PRAVILNIKO STRUČNOJ SPREMI, ISPITIMA I DOZVOLAMA ZA RAD ČLANOVA POSADE VAZDUHOPLOVA("Sl. list SFRJ", br. 2/80, 31/80, 53/80, 43/81, 10/85 i "Sl. list SRJ", br. 12/93, 46/93, 74/93, 55/94, 77/94, 46/95, 16/96 i "Sl. glasnik RS", br. 121/2003) |
I OPŠTE ODREDBE
Ovim pravilnikom propisuju se stručna sprema ispiti i drugi uslovi koje moraju da ispunjavaju članovi posade vazduhoplova, i to: letačko osoblje i pomoćno osoblje; način proveravanja njihove stručnosti, način izdavanja dozvole za rad, kao i poslovi koje ta lica mogu da vrše.
Poslove letačkog osoblja, kao i poslove pomoćnog osoblja na vazduhoplovu, mogu vršiti punoletna lica, koja u pogledu stručne spreme i vremena provedenog na određenim poslovima, ispunjavaju uslove propisane ovim pravilnikom i imaju dozvolu za rad.
Poslove pilota jedrilice mogu vršiti i starija maloletna lica pod uslovima propisanim ovim pravilnikom.
Lice koje vrši poslove letačkog osoblja i pomoćnog osoblja na vazduhoplovu, osim uslova iz člana 2 ovog pravilnika, mora ispunjavati i propisane zdravstvene uslove.
Lice koje se obučava za vršenje poslova iz člana 2 ovog pravilnika je učenik ili pripravnik i te poslove može vršiti samo pod nadzorom lica koje ima važeću dozvolu za rad za vršenje određenih stručnih poslova, odnosno za vršenje posebnih poslova, osim lica koja vrše obuku na zemlji (obuka na radio-navigacionim uređajima za simulirano letenje i teorijska obuka).
Za vršenje određenog stručnog posla učenik se obučava u određenim školama, odnosno školskim centrima.
Učenik za sportskog pilota, pilota jedrilice i balona kao i nastavnici sportskog letenja obučavaju se u školskim centrima i organizacijama Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije.
Pripravnik je lice koje ima važeću dozvolu za rad za vršenje određenog stručnog posla, a koje se obučava za vršenje drugog određenog stručnog posla ili se obučava za vršenje posebnog posla.
Učenik koji se obučava za vršenje određenih stručnih poslova na vazduhoplovu mora biti upisan u knjigu učenika škole ili školskog centra, odnosno organizacije Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije u kojoj se obučava.
Pripravnik koji se obučava za vršenje drugog određenog stručnog posla ili za vršenje posebnog posla mora biti upisan u knjigu pripravnika škole ili školskog centra, organizacije udruženog rada, organa uprave, odnosno organizacije Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije.
U knjigu učenika, odnosno u knjigu pripravnika unose se podaci o: učeniku, odnosno pripravniku, zdravstvenom stanju učenika, odnosno pripravnika, nastavniku koji vrši obuku, položenim ispitima i stepenu obučenosti, kao i vrsti poslova za koje se učenik, odnosno pripravnik obučava.
Sadržaj knjige učenika, odnosno sadržaj knjige pripravnika utvrđuje i knjigu overava Savezno ministarstvo za saobraćaj i veze.
Licu koje ispunjava zdravstvene i druge uslove propisane ovim pravilnikom i koje položi ispit za vršenje određenih stručnih poslova, izdaje se dozvola za rad za samostalno vršenje tih poslova.
Ako lice iz stava 1 ovog člana položi poseban ispit za vršenje posebnih poslova, u važeću dozvolu za rad upisuje se da može samostalno vršiti i posebne poslove za koje je položilo poseban ispit.
Lice koje ima dozvolu za rad za vršenje određenih stručnih poslova na vazduhoplovu može vršiti i posebne poslove, ako položi poseban ispit za vršenje tih poslova i ako mu je to upisano u važeću dozvolu za rad.
Poslovi letačkog osoblja i pomoćnog osoblja u vazduhoplovu, nastavnika i instruktora su: upravljanje vazduhoplovom, pomoćni poslovi u vazduhoplovu za vreme leta, obuka u letenju, nadzor nad izvršenjem letačkog zadataka za vreme obuke i proveravanje stručnosti, staranje o bezbednosti putnika i verifikacija radio-navigacionih uređaja.
Pojedini izrazi, upotrebljeni u ovom pravilniku, imaju sledeća značenja:
1) samostalno letenje je letenje koje samostalno vrši pilot vazduhoplova vazduhoplovom za koji je propisom predviđen jedan pilot, ili letenje prvog pilota vazduhoplovom za koji je propisom predviđeno najmanje dva pilota, ili letenje nastavnika, odnosno instruktora letenja koji vrši obuku i proveravanje stručnosti posade vazduhoplova, ili letenje u svojstvu drugog pilota koji pod nadzorom prvog pilota obavlja poslove prvog pilota;
2) noćno letenje je vreme provedeno u letu koji počinje pola časa posle zalaska sunca, odnosno koji se završava pola časa pre izlaska sunca;
3) letenje sa duplim, odnosno udvojenim komandama je upravljanje vazduhoplovom u svojstvu učenika ili pripravnika, radi obuke, trenaže ili izvršenja letačkog zadatka pod nadzorom nastavnika ili instruktora letenja;
4) vreme letenja po pravilima za instrumentalno letenje (IFR) je ukupno vreme letenja pomoću instrumenata pod meteorološkim uslovima za instrumentalno letenje (IMC) ili pod pokrivačem radi obuke ili proveravanja stručnosti, uz korišćenje radio-navigacionih uređaja, odnosno svako letenje u vazdušnom saobraćaju;
5) linijsko letenje je međuaerodromsko letenje u redovnom ili neredovnom vazdušnom saobraćaju;
6) letenje na dugim linijama je međuaerodromsko letenje preko velikih prostranstava, za koje je neophodno korišćenje sredstava za navigaciju velikog dometa;
7) pilot je lice koje upravlja vazduhoplovom i koje je odgovorno za njegovu bezbednost;
8) prvi pilot je lice koje na vazduhoplovu za koji su propisana dva pilota, upravlja vazduhoplovom sa levog sedišta i može biti određen da vrši dužnost vođe vazduhoplova;
9) drugi pilot je lice koje, na vazduhoplovu za koji je propisano najmanje dva pilota, vrši određene stručne poslove iz svog delokruga;
10) tip vazduhoplova je vazduhoplov koji ima slične konstruktivne, aerodinamičke i manevarske osobine, zajedničke za više vazduhoplova.
II LETAČKO OSOBLJE
Sportski piloti
1. Pilot jedrilice
Jedrilicom može upravljati sportski pilot koji ima završenu obuku za pilota jedrilice; najmanje 30 časova samostalnog letenja na jedrilici; položen ispit za pilota jedrilice i pismenu saglasnost roditelja ako lice nije punoletno, a ima više od 16 godina života.
Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, jedrilicom može upravljati lice koje ima dozvolu za rad sportskog pilota aviona, završenu obuku za pilota jedrilice i najmanje 10 časova samostalnog letenja na jedrilici i položen ispit za pilota jedrilice.
Ispit za pilota jedrilice sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja (osnovi aerodinamike, osnovi mehanike, leta, osnovi stabilnosti i upravljivosti itd.);
2) vazduhoplovnu navigaciju;
3) radiofoniju;
4) vazduhoplovnu meteorologiju;
5) poznavanje konstrukcije i materijala od koga se izrađuje jedrilica;
6) vazduhoplovne propise;
7) poznavanje svojstava padobrana i njegove upotrebe;
8) eksploataciju jedrilice i prinudne postupke.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i sposobnosti za bezbedno upravljanje jedrilicom u toku leta.
Na osnovu dozvole, pilot jedrilice: samostalno leti danju pod uslovima vidljivosti na više tipova jedrilica za koje je obučen; leti noću, ako je za to obučen a nije imao prekid u noćnom letenju duži od 60 dana; leti u oblacima, ako je za to obučen i ima najmanje 10 časova letenja bez spoljne vidljivosti, od čega najviše 5 časova letenja simuliranim uređajima; učestvuje na vazduhoplovnim javnim priredbama i takmičenjima u Saveznoj Republici Jugoslaviji i inostranstvu, ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja, od čega 10 časova letenja na tipu jedrilice sa kojom učestvuje na javnoj priredbi ili takmičenju.
Zahtev za produžavanje roka važenja dozvole pilota jedrilice može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove, ako ima najmanje 10 časova letenja, od čega najmanje 5 časova letenja u toku 12 meseci pre isteka roka važenja dozvole i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
1a. Sportski pilot ultralakog aviona
Ultralakim avionom može upravljati sportski pilot koji ima završenu obuku za sportskog pilota ultralakog aviona, najmanje 20 časova samostalnog letenja ultralakim avionom, od čega dva časa samostalnog, međuaerodromskog letenja sa sletanjima na dva različita aerodroma i položen ispit za sportskog pilota ultralakog aviona.
Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, ultralakim avionom može upravljati pilot aviona koji ima završenu obuku za ultralaki avion i pilot jedrilice koji ima završenu obuku za pilota ultralakog aviona, najmanje 10 časova samostalnog letenja na ultralakom avionu i položen ispit za pilota ultralakog aviona.
Ispit za sportskog pilota ultralakog aviona sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za polaganje teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) vazduhoplovne konstrukcije;
3) vazduhoplovne pogonske grupe;
4) vazduhoplovne instrumente;
5) vazduhoplovnu meteorologiju;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) radiofoniju;
8) vazduhoplovne propise;
9) eksploataciju vazduhoplova i prinudne postupke.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje ultralakim avionom u toku leta.
Na osnovu dozvole, sportski pilot ultralakog aviona samostalno upravlja ultralakim avionom danju u uslovima vidljivosti, prevozi jedno lice ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja, vrši izbacivanje hemijskih sredstava ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja i ako za to ima ovlašćenje i položen ispit za sportskog pilota aviona.
2. Sportski pilot aviona i helikoptera
Avionom može upravljati sportski pilot koji ima završenu obuku za sportskog pilota, najmanje 35 časova samostalnog letenja avionom, od čega najmanje 5 časova samostalnog međuaerodromskog letenja sa sletanjima na tri različita aerodroma, i položen ispit za sportskog pilota.
Izuzetno od odredbe stava 1 ovog člana, avionom može upravljati lice koje ima dozvolu za rad pilota jedrilice ako ima završenu obuku za sportskog pilota, najmanje 25 časova samostalnog letenja avionom, od čega najmanje 5 časova samostalnog međuaerodromskog letenja sa sletanjima na tri različita aerodroma, odnosno dozvolu pilota ultralakog aviona ako ima završenu obuku za sportskog pilota aviona ili helikoptera i najmanje 15 časova samostalnog letenja avionom, od čega najmanje pet časova samostalnog međuaerodromskog letenja sa sletanjima na tri različita aerodroma i položen stručni ispit za sportskog pilota.
