OPŠTI USLOVI
POSLOVANJA AUTOBUSKIH STANICA

("Sl. glasnik RS", br. 21/96, 50/99 - odluka USRS i 116/2003 - odluka USRS)

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim aktom uređuju se opšti uslovi poslovanja autobuskih stanica u javnom prevozu putnika.

Opšti uslovi poslovanja autobuskih stanica obuhvataju način pružanja usluga prevoznicima i putnicima.

Član 2

Autobuska stanica je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ukrcavanje i iskrcavanje putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.

Član 3

Stanicama upravljaju preduzeća koja su registrovana za pružanje staničnih usluga.

II NAČIN PRUŽANJA USLUGA PREVOZNICIMA

Član 4

Stanica obezbeđuje prevozniku sledeće usluge, pod jednakim uslovima:

- prodaju karata

- prijem i otpremu autobusa.

Pored ovih usluga, stanica može prevoznicima pružiti i druge usluge, kao što su:

- parking usluge,

- servisne usluge (pranje, čišćenje autobusa spolja i unutra),

- korišćenje reklamnog prostora na operativnim površinama staničnih objekata,

- zakup prostorija,

- pružanje TT usluga.

Član 5

Stanica vrši prodaju svih vrsta voznih karata prevoznika (karte u jednom pravcu, povratne, mesečne, regresirane i dr.), u svoje ime, a za račun prevoznika.

Vozne karte i druge prevozne isprave izdaju se u odgovarajućoj prostoriji stanica na obeleženim šalterima, a u vozilu po zaključenom izdavanju karata i drugih prevoznih isprava.

Izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava može se vršiti do 30 dana unapred, a zaključuje se najdocnije 5 minuta pre polaska vozila, s tim što stanica mora da obezbedi putniku pristup vozilu, sve do njegovog polaska.

Vozne karte se mogu prodavati i preko preduzeća iz oblasti saobraćaja i turizma kao i drugih preduzeća sa kojima stanica ili prevoznik zaključuje ugovor.

Član 6

Usluge prijema i otpreme autobusa, stanica je dužna da vrši isključivo za one prevoznike koji su izvršili usaglašavanje svojih potreba sa staničnim kapacitetima i o tome zaključe ugovor sa stanicom.

Stanica je dužna da svoje slobodne kapacitete uskladi sa zahtevima prevoznika koji obavljaju redovan linijski prevoz.

Ukoliko ima slobodnih kapaciteta, stanica može svoje usluge pružiti i prevoznicima koji obavljaju vanlinijski prevoz u skladu sa Zakonom o prevozu u drumskom saobraćaju.

Stanica ne može pružati usluge prevoznicima i turističkim agencijama koje obavljaju vanlinijski prevoz suprotno Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju.

Član 7

Ukoliko više prevoznika izvrši registraciju linija na kojoj se poklapaju vremena polazaka, otpremu autobusa, autobuska stanica vršiće prema svojim raspoloživim kapacitetima, a na bazi vremena podnošenja prijave stanici, po principu - prvi po vremenu jači po pravu.

Primena principa iz stava 1 ovog člana odnosi se na svaku konkretno prijavljenu liniju i ima za cilj omogućavanje funkcionisanja reda autobuske stanice, radi blagovremene otpreme autobusa i putnika sa jednog perona na upražnjeni peron.

Prebacivanje autobusa i putnika na drugi peron, ne može se izvršiti pre nego što se izvrši otprema autobusa i putnika na registrovanim linijama drugog putnog pravca.

Stanica će izdati potvrdu prevozniku kada nije u mogućnosti da izvrši prijem i otpremu autobusa na novoregistrovanoj liniji zbog nedostatka kapaciteta i sa prevoznikom pokrenuti postupak pred nadležnim organom opštine za određivanje privremene lokacije koju prevoznik može koristiti za prijem i otpremu autobusa i putnika.

Član 8

Stanica je dužna da omogući postavljanje autobusa prema registrovanom redu vožnje u međumesnom saobraćaju, na određeni polazni peron 15 minuta pre vremena određenog za polazak.

Ukoliko ima slobodnih perona, a radi se o međunarodnim linijama ili linijama u domaćem saobraćaju dužim od 300 km autobusi se mogu postaviti na 30 minuta pre vremena predviđenog za polazak.

Ako se autobus ne postavi na vreme na određenom peronu, istom se može odrediti drugi slobodan peron za postavljanje, a putnici će o promeni biti obavešteni putem razglasa.

Član 9

Stanica može angažovati drugog prevoznika radi otpreme putnika na određenoj registrovanoj liniji, ukoliko prevoznik nije u roku od 30 minuta od isteka vremena utvrđenog za određeni polazak, postavio vozilo za otpremu putnika na polazni peron.

Prilikom izbora prevoznika, stanica je dužna da se ponaša sa pažnjom dobrog privrednika.

U slučaju iz stava 1 ovog člana, stanica ima pravo na naknadu stvarnih troškova od prevoznika koji nije blagovremeno održao polazak na liniji.

III NAČIN PRUŽANJA USLUGA PUTNICIMA

Član 10

Stanica obavezno obezbeđuje putnicima usluge pod jednakim uslovima, i to:

- prodaju karata za registrovane linije - polaske na posebno organizovanim i označenim prodajnim mestima - šalterima;

- davanje obaveštenja vezana za prevoz prema registrovanim redovima vožnje (vreme polaska i dolaska, cena prevoza, prevoznik koji vrši prevoz, vreme putovanja, veze sa drugim linijama, i dr.);

- korišćenje javnog sanitarnog čvora sa tekućom vodom.

