ODLUKA
O ORGANIZACIJI USTAVNOG SUDA

("Sl. glasnik RS", br. 56/2002)

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se organizacija Ustavnog suda Republike Srbije (u daljem tekstu: Ustavni sud).

Član 2

Sedište Ustavnog suda je u Beogradu.

II ODLUČIVANJE USTAVNOG SUDA

Član 3

Pored odlučivanja o pitanjima utvrđenim Ustavom Republike Srbije, Zakonom o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka i Poslovnikom o radu Ustavnog suda, Ustavni sud na sednici:

- donosi opšta akta iz svoje nadležnosti i usvaja godišnji finansijski plan i završni račun Ustavnog suda;

- donosi godišnji Program rada i planove rada Ustavnog suda i usvaja godišnji Pregled rada Suda;

- obrazuje stalna i povremena radna tela Ustavnog suda;

- odlučuje o materijalno-finansijskim i drugim pitanjima od interesa za rad Ustavnog suda;

- odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima predsednika i sudija Ustavnog suda, u skladu sa Ustavom i zakonom;

- određuje sudiju koji će zamenjivati predsednika Ustavnog suda;

- bira predsednike i članove komisija i drugih radnih tela Ustavnog suda i određuje njihove sekretare;

- odlučuje o radnom vremenu u Ustavnom sudu;

- odobrava službena putovanja u inostranstvo predsednika i sudija Ustavnog suda, postavljenih i zaposlenih lica u Službi Ustavnog suda;

- postavlja sekretara Ustavnog suda, više savetnike i savetnike Suda;

- odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima lica koja postavlja Ustavni sud, u skladu sa zakonom;

- daje saglasnost na pravilnik o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Službi Ustavnog suda;

- utvrđuje visinu koeficijenta za postavljena i zaposlena lica u Službi Ustavnog suda;

- donosi odluku o organima i postupku za utvrđivanje disciplinske i materijalne odgovornosti lica koja postavlja Ustavni sud;

- odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim zakonom, Poslovnikom o radu Ustavnog suda i ovom odlukom.

III RADNA TELA USTAVNOG SUDA

Član 4

Ustavni sud ima komisije kao stalna radna tela. Ustavni sud može da obrazuje i povremena radna tela.

Član 5

Stalne komisije Ustavnog suda su:

- Redakciona komisija;

- Komisija za praćenje propisa i pojava od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti;

- Komisija za organizaciona i finansijska pitanja.

Stalne komisije Ustavnog suda imaju predsednika i tri člana.

Predsednik i članovi stalnih komisija biraju se iz reda sudija Ustavnog suda na vreme od četiri godine i po isteku tog vremena mogu biti ponovo birani za članove iste komisije.

U slučaju sprečenosti ili odsutnosti, predsednika komisije zamenjuje član komisije po azbučnom redu prezimena.

Sekretari stalnih komisija određuju se iz reda postavljenih lica u Službi Ustavnog suda.

Član 6

Redakciona komisija: utvrđuje konačan tekst odluka i rešenja, a po zaključku Ustavnog suda i drugih akata koje donosi Ustavni sud; predlaže Ustavnom sudu preispitivanje navedenih akata pre njihovog otpravljanja iz Ustavnog suda, kada oceni da za to postoje razlozi.

Član 7

Komisija za praćenje propisa i pojava od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti: prati i proučava propise, pitanja i pojave od interesa za ostvarivanje i zaštitu ustavnosti i zakonitosti i iznosi ih na sednicu Ustavnog suda radi razmatranja, zauzimanja stavova i utvrđivanja predloga i mišljenja; organizuje savetovanja i sastanke u Ustavnom sudu i učešće Ustavnog suda na savetovanjima i sastancima; daje Ustavnom sudu predlog tumačenja odredaba Poslovnika o radu Ustavnog suda i ove odluke i razmatra aktuelna pitanja u vezi sa izdavanjem i sadržinom biltena i drugih publikacija koje Ustavni sud izdaje.