Ispit za sportskog pilota sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) vazduhoplovne konstrukcije;
3) sisteme vazduhoplova;
4) vazduhoplovne pogonske grupe;
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) radiofoniju;
8) vazduhoplovnu meteorologiju;
9) vazduhoplovne propise;
10) eksploataciju vazduhoplova i prinudne postupke.
Ako kandidat za sportskog pilota poseduje važeću dozvolu pilota jedrilice, neće polagati predmet iz tačke 7 stava 2 ovog člana.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje avionom u toku leta.
Na osnovu dozvole, sportski pilot: samostalno upravlja avionom danju u uslovima vidljivosti, bez prava prevoza putnika, jednomotornim avionom težine do 1500 kg za koji je obučen, odnosno jednomotornim avionom težine do 3000 kg ako je položio poseban stručni ispit za letenje određenim tipom aviona; učestvuje na javnim vazduhoplovnim priredbama i takmičenjima u Jugoslaviji, ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja, a u inostranstvu - najmanje 150 časova samostalnog letenja; prevozi druga lica, osim putnika, ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja, od čega najmanje 5 časova samostalnog letenja odnosnim tipom aviona; vrši vuču jedrilice, ako ima najmanje 70 časova letenja, od čega najmanje 5 časova samostalnog letenja odnosnim tipom aviona i ako je za to obučen, odnosno ako ima najmanje 50 časova samostalnog letenja i položen poseban ispit za nastavnika jedriličarstva; vrši izbacivanje padobranaca, bacanje letaka i vuču transparenata, ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja i ako je za to obučen; vrši izbacivanje hemijskih sredstava iz vazduhoplova ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja i ako za to ima ovlašćenje; leti avionom u kontrolisanom vazdušnom prostoru, ako ima položen poseban stručni ispit za korišćenje radio-navigacionih sredstava, leti noću u zoni sportskog aerodroma, ako je za to obučen i ako mu prekid u noćnom letenju nije trajao duže od 45 dana; leti noću u meteorološkim uslovima za vizuelno letenje u rejonu aerodroma, ako ima položen poseban ispit za korišćenje radio-navigacionih sredstava i ima najmanje 5 časova samostalnog noćnog letenja.
Na osnovu dozvole sportskog pilota i položenog posebnog ispita za instrumentalno letenje, sportski pilot prevozi putnike jednomotornim avionom mase do 1.500 kg za koje je obučen, odnosno jednomotornim avionom mase do 2.750 kg ako je položio poseban stručni ispit za letenje određenim tipom aviona koji je opremljen za instrumentalno letenje i ako ima najmanje 150 časova samostalnog letenja, od čega najmanje 10 časova na tom tipu aviona.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole sportskog pilota može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole ispunjava zdravstvene uslove, koji ima najmanje 10 časova letenja, od čega najmanje 5 časova samostalnog letenja avionom, u toku 12 meseci pre isteka roka važenja dozvole i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
Helikopterom može upravljati sportski pilot helikoptera koji ima: završenu obuku za sportskog pilota helikoptera; najmanje 40 časova letenja helikopterom, od čega najmanje 20 časova samostalnog letenja; najmanje 3 samostalna preleta na tri terena; najmanje jedno sletanje i jedno poletanje sa terena nadmorske visine preko 1000 m i položen ispit za sportskog pilota helikoptera.
Ako sportski pilot helikoptera ima dozvolu za rad sportskog pilota aviona ili dozvolu višeg ranga, može mu se umesto 40 časova letenja helikopterom priznati 25 časova letenja helikopterom, od čega mora imati najmanje 15 časova samostalnog letenja helikopterom.
Ispit za sportskog pilota helikoptera sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja (posebno let helikoptera i rotora);
2) vazduhoplovne konstrukcije (posebno konstrukcije helikoptera);
3) sisteme vazduhoplova (posebno sisteme helikoptera);
4) vazduhoplovne pogonske grupe (posebno pogonske grupe helikoptera);
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) vazduhoplovnu meteorologiju;
8) radiofoniju;
9) vazduhoplovne propise;
10) eksploataciju helikoptera i prinudne postupke.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje helikopterom za vreme leta.
Na osnovu dozvole, sportski pilot helikoptera: samostalno upravlja helikopterom danju pod uslovima vidljivosti, bez prava prevoza drugih lica, a posle 75 časova samostalnog letenja helikopterom i sa pravom prevoza drugih lica ako ima najmanje 10 časova letenja na odgovarajućem tipu helikoptera; leti helikopterom noću ako je za to obučen a nije imao prekid u noćnom letenju duži od 45 dana; vrši izbacivanje padobranaca ako ima najmanje 100 časova samostalnog letenja helikopterom, od čega najmanje 10 časova samostalnog letenja onim tipom helikoptera iz kog vrši izbacivanje padobranaca i ako je za to obučen; leti helikopterom u kontrolisanom vazdušnom prostoru ako je položio poseban ispit za korišćenje radio-navigacionih sredstava; leti noću po pravilima za vizuelno letenje u rejonu aerodroma, odnosno helidroma ako je položio poseban ispit za korišćenje radio-navigacionih sredstava i ima najmanje 15 časova samostalnog letenja helikopterom; učestvuje na vazduhoplovnim javnim priredbama i takmičenjima ako ima najmanje 75 časova samostalnog letenja helikopterom, a u inostranstvu - ako ima najmanje 150 časova samostalnog letenja helikopterom.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole sportskog pilota helikoptera može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole ispunjava zdravstvene uslove, koji u toku oba perioda od po 12 meseci važenja dozvole ima najmanje po 30 samostalnih letova helikopterom i najmanje po 10 časova letenja i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
3. Pilot na slobodnom balonu
Slobodnim balonom može upravljati pilot koji ima završenu obuku za pilota slobodnog balona, najmanje osam penjanja u prosečnom trajanju od 2 časa, od čega šest pod nadzorom instruktora sa jednim penjanjem do 3.000 metara visine, i koji ima položen ispit za pilota slobodnog balona.
Ispit za pilota na slobodnom balonu sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) osnove teorije letenja i aerostatike koja se primenjuje u letenju na slobodnim balonima;
2) konstrukcije balona i opreme;
3) balonske instrumente;
4) računsku navigaciju,
5) vazduhoplovne propise;
6) vazduhoplovnu meteorologiju;
7) eksploataciju balona i prinudne postupke.
Praktični deo stručnog ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za upravljanje balonom u toku leta.
Na osnovu dozvole, pilot slobodnog balona: samostalno leti danju u uslovima vidljivosti na balonima; učestvuje na sportskim priredbama i takmičenjima ako ima najmanje 50 časova samostalnog letenja; prevozi druga lica ako ima najmanje 100 časova letenja; leti samostalno noću ako ima najmanje 150 časova letenja, od čega najmanje 10 časova letenja noću, ili 5 podizanja balonom noću.
Zahtev za produženje važenja dozvole pilota slobodnog balona može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka dozvole ispunjava zdravstvene uslove, koji je u toku važenja dozvole imao najmanje tri podizanja balonom ili 5 časova letenja balonom i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
4. Profesionalni pilot aviona i helikoptera
Avionom može upravljati profesionalni pilot koji ima: završenu vazduhoplovnu školu za profesionalnog pilota; najmanje 200 časova letenja avionom, od čega najmanje 100 časova samostalnog letenja, a od toga najmanje 40 časova samostalnog maršrutnog letenja; najmanje 20 časova međuaerodromskog letenja u kontrolisanom vazdušnom prostoru sa upotrebom radio-navigacionih sredstava i najmanje jedan maršrutni let duži od 300 km sa sletanjem na jednom od usputnih aerodroma, najmanje 5 časova letenja bez spoljne vidljivosti, od čega najviše 2 časa letenja sa upotrebom radio-elektronskih uređaja za simulirano letenje; najmanje 5 časova noćnog letenja i položen ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota.
Ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota aviona sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) vazduhoplovne konstrukcije;
3) sisteme vazduhoplova;
4) vazduhoplovne pogonske grupe;
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) vazduhoplovnu meteorologiju;
8) vazduhoplovne propise;
9) eksploataciju vazduhoplova i prinudne postupke;
10) vazduhoplovnu medicinu;
11) engleski jezik sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje avionom za vreme leta.
Na osnovu dozvole za rad, profesionalni pilot: vrši avio-tretiranje zemljišnih površina i leti radi traganja i spasavanja ako ima najmanje 250 časova letenja avionom, od čega najmanje 50 časova samostalnog letenja određenim tipom vazduhoplova i ako ima položen poseban ispit za avio-tretiranje zemljišnih površina ili poseban ispit za traganje i spasavanje aviona; leti danju i noću u uslovima vidljivosti avionom mase do 5.700 kg ako je položio poseban ispit za letenje određenim tipom aviona; leti, u svojstvu drugog pilota, u vazdušnom saobraćaju sa pravom prevoza putnika ako je položio poseban ispit za instrumentalno letenje i ispit za letenje određenim tipom aviona i leti, u svojstvu prvog pilota, u vazdušnom saobraćaju sa pravom prevoza putnika avionom mase do 5.700 kg ako je položio poseban ispit za instrumentalno letenje i ispit za letenje određenim tipom aviona i ako ima najmanje 150 časova instrumentalnog letenja.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad profesionalnog pilota može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove i koji je u toku važenja dozvole za rad imao najmanje 15 časova letenja.
Avionom može upravljati profesionalni pilot prve klase koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota; položen poseban ispit za instrumentalno letenje; najmanje 1200 časova i dve godine neprekidnog letenja sa važećim ovlašćenjem za instrumentalno letenje, od čega najmanja 250 časova samostalnog letenja, od čega najviše 100 časova letenja u svojstvu prvog pilota pod nadzorom instruktora najmanje 100 časova instrumentalnog letenja; najmanje 50 časova noćnog letenja i položen ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota I klase.
Ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota I klase sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) vazduhoplovne propise;
2) engleski jezik sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku;
3) eksploataciju vazduhoplova i prinudne postupke.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje avionom za vreme leta.
Na osnovu dozvole za rad, profesionalni pilot I klase vrši: poslove prvog pilota na svim tipovima aviona težine do 20.000 kg u vazdušnom saobraćaju ako je položio poseban ispit za letenje određenim tipom aviona; poslove prvog pilota na svim tipovima aviona do 60.000 kg bez prava prevoza putnika; poslove drugog pilota na svim avionima za koje je predviđen drugi pilot, kao i druge posebne poslove ako ima za to položen poseban ispit.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad profesionalnog pilota I klase može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove i koji je u toku važenja dozvole za rad imao najmanje 40 časova letenja, od čega najmanje 20 časova instrumentalnog letenja, od čega ne više od 10 časova letenja na radio-elektronskim uređajima za simulirano letenje.
