PRAVILNIKO UKUPNOM TRAJANJU VREMENA UPRAVLJANJA VOZILOM, ODMORIMA VOZAČA I NAČINU RADA UDVOJENIH POSADA NA VOZILIMA, U OBIMU KOJI UTIČE NA BEZBEDNOST UPRAVLJANJA VOZILOM("Sl. list SFRJ", br. 18/84 i 67/85) |
Ovim pravilnikom bliže se utvrđuju uslovi i kriterijumi za određivanje i praćenje ukupnog trajanja vremena upravljanja motornim vozilom i odmora vozača u vezi sa upravljanjem motornim vozilom i načinu rada udvojenih posada na vozilima u saobraćaju na putevima, u obimu koji utiče na bezbednost upravljanja vozilom.
Odredbe ovog pravilnika primenjuju se na vozača koji upravlja autobusom, teretnim vozilom ili skupom vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 3.500 kg.
Odredba stava 1 ovog člana ne primenjuje se na vozača motornog vozila: oružanih snaga SFRJ, organa unutrašnjih poslova, službe hitne pomoći, vatrogasne službe, javnog gradskog prevoza putnika, za hitne intervencije na putevima i održavanje puteva u zimskom periodu i vozila koje se registruje po propisima republika i autonomnih pokrajina.
Niže navedeni izrazi, upotrebljeni u ovom pravilniku, imaju sledeća značenja:
- "neprekidno upravljanje od pet časova" jeste vreme za koje vozač upravlja vozilom bez prekida (efektivna vožnja) ili sa prekidima vožnje manjim od pola časa u toku 24 časa;
- "prekid vožnje" je vreme za koje vozač prestane da upravlja motornim vozilom duže od pola časa, a obuhvata vreme za pripremanje i raspremanje vozila, za utovar i istovar robe, za ulazak i izlazak putnika, za popravke vozila i tereta na putu, vreme čekanja na utovar i istovar robe, vreme čekanja na graničnom prelazu, kao i prekid ili zabrana saobraćaja zbog vremenskih prilika i drugih uslova na putevima;
- "ukupno trajanje vremena upravljanja" jeste zbir vremena neprekidnih upravljanja vozilom u toku 24 časa;
- "vreme putovanja" je zbir vremena upravljanja vozača i drugog vozača motornim vozilom (udvojena posada) i svih prekida vožnje dužih od pola časa;
- "odmor" je neprekidan period duži od pola časa kad vozač ne obavlja aktivnosti u vezi sa radom motornog vozila;
- "odmor u toku radnog vremena" jeste prekid vožnje duži od pola časa radi odmora i obedovanja;
- "dnevni odmor" je prekid radnog vremena vozača radi spavanja i odmora.
Vozač autobusa, teretnog motornog vozila ili skupa vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, posle pređenih 500 km u toku 24 časa, mora da prekine vožnju ili da ga zameni drugi vozač, čak i kad tu relaciju pređe za manje od osam časova upravljanja vozilom.
Ako vozač u toku 24 časa upravlja većim brojem vozila, ukupno trajanje vremena upravljanja jeste zbir vremena upravljanja svim tim vozilima.
Vozač mora da prekine vožnju i da u toku radnog vremena koristi odmor od najmanje pola časa, najdocnije posle pet časova neprekidnog upravljanja vozilom.
Dnevni odmor vozač koristi na kraju radnog vremena, posle ukupnog trajanja vremena upravljanja vozilom od osam časova, odnosno posle pređenih 500 km puta u toku 24 časa.
Ako vozilom u kome se nalazi uređen ležaj za odmor upravlja udvojena posada, vozač može da koristi odmor od pola časa posle neprekidnog upravljanja vozilom od pet časova ili da ga zameni drugi vozač.
Ako je vozač posle neprekidnog upravljanja vozilom od pet časova predao vozilo na upravljanje drugom vozaču (udvojena posada), posle pet časova neprekidnog upravljanja vozilom drugi vozač će postupiti u smislu stava 1 ovog člana.
Vozač udvojene posade, koji je vozilom upravljao neprekidno najviše pet časova, može, posle odmora od najmanje pola časa, nastaviti da upravlja vozilom najviše još tri časa.
