PRAVILNIK
O DISCIPLINSKOJ ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH I POSTAVLJENIH LICA U GRADSKOJ UPRAVI

("Sl. list grada Beograda", br. 2/2003, 9/2003 i 25/2003)

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom, u skladu sa zakonom, utvrđuju se:

1) disciplinska odgovornost zaposlenih i postavljenih lica u Gradskoj upravi;

2) vrste povrede radnih obaveza i dužnosti;

3) disciplinski postupak i izricanje disciplinske mere;

4) izvršenje disciplinske mere i druga pitanja koja se odnose na postupak za utvrđivanje disciplinske odgovornosti i izricanje disciplinske mere.

Član 2

Stupanjem na rad na osnovu rešenja o postavljenju, odnosno raspoređivanju, odnosno na osnovu sporazuma o preuzimanju iz drugog organa lokalne samouprave ili državnog organa, zaposleni preuzima obaveze i dužnosti na radu i u vezi sa radom koje su regulisane Zakonom o lokalnoj samoupravi, Zakonom o opštem upravnom postupku, Zakonom o radnim odnosima u državnim organima, Zakonom o radu, Statutom grada Beograda, Odlukom o Gradskoj upravi, aktom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, kao i drugim zakonima i propisima kojima se uređuju nadležnost Gradske uprave u odgovarajućim oblastima.

Zaposleni i postavljeno lice koje svojom krivicom ne ispunjava radne obaveze i dužnosti ili se ne pridržava naloga i uputstava sekretara Gradske uprave i starešine organa donetih u vezi sa radnom obavezom odgovara za povredu radne obaveze u skladu sa ovim pravilnikom.

II VRSTE POVREDA RADNIH OBAVEZA I DUŽNOSTI

Član 3

Povreda radnih obaveza i dužnosti zaposlenih i postavljenih lica u Gradskoj upravi može biti lakša i teža.

Član 4

Lakše povrede radnih obaveza i dužnosti su:

1) neblagovremen dolazak na posao i odlazak sa posla pre isteka propisanog radnog vremena u Gradskoj upravi;

2) neopravdano odsustvovanje sa posla u toku radnog vremena;

3) nesavesno čuvanje službenih spisa, akata ili drugih podataka u vezi sa radom;

4) neopravdani izostanak sa posla jedan radni dan;

5) neobaveštavanje nadležnih organa o propustima u vezi sa zaštitom na radu.

Član 5

Teže povrede radnih obaveza i dužnosti su:

1) neizvršavanje ili nesavesno, neblagovremeno ili neažurno vršenje radnih i drugih obaveza;

2) članstvo u organima političkih stranaka ili izražavanje i zastupanje političkih opredeljenja u vršenju poslova iz nadležnosti Gradske uprave;

3) nedostojno, uvredljivo ili na drugi način neprimereno ponašanje prema građanima, pravnim licima i drugim strankama u postupku pred organom Gradske uprave;

4) odbijanje davanja podataka ili davanje netačnih podataka drugom organu Gradske uprave, nadležnim ministarstvima, Izvršnom odboru i Skupštini grada, organizacijama i građanima, ako je davanje tih podataka propisano zakonom ili propisom donetim na osnovu zakona;

5) zloupotreba službenog položaja ili prekoračenje propisanog ovlašćenja;

6) nezakonito raspolaganje sredstvima organa Gradske uprave;

7) ometanje građana, organizacija i drugih pravnih lica u upravnom postupku ili neovlašćeno i neodgovorno sprečavanje u ostvarivanju njihovih prava i interesa;

8) odbijanje vršenja poslova radnog mesta na koje je zaposleni raspoređen, odnosno lice postavljeno ili odbijanje naloga sekretara Gradske uprave i starešine organa, bez opravdanog razloga;

9) neopravdani izostanak sa posla najmanje dva uzastopna radna dana;

10) zloupotreba prava odsustvovanja u slučaju bolesti;

11) odbijanje stručnog usavršavanja na koje se upućuje;

12) dolazak na rad u pijanom stanju ili uživanje alkohola ili drugih opojnih sredstava ili narkotika koji smanjuju radnu sposobnost u toku radnog vremena;

13) odbijanje propisanog zdravstvenog pregleda;

14) ponavljanje lakših povreda radnih obaveza;

15) povreda prava i obaveza vezanih za status zaposlenog, odnosno postavljenog lica u Gradskoj upravi;

16) neizvršavanje radne i druge obaveze u skladu sa propisima o štrajku.

Član 6

Za lakše povrede radnih obaveza i dužnosti iz člana 4 ovog pravilnika može se izreći novčana kazna u visini do 20% od jednomesečnog iznosa plate isplaćene za mesec u kome je doneta odluka.

