STATUT
GRADA NOVOG SADA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 17/99, 1/2000 - ispr., 25/2000, 26/2000, 1/2001 - prečišćen tekst* i 11/2002 - dr. statut)

Čl. 1 - 24*

(Prestali da važe)

V ORGANI GRADA

1. SKUPŠTINA GRADA

Član 25

Skupština Grada, u skladu sa zakonom:

1. donosi Statut i odlučuje o njegovim promenama;

2. donosi program razvoja, uz prethodno mišljenje gradskih opština;

3. donosi budžet i završni račun;

4. donosi odluku o osnivanju fondova i donosi finansijske programe o obezbeđivanju sredstava za finansiranje javnih rashoda;

5. donosi urbanističke planove uz prethodno mišljenje gradske opštine za čije područje se planovi donose i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6. uređuje opšte uslove za uređenje naselja na teritoriji Grada, korišćenje javnih i drugih površina i uslove i način korišćenja prostora za parkiranje;

7. uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja i uklanjanja objekata na javnim površinama u naseljenim mestima i na neizgrađenom građevinskom zemljištu; uređuje uslove za uklanjanje objekata koji predstavljaju neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i bezbednost saobraćaja;

8. određuje područja na kojima se mogu obavljati određene vrste poslovnih delatnosti, kao i način odlaganja komunalnog otpada;

9. uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj, uređuje uslove i način organizovanja poslova u obavljanju komunalnih delatnosti, kao i druga pitanja od značaja za njihovo obavljanje;

10. utvrđuje naknadu za uređivanje i naknadu za korišćenje građevinskog zemljišta, utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada kojima upravlja, kao i kriterijume i način plaćanja troškova održavanja poslovnih prostorija i stanova u kojima se obavlja poslovna delatnost, utvrđuje naknadu za korišćenje komunalnih dobara;

11. uvodi lokalne komunalne takse;

12. uređuje uslove izgradnje i održavanja ulica i trgova, lokalnih puteva u naseljima, uređuje upravljanje tim putevima i ulicama i odobrava njihovu izgradnju;

13. uređuje organizaciju i način obavljanja javnog prevoza putnika koji se obavlja na teritoriji Grada;

14. uređuje izgradnju, rekonstrukciju, investiciono i tekuće održavanje osnovnih i srednjih škola, obezbeđuje opremanje, sredstva za materijalne troškove i amortizaciju osnovnih i srednjih škola;

15. uređuje uslove i način obezbeđivanja prevoza učenika koji su nastanjeni na udaljenosti većoj od četiri kilometra od sedišta osnovne škole, a za učenike ometene u razvoju uređuje prevoz bez obzira na udaljenost stana od škole, prevoz, ishranu i smeštaj dece ometene u razvoju koja pohađaju osnovnu školu, ako na teritoriji grada nema odgovarajuće škole;

16. obezbeđuje izgradnju, dogradnju, opremanje i osavremenjivanje i uslove za rad ustanova socijalne zaštite i društvene brige o deci;

17. određuje lokacije i uređuje uslove izgradnje, zaštite i održavanja grobalja, i uređuje uslove i način sahranjivanja i način organizovanja tih poslova, odnosno održavanje spomenika i spomen obeležja od značaja za kulturno-istorijsku tradiciju;

18. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja i propisuje protiverozivne mere;

19. donosi akt o stavljanju pod zaštitu određenog prirodnog dobra;

20. raspisuje referendum za teritoriju Grada i odlučuje o predlozima sadržanim u narodnoj inicijativi;

21. osniva organe, organizacije i službe utvrđene ovim statutom;

22. bira i razrešava predsednika i potpredsednika Skupštine Grada, predsednika, potpredsednika i članove Izvršnog odbora;

23. postavlja i razrešava sekretara Skupštine Grada;

24. imenuje i razrešava članove upravnih i nadzornih odbora, direktora ustanova čiji je osnivač i daje saglasnost na statut ustanove;

25. imenuje i razrešava direktora, predsednika i članove upravnih odbora i predsednika i članove nadzornih odbora, u javnim komunalnim i drugim javnim preduzećima čiji je osnivač, i daje saglasnost na statut, statusne promene, povećanje i smanjenje glavnice i kriterijume za raspodelu dobiti, na plan razvoja, program rada i druge programske akte javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća;

26. osniva ustanove, javna preduzeća i druge oblike organizovanja;

27. vrši nadzor nad radom gradskih organa, organa gradske opštine javnih preduzeća i službi;

28. donosi odluku o udruživanju sredstava i saradnji sa drugim gradovima i opštinama;

29. donosi odluku o udruživanju u međunarodne organizacije lokalne vlasti, kao i o saradnji sa odgovarajućim jedinicama lokalnih vlasti drugih zemalja;

