UPUTSTVO
O USLOVIMA I NAČINU FINANSIRANJA TROŠKOVA PREVENCIJE INVALIDNOSTI I REHABILITACIJE ZAPOSLENIH NA POSLOVIMA SA POSEBNIM USLOVIMA RADA

("Sl. glasnik RS", br. 89/2003)

Ovim uputstvom uređuju se uslovi i način korišćenja sredstava koje obezbeđuje Ministarstvo za rad i zapošljavanje za učešće u finansiranju troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije za zaposlene koji rade na poslovima sa posebnim uslovima rada.

I USLOVI ZA UČEŠĆE U FINANSIRANJU

1. Pravo učešća u finansiranju troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije zaposlenih na poslovima sa posebnim uslovima rada može da ostvari preduzeće pod sledećim uslovima:

1) ako preduzeće, u saradnji sa sindikatom, podnese zahtev Ministarstvu za rad i zapošljavanje za korišćenje sredstava. Uz zahtev treba priložiti:

- spisak zaposlenih, koji se upućuju na rehabilitaciju na obrascu koji je odštampan uz ovo uputstvo,

- upute za zaposlene sa spiska iz alineje 1 ove tačke, overene od strane nadležnog zavoda za zdravstvenu zaštitu zaposlenih, službe medicine rada ili zdravstvene službe koja obezbeđuje zdravstvenu zaštitu zaposlenih u preduzeću (u daljem tekstu: nadležni zdravstveni organ), i

- izjavu o visini prosečne zarade ostvarene u preduzeću, potpisane od strane direktora, u smislu dela II tačka 6 ovog uputstva;

2) ako se zahtev odnosi na zaposlene na radnim mestima sa posebnim uslovima rada, s tim što prvenstvo imaju zaposleni iz neposredne proizvodnje i invalidi II i III kategorije invalidnosti, odnosno zaposleni sa preostalom radnom sposobnošću kod kojih je invalidnost nastupila dok su radili na radnim mestima sa posebnim uslovima rada. Pod posebnim uslovima rada, smatraju se poslovi za koje su uslovi rada utvrđeni posebnim propisima (propisima iz oblasti rada i iz oblasti zaštite na radu).

3) ako su zaposleni koji rade na poslovima navedenim u tački 2) dobili uput od nadležnog zdravstvenog organa.

II NAČIN UČEŠĆA U TROŠKOVIMA

1. Zavisno od raspoloživih sredstava, ministar za rad i zapošljavanje donosi rešenja o korišćenju sredstava, njihovoj visini i uslovima korišćenja, u skladu sa ovim uputstvom.

2. Sredstva iz tačke 1 ovog dela mogu se koristiti za učešće u finansiranju troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije u zdravstvenim stacionarnim ustanovama i prirodnim lečilištima (u daljem tekstu: ustanova) navedenim u prilogu ovog uputstva.

3. U zavisnosti od raspoloživih sredstava utvrđuje se broj korisnika za koje će Ministarstvo za rad i zapošljavanje učestvovati u troškovima prevencije invalidnosti i rehabilitacije.

4. Pri davanju saglasnosti za upućivanje zaposlenih u ustanovu, posebno treba voditi računa o ravnomernoj zastupljenosti regiona, srazmerno broju radnih mesta sa posebnim uslovima rada, indikacijama ustanove i ceni beo-dana.

5. Ministarstvo za rad i zapošljavanje učestvuje u troškovima prevencije invalidnosti i rehabilitacije u trajanju od 10 dana u toku kalendarske godine po zaposlenom koji radi na poslovima navedenim u delu I tačka 2) ovog uputstva, a za koga je overen uput.

6. Ministarstvo za rad i zapošljavanje učestvuje u troškovima prevencije invalidnosti i rehabilitacije u zavisnosti od visine prosečne zarade ostvarene u preduzeću u poslednjih šest meseci pre podnošenja zahteva, i to:

- 100% - kod preduzeća koja nisu isplaćivala zaradu ili su je isplaćivala na nivou minimalne zarade,

- 80% - kod preduzeća kod kojih je isplaćena prosečna zarada iznad minimalne zarade, a koja je niža od 70% prosečne zarade u Republici,

- 60% - kod preduzeća kod kojih je isplaćena prosečna zarada viša od 70%, a niža od 80% prosečne zarade u Republici,

- 50% - kod preduzeća kod kojih je isplaćena prosečna zarada viša od 80%, a niža od prosečne zarade u Republici,

- 40% - kod preduzeća čiji je nivo zarade na nivou i iznad nivoa proseka zarade u Republici.