Član 7

Za teže povrede radnih obaveza i dužnosti iz člana 5 ovog pravilnika može se izreći disciplinska mera: novčana kazna u visini od 20% do 35% od plate isplaćene za mesec u kome je odluka doneta u trajanju od tri do šest meseci, ili disciplinska mera: prestanak radnog odnosa.

III DISCIPLINSKI POSTUPAK

Član 8

Disciplinski postupak protiv postavljenog lica vodi i disciplinsku meru izriče predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada.

Disciplinski postupak protiv zaposlenog vodi i disciplinsku meru izriče sekretar Gradske uprave.

Ovlašćenje za vođenje disciplinskog postupka i izricanje disciplinske mere protiv zaposlenog i postavljenog lica može se preneti na drugo izabrano ili postavljeno lice.

Član 9

Zahtev za pokretanje disciplinskog postupka za utvrđivanje disciplinske odgovornosti postavljenog lica podnosi sekretar Gradske uprave.

Zahtev za pokretanje disciplinskog postupka sadrži:

- ime i prezime postavljenog lica sa podacima iz osnovne evidencije o radu i adresu stanovanja;

- vreme, mesto i način izvršenja i opis povrede radne obaveze i dužnosti;

- dokaze koji ukazuju na izvršenje povrede radne obaveze i dužnosti;

- ime i prezime podnosioca zahteva i datum.

Član 10

Zahtev za pokretanje disciplinskog postupka za utvrđivanje disciplinske odgovornosti zaposlenog podnosi starešina organa.

Zahtev sadrži sve elemente iz člana 9 stav 2 ovog pravilnika.

Član 11

Zahtev za pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog, odnosno postavljenog lica dostavlja se zaposlenom, odnosno postavljenom licu putem lične dostave, na način propisan Zakonom o opštem upravnom postupku.

Od prijema zahteva do dana održavanja rasprave zaposlenom, odnosno postavljenom licu mora se ostaviti najmanje osam dana za pripremu odbrane.

Zaposleni, odnosno postavljeno lice ima pravo na branioca.

Obaveštenje o podnetom zahtevu za pokretanje disciplinskog postupka obavezno se dostavlja podružnici sindikata zaposlenog čiji je on član.

Član 12

Prethodni postupak obuhvata radnje kojima se priprema rasprava (pribavljanje isprava, uviđaj, veštačenje, saslušanje odgovornog zaposlenog, odnosno postavljenog lica, saslušanje svedoka i sl.).

Prethodni postupak se ne sprovodi ukoliko su sa zahtevom podneti svi potrebni dokazi.

Član 13

Predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave na raspravi utvrđuje činjenično stanje od značaja za odlučivanje o odgovornosti zaposlenog, odnosno postavljenog lica.

Na raspravu se pozivaju: zaposleni, odnosno postavljeno lice protiv koga se vodi disciplinski postupak, svedoci, veštaci, predstavnik sindikata, branilac i ostali učesnici postupka čije je prisustvo neophodno.

Poziv za raspravu sadrži: ime i prezima podnosioca zahteva, ime i prezime lica, odnosno organa koji se poziva na raspravu, njegovo svojstvo, vrstu povrede radne obaveze i dužnosti, mesto, dan i čas održavanja rasprave, pouku o pravu zaposlenog, odnosno postavljenog lica da uzme branioca i upozorenje da će se rasprava održati i u slučaju ako na raspravu ne dođe, a izostanak ne opravda.

Član 14

Raspravom rukovodi predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave.

Nakon otvaranja rasprave utvrđuje se da li su pozivi uručeni svim pozvanima i da li su se pozvani odazvali pozivu.

Ako zaposleni, odnosno postavljeno lice protiv koga je podnet zahtev za pokretanje disciplinskog postupka nije došao, a nema dokaza da je uredno pozvano, rasprava se odlaže.

Rasprava se može održati i u odsustvu zaposlenog, odnosno postavljenog lica ako se dokaže da je uredno pozvano i nije pisano opravdalo svoj izostanak.

Ako se utvrdi da su ispunjeni uslovi za održavanje rasprave, pristupa se čitanju zahteva za pokretanje disciplinskog postupka.

Član 15

Predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave, pošto pročita zahtev za pokretanje disciplinskog postupka, poziva zaposlenog, odnosno postavljeno lice da iznese svoju odbranu.

Po saslušanju odbrane, pristupa se izvođenju dokaza.

Dokazna sredstva u postupku mogu biti: čitanje isprava, spiska, akata i drugih službenih evidencija, saslušanje svedoka, uviđaj, veštačenje, kao i druga dokazna sredstva u smislu pravila upravnog postupka.

Predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave može odlučiti da se rasprava odloži kada je to potrebno da se upotpuni izvođenje dokaza.

