ODLUKAO NAČINU SPROVOĐENJA ČL. 8, 9, 10a, 12, 15, 19b, 19e, 28, 29 i 59 ZAKONA O BANKAMA I DRUGIM FINANSIJSKIM ORGANIZACIJAMA("Sl. glasnik RS", br. 18/2003 i 54/2003) |
1. Ovom odlukom utvrđuje se način sprovođenja čl. 8, 9, 10a, 12, 15, 19b, 19e, 28, 29 i 59 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama (u daljem tekstu: Zakon o bankama).
I USLOVI I KRITERIJUMI ZA OCENU PODNETIH ZAHTEVA ZA IZDAVANJE DOZVOLA ZA RAD BANAKA, DRUGIH FINANSIJSKIH ORGANIZACIJA I AFILIJACIJA
A. Banke
2. Osnivači banke podnose Narodnoj banci Srbije zahtev za izdavanje dozvole za rad banke, uz koji prilažu:
a) ovlašćenje za lice sa kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku po zahtevu za izdavanje dozvole za rad;
b) ugovor o osnivanju banke;
v) izjavu domaćeg osnivača da će novčana sredstva na ime osnivačkog kapitala uplatiti na privremeni račun kod banke, odnosno izjavu stranog osnivača da će devizna sredstva uplatiti na poseban račun kod Narodne banke Srbije;
g) dokaz da će osnivač banke sredstva u nenovčanom obliku preneti u osnivački kapital banke;
d) dokaz o poreklu stranog uloga;
đ) dokaz o postojanju uzajamnosti;
e) predlog statuta banke;
ž) predlog odluke o izdavanju prve emisije akcija banke;
z) podatke neophodne za utvrđivanje boniteta osnivača;
i) podatke o međusobnim imovinskim i upravljačkim odnosima osnivača;
j) imena i preporuke za predložene članove upravnog i nadzornog odbora banke, kao i za predložena lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;
k) program rada banke za period od pet godina i predlog osnova poslovne politike banke za godinu u kojoj se banka osniva;
l) podatke o kadrovskoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike;
lj) podatke o tehničkoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike.
a) Ovlašćenje za lice sa kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku po zahtevu za izdavanje dozvole za rad
3. Ovlašćenje za lice sa kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku po zahtevu za izdavanje dozvole za rad mora biti datirano i moraju ga potpisati svi osnivači, a ako je osnivač pravno lice - potpisi moraju biti overeni pečatom pravnog lica, osim u slučaju da je pravno lice iz zemlje u kojoj takav način overe nije uobičajen. Ovo ovlašćenje mora da sadrži i adresu i telefon ovlašćenog lica.
Odredba stava 1 ove tačke koja se odnosi na potpis osnivača banke koji je strano pravno lice primenjuje se i na potpise osnivača iz tač. 4 i 5, tačke 6 stav 1 i tačke 7 ove odluke.
b) Ugovor o osnivanju banke
4. Ugovor o osnivanju banke mora sadržati elemente propisane članom 6 Zakona o bankama. Ugovor moraju potpisati svi osnivači banke, a ako su osnivači pravna lica, ugovor potpisuju lica koja ih zastupaju i predstavljaju, i ti potpisi moraju biti overeni pečatom. U ugovoru moraju biti navedeni datum i mesto zaključenja ugovora, a listovi ugovora moraju biti povezani na način koji onemogućava njihovo naknadno vađenje i zamenu.
v) Izjava domaćeg osnivača da će novčana sredstva na ime osnivačkog kapitala uplatiti na privremeni račun kod banke, odnosno izjava stranog osnivača da će devizna sredstva uplatiti na poseban račun kod Narodne banke Srbije
5. Izjava domaćeg osnivača da će novčana sredstva na ime osnivačkog kapitala uplatiti na privremeni račun kod banke, odnosno izjava stranog osnivača da će devizna sredstva uplatiti na poseban račun kod Narodne banke Srbije mora biti data pojedinačno i mora imati datum i potpis osnivača, a ako je osnivač pravno lice - potpis mora biti overen pečatom pravnog lica. Ove izjave moraju sadržati tačan iznos osnivačkog uloga, kao i navod domaćeg osnivača da će novčana sredstva na ime osnivačkog kapitala uplatiti na privremeni račun kod banke, odnosno navod stranog osnivača da će devizna sredstva uplatiti na poseban račun kod Narodne banke Srbije.
g) Dokaz da će osnivač banke sredstva u nenovčanom obliku preneti u osnivački kapital banke
6. Pod dokazom da će osnivač banke sredstva u nenovčanom obliku preneti u osnivački kapital banke podrazumeva se izjava osnivača, sa datumom i potpisom, da će odmah posle konstituisanja banke kao pravnog lica preneti na banku svojinu nad stvarima (zgrada, računarska oprema i sl.) koje predstavljaju njegov osnivački ulog. Ako je osnivač pravno lice, potpis mora biti overen pečatom pravnog lica.
