UREDBAO NAČINU EVIDENTIRANJA PROMETA PREKO REGISTAR KASA SA FISKALNOM MEMORIJOM I O DINAMICI UVOĐENJA TIH KASA("Sl. glasnik RS", br. 5/2003, 39/2003 i 72/2003) |
1. Uvodne odredbe
Ovom uredbom uređuje se način evidentiranja prometa proizvoda i usluga preko registar kasa sa fiskalnom memorijom preko kojih lica iz člana 38 stav 2 Zakona o porezu na promet - "Službeni glasnik RS", br. 22/2001, 73/2001 i 80/2002 (u daljem tekstu: Zakon) vrše evidentiranje prometa proizvoda, odnosno usluga, kao i dinamika uvođenja tih kasa.
Registar kasa sa fiskalnom memorijom je uređaj za registrovanje podataka o vrednosti prodatih proizvoda i izvršenih usluga koji se na odgovarajući način saopštavaju kupcu, odnosno korisniku usluga, uz istovremeno evidentiranje na kontrolnim trakama i periodično evidentiranje u fiskalnoj memoriji, o čemu se izrađuju odgovarajući izveštaji.
Elektronska registar kasa sa fiskalnom memorijom je uređaj sa aplikativnim programom koji ima svoju bazu podataka o proizvodima ili uslugama, koji se mogu menjati korišćenjem isključivo definisane funkcije aplikativnog programa.
Fiskalni štampač je štampač sa fiskalnom memorijom koji ima svoju bazu podataka o proizvodima ili uslugama i koji može da se radi sa bilo kojim aplikativnim programom koristeći isključivo postojeći interfejs.
Evidentiranje prometa, u smislu stava 1 ovog člana, vrši se preko elektronske registar kase sa fiskalnom memorijom ili fiskalnog štampača (u daljem tekstu: fiskalna kasa).
Baza podataka iz st. 2 i 3 ovog člana obavezno sadrži naziv proizvoda ili usluge, cenu jedinice mere, naziv jedinice mere i oznaku poreske stope.
Fiskalni dokumenti jesu dokumenti koji u sebi sadrže fiskalni logo, i to: fiskalni isečak; dnevni izveštaj; periodični izveštaj i presek stanja.
Specifikacija poreskih stopa predstavlja vezu oznaka poreskih stopa sa vrednostima poreskih stopa u procentima.
Tipovi reseta jesu: brisanje evidentiranih podataka u operativnoj memoriji; brisanje baze podataka u operativnoj memoriji; brisanje celokupnog sadržaja operativne memorije; intervencija na deblokadi softvera bez brisanja evidentiranih podataka, baze podataka i celokupnog sadržaja operativne memorije.
2. Tehničke i funkcionalne karakteristike fiskalne kase
Fiskalna kasa, preko koje se evidentira promet proizvoda i usluga, mora da:
1) ima program (softver) koji je zaštićen od izmene ili brisanja, a koji koristi standardne funkcije za registrovanje operacija prilikom evidentiranja prometa proizvoda i usluga, rada štampača, ekrana i upravljanja upisom podataka u fiskalnu memoriju;
2) omogući štampanje fiskalnog loga isključivo na fiskalnim dokumentima, a koji se sastoji od četiri ocila razdvojenih krstom ispisanih u kvadratu dimenzija ne manjih od 5 mm x 5 mm, a ne većih od 7 mm x 7 mm, kojim se označava da je reč o evidentiranju prometa preko fiskalnih kasa u Republici Srbiji;
3) obezbedi očitavanje evidentiranog prometa prema standardnim vremenskim jedinicama (dan, mesec, godina);
4) obezbedi štampanje evidentiranih podataka iz fiskalne i operativne memorije zadavanjem komandi preko tastature;
5) obezbedi čuvanje evidentiranih podataka u fiskalnoj memoriji i štampanje na kontrolnoj traci;
6) obezbedi evidentiranje prometa na fiskalnom isečku koji se daje kupcu, odnosno korisniku usluge;
7) obezbedi evidentiranje vrednosti proizvoda, odnosno usluga, zaokruživanjem na drugu decimalu;
8) obezbedi mogućnost testiranja radi provere ispravnosti fiskalne kase i fiskalne memorije, kao i funkcije koje su u vezi sa njima;
9) obezbedi mogućnost da se svaka započeta, a prekinuta operacija (prekid napajanja, kvar štampača, kvar dela uređaja i sl.), posle otklanjanja uzroka prekida, nastavi, osim kada se radi o kvaru procesora ili memorije;
10) obezbedi operativnu memoriju u koju se unosi baza podataka;
11) omogući fizičku zaštitu nepovredivosti podataka koji se čuvaju u fiskalnoj memoriji;