Vozač koji upravlja autobusom, teretnim motornim vozilom ili skupom vozila, čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, koji za osam časova u toku 24 časa može da pređe više od 500 km puta, dnevni odmor mora da koristi najdocnije posle pređenih 500 km puta, odnosno posle osam časova upravljanja vozilom.
Ako se u upravljanju vozilom u kome se ne nalazi uređen ležaj koji omogućava odmor u ležećem položaju smenjuju dva vozača, svaki vozač mora da ima neprekidan odmor od najmanje deset časova u toku 27 časova putovanja.
U motornom vozilu, uz vozača koji upravlja vozilom treba da se nalazi i drugi vozač (udvojena posada) od početka upravljanja vozilom ili da vozača koji upravlja vozilom zameni drugi vozač:
1) ako se u toku 24 časa u saobraćaju koristi motorno vozilo posle osam časova ukupnog trajanja vremena za koje je vozilom upravljao prvi vozač;
2) ako autobus, teretno vozilo ili skup vozila čija najveća dozvoljena masa iznosi više od 20 tona, u toku 24 časa prelazi rastojanje od 500 km.
Ako se u motornom vozilu nalaze dva vozača (udvojena posada), način njihovog rada utvrđuje se prema dužini relacije koju vozilo prelazi, vremenu upravljanja vozilom i opremljenosti vozila, odnosno prema tome da li se u vozilu nalazi ili ne nalazi uređen ležaj koji omogućava jednom od vozača da se, dok vozilo miruje, odmara u ležećim položaju.
Ako vozač ne može da stigne do odgovarajućeg stajališta ili do mesta opredeljenja posle osam časova upravljanja vozilom, vreme upravljanja vozilom može da se produži najviše 30 minuta, i to najviše dva puta u toku jedne sedmice, s tim da ukupno vreme upravljanja vozilom ne može biti duže od 48 časova u toku sedmice.
Vozač mora da prekine vožnju ako ni posle produženja vremena upravljanja vozilom od 30 minuta ne može da stigne do stajališta ili do mesta opredeljenja u smislu stava 1 ovog člana.
U individualnu kontrolnu knjižicu za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima vozač motornog vozila upisuje pregled svoje aktivnosti, časove odmora i prekide vožnje u toku radnog dana.
Odredba stava 1 ovog člana ne odnosi se na vozača motornog vozila u redovnom linijskom saobraćaju, osim u međunarodnom saobraćaju, na vozača motornog vozila građevinske, komunalne i PTT organizacije udruženog rada, organizacije koja vrši prevoz robe široke potrošnje na relaciji do 50 km od sedišta organizacije, organizacije koja vrši obuku vozača, organizacije koja za sopstvene potrebe vrši prevoz radnika na posao i s posla, organizacije koja u lokalnom saobraćaju prevozi đake, kao i na vozača motornog vozila za hitne intervencije na putevima (Služba "Pomoć - informacije" AMSJ), u elektrodistribuciji i cevovodnom transportu, za ispitivanje i zaštitu od havarijskog zagađivanja voda i za higijensko-epidemiološka ispitivanja i veterinarske inspekcije; na tehničkim, elektroenergetskim, građevinskim, rudarskim, geološko-mehaničkim, železničkim i telekomunikacionim uređajima i opremi, kad vrše te intervencije.
Vozač i drugi vozač (udvojena posada) upisuju u individualnu kontrolnu knjižicu za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima vreme odmora u rubrike sa predviđenim simbolima odmora, i to u toku i na kraju svakog perioda na koji se odmor odnosi (dnevni odmor, ukupno trajanje dnevnog odmora pre početka i u toku radnog dana).
Podaci iz individualne kontrolne knjižice za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima moraju se slagati sa podacima registrovanim na ulošku tahografskog uređaja.
Individualna knjižica za vozača motornog vozila u saobraćaju na putevima izrađuje se prema obrascu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Dimenzije individualne kontrolne knjižice jesu 210 mm x 148 mm.
Ovaj pravilnik stupa na snagu 1. septembra 1984. godine.