Uz izjavu iz stava 1 ove tačke prilaže se akt kojim osnivač dokazuje svojinu nad stvarima koje ulaže, kao i akt o proceni vrednosti stvari koju je izvršio ovlašćeni procenjivač u skladu sa zakonom. Nepokretnost koja predstavlja osnivački ulog ne sme biti opterećena hipotekom, odnosno drugim založnim pravom, što se dokazuje potvrdom nadležnog državnog organa, odnosno overenom pismenom izjavom osnivača.
d) Dokaz o poreklu stranog uloga
7. Pod dokazom o poreklu stranog uloga podrazumeva se potpisana izjava stranog osnivača da sredstva koja ulaže u osnivački kapital banke potiču iz njegovog redovnog poslovanja. Ako je strani osnivač pravno lice, potpis mora biti overen pečatom pravnog lica.
đ) Dokaz o postojanju uzajamnosti
9. Pod dokazom o postojanju uzajamnosti podrazumeva se potvrda nadležnog organa ili izvod iz propisa zemlje stranog osnivača iz kojih proizlazi da je jugoslovenskim subjektima dozvoljeno da osnivaju banke na teritoriji te zemlje.
Dokaz o postojanju uzajamnosti neće se tražiti za zemlje u kojima postoje banke osnovane uz učešće kapitala iz Republike Srbije.
e) Predlog statuta banke
9. Predlog statuta banke mora sadržati elemente propisane članom 7 Zakona o bankama.
ž) Predlog odluke o izdavanju prve emisije akcija banke
10. Prilog odluke osnivačke skupštine banke o izdavanju prve emisije akcija mora biti u skladu sa zakonom kojim se uređuju hartije od vrednosti.
z) Podaci neophodni za utvrđivanje boniteta osnivača
11. Narodna banka Srbije utvrđuje bonitet domaćih osnivača čiji je ulog veći od 15% osnivačkog kapitala banke i svih stranih osnivača, s tim što se utvrđuje bonitet osnivača koji zajedno ulažu 50% osnivačkog kapitala banke. Ako ulog nijednog domaćeg osnivača ne prelazi 15% osnivačkog kapitala, utvrđuje se bonitet osnivača koji zajedno ulažu preko 50% osnivačkog kapitala. Pri utvrđivanju boniteta, osnivači se određuju prema visini osnivačkog uloga.
Pri utvrđivanju boniteta domaćeg i stranog pravnog lica Narodna banka Srbije ocenjuje profitnu, finansijsku i operativnu stabilnost tog lica i tendencije u njegovom poslovanju, odnosno u njegovom finansijskom stanju.
Pri utvrđivanju boniteta domaćeg ili stranog fizičkog lica Narodna banka Srbije ocenjuje imovinsko stanje tog lica, odnosno utvrđuje koliki je iznos njegovih sopstvenih novčanih sredstava, zatim poreklo tih sredstava i da li je iznos njegovih sopstvenih novčanih sredstava najmanje jednak iznosu planiranog ulaganja tog fizičkog lica u osnivački kapital banke.
Pod sopstvenim novčanim sredstvima u smislu stava 3 ove tačke ne podrazumevaju se pozajmljena sredstva.
12. Za utvrđivanje boniteta domaćeg pravnog lica, Narodnoj banci Srbije se, uz zahtev za izdavanje dozvole za rad banke, dostavljaju:
1) izveštaj o reviziji finansijskih izveštaja pravnog lica za prethodne dve godine, koji je izradio ovlašćeni revizor, i finansijski izveštaj pravnog lica iz člana 24 Zakona o računovodstvu i reviziji ("Službeni list SRJ", broj 71/2002) za najmanje jedan period tekuće godine;
2) kratak prikaz poslovnih aktivnosti pravnog lica u prethodne dve godine i plan aktivnosti za narednu godinu;
3) podaci o tome da li je pravno lice već osnivač neke druge banke ili drugog pravnog lica, i od kada, koliki je apsolutni i procentualni iznos njegovog učešća u kapitalu druge banke, odnosno drugog pravnog lica prema stanju na dan 31. decembra prethodne godine i da li je pravno lice po osnovu tog učešća ostvarilo dobit;
4) izjava banke sa kojom pravno lice posluje o tome kako je klasifikovala svoja potraživanja prema tom licu sa stanovišta naplativosti;
5) izjava pravnog lica o njegovoj ukupnoj zaduženosti kod domaćih banaka, sa specifikacijom banaka i iznosa zaduženja;
6) druga dokumentacija za koju Narodna banka Srbije u postupku utvrđivanja boniteta pravnog lica zaključi da je potrebna.
13. Za utvrđivanje boniteta domaćeg ili stranog fizičkog lica, Narodnoj banci Srbije se, uz zahtev za izdavanje dozvole za rad, dostavljaju:
1) biografija fizičkog lica, koja treba da sadrži podatke o dosadašnjem radnom angažovanju tog lica i o njegovoj stručnoj spremi, o tome da li je osuđivano za krivična dela i privredne prestupe i da li je pod istragom;
2) podaci o imovinskom stanju fizičkog lica, odnosno o njegovim sopstvenim sredstvima (nepokretnosti, učešća u kapitalu drugih pravnih lica, novčani depoziti u bankama uz navođenje naziva i sedišta banke i dr.), zajedno sa odgovarajućim dokazima o vlasništvu i poreklu njegovih sopstvenih sredstava;
3) poslednje rešenje nadležnog organa o utvrđivanju poreskog zaduženja fizičkog lica po svim osnovima;
4) druga dokumentacija za koju Narodna banka Srbije u postupku utvrđivanja boniteta fizičkog lica zaključi da je potrebna.