12) obezbedi da se fiskalna kasa ne može koristiti ako je neki od funkcionalnih delova neispravan, nedostaje ili ne ispunjava uslove u pogledu funkcionalnih i tehničkih zahteva;
13) omogući unošenje datuma u fiskalnu memoriju, kada je fiskalna kasa stavljena u eksploataciju i da unošenje datuma ima logičnu kontrolu (datum ne može biti stariji od datuma uvođenja fiskalne kase u eksploataciju, novo uneti datum ne može biti stariji od datuma za koji je već urađen dnevni izveštaj i sl.);
14) omogući kupcu proizvoda, odnosno korisniku usluge vizuelno praćenje podataka uz istovremeno vizuelno praćenje evidentiranja podataka od strane lica koje unosi podatke;
15) onemogući storniranje evidentiranog prometa za koji je izdat fiskalni isečak;
16) onemogući dalji unos podataka ako se istovremeno ne može vršiti štampanje podataka i na fiskalnom isečku i kontrolnoj traci;
17) onemogući brisanje podataka o evidentiranom prometu iz operativne memorije bez skidanja plombe i omogući brisanje podataka o evidentiranom prometu iz operativne memorije posle izrade dnevnog izveštaja bez skidanja plombe;
18) onemogući brisanje ili zamenu podataka o već programiranim proizvodima ili uslugama u bazi podataka fiskalne kase, osim cene jedinice mere, promenu specifikacije poreskih stopa, promenu datuma i promenu realnog vremena, od momenta formiranja prvog fiskalnog isečka u tekućem periodu do momenta izrade dnevnog izveštaja za tekući period, pri čemu funkcija promene vremena omogućava promenu zimskog u letnje računanje vremena i obrnuto, bez skidanja plombe, i to od momenta izrade dnevnog izveštaja za prethodni period do momenta početka narednog perioda ili momenta formiranja prvog fiskalnog isečka u narednom periodu;
19) obezbedi mogućnost za štampanje baze podataka;
20) onemogući štampanje fiskalnih dokumenata pre stavljanja fiskalne kase u upotrebu (u daljem tekstu: fiskalizacija);
21) obezbedi specifikaciju devet poreskih stopa (označenih ćiriličnim slovima "A", "G", "D", "Đ", "E", "Ž", "I", "J", "K");
22) onemogući brisanje brojača, i to: rednog broja fiskalnog isečka; rednog broja dnevnog izveštaja; rednog broja, datuma i vremena promena poreskih stopa; rednog broja, datuma, vremena i tipova reseta;
23) ima sklop (senzor) koji u nedostatku papirne trake automatski onemogućava dalje evidentiranje ostvarenog prometa, odnosno rada fiskalne kase.
Fiskalni logo iz stava 1 tačka 2) ovog člana odštampan je kao Prilog 1 - Fiskalni logo uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Fiskalna kasa mora omogućiti grupisanje, sumiranje i iskazivanje podataka o evidentiranom prometu proizvoda i usluga koji se razvrstavaju po sledećoj specifikaciji:
1) proizvodima koji su oslobođeni poreza na promet proizvoda dodeljuje se oznaka poreske stope "A";
2) uslugama koje su oslobođene poreza na promet usluga dodeljuje se oznaka poreske stope "G";
3) proizvodima na koje se plaća porez na promet proizvoda osim cigareta, alkoholnih pića i kafe, dodeljuje se oznaka poreske stope "D";
4) uslugama na koje se plaća porez na promet usluga dodeljuje se oznaka poreske stope "Đ";
5) proizvodima koji spadaju u cigarete, alkoholna pića i kafu dodeljuje se oznaka poreske stope "E".
Oznake poreskih stopa "Ž", "I", "J" i "K" ne dodeljuju se.
Fiskalna kasa treba da obezbedi jasno iskazivanje broja evidentiranih i broja preostalih mogućih evidentiranja dnevnih izveštaja, kao i upozorenje za broj preostalih mogućih evidentiranja dnevnih izveštaja manji od 50.
Kada je fiskalna memorija popunjena, fiskalna kasa mora onemogućiti dalje evidentiranje prometa.
Fiskalna kasa može imati i dodatnu opremu, kao što je: bar-kod čitač vaga; terminal za plaćanje pomoću platne kartice i štampač.
Fiskalna kasa može se povezivati i sa računarom, koristeći softversku aplikaciju koja ne dozvoljava promene podataka u fiskalnoj memoriji.