30. donosi odluku o obrazovanju gradskih četvrti;

31. obezbeđuje uslove za uređenje turističkih mesta i razvoj i unapređenje komunalnih, sportsko-rekreativnih i drugih delatnosti koje doprinose razvoju turizma, kao i uslove za organizovanje turističko-informativne i propagandne delatnosti; uređuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata i druge uslove njihovog rada i poslovanja, utvrđuje uslove korišćenja i način upravljanja prirodnim izvorima;

32. utvrđuje mrežu ustanova za decu;

33. utvrđuje mere za slučaj neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i određuje mere za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih nepogoda;

34. obezbeđuje zaštitu kulturnih dobara, osim kulturnih dobara od izuzetnog i velikog značaja, i razvoj umetničkog stvaralaštva;

35. osniva biblioteke i obezbeđuje uslove za prikupljanje, obradu, čuvanje i davanje na korišćenje knjiga i drugih publikacija, i uslove za rad;

36. obezbeđuje izgradnju, rekonstrukciju i održavanje objekata ustanova kulture čiji je osnivač, u kojima se ostvaruju potrebe kulture građana u Gradu, obezbeđuje rad, održavanje i ostvarivanje programa ustanova kulture od značaja za Grad;

37. utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenog mesta na teritoriji Grada;

38. obezbeđuje izgradnju, održavanje i korišćenje sportskih objekata, donosi odluke o organizovanju i održavanju sportskih takmičenja i manifestacija od značaja za Grad, obezbeđuje uslove za rad sportskih stručnjaka u organizacijama u oblasti sporta na teritoriji Grada;

39. donosi godišnji program o pribavljanju nepokretnosti za potrebe organa Grada, i

40. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

Član 26

Skupština Grada je predstavničko telo građana, koje sačinjavaju odbornici izabrani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem.

Skupština Grada ima 78 odbornika.

Odbornici se biraju u izbornim jedinicama koje utvrđuje Skupština Grada svojom odlukom.

1) Izbor odbornika u Skupštinu Grada

Član 27

Odbornici Skupštine Grada (u daljem tekstu: odbornici), biraju se po postupku i na način utvrđen zakonom i ovim statutom.

Odbornici se biraju na četiri godine.

Izbori za odbornike sprovode se najkasnije 30 dana pre kraja mandata odbornika kojima ističe mandat.

Danom verifikacije mandata novih odbornika prestaje funkcija odbornika čiji mandat ističe.

Član 28

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine Grada, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini Grada razmatranje određenih pitanja, podnosi predloge za donošenje odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine Grada Novog Sada.

Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na obavljanje odborničkih dužnosti, da od organa Grada i stručnih službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu Grada.

Odbornik ima pravo da na sednici Skupštine Grada postavlja pitanja koja se odnose na rad Izvršnog odbora, Gradske uprave i izabranih funkcionera u organima Grada, kao i na pitanja koja se odnose na rad ustanova i javnih preduzeća čiji je osnivač Grad.

Član 29

Odbornik ima pravo na naknadu za obavljanje odborničkih dužnosti van sednica Skupštine Grada, radnih tela i odborničkih grupa, u stalnom mesečnom iznosu, u skladu sa odlukom Skupštine Grada.

Odbornik ima pravo na naknadu putnih troškova i izgubljene zarade, nastalih obavljanjem odborničkih dužnosti, u skladu sa odlukom Skupštine Grada.

Odlukom iz stava 1 ovog člana, određuju se kriterijumi i merila za utvrđivanje naknada i drugih primanja odbornika i lica koja bira ili imenuje, odnosno postavlja Skupština Grada.

Član 30

Odbornik ne može da bude pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje u Skupštini Grada.

2) Predsednik i potpredsednik Skupštine Grada

Član 31

Skupština Grada ima predsednika i tri potpredsednika koje bira iz reda odbornika, na vreme od četiri godine.

Član 32

Predsednik Skupštine Grada organizuje rad Skupštine Grada, saziva i predsedava njenim sednicama, predlaže dnevni red sednice, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine Grada, potpisuje akte koje je donela Skupština Grada i vrši druge poslove predviđene ovim statutom, Poslovnikom Skupštine Grada i koje mu poveri Skupština Grada.

Potpredsednik Skupštine Grada pomaže predsedniku Skupštine Grada u vršenju poslova iz njegovog delokruga u određenim oblastima.

Predsednika Skupštine grada, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoje funkcije, zamenjuje potpredsednik koga predsednik Skupštine Grada odredi, a ukoliko ga predsednik Skupštine Grada ne odredi, zamenjuje ga najstariji potpredsednik.