14. Za utvrđivanje boniteta stranog pravnog lica, Narodnoj banci Srbije se, uz zahtev za izdavanje dozvole za rad, dostavljaju:
1) izveštaji o reviziji poslovanja tog lica za prethodne dve godine, koje je izradio ovlašćeni revizor;
2) kratak prikaz poslovnih aktivnosti pravnog lica u prethodne dve godine i plan aktivnosti za narednu godinu;
3) naziv i sedište banke sa kojom pravno lice posluje i broj njegovog računa kod te banke;
4) druga dokumentacija za koju Narodna banka Srbije u postupku utvrđivanja boniteta pravnog lica zaključi da je potrebna.
15. Domaća i strana pravna i fizička lica dužna su da banke kod kojih drže svoja sredstva, odnosno preko kojih posluju pismeno ovlaste da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, dostave sve podatke koji se odnose na njihovo poslovanje, odnosno na stanje njihovih sredstava kod tih banaka.
Pismeno ovlašćenje iz stava 1 ove tačke se Narodnoj banci Srbije dostavlja zajedno sa dokumentacijom iz tač. 12, 13 i 14 ove odluke.
Ako je osnivač banke međunarodna finansijska organizacija, Narodnoj banci Srbije se, umesto dokumentacije propisane tačkom 14 ove odluke, dostavljaju statut te organizacije, podaci o tome u kojim je bankama i drugim finansijskim organizacijama sa sedištem van Republike Srbije ova organizacija već postala akcionar, osnovni podaci o uspešnosti tih banaka i drugih finansijskih organizacija, kao i poslednji izveštaj o poslovanju međunarodne finansijske organizacije sa mišljenjem ovlašćenog revizora.
Ako je osnivač banke strana nevladina organizacija, Narodnoj banci Srbije se, umesto dokumentacije propisane tačkom 14 ove odluke, dostavljaju osnivački akt i akt o registraciji te organizacije, spisak osnivača ove organizacije sa osnovnim podacima o tim osnivačima, statut te organizacije ili drugi akt na osnovu koga se mogu sagledati ciljevi njenog osnivanja, podaci o tome u kojim je bankama i drugim finansijskim organizacijama sa sedištem van Republike Srbije ova organizacija već postala akcionar, osnovni podaci o uspešnosti tih banaka i drugih finansijskih organizacija, kao i poslednji izveštaj o poslovanju strane nevladine organizacije sa mišljenjem ovlašćenog revizora.
Ako je osnivač banke domaće ili strano pravno lice koje se bavi osnivanjem banaka i drugih pravnih lica i vršenjem prava upravljanja u njima (investitor), Narodnoj banci Srbije se, pored podataka i dokumentacije koji su za ovo pravno lice propisani tač. 12 i 14 ove odluke, dostavljaju i podaci i dokumentacija iz tih tačaka za pravno lice koje će investitoru obezbediti sredstava za uplatu u osnivački kapital banke.
Ako je osnivač banke Republika Srbija, Narodnoj banci Srbije se, umesto dokumentacije propisane tačkom 12 ove odluke, dostavlja odluka Vlade Republike Srbije o učešću u osnivanju banke sa navedenim iznosom novčanih sredstava koja će se uplatiti u osnivački kapital i navedenom vrednošću nenovčanih sredstava prema proceni ovlašćenog procenjivača, koja će se uneti u osnivački kapital.
i) Podaci o međusobnim imovinskim i upravljačkim odnosima osnivača
16. Osnivač banke - domaće pravno lice dužno je da Narodnoj banci Srbije dostavi fotokopiju rešenja o upisu u sudski registar, sa prilozima iz kojih se mogu sagledati vlasnici domaćeg pravnog lica i iznosi njihovih osnivačkih uloga u to lice, kao i ko je direktor tog pravnog lica.
Osnivač banke - strano pravno lice dužno je da Narodnoj banci Srbije dostavi akt o registraciji kod nadležnog organa, kao i podatke o tome ko je direktor stranog pravnog lica, ko su vlasnici tog lica i koliki su njihovi osnivački ulozi.
Osnivač banke - domaće ili strano fizičko lice dužno je da Narodnoj banci Srbije dostavi podatke o tome da li je ono direktor ili pretežni vlasnik nekog pravnog lica.
17. Narodna banka Srbije, pri sagledavanju međusobnih imovinskih i upravljačkih odnosa osnivača, naročito utvrđuje da li su osnivači banke:
1) pravno lice i fizičko lice, pri čemu je fizičko lice pretežni vlasnik ili direktor tog pravnog lica;
2) dva pravna lica od kojih je jedno pretežni vlasnik drugog;
3) dva pravna lica od kojih je pretežni vlasnik ili direktor jednog istovremeno pretežni vlasnik ili direktor drugog;
4) pravna lica čiji su direktori ili vlasnici članovi uže porodice;
5) lica između kojih postoje druge veze koje bi mogle negativno uticati na upravljanje bankom i na njeno poslovanje.