Povezivanje dodatne opreme iz st. 1 i 2 ovog člana može se vršiti isključivo preko postojećeg interfejsa fiskalne kase.
Pravna lica iz grana 551, 552, 553, 554 i 555 iz Zakona o klasifikaciji delatnosti i o registru jedinica razvrstavanja - "Službeni list SRJ", br. 31/96, 34/96, 12/98, 59/98 i 74/99 (u daljem tekstu: Zakon o klasifikaciji delatnosti) - za ugostiteljske objekte koji podležu kategorizaciji, kao i pravna lica iz grana 503, 505, 521, 522 i 524 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se uređuje razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u velika i srednja preduzeća, evidentiraju promet preko fiskalnih kasa i koje imaju terminal za plaćanje pomoću kartice.
Fiskalni modul
Fiskalni modul koji mora da bude zaliven za kućište fiskalne kase, mora omogućiti pamćenje zapisanih podataka najmanje tri godine, nezavisno od napajanja i da sadrži posebno ugrađenu fiskalnu memoriju.
Fiskalna memorija
Kapacitet fiskalne memorije treba da obezbedi evidentiranje najmanje 1800 dnevnih fiskalnih izveštaja, najviše 30 promena poreskih stopa i 50 reseta.
Pre početka evidentiranja prometa preko fiskalne kase i pri svakoj zameni fiskalnog modula u fiskalnu memoriju upisuje se:
1) poreski broj poreskog obveznika od najmanje devet znakova (PIB);
2) identifikacioni broj fiskalnog modula (dva znaka za identifikaciju proizvođača i još šest cifara);
3) dan, mesec, godina, sat i minut početka evidentiranja prometa preko fiskalne kase;
Promena podataka iz stava 1 ovog člana nije dozvoljena.
U fiskalnu memoriju upisuju se i sledeći podaci:
1) specifikacija, dan, mesec, godina, sat i minut promene poreskih stopa;
2) dan, mesec, godina, sat, minut i tip reseta;
3) dan, mesec, godina, sat i minut sačinjavanja dnevnog izveštaja;
4) vrednost prometa po poreskim stopama između dva uzastopna sačinjavanja dnevnog izveštaja;
5) broj poslednjeg fiskalnog isečka izdatog pre sačinjavanja dnevnog izveštaja.
Ako je fiskalna memorija neispravna fiskalna kasa mora da registruje grešku i onemogući dalji rad.
Fiskalni isečak
Fiskalni isečak obavezno sadrži sledeće podatke:
1) naziv i adresu prodajnog mesta;
2) poreski identifikacioni broj (PIB);
3) identifikacioni broj fiskalnog modula;
4) naziv, količinu, cenu jedinice mere, naziv jedinice mere, oznaku poreske stope i vrednost evidentiranog prometa proizvoda, odnosno usluga;
5) specifikaciju poreskih stopa;
6) iznos poreza po poreskim stopama;
7) ukupan iznos poreza;
8) vrednost prometa po poreskim stopama;
9) ukupnu vrednost evidentiranog prometa, vrednost uplaćenog iznosa i vrednost razlike za povraćaj;
10) sredstvo plaćanja (gotovina, ček, kartica);
11) dan, mesec, godinu, sat i minut sačinjavanja fiskalnog isečka;
12) redni broj fiskalnog isečka;
13) fiskalni logo.
Fiskalni isečak može imati reklamne i druge podatke.
Dnevni izveštaj
Dnevni izveštaj sadrži sledeće podatke:
1) naziv i adresu prodajnog mesta;
2) poreski identifikacioni broj (PIB);
3) identifikacioni broj fiskalnog modula;
4) naziv izveštaja;
5) ukupan broj reseta svih tipova;
6) broj, dan, mesec, godinu, sat, minut i tip reseta od sačinjavanja prethodnog dnevnog izveštaja do sačinjavanja tekućeg dnevnog izveštaja;
7) ukupan broj promena poreskih stopa;
8) specifikaciju, broj, dan, mesec, godinu, sat i minut svih promena poreskih stopa u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
9) iznos poreza po poreskim stopama u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
10) iznos ukupnog poreza u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
11) vrednost prometa po poreskim stopama i izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
12) vrednost ukupnog prometa proizvoda i usluga u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
13) dan, mesec, godinu, sat i minut sačinjavanja dnevnog izveštaja;
14) redni broj prvog i poslednjeg fiskalnog isečka u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
15) redni broj dnevnog izveštaja;
16) broj preostalih dnevnih izveštaja;
17) fiskalni logo.