Član 33

Izbor predsednika Skupštine Grada vrši se tajnim glasanjem.

Kandidate za predsednika Skupštine Grada može da predloži najmanje 10 odbornika.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Za predsednika Skupštine Grada izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova ukupnog broja odbornika.

Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, izbor se ponavlja između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.

Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine Grada nije izabran, ponavlja se postupak izbora najduže u roku od 15 dana.

Postupak izbora se ponavlja i u slučaju ako je na listi bio jedan kandidat, a nije dobio potrebnu većinu, kao i u slučaju ako su na listi bila dva kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu.

Član 34

Izbor potpredsednika Skupštine Grada vrši se po postupku i na način na koji se bira predsednik Skupštine Grada.

Član 35

Predsedniku Skupštine Grada i potpredsedniku Skupštine Grada prestaje funkcija pre isteka vremena na koje su izabrani, ostavkom i razrešenjem ili prestankom mandata odbornika.

Predlog za razrešenje može da podnese najmanje jedna trećina odbornika u Skupštini Grada.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora da bude obrazložen.

Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.

Član 36

U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine Grada prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno ako je ostavku podneo u periodu između dve sednice, na prvoj narednoj sednici Skupštine Grada utvrđuje se da mu je danom podnošenja ostavke prestala funkcija.

O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika Skupštine Grada po ovom osnovu samo konstatuje.

Član 37

U slučaju prestanka funkcije predsednika Skupštine Grada pre isteka vremena na koje je izabran, Skupština Grada će odmah, a najkasnije na narednoj sednici, započeti postupak izbora predsednika Skupštine Grada, u skladu sa odredbama Statuta i Poslovnika Skupštine Grada.

Dužnost predsednika Skupštine grada, do izbora novog predsednika vrši najstariji potpredsednik Skupštine grada.

Glasanjem za izbor novog predsednika Skupštine Grada, rukovodi najstariji potpredsednik kome u radu pomažu ostali potpredsednici Skupštine Grada, po jedan predstavnik predlagača i sekretar Skupštine Grada.

Kandidat za predsednika Skupštine Grada ne može da učestvuje u postupku sprovođenja izbora za predsednika Skupštine Grada.

3) Sazivanje i odlučivanje na sednici Skupštine Grada

Član 38

Sednicu Skupštine Grada saziva predsednik Skupštine Grada po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.

Predsednik Skupštine Grada je dužan da sednicu sazove kada to zatraži najmanje trećina od ukupnog broja odbornika ili Izvršni odbor, i to u roku od deset dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine Grada ne sazove sednicu u slučajevima iz stava 2 ovog člana, sednicu može da sazove jedna trećina odbornika ili Izvršni odbor na način utvrđen Poslovnikom Skupštine Grada.

Član 39

Skupština Grada može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština Grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

O donošenju Statuta Grada, programu razvoja, generalnog plana Grada, budžeta Grada i drugim pitanjima za koje je ovim statutom predviđena posebna većina, Skupština Grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Pravo predlaganja odluka, drugih popisa i opštih akata imaju Izvršni odbor, stalna radna tela Skupštine Grada, savet gradske opštine, svaki odbornik i građani putem narodne inicijative.

4) Stalna radna tela

Član 40

Skupština Grada može da obrazuje savete i komisije (u daljem tekstu: stalna radna tela), radi razmatranja i rešavanja pitanja iz svoje nadležnosti.

Članovi stalnog radnog tela biraju se iz reda građana afirmisanih u oblasti za koju se stalno radno telo obrazuje, i iz reda odbornika, na vreme od četiri godine.

Predsednik i članovi stalnog radnog tela mogu biti razrešeni i pre isteka vremena na koje su izabrani, a na način i po postupku po kome su birani.

Stalna radna tela obrazuju se Poslovnikom Skupštine Grada kojim se utvrđuje njihov delokrug, sastav i način rada i vreme na koje se biraju.

Skupština Grada posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka iz njene nadležnosti.

Član 41

Skupština Grada uređuje svoj rad i organizaciju i način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika Poslovnikom Skupštine Grada.

5) Sekretar Skupštine

Član 42

Skupština Grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova koji se odnose na sazivanje i održavanje sednice Skupštine Grada, pomaže predsedniku i potpredsednicima Skupštine Grada u pripremi sednice i ostvarivanju njihovih funkcija.

Sekretar se postavlja na predlog predsednika Skupštine Grada na četiri godine, odnosno do isteka mandata Skupštine Grada i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine Grada može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i najmanje šest godina radnog iskustva.

Sekretaru Skupštine Grada prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen, razrešenjem, raspuštanjem Skupštine Grada, na ličini zahtev ili ako ispuni uslove za ostvarivanje prava na starosnu penziju utvrđene zakonom.