18. Pod pretežnim vlasnikom u smislu tačke 16 stav 3 i tačke 17 odredbe pod 1, 2 i 3 ove odluke podrazumeva se vlasnik akcija koje mu daju pravo na učešće preko 50% glasova u organima upravljanja pravnog lica.
j) Imena i preporuke za predložene članove upravnog i nadzornog odbora banke, kao i za predložena lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima
19. Preporuku za predložene članove upravnog i nadzornog odbora banke, odnosno za predložena lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima daju direktori pravnih lica kod kojih su ova lica zaposlena ili direktori pravnih lica sa kojima ta lica poslovno sarađuju.
Preporuka iz stava 1 ove tačke sadrži i mišljenje o profesionalnim i moralnim kvalitetima tih lica, kao i mišljenje o njihovom budućem doprinosu zakonitom i stabilnom poslovanju banke.
Uz preporuku iz stava 1 ove tačke, lice predloženo za člana upravnog, odnosno nadzornog odbora banke dostavlja svoju profesionalnu biografiju, izjavu da ispunjava uslove iz člana 41 stav 4, člana 46 stav 2 i člana 48a Zakona o bankama, kao i akt nadležnog organa kojim se dokazuje da to lice nije osuđivano za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije.
k) Program rada banke za period od pet godina i predlog osnova poslovne politike banke za godinu u kojoj se banka osniva
20. U programu rada banke za period od pet godina navode se naročito poslovi kojima će se banka baviti, očekivani izvori sredstava, ciljna grupa zajmoprimaca, planirani izvori sredstava za dokapitalizaciju banke, plan širenja poslova i organizacione mreže banke, kao i projekcija bilansa stanja i bilansa uspeha za godinu u kojoj se banka osniva, izrađena u skladu sa propisima.
Predlog osnova poslovne politike banke za godinu u kojoj se banka osniva sadrži naročito uslove pod kojima će banka prikupljati i odobravati sredstva, posebno depozite i kredite (ročnost, kamata, instrumenti obezbeđenja kredita), uslove pod kojima će odobravati kredite povezanim licima i mere koje će preduzeti u slučaju problema sa likvidnošću.
l) Podaci o kadrovskoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike
21. Pod podacima o kadrovskoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike podrazumeva se predlog sistematizacije radnih mesta po izvršiocima, sa kvalifikacionom strukturom izvršilaca i radnim stažom za svako radno mesto, kao i planirana dinamika popunjavanja sistematizovanih radnih mesta, koja mora pratiti planirano širenje poslova i organizacione mreže banke.
lj) Podaci o tehničkoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike
22. Pod podacima o tehničkoj osposobljenosti banke za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike podrazumevaju se:
1) dokumentacija iz koje se vidi na koji je način obezbeđen poslovni prostor - da li je u vlasništvu banke po osnovu osnivačkog uloga (što se dokazuje odgovarajućom dokumentacijom), ili se obezbeđuje kroz zakup na neodređeno ili određeno vreme, s tim što vreme zakupa ne može biti kraće od tri godine (što se dokazuje ugovorom koji zaključuju lice iz tačke 3 ove odluke i zakupodavac);
2) dokumentacija kojom se dokazuje na koji je način obezbeđena računarska oprema - da li je u vlasništvu banke po osnovu osnivačkog uloga (što se dokazuje odgovarajućom dokumentacijom), ili se obezbeđuje dugoročnim zakupom (lizingom), koji ne može biti kraći od tri godine (što se dokazuje ugovorom ili predugovorom koji zaključuju lice iz tačke 3 ove odluke i zakupodavac);
3) specifikacija opreme i programskih podrški.
23. Banke koje se spajaju podnose Narodnoj banci Srbije zahtev za izdavanje dozvole za rad banke koja se osniva njihovim spajanjem, uz koji prilažu:
1) ovlašćenje za lice sa kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku po zahtevu za izdavanje dozvole za rad banke, koje mora imati datum i pečatom overene potpise direktora banaka koje se spajaju;
2) odluke skupština banaka koje se spajaju, koje sadrži i odredbe o prihvatanju ugovora o spajanju;
3) ugovor o spajanju koji su potpisali osnivači banaka ili lica koja su za to ovlastile skupštine banaka i koji, pored elemenata ugovora o osnivanju banke propisanih članom 6 Zakona o bankama, sadrži i odredbe kojima se utvrđuju:
- naziv i sedište banaka koje se spajaju,
- ugovoreni datum spajanja, koji mora biti poslednji dan u mesecu koji prethodi mesecu u kome se podnosi zahtev,
- naziv i sedište banke koja se osniva spajanjem,
- pravno sledbeništvo banke koja se osniva spajanjem za sva prava i obaveze banaka koje se spajaju,
- način i rok zamene akcija banaka koje se spajaju za akcije banke koja se osniva spajanjem,
- način knjiženja poslovnih promena nastalih od datuma zaključenja ugovora o spajanju do datuma izrade bilansa, odnosno do datuma upisa u sudski registar banke koja se osniva spajanjem,
- organizacione jedinice banke koja se osniva spajanjem (filijale, poslovne jedinice i sl.);
4) predlog statuta banke koja se osniva spajanjem, koji sadrži elemente propisane članom 7 Zakona o bankama;
5) izveštaje propisane Uputstvom o izveštajima banaka i drugih finansijskih organizacija ("Službeni list SRJ", broj 52/2002) izrađene za banku koja se osniva spajanjem sa stanjem na dan zaključenja ugovora o spajanju;
6) zahtev za davanje odobrenja za sticanje akcija sa pravom upravljanja kojima se stiče više od 15% osnivačkog kapitala banke koja se osniva spajanjem, zajedno sa propisanom dokumentacijom, u slučaju da je ovako sticanje posledica spajanja banaka;
7) imena i preporuke za predložene članove upravnog i nadzornog odbora banke koja se osniva spajanjem, kao i za predložena lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;
8) program rada banke koja se osniva spajanjem za period od pet godina i predlog osnova poslovne politike te banke za godinu u kojoj se vrši spajanje;
9) podatke o kadrovskoj i tehničkoj osposobljenosti banke koja se osniva spajanjem za obavljanje poslova iz ugovora i akata poslovne politike te banke.
