih lica u Srbiji i Crnoj Gori ili inostranstvu.

Član 22

Član Saveta ministara dužan je da čuva državnu, službenu i poslovnu tajnu, bez obzira na način na koji je za tu tajnu saznao. Obaveza čuvanja tajne traje i posle isteka mandata.

Savet ministara može člana Saveta ministara osloboditi obaveze čuvanja tajne, ako utvrdi da to nije protivno interesima bezbednosti i odbrane zemlje.

Član 23

Član Saveta ministara može podneti ostavku.

Ako član Saveta ministara podnese ostavku, obavlja funkciju do izbora novog člana Saveta ministara.

Član 24

Ministar i njegov zamenik odgovorni su Savetu ministara ako se u vršenju svojih prava i dužnosti ne pridržavaju politike koju je utvrdio Savet ministara, odnosno smernica i načelnih stavova Saveta ministara u vezi sa utvrđenom politikom ili ako u okviru svojih prava i dužnosti ne obezbeđuju sprovođenje zakona, podzakonskih akata, odluka i drugih opštih akata.

Postojanje odgovornosti iz stava 1. ovog člana utvrđuje Savet ministara.

Član 25

Ako postoji odgovornost ministra ili njegovog zamenika iz člana 24. ovog zakona, predsednik Srbije i Crne Gore može ukazati na nepravilnosti učinjene u radu ili podneti Skupštini Srbije i Crne Gore predlog za razrešenje sa funkcije ministra ili zamenika ministra.

Član 26

Predlog za utvrđivanje postojanja odgovornosti iz člana 24. ovog zakona može podneti član Saveta ministara.

Predlog za utvrđivanje postojanja odgovornosti mora biti obrazložen, radi utvrđivanja odgovornosti.

Član 27

Postupak za utvrđivanje postojanja odgovornosti iz člana 24. ovog zakona smatra se hitnim.

U postupku za utvrđivanje postojanja odgovornosti mora se omogućiti ministru ili njegovom zameniku da se izjasni o činjenicama zbog kojih se postavlja pitanje njegove odgovornosti, kao i da daje obaveštenja i potrebne podatke od značaja za utvrđivanje postojanja te odgovornosti.

Član 28

Podneta ostavka ne isključuje mogućnost utvrđivanja postojanja odgovornosti iz člana 24. ovog zakona.

Član 29

Predsednik Srbije i Crne Gore može ovlastiti člana Saveta ministara da ga zameni u predsedavanju Savetom ministara, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti.

Član 30

Član Saveta ministara ima pravo i dužnost da učestvuje u radu Saveta ministara i ostvarivanju njegovih nadležnosti.

Član Saveta ministara ima pravo da pokreće inicijativu pred Savetnom ministara o svim pitanjima iz njegove nadležnosti, a Savet ministara je dužan da se o njegovim inicijativama izjasni.

IV ODNOS SAVETA MINISTARA PREMA INSTITUCIJAMA SRBIJE I CRNE GORE

1. Odnos Saveta ministara i Skupštine Srbije i Crne Gore

Član 31

Savet ministara za svoj rad odgovara Skupštini Srbije i Crne Gore.

Član 32

Skupština Srbije i Crne Gore i njena radna tela mogu od Saveta ministara zatražiti informacije, podatke i obaveštenja o poslovima iz njegove nadležnosti i rada ministarstava i drugih organa uprave Saveta ministara.

Poslanik u Skupštini Srbije i Crne Gore može od Saveta ministara tražiti i podatke iz delokruga ministarstva, drugog organa uprave, organizacije i službe Saveta ministara, koji su mu potrebni za neposredno obavljanje njegovih funkcija.

2. Odnos Saveta ministara i predsednika Srbije i Crne Gore

Član 33

Predsednik Srbije i Crne Gore predsedava Savetom ministara i rukovodi njegovim radom.

Član 34

Ako Skupština Srbije i Crne Gore izglasa nepoverenje Savetu ministara, na status i položaj predsednika Srbije i Crne Gore primenjivaće se odredbe Zakona o izboru i razrešenju predsednika Srbije i Crne Gore.

V ODNOS SAVETA MINISTARA I VLADA DRŽAVA ČLANICA

Član 35

Savet ministara, u skladu sa Ustavnom poveljom državne zajednice Srbija i Crna Gora, uz prethodnu saradnju sa vladama država članica, i usmeravanjem uređivanja i ostvarivanja odnosa kroz koordiniranje sa vladom države članice, utvrđuje, sprovodi i usklađuje unutrašnju i spoljnu politiku, u skladu sa interesima država članica.

VI DRUGA PITANJA U VEZI SA RADOM SAVETA MINISTARA

Član 36

Rad Saveta ministara dostupan je javnosti.

Savet ministara obezbeđuje javnost u svom radu: davanjem informacija štampi i drugim sredstvima javnog informisanja, izdavanjem službenih publikacija, održavanjem konferencija članova Saveta ministara s predstavnicima sredstava javnog informisanja i stvaranjem drugih uslova za upoznavanje javnosti s odlukama, stavovima i radom Saveta ministara.

Savet ministara, u skladu sa zakonom, određuje koji se podaci i materijali pripremljeni radi razmatranja na sednicama Saveta ministara i njegovih radnih tela ili izneseni na tim sednicama moraju čuvati kao tajna, odnosno koji se podaci i materijali mogu objavljivati ili na drugi način stavljati na raspolaganje javnosti tek po isteku određenog vremena.

Član 37

Savet ministara donosi poslovnik o svom radu.

Poslovnikom Saveta ministara bliže se uređuju organizacija i način rada i odlučivanja Saveta ministara i način rada njegovih radnih tela, kao i druga pitanja od značaja za njegov rad.

VII ZAVRŠNA ODREDBA

Član 38

Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SCG".