Periodični izveštaji
Periodični izveštaj sadrži sledeće podatke:
1) naziv i adresu prodajnog mesta;
2) poreski identifikacioni broj (PIB);
3) identifikacioni broj fiskalnog modula;
4) naziv izveštaja;
5) dan, mesec i godinu početka vremenskog perioda za koji je sačinjen periodični izveštaj;
6) dan, mesec i godinu kraja izveštajnog perioda iz tačke 5) ovog člana;
7) ukupan broj reseta svih tipova;
8) broj, dan, mesec, godinu, sat, minut i tip reseta u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
9) ukupan broj promena poreskih stopa;
10) specifikaciju, broj, dan, mesec, godinu, sat i minut svih promena poreskih stopa u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
11) iznos poreza po poreskim stopama u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
12) iznos ukupnog poreza u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
13) vrednost prometa po poreskim stopama u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
14) vrednost ukupnog prometa proizvoda i usluga u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
15) dan, mesec, godinu, sat i minut sačinjavanja periodičnog izveštaja iz tačke 5) ovog člana;
16) redni broj prvog i poslednjeg fiskalnog isečka u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
17) redni broj prvog i poslednjeg dnevnog izveštaja u izveštajnom periodu iz tačke 5) ovog člana;
18) broj preostalih dnevnih izveštaja;
19) fiskalni logo.
Presek stanja
Presek stanja sadrži sledeće podatke:
1) naziv i adresu prodajnog mesta;
2) poreski identifikacioni broj (PIB);
3) identifikacioni broj fiskalnog modula;
4) naziv izveštaja;
5) ukupan broj reseta svih tipova;
6) broj, dan, mesec, godinu, sat, minut i tip reseta od sačinjavanja poslednjeg dnevnog izveštaja do sačinjavanja preseka stanja;
7) ukupan broj promena poreskih stopa;
8) specifikaciju, broj, dan, mesec, godinu, sat i minut svih promena poreskih stopa u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
9) iznos poreza po poreskim stopama u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
10) iznos ukupnog poreza u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
11) vrednost prometa po poreskim stopama u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
12) vrednost ukupnog prometa proizvoda i usluga u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
13) vrednost prometa proizvoda i usluga razvrstanih po sredstvima plaćanja u izvštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
14) dan, mesec, godinu, sat i minut sačinjavanja preseka stanja;
15) redni broj prvog i poslednjeg fiskalnog isečka u izveštajnom periodu iz tačke 6) ovog člana;
16) redni broj poslednjeg dnevnog izveštaja;
17) broj preostalih dnevnih izveštaja;
18) fiskalni logo.
Fiskalna kasa mora da ima mogućnost štampanja alfanumeričkih znakova na fiskalnom isečku na srpskom jeziku.
Odštampani podaci na fiskalnom isečku moraju biti identični podaci na kontrolnoj traci.
Štampanje podataka vrši se istovremeno na fiskalnom isečku i kontrolnoj traci kopirnim putem ili putem dvostrukog štampača.
Uređaji za štampanje podataka moraju da obezbede otisak na kontrolnoj traci koji omogućava čitanje podataka u trajanju od najmanje godinu dana od dana štampanja.
Kontrolna traka čuva se najmanje godinu dana od dana štampanja.
Iskazivanje naziva proizvoda ili usluge na kontrolnoj traci i u bazi podataka mora obezbediti jednoznačnu i nedvosmislenu identifikaciju proizvoda ili usluge.
Izgled fiskalnog isečka iz člana 9a, dnevnog izveštaja iz člana 10, periodičnog izveštaja iz člana 11 i izgled preseka stanja iz člana 12 ove uredbe bliže uređuje ministar nadležan za poslove finansija i ekonomije (u daljem tekstu: ministar).
(Brisan)
3. Evidentiranje prometa i korišćenje fiskalne kase
Lice koje vrši promet proizvoda na malo, odnosno promet usluga fizičkim licima, evidentira preko fiskalne kase svaki pojedinačno ostvareni promet, o čemu kupcu, odnosno korisniku usluge izdaje fiskalni isečak.
Lice iz stava 1 ovog člana, na kraju radnog vremena, vrši očitavanje dnevnog prometa zabeleženog u operativnoj memoriji putem formiranja i štampanja dnevnog izveštaja.
Formirani dnevni izveštaj unosi se u fiskalnu memoriju fiskalne kase.
Podaci o evidentiranom prometu na osnovu kojih je formiran dnevni izveštaj brišu se iz operativne memorije.
Greška nastala tokom evidentiranja prometa može se ispraviti do izdavanja fiskalnog isečka.
Otklanjanje nastale greške mora biti zabeleženo na fiskalnom isečku storno iznosom obeleženim znakom: "-".