Sekretar Skupštine Grada može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen, na osnovu obrazloženog predloga predsednika Skupštine Grada, najmanje trećine odbornika ili Izvršnog odbora.

Sekretar Skupštine Grada ima zamenika koji se postavlja i razrešava na način i po postupku utvrđenom za sekretara Skupštine Grada.

Zamenik sekretara Skupštine Grada pomaže sekretaru Skupštine Grada u obavljanju poslova iz njegovog delokruga i zamenjuje ga u slučaju odsutnosti ili privremene sprečenosti da obavlja svoje poslove.

2. IZVRŠNI ODBOR

Član 43

Izvršni odbor;

1. izvršava odluke i druge akte Skupštine Grada, odnosno stara se o njihovom izvršenju;

2. predlaže način rešavanja pojedinih pitanja o kojima odlučuje Skupština grada, kao i akte koje Skupština Grada donosi;

3. vrši nadzor nad radom Gradske uprave i poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom, odnosno gradskom odlukom;

4. u slučaju ratnog stanja, donosi akte iz nadležnosti Skupštine Grada, s tim što je dužan da ih podnese na potvrdu Skupštini Grada čim ona bude u mogućnosti da se sastane;

5. kad Skupština Grada ne zaseda, na predlog predsednika Skupštine Grada imenuje i razrešava lica koja imenuje i razrešava Skupština Grada, s tim što je dužan da akte o imenovanju i razrešenju podnese Skupštini Grada na potvrdu na prvom narednom zasedanju;

6. daje mišljenja o predlogu odluka i drugih akata koje Skupštini Grada podnesu drugi predlagači;

7. utvrđuje nacrt urbanističkog plana, izlaže ga na javni uvid, i upućuje ga na stručnu raspravu i utvrđuje predlog urbanističkog plana;

8. utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih akata i sprovođenje poslovne politike javnih preduzeća, kao i rad i poslovanje javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad i predlaže odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za nesmetano funkcionisanje rada ovih javnih službi;

9. daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada, i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;

10. daje prethodnu saglasnost na cene komunalnih proizvoda i komunalnih usluga javnih komunalnih preduzeća čiji je osnivač Grad;

11. utvrđuje cenu usluga ustanovama za decu koje se nalaze u mreži ustanova koje utvrđuje Grad;

12. donosi uputstva i druge akte za izvršavanje odluka Skupštine Grada;

13. utvrđuje načela za unutrašnju organizaciju Gradske uprave, gradskih organizacija i službi, usmerava i usklađuje njihov rad;

14. rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i preduzeća, ustanova i drugih oblika organizovanja, kada na osnovu odluke Skupštine Grada odlučuju o pojedinačnim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između organizacionih jedinica Gradske uprave;

15. rešava o izuzeću starešine organizacione jedinice Gradske uprave;

16. rešava u drugom stepenu po žalbama na rešenja Gradske uprave;

17. daje na korišćenje, odnosno u zakup nepokretnosti koje koriste organi Grada;

18. vrši raspored službenih zgrada i poslovnih zgrada na korišćenje organima Grada, na predlog sekretara Skupštine;

19. utvrđuje uslove i način korišćenja prevoznih sredstava i odlučuje o pribavljanju i otuđenju prevoznih sredstava za potrebe rada organa i organizacija Grada, na predlog sekretara Skupštine;

20. donosi Poslovnik o svom radu, i

21. obavlja i druge poslove utvrđene ovim statutom, odlukama i drugim propisima Grada.

Član 44

Izvršni odbor ima predsednika, tri potpredsednika i 10 članova.

Mandat predsednika i članova Izvršnog odbora traje četiri godine, odnosno do prestanka mandata Skupštine Grada.

Mandat predsednika, potpredsednika i članova Izvršnog odbora za vreme ratnog stanja se produžava dok traje ratno stanje, odnosno dok se ne stvore uslovi za izbor na ove funkcije.

Predsednik Skupštine Grada predlaže kandidata za predsednika Izvršnog odbora.

Kandidat za predsednika Izvršnog odbora, uz saglasnost sa predsednikom Skupštine Grada predlaže kandidate za potpredsednika i članove Izvršnog odbora.

Predsednik, potpredsednici i članovi Izvršnog odbora istovremeno mogu biti i odbornici Skupštine Grada.

Skupština Grada posebnom odlukom za svaki saziv utvrđuje da li će predsednik Izvršnog odbora, potpredsednik i članovi biti na stalnom radu.

Član 45

Izvršni odbor je izabran ako je za njega glasala većina od ukupnog broja odbornika.

Član 46

Izvršni odbor za svoj rad odgovara Skupštini grada.

Izvršni odbor redovno izveštava Skupštinu Grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine Grada.