Dokumentacija iz stava 1 odredbe pod 1, 4, 7, 8 i 9 ove tačke izrađuje se na način propisan ovom odlukom za dokumentaciju koja se podnosi uz zahtev za izdavanje dozvole za rad.
Odredbe ove tačke primenjuju se i na banku koja nastaje spajanjem banke i druge finansijske organizacije.
B. Druge finansijske organizacije
24. Uz zahtev za izdavanje dozvole za rad druge finansijske organizacije, Narodnoj banci Srbije dostavlja se dokumentacija propisana za banke tač. od 2 do 22 ove odluke, osim izjave stranog osnivača da će devizna sredstva uplatiti na poseban račun kod Narodne banke Srbije, dokaza o poreklu stranog uloga i dokaza o postojanju uzajamnosti.
Uz zahtev za izdavanje dozvole za rad druge finansijske organizacije koja se osniva spajanjem finansijskih organizacija dostavlja se dokumentacija propisana za banke tačkom 23 ove odluke.
V. Filijale stranih banaka sa statusom pravnog lica (afilijacije)
25. Strane banke koje žele da na teritoriji Republike Srbije otvore filijalu sa statusom pravnog lica (afilijacija) Narodnoj banci Srbije podnose zahtev za izdavanje dozvole za rad, uz koji prilažu:
1) ovlašćenje za lice sa kojim će Narodna banka Srbije sarađivati u postupku po zahtevu za izdavanje dozvole za rad koje je potpisala strana banka;
2) dokaz o postojanju uzajamnosti;
3) odluku nadležnog organa strane banke o otvaranju afilijacije na teritoriji Republike Srbije, u kojoj se navodi iznos novčanog dela osnivačkog kapitala i vrednost nenovčanog dela osnivačkog kapitala afilijacije prema proceni ovlašćenog procenjivača;
4) saglasnost organa nadležnog za kontrolu strane banke da strana banka otvori afilijaciju u Republici Srbiji;
5) akt o proceni vrednosti stvari koje se ulažu kao nenovčani deo osnivačkog kapitala, koji je organizacija ovlašćena za procenu imovine izradila u skladu sa zakonom;
6) akt o osnivanju i statut strane banke;
7) akt o registraciji strane banke kod nadležnog organa matične zemlje;
8) izveštaji o reviziji godišnjeg obračuna strane banke za dve prethodne godine, koje je izradio ovlašćeni revizor;
9) ovlašćenja afilijacije u odnosu na centralu banke i ovlašćenja prema trećim licima;
10) imena i preporuke za predložene članove organa upravljanja afilijacije, kao i za predložena lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;
11) program rada afilijacije za period od pet godina i predlog osnova poslovne politike afilijacije za godinu u kojoj se afilijacija osniva;
12) podatke o kadrovskoj osposobljenosti afilijacije za obavljanje poslova;
13) podatke o tehničkoj osposobljenosti afilijacije za obavljanje poslova.
Dokumentacija iz stava 1 odredbe pod 1, 2, 5, 10, 11, 12 i 13 ove tačke izrađuje se na način propisan ovom odlukom za dokumentaciju koja se podnosi uz zahtev za izdavanje dozvole za rad banke.
G. Način dostavljanja zahteva za izdavanje dozvole za rad
26. Zahtev za izdavanje dozvole za rad, sa propisanom dokumentacijom, dostavlja se Narodnoj banci Srbije - Sektoru za poslove kontrole.
II USLOVI I KRITERIJUMI ZA OCENU BONITETA STICAOCA KOJI STICANJEM AKCIJA STIČE VIŠE OD 15% OSNIVAČKOG KAPITALA BANKE
27. Zahtev za davanje odobrenja za sticanje akcija kojima sticalac stiče više od 15% osnivačkog kapitala banke ili druge finansijske organizacije po osnovu kojih ima pravo upravljanja - Narodnoj banci Srbije podnosi sticalac ili, po njegovom ovlašćenju, banka čije se akcije stiču.