Kada budu izvedeni svi dokazi koje predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave oceni potrebnim za utvrđivanje činjeničnog stanja, pročitaće se mišljenje sindikata čiji je član zaposleni, ako je dostavljeno.

Član 16

O toku rasprave vodi se zapisnik u koji se unose svi podaci o toku rasprave utvrđeni u čl. 14 i 15 ovog pravilnika.

Zapisnik sa rasprave vodi ovlašćeno lice iz Sekretarijata za upravu Gradske uprave.

Zapisnik potpisuju predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada, odnosno sekretar Gradske uprave, odgovorni zaposleni, odnosno postavljeno lice, branilac, lice iz stava 2 ovog člana i drugi učesnici u postupku.

Član 17

Zaposlenom, odnosno postavljenom licu, na njegov zahtev, može se dostaviti overen primerak zapisnika sa rasprave.

Član 18

Disciplinski postupak je javan, s tim što se javnost može isključiti ako to zahteva potreba čuvanja državne ili druge propisane tajne.

Zaključak o isključenju javnosti donosi predsednik Izvršnog odbora, odnosno sekretar Gradske uprave.

Protiv zaključka iz stava 2 ovog člana nije dozvoljen poseban prigovor.

Član 19

Predsednik Izvršnog odbora, odnosno sekretar Gradske uprave donosi odluku o utvrđivanju disciplinske odgovornosti i izriče meru protiv zaposlenog, odnosno postavljenog lica u Gradskoj upravi u roku od osam dana od dana zaključenja rasprave.

Član 20

Odluka o utvrđivanju disciplinske odgovornosti i izricanju mere donosi se u formi rešenja.

Rešenje sadrži: uvod, izreku i obrazloženje.

Uvod rešenja obavezno sadrži naziv organa koji ga donosi, propis o nadležnosti, ime i prezime zaposlenog, odnosno postavljenog lica protiv koga je vođen postupak, kao i ime i prezime punomoćnika, ako ga ima, kratko naznačenje disciplinske odgovornosti.

Izrekom rešenja se odlučuje da je zaposleni, odnosno postavljeno lice učinilo povredu radne obaveze i dužnosti, opis povrede, mesto i vreme izvršenja, vrstu povrede i meru koja se za učinjenu povredu radne obaveze i dužnosti izriče. Izreka rešenja sadrži obavezno ime i prezime zaposlenog, odnosno postavljenog lica, sa podacima o njegovom zaposlenju u Gradskoj upravi i adresu stanovanja.

Izrekom rešenja se odlučuje i o troškovima disciplinskog postupka ako ih je bilo, određuje njihov iznos, ko je dužan da ih plati i u kom roku.

Izreka rešenja mora biti jasna i određena i može se podeliti u više tačaka: o učinjenoj povredi, vrsti povrede radne obaveze i dužnosti, izrečenoj meri i troškovima postupka.

U izreci rešenja određuje se rok u kojem će se izrečena mera sprovesti.

Obrazloženje rešenja sadrži: izlaganje zahteva za pokretanje postupka za utvrđivanje disciplinske odgovornosti protiv zaposlenog, odnosno postavljenog lica, njegovo ime i prezime, vreme podnošenja zahteva sa opisom zahteva, utvrđeno činjenično stanje, razloge koji su prihvaćeni s obzirom na utvrđeno činjenično stanje, propise iz kojih proizilazi doneto rešenje s obzirom na utvrđeno činjenično stanje.

Pouka o pravnom leku sadrži pravo na prigovor, rok za podnošenje i naziv organa kome se podnosi prigovor.

Član 21

Protiv rešenja o utvrđivanju disciplinske odgovornosti i izricanju mere može se podneti prigovor.

Prigovor protiv rešenja koje donosi predsednik Izvršnog odbora podnosi se u roku od osam dana od dana uručenja rešenja. Prigovor se podnosi predsedniku Izvršnog odbora.

Prigovor protiv rešenja koje donosi sekretar Gradske uprave podnosi se u roku od osam dana od dana uručenje rešenja. Prigovor se podnosi sekretaru Gradske uprave.

Predsednik Izvršnog odbora, odnosno sekretar Gradske uprave dužni su da odluče o prigovoru u roku od 15 dana od dana podnošenja prigovora.

Član 22

Protiv odluke donete po prigovoru iz člana 21 ovog pravilnika ili ako predsednik Izvršnog odbora, odnosno sekretar Gradske uprave ne donese rešenje, zaposleni, odnosno postavljeno lice može se u roku od 15 dana obratiti nadležnom sudu.

Član 23

Prigovor podnet protiv rešenja predsednika Izvršnog odbora, odnosno sekretara Gradske uprave zadržava izvršenje rešenja do njegove konačnosti.

Član 24

Prigovor sadrži: naznačenje rešenja protiv koga se ulaže prigovor i razloge za podnošenje prigovora.