Helikopterom može upravljati profesionalni pilot helikoptera koji ima: završenu vazduhoplovnu školu za profesionalnog pilota helikoptera; najmanje 200 časova letenja helikopterom, od čega najmanje 100 časova samostalnog letenja; najmanje 10 samostalnih preleta, od čega najmanje dva preleta u kontrolisanom vazdušnom prostoru; najmanje 5 časova samostalnog letenja noću; najmanje 5 časova samostalnog letenja bez spoljne vidljivosti; najmanje jedno sletanje na visini od preko 1500 metara nadmorske visine, kao i položen ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota helikoptera.
Ako profesionalni pilot helikoptera ima dozvolu sportskog pilota aviona, može mu se umesto 200 časova letenja helikopterom priznati 150 časova, od čega mora imati najmanje 80 časova samostalnog letenja helikopterom, a ako ima dozvolu za rad profesionalnog pilota aviona, može mu se umesto 200 časova letenja helikopterom priznati 100 časova, od čega mora imati najmanje 50 časova samostalnog letenja helikopterom.
Ispit za vršenje poslova profesionalnog pilota helikoptera sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja, sa posebnim delom o letu helikoptera (težina, balans, performanse);
2) vazduhoplovne konstrukcije, sa posebnim delom o helikopterima;
3) sisteme vazduhoplova, sa posebnim delom o sistemima na helikopterima;
4) vazduhoplovne pogonske grupe, sa posebnim delovima o pogonskim grupama helikoptera;
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) vazduhoplovnu meteorologiju;
8) vazduhoplovne propise;
9) eksploataciju helikoptera i prinudne postupke;
10) vazduhoplovnu medicinu;
11) engleski jezik, sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje helikopterom za vreme letenja.
Na osnovu dozvole za rad, profesionalni pilot helikoptera vrši avio-tretiranje zemljišnih površina, geološka ispitivanja i snimanja iz vazduha i pruža hitnu pomoć ako ima najmanje 300 časova letenja helikopterom, od čega najmanje 50 časova samostalnog letenja određenim tipom helikoptera i ako je položio poseban ispit za vršenje tih poslova, leti danju i noću u uslovima vidljivosti helikopterom mase do 5.700 kg ako je položio posebni ispit za letenje određenim tipom helikoptera i leti helikopterom noću ako je za to obučen, a nije imao prekid u noćnom letenju duži od 45 dana.
Zahtev za produžavanje roka važenja dozvole za rad profesionalnog pilota helikoptera može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove za rad, koji ima najmanje 10 časova samostalnog letenja helikopterom i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
5. Saobraćajni pilot aviona i helikoptera
Avionom može upravljati saobraćajni pilot koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota I klase; završenu obuku za saobraćajnog pilota; najmanje 2000 časova letenja, od čega najmanje 250 časova samostalnog letenja u svojstvu vođe vazduhoplova ili najmanje 250 časova letenja u svojstvu pripravnika za vođu vazduhoplova pod nadzorom instruktora letenja u vazdušnom saobraćaju; najmanje 6 godina neprekidnog letenja u vazdušnom saobraćaju ili 8 godina neprekidnog letenja od čega najmanje 4 godine u vazdušnom saobraćaju i položen ispit za vršenje poslova saobraćajnog pilota.
Ispit za vršenje poslova saobraćajnog pilota aviona sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) vazduhoplovne konstrukcije i poznavanje tipova vazduhoplova;
3) sisteme vazduhoplova;
4) vazduhoplovne pogonske grupe;
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) vazduhoplovnu meteorologiju;
8) vazduhoplovne propise;
9) organizaciju letenja i saobraćaja;
10) opterećenje i balans vazduhoplova;
11) eksploataciju vazduhoplova i prinudne postupke;
12) vazduhoplovnu medicinu;
13) engleski jezik višeg stepena, sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje avionom u toku leta.
Na osnovu dozvole za rad, saobraćajni pilot: vrši poslove profesionalnog pilota, profesionalnog pilota I klase i saobraćajnog pilota na svim tipovima aviona.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad saobraćajnog pilota može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove i koji je u toku važenja dozvole za rad imao najmanje 50 časova letenja, od čega najmanje 20 časova instrumentalnog letenja a od toga ne više od 10 časova letenja pomoću radio-elektronskih uređaja za simulirano letenje.
Helikopterom može upravljati saobraćajni pilot helikoptera koji ima važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota helikoptera; završenu obuku za saobraćajnog pilota helikoptera; najmanje 1000 časova letenja helikopterom, od čega najmanje 300 časova samostalnog letanja u svojstvu vođe vazduhoplova; najmanje 50 časova instrumentalnog i najmanje 100 časova noćnog letenja; položen poseban ispit za instrumentalno letenje i položen ispit za vršenje poslova saobraćajnog pilota helikoptera.
Ako pripravnik saobraćajnog pilota helikoptera poseduje dozvolu profesionalnog pilota aviona ili profesionalnog pilota I klase na avionu ili saobraćajnog pilota na avionu, za sticanje dozvole saobraćajnog pilota na helikopteru potrebno je da ima najmanje 600 časova ukupnog letenja na helikopteru, od čega 250 časova letenja na helikopteru u saobraćaju.
Ispit za vršenje poslova saobraćajnog pilota helikoptera sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) vazduhoplovne konstrukcije i poznavanje tipova helikoptera;
3) sisteme vazduhoplova i sisteme helikoptera,
4) vazduhoplovne pogonske grupe;
5) vazduhoplovne instrumente;
6) vazduhoplovnu navigaciju;
7) vazduhoplovnu meteorologiju;
8) vazduhoplovne propise;
9) opterećenje i balans vazduhoplova i helikoptera;
10) eksploataciju helikoptera i prinudne postupke;
11) vazduhoplovnu medicinu;
12) engleski jezik višeg stepena, sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za bezbedno upravljanje helikopterom u toku leta.
Na osnovu dozvole za rad, saobraćajni pilot helikoptera vrši poslove saobraćajnog pilota helikoptera i poslove prvog pilota na određenim tipovima helikoptera za koje ima položen poseban ispit.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad saobraćajnog pilota helikoptera može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove, koji je u toku važenja dozvole za rad imao najmanje 20 časova instrumentalnog letenja helikopterom i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
6. Navigator letač i mehaničar - tehničar letač
Poslove navigatora letača na avionu u vazdušnom saobraćaju može vršiti lice koje ima završenu obuku za navigatora letača, najmanje 250 časova međuaerodromskog letenja u svojstvu učenika navigatora, od čega najmanje 100 časova letenja noću, kao i položen ispit za dozvolu za rad navigatora letača.
Ispit za vršenje poslova navigatora letača sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) vazduhoplovnu navigaciju;
2) vazduhoplovnu meteorologiju;
3) vazduhoplovne propise;
4) engleski jezik, sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku;
5) poznavanje kalibraže, navigacione opreme i instrumenata.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za vršenje poslova navigatora letača u toku leta.
Na osnovu dozvole za rad, navigator letač vrši poslove navigatora letača na svim vazduhoplovima na kojima je predviđen navigator letač, a na drugim linijama i prekookeanskim letovima - ako je položio poseban ispit za letenje na dugim linijama.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad navigatora letača može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove i koji ima najmanje 5 letova na linijama u svojstvu navigatora letača.
Poslove mehaničara letača može vršiti mehaničar - tehničar letač koji ima: najmanje stručnu spremu visokokvalifikovanog radnika vazduhoplovnog smera ili tehničara vazduhoplovnog, mašinskog ili elektrotehničkog ili letačkog smera, najmanje 250 časova letenja u svojstvu pripravnika za to zvanje, od čega najviše 50 časova na radio-elektronskim uređajima za simulirano letenje, završenu obuku za mehaničara - tehničara letača i položen ispit za vršenje poslova mehaničara letača na određenom tipu vazduhoplova.
Ispit za vršenje poslova mehaničara - tehničara letača sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela ispita obuhvata:
1) aerodinamiku i teoriju letenja;
2) poznavanje vazduhoplova, motora i instrumenata;
3) poznavanje i eksploataciju vazduhoplova i motora kao i prinudne postupke;
4) vazduhoplovne propise;
5) engleski jezik, sa upotrebom standardnih međunarodnih izraza na engleskom jeziku.
Praktični deo ispita je provera stručnog znanja i osposobljenosti za vršenje poslova mehaničara - tehničara letača u toku leta.
Na osnovu dozvole za rad, mehaničar letač vrši poslove mehaničara letača na određenom tipu vazduhoplova za koji je položio poseban ispit.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad mehaničara letača može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava zdravstvene uslove, koji ima najmanje 15 časova letenja u svojstvu mehaničara letača i koji je prilikom proveravanja stručnosti pokazao zadovoljavajući uspeh.