Član 47

Izvršni odbor ili pojedini njegovi članovi mogu da se razreše pre isteka vremena na koje su birani, na osnovu obrazloženog predloga predsednika Izvršnog odbora ili najmanje trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Izvršni odbor koji je razrešen ili je podneo ostavku, ili mu je prestao mandat zbog raspuštanja Skupštine Grada usled raspisivanja prevremenih izbora, ostaje na dužnosti do izbora novog Izvršnog odbora.

Član 48

Izvršni odbor i svaki njegov član podnosi ostavku u pisanom obliku predsedniku Skupštine Grada, i ima pravo da je obrazloži.

O podnetoj ostavci Izvršnog odbora predsednik Skupštine Grada odmah obaveštava odbornike Skupštine Grada, a o ostavci člana Izvršnog odbora obaveštava i predsednika Izvršnog odbora.

Skupština Grada na prvoj narednoj sednici konstatuje, bez pretresa, da je Izvršni odbor, odnosno član Izvršnog odbora podneo ostavku i o tome se ne odlučuje.

U slučaju da predsednik, odnosno pojedini član Izvršnog odbora podnese usmenu ostavku na samoj sednici Skupštine Grada, Izvršnom odboru odnosno članu Izvršnog odbora prestaje funkcija, danom održavanja sednice na kojoj je podneta ostavka.

U slučaju ostavke ili razrešenja pojedinog člana Izvršnog odbora, predsednik Izvršnog odbora je dužan da u roku od 30 dana od dana podnete ostavke ili razrešenja, uz saglasnost predsednika Skupštine Grada predloži Skupštini Grada kandidata za novog člana Izvršnog odbora.

Član 49

Izvršni odbor, odnosno član Izvršnog odbora, kao i svaki od odbornika koji su potpisali predlog za razrešenje Izvršnog odbora ili pojedinog njegovog člana, imaju pravo da povuku svoj predlog za razrešenje, odnosno ostavku, sve do donošenja odluke o razrešenju, odnosno konstatovanja ostavke, ukoliko je ostavka podneta između dve sednice.

Ako predlog za razrešenje predsednika Izvršnog odbora ili pojedinog člana Izvršnog odbora povuku odbornici, tako da broj odbornika koji su predložili da se razreši Izvršni odbor ili pojedini njegov član postaje manji od jedne trećine, smatra se da je predlog povučen.

Član 50

Organizacija i način rada i odlučivanja Izvršnog odbora uređuje se odlukom Skupštine Grada i Poslovnikom Izvršnog odbora.

3. GRADSKA UPRAVA

Član 51

Gradska uprava obrazuje se kao jedinstven organ.

Član 52

Gradska uprava:

1. neposredno izvršava propise i druge akte Skupštine Grada i Izvršnog odbora;

2. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština Grada i Izvršni odbor;

3. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine Grada i Izvršnog odbora.

Gradska uprava izvršava republičke zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu.

Ovlašćenja u pogledu vršenja poslova iz svoje nadležnosti Gradska uprava ostvaruje u skladu sa opštim aktima Grada, primenom zakona i drugih propisa.

Član 53

Radom Gradske uprave rukovodi sekretar Gradske uprave.

Sekretar Skupštine Grada je istovremeno i sekretar Gradske uprave.

Zamenik sekretara Skupštine Grada pomaže sekretaru Skupštine Grada u vršenju poslova iz delokruga sekretara Gradske uprave i zamenjuje ga u slučaju privremene sprečenosti da obavlja svoje poslove.

Za svoj rad i rad Gradske uprave sekretar Skupštine Grada i zamenik sekretara Skupštine Grada odgovaraju Skupštini Grada i Izvršnom odboru.

Kad sekretaru Skupštine Grada prestane mandat zbog isteka mandata Skupštine Grada, odnosno zbog njenog raspuštanja, on nastavlja da obavlja poslove sekretara Gradske uprave do postavljenja novog sekretara Skupštine Grada.

Član 54

Organizacija i rad Gradske uprave uređuje se odlukom Skupštine Grada u skladu sa zakonom.

Član 55

Skupština Grada može da obrazuje posebne organizacije za obavljanje određenih stručnih i drugih poslova i sa njima povezanih upravnih poslova, koji su od značaja za efikasno ostvarivanje poslova Grada, Gradske uprave ili javnih preduzeća i službi čiji je osnivač Grad.

Posebnoj organizaciji se aktom o obrazovanju može dati svojstvo pravnog lica, a može da se obrazuje kao samostalna organizacija ili u sastavu Gradske uprave.

Poslove pružanja pravne pomoći građanima u ostvarivanju njihovih prava obavlja Služba za pružanje pravne pomoći.

