PRAVILNIKO METROLOŠKIM USLOVIMA ZA NADZORNE UREĐAJE ZA KONTROLU RADA VOZAČA I KRETANJA VOZILA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU("Sl. list SCG", br. 24/2003) |
I OPŠTE ODREDBE
Ovim pravilnikom propisuju se metrološki uslovi koje moraju da ispunjavaju nadzorni uređaji za kontrolu rada vozača i kretanja vozila u drumskom saobraćaju (u daljem tekstu: tahografi).
Metrološki uslovi iz stava 1 ovog člana označavaju se skraćeno oznakom MUS.99MS0102-01.
Pod tahografom, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se merilo koje pokazuje i beleži:
1) pređeni put vozila;
2) brzinu vozila;
3) vreme efektivnog upravljanja vozilom;
4) druge vrste radnih aktivnosti posade vozila;
5) dnevni odmor;
6) otvaranje kućišta odnosno vađenje tahografskog listića.
Elektronski tahograf mora da beleži i:
a) svaki prekid dovoda impulsa duži od 100 ms;
b) prekid električnog napajanja davača impulsa;
v) prekid električnog napajanja tahografa (osim osvetljenja).
Ako tahograf ima mogućnost beleženja radnih aktivnosti dva člana posade mora da postoji mogućnost da na dva odvojena tahografska listića, istovremeno ali odvojeno, zapisuje podatke iz stava 1 tač. 3, 4 i 5 ovog člana.
Navedeni izrazi, u smislu ovog pravilnika, imaju sledeća značenja:
1) tahografski listić je listić koji se ulaže u tahograf i na kome igle pisača neprekidno zapisuju podatke koji moraju ostati trajno zabeleženi;
2) konstanta tahografa "k" je brojna vrednost koja je jednaka broju ulaznih signala, koje merilo mora da primi da bi tačno pokazalo i zabeležilo pređeni put od 1 km. Konstanta tahografa "k" se izražava u obrtajima po kilometru (obr/km) ili u impulsima po kilometru (imp/km);
3) koeficijent vozila "w" je brojna vrednost koja je jednaka broju izlaznih signala, koji se emituju sa priključnog mesta na vozilu, za pređeni put od 1 km, pri referentnim uslovima propisanim u članu 24 stav 2 ovog pravilnika. Kada je između vozila i tahografa ugrađen uređaj za prilagođenje (adapter), koeficijent vozila "w" je brojna vrednost koja je jednaka broju izlaznih signala nakon izvršenog prilagođenja, za pređeni put od 1 km, pri referentnim uslovima prema članu 24 stav 2 ovog pravilnika. Koeficijent vozila "w" se izražava u obrtajima po kilometru (obr/km) ili u impulsima po kilometru (imp/km);
4) efektivni obim točka je vrednost puta koji pređe pogonski točak za jedan puni obrtaj, pri referentnim uslovima propisanim u članu 24 stav 2 tač. 2, 3, 4 i 5 ovog pravilnika. Izražava se brojnom vrednošću i mernom jedinicom u obliku l = ... mm.
II SVOJSTVA KONSTRUKCIJE
Sastavni delovi tahografa su:
1) pokazni uređaj (daljinomer, brzinomer i satni mehanizam);
2) uređaj za beleženje;
3) uređaj za evidentiranje otvaranja kućišta odnosno vađenje tahografskog listića.
U tahografu mogu dodatno da budu ugrađene i druge naprave, koje ne smeju da utiču na njegovo pravilno pokazivanje i zapisivanje podataka.
Sastavni delovi tahografa moraju biti izrađeni od materijala čija se svojstva u uslovima normalnog korišćenja neće menjati u meri koja može uticati na metrološka svojstva merila, propisana ovim pravilnikom.
Materijali moraju biti stabilni na mehaničko, električno i elektromagnetno okruženje.
Sastavni delovi tahografa moraju biti smešteni u kućište koje ih štiti od prašine, vlage i drugih spoljnih uticaja.
