UREDBA
O NAČELIMA O UNUTRAŠNJOJ ORGANIZACIJI I SISTEMATIZACIJI RADNIH MESTA U MINISTARSTVIMA, ORGANIZACIJAMA I SLUŽBAMA SAVETA MINISTARA

("Sl. list SCG", br. 25/2003)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom uredbom utvrđuju se načela o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u ministarstvima, organizacijama, Generalnom sekretarijatu Saveta ministara i službama (u daljem tekstu: ministarstva, organizacije i službe), vrste organizacionih jedinica i uslovi za njihovo obrazovanje, rukovođenje organizacionim jedinicama i postupak donošenja pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.

Član 2

Unutrašnjom organizacijom i sistematizacijom radnih mesta obezbeđuje se stručno, efikasno i racionalno izvršavanje poslova iz delokruga ministarstva, organizacije i službe.

Unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta u ministarstvima, organizacijama i službama utvrđuje se pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta (u daljem tekstu: pravilnik).

Pravilnik donosi ministar, odnosno funkcioner koji rukovodi organizacijom ili službom, uz saglasnost Saveta ministara.

Funkcioner koji rukovodi ministarstvom, organizacijom ili službom pre podnošenja pravilnika na saglasnost Savetu ministara pribavlja mišljenje Službe za organizaciju i položaj organa uprave Saveta ministara i Službe za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore.

Član 3

Pri donošenju pravilnika ministar, odnosno funkcioner koji rukovodi organizacijom ili službom polazi od potrebe:

1) da se istovrsni ili srodni i međusobni povezani poslovi grupišu u odgovarajuće organizacione jedinice;

2) blagovremenog odlučivanja o pravima i obavezama i na zakonu zasnovanim interesima građana, preduzeća i drugih pravnih lica;

3) stručnog, racionalnog i ekonomičnog obavljanja poslova;

4) efikasnog rukovođenja organizacionim jedinicama i stalnog nadzora nad izvršavanjem poslova;

5) primene savremenih metoda i sredstava rada.

Član 4

Pravilnikom se utvrđuju:

1) organizacione jedinice i poslovi koji se u njima obavljaju;

2) način rukovođenja organizacionim jedinicama;

3) ukupan broj radnih mesta, sa nazivom i opisom poslova za svako radno mesto ili grupu radnih mesta i potrebnim brojem zaposlenih;

4) uslovi za obavljanje poslova za svako radno mesto ili grupe radnih mesta;

5) radna mesta na koja se zaposleni primaju bez oglasa;

6) broj pripravnika koji se primaju u radni odnos i uslovi za njihov prijem.

II VRSTE ORGANIZACIONIH JEDINICA I USLOVI ZA NJIHOVO OBRAZOVANJE

Član 5

Poslovi iz delokruga ministarstava, organizacija i službi obavljaju se, po pravilu, u okviru organizacionih jedinica.

Vrste i broj organizacionih jedinica utvrđuju se prema vrsti, međusobnoj povezanosti i obimu poslova u ministarstvu, organizaciji i službi.

Organizacione jedinice obrazuju se kao osnovne organizacione jedinice i kao organizacione jedinice u sastavu osnovnih organizacionih jedinica (u daljem tekstu: unutrašnje organizacione jedinice).

Izuzetno od odredbe stava 3 ovog člana, u ministarstvima, organizacijama i službama u kojima se obrazuju organizacione jedinice van njihovog sedišta ili u kojima priroda i način rukovođenja organizacionim jedinicama to nalažu, mogu se obrazovati i organizacione jedinice u sastavu unutrašnje organizacione jedinice.

Osnovna organizaciona jedinica obrazuje se kao sektor, a u ministarstvu obrazuje se i sekretarijat ministarstva.

Unutrašnje organizacione jedinice i organizacione jedinice u sastavu unutrašnje organizacione jedinice mogu se obrazovati kao odeljenje, odsek, grupa i referat.

U pojedinim ministarstvima, organizacijama i službama mogu se, izuzetno, obrazovati organizacione jedinice s drugim nazivima (uprava, agencija, fond i dr.) ako to više odgovara prirodi poslova koji treba da se obavljaju u tim jedinicama.

Organizaciona jedinica koja se obrazuje u sastavu ne može imati isti naziv kao i organizaciona jedinica u čijem se sastavu obrazuje.