Član 8

Komisija za organizaciona i finansijska pitanja: prati i proučava organizaciju i metod rada Ustavnog suda i njegovih radnih tela i o tome daje Ustavnom sudu odgovarajuće predloge; razmatra predloge godišnjeg finansijskog plana i završnog računa; utvrđuje predloge akata o pravima, obavezama i odgovornostima predsednika i sudija Ustavnog suda i lica koja postavlja Ustavni sud; predlaže visinu koeficijenata za postavljena lica i zaposlene u Službi Ustavnog suda; razmatra kadrovsku, informatičku i drugu osposobljenost Službe Ustavnog suda i o tome daje Sudu predloge i mišljenja, utvrđuje predloge za postavljenja i razmatra pitanja finansiranja i stvaranja drugih uslova za rad Ustavnog suda.

Član 9

Povremena radna tela Ustavni sud obrazuje zaključkom kojim se utvrđuje broj članova, sastav, zadaci i poslovi povremenog radnog dela.

IV SASTANCI I SAVETOVANJA

Član 10

Ustavni sud organizuje sastanke i savetovanja po pitanjima od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti i za rad Ustavnog suda.

V PREDSEDNIK I SUDIJE USTAVNOG SUDA

Član 11

Predsednik Ustavnog suda, pored prava i dužnosti utvrđenih Ustavom Republike Srbije, Zakonom o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka i Poslovnikom o radu Ustavnog suda: predstavlja Ustavni sud; organizuje rad Ustavnog suda; predsedava sednicama i sastancima Ustavnog suda; potpisuje opšte i druge akte Ustavnog suda; donosi godišnji finansijski plan i završni račun; stara se o ostvarivanju saradnje sa državnim i drugim organima i organizacijama; obavlja i druge poslove određene zakonom i opštim aktima Ustavnog suda.

Predsednika Ustavnog suda, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, zamenjuje sudija Ustavnog suda na period od šest meseci, prema azbučnom redu prezimena sudija.

Član 12

Sudija Ustavnog suda, pored prava i dužnosti utvrđenih Ustavom Republike Srbije, Zakonom o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka i Poslovnikom o radu Ustavnog suda, izvestilac je i predlagač odluke u predmetu u kome je određen za sudiju izvestioca; predlaže pokretanje postupka za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti; predlaže da Ustavni sud ponovo razmotri donetu odluku; učestvuje u radu komisija i drugih radnih tela Ustavnog suda; prati i proučava pojave od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti i daje inicijativu za proučavanje određenog pitanja ili preduzimanje odgovarajućih mera.

Član 13

Predsednik i sudije Ustavnog suda uživaju imunitet kao i narodni poslanici.

Predsednik i sudija Ustavnog suda, uživaju imunitet od dana izbora do dana prestanka funkcije sudije.

Član 14

Predsednik i sudija Ustavnog suda ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednicama Ustavnog suda.

Član 15

Predsednik i sudija Ustavnog suda ne može biti pritvoren bez odobrenja Ustavnog suda, osim ako je zatečen u vršenju krivičnog dela za koje je propisana kazna zatvora u trajanju dužem od pet godina.

Protiv predsednika i sudije Ustavnog suda koji se pozove na imunitet ne može se, bez odobrenja Ustavnog suda, pokrenuti krivični postupak ili drugi postupak u kome se može izreći kazna zatvora.

Ustavni sud može odlučiti da se primeni imunitet prema predsedniku i sudiji Ustavnog suda koji se nije pozvao na imunitet, kad je to potrebno radi vršenja njegove funkcije.

Član 16

Razloge za prestanak funkcije, odnosno razrešenje sudije Ustavnog suda iz člana 127 Ustava Republike Srbije, utvrđuje Ustavni sud na sednici i o tome obaveštava Narodnu skupštinu Republike Srbije.