Tahograf pokazuje i zapisuje pređeni put, koji se sastoji iz kretanja napred nazad, ili iz kretanja samo napred. Zapis kretanja unazad ne sme da utiče na tačnost drugih zapisa.
Prirodne oscilacije i umirenje mernog sklopa moraju biti takvi da pokazna i zabeležena brzina može pratiti, u granicama dozvoljenih grešaka, promenu brzine, pri ubrzanju koje ne prelazi 2 m/s2.
Električno osvetljenje skale mora biti izrađeno tako da ne zabljeskuje vozača i da obezbeđuje dobru vidljivost brojčanika i skale.
Pokazni uređaj se sastoji od prikazivača pređenog puta (daljinomera), prikazivača brzine (brzinomera) i prikazivača vremena (sata).
Prikazivač pređenog puta (daljinomer) mora ispunjavati sledeće zahteve:
1) vrednost najmanjeg podeljka skale daljinomera mora da bude 0,1 km;
2) brojevi koji pokazuju delove kilometra moraju da se jasno razlikuju po boji ili da budu zarezom odvojeni od prikaza celog broja kilometara;
3) brojevi brojčanika moraju da budu jasno vidljivi i visoki najmanje 4 mm;
4) opseg merenja pređenog puta određen je brojem mesta na prikazivaču ukupno pređenog puta i ne sme da bude manji od 99 999,9 km.
Prikazivač brzine (brzinomer) može da ima analogno ili digitalno prikazivanje:
1) kod analognog prikazivanja:
- opseg skale prikazivača mora da bude uniformno podeljen;
- vrednost podeljka mora da bude 1 km/h, 2 km/h, 5 km/h ili 10 km/h i ne sme da prelazi 10% vrednosti maksimalne brzine;
- rastojanje između dve uzastopne oznake skale, koje odgovara razlici brzine od 10 km/h, ne sme da bude manje od 10 mm;
- vertikalno odstojanje kazaljke od ravni skale ne sme da bude veće od 3 mm;
2) kod digitalnog prikazivanja visina cifara mora iznositi najmanje 10 mm, a vrednost najmanjeg podeljka mora iznositi 1 km/h.
Prikazivač vremena (sat) mora da omogući jasno, jednostavno i nedvosmisleno očitavanje vremena sa spoljne strane tahografa.
Uređaj za beleženje sadrži mehanizam za pokretanje tahografskog listića, naprave za zapis pređenog puta, brzine kretanja vozila, vremena efektivnog upravljanja vozilom, drugih vrsta radnih aktivnosti posade vozila i dnevnog odmora.
Uređaj za beleženje mora da ima oznaku koja obezbeđuje pravilno ulaganje tahografskog listića, tako da se pokazivanje sata i zapis vremena na listiću poklapaju.
Mehanizam za pokretanje tahografskog listića mora da obezbedi kontinuirano pomeranje listića, kao i da se listić jednostavno postavlja i izvlači.
Ako je tahografski listić izrađen u obliku trake, i ako ga pokreće samo satni mehanizam, njegovo pomeranje za jedan čas mora da iznosi najmanje 10 mm.
Ako je tahografski listić izrađen u obliku diska, dužina kružnog luka pri pomeranju listića za jedan čas mora da iznosi najmanje 7 mm, mereno na donjoj referentnoj liniji polja za zapis brzine.
Svaki kilometar pređenog puta mora biti zabeležen dužinom zapisa od najmanje 1 mm na odgovarajućoj koordinati.
Zapis pređenog puta mora da bude jasno čitljiv čak i pri kretanju vozila brzinom koja dostiže gornju granicu mernog opsega.
Bez obzira na oblik listića, igla pisača brzine mora da se kreće pravom linijom koja je normalna na smer kretanja listića.