III OBUKA, PROVERAVANJE STRUČNOSTI I POSEBNI ISPITI
Obuku letenja, proveravanje stručnosti letačkog osoblja i nadzor nad izvršavanjem zadataka za vreme obuke vrše, i to:
1) nastavnik jedriličarstva, koji ima: najmanje 3 godine važeću dozvolu pilota jedrilice, najmanje 200 časova letenja jedrilicom, završenu obuku za nastavnika jedriličarstva i obuku za letenje jedrilicom bez spoljne vidljivosti i najmanje 300 km slobodnih preleta; koji je obučen da vrši osnovne akrobacije jedrilicom; koji je u svojstvu pripravnika za nastavnika obučio najmanje 3 učenika; koji je položio poseban ispit za vršenje poslova nastavnika jedriličarstva i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Ako nastavnik jedriličarstva ima položen poseban ispit za vršenje poslova nastavnika motornog letenja, može mu se umesto 200 časova letenja jedrilicom priznati 100 časova letenja jedrilicom;
2) nastavnik motornog letenja za obuku sportskog pilota aviona, odnosno helikoptera, koji ima: najmanje 3 godine važeću dozvolu sportskog pilota aviona, dozvolu pilota jedrilice odnosno helikoptera ili dozvolu višeg ranga, najmanje 250 časova letenja, i završenu obuku za nastavnika motornog letenja; koji je u svojstvu pripravnika za nastavnika obučio najmanje 3 učenika i položio poseban ispit za vršenje poslova nastavnika motornog letenja za obuku sportskog pilota aviona, odnosno helikoptera i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Ako nastavnik motornog letenja ima položen poseban ispit za nastavnika jedriličarstva, može mu se umesto 250 časova letenja priznati 200 časova letenja na jedrilici;
3) nastavnik letenja slobodnog balona, koji ima: važeću dozvolu pilota slobodnog balona, završenu obuku za nastavnika letenja slobodnim balonima i najmanje 50 časova letenja u svojstvu pilota slobodnog balona, od čega najmanje 30 časova samostalnog letenja slobodnog balona noću; koji je u svojstvu pripravnika za nastavnika obučio najmanje 3 učenika; koji je položio poseban ispit za nastavnika pilota slobodnog balona i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
4) nastavnik motornog letenja za obuku profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera, završenu obuku za nastavnika motornog letenja i najmanje 500 časova letenja u svojstvu pilota, od čega najmanje 25 časova samostalnog letenja noću; koji je u svojstvu pripravnika za nastavnika obučio najmanje 3 učenika i položio poseban ispit za vršenje poslova nastavnika motornog letenja za obuku profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
5) instruktor letenja za obuku pilota na tipu aviona, odnosno helikoptera težine do 5700 kg, koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera; najmanje 800 časova letenja, od čega najmanje 30 časova letenja vazduhoplovom na kome treba da bude instruktor; položen poseban ispit za vršenje poslova instruktora letenja za obuku pilota za tip aviona, odnosno helikoptera težine do 5700 kg i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
6) instruktor letenja u vazdušnom saobraćaju koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera mase do 5.700 kg, položen poseban ispit za instrumentalno letenje, ako ima najmanje 1.000 časova letenja, od čega najmanje 500 časova u vazdušnom saobraćaju, od čega najmanje 250 časova na tom tipu vazduhoplova u svojstvu prvog pilota ako to zvanje stiče prvi put, odnosno najmanje 50 časova na dotičnom tipu vazduhoplova ako je već obavljao dužnost instruktora, profesionalnog pilota I klase na avionu težine do 20 tona, odnosno dozvolu za rad saobraćajnog pilota na vazduhoplovu težine preko 20 tona ili dozvolu za rad saobraćajnog pilota helikoptera na helikopteru težine preko 5700 kg; koji ima 3000 časova letenja, sa najmanje 2000 časova letenja u vazdušnom saobraćaju, od čega najmanje 500 časova letenja na dotičnom tipu vazduhoplova u svojstvu vođe vazduhoplova ako to zvanje stiče prvi put, odnosno najmanje 50 časova na dotičnom tipu aviona, ako je dužnost instruktora obavljao na sličnom tipu aviona (težina, broj motora, oprema, nosivost, itd); koji je dužnost instruktora obavljao na tipovima vazduhoplova do 60 tona i koji ima najmanje 50 časova letenja u svojstvu vođe vazduhoplova i najmanje 10 letova linijskog letenja; koji je položio poseban ispit za vršenje poslova instruktora letenja i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
7) instruktor letenja na helikopterima u vazdušnom saobraćaju, na svim tipovima helikoptera koji se koriste u vazdušnom saobraćaju, koji ima: važeću dozvolu za rad saobraćajnog pilota helikoptera na helikopteru težine preko 5700 kg, najmanje 1500 časova letenja sa najmanje 200 časova letenja u vazdušnom saobraćaju, od čega najmanje 50 časova na osnovnom tipu helikoptera u svojstvu I pilota i najmanje 10 letova linijskog letenja, i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
8) instruktor navigatora letača: koji ima: važeću dozvolu za rad navigatora letača, najmanje 3 godine vršenja poslova navigatora letača, najmanje 1500 časova letenja u svojstvu navigatora letača i završenu obuku za instruktora navigatora letača; koji je položio poseban ispit za vršenje poslova instruktora navigatora letača i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
9) instruktor mehaničara - tehničara letača, koji ima: važeću dozvolu za rad mehaničara letača; najmanje 1500 časova letenja u svojstvu mehaničara letača; završenu obuku za instruktora mehaničara letača; položen poseban ispit za vršenje poslova instruktora mehaničara letača i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
10) nastavnik letenja pilota ultralakim avionom koji ima važeću dozvolu pilota ultralakog aviona, najmanje 200 časova letenja ultralakim avionom, završenu obuku za nastavnika letenja, koji je u svojstvu pripravnika za nastavnika obučio najmanje tri učenika i koji je položio ispit za vršenje poslova nastavnika pilota ultralakog aviona.
11) instruktor za određeni model istog tipa vazduhoplova koji ispunjava uslove iz tač. 5, 6 i 7 ovog člana i koji je završio obuku po posebnom programu i položio ispit za instruktora za određeni model istog tipa vazduhoplova.
Određenim tipom jedrilice i slobodnim balonom može upravljati pilot jedrilice ili pilot balona ako ima važeću dozvolu i najmanje 1 čas samostalnog letenja na tom tipu jedrilice, odnosno tom tipu slobodnog balona.
Pilot jedrilice, odnosno sportski pilot aviona koji vrši preobuku za letenje na motornoj jedrilici mora da ima odgovarajuću važeću dozvolu i najmanje 3 časa samostalnog letenja na motornoj jedrilici.
Određenim tipom vazduhoplova može upravljati:
1) sportski pilot aviona ili helikoptera - ako ima važeću dozvolu za rad, završenu obuku za tip aviona ili helikoptera, tri časa samostalnog letenja na avionima mase do 1.500 kg, odnosno 10 časova samostalnog letenja na avionima i helikopterima mase do 2.750 kg i položen poseban ispit za letenje određenim tipom aviona, odnosno helikoptera;
2) profesionalni pilot aviona ili helikoptera - ako ima važeću dozvolu za rad i najmanje 30 časova samostalnog letenja na vazduhoplovu mase do 5.700 kg koji se koristi za prevoz lica i stvari i položen poseban ispit za instrumentalno letenje, odnosno najmanje 10 časova samostalnog letenja na vazduhoplovima mase do 5.700 kg koji se koristi u druge svrhe;
3) profesionalni pilot I klase i saobraćajni pilot - ako imaju važeću dozvolu za rad i najmanje 50 časova samostalnog letenja avionima mase veće od 5.700 kg i upisano ovlašćenje za instrumentalno letenje.
Ako pilot sa dozvolom saobraćajnog pilota i profesionalnog pilota I klase vrši preobuku za drugi tip aviona, odnosno helikoptera može leteti u svojstvu drugog pilota, odnosno pripravnika za I pilota, odmah po završenoj obuci i položenom ispitu na tom tipu aviona, odnosno helikoptera.
Određenim tipom vazduhoplova može leteti mehaničar letač koji ima najmanje 50 časova letenja pod kontrolom instruktora mehaničara letača i položen poseban ispit za letenje određenim tipom vazduhoplova i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Instrumentalno letenje može da vrši sportski pilot aviona, odnosno helikoptera koji ima najmanje 50 časova samostalnog letenja, od čega najmanje 20 časova međuaerodromskog letenja, završenu obuku za instrumentalno letenje, najmanje 40 časova instrumentalnog letenja pod nadzorom nastavnika letenja, od čega najviše 20 časova letenja radio-elektronskim uređajima za simulirano letenje, najmanje pet časova noćnog letenja i položen poseban ispit za instrumentalno letenje.
Instrumentalno letenje može da vrši profesionalni pilot aviona, odnosno helikoptera koji ima najmanje 100 časova samostalnog letenja, od čega najmanje 50 časova međuaerodromskog letenja, završenu obuku za instrumentalno letenje, najmanje 40 časova instrumentalnog letenja, od čega najviše 20 časova letenja radio-elektronskim uređajima za simuliranje letenja, najmanje 10 časova noćnog letenja i položen poseban ispit za instrumentalno letenje i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i određene poslove za koje je položio poseban ispit.
U dozvolu pilota aviona upisuje se ovlašćenje za instrumentalno letenje za jednomotorni ili višemotorni avion. Pilot koji ima upisano ovlašćenje za instrumentalno letenje za jednomotorni avion, za sticanje ovlašćenja za instrumentalno letenje za višemotorni avion mora da ima završenu obuku, najmanje 5 časova instrumentalnog letenja pod nadzorom instruktora i položen ispit za sticanje ovlašćenja.
Instrumentalno prilaženje i sletanje prema uslovima propisanim za kategorije II i III A može vršiti imalac važeće dozvole transportnog pilota aviona sa završenom teorijskom i praktičnom obukom u okviru koje je ostvario najmanje osam prilaza i sletanja u uslovima propisanim za kategorije II i III A i položenim posebnim ispitom za to ovlašćenje, ako to ovlašćenje stiče prvi put.
U slučaju preobuke za drugi tip aviona, imalac dozvole pilota transportnog aviona mora imati završenu praktičnu obuku, sa najmanje pet prilaza i sletanja u uslovima propisanim za kategorije II i III A i položen poseban ispit.
Prilazi i sletanja, u uslovima propisanim za kategorije II i III A, mogu biti izvršeni na uređaju za simulirano letenje D kategorije.
Prilikom produženja roka važnosti ovlašćenja za vršenje posebnih poslova instrumentalnog prilaženja i sletanja prema uslovima propisanim za kategorije II i III A za određeni tip aviona, pilot mora imati najmanje šest stvarnih ili simuliranih prilaženja i sletanja.
Akrobacije vazduhoplovom može samostalno izvoditi pilot aviona, jedrilice ili helikoptera, koji ima: najmanje 150 časova samostalnog letenja u svojstvu pilota; završenu obuku za akrobatsko letenje i položen poseban ispit za izvođenje akrobacija vazduhoplovom i kome je u važeću dozvolu upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Poslove prvog pilota na određenim tipovima vazduhoplova u vazdušnom saobraćaju može vršiti, i to:
1) profesionalni pilot I klase aviona težine do 20.000 kg, koji ima: najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika za prvog pilota, završenu obuku za letenje određenim tipom aviona po posebnom programu u svojstvu prvog pilota; položen poseban ispit za prvog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
2) saobraćajni pilot na svim avionima, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom aviona po posebnom programu u svojstvu prvog pilota; najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika; položen poseban stručni ispit za prvog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
3) profesionalni pilot aviona, odnosno helikoptera na vazduhoplovima težine do 5700 kg, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom helikoptera u svojstvu prvog pilota; najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika za I pilota; položen poseban stručni ispit za prvog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
4) saobraćajni pilot helikoptera na helikopterima težine do 5700 kg, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom helikoptera u svojstvu prvog pilota; najmanje 25 časova letenja u svojstvu pripravnika za I pilota; položen poseban ispit za prvog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
5) saobraćajni pilot helikoptera na helikopterima težine preko 5700 kg, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom helikoptera u svojstvu prvog pilota; najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika za I pilota; položen poseban ispit za prvog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Poslove drugog pilota na određenim tipovima aviona u vazdušnom saobraćaju može vršiti, i to:
1) profesionalni pilot, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom aviona po posebnom programu u svojstvu drugog pilota; najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika; položen poseban ispit za drugog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
2) profesionalni pilot I klase koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom aviona po posebnom programu u svojstvu drugog pilota; najmanje 30 časova letenja u svojstvu pripravnika; položen poseban ispit za drugog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
3) saobraćajni pilot na svim vazduhoplovima, koji ima: završenu obuku za letenje na određenom tipu aviona po posebnom programu; najmanje 30 časova letenja ili pet letova u dugolinijskom saobraćaju u svojstvu pripravnika; položen poseban ispit i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Poslove drugog pilota na određenim tipovima helikoptera u vazdušnom saobraćaju može vršiti, i to:
1) profesionalni pilot helikoptera na helikopterima težine preko 5700 kg, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom helikoptera u svojstvu drugog pilota; najmanje 50 časova letenja u svojstvu pripravnika za drugog pilota; položen poseban ispit za drugog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit;
2) saobraćajni pilot helikoptera na helikopterima težine preko 5700 kg, koji ima: završenu obuku za letenje određenim tipom helikoptera u svojstvu drugog pilota; najmanje 25 časova letenja u svojstvu pripravnika za drugog pilota; položen poseban ispit za drugog pilota i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Poslove prvog pilota na određenom modelu istog tipa vazduhoplova u vazdušnom saobraćaju vrši, i to:
1) profesionalni pilot I klase koji upravlja vazduhoplovom mase do 20.000 tona i koji ima važeću dozvolu za rad sa upisanim ovlašćenjem za određeni tip vazduhoplova, završenu obuku po posebnom programu i položen poseban ispit za letenje određenim modelom istog tipa vazduhoplova;
2) saobraćajni pilot koji ima važeću dozvolu za rad sa upisanim ovlašćenjem za određeni tip vazduhoplova, završenu obuku po posebnom programu i položen poseban ispit za letenje određenim modelom istog tipa vazduhoplova;
Poslove drugog pilota na određenom modelu istog tipa vazduhoplova u vazdušnom saobraćaju vrši, i to:
1) profesionalni pilot koji ima važeću dozvolu za rad sa upisanim ovlašćenjem za određeni tip vazduhoplova, završenu obuku po posebnom programu i položen poseban ispit za letenje određenim modelom istog tipa vazduhoplova;
2) profesionalni pilot I klase koji ima važeću dozvolu za rad sa upisanim ovlašćenjem za određeni tip vazduhoplova, završenu obuku po posebnom programu i položen poseban ispit za letenje određenim modelom istog tipa vazduhoplova;
3) saobraćajni pilot koji ima važeću dozvolu za rad sa upisanim ovlašćenjem za određeni tip vazduhoplova, završenu obuku po posebnom programu i položen poseban ispit za letenje određenim modelom istog tipa vazduhoplova.