Pod prosečnom zaradom u Republici smatra se zarada prema poslednjem objavljenom podatku nadležnog organa za statistiku na dan podnošenja zahteva.

7. Ministarstvo za rad i zapošljavanje učestvuje u finansiranju troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije zaposlenima koji rade na poslovima sa posebnim uslovima rada najviše do cene usluga u iznosu od 1.190 dinara po beo-danu.

III NAČIN OSTVARIVANJA PRAVA

1. Nadležni zdravstveni organ, uz aktivno učestvovanje preduzeća i sindikata vrši izbor zaposlenih, koji rade na poslovima navedenim u delu I tačka 2) ovog uputstva.

Nadležni zdravstveni organ popunjava uput ustanovi u četiri primeraka, prema obrascu koji je sastavni deo ovog uputstva. Upute potpisuje nadležni lekar i overava ovlašćeno lice u preduzeću.

Preduzeće popunjava četiri primerka spiska zaposlenih za upućivanje u ustanove i prirodna lečilišta (u daljem tekstu: spisak), prema obrascu koji je sastavni deo ovog uputstva.

Preduzeće dostavlja Ministarstvu za rad i zapošljavanje potpisane i overene primerke uputa u četiri primerka i četiri primerka spiska, sa zahtevom za davanje saglasnosti.

Ministarstvo za rad i zapošljavanje daje saglasnost za upućivanje zaposlenog u ustanovu, zadržava po jedan primerak uputa i spiska, a po tri primerka uputa i spiska sa rešenjem iz dela II tačka 1 dostavlja preduzeću.

Nakon dobijanja saglasnosti, preduzeće zadržava po jedan primerak uputa, spiska i rešenja, a po dva primerka uputa i spiska i primerak rešenja dostavlja ustanovi u koju je zaposleni upućen na rehabilitaciju.

2. Ustanova fakturiše svoje usluge Ministarstvu za rad i zapošljavanje prema procentualnom učešću utvrđenom Rešenjem o uslovima i načinu finansiranja troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije zaposlenih na poslovima sa posebnim uslovima rada.

Ustanova je dužna da, uz fakturu, Ministarstvu za rad i zapošljavanje dostavi overen primerak uputa i otpusnu listu sa potpisom upućenog korisnika.

Ministarstvo za rad i zapošljavanje, po prijemu fakture i dokaza iz tačke 2 stav 2 ovog dela uputstva, proverava podatke u fakturi, njenu verodostojnost i izvršava isplatu.

3. Ministarstvo za rad i zapošljavanje prihvata nivo cene zdravstvenih usluga važećih na dan početka korišćenja usluga koje za ustanove utvrđuje nadležni organ Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje.

4. Komisija Socijalno-ekonomskog saveta vrši kontrolu korišćenja sredstava, u skladu sa njihovom namenom.

5. Kada se u postupku kontrole utvrdi da se sredstva ne koriste u skladu sa njihovom namenom, odnosno konstatuje nepravilnost i zloupotreba, Ministarstvo je u obavezi da odbije finansiranje troškova, a ustanova se briše sa spiska ustanova.

PRILOG

Ministarstvo za rad i zapošljavanje učestvuje u finansiranju troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije u sledećim centrima:

1. Zavod za diskopatiju i posttraumatska stanja "Banja Koviljača" - Banja Koviljača - 826 dinara,

2. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju obolelih od degenerativnog reumatizma i posttraumatskih stanja "Vranjska Banja" - Vranjska Banja - 727 dinara,

3. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju oboljenja organa za varenje i šećerne bolesti "Vrnjačka Banja" - Vrnjačka Banja - 826,00 dinara,

4. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju bolesti perifernih krvnih sudova i vibracionih bolesti "Gamzigradska Banja" - Gamzigradska Banja - 738,00 dinara,

5. Specijalizovani zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju oboljenja tiroidne žlezde "Zlatibor" - 738,00 dinara,

6. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju bolesti krvi - Ivanjica - 738,00 dinara,

7. Zavod za plućne i očne bolesti i tuberkulozu "Ozren" - Sokobanja - 1.190,00 dinara,

8. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju reumatskih, ginekoloških i posttraumatskih stanja "Agnes" - Mataruška Banja - 738,00 dinara,