Kretanje igle pisača može biti krivolinijsko, samo ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) trag (zapis) igle pisača mora biti normalan na liniju koja opisuje srednji obim polja za zapis brzine (u slučaju diska) ili normalan na osu polja za zapis brzine (u slučaju trake);
2) odnos između radijusa traga (zapisa) igle pisača i širine polja za zapis brzine mora biti najmanje 2,4 : 1, bez obzira na oblik listića;
3) oznake na vremenskoj skali moraju presecati polje za zapis, lukom istog radijusa koji ima i zapis pisača. Vrednost podeljka vremenske skale mora da bude period ne duži od jednog sata.
Svaka promena brzine od 10 km/h mora biti zabeležena dužinom zapisa od najmanje 1,5 mm na odgovarajućoj koordinati.
Širina traga (zapisa) igle pisača ne sme biti veća od 1/20 dela od vrednosti najmanje dužine zapisa koje označava promenu brzine od 10 km/h.
Tahograf mora biti konstruisan tako da se, upotrebom preklopnika i uređaja za beleženje, uvek automatski i odvojeno zapisuju četiri vremenska perioda:
1) sa oznakom: |
vreme efektivnog upravljanja vozilom |
|
2) sa oznakom: |
rad vozača u vezi sa upravljanjem vozilom, |
|
3) sa oznakom: |
vreme u toku 24 časa kad je vozač na raspolaganju |
|
4) sa oznakom: |
dnevni odmor. |
Vremenski period navedeni u članu 16 ovog pravilnika moraju se jasno razlikovati na osnovu karakteristika zapisa, njihovih relativnih položaja, i po potrebi, navedenih oznaka.
Različiti vremenski periodi moraju međusobno da se razlikuju po debljini traga ili na neki drugi način tako da je obezbeđena čitljivost i jednostavnost razumevanja zapisa.
Ako je u vozilu više od jednog vozača, uređaj za beleženje mora imati mogućnost odvojenih zapisa, za svakog vozača posebno. U tom slučaju pokretanje tahografskog listića se obezbeđuje ili pomoću pojedinačnog mehanizma ili sa odvojenim, usklađenim mehanizmima.
Kućište u kome su smešteni tahografski listić ili listići i mehanizam za podešavanje sata, mora da bude zaštićeno bravom.
Svako otvaranje kućišta odnosno vađenje tahografskog listića mora biti automatski zabeleženo na tahografskom listiću ili listićima.
III NATPISI I OZNAKE
Na prednjoj ploči tahografa moraju se nalaziti sledeći natpisi i oznake:
1) km - na brojčaniku daljinomera;
2) km/h - na skali brzinomera;
3)"Vmin... km/h, Vmax... km/h" - za nepromenljiv merni opseg brzinomera (ako nije odštampana na natpisnoj pločici).
Natpisna pločica, ugrađena u tahograf, mora da sadrži sledeće podatke:
1) ime i adresu proizvođača;
2) serijski broj i godinu proizvodnje;
3) oznaku tipa merila;
4) konstantu tahografa u obliku "k=...obr/km" ili "k=...imp/km" - za tahografe sa nepromenljivom konstantom:
5) dozvoljeni ugao nagiba ako je konstrukciono potreban (sa dozvoljenom donjom i gornjom granicom).
Tahografi sa podesivom konstantom moraju imati posebnu nalepnicu na kojoj je upisana konstanta tahografa u obliku
"k=...obr/km" ili "k=...imp/km".
IV GRANICE DOZVOLJENE GREŠKE
Granica dozvoljene greške tahografa pre ugradnje u vozilo je:
1) za pređeni put:
±10 m za put do 1000 m i
±1% za put preko 1000 m;
2) za brzinu:
±3 km/h za brzine do 100 km/h i
±3% za brzine preko 100 km/h;
3) za interval vremena:
±2 min za 24 h ili
±10 min za sedam dana.
Granica dozvoljene greške tahografa posle ugradnje u vozilo je:
1) za pređeni put:
±20 m za put do 1000 m i
±2% za put preko 1000 m;
2) za brzinu:
±4 km/h za brzine do 100 km/h i
±4% za brzine preko 100 km/h;
3) za interval vremena:
±2 min za 24 h ili
±10 min za sedam dana.