Na dugim linijama može leteti navigator letač, koji ima: završenu školu, odnosno obuku za letenje na dugim linijama; položen poseban ispit za letenje na dugim linijama i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Mehaničar - tehničar letač može leteti na avionima, odnosno helikopterima za koje je propisom utvrđeno da u sastavu posade moraju imati mehaničara - tehničara letača koji ima položen poseban ispit i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Na avionima širokog trupa i na dugim linijama može leteti mehaničar - tehničar letač ako ima najmanje 1000 časova letenja i ako ispunjava i druge uslove iz stava 1 ovog člana.
Jedrilicom bez spoljne vidljivosti može upravljati pilot jedrilice, koji ima: važeću dozvolu pilota jedrilice; najmanje 10 časova letenja bez spoljne vidljivosti, od čega najmanje 5 časova na radio-navigacionim uređajima za simulirano letenje; najmanje 150 časova samostalnog letenja jedrilicom; položen poseban ispit za letenje jedrilicom bez spoljne vidljivosti i kome je u važeću dozvolu upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Jedrilicom noću može leteti pilot jedrilice, koji ima: važeću dozvolu pilota jedrilice; najmanje 100 časova samostalnog letenja jedrilicom; položen poseban ispit za letenje jedrilicom bez spoljne vidljivosti; položen poseban ispit za letenje jedrilicom noću i kome je u važeću dozvolu upisano da može vršiti i posebne stručne poslove za koje je položio poseban ispit.
Probu i ispitivanje prototipova aviona i helikoptera može vršiti pilot, koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota; položen poseban ispit za nastavnika, odnosno instruktora letenja za odgovarajući tip vazduhoplova ili položen poseban ispit za akrobatsko letenje; najmanje 100 časova letenja na pet različitih tipova aviona i helikoptera težine do 2000 kg; najmanje 2000 časova letenja avionom ili helikopterom težine do 5700 kg; najmanje 3000 časova letenja avionom ili helikopterom težine preko 5700 kg; položen poseban ispit za probu i ispitivanje prototipova aviona i helikoptera i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Probu i ispitivanje prototipova jedrilice može vršiti nastavnik jedriličarstva, koji ima: važeću dozvolu pilota jedrilice u koju je upisano da može vršiti posebne poslove nastavnika jedriličarstva; najmanje 600 časova samostalnog letenja na najmanje pet različitih tipova jedrilica; položen poseban ispit za akrobatsko letenje; položen poseban ispit za probu i ispitivanje prototipova jedrilica i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Radio-navigaciona sredstva može koristiti pilot koji ima važeću dozvolu sportskog pilota i položen poseban ispit za korišćenje radio-navigacionih sredstava i kome je u važeću dozvolu upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Avio-tretiranje zemljišnih površina može vršiti pilot, koji ima: važeću dozvolu za rad profesionalnog pilota; najmanje 250 časova letenja vazduhoplovom, odnosno najmanje 300 časova letenja helikopterom; položen poseban ispit za avio-tretiranje zemljišnih površina i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Ispit za sticanje dozvola i ovlašćenja za vršenje poslova iz ovog pravilnika sastoji se iz teorijskog i praktičnog dela.
Gradivo za polaganje teorijskog dela ispita obuhvata:
1) aerodinamiku letenja;
2) vazduhoplovnu navigaciju;
3) vazduhoplovnu meteorologiju;
4) poznavanje aviona, odnosno helikoptera, motora i instrumenata;
5) psihofiziologiju;
6) metodiku nastave i obuku letenja;
7) poznavanje i eksploataciju određenog tipa aviona ili helikoptera i prinudne postupke;
8) vazduhoplovne propise;
9) strukturu jedrilice, tehnologiju izrade i poznavanje instrumenata;
10) poznavanje i eksploataciju jedrilice i prinudne postupke;
11) tehniku jedrenja i preleta;
12) tehniku skakanja padobranom;
13) poznavanje padobrana i njegove opreme;
14) poznavanje radio-uređaja;
15) engleski jezik;
16) radio-navigaciona sredstva koja se koriste za instrumentalno letenje;
17) tehniku ispitivanja performansi vazduhoplova;
18) teoriju instrumentalnog letenja;
19) radio-navigaciju instrumentalnog letenja;
20) standardne međunarodne izraze na engleskom jeziku.
Predmete iz tač. 1 do 9 stava 2 ovog člana polažu kandidati za nastavnike motornog letenja za obuku sportskih pilota aviona, odnosno helikoptera i za nastavnike motornog letenja za obuku profesionalnih pilota aviona, odnosno helikoptera.
Predmete iz tač. 5 do 7 stava 2 ovog člana polažu kandidati za instruktore letenja u vazdušnom saobraćaju na svim tipovima vazduhoplova ako to ovlašćenje stiču prvi put, a predmet iz tačke 7 tog stava - kandidati koji se obučavaju za instruktore letenja na drugom tipu vazduhoplova.
Predmete iz tač. 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11 i 12 stava 2 ovog člana polažu kandidati za nastavnike jedriličara.
Predmete iz tač. 1 do 9 stava 2 ovog člana polažu kandidati za nastavnike letenja za obuku pilota ultralakih aviona.
Predmete iz tač. 5 do 7 stava 2 ovog člana polažu kandidati za instruktore mehaničara letača i navigatora letača ako to ovlašćenje stiču prvi put, a predmet iz tačke 7 tog stava - kandidati koji se preobučavaju za instruktore na drugom tipu vazduhoplova.
Predmet iz tačke 7 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu za rad upisuje da mogu vršiti posebne poslove letenja određenim tipom vazduhoplova.
Predmete iz tač. 4, 7, 8, 15 i 16 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu profesionalnog pilota prvi put upisuje tip vazduhoplova kojim se leti u javnom vazdušnom saobraćaju.
Predmete iz tač. 3, 8, 16, 18, 19 i 20 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu sportskog, odnosno profesionalnog pilota upisuje da mogu vršiti posebne poslove instrumentalnog letenja.
Predmete iz tač. 1, 4, 7 i 12 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu za rad upisuje da mogu vršiti akrobacije vazduhoplovom.
Predmete iz tač. 1, 4, 7, 12 i 17 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu za rad upisuje da mogu vršiti probe i ispitivanja prototipova aviona i helikoptera.
Predmete iz tač. 1, 9, 10, 12 i 17 stava 2 ovog člana polažu kandidati kojima se u važeću dozvolu upisuje da mogu vršiti probe i ispitivanja prototipova jedrilica.
Predmete iz tač. 1, 4, 7, 8, 15 i 16 stava 2 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova prvog pilota i drugog pilota u vazdušnom saobraćaju kad prvi put polažu ispit.
Predmete iz tač. 4 i 7 stava 2 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova prvog i drugog pilota u vazdušnom saobraćaju kad se preobučavaju za drugi tip vazduhoplova.
Praktični deo ispita obuhvata proveru stručnog znanja i osposobljenosti u letu za obavljanje poslova za koje se izdaje ovlašćenje.
Za sticanje ovlašćenja za vršenje poslova iz člana 55a ovog pravilnika, ako se to ovlašćenje stiče prvi put, polaže se teorijski i praktični deo ispita.
Teorijski deo ispita obuhvata sledeće gradivo:
1) navigacionu opremu i instrumente na vazduhoplovu za prilaženje u uslovima za kategoriju II i III A;
2) opremu i uređaje na zemlji za prilaženje u uslovima za kategorije II i III A;
3) poznavanje propisanih uslova za prilaženje u uslovima za kategorije II i III A.
Praktični deo ispita obuhvata proveru stručnog znanja i osposobljenosti u letu za vršenje poslova za koje se izdaje ovlašćenje.
U slučaju preobuke za drugi tip aviona za vršenje poslova iz člana 55a ovog pravilnika polaže se samo praktični deo ispita.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela posebnog ispita za vršenje poslova iz člana 59 ovog pravilnika obuhvata:
1) navigacionu pripremu leta na drugim linijama;
2) vazduhoplovnu navigaciju;
3) navigacionu opremu i instrumente.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela posebnog ispita za vršenje poslova iz člana 61 ovog pravilnika obuhvata:
1) vazduhoplovne jedriličarske instrumente;
2) prinudne postupke jedrilicom u letu bez spoljne vidljivosti;
3) vazduhoplovne propise.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela posebnog ispita za vršenje poslova iz člana 62 ovog pravilnika obuhvata:
1) eksploataciju jedrilice i uređaja u noćnom letenju;
2) prinudne postupke u noćnom letenju;
3) vazduhoplovne propise.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela posebnog ispita za vršenje poslova iz člana 65 ovog pravilnika obuhvata:
1) poznavanje službe za vođenje vazduhoplova;
2) standardne međunarodne izraze na srpskohrvatskom jeziku;
3) poznavanje i korišćenje radio-navigacionih sredstava.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela posebnog ispita za vršenje poslova iz člana 66 ovog pravilnika obuhvata:
1) poznavanje vazduhoplova i motora, primenjivanje uređaja i upotrebu hemijskih sredstava pri avio-tretiranju;
2) biologiju i zaštitu biljaka;
3) zaštitu pri radu hemijskim sredstvima;
4) vazduhoplovne propise;
5) vazduhoplovnu mikrometeorologiju.
