ODLUKA
O UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2004. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 124/2003)

1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2004. godini, koji je sastavni deo ove odluke.

2. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS", a primenjuje se od 1. januara 2004. godine.

 

PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2004. GODINI

1. Osnovni cilj monetarne politike Narodne banke Srbije (NBS) u 2004. godini je smanjenje stope inflacije na 7%, mereno od decembra 2003. do decembra 2004. godine. Dodatni ciljevi NBS su održanje stabilnosti finansijskog sistema i povećanje neto deviznih rezervi.

2. Procenjuje se da će u 2004. godini približno polovinu ukupne inflacije činiti bazna inflacija, a da će drugi deo biti rezultat jednokratnih faktora kao što su uvođenje poreza na dodatu vrednost i korigovanje administrativno kontrolisanih cena.

3. Kurs dinara formiraće se na osnovu ponude i tražnje na deviznom tržištu. NBS će intervencijama na deviznom tržištu i drugim instrumentima koji su joj na raspolaganju usmeravati kurs tako da bude u skladu sa srednjoročno održivom platnobilansnom pozicijom zemlje, imajući u vidu osnovni cilj - smanjenje stope inflacije.

4. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na ciljevima ekonomske politike i pretpostavkama o makroekonomskom okruženju u 2004. godini sadržanim u Memorandumu o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2004. godinu sa projekcijama za 2005. i 2006. godinu i Predlogu zakona o buđetu Republike Srbije za 2004. godinu, koji je Narodnoj skupštini Republike Srbije podnet na usvajanje 1. novembra 2003. godine. Shodno tome, pretpostavljeno je da će realni rast bruto društvenog proizvoda u 2004. godini iznositi 4%, neto porast deviznih rezervi bankarskog sektora 150 miliona SAD dolara, kao i da će se nastaviti tendencija umerenog usporavanja brzine opticaja novca.

5. NBS procenjuje da će se, pri navedenim pretpostavkama o ekonomskoj politici i makroekonomskom okruženju, ciljevi monetarne politike u 2004. godini ostvariti uz rast primarnog novca od oko 9%. Takođe, procenjuje se da će rast dinarske novčane mase M2 iznositi oko 14%, a da će šire definisana novčana masa M3, s deviznim komponentama iskazanim po stalnom kursu, porasti za oko 15%. Brži rast šire definisanih monetarnih agregata zasnovan je na očekivanom bržem rastu dinarskih oročenih depozita, kao i deviznih depozita kod banaka u odnosu na transakcione depozite.

6. Projekcije monetarnih agregata zasnivaju se na pretpostavkama o približno nepromenjenom deficitu spoljnotrgovinskog bilansa i smanjenju priliva stranog kapitala u 2004. godini u odnosu nas 2003. godinu. Ako bi neto devizni priliv po ova dva osnova odstupao od projektovanog nivoa, monetarna politika bi se delimično prilagodila navedenim promenama. Međutim, NBS neće rast monetarnih agregata prilagođavati autonomnim odstupanjima elemenata neto domaće aktive u odnosu na projekcije.

7. Narodna banka Srbije će u 2004. godini nastaviti da razvija i jača indirektne instrumente monetarnog regulisanja, uključujući i pokretanje repo operacija. Očekuje se da će osnovu za repo operacije predstavljati obveznice Republike Srbije emitovane po osnovu postojećeg duga Republike prema NBS. NBS planira značajnije oslanjanje na kamatne stope kao instrument monetarne politike. Stopa obavezne rezerve smanjiće se ako monetarna kretanja to budu dozvolila, a povećaće se samo u slučaju znatnijih strukturnih poremećaja likvidnosti bankarskog sektora.

8. NBS će u 2004. godini, radi regulisanja likvidnosti bankarskog sistema, bankama omogućiti korišćenje kreditnih i depozitnih olakšica. NBS može u 2004. godini Republici Srbiji odobriti kratkoročni kredit radi finansiranja privremene nelikvidnosti budžeta Republike Srbije u toj godini, pri čemu će se voditi računa o likvidnosti bankarskog sektora, tržišnim kamatnim stopama i poziciji države u bankarskom sektoru.

9. U 2004. godini NBS će preduzeti mere za razvoj finansijskih tržišta, kao i za povećanje njihove sigurnosti i efikasnosti. U tom će smislu NBS usavršavati svoje propise, predlagati izmene u zakonskoj regulativi i sarađivati s državnim organima zaduženim za donošenje regulative u oblasti finansijskog sektora. NBS će nastojati da smanjenjem sopstvene provizije i naknada doprinese razvoju finansijskog sektora.

10. NBS će u 2004. godini nastaviti da unapređuje kontrolu banaka i drugih finansijskih organizacija. U oblasti kontrole banaka i drugih finansijskih organizacija cilj je obezbeđivanje finansijski zdravog i stabilnog bankarskog sistema sposobnog da zaštiti interese deponenata banke, zadovolji potrebe građana i privrede zemlje za bankarskim uslugama i podstiče dalji razvoj privrede. Kontrola boniteta i zakonitosti poslovanja banaka i drugih finansijskih organizacija obavljaće se u skladu s međunarodnim standardima i principima efikasne kontrole banaka.

11. NBS će nastaviti da uređuje, unapređuje, nadgleda i kontroliše dinarski platni promet u bankama, kao i da uspostavlja, održava i administrira informatičku infrastrukturu za obavljanje platnog prometa u Republici Srbiji. Cilj NBS je da se poslovi platnog prometa obavljaju efikasno i sigurno u skladu s principima i standardima Evropske unije.