9. Zavod za paraplegije i hemiplegije "Rusanda" - Melenci 1.190,00 dinara,

10. Institut za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju reumatskih i kardiovaskularnih oboljenja "Niška Banja" - Niška Banja - 846,00 dinara,

11. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju kardiovaskularnih oboljenja "Zlatar" - Nova Varoš - 738,00 dinara,

12. Specijalizovani zavod za lečenje i rehabilitaciju ortopedskih koštanozglobnih degenerativnih oboljenja - Ribarska Banja - 826,00 dinara,

13. Specijalizovana bolnica za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju nespecifičnih plućnih bolesti "Sokobanja" - Sokobanja - 826,00 dinara,

14. Zavod za neurološka oboljenja "Borivoje Gnjatić" - Stari Slankamen - 1.190,00 dinara;

15. Specijalna bolnica za lečenje progresivnih mišićnih i neuromišićnih bolesti "Novopazarska Banja" Novi Pazar - 813 dinara,

16. Specijalna bolnica za specijalizovanu i opštu rehabilitaciju "Bukovička Banja" - Aranđelovac - 826 dinara,

17. Zavod za prevenciju, lečenje i rehabilitaciju kardioloških, reumatskih, ginekoloških i kožnih bolesti "Vrelo" - Bujanovačka Banja - 727,00 dinara,

18. Zavod za specijalizovanu rehabilitaciju "Sijerinska Banja" - Sijerinska Banja - 727 dinara,

19. Institut za rehabilitaciju - Beograd - 846,00 dinara,

20. Specijalizovani zavod za medicinsku rehabilitaciju i rekreaciju "Kanjiža" - Kanjiža - 813,00 dinara,

21. Zavod za rehabilitaciju i rekreaciju "Termal" - Vrdnik - 826,00 dinara,

22. Prirodno lečilište "Zvonačka Banja" - Pirot - 800 dinara,

23. Prirodno lečilište "Prolom Banja" - 800,00 dinara,

24. Prirodno lečilište "Lukovska Banja - Kuršumlija" - 800,00 dinara.

 

UPUT
ZDRAVSTVENO STACIONARNOJ USTANOVI
___________________________________________

______________
(mesto)      

Na osnovu Uputstva o uslovima i načinu finansiranja troškova prevencije invalidnosti i rehabilitacije zaposlenih na poslovima sa posebnim uslovima rada Socijalno-ekonomskog saveta, upućuje se

______________________________________________________________________________________
(ime i prezime)
rođen-a: ________________ iz ____________________________________________________________
(mesto stanovanja, ulica i broj)
lična karta br. ___________ izdata od MUP-a u ______________________________________________
mat. broj zaposlenog ____________________________________________________________________
na poslovima __________________________________________________________________________
sa posebnim uslovima rada _______________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
(Navesti elemente posebnosti kao na primer: buka, prašina, gasovi, vibracije i drugo)
______________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
radi profilaktičkog tretmana u cilju prevencije obolevanja i invalidiziranja, u trajanju od __________ dana.

Iz personalne dokumentacije:

Lična anamneza: da li je i gde do sada bio na tretmanu u zdravstvenoj specijalizovanoj ustanovi __________
___________________________________________________________________

Radna anamneza: ukupni radni staž: ____________________________________________________
staž na poslovima sa kojih se upućuje: _____________________________________________________

Dijagnoza: _________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________

Overa preduzeća

 

Nadležni lekar

_______________

 

_______________

(M.P.)

 

(M.P.)

 

Saglasnost

 

 

Ministarstva za rad i zapošljavanje

 

 

________________

 

 

M.P)

 

 

SPISAK ZAPOSLENIH KOJI SE UPUĆUJU U ZDRAVSTVENO-STACIONARNE USTANOVE

 

Ustanova

   |__|__|

Datum overe:  

  |__|__|   |__|__|   |__|__|__|__|__|         


PODACI O PREDUZEĆU

 

Naziv radne organizacije:
_____________________________________________________________________________

Matični br. sud. registra

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

Registarski broj obveznika

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

Ukupan broj zaposlenih

|__|__|__|__|__| 

Broj zaposlenih na poslovima
sa posebnim uslovima rada

|__|__|__|__|__|__|


PODACI O ZAPOSLENOM

Redni
broj

Matični broj

Prezime i ime

Zanimanje

Ukupno
godina
staža

God. staža
na poslovima
sa posebnim
uslovima rada

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|

 

|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|

 

 

|__|__|

|__|__|


Ministarstvo za rad i zapošljavanje

 

Direktor

______________________________

 

_______________