Pod jednim sticaocem u smislu stava 1 ove tačke podrazumevaju se sva pravna lica povezana imovinskim i upravljačkim vezama tako da je direktor ili pretežni vlasnik jednog pravnog lica istovremeno direktor ili pretežni vlasnik drugog pravnog lica, odnosno sva pravna lica čiji je pretežni vlasnik isto pravno ili fizičko lice, odnosno sva fizička lica koja su članovi iste uže porodice, odnosno sva pravna lica čiji su vlasnici druga pravna ili fizička lica, za koja nisu dostavljeni neophodni podaci niti su navedeni organi kod kojih se ti podaci mogu proveriti, odnosno sva pravna i fizička lica za koja ne postoji dokaz da sredstva koja ulažu potiču iz njihovog redovnog poslovanja, kao i sva lica između kojih postoje druge veze koje bi mogle uticati na upravljanje bankom i na njeno poslovanje.
Pod pretežnim vlasnikom u smislu stava 2 ove tačke podrazumeva se vlasnik akcija koje mu daju pravo na učešće preko 50% glasova u organima upravljanja pravnog lica.
Zahtev iz stava 1 ove tačke mora da sadrži apsolutni iznos i procent osnivačkog kapitala koji se stiče a po osnovu koga sticalac ima pravo upravljanja.
Uz zahtev iz stava 1 ove tačke podnosi se dokumentacija propisana tač. 12, 13, 14 i 15 ove odluke.
Narodna banka Srbije ocenjuje bonitet sticaoca na način propisan tačkom 11 ove odluke.
Odredbe ove tačke primenjuju se i na druge finansijske organizacije.
III USLOVI I KRITERIJUMI ZA DAVANJE SAGLASNOSTI BANCI ZA STICANJE SOPSTVENIH AKCIJA
28. Uz zahtev za davanje saglasnosti na sticanje sopstvenih akcija, banka podnosi:
1) podatke o vrsti, broju i ukupnoj vrednosti sopstvenih akcija koje se stiču, kao i o ukupnom broju i vrednosti svih akcija, razgraničeno po vrstama akcija;
2) podatke o uslovima pod kojima su akcije banke ponuđene na sekundarnom tržištu i uslovima pod kojim bi ih kupila banka;
3) navod o vrsti štete koja bi se nanela akcionarima ako banka ne bi kupila sopstvene akcije;
4) izjavu direktora banke da neraspoređenu dobit iz prethodne godine banka nije iskoristila u delu koji se koristi za sticanje sopstvenih akcija.
Ako se sopstvene akcije stiču na osnovu pravnog sledbeništva, poklona, prinudne naplate potraživanja sudskim putem, namirenja u stečajnom ili likvidacionom postupku ili na drugi način koji ne zavisi od volje banke, odnosno nije uslovljen plaćanjem cene, drugim troškom ili odricanjem od nekog potraživanja - banka, umesto podnošenja zahteva iz stava 1 ove tačke, Narodnoj banci Srbije dostavlja obaveštenje o sticanju ovih akcija, u kome navodi način, odnosno osnov sticanja tih akcija i podatke o njihovoj vrsti, broju i ukupnoj vrednosti.
Odredbe ove tačke primenjuju se i na druge finansijske organizacije.
IV USLOVI I KRITERIJUMI ZA DAVANJE SAGLASNOSTI NA ODLUKU O IMENOVANJU DIREKTORA BANKE
29. Uz zahtev za davanje saglasnosti na odluku o imenovanju direktora banke dostavljaju se:
1) predlog odluke o imenovanju direktora;
2) biografski podaci o licu predloženom za direktora, koji sadrže podatke o njegovom dosadašnjem radnom angažovanju, stručnoj spremi (visoka stručna sprema), ukupnom radnom stažu i iskustvu na privrednim, bankarskim ili finansijskim poslovima (najmanje tri godine), kao i podaci o znanju stranih jezika i stručnom usavršavanju;
3) akt nadležnog organa kojim se dokazuje da lice predloženo za direktora nije osuđivano za krivična dela i privredne prestupe i nije pod istragom;
4) podaci o uspešnosti preduzeća, odnosno banke u kojima je lice predloženo za direktora radilo;
5) izjava lica predloženog za direktora da ispunjava uslove iz člana 41 stav 4 Zakona o bankama i da će se pridržavati ograničenja iz člana 52 tog zakona.
Pod direktorom banke u smislu ove tačke podrazumeva se i lice koje je vršilac dužnosti direktora banke.
30. Banke su dužne da obezbede saglasnost Narodne banke Srbije na svaku odluku o imenovanju direktora.
31. Odredbe tač. 29 i 30 ove odluke odnose se i na druge finansijske organizacije i afilijacije.
V USLOVI I KRITERIJUMI ZA DAVANJE SAGLASNOSTI NA IZMENE UGOVORA O OSNIVANJU BANKE KOJOJ SE PRIPAJA DRUGA BANKA
32. Banka kojoj se pripaja druga banka dužna je da svoj ugovor o osnivanju izmeni tako da:
1) osnivače banke koja joj se pripaja unese kao svoje osnivače;
2) navede iznos svog ukupnog osnivačkog kapitala u novčanom i nenovčanom obliku nakon pripajanja, kao i udeo svakog osnivača u osnivačkom kapitalu;
3) navede da je ona pravni sledbenik svih prava i obaveze banke koja joj se pripaja.