Član 56

Poslovi Gradske uprave na području Grada Novog Sada mogu da se organizuju u gradskim kancelarijama u okviru gradskih četvrti, a u ostalim naseljenim mestima u mesnim kancelarijama, u skladu sa odlukom o Gradskoj upravi.

Član 57

Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Grada vrši Gradsko javno pravobranilaštvo.

Organizaciju, delokrug i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje Skupština Grada posebnom odlukom.

VI GRADSKA OPŠTINA

Član 58

Gradska opština ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti gradske opštine.

Gradska opština ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, koji sadrži grb Republike Srbije i tekst: "Republika Srbija - Autonomna Pokrajina Vojvodina - Grad Novi Sad, i naziv i sedište gradske opštine", ispisan na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

1. Poslovi gradske opštine

Član 59

Gradska opština putem svojih organa, u skladu sa Statutom Grada:

1. donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada,

2. utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu za područja gradske opštine, odnosno dela gradske opštine,

3. odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta gradske opštine za koja savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje i radi potvrđivanja njegovih akata,

4. odlučuje o narodnoj inicijativi,

5. utvrđuje područja i obrazuje mesne zajednice po pribavljenom mišljenju građana sa tog područja,

6. daje mišljenje na program razvoja Grada,

7. daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine,

8. daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta,

9. daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora,

10. daje mišljenja na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća koje razmatra Skupština Grada,

11. daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine,

12. izdaje urbanističke dozvole za individualne stambene objekte - porodične kuće (izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija, promena namene - pretvaranje stambenog u poslovni prostor i obrnuto i sl.), pomoćne objekte i garaže i za parcelaciju,

13. sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama, osim za opštinske stanove,

14. odlučuje o postavljanju privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine,

15. stara se o izgradnji o održavanju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu,

16. odlučuje o privremenom korišćenju javnih saobraćajnih površina u ulicama i na lokalnim putevima, izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine, u skladu sa planom i propisima Grada,

17. donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda u skladu sa aktima nadležnih organa Grada,

18. štiti i unapređuje životnu sredinu,

19. stara se i predlaže mere za uređenje i održavanje zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova,

20. uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu,

21. utvrđuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi,

22. stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi,

23. uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima,

24. vodi evidenciju o kvalitetnim i odabranim muškim priplodnim grlima,

25. određuje ispunjenost uslova za obavljanje određenih poslova za obezbeđivanje kvaliteta stoke,

26. uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka,

27. određuje područja za selekciju pčela,

28. obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti Grada, kao i pružanje pogrebnih usluga,

29. obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga,

30. obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada,

31. obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje javnih zelenih površina,

32. obavlja poslove na unapređenju stočarstva i

33. izvršava propise i opšte akte Grada i gradske opštine.

Član 60

Gradske opštine samostalno obavljaju poslove iz svog delokruga u skladu sa zakonom i Statutom Grada.

Organi Grada ostvaruju neposredan nadzor nad saglasnošću opštih akata sa zakonom, Statutom Grada, odnosno aktom o organizaciji i radu gradske opštine i nad radom organa gradske opštine u skladu sa Statutom Grada.

2. Finansiranje poslova gradske opštine

Član 61

Sredstva za finansiranje gradskih opština obezbeđuju se u budžetu Grada.

Deo prihoda Grada utvrđen zakonom, raspoređuju se gradskim opštinama za ostvarivanje poslova utvrđenih Statutom Grada, posebnom odlukom Grada, u zavisnosti od obima, složenosti i vrsti poslova, a prema kriterijumima po kojima Grad ostvaruje sredstva u skladu sa zakonom. Ovom odlukom može da se predvidi da gradska opština ima izvorne prihode.

3. Organi gradske opštine

1.) Savet gradske opštine

Član 62

Savet gradske opštine:

- donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada,

- vrši nadzor nad radom opštinske uprave i poništava ili ukida akte opštinske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom, i drugim propisom,

- rešava u drugom stepenu po žalbama na rešenja opštinske uprave,

- utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu,

- odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta gradske opštine za koje savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje ili radi potvrđivanja njegovih akata,

- odlučuje o narodnoj inicijativi,

- utvrđuje područja i obrazuje mesne zajednice nakon pribavljenog mišljenja građana sa tog područja,

- daje mišljenje na program razvoja Grada,

- daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine,

- daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta,

- daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora,

- daje mišljenje na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća koje razmatra Skupština Grada,

- daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine,

- uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine,

- uređuje uslove za izgradnju i održavanje seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu,

- donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda u skladu sa aktima nadležnih organa Grada,

- štiti i unapređuje životnu sredinu,

- stara se i predlaže mere za uređenje i održavanje zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćanih znakova,

- uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu,

- uređuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi i stara se o njihovoj zaštiti,

- izvršava propise i opšte akte gradske opštine,

- stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi,

- uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima,

- uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka,

- određuje područja za selekciju pčela,

- obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti Grada, kao i pružanje pogrebnih usluga,

- obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga,

- obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada,

- obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje javnih zelenih površina, i

- obavlja poslove na unapređenju stočarstva.