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o ukupnom trajanju vremena upravljanja vozilom, odmorima vozača i
načinu rada udvojenih posada na vozilima, u obimu koji utiče na bezbednost upravljanja
vozilom
("Sl. list SFRJ", br. 67/85)
Član 6
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".
Strana 1.
|
|
I |
SOCIJALISTIČKA FEDERATIVNA REPUBLIKA JUGOSLAVIJA |
II |
INDIVIDUALNA KONTROLNA KNJIŽICA ZA VOZAČA MOTORNOG VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA |
III |
PRVI DATUM KORIŠĆENJA KNJIŽICE ____________________________ |
IV |
POSLEDNJI DATUM KORIŠĆENJA KNJIŽICE ____________________________ |
V |
IME I PREZIME ______________________ |
|
Datum rođenja _________________________ |
|
Prebivalište ____________________________ |
|
Ulica i broj____________________________ |
VI |
NAZIV ORGANIZACIJE, ODNOSNO IME I PREZIME SAMOSTALNOG PREVOZNIKA ______________________________________ |
|
Mesto (sedište) _________________________ |
|
Ulica i broj ____________________________ |
|
Broj telefona ___________________________ |
|
BROJ KNJIŽICE _______________________ |
|
SERIJA _______________________________ |
|
REG. BROJ ____________________________ |
(M. P.) |
Strana 2.
DNEVNI LIST |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Knjiga br. |
2. Registarski broj |
1. DNEVNI LIST |
3. Dan i datum |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Mesto početka rada |
10. Mesto prestanka rada |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevoz robe |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevoz putnika ili
robe |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. |
|
Broj časova |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Brojač kilometraže: Početak rada vozila
km |
15. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. Primedbe i potpis: ____________________________________________
|
17. |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. Ukupno |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*) Vučno vozilo sa prikolicom ili vozilo sa prikolicom |
NEDELJNI IZVEŠTAJ
Strana 3.
__________________________________________________ 2. NEDELJNI IZVEŠTAJ 3. Od ______________ Do _____________ 19_____ zaključno |
||||||||
4. |
Dani |
|
|
|
|
|
|
Ukupni nedeljni period odmora |
5. |
Dnevni |
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
||
Trajanje |
7. tv |
|
|
|
|
|
|
|
8. tp |
|
|
|
|
|
|
|
|
9. tr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. tv+tp+tr |
|
|
|
|
|
|
|
|
11. Primedbe ____________________________________________________________________________ 12. Datum prethodnog nedeljnog odmora _____________________________ 13. Potpis člana posade _________________________________________ 14. Potpis odgovornog lica autotransportne organizacije _________________________________________ Knjižica broj ________________ |
Strana 4.
UPUTSTVO ZA POPUNJAVANJE KNJIŽICE |
Organizacija udruženog rada, odnosno samostalni prevoznik - izdaje kontrolnu knjižicu, utvrđuje broj dnevnika i nedeljnih listova i daje potrebna uputstva u pogledu popunjavanja i čuvanja kontrolne knjižice; - popunjava rubrike V i VI na naslovnoj strani kontrolne knjižice; - vodi registar kontrolnih knjižica, koji sadrži: redni broj registra, ime i prezime vozača kome je knjižica izdata, datum uručivanja vozaču; datum početka korišćenja knjižice i poslednji datum (poslednjeg) dnevnog lista, seriju i redni broj knjižice i potpis vozača; - vrši pregled dnevnih i nedeljnih izveštaja svake sedmice; - čuva upotrebljenu kontrolnu knjižicu najmanje 12 meseci posle datuma poslednjeg upisa kontrole, kao i registar izdatih knjižica. Na naslovnoj strani: - proverava upisane podatke; - u rubriku III upisuje prvi dan korišćenja kontrolne knjižice; - u rubriku IV upisuje poslednji dan korišćenja kontrolne knjižice. Vozač (član posade): - upisuje u kontrolnu knjižicu svaki radni dan proveden na poslovima drumskog transporta, razvrstavajući radno vreme po vrstama aktivnosti i vreme odmora u toku 24 časa. U dnevnom listu: - ispunjava dnevni list za svaki dan, kao član posade; - u rubriku 2 upisuje registarski broj svakog vozila korišćenog u toku dana; - rubrika 4 - simbol predstavlja "dnevni odmor"; - rubrika 5 - simbol predstavlja "odmor u toku radnog dana"; - rubrika 6 - simbol predstavlja "vreme efektivnog upravljanja vozilom uključujući prekide vožnje kraće od pola časa"; - rubrika 7 - simbol predstavlja vreme u toku 24 časa kad je vozač na raspolaganju radnoj organizaciji (prisustvuje utovaru - istovaru, čeka na utovar - istovar, čeka zbog carine, na graničnom prelazu i dok vozilom upravlja drugi vozač - udvojena posada i dr.); - rubrika 8 - simbol predstavlja rad vozača u vezi sa upravljanjem vozilom (popravka vozila na putu, promena guma, obezbeđenje tereta na vozilu posle završenog utovara i dr.), osim efektivnog vremena upravljanja vozilom; - periodi u rubrikama 4, 5, 6, 7 i 8 obeležavaju se povlačenjem horizontalne linije ispod odgovarajućeg broja časova, a naspram odgovarajućih znakova, tako da se horizontalne linije povezuju sa vertikalnim linijama da bi se po čitavoj dužini dobila neprekidna linija; - u rubriku 12. upisuje da li koristi odmor u hotelu ili u vozilu; - u rubriku 13. upisuje početnu, završnu i ukupnu kilometražu za pojedino putovanje; - u rubriku 14. upisuje vreme neprekidnog odmora koji prethodi preuzimanju dužnosti, a ako se period proteže na dva dana - broj predstavlja ukupno vreme odmora; - u rubriku 15. upisuje vreme efektivnog upravljanja vozilom; - u rubriku 16. upisuje vreme kad je vozač na raspolaganju radnoj organizaciji u toku 24 časa; - u rubriku 17. upisuje vreme rada u vezi sa upravljanjem vozilom, osim efektivnog vremena upravljanja vozilom; - u rubriku 18. upisuje ukupan broj časova u vezi sa upravljanjem vozilom, odnosno zbir časova iz rubrika 15, 16 i 17; - u rubriku 19. upisuje ime drugog vozača i eventualne greške u podacima. Nedeljni izveštaj: popunjava se na kraju nedeljnog perioda kad se ispuni jedan ili više dnevnih listova; - u rubriku 6. upisuje se vreme dnevnog odmora; - u rubriku 7. upisuje se šifra "0" kad je vozač bio na radu, a nije bio član posade; - u rubrike 8 i 9 upisuje se vreme rada, a ako nije obavljao neku od predviđenih delatnosti - upisuje se šifra "0"; - u rubriku 10, odnosno tv+tp+tr upisuje se šifra "0" kad vozač nije bio na radu, sa obrazloženjem; - u rubrike 6. i 7. upisuju se brojke iz rubrika 14. i 15 dnevnog lista; - posle popunjavanja i eventualnog zadržavanja radi kontrole, kontrolna knjižica predaje se odgovornom licu pre početka radnog dana u narednoj sedmici, a najdocnije posle 72 časa od dolaska u sedište radne organizacije. Napomena: Kontrolnu knjižicu vozač čuva kod sebe i pokazuje
je na zahtev organa kontrole. |
U obrascima javnih isprava propisanim saveznim zakonima i drugim
propisima donetim pre 27. aprila 1992. godine, naziv savezne države i njen grb
menjaju se tako da odgovaraju sadašnjem nazivu savezne države, odnosno izgledu
njenog grba - videti Uredbu o izmeni sadržaja obrazaca javnih isprava ("Sl.
list SRJ", br. 49/99).
U obrascima javnih isprava propisanim republičkim zakonima i drugim republičkim
propisima donetim pre 4. februara 2003. godine i u obrascima javnih isprava
propisanim saveznim zakonima i drugim saveznim propisima donetim pre 4. februara
2003. godine, a koji se saglasno Zakonu za sprovođenje Ustavne povelje državne
zajednice Srbija i Crna Gora primenjuju kao republički propisi, reči: "Savezna
Republika Jugoslavija" zamenjuju se rečima: "Srbija i Crna Gora"
- videti Uredbu o izmeni sadržaja obrazaca javnih isprava ("Sl. glasnik
RS", br. 19/2003).