Praktični deo ispita za vršenje poslova iz čl. 59, 61, 62, 65 i 66 ovog pravilnika, obuhvata proveru stručnog znanja i osposobljenosti u letu za vršenje poslova za koje se izdaje ovlašćenje.
Na osnovu položenog posebnog ispita, nastavnik motornog letenja za obuku sportskih pilota aviona, odnosno helikoptera vrši: obuku učenika za sportskog pilota aviona, odnosno helikoptera na vazduhoplovima težine do 1500 kg; obuku pripravnika koji imaju dozvolu sportskog pilota za letenje vazduhoplovom težine do 1500 kg radi sticanja uslova za polaganje posebnog stručnog ispita; proveravanje stručnosti sportskih pilota, kao i probu posle opravke izvršene u okviru redovnog tehničkog sistema održavanja aviona, odnosno helikoptera.
Na osnovu položenog posebnog ispita, nastavnik letenja za obuku pilota slobodnog balona vrši: obuku pilota za sticanje dozvole pilota slobodnog balona, obuku pripravnika koji imaju dozvolu pilota slobodnog balona za sticanje zvanja nastavnika, proveravanje stručnosti pilota slobodnog balona, kao i probu balona posle opravke i provere izvršenih u okviru redovnog tehničkog sistema održavanja balona.
Na osnovu položenog posebnog ispita, nastavnik motornog letenja za obuku profesionalnih pilota aviona, odnosno helikoptera vrši: obuku učenika za sportskog pilota, odnosno profesionalnog pilota aviona, odnosno helikoptera; obuku pripravnika koji imaju dozvolu za rad profesionalnog pilota, za koje se ne vrši upis tipa vazduhoplova odnosno sportskog pilota na vazduhoplovima težine do 5700 kg radi sticanja uslova za polaganje posebnog ispita; obuku u noćnom letenju; proveravanje stručnosti sportskih i profesionalnih pilota; probu i ispitivanje određenih tipova aviona, odnosno helikoptera na kojima vrši obuku, serijske izrade, posle osnovnih, redovnih i vanrednih pregleda, kao i posle generalne opravke.
Na osnovu položenog posebnog ispita, instruktor letenja za obuku pilota za tip aviona, odnosno helikoptera težine do 5700 kg vrši: obuku pripravnika za sticanje uslova za polaganje posebnog ispita; proveravanje stručnosti pilota za taj tip aviona, odnosno helikoptera; probu i ispitivanje aviona, odnosno helikoptera, serijske izrade, posle osnovnih, redovnih i vanrednih pregleda, kao i posle generalne opravke.
Na osnovu položenog posebnog ispita, instruktor letenja u vazdušnom saobraćaju na svim tipovima vazduhoplova koji se koriste u vazdušnom saobraćaju vrši i obuku pripravnika radi sticanja uslova za polaganje stručnog ispita za vršenje poslova I i II pilota, profesionalnog pilota i profesionalnog pilota I klase, odnosno radi sticanja dozvole za rad saobraćajnog pilota.
Instruktor letenja u vazdušnom saobraćaju može vršiti probe i ispitivanja aviona, odnosno helikoptera na kojima vrši obuku, posle osnovnih, redovnih i vanrednih pregleda, kao i posle generalne opravke.
Na osnovu položenog posebnog ispita, nastavnik pilota - jedriličara vrši: obuku učenika za sticanje uslova za polaganje posebnog ispita; vuču jedrilica prilikom obučavanja učenika jedriličara za samostalno letenje u aerozaprezi, ako je za to obučen, ako ima dozvolu za rad pilota aviona i najmanje 50 časova letenja avionom, odnosno najmanje 5 časova letenja određenim tipom aviona kojim vrši vuču; vuču jedrilice autovitlom, ako je za to obučen; proveravanje stručnosti pilota jedrilice; probu i ispitivanje tipova jedrilica serijske izrade na kojima vrši obuku, kao i probu i ispitivanje tih tipova jedrilice posle generalne opravke.
Na osnovu položenog posebnog ispita, probu i ispitivanje prototipova slobodnih balona vrši nastavnik za obuku pilota slobodnih balona.
Na osnovu položenog posebnog ispita, instruktor navigatora letača vrši obuku navigatora letača i proveravanje stručnosti navigatora letača.
Na osnovu položenog posebnog ispita, instruktor mehaničara - tehničara letača vrši obuku mehaničara letača na određenom tipu vazduhoplova za koji je obučen, kao i proveravanje stručnosti mehaničara letača.
Na osnovu položenog ispita, na određenom tipu vazduhoplova mogu leteti, i to:
1) sportski pilot - na svim tipovima jednomotornih vazduhoplova mase do 3.000 kg;
2) profesionalni pilot - na svim tipovima vazduhoplova mase do 5.700 kg, odnosno na svim tipovima vazduhoplova kao II pilot;
3) profesionalni pilot I klase - na vazduhoplovima mase do 20.000 kg kao I pilot i na svim tipovima vazduhoplova kao II pilot;
4) saobraćajni pilot - na svim tipovima vazduhoplova.
Na osnovu položenog posebnog ispita za letenje na određenom tipu vazduhoplova, mehaničar - tehničar letač može leteti na svim tipovima vazduhoplova na kojima je predviđen mehaničar - tehničar letač.
Na osnovu položenog posebnog ispita, instrumentalno letenje mogu vršiti pilot aviona i pilot helikoptera pomoću instrumenata pod meteorološkim uslovima za instrumentalno letenje uz korišćenje radio-navigacionih uređaja na određenom tipu vazduhoplova za koji su obučeni.
Na osnovu položenog posebnog ispita, izvođenje akrobacija vazduhoplovom može vršiti pilot aviona, odnosno pilot jedrilice, jedrilicom i avionom koji su namenjeni u te svrhe. To lice može da učestvuje na vazduhoplovnim javnim priredbama i takmičenjima ako ima najmanje 20 časova akrobatskog letenja vazduhoplovom, odnosno najmanje 5 časova akrobatskog letenja jedrilicom.
Na osnovu položenog posebnog ispita, vođa vazduhoplova, odnosno prvi pilot sa sedišta predviđenog za prvog pilota upravlja određenim tipovima vazduhoplova za koje je obučen.
Na osnovu položenog posebnog ispita, drugi pilot vazduhoplova vrši određene stručne poslove sa sedišta predviđenog za drugog pilota i pomaže prvom pilotu za vreme leta u upravljanju vazduhoplovom za koji je obučen.
Na osnovu položenog posebnog ispita, pilot jedrilice samostalno leti jedrilicom u uslovima bez spoljne vidljivosti u nekontrolisanom vazdušnom prostoru, prema pravilima koja važe za taj vid letenja.
Na osnovu položenog posebnog ispita, pilot jedrilice samostalno leti jedrilicom noću u nekontrolisanom vazdušnom prostoru, prema pravilima koja važe za taj vid letenja.
Na osnovu položenog posebnog ispita, probu i ispitivanje prototipova aviona, odnosno prototipova helikoptera odgovarajućeg tipa vrše nastavnik motornog letenja i instruktor letenja.
Na osnovu položenog posebnog ispita, probu i ispitivanje prototipova jedrilice vrši nastavnik jedriličarstva.
Na osnovu položenog posebnog ispita, radio-navigaciona sredstva u kontrolisanom vazdušnom prostoru Savezne Republike Jugoslavije, kao i u inostranstvu, može koristiti sportski pilot za vreme letenja vazdušnim putem ili prilikom presecanja vazdušnog puta.
Na osnovu položenog posebnog ispita, avio-tretiranje zemljišnih površina vrši profesionalni pilot vazduhoplovima na kojima je izvršio najmanje 50 časova samostalnog letenja.
IV POMOĆNO OSOBLJE NA VAZDUHOPLOVU
Pomoćne poslove na vazduhoplovu za vreme letenja, koji se ne odnose na upravljanje vazduhoplovom, ali doprinose uspešnom i bezbednom izvršavanju leta, vrši pomoćno osoblje, i to:
1) domaćin, odnosno domaćica vazduhoplova, koji ima: završenu obuku za domaćina, odnosno domaćicu vazduhoplova najmanje 6 časova letenja pod nadzorom instruktora i položen stručni ispit za vršenje poslova domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova;
2) stariji domaćin, odnosno domaćica vazduhoplova, koji ima: završenu obuku za starijeg domaćina, odnosno domaćicu; najmanje 2 godine letenja u svojstvu domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova ili ukupno 600 časova letenja sa prekidima u toku dve godine, i položen stručni ispit za vršenje poslova starijeg domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova;
3) verifikator letač radio-navigacionih uređaja, koji ima: završenu obuku za verifikaciju radio-navigacionih uređaja; najmanje 300 časova letenja sa korišćenjem svih radio-navigacionih uređaja na vazduhoplovu i položen stručni ispit za vršenje poslova verifikatora letača radio-navigacionih uređaja.
Gradivo za program polaganja teorijskog dela stručnog ispita za vršenje poslova iz člana 94 ovog pravilnika obuhvata:
1) teoriju letenja;
2) postupke u nuždi;
3) prvu pomoć;
4) vazduhoplovne propise;
5) dužnosti domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova;
6) poznavanje dva strana jezika, od kojih je jedan engleski;
7) verifikaciju radio-navigacionih sredstava prema standardima i preporukama Međunarodne organizacije za civilnu vazdušnu plovidbu (ICAO);
8) vazduhoplovnu meteorologiju;
9) engleski jezik;
10) vazduhoplovnu navigaciju;
11) metodiku nastave.
Predmete iz tač. 1 do 6 stava 1 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova i starijeg domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova.
Predmete iz tač. 4, 7, 8 i 9 stava 1 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova verifikatora letača.
Predmete iz tač. 2, 4 i 11 stava 1 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova instruktora domaćina, odnosno domaćice aviona.
Predmete iz tač. 1 4, 7 10 i 11 stava 1 ovog člana polažu kandidati za vršenje poslova instruktora verifikatora letača.
Obuku domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova i nadzor nad izvršavanjem zadataka za vreme obuke vrši instruktor domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova, koji ima: najmanje 4 godine letenja u svojstvu domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova ili 1200 časova letenja; završenu obuku za instruktora domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova; položen poseban ispit za vršenje poslova instruktora domaćina, odnosno domaćice vazduhoplova i kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Obuku verifikatora letača i nadzor nad izvršavanjem zadataka za vreme obuke vrši instruktor verifikatora letača radio-navigacionih uređaja, koji ima: dozvolu za rad verifikatora letača radio-navigacionih uređaja; koji je najmanje 3 godine vršio poslove verifikatora letača radio-navigacionih uređaja; koji ima najmanje 900 časova letenja u svojstvu verifikatora letača radio-navigacionih uređaja; koji je položio poseban ispit za vršenje poslova instruktora letača radio-navigacionih uređaja u kome je u važeću dozvolu za rad upisano da može vršiti i posebne poslove za koje je položio poseban ispit.