Za organizacione jedinice iz stava 7 ovog člana pravilnikom se utvrđuje kojim se organizacionim jedinicama, u smislu ove uredbe, upodobljavaju.

Član 6

Sektor se obrazuje za obavljanje poslova koji predstavljaju posebno područje rada ili radi objedinjavanja poslova više unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 7

Sekretarijat ministarstva obrazuje se za obavljanje poslova koji su od interesa za ministarstvo u celini, odnosno poslova čijim se vršenjem obezbeđuje nesmetan, efikasan i usklađen rad svih sektora u ministarstvu, kao i za obavljanje stručnih i drugih poslova za potrebe ministra i njegovog zamenika.

Član 8

Odeljenje se obrazuje za obavljanje međusobno povezanih normativno-pravnih, studijsko-analitičkih, upravnih, upravno-nadzornih, finansijsko-materijalnih, informatičkih, dokumentacionih, statističko-evidencionih, stručno-operativnih, kancelarijskih, zanatskih i manipulativnih poslova koje treba objediniti i za čije se obavljanje predviđa najmanje šest izvršilaca, uključujući i načelnika odeljenja.

Član 9

Odsek se obrazuje za obavljanje srodnih upravnih, upravno-nadzornih, finansijsko-materijalnih, stručno-analitičkih, informatičkih, dokumentacionih, statističko-evidencionih, stručno-operativnih, kancelarijskih, zanatskih i manipulativnih poslova koji zahtevaju neposrednu povezanost i organizacionu posebnost i za čije se obavljanje predviđa najmanje četiri izvršioca, uključujući i šefa odseka.

Član 10

Grupa se obrazuje za obavljanje međusobno povezanih normativno-pravnih i studijsko-analitičkih poslova za čije se obavljanje predviđaju najmanje dva izvršioca, uključujući i rukovodioca grupe.

Član 11

Referat se obrazuje za obavljanje poslova čije vršenje zahteva samostalnu organizaciju, a ne postoje uslovi u pogledu broja izvršilaca da se obrazuje druga organizaciona jedinica utvrđena ovom uredbom.

Član 12

Za obavljanje poslova upravnog nadzora u organima uprave može se obrazovati inspekcija kao organizaciona jedinica organa uprave.

Član 13

U ministarstvima, organizacijama i službama mogu se, izuzetno, obrazovati organizacione jedinice s nazivima utvrđenim u članu 5 stav 6 ove uredbe van sastava sektora ako zahtevaju neposrednu povezanost sa ministrom, odnosno funkcionerom koji rukovodi organizacijom ili službom.

Član 14

U ministarstvima, organizacijama i službama pojedine poslove mogu obavljati samostalni izvršioci van organizacionih jedinica ako to nalažu priroda i obim poslova ili potreba za saradnjom sa drugim ministarstvima, organizacijama i službama ili preduzećima i drugim pravnim licima.

Član 15

Ministarstva, organizacije i službe mogu obrazovati organizacione jedinice i van svog sedišta ako se time obezbeđuje racionalnije i efikasnije obavljanje poslova, a naročito potpunije i blagovremeno ostvarivanje prava i obaveza i na zakonu zasnovanih interesa građana, preduzeća i drugih pravnih lica.

Savet ministara utvrđuje u kojim se mestima van sedišta organa mogu obrazovati organizacione jedinice iz stava 1 ovog člana, kao i način koordinacije rada i rukovođenja tim organizacionim jedinicama.

Član 16

Na radnim mestima u ministarstvima, organizacijama i službama obavljaju se normativno-pravni, studijsko-analitički, upravno-nadzorni, upravni, informatički, finansijsko-materijalni, dokumentacioni, statističko-evidencioni, stručno-operativni, kancelarijski, zanatski i manipulativni poslovi.

III RUKOVOĐENJE ORGANIZACIONIM JEDINICAMA

Član 17

Radom organizacionih jedinica u ministarstvima, organizacijama i službama rukovode:

1) sektorom - pomoćnik ministra, odnosno pomoćnik funkcionera koji rukovodi organizacijom ili službom;

2) sekretarijatom ministarstva - sekretar ministarstva, a sekretarijatom ministarstva spoljnih poslova generalni sekretar;

3) odeljenjem - načelnik odeljenja;

4) odsekom - šef odseka;

5) grupom - rukovodilac grupe;

6) referatom - voditelj referata.