Lice koje vrši evidentiranje prometa preko fiskalne kase mora nakon izdavanja fiskalnog isečka vršiti ispravku evidentiranog prometa ako se kupljeni proizvod vraća ili se na drugi način vrši reklamacija proizvoda.
Način vršenja ispravke evidentiranog prometa iz stava 3 ovog člana bliže uređuje ministar.
Poreski obveznik vodi knjigu dnevnih izveštaja.
U knjigu dnevnih izveštaja, koja se čuva u objektu u kojem se nalazi fiskalna kasa, dnevni izveštaji odlažu se hronološkim redom.
Sadržinu knjige dnevnih izveštaja propisuje ministar.
U slučaju neispravnosti ili servisiranja fiskalne kase, evidentiranje prometa vrši se na način koji bliže uređuje ministar.
Neispravnost fiskalne kase dokazuje se preko servisne knjižice u koju ovlašćeni servis upisuje vreme kada je fiskalna kasa bila na popravci ili servisiranju.
Ako se preko fiskalne kase ne može evidentirati promet duže od 15 dana ukupno u toku kalendarske godine, poreski obveznik je obavezan da odmah obezbedi evidentiranje prometa preko druge fiskalne kase.
Neispravnošću ili servisiranjem fiskalne kase ne smatra se brisanje ili zamena podataka u skladu sa članom 3 stav 1 tačka 18) ove uredbe.
(Brisan)
4. Uvođenje fiskalnih kasa u upotrebu radi evidentiranja prometa, dinamika uvođenja i kontrola rada
Lice koje proizvodi fiskalne kase dužno je da pribavi dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika fiskalne kase, koji izdaje nadležna organizacija za mere i dragocene metale.
Lice iz stava 1 ovog člana mora obezbediti servisnu službu koja je tehnički i organizaciono opremljena za servisiranje fiskalnih kasa, u skladu sa ovom uredbom.
Lice koje proizvodi fiskalne kase dužno je da, pre njihovog stavljanja u promet, pribavi saglasnost Vlade Republike Srbije o ispunjenosti uslova iz st. 1 i 2 ovog člana.
Vlada Republike Srbije, saglasnost iz stava 3 ovog člana daje na predlog ministarstva nadležnog za poslove trgovine, a na osnovu pismenog zahteva lica koje proizvodi fiskalne kase.
Zahtev iz stava 4 ovog člana sadrži sledeće podatke:
1) o proizvođaču fiskalne kase, uključujući i podatke o komponentama koje će se proizvoditi u Republici;
2) naziv fiskalne kase, tip, model, tehničke podatke, i to: opis konstrukcije; montažni crtež; spisak elektronskih elemenata; sliku fiskalne kase; principe konstrukcije; instrukciju o načinu korišćenja i programiranja; servisnu konstrukciju; komunikacioni protokol; rezultat ispitivanja tehničkih i funkcionalnih karakteristika kod proizvođača ili ovlašćene (akreditovane) laboratorije i opis i izgled plombe i način plombiranja;
3) sastavne delove ili sisteme fiskalne kase i šemu tog sistema;
4) šemu programa za upravljanje i šemu aplikacionog programa fiskalne kase;
5) izvršnu verziju programa rada fiskalne kase, aplikativnog programa i programa za funkcionalnu proveru fiskalne kase sa kompletnim priborom;
6) izjavu proizvođača da će fiskalne kase koje se stavljaju u promet biti tehnički i funkcionalno identične sa fiskalnom kasom uzorkom, na osnovu koje je dat dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika tog tipa fiskalne kase;
7) o organizaciji servisne službe;
8) finansijske i druge pogodnosti za prodaju fiskalnih kasa poreskom obvezniku;
9) dokaz o ispunjenosti tehničkih i funkcionalnih karakteristika fiskalne kase iz stava 1 ovog člana;
10) o tehničkoj i organizacionoj opremljenosti servisne službe.
Podaci iz zahteva iz stava 5 tač. 1)-7) ovog člana podnose se i organizaciji iz stava 1 ovog člana.
Ministar nadležan za poslove trgovine bliže uređuje sadržinu evidencije o licima kojima je Vlada Republike Srbije dala saglasnost iz stava 4 ovog člana.
Servisiranje fiskalnih kasa
Servisiranje i popravku fiskalne kase može vršiti servis ovlašćen od lica koje je dobilo saglasnost iz člana 20 stav 3 ove uredbe (u daljem tekstu: ovlašćeni servis).