Ukoliko prigovor ne sadrži podatke iz stava 1 ovog člana, podnosilac prigovora će se pozvati da u roku od tri dana isti dopuni. Ukoliko to ne učini odlučivaće se o nepotpunom prigovoru.

Član 25

Prigovorom se rešenje o disciplinskoj odgovornosti može pobijati zbog povrede zakona i propisa o radnim odnosima, povrede ovog pravilnika, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i izrečene disciplinske mere.

Član 26

Neblagovremen prigovor se odbacuje zaključkom.

Prigovor se odbija kao neosnovan rešenjem.

Ukoliko je prigovor osnovan, isti će se usvojiti i rešenje ukinuti.

Ukoliko se ustanovi da, zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, treba održati raspravu, rešenje će se poništiti i vratiti na ponovni postupak.

Član 27

Ukoliko se povodom prigovora utvrdi da su odlučne činjenice u prvostepenom rešenju pravilno utvrđene, ali se na osnovu istih moglo doneti drugačije rešenje, prigovor će se uvažiti i preinačiti prvostepeno rešenje.

Član 28

Rešenje doneto po prigovoru sadrži uvod, izreku i obrazloženje.

Uvod obavezno sadrži: naziv organa koji ga donosi, propis o nadležnosti, ime i prezime podnosioca prigovora, odnosno punomoćnika.

Izrekom rešenja se odlučuje: o odbijanju prigovora, o usvajanju prigovora i ukidanju prvostepenog rešenja sa naznačenjem broja i datuma tog rešenja ili o preinačenju prvostepenog rešenja sa naznačenjem broja i datuma tog rešenja.

Obrazloženje rešenja sadrži: navode iz prigovora, pravni osnov za razmatranje, pravni stav i razloge prihvatanja ili odbijanja činjenica navedenih u prigovoru.

Član 29

Drugostepeno rešenje se dostavlja zaposlenom, odnosno postavljenom licu putem lične dostave.

Član 30

Pokretanje i vođenje disciplinskog postupka zastareva u roku od šest meseci od dana izvršene povrede.

Rok iz stava 1 ovog člana ne teče za vreme odsustvovanja sa rada zbog bolovanja ili godišnjeg odmora.

Obustava krivičnog postupka ne isključuje disciplinsku odgovornost zaposlenog, odnosno postavljenog lica ako je ista učinjena na radu ili u vezi sa radom.

IV DISCIPLINSKE MERE

Član 31

Mera prestanka radnog odnosa za težu povredu radne obaveze i dužnosti izvršava se danom konačnosti rešenja.

Meru iz stava 1 ovog člana izvršava predsednik Izvršnog odbora, odnosno sekretar Gradske uprave.

Član 32

Mera novčane kazne za težu povredu radne obaveze i dužnosti, odnosno za lakšu povredu radne obaveze i dužnosti, izvršava se danom konačnosti rešenja.

Rešenje kojim je izrečena novčana kazna po konačnosti obavezno se dostavlja Službi za finansijsko-računovodstvene poslove Gradske uprave.

Član 33

U Gradskoj upravi se u okviru propisane evidencije o radu upisuje izrečena disciplinska mera na osnovu konačne odluke.

V UDALJENJE SA RADA

Član 34

Zaposleni i postavljeno lice mogu biti privremeno udaljeni sa rada ako je protiv njih pokrenut disciplinski postupak za težu povredu radne obaveze i dužnosti, ako bi njegovo ostajanje na radu moglo da šteti interesima Skupštine grada ili Gradske uprave.

Član 35

Za vreme privremenog udaljenja sa rada u smislu člana 34 ovog pravilnika, zaposlenom, odnosno postavljenom licu pripada naknada zarade u visini jedne četvrtine, a ako izdržava porodicu u visini jedne trećine mesečne zarade koju je ostvario za mesec pre udaljenja.

Član 36

Udaljenje iz člana 34 ovog pravilnika traje do okončanje disciplinskog postupka.

Član 37

Zaposlenom i postavljenom licu za vreme privremenog udaljenja sa rada pripada razlika između iznosa naknade zarade primljene po osnovu člana 35 ovog pravilnika i punog iznosa zarade ostvarene za mesec pre udaljenja, uvećanog za prosečan porast zarada zaposlenih u Gradskoj upravi za vreme u kome mu pripada naknada, ako zaposlenom ne bude izrečena disciplinska mera prestanka radnog odnosa.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 38

Disciplinski postupci započeti do dana stupanja na snagu ovog pravilnika okončaće se po odredbama pravilnika koje su važile do stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 39

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti postavljenih i zaposlenih u Gradskoj upravi ("Službeni list grada Beograda", br. 20/93, 14/98 i 22/2000).

Član 40

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".