Na osnovu dozvole za rad domaćin aviona i stariji domaćin aviona, odnosno domaćica i starija domaćica aviona vrše poslove obezbeđivanja putnika za vreme leta, spasavanje i evakuaciju putnika u postupcima nužde, kao i druge poslove koje im naredi vođa vazduhoplova.
Na osnovu dozvole za rad, verifikator letač može vršiti sve poslove kalibraža radio-navigacionih uređaja iz vazduha.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad domaćina, odnosno verifikatora letača može podneti imalac te dozvole koji u momentu produženja roka važenja dozvole za rad ispunjava propisane zdravstvene uslove, i koji je u toku važenja dozvole za rad imao najmanje šest časova letenja.
V ISPITI I DOZVOLE
Ispit i poseban ispit sastoje se iz teorijskog i praktičnog dela.
Teorijski deo ispita polaže se pismeno ili usmeno ili i pismeno i usmeno.
Praktični deo ispita i praktični deo posebnog ispita sastoji se u praktičnom primenjivanju stečenog znanja u radu na određenoj vrsti posla i tipu vazduhoplova.
Pismenu prijavu za polaganje ispita, odnosno posebnog ispita kandidat podnosi Saveznom ministarstvu za saobraćaj i veze.
Uz prijavu za polaganje ispita, odnosno posebnog ispita kandidat mora da priloži saglasnost organizacije udruženog rada ili organizacije Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije u kojoj je obučen za polaganje ispita, kao nosioca prava korišćenja vazduhoplova o upotrebi određenog tipa vazduhoplova za polaganje ispita, dokaz da ispunjava uslove propisane za polaganje ispita i mišljenje nastavnika, odnosno instruktora, sa ocenom o radu kandidata.
Prijavu iz stava 1 ovog člana za dobijanje dozvole sportskog pilota, odnosno pilota jedrilice kandidat podnosi preko republičke sportske vazduhoplovne organizacije, odnosno preko ovlašćenog školskog centra.
Pismenu prijavu kandidat podnosi i kad polaže popravni ispit.
Za ispitivača za polaganje praktičnog dela ispita može biti imenovano lice koje ima najmanje dozvolu za rad za koju kandidat polaže ispit.
Kandidat koji ispunjava uslove za polaganje ispita mora biti obavešten u roku od 30 dana od dana prijema prijave za polaganje ispita o danu i mestu polaganja ispita. Dan polaganja ispita ne može biti određen u roku kraćem od 15 dana od dana prijema obaveštenja, osim ako kandidat zatraži da ispit polaže pre tog roka.
Kandidatu koji ne ispunjava uslove za polaganje ispita dostavlja se o tome rešenje. Protiv tog rešenja kandidat može izjaviti žalbu saveznom ministru za saobraćaj i veze u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.
Kandidat koji na teorijskom delu ispita, odnosno posebnog ispita padne iz dva predmeta, može polagati popravni ispit u roku koji ne može biti kraći od 30 dana ni duži od 60 dana.
Ako kandidat ne položi popravni ispit ili na teorijskom delu ispita padne iz predmeta eksploatacija aviona i motora, odnosno na posebnom ispitu padne iz više od dva predmeta, smatraće se da nije položio ispit, odnosno poseban ispit.
Posle položenog teorijskog dela ispita, odnosno posebnog ispita, kandidat polaže praktični deo.
Ako kandidat ne položi praktični deo ispita, odnosno posebnog ispita, prilikom ponovnog polaganja priznaće mu se položeni teorijski deo ispita.
Polaganje ispita, odnosno posebnog ispita kandidat može ponoviti, s tim da vreme između dva polaganja ne može biti kraće od tri meseca niti duže od šest meseci.
Komisija za ispite ocenjuje celokupan uspeh kandidata na ispitu ocenom: "položio" ili "nije položio".
Na zahtev lica koje položi ispit za vršenje određenih stručnih poslova, Savezno ministarstvo za saobraćaj i veze izdaje dozvolu za rad na osnovu koje to lice može samostalno vršiti određene stručne poslove za koje je položilo ispit.
Na zahtev lica koje položi poseban ispit za vršenje posebnih poslova u važeću dozvolu za rad unosi se da može samostalno vršiti i posebne poslove za koje je položilo poseban ispit.
Licu koje ima ovlašćenje za letenje određenim tipom vazduhoplova i koje položi poseban ispit za određeni model tog tipa vazduhoplova u knjižicu letenja upisuje se model vazduhoplova za koji je ispit položilo.
Uz zahtev za produženje roka važnosti dozvole saobraćajnog pilota i profesionalnog pilota I klase, imalac dozvole mora da podnese:
a) ako je u pitanju redovno produženje:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručne sposobnosti od strane ovlašćenog instruktora, koji obučava poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima i proveru u letu;
- dokaz o naletu;
b) ako je u pitanju produženje dozvole po isteku njene važnosti:
1) do šest meseci:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od strane ovlašćenog instruktora koji obučava poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, i proveru u letu;
- dokaz o naletu pod nadzorom instruktora, koji ne može biti manji od 50% od naleta za redovno produženje;
2) posle šest meseci:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od strane komisije, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima;
- dokaz o naletu od 50 časova letenja u poslednjih 6 meseci, od čega najmanje 20 časova instrumentalnog letenja;
v) ako je u pitanju produženje važenja ovlašćenja za tip upisan u dozvoli čija važnost nije istekla posle prekida letenja na tom tipu, a produžava se za vreme trajanja prekida letenja:
1) od dva do šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koji je izdao ovlašćeni instruktor, a koji obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova, prinudnih postupaka i proveru praktične osposobljenosti za upravljanje vazduhoplovom;
2) posle šest meseci:
- zahtev za proveru za odnosni tip;
- dokaz o završenom programu teorijske i praktične obuke;
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršila komisija, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije odnosnog tipa vazduhoplova, prinudnih postupaka i proveru praktične osposobljenosti za upravljanje tim vazduhoplovima.
Uz zahtev za produženje roka važenja dozvole profesionalnog pilota, imalac dozvole podnosi:
a) ako je u pitanju redovno produženje:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od strane ovlašćenog nastavnika ili instruktora, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova, sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o naletu;
b) ako je u pitanju produženje dozvole posle isteka njenog važenja:
1) do 6 meseci:
- lekarsko uverenje:
- dokaz o naletu pod nadzorom instruktora, koji ne može biti manji od 50% od naleta za redovno produženje;
- dokaz o proveri stručnosti koju vrši ovlašćeni nastavnik ili instruktor, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima i proveru u letu.
2) posle 6 meseci:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od strane komisije koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima i proveru u letu;
- dokaz o naletu koji ne može biti manji od naleta potrebnog za redovno produženje dozvole;
v) za produženje roka važenja dozvole posle prekida u radu dužem od 60 dana, ali u roku važenja dozvole, ne podnosi se zahtev za produženje, nego samo dokaz o proveri stručnosti od strane nastavnika, odnosno instruktora, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu.
Uz zahtev za produženje roka važnosti ovlašćenja za instrumentalno letenje (IFR) u važećoj dozvoli imalac dozvole mora da podnese:
a) ako je u pitanju redovno produženje:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršio ovlašćeni nastavnik ili instruktor, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o naletu koji ne može biti manji od 10 časova.
b) ako je u pitanju produženje roka važnosti ovlašćenja po isteku važnosti:
1) do šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršio ovlašćeni nastavnik ili instruktor, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o naletu pod nadzorom ovlašćenog nastavnika ili instruktora, koji ne može biti manji od 10 časova;
2) posle šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršila komisija, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o naletu pod nadzorom ovlašćenog nastavnika ili instruktora, koji ne može biti manji od 15 časova.
Uz zahtev za produženje roka važnosti ovlašćenja za instrumentalno prilaženje i sletanje prema uslovima propisanim za kategorije II i III A u važećoj dozvoli, imalac dozvole mora da podnese:
a) ako je u pitanju redovno produženje:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršio ovlašćeni instruktor, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije odnosnog tipa vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o najmanje šest stvarnih ili simuliranih instrumentalnih prilaženja i sletanja prema uslovima propisanim za kategorije II i III A;
b) ako je u pitanju produženje roka važnosti ovlašćenja po isteku važnosti:
1) do šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršio ovlašćeni instruktor a koja obuhvata poznavanje eksploatacije odnosnog tipa vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz da je izvršio najmanje šest stvarnih ili simuliranih instrumentalnih prilaza i sletanja u uslovima propisanim za kategorije II i III A;
- dokaz o proveri stručnosti na simulatoru D kategorije.
2) posle šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršila komisija, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije odnosnog tipa vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz da je izvršio najmanje šest stvarnih ili simuliranih instrumentalnih prilaza i sletanja u uslovima propisanim za kategorije II i III A.
Produženje roka važenja dozvole sportskog pilota aviona i helikoptera, pilota slobodnog balona i pilota jedrilica vrši se pod istim uslovima kao za produženje roka važenja dozvole za rad profesionalnog pilota, osim što se za produženje važenja dozvole posle prekida u radu dužem od 90 dana, ali se u roku važenja dozvole ne podnosi zahtev za produženje, nego samo dokaz o proveri stručnosti od strane nastavnika ili instruktora, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima i proveru u letu.
Uz zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad navigatora letača, mehaničara-tehničara i letača i pomoćnog osoblja na vazduhoplovu, imalac dozvole mora da podnese:
a) ako je u pitanju redovno produžavanje:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od starne ovlašćenog nastavnika ili instruktora, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima, kao i proveru u letu;
- dokaz o naletu;
b) ako je u pitanju produženje dozvole posle isteka njenog važenja:
1) do 6 meseci.
- dokaz o naletu pod nadzorom instruktora, koji ne može biti manji od 50% naleta za redovno produženje;
2) posle 6 meseci:
- lekarsko uverenje;
- dokaz o proveri stručnosti od strane komisije, koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova sa prinudnim postupcima i proveru u letu;
- dokaz o naletu koji ne može biti manji od naleta potrebnog za sticanje te dozvole,
v) ako je u pitanju produženje važanja ovlašćenja za tip upisan u dozvoli čija važnost nije istekla, posle prekida letenja na tom tipu, a produžava se za vreme trajanja prekida letenja na tom tipu, i to:
1) od dva do šest meseci:
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršio ovlašćeni instruktor, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova, prinudnih postupaka i proveru praktične osposobljenosti za upravljanje vazduhoplovom;
2) posle šest meseci:
- zahtev za proveru po tipu;
- dokaz o završenom programu teorijske i praktične obuke;
- dokaz o proveri stručnosti koju je izvršila komisija, a koja obuhvata poznavanje eksploatacije odnosnog tipa vazduhoplova, prinudnih postupaka i proveru praktične osposobljenosti za upravljanje vazduhoplovima.
Dozvola profesionalnog pilota, sportskog pilota ili pilota slobodnog balona čiji je rok važenja istekao zbog odsluženja vojnog roka imaoca te dozvole, produžava se pod istim uslovima pod kojima se produžava rok važenja dozvole profesionalnog pilota pod tačkom b) pod 1 stava 2 ovog člana.