Nazivi rukovodilaca organizacionih jedinica iz člana 5 stava 7 ove uredbe upodobiće se nazivima organizacionih jedinica kojima rukovode, odnosno nazivima rukovodilaca organizacionih jedinica iz stava 1 ovog člana.

Član 18

Rukovodioci organizacionih jedinica u ministarstvima, organizacijama i službama organizuju, objedinjuju i usmeravaju rad tih jedinica, odnosno zaposlenih u njima, odgovaraju za blagovremeno, zakonito i pravilno obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode, raspoređuju poslove na organizacione jedinice, odnosno na neposredne izvršioce, pružaju potrebnu stručnu pomoć i obavljaju najsloženije poslove iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode.

Pomoćnik ministra, sekretar ministarstva, odnosno pomoćnik funkcionera koji rukovodi organizacijom ili službom odgovara za svoj rad i za rad organizacione jedinice kojom rukovodi ministru, odnosno funkcioneru koji rukovodi organizacijom ili službom.

Rukovodioci organizacionih jedinica iz člana 5 stav 6 ove uredbe odgovaraju za svoj rad i za rad organizacione jedinice kojom rukovode rukovodiocu organizacione jedinice u čijem sastavu se nalaze.

Rukovodioci organizacionih jedinica iz člana 13 ove uredbe za svoj rad i za rad organizacione jedinice kojom rukovode odgovaraju ministru, odnosno funkcioneru koji rukovodi organizacijom ili službom.

IV POSTUPAK DONOŠENJA PRAVILNIKA

Član 19

U postupku donošenja pravilnika ministar, odnosno funkcioner koji rukovodi organizacijom ili službom dužan je da pripremi dokumentacionu osnovu za izradu pravilnika (u daljem tekstu: dokumentaciona osnova).

U okviru dokumentacione osnove neophodno je utvrditi:

1) vrste poslova koji se obavljaju u ministarstvu, organizaciji ili službi, polazeći od delokruga ministarstva, organizacije ili službe (studijsko-analitički, upravno-nadzorni i drugi poslovi);

2) broj potrebnih izvršilaca poslova u ministarstvu, organizaciji ili službi, po vrstama poslova, sa obrazloženjem potrebe za tim brojem zaposlenih (normativni poslovi, posebni zadaci, novi poslovi i sl.);

3) uslove za obavljanje poslova u pogledu stručne spreme, tako što će se predvideti najniži stepen i vrsta školske spreme, s tim što se, izuzetno, može alternativno utvrditi samo vrsta školske spreme u okviru istog stepena odgovarajućeg smera ako se na taj način podjednako može obezbediti uspešno obavljanje odnosnih poslova;

4) uslove u pogledu dužine potrebnog radnog iskustva zavisno od vrste, karaktera i složenosti poslova.

Član 20

Ministar, odnosno funkcioner koji rukovodi organizacijom ili službom dostavlja pravilnik, zajedno s dokumentacionom osnovom i obrazloženjem razloga za utvrđivanje organizacije, odnosno izmenu postojeće organizacije i mišljenjem Službe za organizaciju i položaj organa uprave Saveta ministara i Službe za finansiranje nadležnosti Srbije i Crne Gore, na mišljenje nadležnoj komisiji Saveta ministara.

Funkcioner iz stava 1 ovog člana dužan je da nadležnoj komisiji Saveta ministara, na njen zahtev, da dopunu dokumentacione osnove ako ta komisija oceni da je to potrebno za utvrđivanje efikasne i racionalne organizacije u skladu sa ovom uredbom.

Član 21

Prilikom podnošenja pravilnika na saglasnost Savetu ministara, ministar, odnosno funkcioner koji rukovodi organizacijom ili službom dužan je da dostavi i mišljenje nadležnoj komisiji Saveta ministara i obrazloženje o neprihvaćenim predlozima i primedbama te komisije.

Ministarstva, organizacije i službe dostavljaju Službi za organizaciju i položaj organa uprave Saveta ministara pravilnik na koji je Savet ministara dao saglasnost, radi evidencije i praćenja organizacije i sistematizacije u ministarstvima, organizacijama i službama.

V PRIMENA ODREDABA OVE UREDBE

Član 22

Odredbe ove uredbe shodno se primenjuju i na druge organizacione oblike koje obrazuje Savet ministara.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o načelima o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u saveznim ministarstvima, drugim saveznim organima i organizacijama ("Službeni list SRJ", br. 67/94 i 45/95).

Član 24

Ova uredba stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu SCG".