Ovlašćeni servis vodi evidenciju o zaposlenima koji su ovlašćeni za servisiranje i održavanje fiskalnih kasa (u daljem tekstu: ovlašćeni serviser).
Poreski obveznik mora imati, pre stavljanja u upotrebu fiskalne kase, zaključen ugovor o servisiranju i tehničkoj podršci sa ovlašćenim servisom.
Dosije i servisna knjižica
Za svaku fiskalnu kasu ovlašćeni servis otvara dosije i izdaje servisnu knjižicu.
Servisna knjižica čuva se uz fiskalnu kasu.
U dosije i servisnu knjižicu upisuju se sledeći podaci:
1) naziv korisnika fiskalne kase;
2) mesto i adresa gde se nalazi fiskalna kasa;
3) datum i vreme prijema fiskalne kase na servisiranje;
4) datum završetka servisiranja;
5) vrsta neispravnosti;
6) stanje plombi;
7) stanje svih brojača;
8) podaci o licu koje je prijavilo neispravnost fiskalne kase;
9) specifikacija izvršenih radova.
Servisiranje fiskalne kase ne sme biti duže od dva dana od dana prijave neispravnosti.
Ako se pri servisiranju mora izvršiti uklanjanje plombe fiskalnog modula i plombe programske memorije, odnosno plombe fiskalnog modula ili plombe programske memorije, novo plombiranje fiskalnog modula, odnosno programske memorije vrši ovlašćeni radnik Poreske uprave.
Ako ovlašćeni servis utvrdi da je poreski obveznik na fiskalnoj kasi preduzimao radnje sa ciljem izmene podataka o evidentiranom prometu, dužan je da o tome odmah obavesti nadležnu organizacionu jedinicu Poreske uprave i da onemogući dalju upotrebu fiskalne kase.
Poreski obveznik je dužan da svakih 12 meseci vrši tehnički pregled fiskalne kase.
Tehnički pregled iz stava 1 ovog člana serviser vrši u roku iz člana 22 stav 5 ove uredbe.
Kontrola rada fiskalnih kasa i ovlašćenog servisa
Kontrola rada ovlašćenog servisa, kao i kontrola tehničke i funkcionalne ispravnosti fiskalne kase, za koju je data saglasnost, može se dodatno vršiti.
Kontrolu iz stava 1 ovog člana vrši ministarstvo nadležno za poslove trgovine, koje obrazuje komisiju od predstavnika tog ministarstva, Poreske uprave i organizacije nadležne za mere i dragocene metale.
Ako se pri dodatnoj kontroli utvrdi da određeni tip fiskalne kase ne ispunjava propisane tehničke i funkcionalne karakteristike, ministarstvo nadležno za poslove trgovine, na predlog komisije iz člana 25 stav 2 ove uredbe, privremeno zabranjuje korišćenje tog tipa fiskalne kase i nalaže proizvođaču da otkloni nedostatke u roku koji ne može biti duži od tri meseca.
Ako utvrđeni nedostaci nisu otklonjeni u ostavljenom roku, ministarstvo nadležno za poslove trgovine trajno zabranjuje korišćenje tog tipa fiskalne kase.
U slučaju iz stava 1 ovog člana proizvođač je dužan da obezbedi obvezniku poreza fiskalnu kasu preko koje će vršiti evidentiranje prometa.
U slučaju iz stava 2 ovog člana, proizvođač je dužan da u roku od tri meseca zameni taj tip fiskalne kase sa odgovarajućim i odobrenim tipom fiskalne kase.
Ako se utvrdi da ovlašćeni servis ne postupa u skladu sa odredbama ove uredbe, Vlada Republike Srbije oduzeće ovlašćenje za servisiranje fiskalnih kasa.
O oduzimanju ovlašćenja obaveštava se Poreska uprava i proizvođač fiskalne kase, a ovlašćeni servis obaveštava poreskog obveznika sa kojim je sklopio ugovor o servisiranju fiskalnih kasa.
Poreski obveznik koji ima zaključen ugovor o servisiranju fiskalnih kasa sa servisom kojem je oduzeto ovlašćenje o servisiranju tih kasa dužan je da sklopi ugovor sa drugim ovlašćenim servisom.
Fiskalizacija fiskalnih kasa
Pre početka korišćenja fiskalne kase, poreski obveznik preko ovlašćenog servisa dostavlja organizacionoj jedinici Poreske uprave zahtev za stavljanje u upotrebu fiskalne kase u elektronskoj formi.
Fiskalizacija se vrši u ovlašćenom servisu od strane ovlašćenog radnika Poreske uprave i ovlašćenog servisera, po dobijanju zahteva iz stava 1 ovog člana.