Razloge za prestanak funkcije predsednika Ustavnog suda zbog isteka mandata iz člana 126 stav 3 Ustava Republike Srbije utvrđuje Ustavni sud na sednici i tome obaveštava Narodnu skupštinu Republike Srbije.

Član 17

Kad sudija sam zatraži da mu prestane funkcija, a Narodna skupština ne donese odluku o tom zahtevu u roku od 3 meseca, Ustavni sud će konstatovati da mu je prestala funkcija.

Kad je protiv sudije pokrenut krivični postupak, Ustavni sud će odlučiti o tome da li će sudija obavljati dužnost dok krivični postupak traje.

Pre donošenja odluke iz stava 2 ovog člana, sudiji će biti omogućeno da se pred Ustavnim sudom izjasni.

Ustavni sud odluke o pitanjima iz st. 1 i 2 ovog člana donosi na sednici većinom glasova sudija, s tim što sudija na koga se odluka odnosi ne učestvuje u glasanju.

O odluci iz stava 1 ovog člana Ustavni sud obaveštava Narodnu skupštinu, predsednika Republike i sudiju na koga se odluka odnosi.

O odluci iz stava 2 ovog člana Ustavni sud obaveštava sudiju na koga se odluka odnosi.

Član 18

Predsednik i sudije Ustavnog suda imaju službenu legitimaciju.

Oblik i sadržinu legitimacije iz stava 1 ovog člana utvrđuje Ustavni sud.

Službena legitimacija vraća se Ustavnom sudu po prestanku funkcije.

VI PROGRAMIRANJE, PLANIRANJE I PREGLED RADA USTAVNOG SUDA

Član 19

Ustavni sud donosi godišnji program rada Suda.

Na osnovu godišnjeg programa rada, Ustavni sud donosi tromesečne planove rada i prati njihovo izvršenje.

Ostvarivanje programa i planova rada Ustavni sud ocenjuje najmanje jednom tromesečno.

Ustavni sud, po isteku kalendarske godine, razmatra svoj rad, na osnovu godišnjeg pregleda rada Ustavnog suda.

VII SARADNJA SA USTAVNIM SUDOVIMA

Član 20

Ustavni sud u zaštiti ustavnosti i zakonitosti sarađuje sa drugim ustavnim sudovima o pitanjima od zajedničkog interesa.

Član 21

Saradnja sa drugim ustavnim sudovima ostvaruje se, naročito: održavanjem zajedničkih sastanaka na kojima se razmenjuju mišljenja i informacije i pripremaju referati o pitanjima od zajedničkog interesa za zaštitu ustavnosti i zakonitosti; razmenom dokumentacionog materijala; usklađivanjem ustavno-sudske prakse; davanjem predloga i mišljenja o određenim pitanjima na zahtev drugih ustavnih sudova; učestvovanjem na sastancima i savetovanjima koje organizuju drugi ustavni sudovi.

VIII SARADNJA SA DRŽAVNIM I DRUGIM ORGANIMA I ORGANIZACIJAMA

Član 22

U ostvarivanju svojih funkcija Ustavni sud sarađuje sa državnim i drugim organima i organizacijama, naučnim i drugim ustanovama, preduzećima i drugim pravnim licima, o pitanjima od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti.

IX ORGANIZACIJA I ZADACI SLUŽBE USTAVNOG SUDA

Član 23

Stručne i druge poslove za potrebe Ustavnog suda i njegovih radnih tela, vrši Služba Ustavnog suda.

Organizacija, zadaci i rad Službe Ustavnog suda bliže se uređuju pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Službe Ustavnog suda.

Nadzor nad radom Službe Ustavnog suda vrši Ustavni sud.

Član 24

U Službi Ustavnog suda obavljaju se stručni, administrativno-stručni i opšti poslovi.