Član 63

Savet gradske opštine čine odbornici izabrani u Skupštinu Grada sa područja gradske opštine.

Član 64

Predsednik saveta gradske opštine organizuje rad saveta, saziva i predsedava njenim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine.

Izbor predsednika saveta gradske opštine vrši se tajnim glasanjem.

Kandidate za predsednika saveta gradske opštine može da predloži najmanje 5% članova saveta gradske opštine.

U pogledu postupka izbora, kao i trajanja i prestanka mandata, na predsednika saveta gradske opštine primenjuju se odredbe propisa koji se odnose na predsednika skupštine opštine odnosno Grada.

Član 65

Savet gradske opštine ima potpredsednika koji zamenjuje predsednika u slučaju kada je predsednik odsutan ili sprečen da obavlja svoju funkciju.

Potpredsednik saveta gradske opštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik.

Član 66

Savet gradske opštine ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica saveta i obavlja druge poslove utvrđene odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.

Sekretar saveta gradske opštine je istovremeno i sekretar opštinske uprave.

U pogledu uslova i načina postavljenja, kao i trajanja i prestanka mandata, na sekretara saveta gradske opštine primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa koje se odnose na sekretara skupštine opštine.

2.) Opštinska uprava

Član 67

Opštinska uprava:

- neposredno izvršava propise i druge akte saveta gradske opštine,

- obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi savet gradske opštine,

- obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata saveta gradske opštine.

Ovlašćenja u pogledu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti opštinska uprava ostvaruje u skladu sa opštim aktima gradske opštine primenom zakona i drugih propisa.

Član 68

Opštinska uprava obrazuje se kao jedinstven organ.

Radom opštinske uprave rukovodi sekretar saveta gradske opštine.

Poslove opštinske uprave može da obavlja Gradska uprava.

Član 69

U pogledu statusa, prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u organima gradske opštine primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa o zaposlenima u organima Grada.

4. Oblici učešća građana u obavljanju poslova gradske opštine

Član 70

Građani učestvuju u obavljanju poslova gradske opštine putem referenduma, upućivanjem narodne inicijative, odlučivanjem davanjem pismenih izjava, putem zbora građana i putem svojih predstavnika u savetu gradske opštine.

Za pokretanje narodne inicijative potrebno je da narodnu inicijativu potpiše najmanje 10% građana sa područja gradske opštine.

Na način učešća građana u obavljanju poslova gradske opštine shodno se primenjuju odredbe čl. 19 - 24 ovog statuta.

5. Mesne zajednice i drugi oblici ostvarivanja zajedničkih interesa i potreba građana

Član 71

U mesnoj zajednici građani zadovoljavaju potrebe od neposrednog zajedničkog interesa, utvrđene odlukom o obrazovanju mesne zajednice i zajedničke potrebe koje sami utvrde statutom mesne zajednice.

O poslovima mesne zajednice građani u mesnoj zajednici odlučuju putem svojih izabranih predstavnika u savetu mesne zajednice, referendumom i davanjem pismenih izjava i na zborovima građana u skladu sa odlukom o obrazovanju mesnih zajednica i statutom mesne zajednice.

Član 72

Mesna zajednica se obrazuje za svako naseljeno mesto, a u Novom Sadu za područje na kojem se građani putem narodne inicijative za raspisivanje referenduma, odnosno referendumom izjasne za obrazovanje mesnih zajednica.

Način obrazovanja, organizacija i način obavljanja poslova u mesnoj zajednici uređuju se odlukom Skupštine Grada.

Odluku o obrazovanju mesne zajednice donosi savet gradske opštine u skladu sa zakonom i odlukom iz stava 2 ovog člana.

Odlukom o obrazovanju mesne zajednice određuje se područje za koje se obrazuje mesna zajednica, organizacija i način obavljanja poslova u mesnoj zajednici i druga pitanja od značaja za njen rad.

Član 73

Na području Novog Sada za koje nisu obrazovane mesne zajednice, građani zadovoljavaju potrebe od zajedničkog interesa odlučivanjem na zborovima građana, koji se organizuju za delove grada - izborne jedinice.

Zbor građana iz stava 1 ovog člana saziva član saveta gradske opštine, izabran u toj izbornoj jedinici.