Pored ovih usluga, stanica može obezbediti putnicima i druge usluge kao što su:

- telefonske rezervacije,

- ambulantske usluge,

- TT usluge,

- turističke, ugostiteljske, trgovačke i dr.

Član 11

Stanica je dužna da vodi evidencju polazaka i dolazaka autobusa.

Stanica je dužna da istakne na vidnom mestu opšte uslove prevoza i opšte uslove poslovanja autobuskih stanica.

Član 12

Vozna karta se izdaje svim putnicima pod jednakim uslovima.

Izuzetno, invalidi, uživaoci vantarifnih povlastica, trudnice, majke sa malom decom do 6 godina i stara i iznemogla lica, imaju pravo uzimanja karte preko reda.

Vozna karta se ne može izdati:

- deci ispod 6 godina starosti bez pratioca,

- putniku obolelom od zarazne bolesti,

- putniku u napitom stanju,

- licu koje svojom odećom može uprljati ili oštetiti unutrašnjost vozila.

Član 13

Ako prevoz ne otpočne u vreme koje je određeno redom vožnje, putnik, odnosno naručilac prevoza, može odustati od ugovora i zahtevati da mu se vrati cena karte u punom iznosu.

Član 14

Ako prevoz ne otpočne u vreme koje je određeno redom vožnje krivicom prevoznika, putnik može odustati od prevoza i istom se mora vratiti puna vrednost izdate vozne karte.

Putnik ima pravo u vreme važnosti kupljene vozne karte da istu produži za jedan od narednih polazaka istog prevoznika uz naplatu manipulativnih troškova.

Član 15

Stanica je dužna da obezbedi i pruži putnicima sve informacije koje se odnose na:

- red vožnje,

- cenu prevoza,

- vrstu vozila kojim se vrši prevoz,

- posebne pogodnosti koje se putniku pružaju u toku vožnje,

- ulazak autobusa na dolazni peron, sa naznakom linije sa koje dolazi,

- postavljanje autobusa na polazni peron (broj perona na koji se postavlja, linija na kojoj se vrši prevoz, vreme polaska i dr.), i

- druga obaveštenja u vezi sa prevozom.

Član 16

U cilju izvršenja poslova iz prethodnog člana, stanica organizuje obaveštavanje putnika preko telefona, šaltera na dolaznom i polaznom peronu, putem razglasnih uređaja i drugih poslovnih poruka istaknutih na vidnim mestima koje imaju za cilj orijentaciju kretanja putnika - u vezi sa pružanjem staničnih usluga.

Član 17

U okviru stanične zagrade moraju biti obeležene prostorije namenjene za čekaonicu i vršenje garderoberskih usluga i javni sanitarni čvor sa tekućom vodom.

Član 18

Autobuske stanice moraju biti uređene i održavati se u skladu sa odredbama Pravilnika o bližim saobraćajno-tehničkim i higijenskim uslovima za izgradnju, održavanje i eksploataciju autobuskih stanica i autobuskih stajališta.

Član 19

Korisnicima usluga stanica, zabranjeno je:

- ometati radnike stanice u izvršavanju njihovih zadataka,

- uvoditi na operativno-saobraćajne površine stanica životinje (lovački psi, psi niskog rasta, mačke, ptice pevačice, golubovi, itd.) koje saglasno zakonskim propisima nemaju zaštitnu korpu, kavez, torbu, kutiju ili drugu odgovarajuću ambalažu,

- kretati se po operativno-saobraćajnim površinama van obeleženih mesta za kretanje putnika,

- unositi na stanicu eksploziv, eksplozivna sredstva i zapaljive materije,

- zadržavati se u napitom stanju u objektima stanice,

- nedolično se ponašati.

IV UTVRĐIVANJE NAKNADA ZA PRUŽANJE STANIČNIH USLUGA

Član 20*

(Prestao da važi odlukom USRS)

Član 21**

Autobuska stanica će svojim cenovnikom utvrditi iznos naknade za prijem i otpremu autobusa za one prevoznike koji sa njom nisu zaključili ugovor o pružanju usluga prodaje karata.

Član 22

Autobuska stanica je dužna da ostvareni prihod od prodaje karata uplati prevozniku na svakih 7 dana u toku meseca.

Član 23

Ukoliko prevoznik organizuje prodaju karata preko agencije van stanice, dužan je da sa stanicom ugovori iznos naknade za korišćenje stanice. Naplaćeni iznos od strane agencije dostavlja se autobuskoj stanici u roku od 7 dana od izvršene naplate.

V REŠAVANJE MEĐUSOBNIH SPOROVA

Član 24

Međusobne sporove, prevoznici i autobuske stanice će rešavati mirnim putem, a ukoliko to nije moguće, kao nadležni organ za rešavanje spornih odnosa, biće Stalni izbrani sud Privredne komore Srbije, ukoliko stranke pismenim putem ugovore nadležnost ovog suda.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25*

Opšte uslove poslovanja autobuskih stanica objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Napomene

* Čl. 20 i čl. 25 stav 1 prestali su da važe odlukom USRS IU broj 190/96 ("Sl. glasnik RS", br. 50/99).
** Član 21 u delu koji glasi: "usmeravaju putnike u svoje autobuse ili vrše prijem putnika izvan autobuskih stanica i stajališta", prestao je da važi odlukom USRS IU broj 32/2003 ("Sl. glasnik RS", br. 116/2003).