Član 25

U Službi Ustavnog suda obavljaju se sledeći stručni poslovi: programiranje i planiranje rada Ustavnog suda, priprema godišnjeg pregleda rada Ustavnog suda; stručna obrada predloga i inicijativa za ocenu ustavnosti i zakonitosti; izrada pismenih referata; izrada nacrta tekstova odluka, rešenja i drugih akata Ustavnog suda; praćenje i proučavanje pojava od interesa za ostvarivanje ustavnosti i zakonitosti; pripremanje materijala, predloga i mišljenja za potrebe Ustavnog suda; proučavanje propisa i opštih akata; stručni rad za komisije i druga radna tela Ustavnog suda; prikupljanje, sređivanje, obrada i praćenje ustavno-sudske prakse; pripremanje i sređivanje materijala za zbirke odluka i mišljenja Ustavnog suda, kao i drugi stručni poslovi koji se odnose na pripremanje i održavanje sednica i rad Ustavnog suda.

Član 26

U Službi Ustavnog suda obavljaju se sledeći administrativno-stručni i opšti poslovi: poslovi u vezi sa ostvarivanjem prava iz radnog odnosa predsednika i sudija Ustavnog suda; poslovi radnih odnosa postavljenih lica i zaposlenih u Službi Ustavnog suda; finansijsko-materijalni poslovi; pripremanje nacrta i predloga opštih akata i drugih materijala za sekretara Ustavnog suda; daktilografski poslovi; poslovi tehničkih sekretara; poslovi ekonomata; vođenje sudske evidencije i statistike; prikupljanje i obrada literature, periodike i drugih informativnih stručnih materijala; davanje internih informacija iz registra propisa i obaveštenja o promenama u fondu pravne literature; poslovi interne dostave, kao i drugi administrativno-stručni i opšti poslovi.

Član 27

U Upravi za zajedničke službe republičkih organa obavljaju se za potrebe Ustavnog suda: poslovi tekućeg i investicionog opremanja i održavanja; računovodstveni poslovi; poslovi prepisa, umnožavanje i povezivanje materijala; poslovi održavanja čistoće, kao i drugi poslovi koje Ustavni sud prenese na Upravu.

Član 28

Ustavni sud ima sekretara.

Sekretara Ustavnog suda postavlja Ustavni sud na četiri godine i po isteku tog vremena može biti ponovo postavljen na tu funkciju.

Sekretar Ustavnog suda može biti, po odluci Ustavnog suda, razrešen i pre isteka vremena na koje se postavlja.

Sekretara, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, zamenjuje viši savetnik, odnosno savetnik Ustavnog suda, koga odredi Ustavni sud.

Član 29

Sekretar Ustavnog suda, u skladu sa Zakonom o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka, Poslovnikom o radu Ustavnog suda, ovom odlukom i zaključcima Ustavnog suda: pomaže predsedniku Ustavnog suda u vršenju njegovih prava i dužnosti u vezi sa organizovanjem i pripremanjem sednica Ustavnog suda; stara se o izradi i dostavljanju materijala potrebnih za rad Ustavnog suda i njegovih radnih tela; stara se i odgovoran je za izvršavanje zaključka Ustavnog suda; obezbeđuje radnim telima Ustavnog suda potrebne uslove za rad; obavlja stručne poslove koje mu Ustavni sud poveri; stara se o objavljivanju akata Suda; stara se o primeni zakona, Poslovnika i ove odluke; priprema predloge programa, planova rada i godišnjeg pregleda rada Ustavnog suda; saziva i organizuje rad Stručnog kolegijuma; obavlja i druge poslove koje mu povere Ustavni sud i predsednik Ustavnog suda.

Sekretar Ustavnog suda utvrđuje predlog zapisnika sa sednice Ustavnog suda.

Član 30

Sekretar Ustavnog suda rukovodi radom Službe Ustavnog suda.

U rukovođenju radom Službe Ustavnog suda, zasnivanju i prestanku radnog odnosa, ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Službi Ustavnog suda, kao i upotrebi i korišćenju sredstava rada, sekretar Ustavnog suda ima prava i dužnosti funkcionera koji rukovodi državnim organom.