Član saveta gradske opštine je dužan da zbor sazove ako to traži najmanje 30 građana sa područja te izborne jedinice.

VII MEĐUSOBNI ODNOSI ORGANA GRADA I GRADSKE OPŠTINE

Član 74

Izvršni odbor Skupštine Grada daje saglasnost na akte organa gradske opštine kojima se određuje broj i struktura zaposlenih u organu gradske opštine.

Član 75

Organi gradske opštine imaju pravo da daju inicijative i predloge nadležnim organima Grada za uređivanje pitanja od neposrednog interesa za građane sa svog područja.

Organi Grada pružaju stručnu pomoć organima gradskih opština u obavljanju poslova određenih ovim statutom.

Član 76

Organi Grada mogu od organa gradske opštine da traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova gradske opštine.

Organi Grada su dužni da o uočenim nedostacima u radu organa gradske opštine obaveštavaju organe iz stava 1 ovog člana, i da preduzimaju mere za njihovo otklanjanje.

Član 77

Kad Gradska uprava utvrdi da pojedinačni akt organa gradske opštine, protiv koga nije obezbeđena zaštita u upravnom sporu, nije u saglasnosti sa zakonom i drugim propisom, odnosno sa odlukom ili drugim opštim aktom gradske opštine predložiće savetu gradske opštine da takav akt ukine ili poništi.

Ako savet gradske opštine u roku od mesec dana ne postupi po predlogu, Gradska uprava ukinuće ili poništiti akt iz prethodnog stava.

Član 78

Ako organi gradske opštine duže od mesec dana ne vrše poslove utvrđene Statutom Grada, odgovarajući organ Grada upozoriće na to organ gradske opštine.

Ako organ gradske opštine i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, Skupština Grada, odnosno organ koga ona ovlasti, preuzeće obavljanje tih poslova. Skupština Grada sa savetom gradske opštine preduzima mere, radi stvaranja uslova za obavljanje tih poslova.

Član 79

Kada organ gradske opštine vrši poslove iz nadležnosti organa Gada suprotno odredbama Statuta Grada, nadležni organ Grada upozoriće na to organ gradske opštine i zatražiće da odmah prestane sa vršenjem tih poslova.

Ako organ gradske opštine ne postupi u skladu sa upozorenjem iz stava 1 ovog člana, Skupština Grada može da poništi akt za čije donošenje organ gradske opštine nije bio nadležan.

VIII ODLUKE I DRUGI AKTI

Član 80

Skupština Grada donosi odluke, druge opšte akte, rešenja, zaključke i preporuke.

Izvršni odbor donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Gradska uprava donosi pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.

Član 81

Odluke i opšti akti Skupštine Grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.

Akti Izvršnog odbora moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukom i opštim aktom Skupštine Grada.

Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukom i opštim aktom Skupštine Grada i aktima Izvršnog odbora.

Član 82

Odluka i opšti akt Skupštine Grada stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.

Član 83

Statut, odluka i opšti akt Skupštine Grada objavljuju se u "Službenom listu Grada Novog Sada".

Akti Izvršnog odbora i Gradske uprave objavljuju se na način predviđen tim aktima.

IX PROMENE STATUTA

Član 84

Predlog za promenu Statuta može da podnese stalno radno telo Skupštine Grada u čijem su delokrugu statutarna pitanja, Izvršni odbor, najmanje jedna trećina odbornika, savet gradske opštine i građani putem narodne inicijative.

O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština Grada većinom od ukupnog broja odbornika.

Član 85

Kada Skupština Grada odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način i postupak za izradu, kao i postupak donošenja akta o promeni Statuta.

U slučajevima kada se izmene i dopune Statuta Grada vrše zbog usklađivanja sa zakonom, o promeni Statuta Skupština Grada može da odlučuje bez sprovođenja postupka raspravljanja na zborovima građana.

Član 86

Akt o promeni Statuta donosi Skupština Grada većinom od ukupnog broja odbornika.

Napomene

* Komisija za propise Skupštine Grada Novog Sada, na IV sednici 27. decembra 2000. godine, utvrdila je prečišćen tekst Statuta Grada Novog Sada.
Stupanjem na snagu Statuta Grada Novog Sada ("Sl. list Grada Novog Sada", br. 11/2002), 2. jula 2002. godine prestao je da važi Statut Grada Novog Sada ("Sl. list Grada Novog Sada", br. 17/99, 1/2000 - ispr., 25/2000 i 26/2000) osim odredaba čl. 25 do 69 o organima Grada i organima gradskih opština koje će se primenjivati do sprovođenja narednih izbora za odbornike u Skupštinu - odnosno odredbe čl. 25 do 86 zvaničnog prečišćenog teksta.