Granica dozvoljene greške tahografa u toku korišćenja je:
1) za pređeni put:
±40 m za put do 1000 m i
±4% za put preko 1000 m;
2) za brzinu:
±6 km/h za brzine do 100 km/h i
±6% za brzine preko 100 km/h;
3) za interval vremena:
±2 min za 24 h ili
±10 min za sedam dana.
Referentni uslov, za koji je propisana granica dozvoljenih grešaka tahografa iz člana 21 ovog pravilnika, je temperatura od 17oC do 27oC, izmerena u neposrednoj blizini tahografa.
Referentni uslovi, za koje su propisane granice dozvoljenih grešaka tahografa iz čl. 22 i 23 ovog pravilnika, su:
1) temperature okoline od 0oC do 40oC;
2) neopterećeno vozilo;
3) pravilno podešen pritisak u pneumaticima;
4) istrošenost guma u zakonski dozvoljenim granicama;
5) vozilo se kreće na sopstveni pogon pravolinijski po ravnom putu ili na uređaju sa valjcima.
V TAHOGRAFSKI LISTIĆI
Tahografski listići moraju da budu izrađeni tako da u toku upotrebe ne ometaju rad tahografa i ne menjaju svoju veličinu pri normalnim uslovima temperature i vlažnosti. Zapisi moraju da budu čitljivi, razumljivi i neizbrisivi. Pri normalnim uslovima čuvanja, zapisi moraju da ostanu jasno čitljivi najmanje dve godine.
Nezavisno od oblika tahografskog listića, minimalan opseg beleženja na listiću mora da bude 24 sata.
Ako se beleženje vrši na više listića koji su međusobno povezani, veza između listova mora biti takva da se beleženje na mestu prelaza sa jednog lista na drugi vrši nesmetano, bez prekida i preklapanja.
Tahografski listići moraju da sadrže sledeća polja:
1) površinu predviđenu isključivo za zapis brzine;
2) površinu predviđenu isključivo za zapis pređenog puta;
3) jednu ili više površina predviđenih za zapise vremenskih perioda iz člana 16 ovog pravilnika.
Površina predviđena za zapis brzine mora da bude izdeljena linijama na najmanje svakih 20 km/h sve do gornje granice opsega beleženja. Svaka linija podele mora da bude označena brojnom vrednošću odgovarajuće brzine. Oznaka merne jedinice za brzinu "km/h" mora da bude prikazana na toj površini bar jedanput. Poslednja linija podele mora da se podudara (poklapa) sa gornjom granicom mernog opsega brzine.
Površina predviđena za zapis pređenog puta mora da bude određena tako da se zapis pređenih kilometara puta može lako očitati.
Površina ili površine predviđene za zapise vremenskih perioda moraju da budu obeležene tako da je moguće jasno razlikovati zapise.
Na svakom tahografskom listiću moraju da budu odštampani sledeći podaci:
1) ime i adresa ili znak proizvođača listića;
2) oznaka homologacije listića;
3) oznaka homologacije tahografa u kojima listić može da se koristi;
4) gornja granica mernog opsega brzine u obliku "Vmax...km/h";
5) vremenska skala sa vrednošću najmanjeg podeljka od 5 min.
Na svakom tahografskom listiću mora da bude predviđen prazan prostor na kome vozač ručno upisuje najmanje sledeće podatke:
1) svoje ime i prezime;
2) datum i mesto početka i završetka korišćenja listića;
3) registraciju vozila u kojem (kojima) je koristio listić;
4) stanje na brojčaniku daljinomera vozila koji (koje) je koristio;
5) vreme promene vozila.
VI OSTALE ODREDBE
Tahografi treba da su konstruisani tako da su predviđena mesta za utiskivanje žigova ili postavljanje žigova u obliku nalepnice, takva da se bez uništenja utisnutih žigova ne mogu izvesti zahvati kojima se može uticati na tačnost merenja.