Za svoj rad i rad Službe Ustavnog suda sekretar odgovara Ustavnom sudu.

Član 31

Ustavni sud postavlja više savetnike i savetnike Ustavnog suda.

Lica iz stava 1 ovog člana postavljaju se na četiri godine i po isteku tog vremena mogu biti ponovo postavljena.

Za svoj rad postavljena lica odgovorna su Ustavnom sudu i sekretaru.

Lica iz stava 1 ovog člana mogu biti razrešena pre isteka vremena na koje su postavljena pod uslovima utvrđenim zakonom.

Član 32

Viši savetnici Ustavnog suda pripremaju, analiziraju i obrađuju ustavnopravna pitanja iz delokruga rada Ustavnog suda; obrađuju najsloženije predmete u kojima je potrebno zauzimanje pravnih stavova Ustavnog suda i izgrađivanja sudske prakse; pripremaju analize o stanju i problemima ostvarivanja ustavnosti i zakonitosti i analize na osnovu kojih Ustavni sud ukazuje Narodnoj skupštini na potrebu donošenja i izmena zakona i preduzimanje drugih mera radi zaštite ustavnosti i zakonitosti; obavljaju i druge poslove prema zaključcima Ustavnog suda, njegovih radnih tela, po nalogu predsednika, sudija i sekretara Ustavnog suda.

Član 33

Savetnici Ustavnog suda obavljaju složene poslove iz jedne ili više pravnih oblasti iz delokruga rada Ustavnog suda; obrađuju složenije predmete i pripremaju nacrte referata za sednice Suda i njegovih radnih tela; pripremaju analize o pitanjima iz određenih oblasti ustavnopravne zaštite na osnovu kojih Ustavni sud zauzima stavove i izgrađuje praksu; pripremaju materijale i pisma kojima se Ustavni sud obraća drugim ustavnim sudovima ili državnim i drugim organima i organizacijama; učestvuju u pripremi savetovanja, konsultacija i drugih aktivnosti Ustavnog suda; obavljaju stručne poslove na obradi i analizi ustavno-sudske prakse, daju informacije o stavovima iz ustavno-sudske prakse; pripremaju i uređuju stalne i povremene publikacije Suda; pripremaju objavljivanje akata Ustavnog suda i obavljaju i druge poslove prema zaključcima Ustavnog suda i njegovih radnih tela i po nalogu predsednika, sudije i sekretara Suda.

Član 34

Zadatke i poslove u Službi Ustavnog suda vrše zaposleni raspoređeni na zadatke i poslove utvrđene pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Službi Ustavnog suda.

Član 35

Radi razmatranja određenih stručnih pitanja, u pripremi materijala za sednice Ustavnog suda, obrazuje se Stručni kolegijum Suda koji čine sekretar Suda, viši savetnici i savetnici Ustavnog suda, samostalni stručni saradnici, viši stručni saradnici i stručni saradnici zaposleni u Službi Ustavnog suda.

Stručni kolegijum razmatra: složenija ustavno-pravna pitanja, analize propisa, opštih akata i predloga mera, zahteve za preispitivanje stavova Ustavnog suda, alternativne predloge o kojima odlučuje Ustavni sud i druga pitanja od značaja za rad Ustavnog suda.

Stručni kolegijum saziva i njime rukovodi sekretar Ustavnog suda. Stručni kolegijum se saziva i na predlog predsednika Suda, sudije izvestioca i obrađivača predmeta.

O stavovima zauzetim na Stručnom kolegijumu obaveštava se Ustavni sud.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 36

Stalne komisije Ustavnog suda nastavljaju sa radom do isteka perioda na koji su izabrane.

Sekretar Ustavnog suda nastavlja sa obavljanjem funkcije do isteka perioda na koji je postavljen.

Postavljena lica u Službi Ustavnog suda nastavljaju se radom, a rasporediće se saglasno pravilniku o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u Službi Ustavnog suda.

Član 37

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o organizaciji Ustavnog suda ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 17/2000).

Član 38

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".