33. Uz zahtev za davanje saglasnosti Narodne banke Srbije na izmene ugovora o osnivanju, u smislu tačke 32 ove odluke - banka kojoj se pripaja druga banka dužna je da Narodnoj banci Srbije dostavi:
1) izmene ugovora;
2) odluku svoje skupštine o prihvatanju pripajanja;
3) odluku skupštine banke koja joj se pripaja o pripajanju;
4) izveštaje propisane Uputstvom o izveštajima banaka i drugih finansijskih organizacija za banku kojoj se pripaja druga banka, izrađene sa stanjem na dan nakon dana pripajanja utvrđenog odlukama iz odredaba pod 2 i 3 ovog stava.
Narodna banka Srbije daće saglasnost na izmene ugovora o osnivanju banke kojoj se pripaja druga banka, u smislu tačke 32 ove odluke, ako oceni da je to pripajanje obavljeno u skladu sa propisima i da neće ugroziti finansijsko stanje banke kojoj se pripaja druga banka, kao i ako oceni da banka kojoj se pripaja druga banka poseduje sistem organizacije, upravljanja i odlučivanja i informacione tehnologije koji joj je, do dana podnošenja zahteva iz te tačke, omogućavao da adekvatno upravlja rizicima u poslovanju i koji će joj omogućiti da banku koja treba da joj se pripoji u potpunosti integriše u svoj sistem bez opasnosti po njegovo funkcionisanje.
34. Odredbe tač. 32 i 33 ove odluke primenjuju se i na postupak za davanje saglasnosti Narodne banke Srbije na izmene ugovora o osnivanju banke kojoj se pripaja druga finansijska organizacija, kao i na izmene ugovora o osnivanju druge finansijske organizacije kojoj se pripaja druga finansijska organizacija.
VI NAKNADE NARODNOJ BANCI SRBIJE
35. Uz zahteve koje podnose Narodnoj banci Srbije u smislu ove odluke, podnosioci zahteva su dužni da, pored druge propisane dokumentacije, dostave i dokaz da su uplatili propisanu naknadu u skladu sa odlukom kojom se utvrđuje jedinstvena tarifa po kojoj se naplaćuju naknade za usluge koje vrši Narodna banka Srbije.
Dokazom u smislu stava 1 ove tačke smatraju se kopije potvrda banke o prijemu naloga za prenos sredstava Narodnoj banci Srbije i o izvršenju tog naloga.
VII NAČIN DOSTAVLJANJA OBAVEŠTENJA IZ ČL. 19e i 29 ZAKONA O BANKAMA
36. Banke su dužne da obaveštenja iz člana 19e i člana 29 stav 1 tač. od 1 do 4 Zakona o bankama dostavljaju Narodnoj banci Srbije na obrascima izveštaja koji su priloženi uz ovu odluku i njen su sastavni deo, i to:
1) obaveštenje o novoj emisiji akcija banke, odnosno obaveštenje o povećanju i smanjenju osnivačkog kapitala - na izveštajima iz priloga 1 i 2;
2) obaveštenje o učešću banke u kapitalu druge banke, druge finansijske organizacije, odnosno drugog pravnog lica, kao i obaveštenje o ulaganju u osnovna sredstva banke ili druge finansijske organizacije - na izveštajima iz priloga 3, 4 i 5;
3) obaveštenje o svakom odobravanju velikog i najvećeg mogućeg kredita - na izveštaju iz priloga 6;
4) obaveštenje o svakoj prodaji akcija banke kojom jedno lice stiče više od 10% osnivačkog kapitala - na izveštaju iz priloga 7.
Pod jednim licem u smislu stava 1 odredba pod 4 ove tačke podrazumeva se jedan sticalac iz tačke 27 stav 2 ove odluke.
Odredbe ove tačke primenjuju se i na druge finansijske organizacije.
37. Uz obaveštenje o promeni sastava upravnog i nadzornog odbora, u smislu člana 29 stav 1 tačka 6 Zakona o bankama, banka, odnosno druga finansijska organizacija dužna je da Narodnoj banci Srbije dostavi i dokumentaciju propisanu tačkom 19 stav 3 ove odluke.
38. Uz podatke o domaćem fizičkom licu koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije u smislu ove odluke - dostavlja se i jedinstveni matični broj tog lica.
39. Uz obaveštenje o otvaranju filijale, poslovne jedinice i predstavništva u zemlji, banka, odnosno druga finansijska organizacija dužna je da dostavi podatke o nazivu, mestu, rukovodiocu i telefonu za kontakt ove organizacione jedinice.
40. Banka je dužna da u roku od pet dana od dana prijema rešenja o upisu podataka ili promene podataka u sudski registar - kopiju tog rešenja dostavi Narodnoj banci Srbije - Sektoru za poslove kontrole.