Izvršena fiskalizacija i određivanje evidencionog broja fiskalne kase utvrđuje se rešenjem Poreske uprave.
Poreska uprava vodi evidenciju o fiskalnim kasama preko kojih se evidentira promet.
Evidentiranje prometa preko fiskalne kase ne može se vršiti pre određivanja evidencionog broja i izvšenog plombiranja fiskalne kase.
Evidenciju iz člana 21 stav 2 ove uredbe, izgled i sadržaj servisne knjižice iz člana 22 stav 3 ove uredbe, postupak fiskalizacije i oblik, sadržinu i način vođenja evidencije iz člana 28 st. 2, 3 i 4 ove uredbe bliže uređuje ministar.
Prestanak obavljanja delatnosti
U slučaju prestanka obavljanja delatnosti, a radi preuzimanja podataka iz fiskalne memorije, poreski obveznik dužan je da, u roku od tri dana od dana prestanka obavljanja delatnosti, obavesti Poresku upravu i ovlašćeni servis o prestanku obavljanja delatnosti.
Podatke iz fiskalne memorije preuzima ovlašćeni servis u prisustvu ovlašćenog predstavnika Poreske uprave.
Poreski obveznik ima pravo da prisustvuje preuzimanju podataka iz fiskalne memorije.
Fiskalnu memoriju iz st. 1 i 2 ovog člana ovlašćeni servis čuva dok Poreska uprava pismenim putem ne odobri uništavanje, uz prisustvo komisije koju formira ovlašćeni servis i poreska uprava.
Odredbe st. 1-3 ovog člana primenjuju se i kod zamene fiskalne memorije.
5. Dinamika uvođenja fiskalnih kasa
Lica iz člana 38 stav 2 Zakona počeće evidentiranje prometa preko fiskalne kase 1. oktobra 2003. godine, po sledećoj dinamici:
1) U periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2003. godine:
(1) pravna lica iz grana 551, 552, 553, 554 i 555 Zakona o klasifikaciji delatnosti;
(2) pravna lica iz grane 523 Zakona o klasifikaciji delatnosti;
(3) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, osim onih koje delatnost obavljaju preko kioska i sličnih objekata;
(4) samostalne trgovinske radnje za promet farmaceutskim, medicinskim i toaletnim preparatima.
2) U periodu od 1. novembra 2003. do 28. februara 2004. godine pravna lica iz grana 503, 505, 521, 522 i 524 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se reguliše razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u velika i srednja preduzeća.
3) U periodu od 1. januara do 28. februara 2004. godine:
(1) pravna lica iz podgrupa 93010, 93020, 93040, 74810, 71400 - iznajmljivanje video-traka, cd-a i slično i 50200 i 63300 Zakona o klasifikaciji delatnosti;
(2) samostalne radnje iz podgrupa 93010, 93020, 93040, 74810, 71400 - iznajmljivanje video-traka, cd-a i slično i 50200 i 63300 Zakona o klasifikaciji delatnosti;
(3) pravna lica iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti, a promet obavljaju preko kioska i sličnih objekata i tezgi na pijacama;
(4) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, a promet obavljaju preko kioska i sličnih objekata i tezgi na pijacama.
4) U periodu od 1. februara do 31. maja 2004. godine:
(1) pravna lica iz grana 503, 504, 505, 521, 522, 524 i 525 Zakona o klasifikaciji delatnosti koja su, u skladu sa propisima kojima se reguliše razvrstavanje pravnih lica, razvrstana u mala preduzeća, osim onih koja promet obavljaju preko kioska, tezgi i drugih sličnih objekata;
(2) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 504, 521, 522, 524 i 525 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, osim onih koje promet obavljaju preko kioska, tezgi i drugih sličnih objekata.
5) U periodu od 1. aprila do 31. maja 2004. godine:
(1) i (2) (brisane)
(3) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema stvarno ostvarenom prihodu, a delatnost obavljaju preko kioska ili sličnih objekata;
(4) samostalne trgovinske radnje iz grana 503, 521, 522, 524 i grupe 5262 Zakona o klasifikaciji delatnosti koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema paušalno utvrđenom prihodu;
(5) samostalne ugostiteljske radnje koje porez na dohodak građana na prihode od samostalne delatnosti plaćaju prema paušalno utvrđenom prihodu;
(6) ostala pravna lica koja vrše promet proizvoda na malo i pružaju usluge građanima;
(7) ostale samostalne radnje koje vrše promet proizvoda na malo i pružaju usluge građanima.