Izuzetno od odredaba čl. 28, 31, 39 i 51 ovog pravilnika, ako imalac dozvole zbog zabrane letenja u međunarodnom vazdušnom saobraćaju, odnosno nemogućnosti obavljanja javnog prevoza u vazdušnom saobraćaju, ne ostvari potreban broj časova letenja predviđen ovim pravilnikom, dozvola će mu se produžiti, i to:
1) saobraćajnom pilotu koji ima ovlašćenje za tip vazduhoplova koji ima uverenje o plovidbenosti - na osnovu dokaza o naletu od osam časova na avionu ili radio-elektronskim uređajima za simulirano letenje;
2) saobraćajnom pilotu, profesionalnom pilotu I klase, profesionalnom pilotu i mehaničaru letaču koji imaju ovlašćenje za tip vazduhoplova za koji uverenje o plovidbenosti nije važeće - na osnovu provere stručnosti koja obuhvata poznavanje eksploatacije vazduhoplova s prinudnim postupcima, koju vrši ovlašćeni instruktor;
3) profesionalnom pilotu I klase, profesionalnom pilotu i mehaničaru letaču koji imaju ovlašćenje za tip vazduhoplova koji ima uverenje o plovidbenosti na osnovu dokaza o naletu na četiri časa na avionu ili radio-elektronskim uređajima za simulirano letenje.
Za produžavanje dozvola pomoćnog osoblja na vazduhoplovu nije potreban dokaz o naletu, niti provera u letu.
Posle prestanka zabrane iz člana 107a ovog pravilnika, a pre započinjanja letenja, imaoci dozvola koje su produžene u skladu sa tim članom moraju podneti dokaze o proveri stručne sposobnosti, koju je izvršila ovlašćena komisija po posebno propisanom programu.
Provera stručne sposobnosti iz stava 1 ovog člana mora se izvršiti najdocnije u roku od 24 meseca od prestanka razloga iz člana 107a ovog pravilnika.
Rok važenja dozvole stečene na osnovu člana 107a ovog pravilnika, koji ističe u periodu od šest meseci od dana prestanka razloga iz tog člana, produžiće se od dana provere stručne sposobnosti imaoca dozvole u skladu sa članom 107b stav 1 ovog pravilnika, s tim što je dužan da priloži lekarsko uverenje.
Posle izvršene hirurške intervencije, posle pretrpljenog udesa ili ako se opravdano posumnja u sposobnost člana posade vazduhoplova za vršenje određenih stručnih poslova, odnosno posebnih poslova na vazduhoplovu za koji mu je dozvola izdata, može se izvršiti vanredno proveravanje stručne sposobnosti člana posade polaganjem pred komisijom, praktičnog dela ispita i predmeta iz teorijskog dela ispita iz koga je član posade pokazao neznanje.
O vanrednom proveravanju stručne sposobnosti iz stava 1 ovog člana odlučuje Savezno ministarstvo za saobraćaj i veze na predlog saveznog vazduhoplovnog inspektora, komisije za ispitivanje udesa vazduhoplova ili komisije za ispitivanje ugrožavanja bezbednosti vazduhoplova u letu.
Obrazac dozvole za rad sadrži: grb SRJ, naziv organa uprave koji izdaje dozvolu i naziv dozvole, kao i rubrike u koje se unosi: registarski broj, ime i prezime i adresa imaoca dozvole, datum izdavanja dozvole i potpis ovlašćenog lica koje je izdalo dozvolu. Na obrascu dozvole za rad postoji mesto i za fotografiju i potpis imaoca dozvole, za upisivanje produženja roka važenja dozvole i za upisivanje ovlašćenja za vršenje posebnih stručnih poslova.
Obrazac dozvole za rad je formata 205x156 mm sa preklopom. Obrazac dozvole se štampa na jezicima naroda Jugoslavije i na jednom od jezika Međunarodne organizacije za civilnu vazdušnu plovidbu (ICAO).
Imalac dozvole za rad mora, pri vršenju određenog stručnog posla, odnosno posebnog posla na vazduhoplovu, imati kod sebe dozvolu za rad i mora je pokazati na zahtev nadležnog organa, kao i prilikom prijavljivanja leta.
Imalac dozvole za rad mora da prijavi svaku promenu koja može uticati na pravilno i bezbedno vršenje određenog stručnog posla, odnosno posebnog posla na vazduhoplovu, a naročito promenu svog zdravstvenog stanja koja nastane između dva redovna lekarska pregleda. Za to vreme imalac dozvole za rad mora da se i sam uzdrži od vršenja posla.
Zahtevi iz člana 106 ovog pravilnika podnose se u pismenom obliku Saveznom ministarstvu za saobraćaj i veze u roku od 30 dana od dana položenog ispita, odnosno posebnog ispita.
Zahtevi iz člana 106 ovog pravilnika sadrže: lične podatke podnosioca zahteva (ime i prezime, ime oca, datum i mesto rođenja, državljanstvo, zanimanje i adresu), naznačenje vrste dozvole koja se traži i podatke o završenoj određenoj školi i stručnoj spremi. Uz zahtev iz člana 106 ovog pravilnika prilaže se uverenje o položenom stručnom ispitu, odnosno posebnom ispitu, kao i rešenje ovlašćenog lekara, odnosno lekarske komisije o telesnoj i duševnoj sposobnosti podnosioca zahteva.
Rešenje ovlašćenog lekara, odnosno lekarske komisije o telesnoj i duševnoj sposobnosti ne sme biti starije od tri meseca. Ako je rešenje starije od 30 dana, ali ne starije od tri meseca, rok važenja dozvole smanjuje se za ono vreme koje je proteklo od dana izdavanja rešenja do dana izdavanja dozvole, odnosno dana produženja važenja dozvole za rad.
Zahtev za produženje roka važenja dozvole za rad sadrži lične podatke podnosioca zahteva i naznačenje vrste dozvole čije se važenje produžava. Uz taj zahtev prilažu se rešenje ovlašćenog lekara, odnosno lekarske komisije o telesnoj i duševnoj sposobnosti podnosioca zahteva, knjižica letenja overena od odgovornog stručnog lica, kao i uverenje o izvršenom proveravanju stručne sposobnosti radnika.
Lica koja imaju dozvolu za rad, učenici i pripravnici, moraju imati knjižicu letenja u koju unose podatke o izvršenim letovima, vrstama leta i trajanju leta, kao i završenoj obuci za tip vazduhoplova, za izbacivanje padobranaca, za vuču jedrilica i sl.
Knjižica letenja iz stava 1 ovog člana sadrži:
1) podatke o izvršenim letovima, i to svrhu letenja, dužnosti u toku letenja, posebno za svaki let, tip vazduhoplova ili uređaja za simulirano letenje, broj izvršenih letova i broj časova letenja danju, noću i pomoću instrumenata;
2) podatke o udesima, prinudnim sletanjima, nedisciplini pri letenju i kaznama izrečenim letaču u vezi sa vršenjem letačke službe.
Podatke u knjižici letenja overava odgovorno stručno lice u organizaciji udruženog rada, odnosno vazduhoplovnoj organizaciji.
Podaci iz stava 2 ovog člana služe Saveznom ministarstvu za saobraćaj i veze da utvrdi da li kandidat ispunjava uslove propisane za polaganje stručnog ispita.
Kao početak roka važenja dozvole za rad smatra se dan kad je dozvola izdata, a za dozvolu čiji se rok važenja produžava - dan kad se u dozvoli upiše da je rok njenog važenja produžen.
Dozvola za rad zameniće se novom dozvolom ako su sve rubrike koje su predviđene za produženje roka važenja dozvole za rad popunjene, ako se dozvola za rad pohaba u tolikoj meri da je neupotrebljiva, odnosno ako je izgubljena.
Ako imalac dozvole za rad izgubi dozvolu ili na drugi način ostane bez nje, dužan je da to odmah prijavi organu koji mu je izdao dozvolu.
VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Lice koje je završilo Vazduhoplovnu vojnu akademiju i aktivno leti u jedinicama JNA, a ispunjava propisane uslove, mora za dobijanje dozvole za rad profesionalnog pilota polagati predmete iz teorijskog dela ispita iz čl. 26 ili 33 ovog pravilnika, i to vazduhoplovne propise i engleski jezik, a za dobijanje dozvole za rad sportskog pilota predmet iz teorijskog dela ispita iz čl. 14 ili 18 ovog pravilnika, i to vazduhoplovne propise.
Lice koje je završilo Vazduhoplovnu vojnu akademiju i koje ne leti u jedinicama JNA, a ispunjava propisane uslove, kao i lice koje je završilo Školu rezervnih oficira avijacije, mora za dobijanje dozvole za rad profesionalnog pilota polagati predmete iz čl. 26 ili 33 ovog pravilnika, a za dobijanje dozvole za rad sportskog pilota predmete iz čl. 14 ili 18 ovog pravilnika, i to eksploataciju vazduhoplova i motora i prinudne postupke, vazduhoplovne propise i praktični deo stručnog ispita.
Imaoci sportskih dozvola za rad pilota aviona ili helikoptera moraju da do 31. decembra 1981. godine, polože diferencijalni ispit iz predmeta radiofonija.
Izuzetno od odredbe člana 27 ovog pravilnika, imalac dozvole za rad profesionalnog pilota može, do 31. decembra 1982. godine, da leti u svojstvu prvog pilota u vazdušnom saobraćaju sa pravom prevoza putnika, avionom težine do 5700 kg ako je položio poseban ispit za letenje određenim tipom aviona i poseban ispit za instrumentalno letenje.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o stručnoj spremi, stručnim ispitima, dozvolama za rad i poslovima koje može da vrši posada vazduhoplova, padobransko osoblje, nastavnici i instruktori letenja i padobranstva ("Službeni list SFRJ", broj 47/75 i 2/76).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".
Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o stručnoj spremi, ispitima i dozvolama
za rad članova posade vazduhoplova
("Sl. list SFRJ", br. 10/85)
Član 12
Odredba člana 29 ovog pravilnika primenjivaće se od 31. decembra 1985. godine, do kada će se umesto 100 časova priznati 150 časova letenja u svojstvu drugog pilota.
Član 13
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o stručnoj spremi, ispitima i dozvolama
za rad članova posade vazduhoplova
("Sl. list SRJ", br. 12/93)
Član 23
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Samostalni članovi Pravilnika o dopunama
Pravilnika o stručnoj spremi, ispitima i dozvolama
za rad članova posade vazduhoplova
("Sl. list SRJ", br. 74/93)
Član 3
U članu 67 u stavu 16 reči "za određeni tip vazduhoplova" zamenjuju se rečima "za drugi tip odnosno model vazduhoplova".
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Samostalni član Pravilnika o dopunama
Pravilnika o stručnoj spremi, ispitima i dozvolama
za rad članova posade vazduhoplova
("Sl. list SRJ", br. 77/94)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".
Samostalni član Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o stručnoj spremi, ispitima i dozvolama
za rad članova posade vazduhoplova
("Sl. glasnik RS", br. 121/2003)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".