41. (Brisana)
42. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu sprovođenja čl. 8, 9, 10a, 12, 15, 19b, 19e, 28, 29 i 59 Zakona o bankama i drugim finansijskim organizacijama ("Službeni list SRJ", br. 70/99 i 28/2001).
43. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".
Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o načinu sprovođenja čl. 8, 9, 10a, 12, 15, 19b, 19e, 28, 29 i 59 Zakona
o bankama i drugim finansijskim organizacijama
("Sl. glasnik RS", br. 54/2003)
6. Odredbe ove odluke primenjivaće se i na zahteve banaka, drugih finansijskih organizacija i afilijacija koji su Narodnoj banci Srbije podneti do dana stupanja na snagu te odluke.
7. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".
Prilog 1
______________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
______________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O NOVOJ EMISIJI AKCIJA BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Rešenje organa nadležnog za odobravanje emisije |
Uplaćeni iznos |
Napomena |
||
Broj |
Datum |
Odobreni iznos |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
Prilog 2
____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
_____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O POVEĆANJU I SMANJENJU OSNIVAČKOG KAPITALA BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE
ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Prethodno stanje osnivačkog kapitala |
Povećanje osnivačkog kapitala |
Smanjenje osnivačkog kapitala |
Stanje osnivačkog kapitala nakon povećanja /smanjenja |
Napomena |
||||||
Po osnovu nove emisije (novih uloga) |
Po osnovu konverzije duga |
Po osnovu raspodele dobiti |
Ukupno |
Po osnovu povlačenja, odnosno poništaja sopstvenih akcija |
Po osnovu amortizovanja akcija |
Po osnovu pokrića gubitka |
Ukupno |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
Prilog 3
_____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
_____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O UČEŠĆU BANKE U KAPITALU DRUGE BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Stanje ukupnih učešća u kapitalu druge banke, odnosno druge finansijske organizacije |
Banka, odnosno druga finansijska organizacija |
Datum učešća |
Iznos učešća |
Ukupno učešće |
Kapital banke1 |
% učešća u kapitalu druge banke, odnosno druge finansijske organizacije |
Napomena |
||
Naziv |
Sedište |
Matični broj |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
________________________
1 Kapital banke, odnosno druge finansijske organizacije
Prilog 4
_____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
_____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O UČEŠĆU BANKE U KAPITALU DRUGOG PRAVNOG LICA1
(dinara)
Redni broj |
Stanje ukupnih učešća u kapitalu drugog pravnog lica1 |
Pravno lice1 |
Datum učešća |
Iznos učešća |
Ukupno učešće |
Kapital banke2 |
% učešća u kapitalu drugog pravnog lica |
Napomena |
|||
Naziv |
Sedište |
Matični broj |
Registrovana delatnost |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
______________________
1 Osim banaka i drugih finansijskih organizacija.
2 Kapital banke, odnosno druge finansijske organizacije.
Prilog 5
____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O ULAGANJU U OSNOVNA SREDSTVA BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Prethodno stanje ukupnih ulaganja u osnovna sredstva |
Ulaganje u osnovna sredstva |
Ukupan iznos ulaganja u osnovna sredstva |
Kapital banke1 |
% ulaganja u osnovna sredstva |
Napomena |
|
Datum |
Iznos |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
_____________________________
1 Kapital banke, odnosno druge finansijske organizacije.
Prilog 6
_____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
_____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O ODOBRAVANJU VELIKIH I NAJVEĆIH MOGUĆIH KREDITA BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE
ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Korisnik kredita |
Kredit |
|||||
Naziv1 |
Sedište |
Matični broj |
Registrovana delatnost |
Iznos |
Datum puštanja |
Namena |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ugovoreni uslovi kredita |
Ostala potraživanja3 |
Ukupna potraživanja |
Kapital banke4 |
% učešća ukupnih potraživanja od dužnika u kapitalu |
Napomena |
|||
Kamatna stopa |
Rok vraćanja |
Devizna klauzula2 |
Instrument obezbeđenja |
|||||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
________________________
1 Za fizička lica navesti ime i prezime.
2 Navesti da li je ugovorena klauzula i u kojoj
valuti.
3 Pod ostalim potraživanjima podrazumevaju se sva
ostala potraživanja po bilansnim i vanbilansnim stavkama od istog dužnika.
4 Kapital banke, odnosno druge finansijske organizacije.
Prilog 7
_____________________________________________________
Naziv i sedište banke, odnosno druge finansijske organizacije
____________________________________________________
Matični broj banke, odnosno druge finansijske organizacije
IZVEŠTAJ
O AKCIONARIMA SA VIŠE OD 10% KAPITALA BANKE, ODNOSNO DRUGE FINANSIJSKE ORGANIZACIJE
(dinara)
Redni broj |
Akcionar |
Ukupna vrednost akcija |
Kapital banke2 |
% učešća akcionara u kapitalu |
Napomena |
||||
Naziv1 |
Sedište |
Matični broj |
Prethodno stanje |
Nova kupovina/ sticanje |
Ukupno stanje |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
____________________________ |
|
|
___________________________ ___________________________ |
||||||||
_________________________
1 Za fizička lica navesti ime i prezime.
2 Kapital banke, odnosno druge finansijske organizacije.