6. Kaznene odredbe
Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice, ako:
1) odštampani podaci na fiskalnom isečku nisu identični sa podacima na kontrolnoj traci (član 13 stav 2);
2) ne čuva kontrolnu traku najmanje godinu dana (član 13 stav 5);
3) iskazuje nazive proizvoda ili usluga na kontrolnoj traci ili u bazi podataka tako da se proizvodi ili usluge ne mogu jednoznačno i nedvosmisleno identifikovati (član 13 stav 6);
4) otisak na kontrolnoj traci ne omogućava očitavanje podataka najmanje godinu dana (član 13 stav 4);
5) preko fiskalne kase ne evidentira svaki pojedinačno ostvareni promet (član 15 stav 1);
6) ne izvrši očitavanje dnevnog prometa putem dnevnog izveštaja i očitani dnevni izveštaj ne unese u fiskalnu memoriju fiskalne kase (član 15 stav 2);
7) na fiskalnom isečku ne zabeleži storno iznos zbog nastale greške (član 16 stav 2);
7a) ne izvrši ispravku evidentiranog prometa (član 16 stav 3);
8) ne vodi knjigu dnevnih izveštaja (član 17 stav 1);
8a) ne čuva knjigu dnevnih izveštaja u objektu u kojem se nalazi fiskalna kasa (član 17 stav 2);
8b) ne vodi knjigu dnevnih izveštaja na propisan način (član 17 st. 1 i 3);
9) u slučaju neispravnosti ili servisiranja fiskalne kase, ne vrši evidentiranje prometa u skladu sa propisom (član 18 stav 1);
10) ako u propisanom roku ne obezbedi evidentiranje prometa preko fiskalne kase (član 18 stav 3);
11) stavi fiskalnu kasu u upotrebu pre zaključenja ugovora sa ovlašćenim servisom (član 21 stav 3 i član 27 stav 3);
12) koristi fiskalnu kasu koja nema svoju servisnu knjižicu i ne čuva je na propisanom mestu (član 22 stav 2);
13) ne izvrši tehnički pregled fiskalne kase (član 24);
14) i 15) (brisane)
16) ne obavesti nadležni poreski organ i ovlašćeni servis o prestanku obavljanja delatnosti (član 29 stav 1).
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice koje proizvodi fiskalne kase, ako:
1) pre stavljanja u promet fiskalne kase ne pribavi saglasnost (član 20 stav 3);
2) ne obezbedi servisnu službu za servisiranje prodatih fiskalnih kasa (član 20 stav 2);
3) ne obezbedi poreskom obvezniku fiskalnu kasu preko koje će vršiti evidentiranje prometa u slučaju privremene zabrane korišćenja postojećeg tipa fiskalne kase (član 26 stav 3);
4) u propisanom roku ne zameni zabranjeni tip fiskalne kase sa odgovarajućim i odobrenim tipom (član 26 stav 4).
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000 do 200.000 dinara kazniće se pravno lice - ovlašćeni servis, ako:
1) ne otvori dosije i ne izda servisnu knjižicu (član 22 stav 1);
2) u dosije i servisnu knjižicu ne upiše propisane podatke (član 22 stav 3);
3) (brisana)
4) ne izvrši servisiranje fiskalne kase i fiskalne memorije u propisanom roku (član 22 stav 5);
5) (brisana)
6) ne obavesti Poresku upravu o preduzimanju radnji poreskog obveznika sa ciljem izmene podataka o evidentiranom prometu (član 23);
6a) ne onemogući dalju upotrebu fiskalne kase (član 23);
7) u slučaju oduzimanja ovlašćenja za servisiranje ne obavesti o tome poreskog obveznika sa kojim ima zaključen ugovor o servisiranju (član 27 stav 2);
8) preuzimanje podataka iz fiskalne memorije ne vrši uz prisustvo predstavnika Poreske uprave (član 29 stav 2);
9) ne sačuva fiskalnu memoriju na propisani način (član 29 stav 3).
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu - ovlašćenom servisu novčanom kaznom od 2.000 do 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1 ovog člana kazniće se i preduzetnik - ovlašćeni serviser novčanom kaznom od 20.000 do 100.000 dinara.
7. Prelazne i završne odredbe
Postojeće registar kase koje poseduju funkcionalne i tehničke karakteristike koje ispunjavaju uslove propisane ovom uredbom mogu se koristiti za evidentiranje prometa uz odobrenje Vlade Republike Srbije koje se daje na predlog ministarstva nadležnog za poslove trgovine.
Kontrolu nad primenom ove uredbe vrši ministarstvo nadležno za poslove trgovine i Poreska uprava.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije."
Prilog 1
FISKALNI LOGO