Pri ugradnji tahografa u vozilo mora se izvršiti prilagođavanje konstante tahografa "k" i koeficijenta vozila "w" upotrebom odgovarajućeg uređaja za prilagođenje (adaptera) ili podešavanjem na tahografu. Najveće dozvoljeno odstupanje "k" od "w", posle ugradnje u vozilo, ne sme da bude veće od ±2%.
Vozila sa dva ili više prenosnih odnosa zadnje osovine moraju da imaju takvu preklopnu napravu kojom se automatski obezbeđuje prilagođavanje različitih prenosnih odnosa sa prenosnim odnosom kome je tahograf prilagođen pri ugradnji.
Posle provere tahografa i pravilne ugradnje tahografa u vozilo, obavezno je postavljanje informativne nalepnice, izdavanje uverenja o ispravnosti tahografa sa podacima o vozilu na koje je tahograf ugrađen i zaštita tahografa i pravilne ugradnje od neovlašćenih intervencija.
Informativna nalepnica se postavlja na vozilu u blizini tahografa (npr. stub od vrata vozača) ili u samom tahografu, tako da bude jasno vidljiva.
Informativna nalepnica mora da sadrži sledeće podatke:
1) datum ispitivanja;
2) ime, adresu ili znak akreditovane metrološke laboratorije, koja potvrđuje ispravnost tahografa i pravilnu ugradnju;
3) efektivni obim pogonskih točkova u obliku "l=...mm";
4) koeficijent vozila u obliku "w ... obr/km" ili "w ... imp/km";
5) zadnjih osam brojeva šasije vozila na koji je ugrađen tahograf;
6) serijski broj tahografa.
Zaštita tahografa i pravilne ugradnje postiže se postavljanjem žigova na:
1) sklopove tahografa na kojima su moguće intervencije koje utiču na tačnost merenja;
2) oba kraja prenosa - tahograf/vozilo;
3) oba kraja (ulaz/izlaz) uređaja za prilagođenje (adaptera);
4) automatska preklopna naprava kod vozila sa dva ili više prenosnih odnosa zadnje osovine;
5) veza (spoj) adaptera i automatske preklopne naprave sa ostalim delovima mernog sistema.
Informativna nalepnica i nalepnica sa konstantom tahografa "k" moraju da budu zaštićene providnom folijom, kako bi se sprečilo brisanje ili menjanje podataka.
Posle svake intervencije na vozilu ili tahografu pri kojoj dođe do oštećenja nekog od zaštitnih žigova iz člana 35 ovog pravilnika ili promene nekog od podataka iz člana 34 ovog pravilnika, obavezna je nova provera tahografa i pravilne ugradnje tahografa u vozilo, postavljanje nove informativne nalepnice (na mestu na kome se nalazila prethodna), izdavanje novog uverenja o ispravnosti tahografa sa podacima o vozilu na koje je tahograf ugrađen i zaštita tahografa i pravilne ugradnje od neovlašćenih intervencija.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Tahografi koji se nalaze u upotrebi, a čije su službene oznake V-03-003 i V-03-007 primaće se na periodični pregled najdocnije do 31. decembra 2003. godine i overavaće se ako ispunjavaju granice dozvoljenih grešaka propisane ovim pravilnikom.
Tahografi koji se nalaze u upotrebi, a za koje nije doneto rešenje o odobrenju tipa, kao i tahografi čije su službene oznake V-03-002 i V-03-005, primaće se na periodični pregled najdocnije do 31. decembra 2005. godine i overavaće se ako ispunjavaju granice dozvoljenih grešaka propisane ovim pravilnikom.
Tahografi koji se nalaze u upotrebi, a čije su službene oznake V-03-001, V-03-006, V-03-010, V-03-014 i V-03-016 primaće se na periodični pregled najdocnije do 31. decembra 2011. godine i overavaće se ako ispunjavaju granice dozvoljenih grešaka propisane ovim pravilnikom.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o metrološkim uslovima za daljinomere, brzinomere i hronotahografe ("Službeni list SFRJ", br. 31/86).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SCG".